PDA

View Full Version : How-to: Avtagbare dører

Zuki
04-18-2008, 18:33
Sommeren nærmer seg, i alle fall i sørlige deler av landet, og da er det kult å kunne hekte av dørene og kjøre uten! Det er en veldig enkel og velkjent liten modifikasjon.

HENGSELMODIFISERING

1. Ta hengslene av bilen og døren. Dette er den verste jobben, siden skruene sitter som fy. Jeg måtte lage hakk i skruhodet på hver eneste av de, og slå de rundt med hammer og tappjern til de løsnet nok til å kunne skrus ut. Selv slagtrekker kom til kort. Du bør derfor kjøpe rustfrie bolter som ersatter de originale skruene.

2. Når hengselen er av, kapp av biten som er merket:

19187

3. Nå kan biten tas bort, og de to hengseldelene tas fra hverandre. Kapp litt av stangen, siden forsenkningen ved hengslene i karosseriet gjør det for trangt å få dørene av og på uten å kappe litt i stengene. Puss litt der du kapper, slik at det blir litt avrundet og lettere å træ døren på:

19188

4. Nå kan hengeldelene, og dermed døren, tres på og av:

19189

DØRSTOPPER

Den orignale dørstopperen (gummistroppen) på innsiden erstattes med et nylonbelte (f.eks til Snickers arbeidsbukse, fås kjøpt løst hos de som selger arbeidsklær). Klipp beltet til passende lengder og sy fast en reservespenne til magebelte på ryggsekk (Bergans, selges på velutstyrte sportsbutikker). Da kan stopperen bare klipses av når døren skal av. Merk at denne ikke er veldig kraftig. Hvis vinden tar døren eller døren slippes mot tyngdekraften klipses spennen av, så døren må slippes med litt forsiktighet:

19190

SPEIL

Flyttes til under A-stolpen foran. Det passer perfekt til speilene! Merk at du ikke ser noe i høyrespeilet pga den nevnte stolpen, så det er mest for syns skyld. Se siste bildet i tråden.

Du kan også lage eller kjøpe braketter f.eks hos Trailtough (www.trailtough.com) som skrus fast sammen med fremre del av hengselen, slik at speilene monteres på de:

19194

KJETTING SOM DØR

Kjøp to små u-bolter med muttre, litt sort, pen kjetting og fire små karabiner hos jernvaren. Fest en på hver side av dashbordet:

19191

Da kan man feste en pen kjetting i den u-bolten foran og i det orginale festet for dørlåsemekanismen bak. Den "erstatter" døren, og muligens kan det få det til å se litt mer lovlig ut..? Her ser du også speilenes montering.

19195

knixen
04-18-2008, 19:02
Kjempebra Ståle!!! Gleder meg til å se at du begynner å gjøre noe igjen:wink_animate:

Zuki
04-18-2008, 19:09
Dette har jeg gjort for lenge siden, tenkte bare det var en passelig anledning å lage en how-to nå når det nærmer seg vår. Hos meg skjer det ikke mer spennende ting enn at jeg har bestilt LED-pærer til parklysene... Hadde faktisk lyst til å montere et xenonlys-kit jeg har liggende også (egentlig tiltenkt saab'en, men jeg får f... meg ikke festet den festebøyla til pæra over xenonpæra). Men kom på at Suzuki har omvendt lyselektronikk, dvs spenning på alle polene på lyspæra og tilførsel av jord til nær eller fjernlys, alt ettersom hva som skal skrus på. Regner med det hadde fått xenon-releet til å reagere ganske snodig, siden det får styring fra en original pærekontakt...

Men tilbake til topic: Kanskje vi er så heldige at Shu lager en how-to på hvordan lage halvdører også ettehvert.

Bergum
04-18-2008, 19:39
19188

En liten kommentar:

Når du kapper henglseboltene, du vet den runde i midten med strek over, kapp de på litt forskjellige høyder, så er det enklere å tre på døren igjen.