PDA

View Full Version : Nye DORK's bunad ekspert, Berge-Olsen, her med EDB linker om bunad og MED BUNADSTEST

jan terje
05-15-2008, 07:48
Berge-Olsen er utdannet ved Bunads fakultetet i Sogn og Fjordane i Volda. Han har Masters grad i fin søm og faktisk, som Norges eneste, også en doktergrad i "Temperatursvingninger under stakken".

Berge-Olsen vil her holde oss oppdatert på de seneste nyheter, samt legge ut interesange EDB linker i emnet.
Spørsmål besvares, men de skal være offroad relaterte.

Vi er svært glade for att Berge-Olsen gjør dette, og håper det vil bli en berikelse både for nye og gamle offroad/bunads intereserte.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++

DEN SVÆRT VIKTIGE BUNADSTESTEN FINNER DU PÅ SIDE 3

NEI NEI NEI, PÅ SIDE 4 SELVSAGT!!!

jan terje
05-15-2008, 16:02
Noen får starte:

Berge-Olsen; leser i Magasinet Bunad att fagpersonen Cecilie sier:

"- Lengden på stakken er også en viktig ting. Mange lever i den villfarelse at stakken skal subbe i bakken, men det er hverken praktisk eller særlig elegant."

Er dette synspunkter du deler? Er det andre ting som en ikke bør la subbe i bakken, fx. mellomakslinger eller dysteri?

Håper på positivt svar

BESVART AV BERGE-OLSEN, SE LENGER NED I TRÅDEN! adm.

extremetoy
05-15-2008, 16:03
Hvilken bunad passer til volvo felt i org klassen?? sikkert lettere å finne d en hjul:D

jan terje
05-15-2008, 16:14
Siden Berge-Olsen synes svært opptatt i dag, våger jeg å komme med ett forslag til deg og felten:

Dette er en bunad som konene til Gutta på skauen og konene til Gutta på barmark benyttet som Lotter under krigen.

Mtorg
05-15-2008, 16:20
Kan det være en ulempe med hosebånd, bare lurer sånn i forhold til pedalbruk.. Er vel fort at man kan tråkke på båndene om de er for lange eller knyttet feil. Vil gjerne ha en illustrasjon på hovrdna man eventuelt knytter hosebånd for at det skal bli greiest mulig å kjøre med...
Lurer også på om man kan droppe understakken om det er varmt i været, eller er det regler for dette.:smokin:

BESVART AV doc. BERGE-OLSEN, SE LENGER NED I TRÅDEN! adm.

jan terje
05-15-2008, 16:25
berge-olsen, Hvor Er Du???

Chevy-Sheriff
05-15-2008, 18:02
ehmmm....hva er hosebånd......

Mtorg
05-15-2008, 18:22
Hosebånd er de som du ”surrer” fast sokkene med…Har trampa på de et par ganger. Nå så putter jeg dem pent opp i sokken om jeg skal kjøre bil. Men med min Aust Agder bunad synes jeg det kan være problematisk i det hele tatt å kjøre. Etter noen år med erfaring av det, kan jeg komme med følgende tips. Jeg er den som vanligvis kjører av oss her i heimen, og med stakk og understakk er det et helt styr og få flytta på bena. Vel jeg gjør som følger; Drar opp stakk og understakk til det usømmelige. Drar den bort over min mans edlere deler. Praktisk for å skjule følgene av min lite bunadvennlige opptreden.
Pass endelig på å ha plassert en stor blomsterbukett i den ene hånda og la han samtidig passe på bløtekaka med den andre. Ikke la noen hender være fri, av grunner som er lett forstålig og som kan forstyrre sjåføren. Dessuten har vi til stadig tre unger i baksetet og dårlig TID!

Chevy-Sheriff
05-15-2008, 19:26
I sannhet en tråd som det var på tide å få frem...!

Spørsmålene kommer rasende.....

* surre sokkene ? er det ikke strikk i dem ? er det ikke tennissokker?

* stakk ? .... understakk...? er dette tt stikk? gjør det vondt ? stakk din manns edlere deler....:eyemouth:...?

* :shaking: :shaking: :shaking: kånnfjust :shaking::shaking::shaking:

Mtorg
05-15-2008, 19:49
E trur e flir meg i hjel:laughing: Ring husfliden eller få han spes.peden på søm på banenThefinger
God 17 mai, med eller uten.... Jeg kjører med bunad:wink_animate:

extremetoy
05-15-2008, 19:57

samma som beadlockringer.. bare at det er til sokker:)

extremetoy
05-15-2008, 20:00
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1062376.ece

Mtorg
05-15-2008, 20:16
utdannet ved Bunads fakultetet i Sogn og Fjordane i Volda. Han har Masters grad i fin søm
La meg gjette, dette er en forfinet innpakning av utvikling av "vestlandsbunaden". Tipper det også inngår sveising av vanntette sømmer her....
Mao Oljeuhyre:eyemouth:

Linda
05-15-2008, 20:31
Kan dere sette fokus på brystduker også? Kjempeproblem med seler og greier...Perlene raser jo av hver gang jeg er ani bremsepedalen!

Tusen takk for godt råd når det gjelder stakkbehandling under kjøring og hender med og uten kake.. Blir sikkert ikke såååå forsinket i år nå.....:idea:

Chevy-Sheriff
05-15-2008, 22:31

samma som beadlockringer.. bare at det er til sokker:)

AHA !!!!!

Så enkelt......:D:D:D

Chevy-Sheriff
05-15-2008, 22:34
berge-olsen, Hvor Er Du???

JA hvor ?????????

Stakk......brystduker.....beadlock-sokker......:question::question::question:

Verry kånnfjust......:question::shaking::question:

Nå bør spesialisten snart komme på banen. Be han slutte med stakittgjærdet til Patrolen og konsentrere seg om viktigere ting! :grinpimp:

...i mellomtiden kan vi ta en......:beer:

Berge-Olsen
05-16-2008, 07:01
Jeg har vært her hele tiden, jeg har bare grublet på en ny tverrsømrose med innsyddsølje og derfor ikke fått tid til å svare.
Dette må jeg virkelig beklage.

Geir
05-16-2008, 07:05
Jeg har vært her hele tiden, jeg har bare grublet på en ny tverrsømrose med innsyddsølje og derfor ikke fått tid til å svare.

Vi skjønner jo hvor hektisk du har det i innspurten til 17.mai å greier , unnskyldning godtatt!

innsyddsølje? er dette en slik sølje man bruker til burka?
-som kun kan sees fra innsiden av ?

jan terje
05-16-2008, 07:05

He he he, ja det kunne jeg vel nesten tenkt meg.

Synes du foresten att 17 mai kommer tidlig i år?

Berge-Olsen
05-16-2008, 07:07
Det er vel best å starte på toppen siden jeg ser det er en del feil svar i tråden her.

Volvo Felt drakt: Her vil jeg si at tradisjonell norsk bunad ikke passer, prøv deg heller med en svensk forledrakt, helst av typen Toarps Socken. (http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Svenska_folkdr%C3%A4kter%2C_del1%2C_Nordisk_ familjebok.jpg)

Berge-Olsen
05-16-2008, 07:14
Noen får starte:

Berge-Olsen; leser i Magasinet Bunad att fagpersonen Cecilie sier:

"- Lengden på stakken er også en viktig ting. Mange lever i den villfarelse at stakken skal subbe i bakken, men det er hverken praktisk eller særlig elegant."

Er dette synspunkter du deler? Er det andre ting som en ikke bør la subbe i bakken, fx. mellomakslinger eller dysteri?

Håper på positivt svar

Dette er en typisk feiltolkning av min ikke så alt for gode venn Cecillie. Hun bruker orlyden "..hverken praktisk eller særlig elegant"; ærlig talt, alle vet at det ikke finnes bunader som praktiske og eleganse blandt nordmenn er vel også ett skjeldent fenomen.

Men for å svare deg kort Jan Terje vil jeg annbefale heveklosser under bundasskoene og en runde med vinkelsliper på stakken. Det er forresten krav om at leggene ikke skal stikke utenfor stakken.

jan terje
05-16-2008, 07:16
doc. Berge-Olsen, jeg legger på vegne av deg inn i spørsmålene hvilke du har besvart. adm.

Berge-Olsen
Vi skjønner jo hvor hektisk du har det i innspurten til 17.mai å greier , unnskyldning godtatt!

innsyddsølje? er dette en slik sølje man bruker til burka?
-som kun kan sees fra innsiden av ?

Det stemmer Geir, denne brukes ofte i kombinasjon med tanga og burka.

jan terje
Da blir det enklere når en bruker pirate4x4's søkefunksjon. adm.

Berge-Olsen
05-16-2008, 07:25
Kan det være en ulempe med hosebånd, bare lurer sånn i forhold til pedalbruk.. Er vel fort at man kan tråkke på båndene om de er for lange eller knyttet feil. Vil gjerne ha en illustrasjon på hovrdna man eventuelt knytter hosebånd for at det skal bli greiest mulig å kjøre med...
Lurer også på om man kan droppe understakken om det er varmt i været, eller er det regler for dette.:smokin:

Når det gjelder hosebånd (strømpeholdere for de som ikke vet hva vi snakker om) er det greit med kjerringknute, jeg har ikke noen illustrasjon men spør ei kjærring om du ikke finner ut av knuten. Husk at fra 2009 MÅ du bruke FIA godkjente bånd. Når det gjelder understakken kan denne droppes visst du bruker brannhemmende stakk m/kevarsøm.

Mtorg
05-16-2008, 07:28
Når det gjelder hosebånd (strømpeholdere for de som ikke vet hva vi snakker om) er det greit med kjerringknute, jeg har ikke noen illustrasjon men spør ei kjærring om du ikke finner ut av knuten.

Mulig jeg bruker slangeklemmer i år....

Berge-Olsen
05-16-2008, 07:29
Dagens link
Dette er noe utenfor mitt fagfelt men kommer nok mer og mer av i årene som kommer.

http://www.chicoshop.dk/9730550

Dette er kanskje noe for hunden deres Jan Terje?

jan terje
05-16-2008, 07:57
Har de XXXXL?

extremetoy
05-16-2008, 08:02
dette hadde passet pirate bikkja mi.. spørs om den passer til neste år da?! faren er 83 kg.....

Piratebånd har den hverfall!

Berge-Olsen
05-16-2008, 08:03
Har de XXXXL?

Før du bestiller, ta mål av hunden din . Fra halsbånd til halerot, og rundt magen (målt rett bak forbenene)Se tegning. Og oppgi om det er tispe eller hannhund.

Berge-Olsen
05-16-2008, 08:05
dette hadde passet pirate bikkja mi.. spørs om den passer til neste år da?! faren er 83 kg.....

Dette kan ordnes ved å sy bunaden i spandex.

extremetoy
05-16-2008, 08:08
Dette kan ordnes ved å sy bunaden i spandex.

Virker som bikkja foretrekker Latex:smokin:
hvordan ser pirate bunaden ut?

jan terje
05-16-2008, 08:13
21262

extremetoy
05-16-2008, 08:18
kan denne brukes i sammen med volvofelt å bikkja i en latex bunad?

Berge-Olsen
05-16-2008, 08:22
kan denne brukes i sammen med volvofelt å bikkja i en latex bunad?

Det er greit så lenge tennstiften er tatt ut. Er det forresten så tøffe forhold der du bor at du må ha gønneren med deg selv på DORK forumet:nuke:

extremetoy
05-16-2008, 08:24
Det er greit så lenge tennstiften er tatt ut. Er det forresten så tøffe forhold der du bor at du må ha gønneren med deg selv på DORK forumet:nuke:Den tillhører bunaden, likedan som kaker tilhørte den bunaden til Mtorg!

Berge-Olsen
05-16-2008, 08:24
Disse passer forresten utmerket som hosebånd i Sokndal!

jan terje
05-16-2008, 08:25
He he he, ja det kunne jeg vel nesten tenkt meg.

Synes du foresten att 17 mai kommer tidlig i år?

Du har ikke besvart dette spørsmålet.

Berge-Olsen
05-16-2008, 08:32
Whops - beklager.

Kunne jeg bestemme ville jeg flyttet 17. mai etter bunadsværet, det er typisk alltid for varmt eller vått den dagen. Derfor mener jeg at 17. mai alltid kommer for tidlig og burde vært flyttet til 17. januar.

jan terje
05-16-2008, 08:34
Whops - beklager.

Kunne jeg bestemme ville jeg flyttet 17. mai etter bunadsværet, det er typisk alltid for varmt eller vått den dagen. Derfor mener jeg at 17. mai alltid kommer for tidlig og burde vært flyttet til 17. januar.

Er det under stakken temeraturen du har i tankene?

Berge-Olsen
05-16-2008, 08:37
Er det under stakken temeraturen du har i tankene?

Ja både temperatur og fuktighet målt godt oppunder stakken....

jan terje
05-16-2008, 09:26
Er denne bunaden noe du vil si vil kle den jevne Nye DORK?

http://www.youtube.com/watch?v=rGJ08l3mBQA&feature=related

Berge-Olsen
05-16-2008, 09:34
Er denne bunaden noe du vil si vil kle den jevne Nye DORK?

http://www.youtube.com/watch?v=rGJ08l3mBQA&feature=related

Dette er nok noe en hver EKTE DORK drømmer om, dessverre er det nok for kostbart med tanke på alle gullsøljene kongen har fått brodert på. Ett godt alternativ som er nesten like flott er å skaffe seg en slik hvit dress som de ofte bruker i lakkboksen og få kjerringa til å lime på gullstjerner (som barna får (fikk?) i boka på søndagsskolen. Disse kan kjøpes på www.søndagskoleshoppen.no)

jan terje
05-17-2008, 10:29
Etter å ha bivånet det såkalte "barnetoget" slo det meg att svært mange, også blandt publikum, bruker bunader. Jeg følte meg mere på bølgelengde med 4 tyske turister som hadde valgt min kleskode for dagen, nemlig dongeribukse og genser.
Som om ikke det var nok, kom det plutselig en mann med skjørt (!) i toget!!!
Er det vanlig i Norge?

ALLEREDE BESVART AV doc. BERGE-OLSEN, SE LENGER NED I TRÅDEN! adm.

extremetoy
05-17-2008, 10:36
Jeg stillte i den såkalte naf offroaders bunaden i dag, er den som skal brukes på 17 mai når det SNØR ute!!!

Berge-Olsen
05-17-2008, 11:31
Etter å ha bivånet det såkalte "barnetoget" slo det meg att svært mange, også blandt publikum, bruker bunader. Jeg følte meg mere på bølgelengde med 4 tyske turister som hadde valgt min kleskode for dagen, nemlig dongeribukse og genser.
Som om ikke det var nok, kom det plutselig en mann med skjørt (!) i toget!!!
Er det vanlig i Norge?

Jeg forstår at du blir litt forvirret når du ser menn i skjørt, men det blir visst mer og mer vanlig at "far" fjerner uønskede utvekster og kler seg dameklær. Har også sett "damer" som kler seg i manneklær på mine reiser i det store utland (Danmark, Tyskland osv.) Jeg forstår meg ikke på dette men slik har verden altså blitt.

jan terje
05-18-2008, 19:51
Kveldens storslåtte program "En Kongefamilie på jobb" på statskanalen NRK gjorde ett stort inntrykk på en enkel sjel.
En detalj jeg, og sikkert de fleste med meg, la merke til var att Dronningen brukte ordet "hosebånd" om båndene på de kongelige ordener!
Og "hosebånd" er vi jo gjort kjent med i denne tråden.
Mitt spørsmål blir da selvsagt hr. doc. Berge-Olsen;
Er de kongelige ordener laget med innspirasjon i norsk bunads kunst?
På forhånd takk,
ærbødigst Jan Terje

Mtorg
05-18-2008, 20:28
En link for klokskap;)
http://no.wikipedia.org/wiki/Order_of_the_Garter
hilsen anti mettemarit og sonja

jan terje
05-18-2008, 21:14
Det ville undre meg om ikke hr. doc. Berge-Olsen vil innføre Hosebånds ordenen her i Nye DORK.

Mad Max
05-19-2008, 06:33
Det har vel gått opp til flere dager siden 17 mai, den store dagen i Sokndal, da 17 mai guru Solli leder ann toget.
Hvor er alle disse bildene hen??

jan terje
05-19-2008, 07:17
Det har vel gått opp til flere dager siden 17 mai, den store dagen i Sokndal, da 17 mai guru Solli leder ann toget.
Hvor er alle disse bildene hen??

Ja, hvor er de?

Ikke besvart av hr.doc. Berge-Olsen. adm.

Jan
05-20-2008, 09:26
Samboeren har rota bort bunadskoene sine.Hvor er det beste stedet å lete?

Raskt besvart av hr.doc. Berge-Olsen. adm.

Berge-Olsen
05-20-2008, 09:31
Samboeren har rota bort bunadskoene sine.Hvor er det beste stedet å lete?

Skostativet er ett naturlig sted å ta en titt eller i hundehuset.
Alternativt er det ikke noe i veien for å bruke brune mokasiner.

Geir
05-20-2008, 09:38
"seilersko" er ett bra alternativ her i Dalane regionen , men det er kanskje kun til Rogalandsbunaden...

Jan
05-20-2008, 09:43
Har prøvd både skostativ og hundehus. resultatløst.

extremetoy
05-20-2008, 09:47
Har prøvd både skostativ og hundehus. resultatløst.
dere har ikke hatt noen ubekveme stillinger i bilen da?? sett i taket fks:smokin:

Jan
05-20-2008, 10:23
Ingenting i taket hverkan i Patrol`n eller Subben

Dools
05-20-2008, 10:42
Nå er jo 17 Mai over for denne gang, og 17 Mai været var jo som det pleier.
Regn, snø og sludd. men ettpar små glipper av sol.
En Bunad ser jo ganske varm og god ut i motsetning til slike bittesmå minikjoler som knapt går nedenfor steppegresset.
Men når det er snakk om å måle temperatur under stakken..
Når på døgnet gjøres dette ? Og hva er gjennomsnittstemperatur for en Bunad som brukes fex på Østlandet ?
Kan det motsatte kjønn ha noen innvirkning her på temperatur og luftfuktighet ?

Raskt besvart av hr.doc. Berge-Olsen. adm.

Berge-Olsen
05-20-2008, 11:43
Nå er jo 17 Mai over for denne gang, og 17 Mai været var jo som det pleier.
Regn, snø og sludd. men ettpar små glipper av sol.
En Bunad ser jo ganske varm og god ut i motsetning til slike bittesmå minikjoler som knapt går nedenfor steppegresset.
Men når det er snakk om å måle temperatur under stakken..
Når på døgnet gjøres dette ? Og hva er gjennomsnittstemperatur for en Bunad som brukes fex på Østlandet ?
Kan det motsatte kjønn ha noen innvirkning her på temperatur og luftfuktighet ?

Her var mange gode spørsmål :smile:
Tidspunktet for målingen er ikke kristisk men bør logges morgen, middag og kveld for så å deles på pi. Øst for Ånnasira er det store variasjoner i både temperatur og fugtighet, særlig i Telemark har det vært noen ekstreme variasjoner. Østlandet ligger ganske stabilt på 28 grader og 70% relativ luftfugtighet under stakken. Vær ops på menn i bunad og tanga da denne kombinasjonen kan føre til overopphetelse og ekstrem fugtighet.

jan terje
05-20-2008, 15:25
Kanskje en tanke oftopic, men jeg synes det er sin plass att vi nå etter 3 tettskrevne sider takker hr. doc. Berge-Olsen for alle de interesange synspunkter, svar og ikke minst den ene EDB linken han har kommet med så langt!
Det har vist seg att dette med bunad og offroad er ett tema med nesten flere svar enn spørsmål!
Og det vil jeg i sin helhet tilskrive hr. doc. Berge-Olsen som øser av sin viten.
Så bare pøs på med spørsmål, og-hvem klarer kunststykket å sette ham fast?

jan terje
05-20-2008, 15:31
På Wikepedia står det følgende:

"Bunadbevegelsen går tilbake til Hulda Garborg."

Dette kjenner vi jo alle til, men hva vil du si sånn rent personlig att Hulda Garborg har betydd for norsk bunad/offroad sett i ett noe videre perspektiv?
Og gjerne satt opp i mot folkedans og folkemusikk.

krüger
05-21-2008, 07:57
efter at have fulgt denne interesante tråd, må jeg spørge hvad vi i Dansk offroad miljø kunne bruge af beklædning for at få de bedste betingelser?, jeg tænker især på den landsdækkende Hylke 4wd klub, vi opholder os jo både i skov og krat/toyota og Suzuki, desuden foretrækker en del av medlemmerne jo store lommer til opbevaring af småværktøj og stikakslinger??

jan terje
05-21-2008, 11:29
landsdækkende Hylke 4wd klub

Bare en liten rettelse før hr. doc. Berge-Olsen svarer, Hylke 4wd klub er INTERNASJONAL med hele 1 norskt medlem som faktisk er regjerende Trial Mester i klubben.

krüger
05-21-2008, 13:01
beklager meget, en lille forglemmelse..:wink_animate:

Dordidora
05-26-2008, 07:51
Når man sitter som co pilot...hvilken side skal veska henge på?? Kan man om mulig skifte side etterpå...når man er ferdig med kjøringen:question::question::question:

jan terje
05-26-2008, 08:01
VIKTIG MELDING:
Har fått denne mailen:

"Forsvarets Overkomando
Pb. XX
XXXX Veldig Hemmelig Sted

Vedrørende Hr. Doc. Berge-Olsen

Hr. Doc. Berge-Olsen er for tiden kommandert i tjeneste for det norske fedreland, og vi beklager problemene det måtte påføre Nye DORK.

Hr. Doc. Berge-Olsen tjenestegjør som stabs matros ved Forsvarets Institutt for Klase-bunader & folkedrakter i moderne krigføring.

Mvh.
Marskalk Arnstein Rekyl"

jan terje
06-02-2008, 16:40
Er du i tjeneste enda hr. doc. Berge-Olsen?

arctic
06-02-2008, 16:47
Hei Dr Berge Olsen, Jeg lurer litt på det med vask av bunadskjorter.Hvordan vasker man bunadskjorter i lin kontra dem bomull, og bør man ta noen ekstra hensyn til silke/ull broderier.???
På forhånd takk for svar

Berge-Olsen
06-06-2008, 20:02
I'm back in black i bundasskjorte og med nye giv etter en runde i grønne klær! Forresten ble dagene i grønt mye bedre enn jeg trodde, mye på grunn av Stomperud & Njerheim (Bra Nerbø), men også på grunn av min inngående studie av feltuniform II (også kalt M98 blandt strebere). Mine nye analyser viser helt klart at M98 har klare røtter til både øst-europeisk dans og folkedrakter. Om jeg er heldig i morgen skal jeg oppsøke noen lett alkoholiserte babes som sitter utenfor leiligheten med opprinnelsen til M98!

Autoper
06-10-2008, 21:50
Te alle dåkken som har ventet på bilder av vår nye kjøredress: I dag fikk vi lagt siste hånd på verket og Olsen stilte villig opp for fotografering...

Dools
06-10-2008, 21:55
Lekkert, Berre lekkert.

Men MÅ hjelmen være sort eller kan man fex bruke en kopi av Massa sin hjelm. ?

Autoper
06-11-2008, 18:11
Dette er ikke jeg den rette til å svare på, så jeg ønsker at Berge Olsen haler ut litt viten om temaet.
Personlig mener jeg at all hardangersøm i hardplast passer.

Berge-Olsen
06-12-2008, 19:02
Når det gjelder hodepryd er det viktig å avstemme både farge & form mot undertøyet, i denne situasjonen er jeg utstyrt med sort susp og derfor er sort hjelm en selvfølge, bruker man derimot undertøy med fransk åpning kan hodebånd være passende. Da kan dere selv tenke dere hva denne jenta har under stakken:

http://stoffbua.no/var/ezwebin_site/storage/images/vest_telemark/bildegalleri/vest_telemark_roed_jakke/1373-1-nor-NO/vest_telemark_roed_jakke_imagelarge.jpg

Mtorg
06-12-2008, 19:20
Så vidt jeg vet sier også hodepryden til damene noe om hvilke sivilstatus damen har. Jomfrubånd og kjerringskaut.
Om jeg tørr spørre; kan man gå ut fra at hjelmen, halv og hel hjelm sier noe om mannen er transvestitt, homo, 1stein eller uten stein??
Bare undrer.....
I så fall, hva er det Autoper prøver å formidle:eyemouth:

Berge-Olsen
06-13-2008, 06:42
Ja, hvor er de?

Ikke besvart av hr.doc. Berge-Olsen. adm.

Ja hvor er bildene Jan Terje? (Det er vel lov å svare med ett spørsmål?)

Berge-Olsen
06-13-2008, 06:48
Så vidt jeg vet sier også hodepryden til damene noe om hvilke sivilstatus damen har. Jomfrubånd og kjerringskaut.
Om jeg tørr spørre; kan man gå ut fra at hjelmen, halv og hel hjelm sier noe om mannen er transvestitt, homo, 1stein eller uten stein??
Bare undrer.....
I så fall, hva er det Autoper prøver å formidle:eyemouth:

Du er inne på noe her ang. sivilstatus, men disse reglene gjelder bare for minde geografiske steder med en sterk bunadsekstremisme. Når det gjelder hjelmreglene tror jeg du blander disse med samiske rettningslinjer, i denne kulturen blir du snart stemplet for både det ene og andre om du møter opp edru på scooter med folkedrakt og hjelm, det har lite betydning (etter 1987) om det er halv eller helhjelm.

jan terje
06-17-2008, 03:14
DEN SVÆRT VIKTIGE BUNADSTESTEN

http://www.dinside.no/php/art_spor.php?id=1107&aid=30568

jan terje
06-17-2008, 03:19
Jeg fikk 3 rette av 18!!!!
Dette viser hvor lærerik denne tråden har vært så langt, det skal i sannhet sies.

arctic
06-17-2008, 09:44
Jeg fikk 6 rette ..

Noclass
06-17-2008, 09:58
Jeg fikk 6 rette ..

Det fikk jeg også

Mad Max
06-17-2008, 10:07
Hmm 7 rette...

Dools
06-17-2008, 12:56
5 rette ?? :laughing: Jeg var vist ikke noe vandrende Bunadsleksikon. :laughing:

Berge-Olsen
06-17-2008, 13:59
Jeg fant 3 feil i quizen!! Snakk om AMATØRER :shaking:

Chevy-Sheriff
06-17-2008, 16:13
Du fikk 6 av totalt 18 poeng

Du kjenner kanskje de mest brukte og kjente bunadene og draktene, men noe vandrende leksikon er du slettes ikke. Vi anbefaler å ta testen en gang til; det var sikkert noen svar du var usikker på, og som du kan gjøre bedre.

:shaking::shaking::shaking:

Geir
06-17-2008, 17:46
Du fikk 6 av totalt 18 poeng:question:

jan terje
06-17-2008, 18:38
Så langt viser testen store variasjoner i offroad/bunads kunskaper her på Pirate. Jeg fikk 3 rette, dere som fikk mer har talt med de 3 som Berge-Olsen helt riktig påpeker er feil i Quizen. Juksemakere.
Dere burde sett som meg og Berge-Olsen att sylv jenkaen i sned skulle vært bakenfor forkleet på høyre side av stakken.

Chevy-Sheriff
06-17-2008, 20:46
Phø......jeg fikk egentlig 20 mulige av 18....men for å ikke virke for flink så JA...jeg jukset, å sa jeg bare fikk 6.....

jan terje
06-27-2008, 07:28
Sommer bunad?
Hr. doc. Berge-Olsen, finnes det folkedrakter tilpasset temperaturer over 12 grader?

jan terje
09-15-2008, 05:58
Hr.doc.BERGE-OLSEN;

HVOR ER DU?

Vier
09-15-2008, 07:12
Jeg vet hvor han er. Han ligger med nesa i sin kones barm, og blir der en stund :eyemouth:

Berge-Olsen
09-17-2008, 14:46
Jeg er i full gang med produksjon av vertøyvesker for tiden, jeg tror absolutt dette er noe som kommer til å ta av i årene som kommer. Akkurat nå er det prototype av "Gjengetaska" som pågår!

PS: Finnes kun for Hardanger & Rogalandsdrakt.

kay
09-30-2008, 18:04
Hva med Jær-bunaden?