PDA

View Full Version : Excursion?

Vier
03-29-2007, 20:52
Nå har jeg aldri vært noe til Fordmann, men ettersom jeg alltid har lyst på noe annet enn det jeg kjører til enhver tid så kom jeg til å kikke på Excursion på finn.no. Dette må da være en praktisk trekkbil? 5 seter og kraftig motor. Men tåler den 2,5 tonn henger mil etter mil? Hvordan er girkassene? Like svake som Mopar og Chevy?
Nå skal jeg ikke si at jeg kommer til å kjøpe Ford, men det er greit å luke den ut med en gang hvis det ikke er noe å trekke med.

Kaare
03-30-2007, 00:02
Skal ikke uttale meg om Ford, men har du vurdert Patrol med manuell kasse? 3,5 tonn mil etter mil uten noen form for problemer. :)

Vier
03-30-2007, 11:04
Nei, har man først hatt Amerikansk bil så skal det mye til å gå tilbake til noe annet :cool:

Mad Max
03-30-2007, 11:16
Å dra tunge hengere er alltid et problem uansett bil med automat, med manuell stiller seg saken ALLTID anerledes..
MEN Ford har sterkere kasser en både Mopar og GM, det er det ingen tvil om..
Min Ford har trekt en semi tralle full av hester (som er best på brødskiva) nesten hele sitt liv og den har overlevd UTEN overhaling...

Chevy-Sheriff
03-30-2007, 12:35
Min Ford har trekt en semi tralle full av hester nesten hele sitt liv ...

Det forklarer endel.......Thefinger

PowerStroke
03-30-2007, 16:02
Dro temmelig nøyaktig 2,5 tonn med min 250 Oslo-Trondheim denne uka. Og tur/retur Oslo-Geilo før det..... null problem.
Og det er så du nesten ikke kjenner at du har henger bak engang.
Nå kjenner jeg ikke Ex så godt, men den skal være temmelig lik 250.
Min er godkjent for å trekke nesten 6 tonn, og da bør 2,5 ikke by på store problemer.

Mad Max
03-30-2007, 16:16
Min er godkjent for å trekke nesten 6 tonn, og da bør 2,5 ikke by på store problemer.

Nja blir det helt riktig da???
Kan tenke meg at Ford oppgir en togvekt på tett oppunder 8 ton (7,8 for å være pinlig nøyaktig).
Minus egenvekten på bilen din så har du hva du kan trekke av hengere dog med luft brems eller elektriske bremser..
Med påløps brems begrenser det seg til 3500 kilo uansett...

Noclass
03-30-2007, 16:52
Lå bak denne på highway 27 utenfor Orlando..

Lurer litt på hva bilsildtrynet hadde gjort hadde man kommet her til lands med den der bakpå..

http://img396.imageshack.us/img396/5218/bilde081ie5.jpg (http://imageshack.us)

http://img394.imageshack.us/img394/667/bilde082qi1.jpg (http://imageshack.us)

Dools
03-30-2007, 19:30
Lå bak denne på highway 27 utenfor Orlando..

Lurer litt på hva bilsildtrynet hadde gjort hadde man kommet her til lands med den der bakpå..
]

Mest sansynlig hadde de arrestert deg og kasta nøkkelen..... Thefinger

Slik ein sku man hatt ja.
Da kunne Burbe ha slappet av tur/retur treff.

Kaare
03-30-2007, 23:09
Nei, har man først hatt Amerikansk bil så skal det mye til å gå tilbake til noe annet :cool:

Jeg gikk den andsre veien, netopp pga. kvaliteten...
Fikk levert en haug med ved av en kar for et par år siden med en F250. Flott bil du har, sa jeg! Møkka kjerre, sa vedleverandøren. "Den der står mer på verksted enn den ruller på veien. Jeg savner King Cab'n!!!"
Sånn til ettertanke, lissom...Thefinger

Mad Max
03-31-2007, 20:03
Forhåpentligvis kjører ved leverandøren din King Cab i dag...

PowerStroke
03-31-2007, 23:36
Kan tenke meg at Ford oppgir en togvekt på tett oppunder 8 ton (7,8 for å være pinlig nøyaktig).
Minus egenvekten på bilen din så har du hva du kan trekke av hengere dog med luft brems eller elektriske bremser..

Ikke riktig..
Min har totalvekt på 9.980 kg eller hva det er.
6.000 av de er hengervekt.

Hva norsk lov sier er ikke hva jeg tenkte på, men hva bilene er godkjent for.
Og da er ikke 2,5 tonn som trådstarter spør om så mye for bilene våre.

Kaare
04-01-2007, 01:52
Forhåpentligvis kjører ved leverandøren din King Cab i dag...
Hårsår?! Thefinger
Fordene er store og fine de. Men jeg har herved svart på spørsmålet om kvaliteten vil jeg tro.

Vier
04-01-2007, 02:12
Jeg kommer ikke til å kjøpe trekkbil som er lettere enn hengeren den skal trekke, så da er de fleste japsebiler uaktuelle. Merke betyr egentlig mindre og mindre for hvert år som går, men det er som jeg tidligere skrev noe eget med Amerikanske biler. Du vet at du har valgt rett når slekt og naboer rister på hodet Thefinger
Det som bekymrer meg er girkassene, alle andre deler kan jeg bytte/fikse selv uten at det koster en månedslønn hos et verksted... At Ford har bedre statistikk på girkassen enn konkurrentene taler i deres favør :)

Takk for innspill, vi får se hva som skjer. Jeg har jo lyst på nyere Ram også...
På en annen side har jeg jo allerede bil. Vel, dere vet hvordan det er :o

Mad Max
04-01-2007, 08:28
Min har totalvekt på 9.980 kg eller hva det er.
6.000 av de er hengervekt.

Fikk du oppgitt så mye i togvekt???
Jeg tok egentlig utgangs punt i min og der er det 7800 kilo..
Da kan du faktisk dra litt mere enn 6000 kilo også...

Hårsår?! Thefinger
Fordene er store og fine de. Men jeg har herved svart på spørsmålet om kvaliteten vil jeg tro.

Nei, jeg kommenterte ved leverandøren din..

Vier
04-03-2007, 22:11
Hva med bensinmotoren da. Like bra?

Vier
04-03-2007, 22:15
Kjører ikke så mye privatbil, så forbruket betyr ikke allverden.

V10
04-13-2007, 21:30

I følge vognkortet kan man trekke 4,5 tonn.
Med bilens totalvekt blir det da 9,5 tonn, men oppgitt vogntogvekt er lavere, altså er det litt motstridende egentlig.

Vier
04-13-2007, 23:37
Hva med bensinmotoren da. Like bra?

Får svare selv da...
Etter hva jeg har lest på Amerikanske forum er det ingen spesielle svakheter på denne motoren. Forbruk? Tja fra 1,5 og opp mot uendelig tenker jeg.
Jeg prøvde en med bensin og en med diesel samme dag, og fant glatt ut at dieselmotoren ikke var verdt 35000 mer. Etter en ettermiddags bruk er jeg ikke i tvil om at jeg valgte rett. V10-motoren passer denne bilen godt, og med litt hard gassfot stikker den altfor godt avgårde med tanke på biltypen :o

2 tomler opp :cool:

Mad Max
04-14-2007, 19:02
Med en liten chip i diesel versjonen så hadde du nok ikke sagt det samme...

V10
04-15-2007, 00:56

Må mer enn en liten chip til..
Det er ganske spreke 310Hk i V10'ern...

Men tyner man nok ut av dieselen går det unna der også...
Men, diesel lukter dritt, køddete i sprengkulda, etc etc..
er ferdig med diesel på LAAAANG tid fremover, men det er meg da :p

V10
04-15-2007, 00:57
Får svare selv da...
Etter hva jeg har lest på Amerikanske forum er det ingen spesielle svakheter på denne motoren. Forbruk? Tja fra 1,5 og opp mot uendelig tenker jeg.
Jeg prøvde en med bensin og en med diesel samme dag, og fant glatt ut at dieselmotoren ikke var verdt 35000 mer. Etter en ettermiddags bruk er jeg ikke i tvil om at jeg valgte rett. V10-motoren passer denne bilen godt, og med litt hard gassfot stikker den altfor godt avgårde med tanke på biltypen :o

2 tomler opp :cool:

På langtur i dag, og med pen kjøring uten tull i 90 gikk Ford'n på 1,57 på mila.
I fjellstroka vil den kanskje krype noe høyere....

PowerStroke
04-15-2007, 01:56
er ferdig med diesel på LAAAANG tid fremover, men det er meg da :p

sssh, bare fordi du har kjørt diesel Cheva det....! nono

V10
04-15-2007, 01:59
sssh, bare fordi du har kjørt diesel Cheva det....! nono

Hehe, nesten, valgte GMC, for den er mye tøfferecrossboned
Men den dieslepurka er det ikke mye fres i nei.
Kjørte en lang stund en Ford Econoline 3500 med 7,3 diesel, ikke så imponerende sprek den heller, og testa bil med turbo, og det var litt bob-bob.
V10'ern drar fletta ta dem. Den er litt tricky å få i lavgir, så har du ikke manualen på den kan man bli litt frustrert, hehe

PowerStroke
04-15-2007, 02:06
Vet ikke om 7,3 dieselford er så jævla lynrask, men med litt tuning er du kjapt konge ut av hvert eneste lyskryss...V10 er og blir lillebror...Thefinger

V10
04-15-2007, 02:11
Vet ikke om 7,3 dieselford er så jævla lynrask, men med litt tuning er du kjapt konge ut av hvert eneste lyskryss...V10 er og blir lillebror...Thefinger

Nå, prøv en V10 da, og la beinet ligge flatt over gulvet...
Jeg vet at man kan få mye ut av dieselen, men okke som hva du sier vil aldri en diesel bli noe real sprinter med hissig turtall. Og hvor lenge lever den??
Alle jeg har hørt om har knekt motoren, en eller flere ganger...

PowerStroke
04-15-2007, 02:33
[QUOTE=V10;14615]Nå, prøv en V10 da..........Og hvor lenge lever den??
QUOTE]

Ja takk.... prøver X'en din jeg.
Kanskje vi Fordgutta burde ta en burger en gang? Sjekke ut hverandres kjerrer... lissom

Diesel bare går og går vet du......

V10
04-15-2007, 02:36
[QUOTE=V10;14615]Nå, prøv en V10 da..........Og hvor lenge lever den??
QUOTE]

Ja takk.... prøver X'en din jeg.
Kanskje vi Fordgutta burde ta en burger en gang? Sjekke ut hverandres kjerrer... lissom

Diesel bare går og går vet du......

Når du siterer, ikke miks, da ser det ut som jeg er selvmotsigende!!!nono

Men burger høres digg ut, og bilen kan sikkert prøves og besiktigesThefinger
Det må da gå an å få til noe samvær på noen måte, disse GM-gutta møtes jo støtt og stadig til lyveparty og flexing, hehe

V10
04-15-2007, 02:39
Helt off-topic, men akkurat nå opplevde jeg det vondeste jeg har kjent på lenge!!!!

Burde ha barbert trynet for en uke siden, og sitter her med en Tuborg på boks....Og så klarer jeg å sette fast busken i den åpnergreie på toppen!!
Sykt vondt å måtte LUGGE ut de fire håra!!!!!

Verre en da jeg gryna motoren på merca mi faktisk!

ÆVVE

PowerStroke
04-15-2007, 02:40
[QUOTE=PowerStroke;14616]

Når du siterer, ikke miks, da ser det ut som jeg er selvmotsigende!!!nono

Synes miksen min var helt perfekt jeg.....:rolleyes:

PowerStroke
04-15-2007, 02:43
Hmmmm, hva med å rykke over i BS tråden...... Dette er tross alt tråden om Exursion.

V10
04-15-2007, 02:44
[QUOTE=V10;14617]

Synes ikke miksen min var helt perfekt jeg.....:rolleyes:

Sånn?

Blir liksom ikke helt riktig da!

V10
04-15-2007, 02:44
Hmmmm, hva med å rykke over i BS tråden...... Dette er tross alt tråden om Exursion.

Jopp, glemte meg.
Nå blir de sikkert kjeft å få som vanlig, hehe

Mad Max
04-15-2007, 08:36
Nå, prøv en V10 da, og la beinet ligge flatt over gulvet...
Jeg vet at man kan få mye ut av dieselen, men okke som hva du sier vil aldri en diesel bli noe real sprinter med hissig turtall. Og hvor lenge lever den??
Alle jeg har hørt om har knekt motoren, en eller flere ganger...

For å snakke topic så runder du fint det du har i HK på bensin maskinisten din med en chip på dieselen og den har vel mer i moment i utgangspunktet enn det bensineren har...
Trenger ikke å kjøre på turtall så lenge du har maskinist med moment, jeg er nesten sikker på at min 7,3 med det oppsette den står på nå peller din bensiner glatt...
Men det klarer vi helt sikker å finne ut av engang...

V10
04-15-2007, 10:22
For å snakke topic så runder du fint det du har i HK på bensin maskinisten din med en chip på dieselen og den har vel mer i moment i utgangspunktet enn det bensineren har...
Trenger ikke å kjøre på turtall så lenge du har maskinist med moment, jeg er nesten sikker på at min 7,3 med det oppsette den står på nå peller din bensiner glatt...
Men det klarer vi helt sikker å finne ut av engang...

Ikke utenkelig at du KAN ha rett, det er i underkant av 600 newton i min originalt. Men det skjer vel et og annet med tuning og slikt her også..? Glatt?? Da må du ha Porsche-æks....:rolleyes:
Men, det må vi finne ut av en gang!Thefinger Thefinger

Vier
04-15-2007, 21:12

Det er klart, men jeg syntes prisforskjellen var litt stor. Det hjelper selvsagt ikke at jeg ikke er særlig fan av diesel heller da.
Uansett kjøpte jeg ikke denne bilen for å kjøre fort... da hadde jeg heller kjøpt en Mercedes S-klasse.

V10
04-15-2007, 23:45
Hei Vier, fornøyd med bilen??
Har du fått noen oversikt over forbruk på din?

Fortell litt om den da, om du vil...
Den ser fin ut på bildet, blank og fin!

Vier
04-16-2007, 07:37
Hei Vier, fornøyd med bilen??
Har du fått noen oversikt over forbruk på din?

Fortell litt om den da, om du vil...
Den ser fin ut på bildet, blank og fin!

Alle biler ser fine ut på bilder, men det er noen småskader her og der. Det har nok vært en litt for stor bil for forrige eier :p Men særlig erfaring med den har jeg ikke ennå. Har bare kjørt ca 10 mil med den ennå, så grunnlaget for uttalelser er noe tynt.
Det jeg må finne ut av er hvordan jeg skal få styringen mer presis. Den krever litt mye konsentrasjon som den er nå. Mye dødgang i senter, men litt overnervøs når jeg svinger. Mulig at en justering må til. Får ta en kjapp måling av spissing og litt grundigere sjekk av styrekuler først.

Ellers er den grei. Går stille og fint, og er rimelig sprek med tanke på størrelsen. De fleste rundt meg rister på hodet, men jeg ser jo på de at de innerst inne kunne tenkt seg noe slikt selv. Synd for de :p

Bensinforbruk? Aner ikke, men jeg har satt ny personlig rekord på esso... Når jeg fylte hadde jeg 1/4 tank fra før, men klarte likevel å få på bensin for over 1500,- kroner :eek:

V10
04-16-2007, 09:19
Alle biler ser fine ut på bilder, men det er noen småskader her og der. Det har nok vært en litt for stor bil for forrige eier :p Men særlig erfaring med den har jeg ikke ennå. Har bare kjørt ca 10 mil med den ennå, så grunnlaget for uttalelser er noe tynt.
Det jeg må finne ut av er hvordan jeg skal få styringen mer presis. Den krever litt mye konsentrasjon som den er nå. Mye dødgang i senter, men litt overnervøs når jeg svinger. Mulig at en justering må til. Får ta en kjapp måling av spissing og litt grundigere sjekk av styrekuler først.

Ellers er den grei. Går stille og fint, og er rimelig sprek med tanke på størrelsen. De fleste rundt meg rister på hodet, men jeg ser jo på de at de innerst inne kunne tenkt seg noe slikt selv. Synd for de :p

Bensinforbruk? Aner ikke, men jeg har satt ny personlig rekord på esso... Når jeg fylte hadde jeg 1/4 tank fra før, men klarte likevel å få på bensin for over 1500,- kroner :eek:

Hehe, samme her, fylte suppe for 1480.- i går, tar jo en evighet!
Sjekk pitmanarm, endeledd, og særlig styredemperen, den blir hyper på veien om styredemperen er slitt/defekt...
Ellers er det vel en kjent sak at disse store bilene har et visst forbruk av forstillingsdeler, er jo små lastebiler, tunge som bly i nesa.

Har noen hoderistere her også, men ta dem ut på en liten tur så de dår kjenne på komforten, da smiler de nok...Thefinger

Min har gått 130000, så den er hundre prosent strøken inni, et par små merker i lakken, ellers helt topp.
Fikk målt den på langtur, og med cruisekontrollen på, marsjfart på 90 klarte den å krype ned til 1,57, men så snart jeg var på RV4 i Nittedal og med foten på pedalen ble det raskt 1.60-1.70, så kiler man gassen kan man spare litt gryn, men det er litt kjedelig å bare visle rundt da...crossboned

Finni lavgiret??? hehe

Vier
04-30-2007, 08:38
KONKLUSJON:
Etter en helgetur til Norgescup #1 i Biltrial på Brokelandsheia kan jeg konkludere med at dette er en flott trekkbil. Høy komfort og nok motor til å følge resten av trafikken selv med 2,5 tonn henger. Forbruk 2,5 l/mil...

Anbefales!

Viking067
03-03-2008, 22:11
Bumper denne siden det er bedre enn å lage ny tråd.

Kan Excursion registreres som personbil/max 3500kg?
Hva annet enn det som er nevnt i tråden må jeg se etter ved kjøp av brukt?
Er det høy lasteterskel bak?

Andre opplysninger mottas med takk.

V10
03-03-2008, 23:17
Egenvekta er så høy at det kan du antagelig glemme.
Høy lasteterskel? Ja, bilen er jo stor...

Vier
03-04-2008, 22:27
Bumper denne siden det er bedre enn å lage ny tråd.

Kan Excursion registreres som personbil/max 3500kg?
Hva annet enn det som er nevnt i tråden må jeg se etter ved kjøp av brukt?
Er det høy lasteterskel bak?

Andre opplysninger mottas med takk.

Egenvekten er over 3400 kg, så den kan ikke klasses ned.
Det vanligste er at forstilling er slitt. Opphengskuler, fjærer og dempere. Samt endelenkene på stabstaget.

Lasteterskelen er samme som gulvet i bilen. Men som V10 skriver så er det en stor bil. Du når ikke innerst i lasterommet bare ved å strekke deg ;)

Hvor mange seter har du behov for? Hvis du bare trenger en 2 seter, så ville jeg sjekket Expedition også. Mye hendigere.
Jeg hadde ALDRI villet kjørt Excursion til daglig. Den tar mye plass... Grei å trekke henger med da grnpirate

Viking067
03-05-2008, 08:43
Takker for svar.

Kona har max 3,5t i førerkortet så det var derfor jeg lurte.Har lyst på stor bil med plass til alt en trenger på ferie (and then some).
Trenger minst 5 seter og mye bagasjeplass så det er derfor jeg snuser litt rundt på de forskjellige merkene.Bor også en plass der prøvekjøring kan bli litt problematisk.
Må dessuten selge den jeg har nå før ny bil kommer i hus! :)

asbjorna
03-10-2008, 21:50
1,57 på mila? Jaggu dyr i drift de bensinmaskinene deres! Min 7,3 diesel bruker det samme på fin småkjøring. Kjørte hjem fra jamboreen i fjor ca 85 mil med cc'n på 90 og brukte 1,1 l på mila. Da var bilen ca 3,7 - 3,8t. Får den ned på litern på mila når jeg kjører tom (langkjøring). Dette er normal kjøring uten å tenke så altfor mye på forbruk. Legger jeg cc'n på 100+ derimot stiger det endel.

Chev_G30
01-17-2009, 21:23
Hallois Ford dudes,Hva hadde Ford folket valgt vis de skulle på langtur med vogn ca 15-1600kg???Bensin/Diesel??? forbruk????Er snakk om Excursion....

Mad Max
01-18-2009, 16:49
Diesel.....

ARH
01-18-2009, 18:10
Har du kjøpt bil? Diesel?

Jeg har kjørt en del diesel-Excursion; helt upåklagelige biler. Bilen jeg lånte var utsyrt med Edge-chip, Tymar-innsug/filter og firetoms gjennomgående eksos. Overraskende kvikk og responsiv, var ikke det minste problem å få fartsbot. :D
Fordkasser er nok ikke kjent for å være av de beste. Denne kassa fuska og hadde en glitsj når den var kald, men den hadde dog 340-tusen kilometer med pendling og tauing på nakken. Det å utstyre kassa med en dypere bunnpanne (mer oljekapasitet og kjølefinner = kjøligere) har her vært avgjørende for å åpnå såpass lang levetid. Målere for å overvåke oljetemp er heller ikke så dumt.

http://photos-f.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v2108/188/45/738389829/n738389829_1286493_6113.jpg

Chev_G30
01-18-2009, 19:38
Ja har handla bil i dag:eyemouth:

Det ble en V10`er:shaking: hehe

bjo
03-07-2009, 02:10
Gratulere med flott bil! konge til å trekke tunge ting med!!!
bensin vs diesel tror jeg ikke betyr så mye.
De er tørste uansett hehehe

Grethe
03-08-2009, 16:16
1,57 på mila? Jaggu dyr i drift de bensinmaskinene deres! Min 7,3 diesel bruker det samme på fin småkjøring. Kjørte hjem fra jamboreen i fjor ca 85 mil med cc'n på 90 og brukte 1,1 l på mila. Da var bilen ca 3,7 - 3,8t. Får den ned på litern på mila når jeg kjører tom (langkjøring). Dette er normal kjøring uten å tenke så altfor mye på forbruk. Legger jeg cc'n på 100+ derimot stiger det endel.

Helt enig! Min bruker også ca det samme.. Jeg trekker mye rundt på henger og da ligger den på 1,5-1,6 l/m..
Helt super trekkbil forresten..og perfekt konebil hehe:smokin:

SilverFox
06-08-2009, 01:07
Halla ford folk... har lagt bilen ut for salg og har sett på 2 biler, og den ene er Ex... blir liksom ikke helt klok på hva jeg skal kjøpe med tanke på bensiner eller diesel... personlig så er lysten på diesel størst... noen andre ting jeg bør tenke på og ta med i vurderinga..?
Og evt ting jeg burde se på når jeg skal se på en EX?

martinj
09-14-2009, 20:54
da har jeg også blitt excrusion eier:smokin:
2000 mod. 7,3 diesel.

men hvorfor står det 2600 kg hengervekt i vognkortet?? synes det virker lite:smile:

Mad Max
09-14-2009, 22:37
da har jeg også blitt excrusion eier:smokin:
2000 mod. 7,3 diesel.

men hvorfor står det 2600 kg hengervekt i vognkortet?? synes det virker lite:smile:

Kan være ett ettermontert "norsk" hengerfeste som kanskje ikke er godkjent for mer enn 2600 kg, det skal uansett stå ett tall på hengerfeste ett sted.

martinj
09-15-2009, 19:25
ser veldig orginalt ut med firkantkobling, stod noe med max load 5000 et eller annet skal sjekke mere i morgen:smile:

sivrt
09-15-2009, 22:49
Er nok et 2" US reciever feste du har da Martin. 5000 er nok lasta i pund, dvs 5000lbs tilsvarer vel ca 2500 kg.
Det er vel samme stilen som det jeg har til foran på WJ`n?

martinj
09-16-2009, 07:31
det holder jo forsåvidt det da. man den kan jo fint dra mere:smile: