PDA

View Full Version : Spørsmål om trooper;) (Nybegynner spørsmål:)

Pilsen
05-13-2008, 22:20
Heioghopp..

Har en haug med spørsmål angående 89. isuzu troopern e nettop har dratt på meg;) Meeen, siden man er født med gullfisk hukomelse får jeg ta de jeg husker først..

a) Hvor får jeg tak i hevesett? eller eventuelt lengre dempere? Kan jo lage lengre flatjern bak, så jeg får heva den noe, og framma får jeg jo skrudd den opp på torsjon(? aner ikke hvordan det skrives), men vet ikke hvor mye man får heva den? noen som vet?

b) Skjermbreddere? finnes det til dissa bila? eller eventuelt noe som kan passe..

c) Effektmessig, hva kan gjøres? er montert filter, samt att den er skrua opp noe, lader faktisk javnt 1kg nå.. Er detta holdbart? har planer om ic og større eksos også, men er det noe vits?

Er sikkert ikke den bilen flest bygger på, og ikke har jeg mente å bruke mangfoldige tusen, da detta er bare arbeidsbilen min, men moro og fått ordna den opp litt i hvertfall;)

takker for svar..

Kaare
05-13-2008, 22:29
Eneste jeg kan svare deg på er at breddere kan du få tak i fra Island. Den var pop der på alt fra 33" til 44". Se Fjallasport.is (http://www.fjallasport.is/modules.php?op=modload&name=Automobile&file=car_list&category=74&parent_category=42)
Ruller mange av dem på veiene der enda.

Pilsen
05-13-2008, 22:35
Hmm.. De som var avbildet der var nooooen hakk nyere enn min gitt;)

Kaare
05-13-2008, 22:48
Legg inn bilde av din da så ser vi hva det er snakk om

Pilsen
05-13-2008, 22:54
Hehe, hakke bilder av den her, men fant ett på nettet av samme modell, riktig nok litt mer modifisert og veeeldig møkkete.. Men slikt karosseri jeg også har:
http://image.4wheeloffroad.com/f/trooper89/8216248+w450+h338+cr0+re1+ar1/1989-isuzu-trooper-its-a-daily-driver.jpg

Kaare
05-13-2008, 22:59
Send dem en e-mail med bilde og årsmodell og spør. Skriv på engelsk og hils fra Kåre. Lykke til!

Pilsen
05-14-2008, 00:08
Det skal jeg gjøre, legger ut svaret jeg får her;)

Kaare
05-14-2008, 00:11
God ide

HardKåre
05-14-2008, 11:25
Skulle gjerne hatt litt mer info om bilen din: Årsmod? Motor? Hvor store dekk vil du ha på?

IC og større eksos vil nok hjelpe litt på. (TD) Men ikke forvent ny bil. Som eksempel, 2,5" anlegg i rør med èi potte koster 5-700,- MINDRE enn uoriginalt nytt anlegg på kort Pajero... Kostet 1700 i deler for 2 år siden.1,0bar høres greit ut, ikke gå noe over det før du får på IC i allefall.

Dekk: Du kan heve på torsjon til støtputene i bærebruene begynner å knipe. Bilen blir høyere, men stivere. Husk forstillingskontroll når du er ferdig, ellers kan den begynne å spise dekk og få andre ubehageligheter over seg...

For å få på større dekk for en billig penge kan du jo vurdere bodylift. Du får kjøpt løse klosser som du monterer mellom ramma og karosseriet, du må bare telle hvor mange karosserifester du har. Da får du plass til ganske mye større dekk, og kniper det litt kjøper du en vinkelsliper... Hvis ikke dekkene stikker mye ut på sidene av bilen blir brettarkantir sine kanskje dyre og STORE. Du får kjøpt noen gumilefser du skrur fast i underkant av skjermbuen hos de fleste forhandlere av 4x4utstyr. Koster kanskje 2lapper, men bygger lite.

Når det gjelder bodyliftklosser og høyere sjakler ("flathjern") er jeg skeptisk til at folk lager slikt på en bil som skal gå etter vei... Husk at de skal utsettes for store påkjenninger, i verste fall en kollisjon...

Pilsen
05-14-2008, 18:41
Bilen er en 89 modell 2,3TD, dekk? tja, rundt 33"..

Har i dag fått skrua den opp på torsjon så mye det gikk på den store mutteren under bilen, men da ble den skjev, så må forske litt mere på det, og den ble heller ikke så forbann mye høyere, er det mer å justere på??

Eksos deler i 3" og 2,5" har jeg nok av, så dette kommer uansett..

Hvor får jeg kjøpt slike universale bodylift klosser da? og hva må forlenges/ endres for att dette skal gå knirkefritt? Har i dag laget høyere sjakler, og disse ble laget av 50mm bredt flatt jern i 0.6mm tykkelse, altså en del grovere enn orginalt. Laget dem slik at senter-senter på boltene ble 17,2cm altså rundt 8cm høyere enn orginalt, men bilen ble jaggu meg ikke veldig mye høyere gitt..

Hmm.. Prøve å lage noen litt høyere klosser i morra, og forsterke dem litt med tverr avstivning.. så får vi se hva som skjer;)

Angående utbyggere har jeg titta litt på slike gummi lister som kan skrues fast inni hjulbuen, men dette faller ikke i smak, så om noen har noen andre forslag er det bare å komme med dem?

Skulle gjerne hatt litt mer info om bilen din: Årsmod? Motor? Hvor store dekk vil du ha på?

IC og større eksos vil nok hjelpe litt på. (TD) Men ikke forvent ny bil. Som eksempel, 2,5" anlegg i rør med èi potte koster 5-700,- MINDRE enn uoriginalt nytt anlegg på kort Pajero... Kostet 1700 i deler for 2 år siden.1,0bar høres greit ut, ikke gå noe over det før du får på IC i allefall.

Dekk: Du kan heve på torsjon til støtputene i bærebruene begynner å knipe. Bilen blir høyere, men stivere. Husk forstillingskontroll når du er ferdig, ellers kan den begynne å spise dekk og få andre ubehageligheter over seg...

For å få på større dekk for en billig penge kan du jo vurdere bodylift. Du får kjøpt løse klosser som du monterer mellom ramma og karosseriet, du må bare telle hvor mange karosserifester du har. Da får du plass til ganske mye større dekk, og kniper det litt kjøper du en vinkelsliper... Hvis ikke dekkene stikker mye ut på sidene av bilen blir brettarkantir sine kanskje dyre og STORE. Du får kjøpt noen gumilefser du skrur fast i underkant av skjermbuen hos de fleste forhandlere av 4x4utstyr. Koster kanskje 2lapper, men bygger lite.

Når det gjelder bodyliftklosser og høyere sjakler ("flathjern") er jeg skeptisk til at folk lager slikt på en bil som skal gå etter vei... Husk at de skal utsettes for store påkjenninger, i verste fall en kollisjon...

HardKåre
05-14-2008, 22:35
www.bgnor.no har bodyliftklosser i løsvekt. 2" og 3" tror jeg. På 2" på Pajero må du bare slippe etter bremserør ol, og flytte radiator og kanskje støtfangere for syns skyld. Med 33" skal det nok holde fint med torsjonsheving og bodylift. Hvis du dro bilen skeiv på torsjon er det bare å slippe ned den ene siden til bilen blir bein igjen.

Husk på at hvis du hever med lengre sjakkel så er det bare bakenden av fjæra du hever... 8cm på bakenden på fjæra utgjør bare 4cm på hjulet... :)

Ellers kan du gå inn på http://www.bushwacker.com/ og se om du finner noe du liker... Er noe av det råeste/peneste du får av skjermutbyggere (=fender flares) Har ikke til Trooperen, men du kan finne noe du kan tilpasse... Vet at Cherokee 2d og Suzuki Samurai kan tilpasses Pajero, fex, så du må bare finne en bil med ca. like hjulbuer... BGNor skaffer Whackere hvis du vil ha slike...

Pilsen
05-15-2008, 17:18
Takker for gode svar, angående lengre sjakler bak, som du skrev hever du man jo ikke bilen masse, men om jeg lagre til sjakler framme også?

Eller? hva tror folket om det? Altså ikke framme på bilen, men framme på bladfjørene.;)

Angående torsjon, så skjønner jeg det att jeg bare kan sleppe den ned igjen på ene siden til den blir like høy, men jeg vil heller gjerne få den opp på den siden den ble lavere på;) hehe..

jan terje
05-15-2008, 17:23
Takker for gode svar, angående lengre sjakler bak, som du skrev hever du man jo ikke bilen masse, men om jeg lagre til sjakler framme også?

Eller? hva tror folket om det? Altså ikke framme på bilen, men framme på bladfjørene.;)

Det vil bli en interesang konstruksjon....
Nei det går ikke med sjakler i begge ender av fjæren, da er det intet som holder den på riktig plass lenger.
En billig løsning er Add A leaf, ett fjærblad du putter inn i bunten som hever en tomme eller to. Beregnet på last, så det er nok ikke ett "komfort" alternativ. Tror de koster 5-600 kr pr stk hos annonsørene her på pirate.

Pilsen
05-15-2008, 17:40
Måtte i såfall sveise de fast i riktig posisjon for bladfjøra først, slik att man på en måte bare forlenger muligheten for å flytte boltene nedover:)

Meeen, får se.. Finni masse utbyggere jeg kunne tenkt meg nå, men sku vistt litt mer om hvordan cherokee utbyggere ville passa..

jan terje
05-15-2008, 17:53
Måtte i såfall sveise de fast i riktig posisjon for bladfjøra først, slik att man på en måte bare forlenger muligheten for å flytte boltene nedover:)

Meeen, får se.. Finni masse utbyggere jeg kunne tenkt meg nå, men sku vistt litt mer om hvordan cherokee utbyggere ville passa..

Først:
Er dette en vei bil?
Eller en ren "skogs bil"?

Er det det siste, kan du mekke til mye rart, men utvis stor forsiktighet om den skal ferdes på allmen vei!

Nå vet jeg ikke hvor mye "krumming eller bøy" det er orginalt på Troper, men vil du ha ett billigere alternativ kan du ta en tur på en bilopphugger og se på varebiler & pickuper om det er noen som har mere bøy.
Ta så det lengste bladet, ikke det øverste, og legg inn i din bunt.
Ellers så vet jeg att noen tar ut fjærene og kjører dem i valse, det gir løft men bare for en kort stund.
Siden du skal prøve heving for første gang anbefaler jeg deg etter heving å sjekke om bremseslangene er lange nok, slik att de ikke ryker!
Se også litt i de mange prosjekt trådene, her finner du mange gode ideer og løsninger som også kan brukes på andre bilmerker.
Vær oppmerksom på att det er både gate/skogs/løpsbiler, og dermed igjen att løsninger som er OK i 5 km/t ikke nødvendigvis er det på en bil i 80 km/t.

&- Moderforumet, pirate4x4.com har eget Izuzu forum! Lag deg en Prosjekt tråd her, legg inn bilder av din bil og gjerne bilder du finner på nettet, så kommer nok de gode rådene skal du se.

Lykke til, kult att noen satser på litt annerledes biler.

HardKåre
05-15-2008, 21:16
Angående torsjon, så skjønner jeg det att jeg bare kan sleppe den ned igjen på ene siden til den blir like høy, men jeg vil heller gjerne få den opp på den siden den ble lavere på;) hehe..
Ble den lavere?? Da må du jo ha skrudd feil vei... Thefinger

Pilsen
05-15-2008, 22:29
Neida, men om jeg skrur torsjon like langt på begge sider, blir den ca 4,5-5,5cm høyere på ene siden enn på andre siden, altså måtte jeg senke den igjen på den ene siden..

31/10,5-15 ble montert i sted, og ble bedre enn ingenting.. så får klare meg med det, og da trenger jeg ikke breddere igrunn;) men sku hatt den høyere..;)

Kaare
05-15-2008, 22:39
31/10,5-15 ble montert i sted, og ble bedre enn ingenting.. så får klare meg med det, og da trenger jeg ikke breddere igrunn;) men sku hatt den høyere..;)

Hehe - ikke i denne runden, men det kommer!!! Thefinger

Pilsen
05-15-2008, 23:13
Hehe, ikke på denna bilen nei!;) kjører rundt 6mil hver vei på jobb, så må ha en bil om egner seg bra etter veien også!;)