PDA

View Full Version : Camp regler?

Blesvik
05-29-2008, 10:39
Lovte å ta dette opp her:
Trenger vi camp regler?
F.eks. på fredag før løpet?
Ikke for å være noen festbrems, men jeg ble spurt om å lufte det og vi bør vel ta en diskusjon om det siden miljøet stadig vokser og vi kommer til nye steder.

extremetoy
05-29-2008, 10:41
Lovte å ta dette opp her:
Trenger vi camp regler?
F.eks. på fredag før løpet?
Ikke for å være noen festbrems, men jeg ble spurt om å lufte det og vi bør vel ta en diskusjon om det siden miljøet stadig vokser og vi kommer til nye steder.Har vel hendt at man ikke er 100% kjørbar på lørdag?!?

Tommy
05-29-2008, 10:45
Vanskelig å lage noen regler for dette, da man sliter med å kunne følge de opp, vi er da voksne de fleste av oss, og har aldri opplevd det som noe problem å si i fra om noen bråker for mye....
Jeg vet ikke hva andre føler jeg da...

supersvein
05-29-2008, 11:30
En ting er vel at folk klarer å si ifra, men når det gjelder å være kjørbar synes jeg nok det er noen som bør gå i seg selv.
Det er bilsport vi driver med og bør være voksne for dette ansvaret.

Mats Erik
05-29-2008, 12:32
Camp regler er jo fornuftig. Folk har av og til unger med eg, og kanskje de er sjøl slitene etter å ha reist langt, men de kan jo selvfølgelig parkere lenger borte fra det som det skjer noko. Ein kan heller ta å dra festen heilt ut etter kjøringa.

Åge Kolaas
05-29-2008, 14:28
Ja, meir reglar da trenger vi:shaking:.

truls t
05-29-2008, 15:13
sunn fornuft er en god regel.. men det finnes jo unntak for den reglen også

Åge Kolaas
05-29-2008, 16:07
Kansje me ma ha ein regel som, ikkje kjøra over fartsgrensa til /frå treff. Og ikkje lov og bruke blå telt:question:. Eller ikkje lov og bruke sokk:smokin:. Er jo for mange reglar som da e, noen klarar jo it følga dei heller:wink_animate:

BerntS
05-29-2008, 16:36
Bør vel være opp til hver enkelt camp......
I Modalen var det en regel, ingen agregat etter 2300.
Og så er det lurt med hjelm på mc Thefinger

Kanskje det kunne vært lurere å dele campen i en party zone og en roligere del????

Ellers er eg helt enig med Åge at det er nokk regler, husker fremdeles et vilt forsøk på å dra ned et tre på Jamboreen :smile::smile:
Det stod jo ikke på et skilt at det ikke var lov :smile:

Åge Kolaas
05-29-2008, 16:48
Bør vel være opp til hver enkelt camp......
I Modalen var det en regel, ingen agregat etter 2300.
Og så er det lurt med hjelm på mc Thefinger

Kanskje det kunne vært lurere å dele campen i en party zone og en roligere del????

Ellers er eg helt enig med Åge at det er nokk regler, husker fremdeles et vilt forsøk på å dra ned et tre på Jamboreen :smile::smile:

Og alt som it er skiltet er lov:grinpimp:

Mats Erik
05-29-2008, 16:57
Enig med Bernt og Åge der. Bl.a at det hadde sikkert vore greiast å dele campen på ein måte slik som bernt nevner.

vaktmester
05-29-2008, 18:25
Jeg ønsker sånne regler velkommen, de fleste vet hva det dreier seg om, den retningen er fin, skal miljøet splittes i flere fraksjoner bør vi ha ett sett med strenge regler.
Har reist mye på camping i Norge, har opplevd steder med alkoholforbud, grillforbud, hundeforbud og campingforbud, det er sikkert mye bra forbud og regler å finne. Har også vært innom campinger med treff av forskjellige slag, ofte er det best å finne ett sted som er egnet for barn hvis man har det med, hunder og alkohol likeså.
For å slippe å skrive masse nye vanskelige regler, kan man bare ganske enkelt forby camping generellt så er problemet med det løst, kanskje også ha en regel om at folk ikke skal gjøre noe som noen ikke liker.

:beer:Hilsen Lasse:beer:
Forbudstilhenger

Knut G
05-29-2008, 19:15
To regler: De som vil campe. De som ikke vil. Ferdig arbeid.

Ellers normalt vett og omtanke :)

Blesvik
05-29-2008, 19:38
Det er ikke så gøy å måtte stå opp utpå natta før ett løp for å kle seg og gå ut for så prøve å få kontakt med en gjeng som fester med musikken på full guffe.
Ikke at jeg har gjort det, vet ikke om andre som har det heller, men det har nok skjedd noen ganger at man har hatt lyst!
Dere som var på nordisk i Finland for noen år siden husker sikkert motocrossføreren som klikket fullstendig i bare trusa da han prøvde å roe festen vår ned på lørdagsnatta etter løpet:eyemouth:
Vi lo av det den gangen, men han skulle kjøre ett viktig løp på søndagen.
Men det var ei blemme av arrangøren, ikke oss..

Men som nevnt, jeg ønsker ikke å være noen festbrems men det burde gå ann å ha f.eks. en uskreven regel at man demper lydnivået til ett fornuftig tidspunkt natta før løp?
Om noen drikker seg pære fulle før de skal kjøre løp driter jeg i men det bør ikke gå ut over andre:wink_animate:

Tore Hansen
05-29-2008, 21:39
hehe,Joppe reiste jo til bergen for å kjøre løp,men var så fyllesyk at han bare ble gående i se på løpet... :laughing::laughing:
- var vel ikke bare derfor,men... gøyal historie i fortelle i nabolaget her hjemme,haha:laughing::laughing:

KJELLIS
05-29-2008, 22:29
Det er ikke så gøy å måtte stå opp utpå natta før ett løp for å kle seg og gå ut for så prøve å få kontakt med en gjeng som fester med musikken på full guffe.
Ikke at jeg har gjort det, vet ikke om andre som har det heller, men det har nok skjedd noen ganger at man har hatt lyst!
Dere som var på nordisk i Finland for noen år siden husker sikkert motocrossføreren som klikket fullstendig i bare trusa da han prøvde å roe festen vår ned på lørdagsnatta etter løpet:eyemouth:
Vi lo av det den gangen, men han skulle kjøre ett viktig løp på søndagen.
Men det var ei blemme av arrangøren, ikke oss..

Men som nevnt, jeg ønsker ikke å være noen festbrems men det burde gå ann å ha f.eks. en uskreven regel at man demper lydnivået til ett fornuftig tidspunkt natta før løp?
Om noen drikker seg pære fulle før de skal kjøre løp driter jeg i men det bør ikke gå ut over andre:wink_animate:
Herregud Pål det er snakk om en gang i året Jeg synes livet på campen er litt kultur jeg, blir det for mye bråk for deg så putt noe bomull i øra:shaking: du er over 40 du:laughing:

Blesvik
05-29-2008, 22:33
Herregud Pål det er snakk om en gang i året Jeg synes livet på campen er litt kultur jeg, blir det for mye bråk for deg så putt noe bomull i øra:shaking: du er over 40 du:laughing:
En gang i året?
Det må være for deg KjellThefinger
Vi har jo 6 NC runder, 5 SC runder m.m.

Det er faktisk flere som har tatt dette opp, og lurte på om jeg kunne bringe det videre.
Folk er forskjellige!

KJELLIS
05-29-2008, 22:37
Nå tenkte jeg på eurotrial. nekter å tro det er så mye liv på en Nc runde. Trøst deg med det HER BLIR DET LIV:beer::beer:

Blesvik
05-29-2008, 22:42
Jeg tenker mere generelt..
Regner med at det blir liv på eurotrial ja!:beer:

Åge Kolaas
05-29-2008, 22:44
Nå tenkte jeg på eurotrial. nekter å tro det er så mye liv på en Nc runde. Trøst deg med det HER BLIR DET LIV:beer::beer:

JEPP:beer::beer:

supersvein
05-29-2008, 22:48
En gang i året?
Det må være for deg KjellThefinger
Vi har jo 6 NC runder, 5 SC runder m.m.

Det er faktisk flere som har tatt dette opp, og lurte på om jeg kunne bringe det videre.
Folk er forskjellige!

Det er vel her poenget ligger - det finnes noen som har tatt dette opp.
Trist om vi ikke er istand til å ta det alvorlig.

Det er moro med fest og det er et veldig godt miljø å pjalle med, men det er likevel noen som har med familer og barn på dette. De tar hensyn, og rigger seg som regel til på best egnet sted for sine - vi andre må også kunne ta noen hensyn. Vi trenger ikke hente inn konsulenter fra SV for å lage regler, men et tidspunkt for "begrenset støynivå" bør vi kunne klare å leve med.

Deler vi leirene i 2, så skal du se at det står en buss på "fest-siden" mens alle andre camper på den andre siden for å ha et rolig sted å trekke seg tilbake til når dem har festet fra seg i den ene bussen. :shaking::shaking:

KJELLIS
05-29-2008, 22:48
JEPP:beer::beer:

Hehe kan vel ikke vente noe annet ifra deg Åge:smokin:

Tommy
05-30-2008, 05:58
Jeg synes dette får være opp til arrangørene.. som Bernt skrive så hadde de en regel i Modalen, tidligere når vi campet på campingplasser i nærheten så var det regler i innrette seg etter der også...
Jeg tror ikke dette er noe særlig stort problem...

PS
Beklager at vi glemte annlegget på når vi reiste til brygga i Bergen Pål...ThefingerThefingerThefinger

linda marie
05-30-2008, 07:10
Vi trenger ikke noen regler for campen. Da tenker jeg på dette med fest og morro. Vil en ikke ligge midt oppi festfolka, så kan en legge seg litt utenfor selve "kjernen"? Det funker når vi er avgårde hvertfall. Og noe lyd må en likevel beregne når en er på tur.

Eneste jeg reagerer på er aggregat som går hele natta! :pissed:

Blesvik
05-30-2008, 16:06
Hvordan skal denne "delingen" foregå??
Må man pakke sammen og flytte hvis det viser seg at festen i nærheten varer utover natta?
Hva med steder der det er trangt??
Syntes ikke at de som ikke fester hele natta før en konkurranse skal diskrimineres..
De har samme rett som oss til å ha en fin helg.
Jeg syntes vi skal vise hensyn og dempe musikken på natta før løpene..

Tom K
05-30-2008, 16:31
Det enkleste er vel å ha en "partycamp" å en camp for de som vil ha det litt rolig, man kan jo også ha en regel som sier at det skal være ro etter klokka 01:00?

eller gjør som det har blitt gjort på en del rallycross stevner, her har det vært forbudt å vase rundt i depoet/campen med flaska i hånda , men det har vært helt ok å sitte i buss/telt å drikke, man har også hatt obligatorisk alkotest av førere på løpsdagen,

Toro
05-30-2008, 16:37
det hadde vært greit vist det hadde kommet en "regel" på at det har skulle vært "stillt" klokken 24.00 dagen før løp...godt med en go natt søvn før løpsdagen, iallefall for oss som må reise et godt stykke før hvert eneste løp:smile:

Tommy
05-30-2008, 22:35
Jeg synes som sagt det er overkill med en generell regel på dette, men arrangør må gjerne komme med en slik regel, kan jo være at noen arrangører ønsker og har muligheten til å dele en camp, eller har naboer å ta hensyn til...

Om vi setter det på spissen så kan det jo være at noen onsker at det skal være stille kvelden etter løp også, kan jo være at noen skal tidlig hjemmover og har lang vei..

Toro
05-30-2008, 22:45
Jeg synes som sagt det er overkill med en generell regel på dette, men arrangør må gjerne komme med en slik regel, kan jo være at noen arrangører ønsker og har muligheten til å dele en camp, eller har naboer å ta hensyn til...

Om vi setter det på spissen så kan det jo være at noen onsker at det skal være stille kvelden etter løp også, kan jo være at noen skal tidlig hjemmover og har lang vei..

kjenner ikke til problemet Tommy...har ikke sertifikat på bussenThefingerThefinger sover i senga mi somregel på hjemturen:smokin:

Tommy
05-30-2008, 22:48
kjenner ikke til problemet Tommy...har ikke sertifikat på bussenThefingerThefinger sover i senga mi somregel på hjemturen:smokin:

Men sånne små crossere... det er du en jævel på....ThefingerThefingerThefinger

KJELLIS
05-30-2008, 23:01

Enig:idea:

Toro
05-30-2008, 23:06
Men sånne små crossere... det er du en jævel på....ThefingerThefingerThefinger

kjenner ikke til saken....

Amund
05-31-2008, 00:43
Er det ikke bare å dele campen litt i to da? Sikkert noen som har med seg unger, eller vil sove godt før løpet, har reist langt osv. Da kan det jo skiltes på vei inn i campen, lager man ei rekke med busser på midten og alt bråk og party er på en side av de bussene, så er det liksom rolig på andre sida... så kan vi som vil ta tidlig kveld ta seg en runde on the wild side før man legger seg i stille omgivelser :beer:

Vier
05-31-2008, 14:29
Syntes ikke at de som ikke fester hele natta før en konkurranse skal diskrimineres..
De har samme rett som oss til å ha en fin helg.
Jeg syntes vi skal vise hensyn og dempe musikken på natta før løpene..

Jeg er enig i dette, men det må være fritt for den enkelte arrangør å lage disse reglene alt etter forholdene. Jeg regner også med at de merker seg denne debatten...

jan terje
05-31-2008, 15:17
Jeg er tvungen (pga. med) avholdsmann og det er ikke for å moralisere, men synes enkelte bør tenke litt på hva som vil skje med vår sport/hobby om noen blir tatt med promille på vei til løp. Journalister er nådeløse.
Dette gjelder selvsagt også om det skulle en gang oppstå ett alvorlig uhell på løp og det viser seg att føreren er litt beduggen.
Igjen, jeg prøver ikke å moralisere, bare oppfordrer oss alle til å vise ansvar for alle.

Blesvik
05-31-2008, 15:52
Jeg tror ikke vi kan overføre ansvaret til den enkelte arrangør.
Vi må nok heller ta hensyn til hverandre:smile:

Tom K
05-31-2008, 16:06
Som sagt, obligatorisk eller stikkprøve med alkotest, dette har vært gjort i rallycross en stund å det var merkbart minder fest etter det ble innført

extremetoy
05-31-2008, 17:20
Som sagt, obligatorisk eller stikkprøve med alkotest, dette har vært gjort i rallycross en stund å det var merkbart minder fest etter det ble innført

Vi varslet om det i fjor på norgescup runden på herstua, å det skjer igjen i år. kansje noen må blåse.

Her er det en som har fått svi: Dom nr 28 Bilsport (http://bilsport.no/uploads/dom_nr_28.pdf)

Tom K
05-31-2008, 17:46
Alle skjønner jo at man ikke er ute etter å ta noen, snarere tvert i mot, men tenk dere overskriften i avisen HVIS noe skulle skje å det viser seg at føreren har et snev av promille, da får vi fete overskrifter om "KJØRTE LØP I FYLLA, INGEN HADDE SJEKKET PROMILLE, FØREREN DRAKK BRENNEVIN FØR LØP" da tar det lang tid å bygge opp det gode ryktet offroad har igjen,
Å for å være ærlig, føreren bør tenke litt på hvor mye han drikker før løp, team og co driver får heller bøtte nedpå :beer:

Kanskje en ide å ha en førercamp og team/partycamp ?

SKÅL.:beer:

supersvein
05-31-2008, 19:40
Dette med promille blandt folk (ikke bare førere) som bruker noen som helst fremkomstmiddel på feltet MÅ settes i fokus.

Dette med at evt. regel må være opp til hver enkelt arrangør har vert forsøkt i Sokndal, på Bakkaåno. Det var med begrenset hell, og det måtte "mer enn en" melding til før reglene ble noenlunde etterfulgt.

Ideelt sett ordner arrangøren et "feststed/lokale/telt" hvor det kan støyes mens de som ønsker kan få fred på campen.
Mye forlangt, men det vil kunne være en løsning.
...selv om det da er en kalkulert risiko for at noen vil fortsette festen på campen når lokalet skal/må stenges ned.

Jeg tror nok som Pål er inne på at om musikken roes på et tidspunkt, så får nok de som ønsker det den nødvendige søvn.

Finn Erik
06-01-2008, 00:05
Her må jeg være enig med Pål, hvordan skal man vite hvor festen blir på kvelden når man skal parkere?
Dette problemet med fest på kveldene er faktisk utbredt i flere motorsportgrener.
Jeg har opplevd dette i alle grener jeg har vært sjåfør i (rally,bakkeløp,bilcross,rallycross,biltrial og formula offroad)
Har ikke vært noen engel selv, og innrømmer at jeg noen ganger burde heller ha gått og lagt meg i stedet for å sitte oppe i depotet halve natta.
Det dummeste jeg vet er når en person tar opp en ting seriøst, og blir avfeid med idiotiske komentarer.
Jeg vil heller ligge å høre på et aggregat som monotomt durer i natten enn høy musikk og skråling.
Har observert folk i alle de grenene som har vært mer opptatt av festen enn billøpet de har reist for å delta på.
Det er helt greit for meg at det er en fest i depotet, men husk på at alle kostnader innen sporten øker og at behovet for sponsorer øker.
Alle vi som er aktive utøvere av en eller annen motorsportsgren i Norge må prøve å vise vår positive side utad, og unngå evt. "skandaler" som feks. At en sjåfør ruller over en funksjonær og blodprøven viser noe som ikke burde vært der.
Er vel ingen sponsorer som vil ha på seg at de finansierer festen, og siden alkohol reklame er forbudt i dette landet er det nok ikke det.
Alle sjåfører er også ansvarlig for de som er med i bussen sin, om det er mekanikere eller noen som bare er med for festen sin del.
Finnes sjåfører som har fått startnekt som følge av ting som noen i reisefølget har utført i påvirket tilstand.
Dette er bare en tankevekker, og ikke ment som noe kritikk til noen.

Mvh.
Finn Erik Løberg

Tommy
06-01-2008, 06:53
Jeg synes denne diskusjonen tar en merkelig vending.. INGEN er vel for at noen skal kjøre i påvirket tilstand, så den saken er det vel liten vits å diskutere..
Diskusjonen som ble startet går på om vi skal lage en generell regel som sier noe om når det skal være ro på campen/depoet??
Og det synes jeg er noe fjas, det vil bli vanskelig for arrangørene og overholde, det kan jo også være at noen arrangører ønsker andre regler??
Hva med kvelden etter løp, det kan jo være at mange skal reise tidlig og langt.. Jeg synes at hver enkelt arrangør kan få bestemme dette, og finne de løsninger som man må uten at man behøver å skulle lage en generell regel på dette. Hvem skal eventuelt lage en slik regel, NBF?, hvordan skal den håndheves?? skal deltagere bli nektet start fordi man har med seg en drikkfeldig mekanikker??
Er det selvjustisen som skal råde eller er det arrangører som da blir pålagt å holde vakt å eventuelt straffe vedkommende??
Slike ting kan jo være greit å tenke gjennom, før man innfører en eventuell regel.

Jeg har ofte med meg små barn på treff, men har stort sett aldri syntes det har vært noe stort problem med bråk, selv om noen fester mer enn de kanskje burde. Ta det opp på stedet om man synes det er noe bråk, tviler på at noen vi synes det er et problem...

Ikke la denne diskusjonen avspore med hva som skjer med en eventuelt påvirket fører som skulle vært innblandet i en ulykke, denne diskusjonen handler om bråk og fest i camp/depo!!
Det er mange ting som skjer som da heller burde blitt tatt opp...

sjebb
06-01-2008, 09:40
husker den gang fest var positivt og bringte latter i leiren,

Blesvik
06-01-2008, 09:41
Syntes slett ikke innlegget til Finn m/flere er en avsporing, festing til morgenkvisten og kjøring i påvirket tilstand på teknisk etter 4-5 timer hører uten tvil sammen...

Vi er da såpass voksne at vi ikke trenger arrangøren på hvert enkelt løp til å avgjøre hvor lenge vi kan feste om natta før løpet!!

Personlig syntes jeg at det bør være "relativt" rolig ved midnatt før løpet.
Det er bare snakk om å skru ned musikken og parkere pitbikene..

Tommy
06-01-2008, 09:47
Jada der er vi helt enig Pål... men husk at det er mange flere enn førere med på slike arrangement, det er ikke uvanlig at vi er 8-9 stk i bussen og kun 2-3 førere...

Vi har mange våre forskjellige svin på skogen, noen av oss kjører uregistrerte kjøretøyer, det gjelder både pitbiker, 4 hjulinger og løpsbiler. disse blir ofte kjørt på offentlig vei i tillegg... mange lar barna sine flytte bilene i lineupen... vi snakker om unger ned i 12 års alderen.. hva med aviser og skriverier om en av disse skulle kjøre over noen...
Kjøring i påvirket tilstand hører ingen plass hjemme, og det finnes det jo helt klare regler mot, hvordan skal en regel om ro i depoet ordnes om ikke fra arrangøren.. skal førere som bruker Pirate (Er faktisk mange som aldri hverken er her eller på nettet) bestemme over alle andre..??
Og igjen hva skal straff være om noen driter i regelen og fester til morgenen..

Greit med regler, men da bør man tenke over det praktiske også...

Tom K
06-01-2008, 10:02
forbundet og arrangørene har blitt veldig strenge når det gjelder alkohol , i rallycross var det snakk om at føreren kunne bli nektet å starte hvis noen i teamet lagde for mye fyll og spetakkel, rart ikke NBF har laget noen rettningslinjer for offroad også, jeg har selvfølgelig også mine svin på skogen, det er sikkert mange som husker festene i Svarstad og andre steder :grinpimp:

Men sporten får unektelig et mere seriøst preg hvis festingen blir litt roligere, for de som ikke har så god kjennskap til hvem som er fører og mekaniker så er det lett å stemple alle i teamet som en gjeng med fyllebøtter, å det er jo ingen tjent med

Blesvik
06-01-2008, 10:18
Hva mener du da Tommy, hvis man kommer til en camp som f.eks. Brumunddal, og arrangør ikke har laget noen campregler, kan man da feste med musikken på full styrke fram til morgenen?

Ps, så forresten en guttunge som kjørte Spideren din og han var ikke gammel!Thefinger

husker den gang fest var positivt og bringte latter i leiren,
Selvfølgelig skal vi ha fest og moro!!
Og særlig natta etter løpet!:beer:

Men ønsker man å feste før løpet bør man legge det inn i timeplanen og komme igang tidligere på kvelden slik at de som har jobbet lenge/kjørt langt ikke skal få ødelagt nattesøvnen før en konkurranse.
Det er helt tydelig at folk har forskjellig syn på hvor seriøse vi skal være i forhold til sporten vår, men hvilken vei bør vi velge?

extremetoy
06-01-2008, 10:24
Hva mener du da Tommy, hvis man kommer til en camp som f.eks. Brumunddal, og arrangør ikke har laget noen campregler, kan man da feste med musikken på full styrke fram til morgenen?

Ps, så forresten en guttunge som kjørte Spideren din og han var ikke gammel!Thefinger

Selvfølgelig skal vi ha fest og moro!!
Og særlig natta etter løpet!:beer:

Men ønsker man å feste før løpet bør man legge det inn i timeplanen og komme igang tidligere på kvelden slik at de som har jobbet lenge/kjørt langt ikke skal få ødelagt nattesøvnen før en konkurranse.
Det er helt tydelig at folk har forskjellig syn på hvor seriøse vi skal være i forhold til sporten vår, men hvilken vei bør vi velge?Her trenger vi vel ikke gå på personer, alle har vel gjort ting som ikke skulle vært gjort.. Syns egentli alle førere skulle blåst på teknisk jeg! Da har vi vel løst problemet med fest til morgentimene også! For å kjøre i beruset tilstand med tilskuere i rundt seg det hører ikke hjemme!

Tommy
06-01-2008, 10:31
Jeg synes at det har fungert bra slik det har fungert hittil...
Tar man en prat med folk og vurdere litt hvor man legger seg så tror jeg problemet er marginalt..
Men nå er jeg som dere sikker forstår generelt motstander av regler mot alt mulig rart.
Men om noen kan komme med en god regel, som greit kan håndheves så velkommen med den.

Som sagt Pål og som skrevet over så har jeg mine svin på skogen...
Men har aldri latt noen uten lappen kjøre min bil under selve løpet, tenkte bare å nevne det siden flere har blitt så redde for hva som kan skrives om noe skulle skje..
Om slike ting plager meg så tar jeg det opp med de det gjelder.
Vi har vel alle våre kjepphester å ri, men forsøker vel å gjøre ting så skikkelig vi kan.

extremetoy
06-01-2008, 10:33
En enkel regel må vel være å blåse på teknisk?

Blesvik
06-01-2008, 10:44
Det med å parkere på andre steder på campen funker ikke.
Som regel er det jo lite med plass og det går ikke ann å stable om på busser etterhvert fordi noen finner ut at de ønsker å feste hele natta.
Det er også kjipt å få festbrems stempel på seg for dem som ønsker å være opplagt til konkurransen og tilfeldigvis har parkert litt for nær den bussen der det utpå natta viser seg at det blir mye fest.

En enkel og generell regel er vel ro i leiren ved midnatt natta før løp?
Man trenger jo ikke gå og legge seg av den grunn!

Tommy
06-01-2008, 10:51
Det synes jeg egentlig er helt greit...
Men er litt redd for arrangørens ansvar, tenkt tilfelle:
Ole Olsen blåser grønt og starter løpet, i første seksjon så skjer det en ulykke, Ole velter over en funksjonær som blir hardt skadd. Politiet ankommer sammen med ambulanse, og det er mistanke om at Ole er påvirket, blodprøve blir tatt og det viser seg at Ole har 1.1 i promille....
Ole påroper seg at han har blitt testet av arrangør og at de har gitt han klarsignal til å starte...
Hvem får ansvaret??

Leser det Tom skriver, og synes at det høres veldig fornuftig ut, men siden det er mange som ikke kjører trial som leser dette, så vil jeg poengtere at et trialstevne på ingen måte er noen syndens pol, hvor alkohol flyter fritt og det festes døgnet rundt. På de aller fleste stevner er det rolig tidlig og folk er i seng tidlig.

Igjen vil jeg si at jeg synes regler for slikt er unødvendig, men finner dere en grei måte å løse dette på vil selvsagt jeg innrette meg etter de som jeg prøver å innrette meg etter alle andre regler som finnes...

Tommy
06-01-2008, 10:53
En enkel og generell regel er vel ro i leiren ved midnatt natta før løp?
Man trenger jo ikke gå og legge seg av den grunn!

Det er så enkelt at arrangør skriver dette i innbydelsen... så finnes det er sted svart på hvit, enklere kan det vel ikke gjøres..
Og tror på generelt grunnlag at de aller fleste følger den regelen i dag også..

Blesvik
06-01-2008, 10:53
Hvem får ansvaret??

Ansvaret ligger uten tvil på den føreren som velger å drikke alkohol natta før løpet.

Tommy
06-01-2008, 11:12
Men som sagt så ønskes en slik regel Pål skisserer opp velkommen.
Hadde arrangørene møttes før sesongen startet kunne de enkelt blitt enig om at dette skulle gjelde på alle NC runder.

Forslag til tekst i innbydelsen:
"Ro i depoet etter kl 24, promilletest kan bli foretatt før løpstart."

Det må vel være det beste at slikt står et sted enn at man bare har blitt enig om det på forhånd her på Pirate

KJELLIS
06-01-2008, 11:14
Hva er problemet fyllekjøring eller bråk på campen?

extremetoy
06-01-2008, 11:16
Hva er problemet fyllekjøring eller bråk på campen?
De henger vel gjerne litt sammen begge.. tror det har blitt mindre fyll på kvelden før løp om alle har måtte blåst..

Tommy
06-01-2008, 11:21
Som sagt så består kanskje en camp av 30% førere.... Maks...

extremetoy
06-01-2008, 11:23
Som sagt så består kanskje en camp av 30% førere.... Maks...Ja det stemmer nok.. men om vi er 50 førere så blir det nok roligere om vi tar kvelden i rett tid?!?

Blesvik
06-01-2008, 11:25
Må bare fortelle en liten historie fra NC1, utpå natta våknet jeg av en pitbike som herjet rundt på området men etterhvert roet det seg ned.
Så startet det opp igjen og da hørtes det ut som at den kjørte fram og tilbake rett foran bussen min:pissed:
Men etter hvert som jeg fikk våknet skikkelig viste det seg at det var Hoelern som lå og snorket høyt og i lange drag lengre fram i bussenThefinger

extremetoy
06-01-2008, 11:27
Må bare fortelle en liten historie fra NC1, utpå natta våknet jeg av en pitbike som herjet rundt på området men etterhvert roet det seg ned.
Så startet det opp igjen og da hørtes det ut som at den kjørte fram og tilbake rett foran bussen min:pissed:
Men etter hvert som jeg fikk våknet skikkelig viste det seg at det var Hoelern som lå og snorket høyt og i lange drag lengre fram i bussenThefingerHan har jeg også våknet av i svinndal.. da i KOR med rogern.. hadde foretrekt en pitbike på utsiden av telte istede gitt:)

Tom K
06-01-2008, 11:29
Fyllekjøring er vel egentlig ikke noe problem, det er vel heller snakk om at de som vil sove ikke har mulighet pga for mye bråk, det blir tøffere å tøffere å hevde seg i denne sporten så det er sikkert de som må ha nattero for å være uthvilt før løp, dette synes jeg bør respekteres, forslaget om ro etter midnatt er jo en grei regel, det dreier seg jo kun om å dempe støynivået, ikke stemningen :grinpimp:

Blesvik
06-01-2008, 11:32
det dreier seg jo kun om å dempe støynivået, ikke stemningen :grinpimp:
Helt riktig!:smile:

KJELLIS
06-01-2008, 11:37
En må bare regne med noe bråk, det kommer jo folk hele natten til campen , tenker på lastebiler og busser skal de stoppes også? ha regler på dette synes jeg rett og slett er teit.

Blesvik
06-01-2008, 11:43
Hvis alle hadde drukket så mye og så tidlig som du hadde gjort på avartar bildet ditt Kjell, hadde det vært rimelig stille i leirenThefingerThefingerThefinger

Tommy
06-01-2008, 11:52
Hva med forslaget mitt... må vel være den beste måten å gjøre ting på, og den enste...

lazy donkey
06-01-2008, 11:54
Høres ut som vi er noen fyllefanter hele gjengen i denne tråden.:pissed:
Det syns jeg tar seg dårlig ut.

KJELLIS
06-01-2008, 11:56
Hvis alle hadde drukket så mye og så tidlig som du hadde gjort på avartar bildet ditt Kjell, hadde det vært rimelig stille i leirenThefingerThefingerThefinger

Ja det her du vel rett i Pål.

Tom K
06-01-2008, 11:57
Forslaget til snart 40 år gammle Tommy er vel den eneste riktige måten å gjøre det på, innbydelsen inneholder camp regler, da har jo alle lest og godtatt de når de melder seg på :wink_animate:

Blesvik
06-01-2008, 11:59
Forslaget til snart 40 år gammle Tommy er vel den eneste riktige måten å gjøre det på, innbydelsen inneholder camp regler, da har jo alle lest og godtatt de når de melder seg på :wink_animate:
Og hvis det ikke står noe, er alt lov!!:smokin::shaking:

Tommy
06-01-2008, 12:04
Herregud Pål... det høres jo ut som om folk aldri sover og alltid er drita....
Normal folkeskikk har det vel alltid vært.. vil du ha en uskreven regel så blir den uansett aldri fulgt...

Blesvik
06-01-2008, 12:33
Neida, stort sett er det veldig greit!:smile:
Det jeg med flere ville fram til er at nå som vi har blitt så mange og miljøet stadig ekspanderer burde vi se på dette før noen utenfor miljøet gjør det:wink_animate:
Men nå har vi jo tatt det opp og det blir sikkert greit!
Men dere, ikke stemple meg som festbremsen i gjengen bare fordi det ble meg som tok det opp!:jester:

Tom K
06-01-2008, 12:55
Det er nok mange som vil forsøke å skjenke deg full på løp fremmover Pål Thefinger

Amund
06-01-2008, 17:17
Forslag til regel:

Alle legger seg kl 12 UNNTATT hoelern og roger'n, de må for all del holdes våkne! :laughing:

Høres greit ut det Tommy foreslo, og om vi skal ha en uskreven regel kan den jo være at man ikke skal være redd for å si fra, og at alle (inkl. partyfolk, mekanikere +++ som er med på løpet) får beskjed på forhånd og er forberedt på at om noen sier fra, så respekterer man det og demper seg og musikken uten å lage bråk. Aggregater skal ha laaaang skjøteledning om de skal brukes midt på natta... kjøring med pitbiker, atv'er osv er lov om det er til og fra for å hente noe, men ikke rundt og rundt etter 11 eller 12... f.eks. Kan ikke si jeg har blitt holdt våken av fyll, men å ligge i telt eller campingvogn 2 meter fra et aggregat kan være noe så innhelvetes irriterende...

supersvein
06-01-2008, 17:40
At en kan måtte blåse trenger ikke stå noe sted - skal en kjøre bil eller noe som helst annet, så må en regne med at en kanskje må blåse.
..jeg skulle bare ønske at det faktisk skjedde en gang at alle måtte blåse før start i første seksjon (hvem som helst kan kjøre bilen gjennom teknisk for deg). Da vet en at det faktisk kan skje, og ikke bare er "tomme ord."

Nå er det vel ikke satt noe om slike regler i innbydelser for NC #3, så kanskje en kan prøve det som en uskreven regel med ro fra midnatt da (??)
At noen har ønsket at dette skal bli tatt opp er i seg selv et signal om at det ikke helt har vært så uproblematisk, og at en regel kanskje kan bli nødvendig.

Straff for å ikke å følge opp en slik regel? enkelt.
Utestengt fra campen ved senere anledninger (fører eller hvem som helst andre, straffes hele teamet) - går arrangørene felles om et slikt reglemang, så kan en utestenges fra camper ved andre arrangement også¨.
...Vi vil antakelig aldri oppleve at noen blir straffet, men om noen blir det så vil det nok være nødvendig/fortjent.

supersvein
06-01-2008, 17:45
Forslag til regel:

Alle legger seg kl 12 UNNTATT hoelern og roger'n, de må for all del holdes våkne! :laughing:

Høres greit ut det Tommy foreslo, og om vi skal ha en uskreven regel kan den jo være at man ikke skal være redd for å si fra, og at alle (inkl. partyfolk, mekanikere +++ som er med på løpet) får beskjed på forhånd og er forberedt på at om noen sier fra, så respekterer man det og demper seg og musikken uten å lage bråk. Aggregater skal ha laaaang skjøteledning om de skal brukes midt på natta... kjøring med pitbiker, atv'er osv er lov om det er til og fra for å hente noe, men ikke rundt og rundt etter 11 eller 12... f.eks. Kan ikke si jeg har blitt holdt våken av fyll, men å ligge i telt eller campingvogn 2 meter fra et aggregat kan være noe så innhelvetes irriterende...

Kjøring med pit-bike, atv. osv er strengt tatt ikke lov uansett, så dette bør folk flest tenke på bruken av. Kjøres det forsvarlige til nødvendige ærend, så er det ingen som er plaget. Men lek med slikt burde ikke forekomme. Dette vet jeg har vært bemerket, også blant politifolk blant publikum.

toresailor
06-01-2008, 21:31
Hei dere,

Nå har jeg fulgt med litt på denne tråden. Er en av dem som har hatt med små barn på campen den siste tiden, og må ærlig si at jeg ikke har hatt store problemer med at vi har blitt holdt våkne pga festing. Noe støy fra aggregater er det, men det er ikke annet en hva vi må regne med. Vi reiser tross alt på et motorsport stevne, og velger å sove i depoet. Det er en ting vi må ta med i beregningen når vi gjør dette.

Kan være enig i at vi ikke trenger å "ta det helt ut" kvelden før løpene.. men er vel ikke mange som gjør det. De som skal være sjåfører vet hvilke ansvar de har når de kjører, selv om det er i løyper i skogen. At andre som er med i teamet skal ha samme restriksjoner som fører er jeg overhodet ikke enig i. Dette er fortsatt noe vi driver med fordi vi syns det er gøy, iallefall gjør jeg det, og å lage regler for alt mulig er noe vi bør være forsiktige med.

Vi har alle normal folkeskikk, og roer oss om vi får en forespørsel om det.
Men å forlange ro i depoet kl 24.. hva er ro.. ?? om noen sitter utenfor en buss/camper/bobil spiller gitar og synger.. er det bråk ?? Eller er det annlegg som spiller musikk som er bråk..

Er ikke så veldig for en hel masse ekstra regler, men mener vi alle kan vise hensyn til hverandre..

Ikke drep sporten vår med en masse regler om hva vi ikke kan gjøre utnom løypene..

Må bare få sagt at jeg syns det er utrolig morro å reise på tur og treffe folkene på campen/i depoet. :smokin:

KJELLIS
06-01-2008, 21:41
Hei dere,

Nå har jeg fulgt med litt på denne tråden. Er en av dem som har hatt med små barn på campen den siste tiden, og må ærlig si at jeg ikke har hatt store problemer med at vi har blitt holdt våkne pga festing. Noe støy fra aggregater er det, men det er ikke annet en hva vi må regne med. Vi reiser tross alt på et motorsport stevne, og velger å sove i depoet. Det er en ting vi må ta med i beregningen når vi gjør dette.

Kan være enig i at vi ikke trenger å "ta det helt ut" kvelden før løpene.. men er vel ikke mange som gjør det. De som skal være sjåfører vet hvilke ansvar de har når de kjører, selv om det er i løyper i skogen. At andre som er med i teamet skal ha samme restriksjoner som fører er jeg overhodet ikke enig i. Dette er fortsatt noe vi driver med fordi vi syns det er gøy, iallefall gjør jeg det, og å lage regler for alt mulig er noe vi bør være forsiktige med.

Vi har alle normal folkeskikk, og roer oss om vi får en forespørsel om det.
Men å forlange ro i depoet kl 24.. hva er ro.. ?? om noen sitter utenfor en buss/camper/bobil spiller gitar og synger.. er det bråk ?? Eller er det annlegg som spiller musikk som er bråk..

Er ikke så veldig for en hel masse ekstra regler, men mener vi alle kan vise hensyn til hverandre..

Ikke drep sporten vår med en masse regler om hva vi ikke kan gjøre utnom løypene..

Må bare få sagt at jeg syns det er utrolig morro å reise på tur og treffe folkene på campen/i depoet. :smokin:
Dette var godt å høre:smile:

Blesvik
06-01-2008, 22:12

Nå var det ikke så masse ekstra regler det var snakk om da!
Det var snakk om å ta hensyn til dem som ønsker å sove natta før løp og ikke kjøre i påvirket tilstand.

Syntes heller ikke at vi skal være helt stille etter midnatt men stereoanlegg bør ikke være lov.

Men husk at det er snakk om natta før løpet.:wink_animate:

jan terje
06-02-2008, 07:46
Litt på siden, men tilater meg å referere hva en lokal Sokndøl (ca. 50 år) hadde å si etter å ha fått oppleve biltrial for andre gang i Sokndal:

"Fy faen for noen tøffe folk! Satt og festet og drakk til 4-5 på morgenen, opp i 8-9 tiden og kjørte som noen "galninger" (Sokndalsbeskrivelse på noe uvanlig tøft) !!!!!
Hadde fotballfolk gjort det samme skulle jeg faen men sett på dem også!"

Jeg har ledd mye av denne komentaren, og den understreker det positive bildet alle faktisk skapte av Biltrial folket her i bygda. Kule & greie folk, positive. Vi bor på ett lite sted som ofte opplever tilreisende som brautende, og med stor trang til å "holde narr av bønder på landet" med bråk, dritslenging og av og til herverk.
Men begrunnelsen over beskriver samtidig en liten kommune, der rykter går som ild i tørt gress. Og da kommer fort ryktene en overivrig lensmannsbetjent for ørene. Men det gikk godt.
--------------------------------------------------------------------------

Det som Pål her tar opp, synes jeg vi alle skal ta til oss. Jeg tror ikke Pål er ute etter mere regler eller ute etter å dempe den gode "vi fester sammen og alle er gode venner" ånden som hersker i miljøet.
Han ber jo bare alle om å vise hensyn til hverandre. Jeg tror og håper att "de yngste" i miljøet blir med i noen år, og plutselig stiller de med unger som Pål og vil oppleve det samme.
Og ingen vet hvor festen blir når en lager en camp, men det skulle ikke være noe problem å trekke seg til den ene enden av campen for de mest utholdene.
Nå har det i tillegg skjedd store "sosiale" forandringer, unskyld utrykket, på biltrialk campene. Bussene har gjort sitt inntog, og dermed forandret hele fest/sosialt opplegget.
Ser vi bort fra Modal, så ligger stort sett de med busser i kjørefeltet, mens resten ligger på campingplass. Festen blir ved bussene og de fleste trekker seg til campen når de vil ha ro.

Vi bør ta inn over oss en annen viktig ting:
Vi har oppnådd drømmen om att Biltrial skulle bli en stor sport i Norge!
Ja sporten er stor, ikke mange ting som trekker 50 biler til start! Men med det, så må vi ta inn over oss att det kommer flere og flere forskjellige mennesker inn som utøvere og funksjonærer. Vi må ikke ta det som en selvfølge att alle liker fest i den forstand som vi ofte tenker om det ordet.
Biltrial er en sport, og den kan alle delta i. Det betyr att det kan komme utøvere fra MA, kristne, småbarns foreldre osv. Og de skal ikke føle att de blir på sidelinja i ett miljø som av gammel vane kjører hæla i taket fredag og lørdag. Vi kan ikke bare glede oss over att miljøet og sporten vokser og sprer seg, vi må også vise hverandre og nye den respekt att alle er velkommen uansett om de fester eller ei. (ja dette ble så seriøst att jeg ser det selv, men ikke lett å skrive dette her)
La oss alle ha det velykkede fest og camp opplegget i Modal som en rettesnor, der var festen i en ende og det var mulighet for barnefamilier til å parkere i andre enden.
Miljøet viser seg inkluderende overfor nye også ved å vise hensyn og forståelse, ikke bare ved att vi nødvendigvis prater med alle.
Og, bør arrangøren arrangere fest dagen før løp? Hva folk gjør selv er opp til dem, men blir det feil att arrangøren gjør det? Formula løpet i Danmark ga førerne ett valg: Løp lørdag og arrangert fest eller løp lørdag og søndag.

KJELLIS
06-03-2008, 22:29
Nå har jeg funnet løsningen vi fester heller inne i bussene så blir det stille på utsiden:laughing:

Ronny
06-04-2008, 13:06
Har hatt med barn på treff i de senere år. Tvillingene har vert med ver gang siden de var 3 uker gamle og har ennå ikke opplevd at de har våknet om nattan pga fest å bråk. Vi er sjelden med på fester lenger og det er kunn pga barna, og det er veldig mange ganger vi missunner dere andre som kan ta en lille i trivlig lag. Det er jo derfor vi deiver med dette for å for å ha det gøy. :D:D Hvis ikke vi kan ha på agrigat kan jeg bli hjemme. Når en har tvillinger på 2 år må jeg ha strøm når det passer de små (de skiter ikke samtidig). De store barna klarer seg uten varmtvann.