PDA

View Full Version : Ulyd / uling fra Pajero Gen1

Tarasque
05-06-2008, 23:06
Hei

Kjøpte meg en 89 modell pajero 2,6 kort utgave i høst. Det jeg har merket etter endel kjøring er at i hastigheter mellom 70 og 100 kommer det en ulelyd som følger hastigheten jeg kjører i. Lyden forsvinner når jeg trykker inn clutch eller slipper gassen. Det har ikke noe å si hvilket gir jeg kjører i, samme lyd i alle (3,4 og 5 pga hastighet).

Ikke noe forskjell om jeg har 2wd eller 4wd koblet til. Over 100 forsvinner lyden helt. Det blir gradvis høyere frekvens på lyden fortere jeg kjører. Minner faktisk om lyden på girkasser med rettskårne drev.:smile: Veldig irriterende på langkjøring da man ofte ligger mellom 70 og 100.

Kan det være oljetype/nivå i girkasse eller diff? Mener jeg leste en gang i tiden om forskjellige oljetyper og hvordan dette gav forskjellig resultat.

Noen som har noen tips hvordan man kan bli kvitt denne lyden?

HardKåre
05-07-2008, 03:53
Høres faktisk ut som dårlig jording på bilradioen din... Samme lyd med radioen av og på? Men forsøk først å smøre opp alle kryss med grease, kan skape ulyder... En nippel foran og en bak pr. mellomaksel. Evt kan du forsøke å bytte olje hvis det høres ut til å komme fra gearkassen.

Tarasque
05-07-2008, 23:25
Det er ikke radioen iallefall :) Noen som mente det var hovedlagerene på girkassa . Håpet det ville hjelpe med en annen type olje etc da det er litt jobb å bytte girkasse lagerene uten å være sikker på at det faktisk er dem som er gåene.

Tommy
05-08-2008, 07:26
Når bilen står stille med motor i gang, noe lyd da?? forsvinner i såfall lyden når du trør inn clutchen??
Er lyden der i alle gir??

Girkasser er jo et kjent problem på disse bilene, og 5 giret er mest utsatt..

Tarasque
05-08-2008, 14:29
Når bilen står stille med motor i gang, noe lyd da?? forsvinner i såfall lyden når du trør inn clutchen??
Er lyden der i alle gir??

Girkasser er jo et kjent problem på disse bilene, og 5 giret er mest utsatt..

Ikke noe lyd når bilen står stille så ingen forskjell om jeg trykker inn cluth da.

Skal nevnes at det er noe lyd på lavere hastighet men kun på 60-100 den er plagsom. Helt uanvengig av hvilket gir jeg kjører i så 5. giret alene er ikke problemet. Over 100 i 4. og 5. er det ikke noe uling i det hele tatt faktisk..

Siden dette er en 89 modell er det vel den "nye" girkassa som skal være noe bedre enn den første som de ble levert med men fortsatt ikke skuddsikker.