PDA

View Full Version : Et par regelspørsmål, proto

Amund
06-01-2008, 18:28
Et par ting jeg lurer på:

3.5 Elektrisk
Finnes det noen klistremerker med denne trekanten med lyn på, er dette standardvare innen f.eks. rally?

6.1 karosseri
Hva regnes som karosseri når det gjelder lengden, og hvor nøyaktig må det være? Er redd mitt er noen cm (10-15?) for kort i forhold til akselavstanden, hvis ikke vinsjfeste, 'stinger' og diverse også regnes inn. En annen ting, må alt være dekket av plater, f.eks. siden av motor, og bakplate (bak radiator)? Har planer om å lage noen forskjermer, men tenkte å utsette det til etter NC på Herstua. Hvis det da ikke er påbudt?

6.2 førerrom
Er det lov å bruke lexan som lokk over bensintank/radiator, eller må dette være stål/alu? Sistnevnte er kanskje lurt mtp brann, og evt. om bensin/kokende vann kan ødelegge lexan ?

6.6 belter
Gjengene på festeøyer skal være 7/16 UNF, men har jeg lov å droppe gjengene å sveise øya rett i buret?

9.1 tauekroker
Holder det med øye, eller må det være en åpen krok?

Arne
06-01-2008, 20:40
Et par ting jeg lurer på:

3.5 Elektrisk
Finnes det noen klistremerker med denne trekanten med lyn på, er dette standardvare innen f.eks. rally?

Følger med hovedstrømbryter når du handler hos "rallybutikkene"
http://www.mamut.net/kollevold/oea460.jpg
Jeg lagde min i paint, laminerte og festet med 2-sidig tape :)

6.1 karosseri
Hva regnes som karosseri når det gjelder lengden, og hvor nøyaktig må det være? Er redd mitt er noen cm (10-15?) for kort i forhold til akselavstanden, hvis ikke vinsjfeste, 'stinger' og diverse også regnes inn. En annen ting, må alt være dekket av plater, f.eks. siden av motor, og bakplate (bak radiator)? Har planer om å lage noen forskjermer, men tenkte å utsette det til etter NC på Herstua. Hvis det da ikke er påbudt?

Skjermer er ikke påbudt, men for å kunne kalle det et karosseri i proto må du legge noe utenpå rørschassiet i en lengde som tilsvarer æljens akelavstand. Men, mangler det noen cm i den ene enden, kan du ta det igjen i den andre enden.

6.2 førerrom
Er det lov å bruke lexan som lokk over bensintank/radiator, eller må dette være stål/alu? Sistnevnte er kanskje lurt mtp brann, og evt. om bensin/kokende vann kan ødelegge lexan ?

Det vi er redd for er sprut direkte inn i førerrommet, lexan forhindrer også dette. Anbefaler likevel å bruke metall.

6.6 belter
Gjengene på festeøyer skal være 7/16 UNF, men har jeg lov å droppe gjengene å sveise øya rett i buret?

Det blir godkjent, hvis det er sveist skikkelig og festet ellers er skikkelig utført.

9.1 tauekroker
Holder det med øye, eller må det være en åpen krok?

Du velger øye eller krok, men det bør være en lysåpning på minst 35mm.

Amund
06-02-2008, 00:22
Takk for gode svar Arne. Tenkte på det med laminering, selv om klistremerke hadde vært enda lettere :)

tjd
06-02-2008, 08:48
Disse merkene kunne ha vært en salgsvare - Hva med at Pirate4x4 selger disse?

Paja
06-02-2008, 15:28
Disse merkene kunne ha vært en salgsvare - Hva med at Pirate4x4 selger disse?

Kollevold selger ark med klistremerker, blant annet blå trekant med lyn i og diverse flagg+++..... Tror jeg betalte 25kr for stk...

Sven Arne
06-02-2008, 22:21
Følger med hovedstrømbryter når du handler hos "rallybutikkene"
http://www.mamut.net/kollevold/oea460.jpg
Jeg lagde min i paint, laminerte og festet med 2-sidig tape :)

Skjermer er ikke påbudt, men for å kunne kalle det et karosseri i proto må du legge noe utenpå rørschassiet i en lengde som tilsvarer æljens akelavstand. Men, mangler det noen cm i den ene enden, kan du ta det igjen i den andre enden.

Det vi er redd for er sprut direkte inn i førerrommet, lexan forhindrer også dette. Anbefaler likevel å bruke metall.

Det blir godkjent, hvis det er sveist skikkelig og festet ellers er skikkelig utført.

Du velger øye eller krok, men det bør være en lysåpning på minst 35mm.

Sikkert lurt å lage øyet med 50mm lysåpning med en gang, siden 35 mm ikke er godkjent i ET :)

Sven Arne

Amund
06-03-2008, 08:28
Sikkert lurt å lage øyet med 50mm lysåpning med en gang, siden 35 mm ikke er godkjent i ET :)

Sven Arne

Meget godt tips, takker og bukker! :) Vet du om flere småting som er påkrevd i ET i forhold til norgescup? Ikke at jeg har noen store forhåpninger om å få lurt meg med der, men har hvertfall masa litt på Tommy. :)

Sven Arne
06-04-2008, 22:43
kan ikke noe om protoreglene. den med slepekroken er generell for alle klassene.

Sven Arne