PDA

View Full Version : Hestekjerre mot romferge, helgens stevne sett fra "speakeren":

jan terje
05-07-2008, 14:18
(har fått lov av Pål :smile: )

SC1: ProMod:

En liten LJ80, små gamle dekk, gamle valp aksler;
(gammelt bilde)

20485

slår altså denne:

20486

Det er da litt kult?
Forklaringen er enkel, der de store ProMod bilene måtte ut å kjempe i gjørma kunne den lille LJ80en tusle rundt på (noenlunde) tørt land.
Men både jeg og Pål er hjertens enige om att det var tøft & bra kjørt av teamet med LJ80. Og ikke minst er bileieren Vidar en av Norges beste førere gjennom tidene "rådgiver" før hver bane.

Men det viser att det fortsatt er mulig å hevde seg i den tøffe konkuransen uten den "værste" bilen, og det håper jeg de som lukter på klassen legger merke til og att de ikke lar være å bygge bil for klassen selv om det vil bli høye byggekostnader om en absolutt må starte med samme utstyr som "eliten" i klassen.

Jeg valgte av praktiske og "test" årsaker på lørdagens NC1 og kun kommentere fra en bane. Det ga meg en mulighet for å studere de forskjellige bilene på samme steder.
Min konklusjon er att Modifisert & ProMod kan fortsette å dele baner.
Hvorfor?
Modifisert har utviklet seg til en "standarisert" oppbygging på bilene.
Bilene er Suzukier med kort hjulavstand & helt lik oppbygging, kansje med untak av en bil som har 8cm. bredere akslinger enn resten av startfeltet.

Det betyr att når Modifisert kjører Gul bane nyter de godt av liten svingradius men får problemer opp/ned veldig bratte skråninger.
I ProMod er det ikke så "standarisert", men gjennomgående er hjulavstand betydelig lenger. Og da viser det seg tydelige forskjeller mellom klassene for ProMod sliter på "motsatte" steder enn de korte Modifisert bilene.
Lang hjulavstand gir store fordeler opp/ned bratte skråninger mens det er ett minus att de av samme grunn trenger mere plass.
Dette kompenseres i år med styrebrems, noe vi husker var svært omdiskutert i fjor høst/vinter. Med diskusjonen på avstand kan en vel konkludere med følgende:
"Motstanden" var en frykt for økte kostnader i klassen (man er avhengig av åpen diff ved bruk av styrebrems og dermed manuelle sperrer).
Under helgens stevne viste styrebrems seg svært underholdene for oss som ser på. Selvsagt er ikke alle teamene like innkjørte i bruken, men jeg er sikker på att om noen løp så sitter bruken blant de fleste førerne, og vi som ser på går underholdende tider i møte!

Uten att det må oppfattes som om jeg ikke er imponert over alle førerne, må jeg få bruke Pål Blesvik & Tore "Magic" Hansen som gode eksempler på hvordan slike systemer skal brukes. Jeg er bare så imponert, og jeg håper deres fantastiske kjøring vil inspirere resten av teamene til å øve på bruken av systemet.

Men det er intresange forskjeller her og, Ove som kjører en av de mest interesange bilene i klassen skiller seg her ut. Ove's (& Hans Marius's) er noe annerledes bygd. Det er tydelig att fam. Anderson har sett mere på "svensk" teknologi i Proto enn å la seg blinde av hvordan brorparten av startfeltet i klassen bygger bil. Bilen er lett & smidig, og kjøres annerledes. Der bilene med "power" spinner rundt kan de rolig snu sin bil. Og det betalte seg søndag da Ove vant.

I Proto på NC1 ble det problemer i bane 4, og de 2 motorsterke Protobilene bet her bra fra seg. "Svenskebyggene" er perfekte helt til det blir bratt og glatt-da sliter de med noe liten motorkraft.

Ellers var det som vanlig mye bra å se på, ikke minst Sonja i Orginal søndag som fikk bilen på hjulene etter ett velt! Vant fortjent, og jeg håper hun satser på flere løp denne sesongen.
Og, LADAEN fra Kristiansand. 2 debutanter og nybygd bil! Og vilken bil! En tilårskommen Lada med MOTIVLAKK! Og ikke minst helgens beste reparasjon av hjuloppheng med teip!
Gøy å se nye fjes, håper de kommer på flere løp.

Jeg skal være speaker på flere løp, og på NC1 holdt jeg meg kun i en bane.
Grunnen var litt att seksjonenes beliggenhet gjorde det vanskelig å dekke alt med lyden.
Jeg ville også teste om det var enklere å holde seg oppdatert om en holdt seg i en bane. Min erfaring fra tidligere er att når jeg skiftet bane, traff jeg igjen de samme bilene. Dermed fikk jeg ikke sett "halvparten" av teamene i aksjon.
Dere hørte på, var det ett pluss eller minus? (De som trakk ut strømmen 2-3 ganger trenger ikke å svare, jeg kommer igjen :laughing::laughing: )

Uansett en fin helg, gleder meg til Modalen.

Tommy
05-07-2008, 18:50
Hyggelig analyse... må bare kommentere litt...
Vidars bil er en LJ80...
Når det gjaldt bakken i seksjon 4, så stemmer ikke anylsen helt... det var vel egentlig bare TW som bet skikkelig fra seg her, dette skyldes nok mye mere en god fører en motor.

Ellers istemmes det aller meste JT skriver..

jan terje
05-07-2008, 19:25
Selvsagt LJ80, tenker bare Toyota jeg.

Tore Hansen
05-07-2008, 19:51
meget god analyse,JT.. - var godt å komme igang igjen med sesongen,og for gutta i proto sin del,så bød Terje Veng på meget god kjøring i alle baner,men ikke fordi han har større motor og bedre bil nei..Thefinger
- godt å se at det også rekrutteres,kan nesten ikke huske sist det var så mange nye fjes i løypene... :smile::smile:

Blesvik
05-07-2008, 23:15
Ja, som jeg har sagt flere ganger var det veldig artig at Kenneth og Ove gjorde det så bra i helgens SC!
Det viser at man fint kan klare seg med mindre bil og motor!
Men jeg og Magic m/flere syntes det er gøy med lyd og krefter men som regel er det ikke noen fordel i ProMod.
Skulle jeg bygget en perfekt bil for klassen hadde den nok blitt mye mer lik en Modifisertbil.
MEN BARE HALVPARTEN SÅ GØY Å KJØRE, HØRE OG SE PÅ!ThefingerThefingerThefinger
Klassen har blitt kjempefin, med masse forskjellige biler, og jeg er overbevist om at den vil fortsette å vokse i årene som kommer:smile:

Geir
05-08-2008, 13:39
Enig med deg der Pål !
Imponerende kjøring med LJ80 :beer:

det er mye forskjellige bygg som gjør det morro å både se å høre på pro-mod!
håper Pro-mod forblir like spektakulært i årene som kommer!

*pro-mod med kun små sukier blir jo det samme som å se proto med bare spider bygg* :smokin:

supersvein
05-08-2008, 14:25
Fin oppsummering J.T.
I motsetning til hva mange uttrykte frykt for under debatten i vinter, så tror jeg vi skal oppleve at Pro-mod vil oppleve både større mangfold av biler og tøffere konkurranse i år enn vi har sett tidligere.
Airshocks og styrebrems høres flott ut, men det vil uansett være figuren bak rattet som gjør det største utslaget. :grinpimp:

Jeg synes vi så et interessant innslag i modified også jeg - Rocky som er langt større enn Suzukiene, og ikke minst med dieselmaskin. Det viser at det finnes dem som tør å gå andre veier. Merk at dette var den eneste modified-bilen som kom gjennom 2.runde av seksjon 2 på lørdag (!!)