PDA

View Full Version : Oppussing mm av Gobben

linda marie
03-22-2007, 19:07
Starter en liten tråd om motorbytte på Land Roveren min. Følte det passet best inn her, da det ikke er mange Land Rover folk ellers på forumet.

Meningen er å klare det meste selv. Men typen har lovet å hjelpe godt til... Videre så er LR folkene veldig hjelpsomme med råd og vink!

Begynner med å legge ut et par bilder av motoren som står i nå. Står i en 64-mod motor i. Og den er det en bekjent av meg som satt inn for meg. men den holdt ikke mange turene.
newburn
Håper at det går litt bedre denne gangen. Jeg er jo ikke helt trygg på det å skru bil enda. Men da jeg har valgt å beholde Gobben min, må jeg belage meg på endel mekking framover....

linda marie
04-03-2007, 09:44
Får hentet løftearm idag. Da det har vært drittvær de andre gangene jeg skal til med motorbytte, satser jeg friskt på at påskeferien min blir oppi/under panseret i år. Finnes det noe bedre? Er visst blit helt hektet på bil nå jeg.

Repair Operation Manual for Land Rover Series III er mer eller mindre blitt fast lektyre før leggetid....:)

linda marie
04-05-2007, 16:43
Startet såvidt igår. Så nå er jeg endelig igang!

linda marie
04-07-2007, 16:41
Selvfølgelig finner jeg stadig nye ting som må gjøres. Heldigvis bare småpell. Men tur til blikkenslager må nok til etterhvert.

Ønsker meg garasje til framtidige reprasjoner av bilen. Nå står bilen i liten bakke, så jobben er ikke av den enkleste...

linda marie
04-08-2007, 08:22
Lite hinder i arbeidet.... SNØnewburn Det skal bare ikke snø i Kristiansand på en 8.april og når jeg har "glemt" å legge over panseret. Var jo senest en liten tur bort til Gobben for å si god natt, klokka ett i natt jo. Litt kaldt, men ingen tegn til SNØ!!!

Trenger forresten litt tips og råd om hva jeg burde gjøre for å forberede Gobben min til sesongen. Må ha han i kjørbar stand til den 22.april, for da har Land Rover klubben, avd. Sør, kjøring på Øvrebø.

Har fått noen gode tips om å lydisolere. Og at jeg finner gode isoleringsplater på Biltema. Men har noen her gode råd for hvordan jeg kan reparere rifter i setetrekkene? Noe lim etc som kan brukes?

linda marie
04-09-2007, 13:48
Å få den hersens motoren inn er visst vanskeligere enn først antatt. Sliter med å få den helt inn. Clutsjen er liksom på plass, men får ikke alt til å stemme likevel. Forslag?

Mad Max
04-09-2007, 13:56
Clutsjplata skal jo sentreres og dette kan være litt peeez..
Det du kan gjøre er å putte pekefingeren inn i hullet :o :o og ta det sånn passe på feelingen eller du kan løsne alle skruene så du såvidt klarer å røre på plata også sette girkassen på, da sentrerer den seg selv men du blir jo nødt til å ta det fra hverandre igjen for å dra til skruene.. akkurat passe tungvidt..

linda marie
04-09-2007, 16:15
Clutsjplata skal jo sentreres og dette kan være litt peeez..
Det du kan gjøre er å putte pekefingeren inn i hullet :o :o og ta det sånn passe på feelingen eller du kan løsne alle skruene så du såvidt klarer å røre på plata også sette girkassen på, da sentrerer den seg selv men du blir jo nødt til å ta det fra hverandre igjen for å dra til skruene.. akkurat passe tungvidt..

Fått den til å passe. Men så er det liksom som om den ikke vil på plass på skruene rundt igjen. Skulle hatt noe å "dytte" motoren innover. Har forsøkt å jekke motoren litt oppover, da det er oppe det spriker... Legger ut bilder av dette etterhvert. Lettere å vise med et bilde.

Kvenmon
04-10-2007, 21:37
Hei, kjenner kansje igjen problemet. Har akkurat fått ny motor ned i min RRC. (Bygd om fra 2,4vm til 300tdi m380 girkasseThefinger ,sjølskrytThefinger )

Du bør dra rundt motoren når den "butter", husk at splainen på girkasse akslingen skal treffe sporene i svinghjulet på motoren. Det holder ikke at cluchen er sentrert splain sporene skal treffe også. Du bør også holde motor og gir sånn ca i samme linje, hvis de ikke flukter diagonalt og vertikalt blir det veldig vanskelig å få motoren helt på plass. Så en hjelper kan nok være nødvendig for å få motoren helt på plass.
Lykke til.

Mvh Roar Moslet

linda marie
04-11-2007, 07:48
Hei, kjenner kansje igjen problemet. Har akkurat fått ny motor ned i min RRC. (Bygd om fra 2,4vm til 300tdi m380 girkasseThefinger ,sjølskrytThefinger )

Du bør dra rundt motoren når den "butter", husk at splainen på girkasse akslingen skal treffe sporene i svinghjulet på motoren. Det holder ikke at cluchen er sentrert splain sporene skal treffe også. Du bør også holde motor og gir sånn ca i samme linje, hvis de ikke flukter diagonalt og vertikalt blir det veldig vanskelig å få motoren helt på plass. Så en hjelper kan nok være nødvendig for å få motoren helt på plass.
Lykke til.

Mvh Roar Moslet

Skal dobbeltsjekke dette. Men lurer på om det bare er at bilen "heller" litt. Og at det er derfor jeg ikke får skruene helt på plass. er bare snakk om få cm, og veiva går greit rundt. Har heldigvis en god hjelper med meg, sånn at jobben går lettere.
Men her er utstyret til nå:

løftearm, som vi nå må levere tlbake. (takk for lånet helge)
to små biljekker
rå muskelkraft. (musklene er trent opp ved kjøring uten servo:D )

linda marie
04-12-2007, 12:23
klargjøring av motoren: Inn på Statoil i Elvegaten i Kristiansand og spørre om lov til å vaske en motor. Super betjening som sa ja, bare vi spylte bort det værste av oljen. Så tilbake til bilen, tømme ut oljen, for glemte jo selvsagt det før vi vasket den. Pyttsann. Så var det igang med løftearmen.

linda marie
04-15-2007, 23:18
Endelig er bilen på veien igjen! Tusen takk til Candyred & Generalen fra lrforumet som kom og hjalp kjæresten min og meg til å skjønne mye mer Land Rover. Følte jeg bare så på at de jobbet. Har lært utrolig mye, og håper at jeg ikke bare gikk i veien.

Har blitt enda mer hektet på Land Rover Series etter dette:D

Legger ut en bildeserie som viser prosessen. Candyred & Generalen kom og hjalp til da vi hadde problemer med å få motoren festet i girkassen, for å si det enkelt. (se siste bilde)Og de guidet oss gjennom resten av prosessen. Nå er det bare småpell som gjenstår. Det vil si; ledninger skal på plass osv.

Som dere ser, forsøkte vi først å få start på motoren ved hjelp av C & G sin tilårsgamle BMW, men selv med gassen i bånn, klarte vi ikke å få nok strøm. Så Generalen måtte hente inn tyngre skyts, nemlig lastebilen! Og tro det eller ei, men motoren høres fin ut. Håper bare jeg har mer flaks med denne motoren....

linda marie
04-21-2007, 16:17
Alltid et eller annet med gammel Land Rover. Tror dere naboene var fornøyde da jeg ikke kom lenger enn til søppelkassene utenfor gården? Joda speedvaieren (eller trottlewire som jeg nå har lært det heter) var fullstendig ubrukelig. Så for å få bilen på plass igjen, måtte en sitte på siden av motoren og speede for meg. Tok bilen i lavgir og kom meg med litt røkk og napp opp til vante plassen. Så nå må jeg bare vente tålmodig på at vaieren kommer i posten...

linda marie
10-03-2007, 10:46
Så var høsten igang, og jeg kan få tid til å pusse Gobben min innvendig. Er overrasket over hvor lite rust jeg har funnet:)
Nå har jeg tatt ut platene på innsiden av dørene, samt trekket i taket. Vurderer nå om jeg skal bruke plastduk på rull som trekk? pga fuktigheten som kan oppstå i en eldre lr. Pluss at jeg da kan få inn litt mer gøyale farger enn bare sort:p

Tom K
10-03-2007, 13:34
Hmmm, Tweed hadde vel passet bra som taktrekk:p

truls t
10-03-2007, 15:57
sjekk med BLRS i england.. kjøpte helt nytt innterieør til serie 3 88. da var alt utenom dashbordet med.. eller LASALLE. de leverer noen fine detaljer.. kjøp deg ett blad som heter landrover ovners magasine/monthly.. du finner dette på narvesen på sørlandssenteret..

linda marie
11-27-2007, 07:30
Huff! Jeg var litt tidlig optimist:( Var opprinnelig bare litt justering på bremsene, samt å få ryggelyset til å funke. Hahahaha! Når skal jeg lære at det å eie en eldre herremann (ja, snakker om bilen) betyr at jeg heller må vise glede etter at han er blitt godkjent.

Nå er det "noe" med clutchen og spylervæskemotoren funker heller ikke. Så nå får bilen bare stå til over vinteren tror jeg....

Maylinn
11-27-2007, 14:57
Så var høsten igang, og jeg kan få tid til å pusse Gobben min innvendig. Er overrasket over hvor lite rust jeg har funnet:)
Nå har jeg tatt ut platene på innsiden av dørene, samt trekket i taket. Vurderer nå om jeg skal bruke plastduk på rull som trekk? pga fuktigheten som kan oppstå i en eldre lr. Pluss at jeg da kan få inn litt mer gøyale farger enn bare sort:p

ikke lurt å bruke plast i taketnono..Da stenger du jo fukt inne..

Maylinn
11-27-2007, 14:58
Huff! Jeg var litt tidlig optimist:( Var opprinnelig bare litt justering på bremsene, samt å få ryggelyset til å funke. Hahahaha! Når skal jeg lære at det å eie en eldre herremann (ja, snakker om bilen) betyr at jeg heller må vise glede etter at han er blitt godkjent.

Nå er det "noe" med clutchen og spylervæskemotoren funker heller ikke. Så nå får bilen bare stå til over vinteren tror jeg....

Clutch er greit å ha,men spylervæskemotor klarer man seg greit utencrossbonedcrossbonedcrossboned

truls t
11-27-2007, 17:25
uff.. har du mista lysten.. måkke se så tungt på det vet du.. det kommer flere lyse fine varme dager vett du..

linda marie
11-27-2007, 18:42
ikke lurt å bruke plast i taketnono..Da stenger du jo fukt inne..

Litt ironisk ment fra min side. Blir nok å restaurere de gamle trekkene i bilen.

linda marie
11-29-2007, 06:52
Huff! Må visst føye på lekkasje i dieselpumpen.... :( Argh! newburn

Geir
11-29-2007, 16:37
friskt mot og kunsten til å telle til tre millioner inni seg hjelper stort sett !