PDA

View Full Version : ekonomispärr

Nutti
03-21-2007, 16:15
nu är jag trött på att ha drivning bara på 1framhjul och 1bakhjul!! jag vill ha en spärr till bakaxeln. I brist på pengar tänkte jag att jag skulle svetsa den och spärra den på det settet.

Säkert har någon här gjort så i sin bil, så jag undrar hur det går när man svänger på asfalt? Får man vara rädd att axeln brakar eller är det bara att tuta och köra?

Red_Baron
03-21-2007, 17:05
Glem det... rett og slett! Hvertfall hvis det skal brukes på veien!!! Kommer til å knekke det som er av aksler og kryss!

Hadde heller gått for en locker. De er ikke så ille i pris.
Les denne her http://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=945

Her er det litt diskusjon om detta.

Åssen bil er det snakk om forresten?

Nutti
03-21-2007, 19:28
Glem det... rett og slett! Hvertfall hvis det skal brukes på veien!!! Kommer til å knekke det som er av aksler og kryss!

Hadde heller gått for en locker. De er ikke så ille i pris.
Les denne her http://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=945

Her er det litt diskusjon om detta.

Åssen bil er det snakk om forresten?

Det är nog en K5:a med gm 10bolt med 28splines.

Har en bekant som svetsade sin diff i en landcruiser bj-40, han körde i ca.2år utan nåra som helst problem...

om jag skulle köra med en lockright så en sån har jag hört att slår i när man tar snäva svängar på landsväg. så värför skulle en sådan spärr vara skonsammare mot drivlinan då?

Red_Baron
03-21-2007, 19:37
Det kan fort bli altfor masse press på akslene. Spesielt foran. Er nok ikke det verste på landevei, men når du skal rundt krappe svinger med lav fart kan det fort bli litt tungt å dra rundt. Da klyper det fælt...

Hadde du tenkt både foran og bak?

Jeg har diffbrems på den ene K5'en min og det fungerer veldig bra på både snø og asfalt! Ville heller gått for noe slikt. :)

Nutti
03-22-2007, 04:34
Det kan fort bli altfor masse press på akslene. Spesielt foran. Er nok ikke det verste på landevei, men når du skal rundt krappe svinger med lav fart kan det fort bli litt tungt å dra rundt. Da klyper det fælt...

Hadde du tenkt både foran og bak?

Jeg har diffbrems på den ene K5'en min og det fungerer veldig bra på både snø og asfalt! Ville heller gått for noe slikt. :)

hmmm....jag tänkte nog bara spärra bakaxeln...kollade just på en sida här i finland efter axler till bilen, och dom verkar inte vara så värst dyra, så jag tror att jag svetsar diffen i den jag har nu och så får det hålla så länge det håller så byter jag till någon hållbarare axel sen crossboned

men nu har jag blivit mycket klokare angående vad som kan hända, så då behöver jag inte fundera så mycket den dagen som jag mister drivningen :p

jan terje
03-22-2007, 07:52
Har en bekant som svetsade sin diff i en landcruiser bj-40, han körde i ca.2år utan nåra som helst problem...

Landcruser er japansk kvalitetThefinger

Chevy-Sheriff
03-22-2007, 08:19
En Landcruser er både lettere og har veldig lite motor......:rolleyes:

Skal du sveise diffen på K5'n ville jeg ha ett par stikkaksler i reserve.

En locker koster ikke så mye, det har vært ett par til salgs på dette forumet.

pajeroturbo
03-22-2007, 11:20
jeg har jo nå kjørt rundt med lock-right saken i min k5 i noen uker nå, og den har aldri låst seg ved uønskede situasjoner på veien. kommer svake klikke lyder når man tar krappe svinger for da frier lockeren ut. ellers så er hjula låst 100%.
tror det er noe sånn at hjula kan rulle fortere en inngående aksel, men ikke saktere en driv akselen. derfor fungerer det fint i krappe svinger, så lenge du ikke gir så mye gass så inner dekket begynner og skli for da kommer rumpa med en gang.

Red_Baron
03-22-2007, 12:44
Da hadde jeg gått for en locker på veien jeg hvertfall...

Men en annen ting? Er det i det hele tatt vits i å tenke på sveisa sperre både foran og bak til skogbruk? Eller blir det for "trangt"?

pajeroturbo
03-22-2007, 15:06
jeg har en pajero til ren skogs bil med sveisa sperre bak. hadde vært fint med sperre forran også, men tror den vil gå rett fram i alt av svinger osv, og sikkert knekke drivknuter som bare det ved kjøring på fjell

Red_Baron
03-22-2007, 17:54
da blir det locker foran og ESAB bak... Når pengepungen sier ja! newburn