PDA

View Full Version : Lock up -> beskrivelse

PowerStroke
03-22-2007, 16:50
Kunne kanskje postet denne hvor som helst men....

Noen som kan fortelle i korte trekk hva som skjer når noe går i lock up?
Har leste dette mange steder, men er litt usikker på hva som egentlig skjer.

Virker på meg som det er en tilstand som fremstår under kjøring og har et eller annet med giring å gjøre..?

Takker for svar.

Amund
03-22-2007, 17:03
Det er veldig enkelt egentlig... det er en clutch inni converter'n. Ved vanlig kjøring (sakte, aks, stillestående) er denne åpen, og olja i converter tar seg av 'sluringen', og det funker som en vanlig automat uten lockup. Når du ligger i stabil hastighet låser denne clutchen converter'n, og inngående aksel på girkassa går like fort som veivaksel. Dette føles som et ekstra gir for de som ikke skjønner forskjellen, men det er lett å sjekke, gasser du på nå stiger ikke turtallet mer enn det bilen akselererer - inntil lockupen åpner og kassa girer et gir ned. Noen kasser låser også i nest siste gir hvis du ligger støtt der, cherokee'ene med AW4-kasse låser i 3. gir hvis du setter spaken i det hakket (ellers kun i 4. gir)

PowerStroke
03-22-2007, 17:24
Dette føles som et ekstra gir for de som ikke skjønner forskjellen, men det er lett å sjekke, gasser du på nå stiger ikke turtallet mer enn det bilen akselererer - inntil lockupen åpner og kassa girer et gir ned.

I see...

Om jeg gir gass som du beskriver i jevn hastighet, la oss si 70-80-90 km/t et sted, så ruser motor ofte opp uten noen nevneverdig akselering.
Den girer virker det som, men lite action.
Det er ikke hver gang, og det er litt ettersom hvorvidt kickdown,
turtall og hastighet treffer hverandre.

normalt / unormalt?

Amund
03-23-2007, 15:33
Har ikke erfaring med Ford, men Cherokee'n min er hvertfall sånn at når den først er i lockup må man gi mye gass før den slipper opp igjen, ca 1/2 gass tenker jeg. Alt under det øker ikke turtallet. Ikke sikkert lockup på andre biler er like 'seig', mulig det skal mindre til før den slipper opp, men det vil jo merkes, og sees på turteller'n.

Mad Max
03-23-2007, 16:18
Joda Amund den er tilsvarende på min Ford som din Indianer...
Men lock up'n kobler ikke inn før du har passert 75 - 80 kmt...

Nitteberg
04-15-2007, 18:56
På min kobler den inn ved 60, samtidig med overdrive, viss du kjører pent.
oppførte seg bedre etter chip.
Ser at du får kjøpt boks som tvangstyrer lockup inn i flere gir og ned til en mye lavere hastighet, noen som har prøvd dette? Virker som en lur ide og mer økonomisk.

PowerStroke
04-17-2007, 09:27
Klarer ikke å finne noe klart mønster for når den kobler på min, det er litt ettersom.

Nitteberg:
Kobler din inn om du kobler ut overdriven?

Nitteberg
06-16-2007, 07:40
Klarer ikke å finne noe klart mønster for når den kobler på min, det er litt ettersom.

Nitteberg:
Kobler din inn om du kobler ut overdriven?

Vanskelig og se ett klart mønster her og, men var inne noen ganger uten overdrive. Ser gutta i USA setter på en lampe som lyser når den er i lock, for å lære litt mer når den er i lås å kjøre deretter.

Men nå er min låst når jeg vill!! :)

Ble som en helt ny kjøreopplevelse og girkasse. Satt inn bryter for å tvangstyre lockup. Tror du kan kjøre mye billigere og med mindre mas fra motoren. Vanlig kjøring aldri over 1800rpm. Og turtall følger hastighet/gir som en manuell og hvilket drag ;)

PowerStroke
06-16-2007, 10:13
Så innlegget ditt inne på Tech-siden.

Det der skal jeg gjøre på min også.
Ser meget bra ut.....