PDA

View Full Version : Risting i bilen

Muzaki
05-27-2008, 09:46
Har egentlig hatt problemet en stund, men har ikke fått tatt tak i det før nå..

BHiluxen får en vibrasjon i det den går lett.. dvs etter flate, eller slak nedoverbakke.. Den er borte når jeg bremser på gir, eller gir på.

Jeg byttet det fremste krysset i går. (Kjente ikke noe galt med det, men det er 3 år gammelt) og strammet slakk i pinjonglageret bak, uten at det hjalp noe.

Kan det være kast i mellomakselen? Lageret i girkassa, eller pinjonglageret som er problemet. Eller er det vinkelen på bakakselen?

Noen forslag til hva jeg bør gjøre for å lokalisere feilen?

jan terje
05-27-2008, 10:17
Sjekk att kryssene står likt i begge ender av mellom aksling. Har de vert delt på spleinene kan den ene delen være vridd.

knixen
05-27-2008, 10:55
vibrerer det i girstengerne?

eller i bilen/rattet?

vobler den?

Muzaki
05-27-2008, 11:36
Sjekk att kryssene står likt i begge ender av mellom aksling. Har de vert delt på spleinene kan den ene delen være vridd.

Akslingen er kappet en gang, men den skal stå riktig med "ørene" jeg har ikke målt på millimeteren, men det er iallefall ikke langt unna at den er 100%. Men ville ikke den da vibrere hele tiden? Eller har jeg missforstått det?

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare vibreringen egentlig... men kan minne om at noe er i ubalanse i veldig høy fart..:idea: