PDA

View Full Version : Hvilkene 15" felger/innpress volvo felt?

Rune R
05-18-2008, 13:53
Hvilke 15" felger passer volvo feltvogn? har planer om 35x12.5-15 dekk men mangler felger, har sett bilder av feltvogna med 35" som ikke stikker på utsiden, hvilket innpress er det da på felger? Noen som vet hva original innpresset er?

Har sikkert tusen andre spørsmål også men det får komme etterhvert :smile:

Mats H
05-23-2008, 15:16
suzuki sj, lada niva passer verfall på valpen:)og suzuki er jo 15``

sven
05-24-2008, 20:17
bygger ikke Daihatsu Roxkyfelger endel innover da?

men er redd for at når du monterer så brede dekk på felten vil de ta i ramma/fjærene ved sving, om du skal ha felger som bygger innover

Rune R
05-24-2008, 20:25
Har ikke planer om felger som bygger innover, men vil ikke ha noen som bygger så mye utover at hjulene stikker langt på utsiden, har forsket litt de siste dagene og -36 i innpress ser ikke så galt ut.
Men vet ikke hvordan det innpresset er i forhold til original valp felg, vet heller ikke hvilkene biler som har 5 hulls felg med -36 innpress originalt, alle tips mottas med takk:smile:

EKJ
05-25-2008, 10:00
Heisann... jeg har 15x10" felger som bygger endel utover på min felt, har ikke målt inpresset, men de tar ikke i fjærer ved full sving, men de skubber litt andre steder ved fleks, har nå klosset opp mellom fjærfeste og ramma med 4 cm og det ble mye bedere.

sven
05-25-2008, 11:44
skal du ha 12,5" breie dekk kan du neppe bruke noen originalfelg uansett..

suzuki har 5,5 toms felg, rocky har vel noe slikt som 6-7 toms, og disse blir for smale....

men av bilene som har 5x5.5 toms boltsirkel har du disse å velge mellom....

suzuki, alle 4x4
Jeep CJ
Lada Niva
Daihatsu Rocky

Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med et dekkfirma, eller en av forhandlerne av 4x4 deler, og fortalt hva du skal ha, og hva du skal bruke de til....

om du måler fra bremsetrommelen og ut til skjermen, og hvor langt inn i hjulhuset du trenger plass, kan de sikkert hjelpe deg.

Rune R
05-25-2008, 13:03
Heisann... jeg har 15x10" felger som bygger endel utover på min felt, har ikke målt inpresset, men de tar ikke i fjærer ved full sving, men de skubber litt andre steder ved fleks, har nå klosset opp mellom fjærfeste og ramma med 4 cm og det ble mye bedere.

Hvilken dekk dimensjon kjører du på da?
En helt annen ting, har du noen gode bilder at vinsj innfestingen?? har planer om å montere på min også..

[sven]

Hørtes lurt ut, aldri tenkt på egentlig, får ut å måle litt, har funnet ut at jeg ikke kan bruke original felg men det hender jo at noen med slike biler skal selge felg/dekk, derfor greit å vite hvilket innpress som kan brukes.
Bilen skal helst være godkjent også, vil derfor ikke ha noen som stikker langt på utsiden, kan jo lage noen skjermbreddere da men...

Takker for tipset.

EKJ
05-26-2008, 17:25
Jeg har 35x12,5 dekk, litt om vinsjmontering finner du her: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=2503
Sveiste fast en del av en Scania rammevange og forsterket på fremsiden og baksiden.

Amund
05-27-2008, 00:43
Prøv BG Nor, jeg TROR vi har felger som passer valpen på lager. ca 850,- pr stk, 8 og 10" (-19 og -44mm innpress henholdsvis). Har solgt både 8 og 10" til valp med 35x12,5.

EKJ
05-27-2008, 16:04
Jeg har 8" fra BG liggende som satt på min før, anbefaler å sette på 10" breie felger på 12,5" breie dekk. Eneste fordelen du har med 8" felger er at du får mindre kvist etc , mellom dekk og felgkant med lite luft i dekkene, da smultring faktoren blir høy med 8"

Rune R
05-27-2008, 22:27
Jeg har 8" fra BG liggende som satt på min før"
Hvor mye må du ha for de? hvis de skal selges da. Er ikke redd for smultring faktoren men spm er hvordan de blir liggende i hjulhuset med -19 i innpress kontra -44 som det er på 10 tommerene. Dette burde jeg vite men -19 står lengre ute en -44 ikke sant? og siden felgene er 2 tommer smalere bør de gå greit på innsiden.
Er kansje veldig pirkete men hadde en K5 blazer tidligere, der stakk de på utsiden og det så absolutt ikke bra ut i mine øyne, var forøvrig 35x12,5 på 10 felg på den.

Rune R
05-27-2008, 22:34
Prøv BG Nor, jeg TROR vi har felger som passer valpen på lager. ca 850,- pr stk, 8 og 10" (-19 og -44mm innpress henholdsvis). Har solgt både 8 og 10" til valp med 35x12,5.
Har allerede hørt litt med Hoel om felg og dekk, men lommeboka er skrapet foreløpig.
Med det samme, vet du om det går å skaffe Detroit truetrack diffrensialbrems og Detroit locker til dana 44 med 19 splines? eventuelt pris? Er redd ARB blir for dyrt og hørte noe rykter om at de har sluttet og lage til 19 splines akslingen?
Valpen skal brukes litt langs vei men bare til/fra kjørefelt, leketøy med skilter med andre ord.

Amund
05-27-2008, 22:37
Har allerede hørt litt med Hoel om felg og dekk, men lommeboka er skrapet foreløpig.
Med det samme, vet du om det går å skaffe Detroit truetrack diffrensialbrems og Detroit locker til dana 44 med 19 splines? eventuelt pris? Er redd ARB blir for dyrt og hørte noe rykter om at de har sluttet og lage til 19 splines akslingen?
Valpen skal brukes litt langs vei men bare til/fra kjørefelt, leketøy med skilter med andre ord.

Ja, sjekket 19sp detroit locker til valp seinest i går. Har ikke prisen i huet akkurat nå, men fant ut at den var mulig å skaffe. Vet at ARB er gått ut. Truetrac har jeg ikke sjekket...

Lundberg
05-28-2008, 09:02
Får du/dere tak i E-Locker til Dana44 19 spline?
Var inne på www.eaton.com her sto alle deres produkter, men fant ingen
spesifikasjon på hvilke aksler di forskjellige lockerene passer til.

E på jakt etter locker til mine dana44, men det hadde vært det beste om man fikk tak i en manuell locker....

EKJ
05-28-2008, 14:27
Legger inn ett bilde med 8" felger fra Trandum i fjor, de stikker litt utenfor, men det er mest på grunn av dekkbredden.
jeg har Detroitlocker bak, og det funker helt flott, men det er jo noen tekniske utfordringer, da den originale bremsen bak har en distanse i midten av diffen som man shimser hjullagrene imot. Felgene er ikke tilsalgs, da jeg tenkte å sette på noen "gatehjul" på de etterhvert..

Rune R
05-28-2008, 23:11
Disse så jo veldig ålright ut, da spørs det om jeg ikke får gå for noen 15x8 felg etterhvert.
Som jeg har forstått så passer diffen bak foran og motsatt, har tenkt på å sette sperre 8detroit locker eller lign) bak og enten sette den originale diff bremsen foran, eller kjøpe noe annet å putte i.
Er litt skeptisk til sperre foran for da vil den vel bli svinetung på rattet ved terreng kjøring, har frihjulsnav så landveien er jo ikke noe problem.
Men hva med brems foran? blir bilen veldig tung på rattet da også?

extremetoy
05-28-2008, 23:15
Legger inn ett bilde med 8" felger fra Trandum i fjor, de stikker litt utenfor, men det er mest på grunn av dekkbredden.
jeg har Detroitlocker bak, og det funker helt flott, men det er jo noen tekniske utfordringer, da den originale bremsen bak har en distanse i midten av diffen som man shimser hjullagrene imot. Felgene er ikke tilsalgs, da jeg tenkte å sette på noen "gatehjul" på de etterhvert..Det hullet der er EKKELT.. spesielt om man tar til høyre nedi der..

EKJ
05-30-2008, 15:30
Jeg har sprengt ett frihjulsnav, sånne som de selger på bla Teigen. Så jeg kommer aldri til å bruke det mer. Men skal du bruke det langs vei må du ha det hvis du skal ha sperre foran, og ja det blir tungt å svinge. Det er ikke akkurat lette å svinge med når du har 35-12,5 med lite luft heller, det kjennes i armene etter en lang dag i skogen.:eyemouth:

Rune R
05-31-2008, 09:19
Jeg har sprengt ett frihjulsnav, sånne som de selger på bla Teigen. Så jeg kommer aldri til å bruke det mer. Men skal du bruke det langs vei må du ha det hvis du skal ha sperre foran, og ja det blir tungt å svinge. Det er ikke akkurat lette å svinge med når du har 35-12,5 med lite luft heller, det kjennes i armene etter en lang dag i skogen.:eyemouth:

Da blir det garantert ikke full sperre foran, har AVM frihjulsnav, husker ikke hvor de er kjøpt.
Har lest en plass at det skal være "lett" å bygge om til servo men er sånn små trangt oppi motor rommet og jeg vil (skal) ha inn en ekstra dynamo til et eget 12volt system til vinsjen.

Takk for alle innspill, jeg begynner å bestemme meg for en løsning nå.

EKJ
05-31-2008, 13:59
Hvis du skal ha el vinsj, hvorfor ikke kjøpe en 24V i stedet... mye bedre med 24 en 12 volt, og det forenkler hele greia ganske mye. for å ha 2 dynamoer må du ha ett annet reimhjul, da blir det ikke plass til viftekappa og sånn baller det på seg.... skift ut mopedbatteriene med noe større å gå for 24V vinsj.:wink_animate:

Rune R
06-01-2008, 13:03
Har vært innpå tanken, men vinsjen ligger her og en liten dynamo som jeg kan få plassert oppi der har vi på jobb (=billig)
Har målt litt og bør kunne få plassert dynamoen slik at jeg kan nøye meg med en lengre reim uten å måtte til med ekstra reimhjul. den originale er på 1000mm og vi har opptil 1600mm på jobb.

En ny 24volt hadde selvfølgeli vært det beste men de er jo svinedyre. Jeg trenger jo felg, dekk og sperre også + veltbur, stoler, seler + + +

extremetoy
06-01-2008, 13:22
Har vært innpå tanken, men vinsjen ligger her og en liten dynamo som jeg kan få plassert oppi der har vi på jobb (=billig)
Har målt litt og bør kunne få plassert dynamoen slik at jeg kan nøye meg med en lengre reim uten å måtte til med ekstra reimhjul. den originale er på 1000mm og vi har opptil 1600mm på jobb.

En ny 24volt hadde selvfølgeli vært det beste men de er jo svinedyre. Jeg trenger jo felg, dekk og sperre også + veltbur, stoler, seler + + +Om du ser i prosjekt tråden min så ser du en måte å bygge bur på hvertfall..