PDA

View Full Version : Enda en sj413 reddet fra å bli vraket

Monster Teddy
05-09-2008, 00:04
*En ny sj413!!*

Liten histore:
Bilen skulle vrakes!:shaking: men etter en drøss med sms og noen tlf prat. Fikk jeg kjøpt denne og reddet fra vraking!
Jeg tok ingen sjangser på å titte før kjøp, så jeg leiget meg en henger og hentet den. glad det ble henger hehe.
Pris: 1500,- og 6 Tuborg øl
Det jeg fikk vite som var kaputt var: trenger ny Dynamo og Clutch wire.
da jeg kom å hentet den, viser det seg:
* Mye koserust bak ved planet og en del i førerhuset. nokså vanlig ved zuki
* litt mer en dynamo manglet, noe med vakum greier.
* Venstre knokkelhus lekte olje som en foss, viste seg å mangle alle skruer og pakningen var løs (på baksiden av knokkelhuset)
* Nøkkler? hvor er nøkklene? Råttlåst.

Er nok ingen stor sak mener jeg.
Men det som var fint med bilen, var at den faktisk hadde strøm! hehe.
Framakslingen har FrihjulsNAV
Bakakslingen har en Locker type
en ny heavyduty Clutch
orginal møfanger.med braketter
og klargjort for winsj fremme.
den har bikini top!

Jeg har ikke fått sett gjennom den så mye, men skal gå gjennom den i morrn.

Slik såg den ut før jeg hentet den:
http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/Fallout%202/DSC00535.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/Fallout%202/DSC00546.jpg.

Vi måtte jo leige en liten bilhenger, en liten kaffi pause i etne sentrum.
men steike veien til etne var small å jævli møtte på flere trailere den ene smellte siden i fjellveggen. kjempe gøy:P
vi tok liksågodt 2 parkerings felt. må si jeg er imponert over parkerings evnen:
http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/Fallout%202/DSC00364.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/Fallout%202/DSC00365.jpg

Etter en liten stund fikk vi den på hengeren, kjipt at rattlåsen var der, men ingen nøkler. bra jeg tok hengern.
http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/Fallout%202/DSC00366.jpg

Da var det bare å vente på ferja på skånevik å kjøpe en burger :roxy: om vi fikk oppmerksomhet og jada! Thefinger
http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/Fallout%202/DSC00367.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/Fallout%202/DSC00368.jpg

Aj aj aj her var det mye søl gitt!, det viste seg å mangle ALLE skrue for pakningen på venstre knokkelhus!!
http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/Fallout%202/DSC00369.jpg

Endelig var bilen hjeme i tunet :roxy: så nå er det bare å glede seg til i morrn.
http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/Fallout%202/DSC00370.jpg

Bergum
05-09-2008, 07:31
Godt å se hver gang en zuki overlever :-)

Mad Max
05-09-2008, 07:39
Kanskje du burde gå på et sikring av last kurs :beer:

Bergum
05-09-2008, 09:10
Hva er det som er galt med den sikringen?
Den er sikret både forrover og bakover....

BerntS
05-09-2008, 09:15
Ta no godt vare på den :-)
Bra at den ikke bare ble kastet iallefall.

Eg hadde nokk plasert stroppene et annet sted og ja , så litt eeeeh tynne og høyt plasert ut.
Eg hiver stroppene rundt akslingene og så en stropp fra ramen forran og ned for at bilen ikke skal gynge sånn oppå hengeren.

Men kanskje noen kunne laget en liten how to på lastsikring av bil på henger??
Mad Max ???

Monster Teddy
05-09-2008, 09:37
den er sikret i rammen foran og bak også :) dem er store nok bare ser så småe ut bilde :)
blir nok en god del rust sveising. men skal først få i gang motorn og se på knokkelhus. før jeg gjør noe annet :)

hjallis
05-09-2008, 10:14
det enkleste er å legge stroppene i en sløyfe på hjulet .en stropp på hvert hjul slik at man får hjula skikkelig ned

Mad Max
05-09-2008, 11:50
det enkleste er å legge stroppene i en sløyfe på hjulet .en stropp på hvert hjul slik at man får hjula skikkelig ned

Lurt men kanskje ikke det beste det heller...

Mad Max
05-09-2008, 12:04
Hva er det som er galt med den sikringen?
Den er sikret både forrover og bakover....

Ta med deg bildene og spør din venn på ditt lokale biltilsyn så får du nok et godt svar:smokin:

Men kanskje noen kunne laget en liten how to på lastsikring av bil på henger??
Mad Max ???

Kan jeg helt sikkert gjøre en dag...

BerntS
05-09-2008, 12:19
Hvorfor er det fy med "snurr" ?
Er det bedre å ha den bare "rett" rundt (en 1/2 gang) hengerfeste??

Monster Teddy
05-09-2008, 12:22
jaja den satt fast, selv om vi måtte bråbremse flere ganger hehe.
den ene traileren vi møtte på. kjørte trøkt inntil murkanten, kunne tru den sku havne utforThefinger

er sugen på å kjøpe en bil henger liten nok til en zuki. noen forslag?

Mad Max
05-09-2008, 12:30
Hvorfor er det fy med "snurr" ?
Er det bedre å ha den bare "rett" rundt (en 1/2 gang) hengerfeste??

En stropp sikrer best når den er helt rett og hver sin ende er festet i bilen og feks i hengeren og når det gjelder henger feste stroppingen her så er dette også fy da den lettere slites av sånn som den er stroppet på bildet over.
Jeg er helt sikker på at det er synlige slite merker i stroppen hans.

Har vært offer for ivrige biltilsyns idioter når jeg kjørte lastebil som mente at stropper som hadde en vri på seg ikke var en godkjent stropping.

Jeg sikrer alltid bilen (sugga) i 4 stropper (4 tonns stropper), 2 i kryss på hver sin side av bilen dvs 8 tonn fremmover og 8 bakover og faktisk 8 tonn viss hengeren går rundt.
Dette er 3,2 ganger mere hver vei en bilens vekt.

Jeg husker ikke i farten om kravene for sikringen av lasten fremover er at stroppingen skal tåle 2 ganger lastens vekt eller om det er 4.

Mad Max
05-09-2008, 12:33

Husk alltid på en ting, myndighetene er ikke alltid helt enige med deg.
Det er ditt ansvar og ditt førekort.

Jeg nevnte det bare og har på forespørsel utdypet det litt.

hjallis
05-09-2008, 12:46
greit forklart max bota for usikra last er høy,har selv mista crossern av hengern i fart pga en sropp som røyk

supersvein
05-09-2008, 14:17
den ene traileren vi møtte på. kjørte trøkt inntil murkanten, kunne tru den sku havne utforThefinger

er sugen på å kjøpe en bil henger liten nok til en zuki. noen forslag?

Jeg har kjørt original- og standard suzukier innenfor karmene på denne henger'n. (http://www.amtmannsvingen.com/adi-tek/varehenger-hjul-utenfor-detalj-1b.html)

Den fåes også med totalvekt 2500kg (nyttelast 2050kg).
Veldig stødig å dra - selv bak "liten" personbil.
..har faktisk også dratt mod/pro-mod biler på denne (da fjernet alle karmer og dekka ca 10 cm breiere enn planet på hver side - med riktig stropping).

sven
05-09-2008, 23:04
for å kaste meg inn i stroppedebatten....

når jeg kjører med zukien på henger pleier jeg å ha en 2tonns stropp i hver aksel, og spenne de fra hverandre(hhv frm og bakover på sine respektive aksler). Det er forsåvidt også et krav til minst en stropp i hver aksel på kjøretøy har jeg tidligere fått beskjed om av en som driver med opplæring på lastsikring.... og det er den uavfjærede delen av bilen som skal sikres....

mye som kan skje i en krapp sving om lasta kan fjære inne i stroppen.

Tommy
05-09-2008, 23:08
Det aller beste er uansett å stroppe rundt selve hjulet, tror kravet sier minst tre hjul skal låses...

Uansett... bra bilen er reddet fra høggerne... disse små diamantene trenger å taes vare på...

Monster Teddy
05-09-2008, 23:32
da var jeg i full sving med motorn, nye vakumdeler er på plass, dymamoen er på plass og litt til.
Men vil ikke starte, jeg har den klikke lyden. som derre hører på filmen.
ikke bry derre om den Alien lyden. noe merklige hendte da jeg lastet opp på youtube.

VkCtGe9Dqdk

men det jeg trur. siden den har stått i ro en stund, kan motorn ha grodd seg fast. så i morrn skal jeg sleppe den, mens den står i revers får å gi et litte kick i driften. håper det dette løser seg.

sven
05-09-2008, 23:38
prøv å dra den rundt med bolten på veiva da vel....

om den sitter bom der, lønner det seg å få ut pluggene og få helt litt diesel nedi, og vente litt....

mye bedre med litt smøring vettu

Monster Teddy
05-09-2008, 23:57
diesel? det har jeg ikke prøvd før. dette må prøves i morrn Thefinger

FrolandPirates
05-10-2008, 20:36
En stropp sikrer best når den er helt rett og hver sin ende er festet i bilen og feks i hengeren og når det gjelder henger feste stroppingen her så er dette også fy da den lettere slites av sånn som den er stroppet på bildet over.
Jeg er helt sikker på at det er synlige slite merker i stroppen hans.

Har vært offer for ivrige biltilsyns idioter når jeg kjørte lastebil som mente at stropper som hadde en vri på seg ikke var en godkjent stropping.

Jeg sikrer alltid bilen (sugga) i 4 stropper (4 tonns stropper), 2 i kryss på hver sin side av bilen dvs 8 tonn fremmover og 8 bakover og faktisk 8 tonn viss hengeren går rundt.
Dette er 3,2 ganger mere hver vei en bilens vekt.

Jeg husker ikke i farten om kravene for sikringen av lasten fremover er at stroppingen skal tåle 2 ganger lastens vekt eller om det er 4.

bare hele lastens vekt forover å til sidene, halve vekten bakover:grinpimp:

Monster Teddy
05-11-2008, 08:55
nå går veivakselen rundt. Takker sven Thefinger

jeg tok ut av tennpluggene for å kikke litt. prøvde å starte motorn noen få sekunder. Og vips det sprutet ut vann litt rust farge. så jeg trur det er kondens og litt vann i ved stemplene. Skal prøve å lufte motorn, ved å ta av toppen. Etter det trur jeg den skal være klar.

fik også satt i en clutch wire. må bare strammes litt Thefinger

Mr Webergen
05-11-2008, 11:06
Så bra:)

Mats Erik
05-11-2008, 11:33
Men de skal vel teknisk sett ikkje vær vatn ved stempelene, med mindre du/andre har fylt vatn på motoren. Har ein liten misstanke om gåen toppakning.

sven
05-11-2008, 12:28
det var ikke diesel med litt rust i da...

men om den er løsnet nå ville jeg kinne litt mens dieselen er i sylinderene...
så er det bare å prøve med friske tennplugger og bensin rett fra ei kanne....

peil olja, se om den er hvit eller grå..

pass på at det er vann på radiatoren og prøv å starte den...

du vil da fort se om det er en defekt toppakning. om det ryker hvitt, om bilen går bare på to sylindere er det nok en toppakning....

er oljen hvit og er det et ganske tydelig tegn på gåen toppakning

Monster Teddy
05-11-2008, 14:25
den er grei sven.
jeg skal tømme den for gammel bensin og kjøpe en dunk.
jeg skiftet olje på motorn på fredag.
skal tømme den gammle væska i radiatoren og få nytt oppi.

vist motorn starter etter lufting og ny væske skift. skal jeg holde øye med hvit røyk. vist røyken er sort. kan det være fordi den har stått i ro lenge.

skal teste dette i dag.