PDA

View Full Version : Her skravler vi!

Pages : [1] 2 3

Kaare
05-31-2008, 23:47
Hva har du gjort med bilen din idag? Jeg har ikke gjort annet enn å drømme å jakte på nye løsninger og ideer... Men hva har DU gjort?! Pøs på!

stefanvp
06-01-2008, 13:40
Hva har du gjort med bilen din idag? Jeg har ikke gjort annet enn å drømme å jakte på nye løsninger og ideer... Men hva har DU gjort?! Pøs på!

Blir fort noen timer med surfing på jakt etter nye løsninger og ideer ja.
Driver å styrer med å få en fastmontert løsning på luft om dagen. Har målt og tenkt og prøvemontert i både inni bilen og i motorrom. Ville jo helst hatt en remdrevet sak på motoren. Men det er det rett og slett ikke plass. Vil ikke ha noe inni bilen som tar opp den lille bagasjeplassen som er der. Så da er blir løsningen å montere så beskyttet som mulig under bilen. Det får heller holde så lenge det holder.

Så de siste dagene har gått med til kapping og tilpasning av en "hylle" av dørkaluminium med en god beskyttende kant. Tror det blir bra til slutt. Nå har jeg akkurat vært nedi kjellern å malt siste strøk på diverse braketter. Når en ser hvordan hengerfester og annet ettermontert ruster i det norske klimaet er det bare å få på noen ekstra lag før montering. Holder ikke med fabrikks"grunninga" her gitt. OME bladfjærer og hengerfeste fra i fjor ser minst 15år gamle ut.

Tommy
06-01-2008, 13:45
Hva slags løsning blir det på luft Stefan.. :question::question:

stefanvp
06-01-2008, 14:23
Hva slags løsning blir det på luft Stefan.. :question::question:

Blir 2 stk Viair 400C koblet mot en 15liters tank. Da jeg stort sett bare skal bruke dette til å fylle luft, så valgte jeg 400C som ikke er laget for 100% driftstid, men de gir mer luft den tiden de kan gå enn de som er laget for å gå hele tiden.
Dette montert under bilen bak. Så godt beskyttet som mulig.
Strømmen henter jeg fra ekstrabatteriene som allerede er under bilen bak. Monterer releer og koblinger i en vanntett boks. Trykkbryter på 110/145PSI. Luftinntak flyttes opp bak en ene baklykta for litt bedre miljø.
Også har jeg lagt slange under bilen og frem i fronten der jeg har montert en Hansenkobling med gummihette for å beskytte. Litt i tvil om hvor lenge den koblinga er fin. Mulig jeg må bytte den til en syrefast/rustfri etterhvert. Men de er så dyre at jeg håper det holder med gummihette. Har for sikkerhetsskyld mulighet for å hente ut luft i motorrommet også dersom koblinga foran skulle streike.

Men det blir trangt å komme til å skru alt sammen i hop, så jeg har litt utfordring der. Skulle hatt 20cm lengre fingre og noen ekstra ledd. he he

Kaare
06-01-2008, 21:32
Får vi noen bilder, Stefan? Dette har du drevet med lenge. Fint å se du snart er i mål. Men du: Glem løsningen med gummihetta. Den fungerte bare i 3 mnd før alt var rusta dønn fast :(

stefanvp
06-01-2008, 22:25
Får vi noen bilder, Stefan? Dette har du drevet med lenge. Fint å se du snart er i mål. Men du: Glem løsningen med gummihetta. Den fungerte bare i 3 mnd før alt var rusta dønn fast :(

Hmm... Så du mener at rustfritt/syrefast er det eneste rette? Alternativt å bare ha den inne i motorrommet... Men er jo litt kult å ha den foran. Tenkte den hetta ville beskytte mot støv og dritt om ikke annet. Fant Rectus type 25(Euro) i syrefast, men ikke Type 23(Hansen). De koster bare innpå 1000lappen. Deilig. Godt jeg har bra rabatt på Tess

Har drivi på lenge ja. Har hatt så mye å henge fingrene i at det har liggi litt på is. Også har jeg hatt litt kommærs med å finne overganger og koblinger som passer. Er ikke bare bare når det er mm på tanken og NPT Tomme på det som kom fra Viair. Endte med å kjøpe gjengeutstyr for NPT og gjenge i blindlokk. Ser ut til å bli bra.

Og du da Kåre? Blir det no ombygd AC-kompressor på deg?

Kaare
06-01-2008, 22:40
Ikke bare "kult" med uttak for luft i fronten. Kjapt og praktisk er av større betydning. Men alt som ruster holder ikke. Saltsuppa kommer seg inn over alt dessverre...

Ja - satser på ombygd AC. Den løsningen var bare helt perverst effektiv. Ikke tvil! Men nå går jeg, eller rettere sagt jobber for å skaffe kronasje til all morroa som foreløbig bare er i hodet. Eksosen må jo byttes på Y60'n. Er noen oljelekasjer her og der i maskinrommet. Når man først begynner å skru det fra hverandre for å få det tett, hvorfor ikke få det bedre samtidig?!
Å jo flere ideer jeg får, jo mer omfattende og dyrere blir det :eyemouth: Vel.. det står litt stille, men den som venter på noe godt? :laughing::beer:
Dette skal bli bra!!! Spørs bare om jeg ikke girer om Y61'n før jeg fortsetter med Y60'n. Suppa har jo blitt svindyr - må få ned forbruket litt på'n

stefanvp
06-01-2008, 23:54
Ja det baller fort på seg. Viktig å forbedre der man kan.

Utveksling ja... du er heldig som har en bil det er lett å gjøre noe med. Min må til Arctic skal jeg bytte utveksling. 40-50 000. Må bytte til større diff foran i så tilfelle. Og tilpasse denne. Men da blir det evt. ARB foran samtidig.
Men fysj å fy så mye penger. Men merker at min selv med bare 35" er feil gira. Er ikke akkurat positivt på forbruket.

Jeg får snakke litt med Tess i morra å høre på en hurtigkobling i rustfritt da...

Kaare
06-02-2008, 08:44
Gjør det. Fint hvis du gir oss en presentasjon av on board air anlegget ditt. Eller hele bilen for den saks skyld. Du har jo landets mest modifiserte Nissan Navara D40 nå så vidt jeg vet :smile:

stefanvp
06-02-2008, 11:10
Gjør det. Fint hvis du gir oss en presentasjon av on board air anlegget ditt. Eller hele bilen for den saks skyld. Du har jo landets mest modifiserte Nissan Navara D40 nå så vidt jeg vet :smile:

Bilder kommer ja. Må bare få samla meg litt.
Det er vel D40'er som har større hjul, men den er nok av de mest modifiserte ja. Blir sånn når det konstant klør etter å gjøre mer. Det er igrunn bare pengene som bremser...

Kaare
06-02-2008, 14:26
Blir sånn når det konstant klør etter å gjøre mer. Det er igrunn bare pengene som bremser...

Sant! :beer:

knixen
06-02-2008, 14:40
her MÅ du nok komme med bilder ja... :grinpimp::beer::beer:

stefanvp
06-02-2008, 20:56
jada jada gutta! Bilder kommer. Vært i kjellern å kosta et lag lakk på tanken nå. Blir ikke pent, men det er greit med litt beskyttelse.

Blir lange dager for tia, men burde få tatt noen bilder i løpet av noen dager tenker jeg.

Men det er vel flere enn meg som har ting på gang de kan fortelle om!?

Kaare
06-05-2008, 23:17
Ja si det. MPS har fått seg landets råeste Patrol Y61. Fortell litt nå? Hva er planene videre. Skliplater har du nevnt for meg i PM. Del morroa med resten også :smile:

A-Molannd Offroad: Vi vil vite mer om Y60'n din! I denne tråden trenger dere ikke "dype" prosjektutdredninger. Bare gi oss litt mer info. M.a.o. Hva skjer'a?!

MPS
06-06-2008, 01:31
Heisann.

Joda, jeg er storfornøyd.

Har bestilt Asfir skliplater rund baut under. Som den amatør'n jeg er i Åffråvd kjøring, så er det nok best å bekle den litt under før møter med moder jord.:grinpimp:
Har dog bare fått den som sitter under bunnpanna og akselen fremover. Men lurer fælt på om jeg må senke platen litt. syns det er liten klaring til akselen der.
Hva har du gjort der Kåre? Fankern, det er nesten så jeg må ta en tjuvtitt på din en gang.:idea:

Ang nedgiringen til Stefanvp, så er min giret ned. Den er vel ikke nå så ulik en standard bil.
Jeg har luftuttak foran i fronten. Kjekke greier. Med den ARB kompressoren greier jeg ihvertfall å få såpass med luft i dekka at jeg kan kjøre til en bensinstasjon. Innbiller meg at det kan ta litt tid å fylle 4 37" kliss fulle.

Å ja dette koster nok.
Skulle forsikre ombyggingen på min, og fikk derfor en veiledende pris på ombyggingen på min Patrol, og det må jeg si:shaking::shaking:

stefanvp
06-06-2008, 08:41
Skulle forsikre ombyggingen på min, og fikk derfor en veiledende pris på ombyggingen på min Patrol, og det må jeg si:shaking::shaking:

Forsikring ja. Det er noe jeg har tenkt på mange ganger. Jeg burde nok ha noe ekstraforsikring jeg også. Fortell litt mer om dette da! :smile:

MPS
06-06-2008, 09:53
Hei Stefan.

Jo, jeg begynner jo å bli halvgammel å litt nervøs så jeg tenkte det var greit å forsikre ombyggingen.
Er så forferdelig trist å skade bilen også skal det bli et jæskla rabalder med forsikringsselskapet i etterkant. :pissed:
Så jeg har i samarbeid med "Min Mann I Sparebank1" som jeg kaller han, vel snart fått til en tilleggsforsikring. Han trodde det skulle beløpe seg til kanskje en drøy tusenlapp i året ekstra.
Veldig greit å ha når ombyggingen på min ligger i området 200K.:shaking::shaking:
Skulle få tilbakemelding i løpet av denne uken. Skal komme med en oppdatering når jeg vet eksakt forsikringsbeløp osv.

Vel Kåre. Mine neste planer med kjerra er å få prøvd den litt mer. Har noen steder jeg kan teste litt, så foreløpig driver jeg å gjør meg kjent med bilen i terrenget.

Dere skulle bare ha sett meg der jeg i 4L og 30 pund i dekka lager fin fine åttetalls formasjoner i bånn av grustaket :grinpimp::grinpimp:

Men her en dag var jeg oppi jaktterrenget i en forferdelig kjerreveg vi har der.
Jeg må jo få si at jeg er imponert over bilen. Bare roer ned og lar bilen jobbe, og det tar seg fram noe helt vanvittig.

Ellers så hadde det vært ordentlig flott om jeg kunne få montert et ryggekamera på'n. Lurer på om det går ann å få inn på Navi skjermen når jeg setter bilen i revers???????? Får høre med "Min Mann Hos BNH" :smile:
De har jo dette på bla. Pathfinderen tror jeg.
Har en Tysse boggihenger, og den ser jeg pinadø ikke når jeg har på en rad med lemmer. Må liksom henge godt ut av døra når jeg skal rygge.:smokin:

Kaare
06-07-2008, 08:51
Hehe :shaking: MPS: Ikke 30 pund i dekka ved offroadkjøring :grinpimp:

ARB kompressoren din (tror du har den nyeste om jeg ikke husker feil), klarer å fylle 37" dekka dine fulle, men det tar tiiiid. Skaff deg noe større etterhvert. Stefan har forska mye her :smile: Jeg kjøpte meg en Fini fra Arctic Truck. Den fungerer utmerket, kun slått av AC-kompressor. Men Airconditionen vil du vel ikke offre for å få luft i dekka kjappere?!

Asfir plate under gir/transfer er senka litt. du kan legge noen skiver/muttere i mellom, så får du klaring. På min er både gir og transfer senka litt i forhold til original, tror det er gjort på din også. Min er modifisert videre av Team-Bertelsen, mens din er ordnet hos Xtreme4x4-gutta. De kan ha gjort tingene litt forskjellig. Jeg er jo i Oslo stort sett daglig å du kjører gjennom - bare å tekste hvis du vil krype under'n :smile:

Kaare
06-07-2008, 08:55
Ryggekamera?! Jaja... ser ikke henger'n ved rygging annet enn i speilene. Enten det eller 2 sett lemmer på en lang Tysse-boggi. Men ikke alltid den syns heller. Bruker speilene :smokin: Prøv å rygge med tom båthenger! (Måtte stå i setet å rygge for å treffe riktig :shaking:

MPS
06-07-2008, 21:37
Prøv å rygge med tom båthenger! (Måtte stå i setet å rygge for å treffe riktig :shaking:
:grinpimp::grinpimp:

Fint om vi kunne møtes ved en passende annledning slik at jeg kunne ha tatt en en kjapp titt under Datsun'en din.:smile:

Kaare
06-08-2008, 11:13
Det er bare å tekste :smile:

MPS
06-11-2008, 10:04
Kort innpå her.
Har en søt liten rød bryter på venstre side under rattet. Den sitter rett opp for åpneren til tanklokket.
Vet noen hva dette kan være til?????

Vet ikke om jeg tør trykke på den i tilfelle det er en "Self Destruct Button" :grinpimp::grinpimp::grinpimp:

Kaare
06-11-2008, 19:40
Kort innpå her.
Har en søt liten rød bryter på venstre side under rattet. Den sitter rett opp for åpneren til tanklokket.
Vet noen hva dette kan være til?????

Vet ikke om jeg tør trykke på den i tilfelle det er en "Self Destruct Button" :grinpimp::grinpimp::grinpimp:

Hovedstrømbryteren til vinsjkontaktene dine :smile: (Ekstrautstyr m.a.o)

MPS
06-12-2008, 05:22
Hovedstrømbryteren til vinsjkontaktene dine :smile: (Ekstrautstyr m.a.o)

Ahaaa.:idea:

Kaare
06-12-2008, 21:24
Sorry. Ingen James Bond greie ser du :smokin:

MPS
06-13-2008, 07:52
Fankern. Ingen usynlighetsknapp altså?

Skal oppom å hente omtrent resten av Asfir platene mine i dag. Jeg sender deg en sms når jeg får litt mer ledig tid eller de gamle grekerne finner ut at døgnet skal forlenges med 5 timer.
Skal ha dåp for minstejenta til neste søndag, og jeg mitt nek har lovet kjerringa å bli ferdig med en veranda på 50 kvm til det.:shaking:
Og det tar litt tid når jeg står opp 05.15, drar på jobb i Oslo, er hjemme 17.30, spiser middag, har ørlitt kvalitetstid med barna, for så å begynne på veranda'n ca i halv åtte slengen og driver til rundt elleve.
Jeg aner snart ett ørlite infarkt under oppseiling:eyemouth:

Kaare
06-13-2008, 21:10
Hehe. Tenk deg all den gode, kalde ølen du kommer til å kunne nyte på den verandaen :beer::beer::beer:

stefanvp
06-29-2008, 15:48
Jeg lova vel noen bilder av kompressorprosjektet mitt her for noen uker siden.
vært en hektisk periode, men her er noen bilder.

Fikk knekt til en solid aluplate og laget til et par vinkeljernbiter for å feste det i bilen. Brukte de nedre festene til hengerfestet, så slapp jeg å bore i ramma.

Lufttanken er en 15liters tank fra lastebil jeg fikk tak i. luftslangen fremover er av samme type som brukes til luftbremser på lastebiler. Er det godt nok der, burde det holde på min bil også. :D

Kompressorene er 2 stk. Viair 400C. Vurderte lenge frem og tilbake hva jeg skulle bruke. Enten en litt større sak med 100% duty cycle, eller 2 litt mindre med 33% Duty Cycle. De 2 små leverer vesentlig mere luft enn de større, men kan ikke gå hele tiden. Men siden jeg skal bruke dette til å fylle luft på bilen i korte perioder, valgte jeg å gå for hurtighet. Vi får se hvor lurt det var...

Testet litt i dag.

Tok ut ventilnåla fra et 35x12,5 (På 17" felg)

Startet med full 15L tank. 0 til 23 psi på 40 sekunder. Slett ikke verst.
Vil selvfølgelig gå mye tregere etterhvert som tanken mister trykk, men er uansett fornøyd med denne tiden.
Burde gjøre det lettere å få på plass dekk som er kjørt av.
(Selv om det er stas med startgass/lightergass :lol: )

Noen bilder fra prosessen.

http://www.actionfoto.no/images/Offroad/kompressorD40/DSC_5066.jpg

http://www.actionfoto.no/images/Offroad/kompressorD40/DSC_5074.jpg

http://www.actionfoto.no/images/Offroad/kompressorD40/DSC_5324.jpg

http://www.actionfoto.no/images/Offroad/kompressorD40/DSC_5326.jpg

http://www.actionfoto.no/images/Offroad/kompressorD40/DSC_5328.jpg

http://www.actionfoto.no/images/Offroad/kompressorD40/DSC_5329.jpg

http://www.actionfoto.no/images/Offroad/kompressorD40/DSC_5332.jpg

http://www.actionfoto.no/images/Offroad/kompressorD40/DSC_5333.jpg

http://www.actionfoto.no/images/Offroad/kompressorD40/DSC_5334.jpg

http://www.actionfoto.no/images/Offroad/kompressorD40/DSC_5351.jpg

http://www.actionfoto.no/images/Offroad/kompressorD40/DSC_5356.jpg

Kaare
07-15-2008, 14:39
Snasent, Stefan. Men spent på hvordan det overlever en norsk vinter med alt det saltet ++.

stefanvp
07-15-2008, 17:25
Snasent, Stefan. Men spent på hvordan det overlever en norsk vinter med alt det saltet ++.

Er spent selv jeg, men det var greieste plassering. Så den som venter får se :-) Har beskytta alt så godt det lar seg gjøre. Så får vi se...

Og du da? Kommet deg hjem fra ferie. Da har vel du en liten rapport å komme med?? he he

advance
07-18-2008, 00:31
Erru du driver me nåa... Hatten av!!!

Skal prøve å legge inn et lite reisebrev etter hvert her. Vår på tur med bilen ned til sør-Frankrike å drakk litt Rosevin og Campet med kåre og familien... Så til Tjekkia via Italia, Sveits, Østerike og Tyskland igjenn ;)

stefanvp
07-18-2008, 08:34
Erru du driver me nåa... Hatten av!!!

Skal prøve å legge inn et lite reisebrev etter hvert her. Vår på tur med bilen ned til sør-Frankrike å drakk litt Rosevin og Campet med kåre og familien... Så til Tjekkia via Italia, Sveits, Østerike og Tyskland igjenn ;)

He he... Jeg driver da bare med mine vanlige sprø påfunn. :smile:

Reisebrev er bra. Må ha fått endel oppmerksomhet på veien tenker jeg !?

Kaare
07-21-2008, 00:34
Folk som tør å prøve ut ting og legger det ut er gull. Hvordan skal vi ellers bli klokere uten å måtte prøve og feile selv? Noen må jo være pioneren også :beer:

Er det noen andre som har hatt tid til bilen i sommer?!!!

MPS
09-21-2008, 15:42
Hoj, Long time.

Har nå fått skrudd oppunder Asfir platene. Venter fortsatt på den siste, men har fått lovnader om levering i løpet av september.
Ordnet litt mer luftslanger og verktøy,, samt fått på skiboksen. Ble någet høy innlastingsplan på den skiboksen gitt:grinpimp:

Men nå skulle brakka være klar til elgjakta som starter den 25ende.

Kaare
10-28-2008, 22:01
Hoj, Long time.

Har nå fått skrudd oppunder Asfir platene. Venter fortsatt på den siste, men har fått lovnader om levering i løpet av september.
Ordnet litt mer luftslanger og verktøy,, samt fått på skiboksen. Ble någet høy innlastingsplan på den skiboksen gitt:grinpimp:

Men nå skulle brakka være klar til elgjakta som starter den 25ende.

Nå har du fått den siste plata og elgjakta er over. Oppdatering med bildebevis takk!!! (Fikk du brukt vinsjen under jakta?)

Stefan - deg regner jeg ikke med her inne enda. Du jakter til 3. søndag i advent om jeg ikke husker feil.

Her er Y60'n inne på EU-kontroll. De finner sikkert mye feil. Levert inn med bremser på kun 3 hjul, et halvt eksosanlegg (siste halvdelen ligger i deler bak i den :laughing:) og atpåtill er den på 37" fordi jeg ikke gadd legge om til godkjente 35" engang. Kan det bli værre?!
Uansett: Må få bilen i godkjent stand fort som svint nå! Inngikk en skriftlig avtale i 3 eksemplarer med fruen i helgen om å spleise på en bil såfremt jeg solgte denne. Hva? Det holder jeg for meg selv til Y60'n er solgt, men 4x4? Jada!!!

4x4Norway
10-28-2008, 22:43
Det ligger bilder av det på Stefans garasje på www.nissan4x4.no

MPS
10-29-2008, 11:46
Jada Kåre. Skal fotografere litt jeg veit du, men i dag har brukt en halv arbeidsdag på å komme meg til jobben, regner med at det blir noe bedre på hjemturen.
Skal bare skru på front guard'en også. Fikk tak i en CE merket sak som blir fin å feste CIBIE lampettene mine på.

Kaare
10-29-2008, 14:53
Bra! Vinterens første snøfall betyr jo alltid kaos Thefinger

stefanvp
11-03-2008, 19:24
Stefan - deg regner jeg ikke med her inne enda. Du jakter til 3. søndag i advent om jeg ikke husker feil.

Jeg er nok mest i modus for å bruke bil om dagen ja. Ikke bygge om. Men det er moro med en bra jaktbil da. Kom hjem seint i går kveld med bilen full av blod og 3 hjort. Vært på Vestlandet igjen en tur. Fikk til og med hardtesta vinsj, bil og bergingskunnskaper på en lokal kar som var i ferd med å tippe ut en skråning og ned i en bekk. :smile:

Kommer sterkere tilbake etter den 23.12. Men følger med litt av og til da

Kaare
11-03-2008, 20:01
Bra Steffan! God jakt gitt! Vi sitter her å venter på update bilder fra MPS (Hyggelig å hilse på deg, MPS!) Legg ut litt bilder så resten får se de nye hjula så snart spacerrne er på plass også :smile:

Er det ingen flere Nissan eiere her inne som er i skravlemodus og har litt småsnask å vise frem?!

MPS
11-05-2008, 09:09
Hyggelig å hilse på ja Kåre.:smile:

Har jo fått vasket bilen da. Denne helv%#¤%es forp*#&## saltinga er jo drepen på disse stakkars bilene. Pleier å dra innom den lokale vaskesjappa en gang uken for skumming og steaming gjennom hele vinteren. Gjorde det med den forrige bilen min sist vinter, og det har man igjen for nå våren kommer.
Ellers så blir det innvendig vask til helgen. Har vært på jakt til og fra en måneds tid, å du verden å mye hår ei elgbikkje kan miste på den tiden. Nå bor den jo i bilen når jeg på jakt, men den bikkja burde jo være helt klinisk ren for hår på kroppen når jeg ser de mengdene som ligger igjen i bilen:shaking:

Er det noen av dere som har et dekk med felg sånn omtrent i orginal dimensjon til Patrolen min? Skulle gjerne ha hatt med et reservehjul i bilen som ikke er altfor stort. Er sjelden man punkterer, men med den godeste Murphy i nærheten så skjer det garantert når jeg ikke har med resevehjul. Syns det blir litt overkill å kjøre rundt med et 37" dekk baki.

Kaare
11-05-2008, 22:39
Lappesaker, MPS, lappesaker er tingen. Både BGnor og Norsk Offroad Teknikk har :smile:

PS: Gjør som meg og skaff deg bikkje etter fargen på interiøret. Rottweilerne mine er blinkskudd til svart interiør :wink: (men jakt bikkjer...? Kattejakt = JAAA!!!)

Kaare
12-11-2008, 21:13
Hvis noen tror dette er en privat MSN kanal for meg, MPS og Stefan tar dere feil.

Skjer'a?!

MPS
12-12-2008, 09:01
Ikke mye. Bare bærer ved for harde livet. Kaldt om dagen.
Kjerringa maser om felles handleturer før jul. Shopping med masse folk kan jeg styre meg for:smile:

stefanvp
12-13-2008, 02:27
Hvis noen tror dette er en privat MSN kanal for meg, MPS og Stefan tar dere feil.

Skjer'a?!

Jakter fortsatt da. Akkurat snubla inn døra etter å ha vært på vestlandet en tur. Snakker om intens jakting. Reiste oppover i går, jakta noen timer i dag til vi hadde skutt 3 dyr. Også ned igjen. 18-20 timer i bil for å jakte noen få timer er jo heeelt normalt. :smile:

Nissan
12-13-2008, 19:57
kjekt å se at noen vil skravle, håper det blir mer.
Se på forum for kjøpes trenger motor!

Kaare
12-14-2008, 00:16
Mer motor el ny motor? Du har posta bilder av bilen din nå med 2 siders mangellapp skrev du. Skulle likt å sett den lista!

Julegaveshopping med fruen på stinnt kjøpesenter... Enig MPS! Det er marereitt!!! Føler med deg :beer:

Hyggelig av deg å dette innom en tur før annonserte lille julaften Stefan! Hva er det du jakter på hele tiden? Skulle nesten tro du er i viltnemnda så mye du er på jakt.

Her har jeg levert inn skiltene til Y60'n hos BT denne uka. rakk ikke å bli ferdig med mangel lista innen fristen for EU-kontroll/utbedring... Jaja, snart nytt år og nye muligheter :laughing:

stefanvp
12-14-2008, 16:07
Ja en må jo innom å kikke litt av og til. Jakter hjort og rådyr om dagen nå. Jobber det jeg må, og jakter resten. Men nå ere snart over for i år.

Julegaveshopping ja... Må vel snart engasjere meg i det jeg å. Men det er heldigvis lenge til jul :-)

Kaare
12-14-2008, 18:39
Jakter rådyr å må kjøre 50 mil for det?! Ta med deg en flaske aquavit å sett deg på trammen her. Du kan ikke bomme på 2 meters hold! (Og ser du dobbelt er det helt riktig :beer:)

stefanvp
12-14-2008, 18:45
Jakter rådyr å må kjøre 50 mil for det?! Ta med deg en flaske aquavit å sett deg på trammen her. Du kan ikke bomme på 2 meters hold! (Og ser du dobbelt er det helt riktig :beer:)

He he.. Neida jeg trenger ikke kjøre langt for å jakte rådyr. Det er hjortejakta som foregår på vestlandet. Rådyr ere nok av "rundt hushjørnene" :smile:

Kaare
12-15-2008, 09:14
Y61'n var på 60'-service i forrige uke. Ble konstatert at foringene for stabstag forran og bak var rimelig slitne. Tydelig at større hjul sliter mer på det meste :eyemouth: (men nå er jo bilen godt brukt offroad også).
Gutta på verkstedet til BNH i Ski tok selv initiativ til å få tak i sterkere foringer og bestillte polyforinger fra OME. Ikke dårlig! Prisen ble omtrent som med originaldeler også.

Imponert jeg, når merkeverkstedet er i stand til å tenke alternativt :smile:

4x4Norway
12-15-2008, 09:29
du bommer litt der, de er mye billigere men holder my kortere på grund av kullen her i nord, har kommet nye utgaver men det er jo bare noen månder siden, så erfaringene med de er det vi brukere som lager.

Kaare
12-15-2008, 10:33
du bommer litt der, de er mye billigere men holder my kortere på grund av kullen her i nord, har kommet nye utgaver men det er jo bare noen månder siden, så erfaringene med de er det vi brukere som lager.

Bommer på hva? Styrke eller pris?
Pris: Et par hundrelapper er for meg omtrent samme pris.
Styrke: Godt mulig du kan ha rett der i at stivere foringer slites fortere og/eller blir sprø i kulda.
Nye VS gamle: De ble bestillt nå. Ikke umulig at det er de nye som kommer da siden det allerede er noen mnd siden de kom på markedet iflg ditt utsagn?

Hvordan finne ut hva som fungerer? Teste det ut, ikke sant? Man lager ikke erfaringer, man får. Sånn er det med alt. Det som var riktig for bare ett år siden trenger ikke å være riktig idag, nettopp pga erfaringer man gjør seg underveis. Dvs ingen ting blir noen gang opplest og vedtatt som fasitt. Det kalles utvikling.

Siden vi først er inne på brukererfaringer. Good Year MTR er et kjempedekk til kombibruk vei/terreng, men rullemotstanden er stor og dermed øker dieselforbruket. Har MTR-guruen en erfaring med forbruk MTR VS andre dekk?

Kaare
12-15-2008, 22:36
HAH trenger hjelp! Er det noen D40 fanatikere her som har lyst til å smøre litt tjukt på?

Hvilken pickup er best: Hilux eller Navara? (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=20523)

stefanvp
12-15-2008, 23:10
HAH trenger hjelp! Er det noen D40 fanatikere her som har lyst til å smøre litt tjukt på?

Hvilken pickup er best: Hilux eller Navara? (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=20523)

:smile:

Kaare
12-20-2008, 23:35
Hmm... intensiv bipping (SMS) med MPS sier at BFG AT 37" super på 1,13/mil (standard Patrol på standard dekk drikker 1.12 - dvs dette er bra!).
37" Patrolen til MPS er gira om - det er ikke min. Mitt forbruk er 1,4 samme f... hvordan jeg kjører (med GY MTR 37" på 15" felg). Det er 10 pene lapper i året å spare på å gire om + bytte til BFG AT m.a.o.... Blir som ENØK tiltak det her: Invester 10' og spar det inn på 20 år...ThefingerThefingerThefinger

Er det verd det?!

3,3-dødaren
12-21-2008, 01:04
Hmm... intensiv bipping (SMS) med MPS sier at BFG AT 37" super på 1,13/mil (standard Patrol på standard dekk drikker 1.12 - dvs dette er bra!).
37" Patrolen til MPS er gira om - det er ikke min. Mitt forbruk er 1,4 samme f... hvordan jeg kjører (med GY MTR 37" på 15" felg). Det er 10 pene lapper i året å spare på å gire om + bytte til BFG AT m.a.o.... Blir som ENØK tiltak det her: Invester 10' og spar det inn på 20 år...ThefingerThefingerThefinger

Er det verd det?!

Å Ja, det er verdt hver krone..
Nå vil jeg tro dette gjelder langkjøring.., min Y61 på 38" org. 2.8tdi går på ca 1,8-2,1 dette er snittforbruk gjennom hele året..
men den går gjerne på 1,1 hvis jeg vil det, hehe..

MPS
12-21-2008, 22:09
Skal fortsette forbruksmålinga mi over at par tanker til, regner med at jeg får et mer riktig forbruk da.
"I'll be back", eller "Eg kjem attende" som heter på sidemål, med mer info ang forbruket.

Kaare
12-21-2008, 22:17
Å Ja, det er verdt hver krone..
Nå vil jeg tro dette gjelder langkjøring.., min Y61 på 38" org. 2.8tdi går på ca 1,8-2,1 dette er snittforbruk gjennom hele året..
men den går gjerne på 1,1 hvis jeg vil det, hehe..

SJEFS! Har du bilde av bilen? Ble bra nysjerrig her nå, gitt!

Kaare
12-29-2008, 21:08
Det ryktes at stefanvp har skrapt et premiebord her!

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?p=120563#post120563

stefanvp
12-29-2008, 21:32
Det ryktes at stefanvp har skrapt et premiebord her!

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?p=120563#post120563

He he... Skrapt et premiebord er å ta vel hardt i. Men vi kom på 3.plass og må vel si oss fornøyde med det i vårt første løp. Lik poengsum som 2. plass, men de slo oss på flest høye deloppgavesummer.

Teamet med den gule Defendern var i en klasse for seg gitt. De var helt rå i siste oppgave. Så den bilen over alt i feltet. (Forøvrig en knalltøff bil)

I siste oppgave fant vi fort ut at skulle vi få navaran hel ut igjen av et totalt ukjent felt i total mørke, da måtte vi endre taktikk fra å få tak i reflekser til å sanke bonuspoeng ved å berge andre isteden.

Vi fikk vel faktisk ikke tak i mer enn 3 reflekser selv, men fikk 3 til av teamet med Wranglern for å ha vinsja de opp da de stod særs ugunstig til :smile:

Jaggu godt vi endte med å ta D22'en til Kenneth isteden for D40'n min. Den hadde nok blitt for lav under og for mye overheng. Få på et OME sett på den D22'en så tenker jeg det blir enda bedre. Selvom den viste seg å være ganske myk selv med originalfjærer da Kenneth ratta rundt med vannglasset på panseret. Han liker skryt den gutten, så jeg får legge til at han kjørte rundt uten å søle flere dråper enn at glasset fortsatt ble betegnet som fullt.

Kenneth
12-29-2008, 21:36
HeHe, Alltid gøy med skryt. Men hadde nok ikke klart det så godt uten Stefan som co-driver...

Tommy
12-29-2008, 21:39
Dere imponerte stort Stefan, virkelig... og flott jobb med reddningene.. sitter og ser på bilder og her ble alle sikkerhetsregler fulgt... flotte greier...

Jeg kan love dere at det ikke blir tøffere enn det var denne gangen, men kanskje mer av mye... om du skjønner...

Håper dere stiller opp neste gang også, så skal vi nok ha nye utfordringer på lur... he he

stefanvp
12-29-2008, 21:45
Ja det er klart vi stiller neste gang. Tenker nok det blir flere deltagere også jeg. Nå som det blir endel snakk om det her på forumet. Sikkert mange som hadde lyst men kanskje var litt i tvil om hva det var.

Kaare
12-30-2008, 09:46
Ja det er klart vi stiller neste gang. Tenker nok det blir flere deltagere også jeg. Nå som det blir endel snakk om det her på forumet. Sikkert mange som hadde lyst men kanskje var litt i tvil om hva det var.

Jepp, helt klart. Nå gleder vi oss til mer bilder og reportasje.

Kaare
01-13-2009, 22:25
Hei Bønna? Fikk du på plass eksosen?

stefanvp
01-20-2009, 21:28
http://www.actionfoto.no/images/Offroad/Krasj/DSC_6747.JPG

Kaare
01-20-2009, 22:15
Hæ?! Svak forstilling på disse Navaraene? Er det ikke småviltjakt du driver med på denne tiden av året?

stefanvp
01-20-2009, 22:30
Hæ?! Svak forstilling på disse Navaraene? Er det ikke småviltjakt du driver med på denne tiden av året?

Var på vei hjem fra sesongens siste rådyrjakt i Sverige. Kom en bil snurrende over i min kjørebane på E18. Styrte ut i grøfta, men kom tydeligvis ikke langt nok ut. Er vel ikke den mest overdimensjonerete forstillinga nei. Er hvertfall ikke helt kjørbar. Også nå som jeg trenger den som mest. Det er jo det snøværet

Kaare
01-21-2009, 09:10
OK! I såtilfelle ser det jo ut som om dette gikk veldig bra?

Du får vurdere Patrolen til MPS eller D22'n til advance hvis du trenger ny snøbil i en fei :wink:

stefanvp
01-21-2009, 10:33
Ja nå ringte takstmann. Han skulle se på skadene i dag. Han offa seg veldig når jeg sa det var en ganske ombygd bil. Er ikke lett å takste slikt.

Bilen til MPS hadde vært noe ja. Men har jeg penger til det? lite trulig...

MPS
01-21-2009, 11:53
Off nei dette var synd. Så ikke bra ut.

Bilen min er ikke solgt ennå. Har vært mange telefoner fra folk som vil ha mer info etc.

Prisen settes ned litt senere i dag.

advance
01-24-2009, 23:56
Faen det var leit stefan... Bra det ikke ble personskade (selv om jeg tipper du hadde kommet godt ut vs en personbil.)

Dieselforbruket på min er 0.9 med 37" mtr... Den er chippet

Nå syntes jeg folk kan si ifra når det skjer noe (stefan!!!!) ;)

Jeg trenger noe hjelp med å sveise Reciever forann og bak, noen som melder seg frivilig ?

stefanvp
01-25-2009, 03:26
Faen det var leit stefan... Bra det ikke ble personskade (selv om jeg tipper du hadde kommet godt ut vs en personbil.)

Dieselforbruket på min er 0.9 med 37" mtr... Den er chippet

Nå syntes jeg folk kan si ifra når det skjer noe (stefan!!!!) ;)

Jeg trenger noe hjelp med å sveise Reciever forann og bak, noen som melder seg frivilig ?

Trudde de fleste hadde fått med seg kræsjen min Anders. Er sjeleglad jeg ikke traff den Yarisen på midten. Det hadde nok ikke blitt pent.

Vi kan som sagt få laget mesteparten klart til en frontreciever. Den bak er også kurant og lage.

Kaare
01-26-2009, 16:35
Når får du D40'n på veien igjen, Stefan?

stefanvp
01-26-2009, 17:07
Når får du D40'n på veien igjen, Stefan?

Tja... Den kommer vel til byn her i løpet av kvelden/morgendagen. Så da skal jeg ha møte med takstmann. Så får vi se. Går vel sikkert minst en måned

Tommy
01-26-2009, 18:18
Tja... Den kommer vel til byn her i løpet av kvelden/morgendagen. Så da skal jeg ha møte med takstmann. Så får vi se. Går vel sikkert minst en måned

Skal bli spennende å høre hva taksten blir... er det fare for kondemnering??

stefanvp
01-26-2009, 18:21
Den blir visst retta opp. Kommer med oppdateringer underveis :smile:

Kaare
01-26-2009, 19:39
OK! Kjøre Yaris mens du venter? Thefinger

stefanvp
01-26-2009, 20:23
OK! Kjøre Yaris mens du venter? Thefinger

He he... Får en pickup denne uka. Greit med en snill forhandler

Kaare
01-26-2009, 21:09
:smile: :beer: Sant!

Kaare
01-31-2009, 14:45
Tydeligvis ikke mulig å bytte pærer i ARB-knappene. Må bytte hele. Da vet dere det dere som vil prøver... Forsøker du å da av kun knappen, ryker festene til den med en gang. (Du skal ihvertfall ha rimelig flaks for å ungå det). Dvs bestill ny bryter med det samme hvis en pære har røket.

Ellers ryktes det at vi har en "Judas" i rekkene her inne (guttens eget utsagn :wink:) Han får stå frem selv - ikke snaue saker han har bestillt nå :beer: Grattis til vedkommende!!!

MPS
02-01-2009, 12:45
Du Kåre, jeg har en lite brukt ARB knapp liggende her. Men bilen som knappen sitter i følger med.:smile::smile:

Judas ja:smile::smile:

extremetoy
02-01-2009, 13:04
Tydeligvis ikke mulig å bytte pærer i ARB-knappene. Må bytte hele. Da vet dere det dere som vil prøver... Forsøker du å da av kun knappen, ryker festene til den med en gang. (Du skal ihvertfall ha rimelig flaks for å ungå det). Dvs bestill ny bryter med det samme hvis en pære har røket.

Ellers ryktes det at vi har en "Judas" i rekkene her inne (guttens eget utsagn :wink:) Han får stå frem selv - ikke snaue saker han har bestillt nå :beer: Grattis til vedkommende!!!Hjallis har ett par brytere liggende..

Kaare
02-01-2009, 13:20
Takk for tips og tilbud, gutter. Tilbudet til MPS blir litt dyrt :laughing:

Jeg tok bryterne fra Y60'n så lenge og bestillte nye til den fra Janne

stefanvp
02-01-2009, 18:20
Og hva er det så som er bestillt? :smile:

Kaare
02-01-2009, 21:27
Les da Stefan! (Men ok! Ny bryter til kompressor og front locker)

stefanvp
02-01-2009, 22:44
Les da Stefan! (Men ok! Ny bryter til kompressor og front locker)

Tenkte nå helst på denne "Judas" da. Jeg kan da lese Kåre :smile:

MPS
02-02-2009, 03:05
Vel, host.
Kan vel si at det blir mye knekkebrød og havregryn framover.:shaking:

Venter pinadø unge nummer tre til sommeren, og det krever litt omorganisering av bilparken gitt. For det første kan ikke jeg ha varebil lenger, og kjerringa må ha en litt større doning.
Så jeg har bestillt to nye biler. En Landcruiser 120 og en Hilux 3.0 dobbeltcabiner. Begge som personbiler. Jaggu veit staten å ta seg betalt i form av engangsavgift og moms gitt:(:(

advance
02-09-2009, 20:10
De vet godt det!, hva skal du ha for din da?

Var en kule hos kåre i helgen... Legger ut noen bilder: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?p=130292#post130292

Tommy
02-09-2009, 20:45
Noe nytt om bilen Stefan??

stefanvp
02-09-2009, 21:36
Noe nytt om bilen Stefan??

Den står til oppretting. De har gjort en god del på den, men det tar tid å få delene fra USA. Får innom der en dag å se hvordan det går. Prøve å huske fotoapparatet også.

Anders: Så ut til at dere fikk leka litt i snøen der ja :smile:

Kaare
02-09-2009, 22:20
Det gjorde vi Stefan! :smile:

Hva er det for deler som må skaffes fra USA?

stefanvp
02-09-2009, 23:08
Det gjorde vi Stefan! :smile:

Hva er det for deler som må skaffes fra USA?

Venter på bærearmer

Red_Baron
02-12-2009, 18:35
Hoi!

Lurte på et par ting ang Patrol jeg. De fra midten av '80 tallet.

-Hvor mye bruker de på mila?
-Hva er det viktigste å se etter ved kjøp? (Bortsett fra RUST :smokin: )
-Hvor vanskelig er det å godkjenne med hjul etc.
-Noe spes som IKKE er bra?

Tenkt litt på denne. http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2092824

Trenger en pendlebil, og jeg NEKTER å kjøre bil uten 4x4 igjen! :pissed:

Håper på svar!

MPS
02-13-2009, 08:22
De vet godt det!, hva skal du ha for din da?

Heisann.

Den ligger på finn.no til 479000,- uten vinsj.
Men er mottakelig for bud og jeg.

MPS
02-17-2009, 13:41
Du Kåre. Jeg skulle ha hatt artig av å prøvd ett sett med 35" hjul på bilen min.
Bare for å se hvordan den ser ut med det.
Du har ikke ett sett liggende å slenge du vel? Dekk og felg?

Tommy
02-18-2009, 16:23
Hoi!

Lurte på et par ting ang Patrol jeg. De fra midten av '80 tallet.

-Hvor mye bruker de på mila?
-Hva er det viktigste å se etter ved kjøp? (Bortsett fra RUST :smokin: )
-Hvor vanskelig er det å godkjenne med hjul etc.
-Noe spes som IKKE er bra?

Denne du har sette på er jo 3,3 Turboen... forbruket på den jeg hadde med 35" hjul lå på litt over literen på blandet kjøring... ingen rakett men helt grei..
Sjekk rust både i ramme og karroseri... disse ruster stort sett overalt...

Foringer i styring og fjører... med så store hjul er man på disse bilene utsatt for woobling...
Vær forsiktig med biler som har oppjustert trubotrykk og dieselpumpe... dytter man inn for mye og belaster f.eks med tung henger kan Veiva faktisk knekke...

Ellers er det en arbiedshest av de sjeldne.. og lavt tak er helt sjef da..

Tommy
02-18-2009, 16:23
Du Kåre. Jeg skulle ha hatt artig av å prøvd ett sett med 35" hjul på bilen min.

Har noen 39,5" du kan få teste.... he heThefingerThefingerThefinger

Kaare
02-19-2009, 00:03

Jo det har jeg, bare tekst meg.

MPS
02-19-2009, 08:11
Kjøpte meg et sett i går jeg Kåre. Får de over helga.

Hvordan synes du patrolen din var å kjøre på 35" kontra 37"? Var det noe forskjell i det hele tatt?

Kaare
02-19-2009, 22:59
OK! Trodde du skulle selge bilen jeg! Sitter du med noen 37" til overs får du si fra.

Bedre med 35" på 15" felg, eller 35" på 16" felg enn 37" på 15" - ja når vi snakker vei. Men skulle tro 37" på 17" felg = 35" på 15"?
Mao, jeg skulle gjerne likt å prøvd dine 37" på 17" felg.

MPS
02-20-2009, 08:04
Joda, skal fortsatt selge bilen, men vil gjerne tilby ett dekksett med bilen som er godkjent i vognkortet, samt at jeg er nysgjerrig da og må prøve litt forskjellig.

Ingen problem å låne 17" settet mitt. Skal ta de med innover på jobben jeg når jeg får satt på det 35" settet.

artic man
02-20-2009, 19:14
Sender dekka til deg på mandag:beer:

MPS
02-20-2009, 23:04
Flottings.
Det kommer sikkert en kar fra Bring, og sender den til firmaet her, Cardtech AS.
Dette er jo uhyre jobbrelatert slik at frakten bakes inn i firmaets tall :smokin::smokin:

Kaare
03-09-2009, 22:03
Da er det hjul igjen...!

Punkterte ett av mine kjære gamle 37" MTR vinterhjul i forrige uke. Plutselig var det bare ei 2,5cm lang flenge i dekket :( Ble litt ståk med reservehjul som lå hjemme, men fikk kjapp hjelp med å hente det. Glemte dessverre en plankebit til å ha under biljekken i farta. Jekken er for kort, men slapp ut all lufta av reservehjulet og det meste i dekket på motsatt side - da gikk det :beer:

Gummien er fra 2004 og de har sittet på gjennom 3 sesonger. en del offroadkjøring ned til 2 PSI og 8 tall 2 ganger, men om det var dette dekket som har vært 8 tall, det vet jeg ikke.

Men så var det nye dekk da...! Ikke passer det lommeboka å investere i 4 nye hjul her og nå. En annen ting er å sette ny fin gummi på de grusomme 15x10 MT felgene. De er ikke pene lenger. Polering tar 2-3 timer per felg og de blir like stygge igjen etter 14 dagers bruk. Men! :idea: Har sjekka. Får jeg sandblåst dem med fin sand, kan jeg få de lakkert for en tusing per stk. Det kan bli fint og langt rimeligere enn 4 nye.

Satte på hjula fra Y60'n så lenge. Fullseipa 37x12.50R15 på svarte RC-felger. Tøfft? :eyemouth: Fikk ihvertfall lyst til å lakkere MT felgene svarte også.

37064

Oppi alt dette har jeg lyst til å prøve noe nytt. Tekstet Amund som kunne tilby Trexus MT. Kanskje det. Flere forslag? Vinterhjul jeg snakker om som skal seipes og pigges. Om det blir i 35 el 37 har jeg ikke helt bestemt meg for enda, men kjenner jeg meg selv rett blir det nok 37...

Fikk tilbud fra MPS om å prøve hans 37x12.50R17 BFG AT. Har vært spent på AT gummi og 17" felger lenge og takket ja (snill gutt, MPS!)

37065

Uvant med 17" felg på bilen gitt!

I snøslapset de første 6 km her var det noe av det verste jeg har hatt på bilen noen gang. Seila ukontrollert veggimelom med det tette mønsteret og en bredde tilsvarende 315. Der fungerte MTR ti-gager'n bedre - men på asfalten? En helt annen verden. Var jo som å kjøre standard Patrol. Stødig og fin, lavere rullemotstand og stillere.

Tester ut uka og kommer med en endelig konklusjon her :smile:

MPS
03-10-2009, 09:11
Du er alt for hard på gassen Kåre, det er derfor du slenger hit og dit:smile:

Neida, de er ikke gode på slaps.
Du får bare kjøre på, bilen blir helt annerledes med 17" felg gitt.
Jeg kjører på 35" for tiden, tenkte jeg skulle teste det. Har bare ørlitt god plass til de dekka ihvertfall.:laughing:

Kaare
03-10-2009, 16:46
Med de bredderne dine og 35" så det litt snaut ut ja. 12" brede felger og min 14.50 brede dekk kler den bedre :smile:

Ikke begriper jeg hvorfor "alle" maser om at BFG AT er et skikkelig møkkadekk. Med unntak av gårsdagens slappsehav er det de beste hjula jeg har hatt på denne bilen noen gang. Cooper ATR spora voldsomt for meg - ble bytta i MT MTX veldig kjapt. MTX-dekka (315/75R16) har vært de hittil beste på vei. Fungerte greit offroad gjorde de også. MTR ga derimot en helt annen og langt bedre bil for offroad, men 37" på 15" felg er rimelig "svømmete" til tider. Den opplevelsen er borte med 17" felg. Mer felg og mindre gummi har helt klart mye å si der. Opplever de også som stødigere enn MTR 35x12.50R15.

Idag var skogsveien en blanding av sørpe, is og grus. Nå klarte AT hjula seg like bra som MTR.

4x4Norway
03-11-2009, 09:02
sett MTR dekka på 12x15 felg så er de like stødige, og bedre kjøre komfort.
Er jo ikke vanklig å forstå det er forskjel på disse dekka.
Men er man PC offroader så er både 17-18 og 19" felger veldig bra Thefinger.
men bruker du bilen, er 15" overlegen til offroad bruk.

Tommy
03-11-2009, 09:39
Der er vi ikke helt enige, og her finnes det ikke noe enkel fasit, det kommer helt ann på. På trialbilen kjører jeg med 17", funker bedre enn de samme dekka på 15"

Kaare
03-11-2009, 20:04

12x15 felg med 12.50 dekk har jeg sagt hva jeg syntes om tidligere. "Helt ballong". Egenskapene for kombinasjonen kan jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har prøvd den. Men pga nevnte "ballong" utseende er det heller ikke aktuellt. Har heller ikke særlig tro på konseptet da ambefalt felg for dekkbredde 12.50 som regel er 8-10".

At 15" til offroadbruk er overlegent kontra 17" kan jeg heller ikke uttale meg om, da jeg kun har kjørt offroad med 16 og 15. 15 har fungert best offroad, men da med 35" dekker. Med 37" (MTR) med 15" felg er egenskapene hittil vært = ustoppelig. Har enda tilgode å måtte hjelpes løs. (Mulig jeg ikke har kjørt hardt nok...?) En fordel jeg ser med 17 VS 15 felg ved offroadbruk: Markfrigangen blir bedre ved lavt lufttrykk, men at bredden går ned samtidig sier seg vel selv? Ser det blir mer og mer pop med 17 felg til offroadbruk enn 15. Hvorfro må noen andre svare på som faktisk har erfaring med dette.
Og en ting til: Hva som er beste kombinasjon vil nok variere både med biltype, oppsett, dekk, terreng +++. Dvs flere parametre spiller inn.

Til slutt: Merk en ting: Jeg har snakket om hjul for daglig bruk der MIN bil befinner seg og som i mitt tilfelle er 6 km skogsvei i varierende beskaffenhet gjennom året og asfaltert vei i alt fra små bygdeveier, bysentra og motorvei.
Offroadhjul har jeg. Er 3 sett MTR med 10x15 felger her i 35" og 37". Det er fort gjort å bytte hjul når planen er å kjøre offroad eller føret tilsier det.

"PC offroader" - den var ny, men med tanke på hvor lite offroad jeg har fått kjørt siste halvår pga mye jobbing kan du godt si det. Lykken er kanskje å være arbeidsufør Thefinger

4x4Norway
03-11-2009, 20:16
Der er vi ikke helt enige, og her finnes det ikke noe enkel fasit, det kommer helt ann på. På trialbilen kjører jeg med 17", funker bedre enn de samme dekka på 15"

Men da var du oppe på 42" og da har du vel samme forhld ca med gummi:idea:

knixen
03-11-2009, 20:25

Dette er rett å slett tøv! Det har blitt diskutert opp å ned andre plasser.

nlck http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=8856

h4k http://forum.h4k.no/viewtopic.php?t=3646

og i slutten av h4k tråden vil dere kunne lese at motstanderne av 17" måtte trekke tilbake påstandene sine.

Det er helt klart mange fordeler med 17"; bedre sving, bedre klaring under. Flyt egenskapene er gode nok, forskjellen er mindre enn man skulle tro.

Prøv trxus kaare, du blir garantert positivt overrasket i forhold til mtr dekka... Det er vei-dekk i min verden... :beer:

knixen
03-11-2009, 20:26
Da er det hjul igjen...!

Punkterte ett av mine kjære gamle 37" MTR vinterhjul i forrige uke. Plutselig var det bare ei 2,5cm lang flenge i dekket :( Ble litt ståk med reservehjul som lå hjemme, men fikk kjapp hjelp med å hente det. Glemte dessverre en plankebit til å ha under biljekken i farta. Jekken er for kort, men slapp ut all lufta av reservehjulet og det meste i dekket på motsatt side - da gikk det :beer:

Gummien er fra 2004 og de har sittet på gjennom 3 sesonger. en del offroadkjøring ned til 2 PSI og 8 tall 2 ganger, men om det var dette dekket som har vært 8 tall, det vet jeg ikke.

Men så var det nye dekk da...! Ikke passer det lommeboka å investere i 4 nye hjul her og nå. En annen ting er å sette ny fin gummi på de grusomme 15x10 MT felgene. De er ikke pene lenger. Polering tar 2-3 timer per felg og de blir like stygge igjen etter 14 dagers bruk. Men! :idea: Har sjekka. Får jeg sandblåst dem med fin sand, kan jeg få de lakkert for en tusing per stk. Det kan bli fint og langt rimeligere enn 4 nye.

Satte på hjula fra Y60'n så lenge. Fullseipa 37x12.50R15 på svarte RC-felger. Tøfft? :eyemouth: Fikk ihvertfall lyst til å lakkere MT felgene svarte også.

37064

Oppi alt dette har jeg lyst til å prøve noe nytt. Tekstet Amund som kunne tilby Trexus MT. Kanskje det. Flere forslag? Vinterhjul jeg snakker om som skal seipes og pigges. Om det blir i 35 el 37 har jeg ikke helt bestemt meg for enda, men kjenner jeg meg selv rett blir det nok 37...

Fikk tilbud fra MPS om å prøve hans 37x12.50R17 BFG AT. Har vært spent på AT gummi og 17" felger lenge og takket ja (snill gutt, MPS!)

37065

Uvant med 17" felg på bilen gitt!

I snøslapset de første 6 km her var det noe av det verste jeg har hatt på bilen noen gang. Seila ukontrollert veggimelom med det tette mønsteret og en bredde tilsvarende 315. Der fungerte MTR ti-gager'n bedre - men på asfalten? En helt annen verden. Var jo som å kjøre standard Patrol. Stødig og fin, lavere rullemotstand og stillere.

Tester ut uka og kommer med en endelig konklusjon her :smile:

både sort og 17" gjorde seg på bilen... hva med sorte 17"???? :idea:

Kaare
03-11-2009, 21:59
Prøv trxus kaare, du blir garantert positivt overrasket i forhold til mtr dekka... Det er vei-dekk i min verden... :beer:

både sort og 17" gjorde seg på bilen... hva med sorte 17"???? :idea:

Skulle gjerne ha prøvd begge deler, jeg, men nå har jeg endt opp med å kjøpe BFG AT hjula av MPS. Var så himmla fornøyd med dem :smile:

Får prøve andre ting i neste runde. 37" MTR hjula på de svarte RC felgene får jeg slite litt på før jeg går over til noe annet her. Drømmen om noen Trail Gear 17x9 Beadlockfelger med råtassgummi lever enda videre... :beer:

Tommy
03-12-2009, 05:47
Men da var du oppe på 42" og da har du vel samme forhld ca med gummi:idea:

Det er sant, men Tore sigler nå på 17" felg på 39,5" hjul

Og diskusjonen her var vel også om man skulle gå opp til 17" på 37" dekkk kontra 15" felg på 35" hjul...

Som knix sier, her finnes det rett og slett ingen fasit. du vil uten tvil svinge bedre med større felg..

MPS
03-12-2009, 07:53
Er enig med de som sier at her er det ingen fasit.
Er det en ting jeg har lært etter å ha eid ombygde biler når de skal utrustes med dekk, er at enhver bil lever sitt eget liv og har sine egenskaper, samt vekt og vektfordeling også har mye å si.

Tommy
03-12-2009, 08:09
og ikke minst hva bilen skal brukes til.. mindre felg gir større flytegenskaper f.eks på snø, men større felg vil sansynligvis føles mye bedre i vanslig skogterreng.

Et annet spørsmål er vel om noen her hjemme virkelig kjører så ekstremt med gatebiler....

Finn noe dere synes kler bilen og dere synes fungerer bra til primæroppgavene (som vanligvis er å kjøre på vanlig vei)

4x4Norway
03-12-2009, 08:31
Jeg prøver mange foskjelige dekk.
Ser dere på bildene i www.nissan4x4.no under dagali treffet, så kjører jeg på 37- 13,5 -18. for Kåre ville dette vere veldig riktig.
Har man firmabil og bruker den frem og tilbake på jobben,er dette veldig riktig.
Men bruker du bilen til offroad kjøring, da ville jeg valgt Gy mtr evemt MTZ
Det er jo flere ting som spiller inn her.
ikke minst hva dette koster,
Spesielt for oss som ikke får utgiftført hobbyen vår.
Felgene som det klages på blir stygge M/T 10x15 kostet han vel ikke mer en 13-1500 kr stk
Dekka betalte han 2000 kr stk for.
Knixen liker ikke disse dekka, no jeg tror er et personlig problem.
Alle jeg kjenner, som har de på bilene, er veldig fornøyd med de.
Alle jeg kjenner som kjører på Trxus skal bytte de ut.
Vi bør jo også skille på ting her.
Hva er beste alternativet til en riktig penge og ikke minst hva vi skal bruke det til.
EX på pris forskjel.
10 x15 felg behandlet og blir ikke stygg som tidligere kr 1100
dekk 37x12,5x15 koster i dag 2200 kr
dette blir 3300 pr hjul
komplett kr 13200 ink montering bolter senterkopper.
10x18 bedlokk med MTZ 37-13,5-15 koster komplet ca +30 000 kr.
så da er det bare en vurder.
Største vurderingen blir om du skal kjøre best til treff eller på treff.
Bare for å ha nevt det og så kjører jeg selv på A/T dekk nå. når det gjelder feste på sne , er dette dekket helt rått,og det beste jeg har prøvd Thefinger
Jeg har aldri opplevd at en bil med Trxsus dek har imponert meg med fremkomlighet. men mange ganger at de ikke har gjort det.
snakker da om gate tereng biler.

MPS
03-12-2009, 10:13
Hvorvidt og hvordan hobby'n betales er vel strengt tatt revnende likegyldig.

Men, enig i at MTR dekk og MT felger er et godt kjøp til fin pris i disse størrelsene. MTR er etter det jeg har erfart et veldig godt dekk til mye. Om det er det beste dekket kan jeg ikke si, da jeg ikke har prøvd alle typer MT dekk som finnes. Det har jeg nok ikke tid til heller :smile:

Kaare
03-12-2009, 11:28
Regner med at jeg vet hvilke hjul du kjører på nå, Colormax? Trygves gamle MT ATZ? De kjørte vi jo sammen med i Svarstad for et par tre år siden. Ikke mye å skryte av i snøen den gangen. På vei til og fra ble jeg derimot kjørt fletta av av Trygve i svingene med de hjula på bilen kontra mine 37" MTR på 15".

MTZ har du slakta nord og ned tidligere - hva har fått deg til å endre mening?

Få også med deg følgende: MTR er ikke slakta. Råbra dekk, men noe ypperlig dekk til daglig i 37" på 15" er det ikke. 35" på 15" derimot er helt greit til daglig. Herunder hovedspørsmålet mitt i starten om 37" på 17" er det som 35" på 15"? Loadindexen er forøvrig høyere med et dekk på 17" felg enn et på 15". Spiller en rolle det også med tungt lastet bil.

Knixen og MTR: Knixen rangerte dekka han har hatt i en tråd her tidligere (og få har vel prøvd eller eid fler enn ham?). Konklusjonen han trakk var at Irok var hittil beste valg for det HAN bruker bilen til. Men: Hvilket dekk rangerte han på 2. plass? 37" MTR på 15"! Nope - tror ikke han hater de da...

Pris: Seff spiller pris en rolle. Om det er privatkonto eller firmakonto det går ut over er ett fett. En utgift er det uansett og ingen konti er på noen måte bunnløse. De aller fleste kjøper hjul etter hva man har råd til. Ofte går det på bekostning av andre ting.

PS: Alle du kjenner mener det du vil de skal mene i dine ører fordi du ikke tillater dem å syntes noe annet... Blir ingen reel diskusjon av sånt ser du.

PS II: Legg også merke til at det går an å ha ett sett hjul for dagligbruk og ett for offroadbruk. Det er bare å gidde å legge om.

knixen
03-12-2009, 12:19
Men bruker du bilen til offroad kjøring, da ville jeg valgt Gy mtr evemt MTZ
Det er jo flere ting som spiller inn her.
ikke minst hva dette koster,

Knixen liker ikke disse dekka, no jeg tror er et personlig problem.
Alle jeg kjenner, som har de på bilene, er veldig fornøyd med de.
Alle jeg kjenner som kjører på Trxus skal bytte de ut.
Vi bør jo også skille på ting her.
Hva er beste alternativet til en riktig penge og ikke minst hva vi skal bruke det til.

Det er selvfølgelig ikke første gang du kommer med påstander rundt hva jeg har sagt. Jeg har sagt før, og står for at MT/R er gode dekk til det meste. De er ikke BEST til noe. De er også slitesterke som er positivt. Men til offroad bruk er det svært mange dekk som er betydelig bedre! MTZ er ikke bedre, samme type dekk... bedre flyt egenskaper på snø, men på sommertid så pakker de seg altfor lett.

Har mange ganger før spurt deg hvilke dekk du egentlig har testet selv... Kan gjøre det her også, men forventer ikke at du svarer:shaking::shaking::shaking:

Hvem skal bytte ut trxus??? De fleste jeg kjenner her som har de kunne knapt tenkt seg noe annet...

Personlig så er ikke pris et tema, ikke fordi jeg har spesielt mye penger for det har jeg ikke. Men her diskuterer vi egenskaper, så får vi ta pris etterpå. De dyreste dekkene er vel Pitbull rockers som koster nesten 5000kr stk. Og om dekket koster 2000 eller 3000kr stk er jo ikke så betydelig hvis du deler det på år eller km.

Som i de fleste andre diskusjoner med deg så vil jeg be deg komme med detaljer rundt dine påstander, tviler på at du klarer det denne gangen heller:shaking::shaking::shaking:

MTZ har du slakta nord og ned tidligere - hva har fått deg til å endre mening?

Få også med deg følgende: MTR er ikke slakta. Råbra dekk, men noe ypperlig dekk til daglig i 37" på 15" er det ikke. 35" på 15" derimot er helt greit til daglig. Herunder hovedspørsmålet mitt i starten om 37" på 17" er det som 35" på 15"? Loadindexen er forøvrig høyere med et dekk på 17" felg enn et på 15". Spiller en rolle det også med tungt lastet bil.

Knixen og MTR: Knixen rangerte dekka han har hatt i en tråd her tidligere (og få har vel prøvd eller eid fler enn ham?). Konklusjonen han trakk var at Irok var hittil beste valg for det HAN bruker bilen til. Men: Hvilket dekk rangerte han på 2. plass? 37" MTR på 15"! Nope - tror ikke han hater de da...

Pris: Seff spiller pris en rolle. Om det er privatkonto eller firmakonto det går ut over er ett fett. En utgift er det uansett og ingen konti er på noen måte bunnløse. De aller fleste kjøper hjul etter hva man har råd til. Ofte går det på bekostning av andre ting.

Irok er fremdeles det beste offroad dekket jeg har prøvd, men venter på nye dekk nå. Og håper de er bedre. Det er super swamper LTB i 40x16/17. Men nå bruker jeg min bil stortsett offroad, og svært lite generelt.

Kunne faktisk godt hatt noen mtr som transport dekk, men jeg hadde kjøpt de av Norsk Offroad Teknikk!!!

Kaare
03-12-2009, 12:33
Du hadde/har BFG AT på D-maxen. Hvordan fungerte/fungerer de på den?

knixen
03-12-2009, 12:54
Du hadde/har BFG AT på D-maxen. Hvordan fungerte/fungerer de på den?

Kjempedekk på veien. Har ikke hatt den i skogen så vet ikke hvordan de fungerer der...

ShuDuck
03-12-2009, 13:03
LTB

.
.

Kunne faktisk godt hatt noen mtr som transport dekk

Jeg tror du vil bli fornøyd med LTB på vei også, de er på høyde med trXus på veien, dvs veldig gode og lysår bedre enn noen MUD-dekk jeg har prøvd

Har heller ikke hørt om annet enn godord om trxus, hadde planer om å kjøpe trxus igjen når mitt første sett ble utslitt, da jeg var veldig fornøyd. Men en annen dimensjon og grovere dekk fristet. Skal ha trxus på min nye pendlebil

Eneste positive om MTR jeg kan se er at de varer en evighet, men det betyr hard gummi og egenskaper deretter

knixen
03-12-2009, 13:42
Jeg tror du vil bli fornøyd med LTB på vei også, de er på høyde med trXus på veien, dvs veldig gode og lysår bedre enn noen MUD-dekk jeg har prøvd

Har heller ikke hørt om annet enn godord om trxus, hadde planer om å kjøpe trxus igjen når mitt første sett ble utslitt, da jeg var veldig fornøyd. Men en annen dimensjon og grovere dekk fristet. Skal ha trxus på min nye pendlebil

Eneste positive om MTR jeg kan se er at de varer en evighet, men det betyr hard gummi og egenskaper deretter

Håper det da! Håper de er bedre enn irok på alle måter... hadde vært morro!!! Lav-profil er jo kult også da... :grinpimp:

Kaare
03-12-2009, 14:41

Men tåler mye juling! Jeg har bare kjørt i filler 3 Thefinger

4x4Norway
03-12-2009, 18:11
min erfaring tilsier at tråden stopper når den heller fra Knixens meninger .
og ikke gagner hans levrandør venner. derfor gidder jeg ikke videre kommentar.

kj-gerilja`n
03-12-2009, 18:25
er rimelig ny her men ser at visse tråder blir stengt når når folk kommer med egne meninger....:shaking:

Tommy
03-12-2009, 19:07
er rimelig ny her men ser at visse tråder blir stengt når når folk kommer med egne meninger....:shaking:

Et forum er vel for folk med egne meninger... men flott om dere holder dere til topic, dette er en skravletråd... så skravl i vei...

kj-gerilja`n
03-12-2009, 19:14
i dag har jeg plankagt fremdrifta for kc`n.. planer om heving og bredding for å få på dekka mine igjen.. 35" mtr....:smokin:

Tommy
03-12-2009, 19:15
Sleng ut noen bilder da??

kj-gerilja`n
03-12-2009, 19:19
er bare mentale bilder foreløpig.. er de dekka som står på bildet i våre biler tråden... men de passer litt dårlig uten heving og kutting....

Kaare
03-12-2009, 20:07
er bare mentale bilder foreløpig.. er de dekka som står på bildet i våre biler tråden... men de passer litt dårlig uten heving og kutting....

Ser ikke ut til å være mye plass for flex der nei!

Felgene dine har blitt lakkert, samme som jeg har tenkt å få gjort med mine. Sitter lakken? Hvet du hva som er brukt el fremgangsmåte?

kj-gerilja`n
03-12-2009, 20:14
[QUOTE=Kaare;136370]Ser ikke ut til å være mye plass for flex der nei!

Felgene dine har blitt lakkert, samme som jeg har tenkt å få gjort med mine. Sitter lakken? Hvet du hva som er brukt el fremgangsmåte?[/QUOTE

er forgie eier som har satt på de dekka og felgene var sånn når jeg kjøpte bilen.. ser ut som de bare er spray lakka på bilen.. så får vell gi de et nytt strøk når de begyner å flasse.. skal bruke bilen ikke stille den ut.. he he:smokin:

Kaare
03-12-2009, 20:21
Hæ? Skal du bruke fine bilen?!

kj-gerilja`n
03-12-2009, 20:24
he he.. ja må bare passe meg så jeg ikke treffer noen trær eller stein som kan skrape av all den fine rusta mi....

Kaare
03-12-2009, 20:31
Hehe - står en Y60 her å skriker etter rustsveising også :beer:

Er bare den jobben å måke den frem fra snøhaugen og jeg har knekkt ribbeina. Den får stå litt til... :beer:

kj-gerilja`n
03-13-2009, 20:36
Ser ikke ut til å være mye plass for flex der nei!

Felgene dine har blitt lakkert, samme som jeg har tenkt å få gjort med mine. Sitter lakken? Hvet du hva som er brukt el fremgangsmåte?

viss du skal lakke felger så trur jeg colormax kan ordne en som sand eller glass blåser de for å få bra feste for lakken...kan jo hjelpe på et bedre resultat en det som er på min..:wink_animate:

MPS
03-13-2009, 21:58
Det jeg kunne tenkt meg hadde vært tøft var å teflonbehandle felger.
Gjorde det med ei skarpskytterrifle jeg hadde, og den var det pinadø ingenting som festa seg på. Bare tørket av med en klut etter en dag ute i felten.
Var et firma i Drammen som gjorde det.

Kaare
03-13-2009, 22:19
viss du skal lakke felger så trur jeg colormax kan ordne en som sand eller glass blåser de for å få bra feste for lakken...kan jo hjelpe på et bedre resultat en det som er på min..:wink_animate:

Tror nok jeg holder meg langt unna mer hjelp fra colormax, men takk for tips. Har fått et tilbud på selve lakkeringen på 750,- + mva per felg. Måtte da få et annet firma først til å sandblåse de med fin sand. Det skulle sitte mente de.

Ville jo uansett blitt rimeligere enn 4 nye felger og svart er tøfft!

Det jeg kunne tenkt meg hadde vært tøft var å teflonbehandle felger.
Gjorde det med ei skarpskytterrifle jeg hadde, og den var det pinadø ingenting som festa seg på. Bare tørket av med en klut etter en dag ute i felten.
Var et firma i Drammen som gjorde det.

Husker du hvilket firma det var?

Lurer på om det er mulig å behandle polerte alufelger på denne måten med en gang når de er nye kun ved hjelp av avfetting el? Er jo ikke bare Mickey Thompson felgene som misliker norsk salt. Samme problemet med felger fra Ultra. Fine felger til relativt rimelig pris (i forhold til mye annet) så dersom en slik behandling ikke er alt for dyr, ville det jo være en kjempeide.

MPS
03-13-2009, 22:32
Tror de het belegningsteknikk eller noe i den duren.
De kjører delene i bad. Tror det hadde vært drittøft.

Jo sjekka litt her nå. http://www.bt-as.no/

Tenk deg om det hadde vært suksess, bare å spyle av med hageslangen:smile:

Kaare
03-13-2009, 22:50
Se er, ja! Jeg kontakter de på mandag.

4x4Norway
03-13-2009, 22:57
Du har vel stort sett fått hjelp fra å lære kjøre/ bruke bilen og til å bygge om bilen din av meg. så da er det jo greit å holde seg unna colormax Thefinger. hjula klarer du vel å bytte selv. tror mye av de dårlige komentarene faller på sin egen urimlighet her.
2 av MTR dekkene dine var skadet grunnet feil bruk På Islands turen, noe du bekreftet tidligere .
At det 3 dekket ryker etter en stund forundret det meg ikke mye.
Tipper alle med litt kunskap om dekk ville forståt dette.
når det ligger en neve gummi inni grunnet varmkjøring og felgene er lilla:shaking:
Nå føler jeg heller ikke mye for å hjelpe deg Retttil himmels med disse felgene dine.
men alle di andre som har samme problemet med felgene, vil jeg gjerne hjelpe.
Det er jo målet med www.nissan4x4.no at vi skal hjelpe verandre og det gjør vi hele tiden mere og mere. derfor blir vi hele tiden flere og flere.
Noe som er utrolig hyggelig for oss som bruker fritiden vår til å bedre 4x4 miljøets muligheter. Thefinger

extremetoy
03-13-2009, 23:02
noen ganger lønner det seg vel å holde kjeft eller? hva har dere å tjene på denne drittslenginga egentli?

3,3-dødaren
03-13-2009, 23:07
Dere må for all del ikke finne på å sandblåse alu-felger:shaking::shaking:, det kommer til å bli mer knudrete enn nøkken-kondomer (selv om det er bra til sitt bruk):beer::beer::beer:..
Vil nok heller foretrekke Alu-kuler til blåsing da.., eller glass... Teflonbehandling av NYE felger tror jeg er tingen., har vært inne på tanken en del ganger selv..

kj-gerilja`n
03-13-2009, 23:16
alu-kuler??? er det tingen å blåse med..ikke hørt om det før..

Kaare
03-14-2009, 00:07
Du har vel stort sett fått hjelp fra å lære kjøre/ bruke bilen og til å bygge om bilen din av meg. så da er det jo greit å holde seg unna colormax Thefinger. hjula klarer du vel å bytte selv. tror mye av de dårlige komentarene faller på sin egen urimlighet her.
2 av MTR dekkene dine var skadet grunnet feil bruk På Islands turen, noe du bekreftet tidligere .
At det 3 dekket ryker etter en stund forundret det meg ikke mye.
Tipper alle med litt kunskap om dekk ville forståt dette.
når det ligger en neve gummi inni grunnet varmkjøring og felgene er lilla:shaking:
Nå føler jeg heller ikke mye for å hjelpe deg Retttil himmels med disse felgene dine.
men alle di andre som har samme problemet med felgene, vil jeg gjerne hjelpe.
Det er jo målet med www.nissan4x4.no at vi skal hjelpe verandre og det gjør vi hele tiden mere og mere. derfor blir vi hele tiden flere og flere.
Noe som er utrolig hyggelig for oss som bruker fritiden vår til å bedre 4x4 miljøets muligheter. Thefinger

...ingen har noen sinne gitt deg skylda for at polerte alufelger fra Mickey Thompson, Ultra eller andre produsenter for den saks skyld missliker norsk veisalt og fort blir stygge... Dvs ingen grunn til å ta dette som personlig kritikk. Dette gjelder ikke kun mine felger... Problemet har vi forøvrig diskutert her tidligere: http://www.offroad.no/forum/Himmelrike-t73362.html&st=60 (dere må logge inn for å se bildene) Du tok det ikke som noe personlig angrep den gangen?

Av de 15 stk GY MT/R dekka jeg har eid og eier er 2 stk 37" kjørt i stykker pga varmkjøring/møte med stein på Island. Riktig! 3000 km hard offroadkjøring i lavalandskap setter sine spor. Et 35" dekk var det iflg. Scania dekksenter eller hva det heter, i Tønsberg, i samråd med deg, en produksjonsfeil ved, da de ikke klarte å avbalansere det. Det ble byttet mot et nytt uten diskusjon (bukker og takker - kjempeservice).
Det siste dekket jeg punkterte var produsert i 2004 - det er nå 5 år gammelt, har rulla 30.000 km og vært med på mye morro helt ned i 2 PSI og muligens vært 8 tall ved dekkavkjøring 2 ganger.
Hallo?! Dekka har vært kanon bra - intet annet er påstått og ingen sted er du blitt beskyldt for å selge eller formiddle dårlig gummi! (Du er jo ikke en gang kommersiell aktør, så hvorfor tar du dette som personlig kritikk?)

Videre: At jeg finner ut at en 17" felg fungerer bedre til MITT bruk når jeg kjører på vei enn 15", er da for all del ingen kritikk av dine meninger. Jeg har fremdeles to sett GY MT/R her både i 35" og 37" på 15" felger som jeg akter å smekke på bilene så fort jeg skal av veien. 35" MT/R hjula kommer også til å fungere som sommerhjul videre til jeg får råd til å koste på meg ett sett mer vei vennlige på 17" felger. Hva slags dekk eller felger det blir aner jeg ikke enda. For alt jeg vet kan det like gjerne bli MT/R på MT felg hvis jeg finner en måte å behandle de på som gjør at de holder seg pene. Dette har ingen verdens ting med deg å gjøre. Dette er min bil, mine hjul og mitt bruk...

Jeg har videre lært en god del om hvordan bruke bilen offroad av deg. Helt riktig. Er noen annet påstått noe annet?

Oppbygging av bil... Ja - du fikk med deg min bil til Team Bertelsen for ombygging/modifisering... Bilen ble bra - veldig bra, men du gikk langt ut over dine fullmakter. Bestillte og fikk utført arbeider mm som ikke var forhåndsklarert. Regningen kom på 2,5 ganger avtalt og forhåndsklarert beløp. Jeg og Per Bertelsen fikk etter lang tid ryddet opp oss imellom etter det rotet der. En annen ting i den sammenheng var at du presterte å få en splitter ny bil, godkjent på 35" ombygd til en ikke godkjent bil på 37". Tok meg et halv år å finne ut at det var komplett umulig å få godkjent en Patrol med den hevinga jeg har i det landet her. God hjelp?
Kan forøvrig fortelle deg at jeg og Per Bertelsen er i gang med å planlegge ny ombygging - eller nedbygging rettere sagt, til en fortsatt god offroader, men denne gangen på godkjente 35"...

Jeg var for øvrig med å startet www.nissan4x4.no hvis du har glemt det også i farta. Vi var ikke enige i måten å drive tingene på. Jeg trakk meg ut og holdt meg unna. Liten vits å fremprovosere den konflikten igjen.

Kaare
03-14-2009, 00:09
Dere må for all del ikke finne på å sandblåse alu-felger:shaking::shaking:, det kommer til å bli mer knudrete enn nøkken-kondomer (selv om det er bra til sitt bruk):beer::beer::beer:..
Vil nok heller foretrekke Alu-kuler til blåsing da.., eller glass... Teflonbehandling av NYE felger tror jeg er tingen., har vært inne på tanken en del ganger selv..

Alu er for mykt for sandblåsing mener du?

extremetoy
03-14-2009, 00:29
amen

3,3-dødaren
03-14-2009, 00:50
Alu er for mykt for sandblåsing mener du?

Yess, fight fire with fire...:beer:

Kaare
03-14-2009, 01:06
Her driter vi ikke i noen. Vi diskuterer og blåser ut meninger. Utrolig hvor kjedelig verden hadde vært uten forskjellige meninger. Vi har alle våre feil og mangler. Kommer an på øynene som ser.

Jeg begraver gjerne den stidsøksa i første og beste gjørmehull. Colormax bidrar med mye bra for offroadmiljøet, men som alle andre har oggjør han mindre smarte ting til tider han også - som alle andre.

Dvs: Nå skravler vi videre om det som er kjernen her: 4x4 entusiasmen!

extremetoy
03-14-2009, 01:11
Her driter vi ikke i noen. Vi diskuterer og blåser ut meninger. Utrolig hvor kjedelig verden hadde vært uten forskjellige meninger. Vi har alle våre feil og mangler. Kommer an på øynene som ser.

Jeg begraver gjerne den stidsøksa i første og beste gjørmehull. Colormax bidrar med mye bra for offroadmiljøet, men som alle andre har oggjør han mindre smarte ting til tider han også - som alle andre.

Dvs: Nå skravler vi videre om det som er kjernen her: 4x4 entusiasmen!kjempe bra kåre! det er vel det vi allle liker.. 4x4 å ikke krangling..

4x4Norway
03-14-2009, 01:21

Bruker man fagfolk som jobber med behandlin av alu for offsjår bruk så blir arbeidet utført der etter.
er felgene mye angrepet av tæringen, er dette et brukbart alternativ, for ex felger man bruker videre til vinterbruk.

Kaare
03-14-2009, 01:30
Bruker man fagfolk som jobber med behandlin av alu for offsjår bruk så blir arbeidet utført der etter.
er felgene mye angrepet av tæringen, er dette et brukbart alternativ, for ex felger man bruker videre til vinterbruk.

En felg for offroadbruk trenger jo heller ikke å se helt "bling-bling" ut. Men konge om den er lett å få og holde ren.

Tommy
03-14-2009, 09:14
Man kan fint sandblåse ALU, har gjort det selv mange ganger (Har faktisk fagbrev som industrimaler og sandblåser liggende i en eller annen skuff)
Men man bør vite hva man gjør, man blåser fort istykker en alufelg med for grov sand og for stort trykk...
Husk å bruke etsprimer eller noe annet beregnet for alu før lakking..

4x4Norway
03-14-2009, 19:42
En felg for offroadbruk trenger jo heller ikke å se helt "bling-bling" ut. Men konge om den er lett å få og holde ren.

Man oppnår jo flere ting når en behandler felgene på denne måten.
Blant annet at man hindrer videre tæring, og som nevnt de er lettere å holde rene.
Nå bør det jo nevnes at en 10x15" Larson felg= (Replica M/T felg)
Koster ca 1100 kr med bolter og senterkopper. ink også ferdig montering og balansert. så et er jo en vurdering.

Kaare
03-15-2009, 11:30
Hvem forhandler de og er de like sterke som MT felgene?

Finns de i flere dimmensjoner?

stefanvp
03-15-2009, 12:27
Hvem forhandler de og er de like sterke som MT felgene?

Finns de i flere dimmensjoner?

Om de er like sterke vet jeg ikke, men jeg har sånne og de har fått masse juling. Er fortsatt like bra. Mine er kromma så de er superenkle å holde reine. (Jeg er ikke akkurat typen som står å polerer felger)
Jeg kjøpte de via en kamerat som driver dekksjappe her i byn. Men trur det billigste er å skaffe de fra Tønsberg.

Kaare
03-15-2009, 19:54
Ok! Men hvordan går det med kjerra di?! Fremdeles offer for delemangel?

stefanvp
03-15-2009, 20:02
Ok! Men hvordan går det med kjerra di?! Fremdeles offer for delemangel?

Joa det går rette veien. De gjør en grundig jobb de gutta. Blir som nytt. Den var hos malern sist jeg var innom. Venter fortsatt på deler fra USA da. Men ryktene skal ha det til at de sendes til uka. Var visst noe problemer med en underleverandør. Også må den en tur innom Xtreme for å montere skjermbredder og litt diverse banking. Skjermbreddern er her nede og har blitt lakka sammen med resten så jeg skal unngå fargeforskjell.

Nå kjører jeg rundt i en 99 modell D22. Er ikke helt det samme. Men så lenge jeg har 4x4 er mye gjort :-)

Kaare
03-15-2009, 20:05
Høres bra ut. Ikke bare bare når det smeller med en modda bil forstår jeg... Hvem er det som har vært så snill å låne deg en D22 istedenfor en Micra?

stefanvp
03-15-2009, 20:10
Høres bra ut. Ikke bare bare når det smeller med en modda bil forstår jeg... Hvem er det som har vært så snill å låne deg en D22 istedenfor en Micra?

Nei det blir litt ekstra med modifiserte biler ja. Og sikkert ikke no bedre av at jeg hadde montert mye ekstrautstyr i tillegg til standard ombygg.

Jeg har bilen til oppretting hos merkeforhandlern her i byn. (Birger Lie Bilforretning) De hadde en bruktbil stående uten skilt som de rett og slett registrerte opp for meg. Sånn at jeg hadde noe kurant å kjøre med. Da snakker vi ekstraservice :smile:

Kaare
03-15-2009, 20:20
Nei det blir litt ekstra med modifiserte biler ja. Og sikkert ikke no bedre av at jeg hadde montert mye ekstrautstyr i tillegg til standard ombygg.

Jeg har bilen til oppretting hos merkeforhandlern her i byn. (Birger Lie Bilforretning) De hadde en bruktbil stående uten skilt som de rett og slett registrerte opp for meg. Sånn at jeg hadde noe kurant å kjøre med. Da snakker vi ekstraservice :smile:

Det kaller jeg megaservice! Regner med at du har fortalt Pickup jegeren HAH om dette. En hyggelig selger er ikke alt. Det er jo ettermarkedsavdelingen vi skal forholde oss til resten av den tiden vi har bilene i vårt eie.

stefanvp
03-15-2009, 20:32
Ja det er helt super service. De ringer og holder meg oppdatert og alt er bare bra. Har vel fortalt HAH det ja. he he...

Har igrunn veldig lyst på en Patrol nå. Og nå som bilen min blir god som ny ere vel egentlig lurt å benytte muligheten. Men det er ikke lett å selge bil for tia...

Kaare
03-15-2009, 20:43
Sant... Både advance's 37" D22 og MPS' 37" Patrol har vært i markedet en stund nå (og det til røverpriser i forhold til for et halvt/trekvart år siden). Er det hva folk er villige til å bruke av kroner på bil nå, eller er det blitt så politisk ukorekt at knapt noen tørr?!

Men Patrol da, Stefan! Endelig har du sett lyset!!! Thefinger

stefanvp
03-15-2009, 20:46
Trur folk er forsiktige for tia jeg. Noe må det være...

Ja har vel alltid likt Patrol. Men det var moro å bygge noe ikke alle andre har da. Men siden det er såpass masse ekstragreier på den, så kan jeg ikke bare gi den bort heller.

Kaare
03-15-2009, 20:52
Akuratt der er du inne på et poeng. Når jeg ser annonser i franske bilblader står det ofte: "Preppa Raid" = godt modifisert bil og prisen er gjerne både 2 og 3 X tilsvarende umodifisert. Ser ut som det er mer forståelse der enn her at ekstra utstyr og modifiseringer er verd mer.

stefanvp
03-15-2009, 20:56
Ja det kan virke sånn. Nå er det jo endel utstyr jeg fint kan demontere i løpet av en kveld eller 2 da. For å senke prisen. Men allikevel.

Kaare
03-15-2009, 20:59
Enig, synd å bygge ned noe som er så gjennomført og bra...

Annet spørsmål: Du har 15" felger på D40'n? Måtte du gjøre noe med bremsene for å få de på?

stefanvp
03-15-2009, 21:07
Nei jeg gjorde ikke no spesiellt for å få de til å passe. Det er bare bittelitt klaring, men det holder. Det er sikkert fordi jeg har spacere på som endrer boltsirkel. Det hadde nok ikke gått ellers. Og de felgene jeg har på nå er de eneste jeg har prøvd som gir klaring. Testa et par andre en gang, og det gikk dårlig. Men de stikker jo langt ut de her da... Men det ofret jeg for fordelene med 15" offroad på 35" dekk. Lavere lastindeks og mere gummi.

Kaare
03-15-2009, 21:17
? Her trenger jeg en bedre forklarig: Endring av boltsirkel. Hva skal til/hvordan? Bilder?

stefanvp
03-15-2009, 21:22
? Her trenger jeg en bedre forklarig: Endring av boltsirkel. Hva skal til/hvordan? Bilder?

D40'n kommer med en totalt ukurant boltsirkel. 114,3 eller så. Og der ere nesten ikke felger å finne. Så jeg har spacere som endre boltsirkel til 139,7. Sånn som de fleste andre har. Og de spacerne bygger en tomme eller deromkring

Kaare
03-15-2009, 21:30
OK! "Normal japse"-standard mao? Hvem selger dette? Høres jo ut som en god ide for flere på felgjakt.

stefanvp
03-15-2009, 21:34
OK! "Normal japse"-standard mao? Hvem selger dette? Høres jo ut som en god ide for flere på felgjakt.

Mine stod på bilen da Xtreme var ferdig med den. Den kom da på 9x17 MT Classic felger. Mener å husker det er BGnor som skaffer de. Amund skaffa meg hvertfall en ny bolt da jeg tok gjengene på en.

Kaare
03-15-2009, 21:45
Et spørsmål til: Ble det endret fra 5 til 6 bolts? Mener å huske at D40 og Pathfinder er 5 bolts?

stefanvp
03-15-2009, 21:50
Et spørsmål til: Ble det endret fra 5 til 6 bolts? Mener å huske at D40 og Pathfinder er 5 bolts?

Var 6 bolt og er det fortsatt :-)

MPS
03-16-2009, 08:52
Sant... Både advance's 37" D22 og MPS' 37" Patrol har vært i markedet en stund nå (og det til røverpriser i forhold til for et halvt/trekvart år siden). Er det hva folk er villige til å bruke av kroner på bil nå, eller er det blitt så politisk ukorekt at knapt noen tørr?!

Men Patrol da, Stefan! Endelig har du sett lyset!!! Thefinger

Hehe, lyset ja.

Joda stemmer det at jeg har måttet gå ned noe mer enn deg jeg kunne tenkt meg. Men det er jo sånn gjerne at man må tilpasse seg. Jeg har det ikke travelt foreløpig ihvertfall.

Har nå kjøpt ett sett med 35" i tillegg til 37" slik at den ihvertfall selges med ett sett den er godkjent på.

Skal oppdatere annonsen min på Finn snart med noen nye bilder med de dekka påmontert.
Samt at jeg skal se litt på prisen også.

En bil er aldri verdt mer enn det folk er villige til å betale, sett bort i fra affeksjonsverdien da:smile::smile:

Hva kunne du ha fått for pickup'en din Stefan hvis du skulle selge den?
Kanskje vanskelig å si nå?

stefanvp
03-16-2009, 14:32
Ja det er markedet som bestemmer. Ingen tvil om det.

Har vel ikke helt bestemt meg for noen pris enda. Får tenke litt på det...

MPS
03-16-2009, 20:01
Ja det er ikke alltid lett å finne rett pris til disse bilene, man må bare slenge ut noe som høres fornuftig ut og ta det derfra.
Du får nå si i fra hvis du vil ha min.

Hold oss litt oppdatert da når du får bilen din ferdig igjen.:smile:

Kaare
03-16-2009, 20:17
i dag har jeg plankagt fremdrifta for kc`n.. planer om heving og bredding for å få på dekka mine igjen.. 35" mtr....:smokin:

Ja...? Og hva kom du frem til?

Kaare
03-16-2009, 20:41
Jeg trodde trønderne var noen skikkelige skravlekopper, jeg men...? Her er det i hvertfall mye fett med Nissanmerke i grillen: Ålen-09 (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23445)

kj-gerilja`n
03-16-2009, 21:05
Ja...? Og hva kom du frem til?

ja sparer til 2" ome og muligens 2" body lift..
ser ut kapping og litt modifisering av hjulbuer og evt breddere (som ikke er å få tak i til kc som bygger nok for 35" dekka) mulig det blir noe kapp av lastebil skjermer eller såpe tønner... budsjettet er laaaaavt.. så mye planer og lite kr da blir det TTT....men men hadde jeg hatt dårlig tid hadde jeg kjøpt en raskere bil.....:grinpimp:

Kaare
03-16-2009, 22:29
:beer:

StigO
03-21-2009, 18:50
ja sparer til 2" ome og muligens 2" body lift..
ser ut kapping og litt modifisering av hjulbuer og evt breddere (som ikke er å få tak i til kc som bygger nok for 35" dekka) mulig det blir noe kapp av lastebil skjermer eller såpe tønner... budsjettet er laaaaavt.. så mye planer og lite kr da blir det TTT....men men hadde jeg hatt dårlig tid hadde jeg kjøpt en raskere bil.....:grinpimp:

Hvilket offset og bredde har du på felgene dine? WARN leverer noen som bygger ca. 60mm og så kan det leveres universale som bygger 65mm. Dette går greit på 12,5" dekk på 8" felg med ca. 20mm innpress.

4x4Norway
03-21-2009, 23:52
Han fikk nye breddere fra Team-Bertelsen i dag:smile: så det er nok i boks det.
Blir montering til uken.

kj-gerilja`n
03-22-2009, 19:22
ja da er breddere i hus.. takk til roger:smile:
gledere meg til å få de på...:smokin:

Kaare
03-22-2009, 19:28
Husk å hive ut noen bilder da!

kj-gerilja`n
03-23-2009, 18:23
har så tregt nett så legger bare bilder en plass de kommer i garagen min på nissan4x4....

http://nissan4x4.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=1050 :smokin:

Kaare
03-23-2009, 19:18
Da bør det stå kjappere nettverk på ønskelista når bilen er klar :wink:

kj-gerilja`n
03-23-2009, 20:06
mobilt bredbånd er det som funker i skogen....tar tid men er billig...:smokin:

4x4Norway
03-23-2009, 20:40
Vi har jo nye bil PC Kåre, dettte måtte da vert perfekt for deg.
" av lederbilene i Nissan4x4.no blir utstyrt med dette Offroadkings bil er ferdig montert. min står klar til montering.
Da har du alt: fra IP tlF, til nettverk Eis?? tror jeg det het..med ruter kartprogrammer og alt en måtte tenke seg.
Når vi har 2 biler på treff og turerer så er det nok til at mange kan bruke trådløst nettverk , fra disse 2 bilene.
Litt lurt santThefinger

Kaare
03-23-2009, 20:52
mobilt bredbånd er det som funker i skogen....tar tid men er billig...:smokin:

Bor i skogen selv og har ei tidvis realt ustabil linje. Har vurdert mobilt, men som du sier -treeeegt...

Vi har jo nye bil PC Kåre, dettte måtte da vert perfekt for deg.
" av lederbilene i Nissan4x4.no blir utstyrt med dette Offroadkings bil er ferdig montert. min står klar til montering.
Da har du alt: fra IP tlF, til nettverk Eis?? tror jeg det het..med ruter kartprogrammer og alt en måtte tenke seg.
Når vi har 2 biler på treff og turerer så er det nok til at mange kan bruke trådløst nettverk , fra disse 2 bilene.
Litt lurt santThefinger

Kunne nok vært noe på sikt, ja. Fortell mer. I Finnland brukte de kartprogrammet over PC. Samme har jeg opplevd på Island. En stor skjerm er enklere enn en liten GPS skjerm til ruteplanlegging, om det så er for å finne alternativ rute til et punkt eller mellom flere poster i f.eks GPS Challenge/bilorientering. Nettverkstilknyttning når du er utenfor Norge... Blir vel svindyrt? Og hva med dekkningen på mobilt bredbånd? Fått mye pepper i en tråd et el annet sted. Noen som vet?

Påndus
03-24-2009, 20:33
Må si jeg likte denne diskusjonen ang nedgiring av akslene. Min patrol på 35" bruker jamt 2 l pr mil, og den kan tynes ned imot 1,5 vet pen langkjøring og hjemlengsel:) Synes dette er i overkant mye. og med en kjørelengde på bortimot 30 000 i året så kan man jo fort spare inn 15lapper i året bare i drivstoff. Hvorfor har ikke du gjort dette allerede Kåre? er det noen bakdeler?

Jeg vurderer dette og en KCR boks, det vil vel også hjelpe litt. De anbefalte ihvertfall det gutta hos 4x4 ekstrem som jeg snakket med i dag.

Det frister selfølgelig med et OME sett og sperrer i samme slengen hvis det blir en tur innom de i drammen:) Hører det hjelper en del på kjørekomfort. Får jeg evnt plass til 37" ved 2" OME? eller bør bilen da løftes 3"

Jan
03-24-2009, 20:44
Ikke fra Ålen, men en Trønderpatrol som kom ut etter 2 år i hiet sitt

4x4Norway
03-24-2009, 20:44
du får en helt ny bil med nedgiringen, den fungerer akurat som orgenal giringen med 35, rett rundt litern , på mila.
dette fungerer mye bedre en transfer nedgiring.

Kaare
03-24-2009, 21:25
Endelig en trønder som kom ut av hiet!!! Og atpåtil en real Grizzly! På tide Jan! Nå kan vi snart kalle deg Patrolux igjen også?

Må si jeg likte denne diskusjonen ang nedgiring av akslene. Min patrol på 35" bruker jamt 2 l pr mil, og den kan tynes ned imot 1,5 vet pen langkjøring og hjemlengsel:) Synes dette er i overkant mye. og med en kjørelengde på bortimot 30 000 i året så kan man jo fort spare inn 15lapper i året bare i drivstoff. Hvorfor har ikke du gjort dette allerede Kåre? er det noen bakdeler?

Jeg vurderer dette og en KCR boks, det vil vel også hjelpe litt. De anbefalte ihvertfall det gutta hos 4x4 ekstrem som jeg snakket med i dag.

Det frister selfølgelig med et OME sett og sperrer i samme slengen hvis det blir en tur innom de i drammen:) Hører det hjelper en del på kjørekomfort. Får jeg evnt plass til 37" ved 2" OME? eller bør bilen da løftes 3"

2 liter?! 1,4 her samme hvordan, og vi kjører jo i den samme trafikken.
Nedgiring av akslingene har stått på to do lista lenge, men mye annet har kommet i veien underveis. Bl.a et Y60 prosjekt (som for øvrig gikk i hi for vinteren og ikke har våknet enda. Tidligere vår i trøndelag?) Chip + 3" eksos gir deg totalt ca 180 hk, muligens litt mindre. Store forskjellen er det ikke, men du merker det hvis du kjører sammen med en som har fått både gira om akslingene , chippa og fått grovere eksos. Du blir frakjørt i bakkene.

Du må opp i 3" for å få på 37". Så voldsomt hjelper det ikke på kjørekomforten å bytte til OME, men blir bedre offroad og de er litt kjappere i responsen på dårlig vei (bedre til å holde hjula på veien) slik at den ikke blir så "spretten" (Merker egentlig forskjellen bedre på en pickup - der blir det helt annen bi.l)

En ting vedr det med chipping av denne 3-liter'n: Islendingene har noen dårlige erfaringer å foretrekker å koble den over en bryter. Brukes kun ved behov og maks 5 av gangen. Noen andre med erfaring rundt dette?

Kaare
03-24-2009, 21:29
du får en helt ny bil med nedgiringen, den fungerer akurat som orgenal giringen med 35, rett rundt litern , på mila.

Under liter'n med en Patrol?! Den er jeg ikke med på. 1,12 er det laveste jeg har opplevd og har kjørt Patroler i 10 år nå. (Nei - jeg kjører ikke med egg under gassfoten, det får da være måte på Thefinger)

Globetrotter
03-24-2009, 22:45

Schalabais! :smile:

Kit som er tilgjengelige for transfer nedgiring reduserer utvekslingen på lav-serien, og benyttes for økt kontroll offroad. Og funker MEGET bra! :wink_animate: For å få ned forbruk og øke tilgjengelig moment ved normal kjøring i høy-serie, er det ingen vei utenom nytt kronhjul/pinjong.

Litt surt at disse automat-Patrolene våre har 1:4,625 utveksling originalt (i motsetning til manuell som har 1:4.375). Vanskelig å få giret de riktig for store hjul uten å gå for 7-tenners pinjong, noe som Aussie-guruene mener ikke blir sterkt nok...? 1:4.875 er seff tilgjengelig (37-8), men dette er ikke mer er ca 5,5 % reduksjon. En Patrol med 35" hjul burde vel hatt ca 14-15 % reduksjon for å ha en utveksling mest mulig lik originalen... Jeg avventer foreløpig, selv om jeg ikke er veldig fornøyd med forbruk og kraft for tiden.

Hadde vært spennende å høre erfaringer fra islands-bygg som har 1:5.13 og 1:5.42 (som jeg går ut fra har 7 tenners pinjong?) og litt kilometer i kjøreboka. Noen som vet??? Holder de? Støy?

GT

Jan
03-24-2009, 23:00
Min 160 med 35" gikk på 0,8 på langkjøring. 1,5 på småkjøring

knixen
03-24-2009, 23:48

Kit som er tilgjengelige for transfer nedgiring reduserer utvekslingen på lav-serien, og benyttes for økt kontroll offroad. Og funker MEGET bra! :wink_animate: For å få ned forbruk og øke tilgjengelig moment ved normal kjøring i høy-serie, er det ingen vei utenom nytt kronhjul/pinjong.

Litt surt at disse automat-Patrolene våre har 1:4,625 utveksling originalt (i motsetning til manuell som har 1:4.375). Vanskelig å få giret de riktig for store hjul uten å gå for 7-tenners pinjong, noe som Aussie-guruene mener ikke blir sterkt nok...? 1:4.875 er seff tilgjengelig (37-8), men dette er ikke mer er ca 5,5 % reduksjon. En Patrol med 35" hjul burde vel hatt ca 14-15 % reduksjon for å ha en utveksling mest mulig lik originalen... Jeg avventer foreløpig, selv om jeg ikke er veldig fornøyd med forbruk og kraft for tiden.

Hadde vært spennende å høre erfaringer fra islands-bygg som har 1:5.13 og 1:5.42 (som jeg går ut fra har 7 tenners pinjong?) og litt kilometer i kjøreboka. Noen som vet??? Holder de? Støy?

GT

Til enkelte biler så fås det gir sett som reduserer høy-serien også. Samt at du kan kjøpe 3-4000 dollars atlas kasser å få den giringen du vil ha. Faktisk opp til 4 forskjellige utvekslinger i transferkassen.

Men det er helt rett som du sier, for vanlig bruk er omgiring av differ det som er mest vanlig. 7 tenners pinjong fungerer godt på toyota da, både 5,29:1 (som er vanlig overalt) og 5,71:1 (som er vanlig på island, men har dårlig rykte i statene). Og det skal ikke være noe mer støy fra giringene, er jo bare motor som evt får høyere turtall i høy serie.

4x4Norway
03-25-2009, 00:04

GT

Dere må jo ta dere en runde på hva dere bygger biler til, der kjører terng modifiserte gate biler. høres ut som dere skal kjøre en blanding av Cravling og Formula, Gleder meg til å se disse bilene deres på treff snart. så får vi se hva de duger til. Thefinger
Kåre ! rundt litern så mener jeg ikke langt under litern, men ikke så langt unna litern:idea:

MPS
03-25-2009, 08:16
Kort innpå i mellom nedgiringspraten her.

Dere som har MT felger, hva er beste tipset for å holde de blanke og pene? Ha de på skrivebordet? :smokin::smokin:

4x4Norway
03-25-2009, 09:48

Dere som har MT felger, hva er beste tipset for å holde de blanke og pene? Ha de på skrivebordet? :smokin::smokin:

Du kan ringe 46924905 der treffer du en som heter Tommy.
Han skaffer deg et stoff som hjelper betraktlig på tæreingen her.
Nå er disse felgene i polert rå aluminium, altså et ubehandlit matriale.
Når man kjører dette i salt med tilsat kalk, så blir det selfølgelig tæring.
på lik linje med alle andre ubehandlede matrialer.
Forstår godt at dette er iriterende, men en må jo også se på prisforskjelen.
en 12x15 M/T felg koster bare ca kr 1650 en tilsvarende felg behandlet fra for ex A/T koster ca kr 2600 pr stk.
Mange av dere har montert G/Y MTR 37 på 12x15 felg og kommet ut på ca 3600 pr hjul. noe som er en kjempe pris for sånne kvalitets dekk , med felger som også overgår det meste på markede når det gjelder kvalitet, og kjøre komfort. på våre tæreng modefiserte gatebiler.
Nå hadde jeg akurat besøk av en med disse svarte stålfelgene, de så faktisk ennå værre ut.

Jan
03-25-2009, 10:05

Kjør mye i ren dyp snø

Kaare
03-25-2009, 10:07
Kjør mye i ren dyp snø

(Bildebevis på side 8)

Jan
03-25-2009, 10:14
Kom på vårt vintertreff å felgene er rene etterpå
Her er det vaskemuligheter
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=22762

Globetrotter
03-25-2009, 13:08

Pulverlakk!
Mine tålte to uker i saltlaken i Oslo....

GT

MPS
03-25-2009, 13:21
Joda, ingen tvil om at det er fine holdbare felger til en edruelig pris.
Men det er altså felger man må regne med blir, hva skal man si, mindre pene etter noe veibruk?

Er ikke ute etter å ha de skinnende som sola til enhver tid, bare om det er noe tips til fludium eller andre ting som er fine å rengjøre disse felgene med.

4x4Norway
03-25-2009, 20:23
kontakt Tommy som jeg viste til i tidligere innleg, han kan også være behjelplig med lakering.
Får du ikke tak in på tlf, så legg inn en melding på www.nissan4x4.no der svarern Thefinger
M/T er kjempe felger og de holder , uten tvil. men kosmetisk så er det bare tragisk, ronnmaster er den eneste jeg kjenner som klarer holde de like fine og Tommy da-

Kaare
03-25-2009, 20:50
Siitter her med noen nedskribbla post-it lapper fra en diskusjon om nedgiring og trimming av 3 liters maskina:

Anbefalt giring for å få motor til å jobbe på samme turtall som originalt er:
For 35-37": 4-76-1 (treffer best på 35")
For 38-44": 5-41-1

Ellers:
Chip +15HK
3" eksos +10HK
Open Air filter +?
Totalt ca 40HK +

4x4Norway
03-26-2009, 09:09
Du vil bli mye mer fornøyd med bilen din Kåre om du girer den om.
Bilen sliter litt med giringen , når den har feil utveksling. Dette tenker du ikke så mye på når en bruker bilen daglig. men merker en veldig forbedring når du bytter utveksling. Denne bilen har jo i utgangspunktet feil motor. (4,2L) er tingen Thefinger.
Men får du giret den om, så får du en veldig mye bedre og brukervenlig bil.
Ser det stilles tvil om holdbarheten til nedgiringene.
Nå brukes jo disse tæreng modefiserte bilene mest til turer og pensjonist offroding Thefinger. og Patrol akslene er det beste orgenal leverte gate bil akslene på markedet.

4x4Norway
03-26-2009, 10:00
Joda, ingen tvil om at det er fine holdbare felger til en edruelig pris.
Men det er altså felger man må regne med blir, hva skal man si, mindre pene etter noe veibruk?

Er ikke ute etter å ha de skinnende som sola til enhver tid, bare om det er noe tips til fludium eller andre ting som er fine å rengjøre disse felgene med.

Stoffet jeg nevnte heter Sonax og kan kjøpes på Meca, det heter felg forsegler.
Dette stoffet har vi gode erfaringer med. bør behandles en gang i halvåret.
Vask orntlig og sprai på og kjør.
gode tilbake meldinger på dette, både for stål og alu felger.
Pris ca 200 kr pr boks , varer ca 4 til 10 behandlinger.
Sprai på og tørk over med en fille og kjør.
Lykke til.

MPS
03-26-2009, 10:30
Flott, takk Roger.

Globetrotter
03-26-2009, 12:32
Siitter her med noen nedskribbla post-it lapper fra en diskusjon om nedgiring og trimming av 3 liters maskina:

Anbefalt giring for å få motor til å jobbe på samme turtall som originalt er:
For 35-37": 4-76-1 (treffer best på 35")
For 38-44": 5-41-1

Heioghå!

Tror 4.75 (38-8) blir i knappeste laget for 35". På en 3 liter med automat er ikke dette mer en ca 2,7 % reduksjon i forhold til original utveksling, og økningen i rulleomkrets er ca 14 % når du går fra 265/70-16" til 35".

Optimal giring for 35" skal da i følge (matte)Boken bli en 5,29 utveksling, og for 37" (som er en økning i rulleomkrets på 20,9 %) er den nærmeste riktige utveksling 5,43. Å korrigere fullstendig for 44" med nytt kronhjul/pinjong tror jeg man bare kan glemme. Da snakker vi om 43% endring i rulleomkrets, og da er vi vel på omtrent 6,6:1...

Leste forøvrig en beskrivelse av ombygging av Patrol på islandske ATs sider, og de sier at de benytter 4.88 giring til sine 38" ombygginger og 5.13 for 44". De siste ofte i kombinasjon med reduksjonsgir i transfer. Og jeg regner med at de aller fleste av disse (alle?) er med automat, og dermed har 4.625 som utgangspunkt.

Eller er det noe jeg glemmer å ta med i regnestykket her...?? :smile:
GT

Kaare
03-26-2009, 13:39
Du vil bli mye mer fornøyd med bilen din Kåre om du girer den om.
Bilen sliter litt med giringen , når den har feil utveksling. Dette tenker du ikke så mye på når en bruker bilen daglig. men merker en veldig forbedring når du bytter utveksling. Denne bilen har jo i utgangspunktet feil motor. (4,2L) er tingen Thefinger.
Men får du giret den om, så får du en veldig mye bedre og brukervenlig bil.
Ser det stilles tvil om holdbarheten til nedgiringene.
Nå brukes jo disse tæreng modefiserte bilene mest til turer og pensjonist offroding Thefinger. og Patrol akslene er det beste orgenal leverte gate bil akslene på markedet.

De bilene her (Arctic Truck og Xtreme 4x4 modifiserte) burde egentlig bli gira om med en gang som en del av "grunnpakka", men da ville vel salget vært enda lavere. Litt pluss her og litt plus der blir i sum fort alt for mye = veldig tungsolgt. Men, men.

90% av de bilene her brukes nok ikke stort anderledes enn en XC90 og dens like, men ville vært litt forsiktig med uttalelser som tur og pensjonistoffroading. De brukes sant nok ikke i trail, challenge eller formula for den saks skyld, men samtidig - hvis noen hadde syntes de hadde råd til det - vært i stand til å kjøre fletta av mang en light truck i trial elller i et challenge som f.eks Arctic Trophy. Er nok ikke hovedsaklig bilen det står på, men lommeboka. Om 10-15 år derimot vil de nok dukke opp i langt tøffere sammenheng innen offroadsporten.

Det optimale for f.eks meg (+ en god del andre det jeg kjenner til) vil være en bil som fungerer i det daglige uten for mange kompromi og som samtidig ved et kjapt hjulskift er en full kapabal offroader klar for lange strekk i f.eks Nord Afrika og på Island. Biler vi kan stole på at tåler juling og kommer seg frem over lange distanser. Det er de allerede i utgangspkt. Det vi gjør er finpuss og ekstra tillpassninger, mer fordi vi vil enn fordi det er nødvendig :smokin:

Heioghå!

Tror 4.75 (38-8) blir i knappeste laget for 35". På en 3 liter med automat er ikke dette mer en ca 2,7 % reduksjon i forhold til original utveksling, og økningen i rulleomkrets er ca 14 % når du går fra 265/70-16" til 35".

Optimal giring for 35" skal da i følge (matte)Boken bli en 5,29 utveksling, og for 37" (som er en økning i rulleomkrets på 20,9 %) er den nærmeste riktige utveksling 5,43. Å korrigere fullstendig for 44" med nytt kronhjul/pinjong tror jeg man bare kan glemme. Da snakker vi om 43% endring i rulleomkrets, og da er vi vel på omtrent 6,6:1...

Leste forøvrig en beskrivelse av ombygging av Patrol på islandske ATs sider, og de sier at de benytter 4.88 giring til sine 38" ombygginger og 5.13 for 44". De siste ofte i kombinasjon med reduksjonsgir i transfer. Og jeg regner med at de aller fleste av disse (alle?) er med automat, og dermed har 4.625 som utgangspunkt.

Eller er det noe jeg glemmer å ta med i regnestykket her...?? :smile:
GT

Ikke spørr meg - jeg er ingen rev i matte på dette området! Kan bare si at kassa "bommer" mye ved normal kjøring som medfører unødvendig mye mas og økt drivstofforbruk. Transfer burde nok også vært gira ned det jeg forstår (er ingen tekniker - jeg bare kjører jeg :eyemouth:). Prøvd å holde igjen en automatgira Patrol kun på giret ved offroadkjøring i nedoverbakke? Glem det! Bremsen må som regel brukes itillegg og da forsvinner meste parten av kontrollen i samme slengen.

Noen med innspill til Globetrotters mattekunskaper i form av erfaringer?

Kaare
03-26-2009, 17:08
Kom på vårt vintertreff å felgene er rene etterpå
Her er det vaskemuligheter
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=22762

Må være landets råeste vaskehall :beer:

Kaare
03-26-2009, 21:52
Hepp, Globetrotter! Du er iflg ditt innlegg i denne tråden på Mercedes: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?p=139117#post139117 i ferd med å bygge Y61 for det store eventyret? Mer info på ønskelista her!

Få også med dere bildet til Kenneth av en D22 i fritt svev! BGnor 4x4kalender 2010 MARS (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?p=139173#post139173)

4x4Norway
03-27-2009, 10:01
Du kan jo bare regne at du får ca et gir lavere, og det er ca veldig nært det den er feil, du får jo også et gir ned i bån og det er jo det som mangler for at denne bilen skal fungere veldig nært perfekt, transfer nedgiring på denne typen kjørin, som disse bilene brukes til, tror jeg det vil være kjekt å ha i ca,1% av den tiden man bruker disse bilene, mens aksel nedgiring vil være nyttig og god økonomi i ca 100% av tiden bilen blir brukt.
Siden nedgirings forskjelen blir så forskjelig fra H til Lavserie , mister du mye av bruker muligheten for efektiv bruk i vansklig men kjørbart tæreng.
Tenk dere om hva dere skal bruke bilen til.:beer:

Kalender bilder BG-nord
Det ligger mange av disse bildene fra Daglituren til www.nissan4x4.no og H4k
Under Viking treffet på Dagali 2009 på nissan4x4.no.
Det er forøvrig boket nytt treff også i 2010, der er selfølgelig alle Nissan4x4 og toyota4x4 venner velkommene til å delta Thefinger
Hoved arangør www.nissan4x4.no i samarbeid med www.H4k.no og Dagalisenteret. Snekjøringsløype 4,2 km isbanekjøring, offroadløype, kjøring i slalombakke. overnatting Vastuland Høyfjels seter .

Kaare
03-27-2009, 10:08
Siden nedgirings forskjelen blir så forskjelig fra H til Lavserie , mister du mye av bruker muligheten for efektiv bruk i vansklig men kjørbart tæreng.

Dette trenger jeg å få forklart bedre.

Globetrotter
03-27-2009, 10:17
Hepp, Globetrotter! Du er iflg ditt innlegg i denne tråden på Mercedes: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?p=139117#post139117 i ferd med å bygge Y61 for det store eventyret? Mer info på ønskelista her!

Hei igjen!
Blir eventyr, ja! Detaljene er fremdeles ikke helt klare, spesielt 'når' og 'hvor mange måneder'. Har selfølgelig noen tanker om dette, men i og med at dette ikke er kommunisert til feks arbeidsgiver, er dette fremdeles litt uoffisielt...

Litt om ombyggingen som har funnet sted så langt finnes i en garasje på http://nissan4x4.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=1256 , men av grunn nevnt ovenfor er dette en teknisk tråd og ikke noe om turplanlegging.

Ferden er planlagt til Sør-Amerika, og jeg (og madammen) regner med i første omgang å bruke fra 6 til 8 måneder. Kommer litt an på arbeidssituasjon. Bilen rigges for DÅRLIGE veier og kanskje om jeg er heldig noen manglende veier. Kommer an på hva som er mulig/lovlig å få til. Legger opp til å kunne være relativt selvforsynt: taktelt, anneks, minikjøkken, kompressorkjøleskap, webasto og alt annet man trenger for å slippe å ta inn på hoteller hele tiden, skal på plass. Regner med at jeg får oppdatert garasjen etterhvert som ting skrider frem utover våren og sommeren.

GT

Globetrotter
03-27-2009, 10:31
Du kan jo bare regne at du får ca et gir lavere, og det er ca veldig nært det den er feil, du får jo også et gir ned i bån og det er jo det som mangler for at denne bilen skal fungere veldig nært perfekt, transfer nedgiring på denne typen kjørin, som disse bilene brukes til, tror jeg det vil være kjekt å ha i ca,1% av den tiden man bruker disse bilene, mens aksel nedgiring vil være nyttig og god økonomi i ca 100% av tiden bilen blir brukt.

Hmm.. Må inrømme at jeg også sliter litt med utregningene her. Når jeg setter på større hjul blir jo utvekslingen et gir høyere, ikke lavere, og da mangler jo et gir i bunn..? Eller misforstår jeg deg nå?

Når det gjelder transfer nedgiring av lavserie gjøres det på bakgrunn av at jeg finner denne til å være for høyt giret selv med original hjulstørrelse. Med 35" hjul kan jeg kjøre bilen i 80 kmh i lavserien (sikkert ikke heldig over lang tid, nei.. :smile: ), og motorbrems er det ingen antydning til (jo, seff i 80, men ikke i offroad-fart). Når jeg setter inn en 85% reduksjon i lavserien regner jeg med at praktisk fart i lav begrenser seg til ca 40 kmh, og handling'en blir mer lik lavserien på Patroler med manuell girkasse.

Tenker jeg, da... Esken med nye tannhjul fra Marks4WD står i garasjen og venter på tid og anledning. Akkurat nå er det ARB airlockeren som skal inn. Regner med den er på plass rett over helgen!

GT

Globetrotter
03-27-2009, 10:48
Finleste innlegget ditt en gang til, Roger, og jeg tror jeg misforstod litt. Er HELT enig i at å gire ned akslingene er det du har nytte av absolutt hele tiden du kjører bilen! Og for min del er det i hvert fall helt uaktuelt å gå opp til 37" uten å gire ned akslingene.

Men nedgiring av lavserien står jeg på!! :smile:

GT

Kaare
03-27-2009, 12:24
Bøyer meg i støvet, Globetrotter. Dette var bare herlig lesing! Et helt rått prosjekt jeg mer enn gjerne skulle sett presentert på forsiden her som mnd bil. Spanderer du et par bilder på oss her?

Det eneste jeg kan komme på som ikke står på lista etter å ha gått gjennom hele garasjetråden din er ekstra drivstofftanker. Har dette på ønskelista på min etter en tur over Island der jeg kun hadde 9 liter igjen på tanken etter å ha krysset Sprengisandur med diverse avstikkere. Var ikke helt høy i hatten på slutten da. 2 x 60 liter ekstra med drivstoff = 215 liter diesel = langt lavere puls.

MPS
03-27-2009, 13:57

GT

Jeg har 5,42:1 giring på min. (07 mod)
Har kjørt 40000km, ingen ulyd eller problemer på den.

Globetrotter
03-27-2009, 16:35
Det eneste jeg kan komme på som ikke står på lista etter å ha gått gjennom hele garasjetråden din er ekstra drivstofftanker. Har dette på ønskelista på min etter en tur over Island der jeg kun hadde 9 liter igjen på tanken etter å ha krysset Sprengisandur med diverse avstikkere. Var ikke helt høy i hatten på slutten da. 2 x 60 liter ekstra med drivstoff = 215 liter diesel = langt lavere puls.

Bilder skal vi få til. La meg skru på plass litt til først, så skal jeg legge ut.

Og når det gjelder lista, så var det bare kortversjonen.... :smile:

9 liter igjen på tanken etter en slik tur er LITE. Slikt kjennes omtrent ut som å nesten gå tom for luft under dykking.... Kjip følelse.

Har ikke helt bestemt meg for tank-løsninger, hverken for fuel eller vann. Vurderer en LongRanger (70 l) eller 4WD Systems (78 l) Auxillary fueltank, som monteres innenfor høyre rammevang forran bakakslingen. Disse gir også en god vektfordeling. Da har jeg 95 l (original tank) + 70/78 l = 165/173 l, som bør gi meg en rekkevidde på godt over 1000 km så lenge veien ikke er alt for ille. Har også vurdert en egen konstruksjon med flere mindre tanker og pumper, men det blir fort mer komplisert og tidkrevende ved fylling etc, også er det en ganske omfattende jobb å lage til.

Vanntanker blir det også, muligens med et filtersystem, også fant jeg en jævlig fin varmeveksler for kjølevann/varmtvann på nett her om dagen. Fristende tanke å kunne ta en varm dusj etter en lang dag på veien, men så var det dette med plass/pris/jobb/ting-som-kan-gå-i-stykker/etc... Får se om jeg gidder. Dobbelt batterisystem, trykkluft og litt skuffer/lagringsplass skal også inn.

GT

Globetrotter
03-27-2009, 16:41
Jeg har 5,42:1 giring på min. (07 mod)
Har kjørt 40000km, ingen ulyd eller problemer på den.

Hei!

Se her, ja! Det måtte jo nesten være Patrolen din som hadde installert slike... :smile: Er utvekslingen tilpasset 37"? Og hvor var det du handlet?

Ikke solgt vogna ennå? Det er vel snart bare å få satt inn de setene som trengs, vel? :wink_animate:

GT

Kaare
03-27-2009, 17:28
Bilder skal vi få til. La meg skru på plass litt til først, så skal jeg legge ut.

Og når det gjelder lista, så var det bare kortversjonen.... :smile:

9 liter igjen på tanken etter en slik tur er LITE. Slikt kjennes omtrent ut som å nesten gå tom for luft under dykking.... Kjip følelse.

Har ikke helt bestemt meg for tank-løsninger, hverken for fuel eller vann. Vurderer en LongRanger (70 l) eller 4WD Systems (78 l) Auxillary fueltank, som monteres innenfor høyre rammevang forran bakakslingen. Disse gir også en god vektfordeling. Da har jeg 95 l (original tank) + 70/78 l = 165/173 l, som bør gi meg en rekkevidde på godt over 1000 km så lenge veien ikke er alt for ille. Har også vurdert en egen konstruksjon med flere mindre tanker og pumper, men det blir fort mer komplisert og tidkrevende ved fylling etc, også er det en ganske omfattende jobb å lage til.

Vanntanker blir det også, muligens med et filtersystem, også fant jeg en jævlig fin varmeveksler for kjølevann/varmtvann på nett her om dagen. Fristende tanke å kunne ta en varm dusj etter en lang dag på veien, men så var det dette med plass/pris/jobb/ting-som-kan-gå-i-stykker/etc... Får se om jeg gidder. Dobbelt batterisystem, trykkluft og litt skuffer/lagringsplass skal også inn.

GT

Den er god :smile:

Jepp - burde vært nok diesel i utgangspunktet på den turen, så vi tok ikke med noe i reserve. Støtte dessverre på en elv som var alt for bre og stri. Måtte snu å kjøre en lengre omvei for å prøve å krysse elva et annet sted. Vi visste at der måtte vi bare ta sjansen uansett med så lite drivstoff igjen, så vi var rimelig spente. Hadde jo ikke sett en bil eller noen ferske hjulspor hele dagen. Kun truffet tre tyskere på motorsykkel. Var heldigvis en bro - da var vi to som pustet lettet ut der...

60 liters tankene jeg nevner, lager de på Island. Får plass til en på hver side forran bakakslingen.

Vanntanker er vel tenkt plassert på taket?

En ting til jeg har stussa litt på: Du har hevet 5", men uten å gå spesielt mye mer ut i bredden. Hvordan er stabiliteten sideveis og ikke minst, hvor mange grader tåler den i sideveis hellinger nå? (Har notsert meg stive - heavy duty - dempere - justerbare). Har alltid ment at skal du opp må du også ut - dvs bredde minst like mye som du hever.

Hei!

Se her, ja! Det måtte jo nesten være Patrolen din som hadde installert slike... :smile: Er utvekslingen tilpasset 37"? Og hvor var det du handlet?

GT

Kan svare i farta ut fra SMS oss imellom idag hvor jeg spurte om det samme: Med 37" er det tilsvarende original Patrol. Med 35" ble det noe høyt turtall, men som MPS sa: Himmla fint når du trekker tung henger!
Omgiringa ble utført av Xtreme4x4 da den ble bygd, dvs handlet derfra.

MPS
03-27-2009, 18:39
Stemmer det Kåre, så vidt jeg kan bedømme og av hva jeg husker fra kjøring med standard Patrol, så er den tilnærmet lik standard med 37"

Kaare
03-27-2009, 19:32
Men tilbake til hjul igjen en tur:
Idag falt det 10cm nysnø her på østlandet. Fikk prøvd BFG AT dekka for første gang i løs snø på ubrøyta skogsvei. Not fun :( Mønsteret er tett, så alt bare flyter rundt uten kontroll. Videre ut på motorveien med ei renne full av slapps mellom filene - filskifte ble for første gang en spennende handling i min tid som eier av diverse Patroler. Ble slengt veggimellom... Dvs full seier til MT/R på alt som heter løst underlag i bredde 315 el 12.50 om dere vil.

Senere på dagen hadde skogsveien blitt hardstampa, den hadde ikke blitt brøytet iløpet av dagen, så den var glatt. Tidligere med MT/R og lastebilpigg har dette vært lett match. Med de dekka her og personbilpigg... Heftige saker!

Konklusjon: MT dekk er et bedre alternativ enn AT dekk for vinterbruk. Personbilpigg kontra lastebilpigg er natt og dag. Nå er det dessverre ulovlig med lastebilpigger på personbil dekk, men likevel. I trafikksikkerhetens ånd - det er verd det.

Derfor: BFG AT dekka blir strippet for pigger og blir sommerdekk. En el annen form for MT dekk blir anskaffet som nye vinterdekk når den tid kommer igjen. Midtseksjonen seipes og skuldrene får lastebilpigg - det funker!

Gjort meg enda en erfaring også, og der stusser jeg en del: Jeg har opplevd AT dekkene som langt mer lettrullende enn MT/R dekkene. Men ut fra forbruksmålingen er dette helt feil! Fra 1,4 l/mil med MT/R til 1,65 med BFG AT!!! Hepp! MT/R dekka har rullet med 26 PSI (37x12.50R15). AT dekka har hatt 29 PSI (37x12.50R17). Burde luftrykket være enda høyere i et dekk på 17 felg og meg høyere last index? Begynner å lure...

Når jeg ser de tallene her ser jeg også at en omgiring av akslingenme er spart inn på under ett år. Bare å gire om folkens! :smile:

Globetrotter
03-27-2009, 19:52
60 liters tankene jeg nevner, lager de på Island. Får plass til en på hver side forran bakakslingen.

Dette kan absolutt være interessant. Blir jo fort noen kroner når man skal shippe hele veien fra Down Under. Vet du om dette er dyre saker? Og om de har ekstern påfylling?

Og hvordan får de plass på venstre siden? Må eksosanlegget flyttes?

Vanntanker er vel tenkt plassert på taket?

På taket har jeg en teori om å lagre minst mulig! Når jeg får på en grind, taktelt og en markise, passerer jeg fort 70-80 kilo, og som du har lagt merke til har jo bilen blitt noe høyere enn ingeniørene har planlagt for... :smile: Vanntanken(e) tenker jeg å plasserer sammen med ekstra batteri(er) på gulvet bak førersetene, og da ikke bygge høyere enn at det "nye gulvet" ligger flatt over.

En ting til jeg har stussa litt på: Du har hevet 5", men uten å gå spesielt mye mer ut i bredden. Hvordan er stabiliteten sideveis og ikke minst, hvor mange grader tåler den i sideveis hellinger nå? (Har notsert meg stive - heavy duty - dempere - justerbare). Har alltid ment at skal du opp må du også ut - dvs bredde minst like mye som du hever.

Sporvidden er akkurat nuh økt med ca 6 cm på hver side (fra +10 til -48 i innpress på felg (pluss litt mer gummi...)). Foreløpig uten skjermbreddere, da enkelte aktører tror disse er laget av gull (hørte at prisen var kr 12000), eller kun vil selge slikt dersom de får ta jobben med å montere (og det er i hvert fall ikke gratis!). Ser etter alternativer, og er SVÆRT interessert i brukte breddere om det er noen vurderer å gå opp i størrelse... Har ikke målt "break over angle" (tør ikke... blir for dyrt når svaret gir seg selv...), men ved kjøring i god fart er jeg rett og slett imponert over hva den tåler. Ved "enkel" sideveis påkjenning er det nesten så jeg tror stabiliteten er bedre enn original. I terrenget svikter foreløpig motet lenge før jeg nærmer meg velt (bank i bordet...). Regner med at overaskelsen kommer ved en elg-manøver, og da i god fart, pga høyden.

Vet dessuten at det går en bil i Tyskland med tilsvarende høyde og mindre sporvidde, som er TüV godkjent. Så helt ille kan det ikke være selv ved mer vitenskaplige målemetoder :smile:

GT

4x4Norway
03-27-2009, 22:29
Nedgiring i transfern :shaking:
Du sier den går 80 km i lavserien nå??
og når du girer den ned 85 % vil den gå 40 km det regnestykket forsto jeg ikke veldig godt:smile:
Problemet med transfer nedgiringen er at du kommer alt for langt ned, derfor ødelegger du mye av brukervenligheten til bilen din.
Nå kan det jo nevnes at jeg bygde en bil til løpet som gik til Afrika i januar.
Der var det også snakk om masse sånne greier med nedgiring. heldigvis fik vi averget det. bilen kom i mål som nr 18 av ca 190 biler.
Gutta klarte holde riktig fart for å få flyt i ørken sanden, riktig kombinasjon av luftryk dekker og fjæropsett på bilen, det er det viktigste.
De fik også heders prisen for løpest best hjelpere, noe som er på høyde med første plassen.
det som dere mangler mest i disse bilene er en 4,2l turbo motor.
Det er jo faktisk 2 stk under montering her nå da Thefinger.
Du nevnte også dette med ikke å ha større hjul en 35"
Til det bruket dere nevner, er det ingen tvil om at 37 ville være veldig å Foretrekke.
Tipper mellom 10 og 25% bedre fremkomlighet.
Dere burde ta en titt på hva som de folka som bor der kjører med 98% orgenal biler :beer: de kommer også frem, noen ganger.
vi skal bygge nye biler til neste års løp , det blir Patrol Y60 på 37" med 4,2l turbo motor. med kun aksler fra 2,8 L det blir hele nedgiringen ca 10 % og det holder kjempe fint.

Kaare
03-27-2009, 22:45
Har sendt deg en PM om hvem du kan kontakte vedr. drivstofftanker ++ og det du måtte ha av spørsmål rundt dette mm.

På taket har jeg en teori om å lagre minst mulig! Når jeg...

Vet dessuten at det går en bil i Tyskland med tilsvarende høyde og mindre sporvidde, som er TüV godkjent. Så helt ille kan det ikke være selv ved mer vitenskaplige målemetoder :smile:

GT

Smart å få alt som veier mye så lavt som mulig - helt klart!

Den bilen du sikter til i Tyskland. Balco et eller annet? Har du linken til hjemmesidene hans? Forsvant for meg ved et PC bytte :( Mye bra der!

Kaare
03-27-2009, 22:51
Colormax: Jeg tviler ikke på at det er mer power å hente ut av 4,2 litern, men frister 0 å bytte ut en velfungerende 3 litersmaskin i en så ny bil! :wink:

Vedr nedgiring og transfer: Har "fått beskjed" at først girer man ned akslingene og ser hvordan det funker - deretter tar man transfer hvis behovet fortsatt føles riktig for den bruk man har tenkt seg.

Dualtransfer... Drømme, drømme :eyemouth:

Kaare
03-27-2009, 22:56
Nytt Patrol 160 prosjekt her på Pirate: Prosjekt Galskap (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?p=139147&posted=1#post139147) ved v8power

knixen
03-27-2009, 23:00
Nedgiring i transfern :shaking:
og når du girer den ned 85 % vil den gå 40 km det regnestykket forsto jeg ikke veldig godt:smile:
Problemet med transfer nedgiringen er at du kommer alt for langt ned, derfor ødelegger du mye av brukervenligheten til bilen din.
Der var det også snakk om masse sånne greier med nedgiring. heldigvis fik vi averget det. bilen kom i mål som nr 18 av ca 190 biler.
Gutta klarte holde riktig fart for å få flyt i ørken sanden, riktig kombinasjon av luftryk dekker og fjæropsett på bilen, det er det viktigste.
De fik også heders prisen for løpest best hjelpere, noe som er på høyde med første plassen.
Det er jo faktisk 2 stk under montering her nå da Thefinger.
Til det bruket dere nevner, er det ingen tvil om at 37 ville være veldig å Foretrekke.
Tipper mellom 10 og 25% bedre fremkomlighet.
Dere burde ta en titt på hva som de folka som bor der kjører med 98% orgenal biler :beer: de kommer også frem, noen ganger.
vi skal bygge nye biler til neste års løp , det blir Patrol Y60 på 37" med 4,2l turbo motor. med kun aksler fra 2,8 L det blir hele nedgiringen ca 10 % og det holder kjempe fint.

Eneste problemet med nedgiring av transfer er hastighet i revers... 30-40 km/t i maks fart i lavserie er mer enn nok. Skal du kjøre raskere så har du jo høyserie...

Det er bedre å ha full kontroll når du trenger det, altså sakte nok! :wink_animate:

Globetrotter
03-27-2009, 23:23
Den bilen du sikter til i Tyskland. Balco et eller annet? Har du linken til hjemmesidene hans? Forsvant for meg ved et PC bytte :( Mye bra der!

Takk for PM!

Det er Balkos Patrol jeg tenker på, ja. Hjemmesiden hans er http://www.patrol-fun.de

Og så har en en garasje tråd på http://www.offroad-forum.de/viewtopic.php?t=11123&postdays=0&postorder=asc&start=0

Ivrig kar :smile:

MPS
03-27-2009, 23:32
Hvis det er noen trøst Kåre så kan jeg fortelle at tur/retur Oslo i dag med kun seipede MTR dekk gjør noe med en stakkar. Familien betyr mer, og man er glad for å være i live etter en slik tur til jobben.
Det var no helsikes glatt..:(:(

Er vanskelig å finne dekk som er gode på fersk snø i disse breddene. Man kan nesten glemme konvensjonelle vinterdekk man en gang hadde på bilen den gang man hadde et lite snev av fornuft i behold.:grinpimp::grinpimp:

Kaare
03-27-2009, 23:43
Hvis det er noen trøst Kåre så kan jeg fortelle at tur/retur Oslo i dag med kun seipede MTR dekk gjør noe med en stakkar. Familien betyr mer, og man er glad for å være i live etter en slik tur til jobben.
Det var no helsikes glatt..:(:(

Er vanskelig å finne dekk som er gode på fersk snø i disse breddene. Man kan nesten glemme konvensjonelle vinterdekk man en gang hadde på bilen den gang man hadde et lite snev av fornuft i behold.:grinpimp::grinpimp:

Hehe! Du har så rett, så rett! Fullseipa MT/R er heller ikke mye å skryte av på glatta - har prøvd jeg også og vart skræmt så det holdt.

Lastebilpigg! Det er tingen!

PS: Brøytebilen dro av veien her igjen i kveld, med kjetting :beer:

Globetrotter
03-27-2009, 23:59
:eyemouth:

-- ok, ok, er med på den.. :smile: Men husk at den med 35" er 15% OPP-giret (også var det nok 85.. :smokin:). Da blir regnestykket litt annerledes, men jeg må nok justere meg ned til 30 kmh. Men derifra bruker jeg 1 høy!

-- nå tenker jeg at brukervennligheten øker når jeg kan ta godt ned farten over skikkelig ulendt underlag....

-- Jeg skal ikke kjøre løp! På en 1-bils langtur handler det meste av kjøringen om EN ting, og det er å ikke ødelegge bilen. Ergo kjører man sakte!

-- til etterlevelse for oss alle!

-- hjertens enig! Men nå er det en smule jobb og kostnad i å bytte en fungerede 3 liter, som noen nevnte... :smile:

Det er jo faktisk 2 stk under montering her nå da.

-- It's a long race..... I'll be back....

Til det bruket dere nevner, er det ingen tvil om at 37 ville være veldig å Foretrekke. Tipper mellom 10 og 25% bedre fremkomlighet.

-- jo, ja. Enig i det også. Men da må ny ring/pinjong på plass først og så må man spenne 25000 på dekk og felg. Kommer nok. Får se om det blir til første eller andre tur... :wink_animate: Og nå skal jeg innrømme at jeg lurte fælt på hvor mye jeg ville gire ned transfer, og det at jeg ikke tenkte å gire ned akslingene var avgjørende for valget av 85% transfer reduksjon. Hadde jeg samtidig bestilt ring/pinjong, ville nok dette vært ca 50%.

-- Jeg skal frem (og tilbake) ALLE ganger. Ingen unntak... :beer:

GT

Kaare
03-28-2009, 00:01
Takk for PM!

Det er Balkos Patrol jeg tenker på, ja. Hjemmesiden hans er http://www.patrol-fun.de

Og så har en en garasje tråd på http://www.offroad-forum.de/viewtopic.php?t=11123&postdays=0&postorder=asc&start=0

Ivrig kar :smile:

Det skal han ha, ja! Takk for linkene. Fulgte mye med der før :smile:

4x4Norway
03-28-2009, 00:05
Om bilen går max 80 i lavserien og girer ned 85 % så får han ikke en toppfart på 40 den blir jo mye lavere, alle forstår jo det. blir helt ubruklig dette, for denne typen kjøring og bruk.
Det du nevner med over i lavserien , vil bli dit største tap, du får for lite fart i lavserien og for lite kraft i h seien, det viktigste bruker området til bilen vil du miste muligheten til å holde riktig fart. der du kunne kjørt 40 -60 km i lavserien . vil du måtte kjøre i H serien og belaste motor mye mer unødvendig, med den 3,0 l motoren så er dette absolut ikke å anbefalle. snitt farten din på det meste av sån kjøring vil ligge mellom 40 til 60 km, monter også gjerne en el vifte ovenpå IC din, som du bruker når det går sakte.
Tren på å bruke bilen riktig, det er det viktigste. kan du bruke denne bilen max. vil det ikke være noen normale omstendigheter som stopper deg. da vil dere sanmtidig forstå hva dere egentlig trenger av giringer og utstyr.
ikke lær å ødelegge bilen , men lær dere å ikke ødeligge bilen, kombinasjon mellom fornuft og kunskap vil gjøre det mulig å gjenoføre sånne reiser uten alt for store problemer.
Knixsen har sikkert bygd om mange sånne Patroler, så han vet sikkert alt mye bedre der også :beer:.

Kaare
03-28-2009, 00:08
Om bilen går max 80 i lavserien og girer ned 85 % så får han ikke en toppfart på 40 den blir jo mye lavere, alle forstår jo det. blir helt ubruklig dette, for denne typen kjøring og bruk.
Knixsen har sikkert bygd om mange sånne Patroler, så han vet sikkert alt mye bedre der også :beer:.

Slutt å gå løs på knixen eller person i det hele tatt her nå, eller hvem som vet best. Vi diskuterer gir. Hold dere til sak.

Globetrotter
03-28-2009, 00:25
Og er det forresten noen som vet hva den islandske kronen ligger på om dagen? Fant den ikke på "dagens kurs" på Noreges Bank sine sider..

Kaare
03-28-2009, 00:28
Og er det forresten noen som vet hva den islandske kronen ligger på om dagen? Fant den ikke på "dagens kurs" på Noreges Bank sine sider..

Var på 0,61-0,68 for litt over en uke siden. Men har fallt igjen de siste dagene (norske krona har økt litt også) Er nede i 0,5 et eller annet nå.

Kaare
03-28-2009, 00:32
Du kan normalt bruke denne kalkulatoren: http://nettavisen.solutions.six.se/na24no/site/overview/overviewdebtcurr.page men ser at den islandske krona er suspendert igjen... Vært et problem lenge. Handle i € isteden.

knixen
03-28-2009, 00:44
Det du nevner med over i lavserien , vil bli dit største tap, du får for lite fart i lavserien og for lite kraft i h seien, det viktigste bruker området til bilen vil du miste muligheten til å holde riktig fart. der du kunne kjørt 40 -60 km i lavserien . vil du måtte kjøre i H serien og belaste motor mye mer unødvendig, med den 3,0 l motoren så er dette absolut ikke å anbefalle. snitt farten din på det meste av sån kjøring vil ligge mellom 40 til 60 km, monter også gjerne en el vifte ovenpå IC din, som du bruker når det går sakte.
Tren på å bruke bilen riktig, det er det viktigste. kan du bruke denne bilen max. vil det ikke være noen normale omstendigheter som stopper deg. da vil dere sanmtidig forstå hva dere egentlig trenger av giringer og utstyr.
ikke lær å ødelegge bilen , men lær dere å ikke ødeligge bilen, kombinasjon mellom fornuft og kunskap vil gjøre det mulig å gjenoføre sånne reiser uten alt for store problemer.

he he, ja, jeg påstod også at jeg hadde bygd om Patroler... :laughing::laughing::laughing: Dette er ikke en merke diskusjon, det er en teknisk diskusjon som ikke er merke avhengig. Det betyr at man må forstå forskjellene på å gire om transfer og differ. Og hva det har å si både i daglig bruk og til offroad bruk. Hva som er fordeler og bakdeler.

Jeg HAR bygd om til dual-transfer, og jeg vet noe om iring av lavserie og bruk av bil i skogen. Jeg har OGSÅ giret om diffene mine. Å kjøre over 50 km/t med i lav-serie er jo komplett meningsløst, pluss at du som regel har lite luft i dekkene og hvordan tror dere dekkene liker det? I Lapland Trophy har de Politi som har hastighetskontroll, og alle som kjører over 50km/t blir bøtelagt og disket pga risikoene dette medfører. Tror aldri jeg har kjørt over 40 km/t i lavserien, og om det er motor nok i min toyota så er det motor i massevis i en Patrol! :beer:

Den største bakdelen er hastighet i revers, dvs ved omgiring av transfer og kun ha 1 transfer kasse. Samt kostnader da... Jeg har dual-transfer med original utveksling i begge kassene, jeg skal bygge om til lavere utveksling i den bakerste. Jeg vil da få 3 forskjellige lav-serie hastigheter å velge mellom. Noe som også du ville satt pris på... Original høyserie, original lavserie, lavere lavserie og jævlig lav lavserie. :grinpimp:

Globetrotter
03-28-2009, 00:50
blir helt ubruklig dette, for denne typen kjøring og bruk.

Det gjennstår å se. Og du snakker av erfaring selv?

Det du nevner med over i lavserien, vil bli dit største tap, du får for lite fart i lavserien og for lite kraft i h seien, det viktigste bruker området til bilen vil du miste muligheten til å holde riktig fart. der du kunne kjørt 40 -60 km i lavserien, vil du måtte kjøre i H serien og belaste motor mye mer unødvendig, med den 3,0 l motoren så er dette absolut ikke å anbefalle. snitt farten din på det meste av sån kjøring vil ligge mellom 40 til 60 km

I 40 til 60 kmh har jeg et hyggelig turtall i første og andre høy. Også med 35".

monter også gjerne en el vifte ovenpå IC din, som du bruker når det går sakte.

Den står faktisk på listen over todo's :smile:

Tren på å bruke bilen riktig, det er det viktigste.

Der er vi vel alle enige...

knixen
03-28-2009, 06:26
Bare for å nevne det, hvis du har en transfer kasse i dag med 2,28-1 utveksling, og byggern den om til 4,7-1 gir. Så har du over 100% lavere utveksling i transfer kassen. Men siden det ikke er bare den som angir total utveksling på bilen så vil du bare litt mer enn halvere hastigheten i lavserien.

For å regne total utveksling; utveksling 1 gir x utveksling i lav serien x utveksling i differ

Standard på runneren min hadde jeg; 3,95x2,28x4,56=41,06-1
Etter modifisering har jeg 3,95x2,28x2,28x5,29=108,6-1
etter omgiring av bakerste transfer får jeg 3,95x2,28x4,7x5,29=223,9-1
og når jeg bytter aksler så ender jeg på 3,95x2,28x4,7x7,01=296,7-1

Så er det jo en enkel sak å rekne ut laveste og høyeste teoretiske hastighet etter dette. Da trenger vi to faktorer, turtall minimum og maksimum samt dekk størrelse.

Det kan jeg gjøre senere hvis noen ønsker dette for å se sammenhengen mellom giring og reelt resultat etterpå.

Jeg bruker Toyota utvekslinger siden jeg har disse lagret i hodet mitt. Lurer du på hvordan det blir på din Nissan så sjekker du bare tilgjengelige giringer i transfer og i aksler og endre regnestykket. Easy! :beer:

Kaare
03-28-2009, 09:03
Ja takk. Jo mer som kan forklares, jo bedre er det.