PDA

View Full Version : Toppakkning buss

unlimited
05-29-2008, 20:34
Lånte bort bussen i helga og fikk tilbake buss som bruker store mengder vann. Det er ingen lekasjer og ikke hvit røyk ut av eksosen, men regner med at det er topppakkningen. Har hørt rykter om 20-30.000,- for jobben på verksted. Er det vanskelig å ta jobben selv og hvilke utfordringer ser man?
Bussen er 83`Volvo B9M.

turbob
05-29-2008, 21:02
er vel gammel konstruksjon med støtstenger så er ikke noe hokus pokus. er vel 2 topper på gammel volvo 6èr så er vel ikke så stor sjans for at toppen er slått seg som de nyere 6èrne med en laaang topp.
Men risikoen for sylinderforinger som synker er vel like stor som topp pakning vel...var i allefall det på gammel scania. og da er det fresing av anlegg i blokk(spesialverktøy) og schimsing av sylinder foringer. Vet ikke hvor mye du har skrudd på sånnt, men lurt å finne ut omfanget før du går på en sånn jobb. men selve topp demomtering og montering er nesten som på en B20.

unlimited
05-30-2008, 07:50
Takk! Tar den med på verksted over helga for å konstantere hva det er og så tar vi det derfra.
Har heldigvis gode hjelpere som kan å skru buss.

Finken
05-30-2008, 09:26
På vår gamle 81 b10m så var det en topp per sylinder.
Den overhalte vi, bytta stempel, foringer og alt av lager, men vi fresa ikke no når vi bytta foringer.
Brukte et spesial avdrager til og ta ut og montere foringene, ganske kurant jobb igrunn.

unlimited
06-01-2008, 22:27
For en herlig dag! Var på vei hjem fra treff og plutselig slapp bussen alt den hadde av vann. Vi fylte 30 liter vann hver km og kom oss hjem. Vel fremme fant vi enkelt feilen. Det var en slange som gled av et vannrør hver gang det ble nok trykk på vannet. Og nå hadde slangen hoppet helt av og vi fant feilen. Grunnen til at vi ikke hadde funnet feilen tidligere var at slangen lå i press mot røret og gled tilbake på plass hver gang vi stoppet for å sjekke.

Da kom vi heldig ut av det hele med en utgift på kr 12 for en ny slangeklemme. Slipper å bli bussmekaniker i denne omgang!!!

Ble så glad at jeg tror jeg må melde meg på sørlandscupen til helga, som jo er fin trenging til ET.

extremetoy
06-01-2008, 22:32
For en herlig dag! Var på vei hjem fra treff og plutselig slapp bussen alt den hadde av vann. Vi fylte 30 liter vann hver km og kom oss hjem. Vel fremme fant vi enkelt feilen. Det var en slange som gled av et vannrør hver gang det ble nok trykk på vannet. Og nå hadde slangen hoppet helt av og vi fant feilen. Grunnen til at vi ikke hadde funnet feilen tidligere var at slangen lå i press mot røret og gled tilbake på plass hver gang vi stoppet for å sjekke.

Da kom vi heldig ut av det hele med en utgift på kr 12 for en ny slangeklemme. Slipper å bli bussmekaniker i denne omgang!!!

Ble så glad at jeg tror jeg må melde meg på sørlandscupen til helga, som jo er fin trenging til ET.Om du vill slippe å kjøre tur retur oslo mange ganger, så har jeg plass til bussen din 7 min fra herstua og 15 min fra gardermoen.. tenkte på fra SC til NC3..

Toro
06-02-2008, 21:32
d va godt å hør:smokin:

Chevysub
06-02-2008, 21:42
Sikkert godt å høre for han/de som lånte bussen.

Aldri moro når ting man låner går i stykker, selv om det er uforskyldt.

unlimited
06-02-2008, 22:24
Om du vill slippe å kjøre tur retur oslo mange ganger, så har jeg plass til bussen din 7 min fra herstua og 15 min fra gardermoen.. tenkte på fra SC til NC3..
Det var et fint tilbud! Skal tenke på og se hva det koster med fly t/r for 2 personer. Og så spørs det hvor mye som må gjøres med bilen etter SC.

Zuki_FrankiBoy
09-11-2008, 07:19
En 9 liter har 2 topper. Ganske enkel jobb, bare ta av ventil deksler, ventilløftere, og skru av toppen(e)

Plan de litt, og sleng på nye toppakninger. Må jo huske dyserør osv da. Men er ikke komplisert

KJELLIS
09-11-2008, 15:49
En 9 liter har 2 topper. Ganske enkel jobb, bare ta av ventil deksler, ventilløftere, og skru av toppen(e)

Plan de litt, og sleng på nye toppakninger. Må jo huske dyserør osv da. Men er ikke komplisert

Hehe har du gjort det før?? Hva gjør du med sylinderforingene?:smile:

Tom K
09-11-2008, 16:09
vinkelsliper Kjell.....vinkelsliper :laughing:

KJELLIS
09-11-2008, 16:16
vinkelsliper Kjell.....vinkelsliper :laughing:

Hæ kødder du? Ærlig talt Tom dette mener du ikke:smile:

Tom K
09-11-2008, 16:50
Johoo, 9" min favoritt