PDA

View Full Version : bur spørsmål til guruene

rocky4x4
03-20-2007, 20:30
lurte litt på om bøyene disse er godkjente selv om det ble bulker det er 50 mm sømløse rør tenkt brukt som hovedbøyle på en korando:rolleyes:

Tommy
03-20-2007, 20:54
Hmmm
Det finnes de som kjører med værre deformeringer enn dette, men jeg hadde bøyd en ny, det er ens egen sikkerhet det gjelder, selv om jeg er ganske sikker på at denne vil bli godkjent...

ARH
03-20-2007, 21:21
Står det noen i forskriftene ang. buklete bøyer, eller er det helt og holdent opp til kontrollørens skjønn?

bjornar
03-20-2007, 21:50
Er enig med tommy. Det er trosalt deres egen sikkerhet det går på. Jeg hadde ikke annmerket den bøyen som noe problem på teknisk kontroll.

supersvein
03-20-2007, 23:51
Jeg hadde ikke brukt den på min trialbil ihvertfall.
Det er mulig de som har hjulpet meg med å lage bur har vært litt perfeksjonister, men vi har forkastet langt penere bøyer enn det der.

Lasse suzicán
03-21-2007, 22:32
Jag rekommenderar dig också att göra en ny....
I sverige hade den inte blivit godkänd. nono

Tänk på att det ont att krossas under en bil! :eek:

FSJFrank
03-21-2007, 23:52
Bøy en ny. Mulig det blir godkjent, men det får være kontrolørenes problem.

rocky4x4
03-22-2007, 08:58
takker for svar ny en vil bli laget så snart som mulig :)

Amund
03-22-2007, 13:45
Mulig dette er en brannfakkel, men jeg og Einar var rundt å befølte en masse trialbiler da vi skulle begynne å bygge, og jeg tror jeg tør påstå at 50% av dem var verre enn dette, 50% var bedre og INGEN var strøkne i innerbøyen. Mine derimot... Thefinger Tror disse går fint, bøylene er jo alltid stivet av diagonalt, uten diagonalstiving tåler de ingenting enten de er krøllete eller ikke, tror ikke forskjellen er stor. Men et lite tips er å legge rullene som holder i mot lenger inn mot bakken, da får du mer press i innerradien og mindre krøll.

jan terje
03-22-2007, 17:12
Buret blir aldri sterkere enn svakeste punkt. Og som Amund skriver, det er desverre verre ting å se enn dette og etter gjeldene praksis er det vel bare å beholde det som det er.
Men legg arbeid i innfestingene. Desverre, etter min mening, er det ikke krav til at bur skal festes til rammen.
Har selv kjøpt 2 trialbiler der buret etter velt var presset gjennom gulvet.

Toro
03-22-2007, 18:31
må si meg eni med JT!! skulle vert et krav om at burene var festet i ramma!!

Chevy-Sheriff
03-22-2007, 18:55
men jeg og Einar var rundt å befølte en masse trialbiler da vi skulle begynne å bygge, og jeg tror jeg tør påstå at 50% av dem var verre enn dette, 50% var bedre og INGEN var strøkne i innerbøyen

....da har du IKKE sett på alle bilene....og hvertfall IKKE på Taliban Huntern.....røra der, fikk jeg bøyd hos en kar på ett mekanisk verksted i Moss. Det finnes ikke EN deformering.

Chevy-Sheriff
03-22-2007, 19:03
må si meg eni med JT!! skulle vert et krav om at burene var festet i ramma!!

Dette er MEGET vanskelig i bl.a LT klassen.

Disse bilene er som regel en halv meter bredere enn ramma.
Skal man da gå 90 gr. ut fra ramma, for så å gå opp med buret, vil dette bli MEGET svakere enn å feste det i gulvet.
MEN, gulvet må være i bra forfattning.
Da ville det være ett bedre forslag å øke arealet på bunnplata.

K5'n JT kjøpte etter ett velt, gjorde buret sin nytte. Den tok imot støyten. Litt dårlig gulv, gjorde at gulvet ga etter.
Når jeg er inne på akkurat dette løpet og den seksjonen spesielt, var den IKKE bygd for at LT klassen skulle komme gjennom med kjørbar bil etterpå.

Mad Max
03-22-2007, 19:13
....da har du IKKE sett på alle bilene....og hvertfall IKKE på Taliban Huntern.....røra der, fikk jeg bøyd hos en kar på ett mekanisk verksted i Moss. Det finnes ikke EN deformering.

Samme karen bøyde til Sugga...
Men for å holde oss til topic så hadde jeg latt være å bøye nytt, holder lenge den bøyen dere allerede har gjort...

supersvein
03-23-2007, 08:51
I denne tråden ser vi gode eksempler på hvordan bur/bøyer burde være:
http://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=313

..Kan vel kanskje også anta at minst burene i minst 10 trialbiler stammer fra denne garasjen med ca tilsvarende kvalitet.
Jeg skal ikke si noe om hvor perfekte innerbøyene er, men at de gjør nytten har vært bevist utallige ganger !

For å være med på å spore av litt, så mener jeg at et krav om at burene skal være festet i ramma blir meningsløst i biltrial. Jeg har aldri hatt det på mine 4 trialbiler, og etter brutale velt heller aldri fått buret gjennom gulvet - selv med slitent/rusta karosseri. Som nevnt i andre innlegg - innfestingen betyr like mye som hvor buret er festa.