PDA

View Full Version : 4Springar's 33"Runner Garage

4springar
06-04-2008, 22:59
På tide å starte en garasje kansje... har hatt bilen et par år no, men lite som har skjedd med planan eg hadde. No begynne det derimot å skje noe!

Målet er 33" uten løft, få i bakseter, lage meg en praktisk roofrack til tømrerarbeidet og div utflukter, ta knekken på endel rust, og ellers sette bilen i god stand.

Litt om bilen:
2,4 Runner 91modell og det som har vært gjort til no:

Alt av bremser gått over, skifta alt av bremserør forfra og bak,
overhalt lasteventilen, hovedsylinder og nye hjulsylindre.
ny topp, turbo og ventila (ble gjort rett før eg overtok den)
kløtsj blei skifta etter toyota hadde satt den forrige feil vei...
ny dynamo,batterier og glødeplugga.

Hev på progressive dempere i ræva, så bilen e i vater no.
Samtidig ble demperan skifta med noen betraktelige bedre monroe-dempera.
Kjøregleden steig, og har vært svært fornøyd me bilen!

Ga bilen litt facelift etter å ha trødd skog på nedre del av den gamle fronten,
Så eg sparkla ihop ei ny leppe på en grei fanger fra en lux, så no ser det ut som om den bare har èn fanger i front...greit resultat!

Pressa nylig på 33"x12,5" GY mtr på 15 felg me -30ET...
Skaffa meg noen breiere breddere som som skulle erstatte de inx-bredderene jeg hadde fra før, men det virker som om de nye ikke gjør jobben helt!
Kutta litt så eg kommer meg til å fra jobb.
Så e det å plukke unna litt rust som har samla seg i hjulbuen, og få kutta så eg kommer meg ut i skog å mark, e jo gla i frisk luft!

Har vel tatt litt bilda gjennom tidens løp, så eg skal se ka eg får lagt ut.

E veldig åpen for inspill på kordan ting kan gjøres, så kom med ideer!

Legger ut noen bilder fra tia som har gått, og noen fra det som har skjedd siste uken...

Tommy
06-04-2008, 23:03
hyggelig at du åpner her...
Pass på så du ikke ender som Knixen.... he he lykke til med prosjektet...

knixen
06-04-2008, 23:08
hyggelig at du åpner her...
Pass på så du ikke ender som Knixen.... he he lykke til med prosjektet...

ØHØY!!! ender som knixen??? :shaking::shaking::shaking:

Føltes som kritikk... ThefingerThefingerThefinger

Bra du har åpnet garasje!!! Få se noen flere oppdaterte bilder snart da!!!

knixen
06-04-2008, 23:18
han har faktisk mine gamle dempere og fjærer... men det går jo mange runnere med mine gamle ting da... :shaking::shaking::shaking::shaking:

4springar
06-04-2008, 23:35
så litt bilder fra siste tida...

4springar
06-04-2008, 23:38
takker! joda, knut, bilen din e jo spredd over forholdsvis stort område no... ;)
Men om den kommer til å ende som din det veit eg ikkje, skal jo bruke den mye etter vei også...

men på bildet ser en casen min... trenger ca 30 mm mer bredder...
Om noen vil bytte felger eller breddere med meg e eg åpen for forslag.
detta e 15x8" et-30

Har lite løst å bytte bredderan egentli, mye jobb me denn lakkinga eg gjorde i helga...litt for overivri!

Offie
06-05-2008, 07:40
Hvor har du de skærmforøgere fra?
Ellers god fornøjelse med projektet.
4Runneren er jo en dejlig bil.

4springar
06-05-2008, 08:17
Hvor har du de skærmforøgere fra?
Ellers god fornøjelse med projektet.
4Runneren er jo en dejlig bil.

jep, runnern e faktisk en deilig bil, og deiligere skal den bli!

de små er fra inx, men de store vet jeg ikke hvem som leverer. EDIT: Warn leverer disse...med en klyype salt.
Må uansett finne meg noen som bygger 3-4cm mer, eller skifte felg.

knixen
06-05-2008, 09:31
du kan kjøpe mine breddere?

4springar
06-05-2008, 12:12

kordan e de i stand da? har vel vært me litt overalt... :shaking:

tingen e jo at eg må kvitte meg me mine da, og de har eg kasta bort mye arbeid på... så selger dem for 4300...
Skulle jo ha fått unna nå i garasjen min først...kansje eg kunne henta inn cash dær. men gi meg en pris å tenke på da...:idea:

knixen
06-05-2008, 12:25
kordan e de i stand da? har vel vært me litt overalt... :shaking:

tingen e jo at eg må kvitte meg me mine da, og de har eg kasta bort mye arbeid på... så selger dem for 4300...
Skulle jo ha fått unna nå i garasjen min først...kansje eg kunne henta inn cash dær. men gi meg en pris å tenke på da...:idea:

det er jo glassfiber, og tar ingenting ekstra for at de har sett livet verden... Thefinger

Pris blir nok i området du har på dine... Tilstand på de er bra!

4springar
06-05-2008, 15:05
jaha... da e det bare å få solgt mine me andre ord... probleme e at ingen vil kjøpe nå som helst, har bare masse eg ikkje treng ligganes.
men kan jo prøve å få solgt dem.
må uansett få tatt en titt på dine.

Rukus
06-06-2008, 08:39
Ser bra ut d dær Pål. Katti skal vi montere sperre t dæi da? Har jo en åpen carrier ligganes, å faktisk et diffhus me 4.56 giring som vi kan montere den carriern i (den passe nemlig ikke i ditt diffhus, isåfall må vi ha nå andre lager)
Så må æi få sammen biln min så vi kan hærje litt :beer:

4springar
06-06-2008, 11:09
Ser bra ut d dær Pål. Katti skal vi montere sperre t dæi da? Har jo en åpen carrier ligganes, å faktisk et diffhus me 4.56 giring som vi kan montere den carriern i (den passe nemlig ikke i ditt diffhus, isåfall må vi ha nå andre lager)
Så må æi få sammen biln min så vi kan hærje litt :beer:

hoh, ja sikle jo litt sperre, e jo bare å få dekkan til gå gå rundt først!
Gleede meg til å få brøtte den av veien!

4springar
06-10-2008, 02:56

Ka du finn ut om bredderene da? E nye på vei?

Ingen som vil kjøpe mine, så eg e stuck... vil ha det gjort snart!!!

knixen
06-10-2008, 10:45
Ka du finn ut om bredderene da? E nye på vei?

Ingen som vil kjøpe mine, så eg e stuck... vil ha det gjort snart!!!

Har salg på dine, glemte å si det i går. Ta med de nye og de som står på bilen og dra innom Daniels bilpleie å prat med Daniel sjøl. Ring meg for detaljer...

4springar
06-10-2008, 17:00
litt photo-mashing, enjoy!

4springar og Knixen

4springar
06-17-2008, 17:38
Tenker å skifte alt av flytende på bilen før sommeren, og trudde eg hadde det meste ståanes av olje og sånt fra forrige skift, men det e sunket under overflata ....hmm...

Men da e spørsmålet mitt, kom med tips og triks til innkjøp av hvordan olje, og hvor den kan kjøpes til budsjett-bilen min.
Gjeld jo da motorolje, girolje, begge diffan (lsd bak)
fint om noen orke skrive mengden det går av olje på de forskjellige plassene.

forrige gang eg syntes kjøleveska va gromsat fikk eg tips om å spyle gjennom hele systemet med ei spiseskje sun oppvaskmiddel, ettersom det ikkje skumme.
Eg gjorde så, men e det noen hær som kan ha invendinge mot det?
Det gjorde iaff utslag på tempen på varmeapparatet, den ble kjappere varm, og den ble varmere!

en anna ting, tenke også å få en luftenippel på diffan, noen som vet dim og kor eg finn tak i her i tromsø, (peder?)
evt rør og bensinfilter(?) også...

kom med alle innspill, i morra skal det grises!

knixen
06-17-2008, 22:00
Tenker å skifte alt av flytende på bilen før sommeren, og trudde eg hadde det meste ståanes av olje og sånt fra forrige skift, men det e sunket under overflata ....hmm...

Men da e spørsmålet mitt, kom med tips og triks til innkjøp av hvordan olje, og hvor den kan kjøpes til budsjett-bilen min.
Gjeld jo da motorolje, girolje, begge diffan (lsd bak)
fint om noen orke skrive mengden det går av olje på de forskjellige plassene.

forrige gang eg syntes kjøleveska va gromsat fikk eg tips om å spyle gjennom hele systemet med ei spiseskje sun oppvaskmiddel, ettersom det ikkje skumme.
Eg gjorde så, men e det noen hær som kan ha invendinge mot det?
Det gjorde iaff utslag på tempen på varmeapparatet, den ble kjappere varm, og den ble varmere!

en anna ting, tenke også å få en luftenippel på diffan, noen som vet dim og kor eg finn tak i her i tromsø, (peder?)
evt rør og bensinfilter(?) også...

kom med alle innspill, i morra skal det grises!

Alt av olje kan du kjøpe på felleskjøpet, billig og bra. De har også lsd olje til bakdiffen din.

Luftenippel kjøpe du på tess, 1/8npt. Der kjøpe du slange, så kjøpe du std bensinfilter på mekonomen/biltema. Et par slange klemme og du e good to go!

Rukus
06-17-2008, 22:02
Huske ikje dimmen, men skru av din å ta den med tel Tess, dær kjøpte æi. :beer:

knixen
06-17-2008, 22:13
trur forresten æ har ligganes et par stk nippler, originale fra toyota...

4springar
06-17-2008, 23:11
trur forresten æ har ligganes et par stk nippler, originale fra toyota...

gode greier. e di å få tak på i morra?

trur eg kjøpte alt av olje sist på FK ja, dem bruke samme olje som statoil. sist eg hørte dær hadde dem ikkje lsd tilsetning...

ka med sun-gjennomskyllinga, e det noen som har innvendinge mot det? funka jo hest sist, men man veit aldri...

4springar
06-29-2008, 20:06
Da va det vel på tide å oppdatere litt...

Har skifta alle oljer på bilen, men så egentli bare ut til at eg hadde trengt å bytte på motorn, for alt anna va heeeilt fint! Det e jo godt da...

Forrige helg hadde eg meg skikkelig fin hyttetur.. bilkjøring, fiske, grilling, pilsing og maaasse avslapping... perfekt!

Så da fikk eg endeli testa dekkan litt, hefti motbakke og svartmoll, gjørme og stein, de hær dekkan e heilt fantastisk! ooh...det samme tenkte eg når eg skulle gjennom et lite parti med snø, 400moh... gikk greit, til det kom et lite parti med mothelling. i motbakka bruke det å gå oppover, men det hær gikk virkeli nedover.
Men fikk iaff konstatert at 10pund og 33" ikkje e nok til å gjøre det godt i snøen.
kjipe va at eg bare hadde 3-5meter igjen av skråninga for å komme videre...

va heldig som hadde to 10m lengder stroppe så eg fikk kommet meg tilbake.
og forsovidt heldi me at eg hadde dama me som co-pilot! ;)
Mindre heldig at eg ikkje har sperre... se bilde...
men alt i alt, veldig fornøyd!

Så har omskjæringa omsider starta. har bare fått tatt venste side forran, med god sveisehjelp av Peder...rett etter han hadde sveisa begge sine skjerma på nytt, på nykarossen sin.
Men det blei skikkelig bra, må bare få smurt arkanol og tectyl så snart butikkan åpne... noen som har tips, ettersom den har stått 48tima før arcanolen kommer på? regne me det allerede e litt rustblære sia eg ikkje fikk behandla det me en gang...hadde håpa arcanolen skulle ta det...
Her e no også noen bilda fra omskjæringa.

En anna ting, som kommer til å gjøre underverker: BAKSETE!
johoo, endeli fått tatt meg råd til det, og i løpet av uka skal det monteres og omregistreres. :beer:

Holten
06-30-2008, 04:49
Looking good :grinpimp: Litt heving nå, så blir det 35 tenker jeg? :eyemouth:

4springar
06-30-2008, 07:08
hehe, den jævla 2"syka?!?! hmm, va tidli å ta det opp, men herldigvis så sett økonomien klare grense...

må forresten prøve å få ene bakdekket balansert igjen.
Rista som helvete på vei hit fra salangen! blei nå anna i stoor fart...

Rukus
06-30-2008, 21:53
Ja d ble jo bra detta Pål. Bære hyggelig å kunne hjelpe til :beer: æi må f%€# steike mæi få sammen biln min no så vi kan crosse. Har du nå tid på boks tel overs? :grinpimp:

4springar
07-03-2008, 21:45
Oppdatering etter en time hos BT:

Da va det kvite skilt på bilen!!!! Johoo, og skåål!

Fikk en mangellapp for dekkan, men karen på bt var i overraskende godt humør, han syntes bilen så fint proporsjonert ut, og at han kunne være behjelpelig med å få 33" skrevet i vognkortet...
va skikkeli heldi med timingen på humøret hans, for det kom en kar i dress og trang skjorte og ga han ei jævli fin kake, virka som det va nå jubileum på gang. så eg slapp å bruke bestikkelsa, det va det andre som sto for!
men han syntes det viktigste va at eg fikk breddera på, og sa (sitat:) hadde han vært borti liknende bila som gikk greit å endre i alle retninge når det kom til dekk. (sitat slutt) ...?... så eg blei jo i godhumøret, og forhåpningen steig jo til de grader... men han snakka vel ganske generelt, vil eg tru, og ting e jo ikkje rikti så lettvindt i mitt tilfelle.

En anna ting som forsåvidt e heilt jævli utroli mogolid og stressanes, e selve prosessen for å få et nytt vognkort og nye skilt på bilen: (se kart vedlagt)

1: Jeg møter opp på BT's verkstedhall på Håpet, (for de som ikke er så kjent her oppe: vestsiden av Tromsøya,A på kartet) for å få skjekket det tekniske, og BT-mannen skriver et pappir som eg med stempel på frakter selv over til motsatt side av øya.

2: Jeg ankommer andre siden av øya, til Vegvesenets kontor, (b på kartet) for så å måtte levere inn skiltene for å få ut nye. Skrudde de selv av og leverte de inn, og mottok så et pappir som eg igjen med stempel på frakter selv nordover på øya til tromsprodukt. (C på kartet) der går det kjapt og gutta lager skiltene på noen minutter.

3: Ferden fra punkt B til C ble løst ved at en kompis heldigvis kunne kjøre meg, ettersom jeg var nødt å levere inn skiltene på punkt B. Alternativet er prøveskilt. Nei takk, jeg har skilter, de er bare ikke her!

4: Så går ferden, les igjen sponset av kompis, tilbake til punkt B som til slutt er destinasjon D, altså samme som destinasjon B for å montere skiltene der...

Tungvint, ja... Nødvendig...? tja... Miljøbevisst av guttan og jenten som sende deg rundt hele øya for å få byttet to blikk-plater...nei. tidsbesparende? nei.. effektivt, nei!
tok meg 3 timer!

En engelskmann jeg prata me utenfor stasjonen var helt sjokkert... han var ny i byen, og skulle registere seg ny bil, og han var gjennom samme stafett-løypa...
Han hadde gjort samme prosessen i tyskland noen måneder tidligere. (kjøpte bruktbil)
Der hadde han kjørt inn i enden av et lagerbygg, bilen ble sjekka, han rulla 10m videre, gjorde unna papirarbeidet, rulla 10m til og to gutter hoppa på i hver sin ende av bilen og poppa fast skilter. han passerte dette "transportbåndet" på 30-40 minutt, og da beklaga 1mann seg for at det hadde gått noe treigt.

"Frikkin' fantaaastic, germans!" som han sjøl sa. Om Tromsø-fenomenet sa han bare "Frikkin' føkked ass island, føkkin' politics føkkin' us up the ass to get some frikkin' plates!"

Kan si meg eni! og eg kan si :beer:

God sommer alle som har det!

4springar
07-03-2008, 21:49
en ting til, noen som kan låne meg visningsdekk et par timer en dag?

4springar
07-10-2008, 20:28
Da har eg fått konstatert at det va ikkje dekket som va ubalansert, det va felgen det va kast i... men ka gjør vel det når Janne på NorskOffroadTeknikk sender meg byttefelg! Supert... Og eg som hele tida bare har trudd at det va dekket...jaja, godt å få det fiksa vil eg tru.

Må få knødd meg til å få kutta og sveisa andre sia også. Trenger i grunn bare noe karosseri, så om noen vil ha avhenta nå skrap, kan eg ta en halv kvaderatmeeter!

ellers så har eg bare modda litt stereo/oppbevaringsplass baki lasterommet, blei okei. MDF smokk smokk kutt måle kutt kutt lime stifte kutte så det former seg etter hjulbuen, smokk smokk oog kle med hattehyllestoff. god utnyttelse av plassen, sia sub/oppbevaringskassa kun opptar ene halvdelen av bagasjerommet, og eg kan legge ned det ene setet for å ha lange ting inn. sweet!

-Og kasta på Pirate-stickers!

4springar
07-24-2008, 23:52
lite som skjer her om dagan, ettersom det blir lite tid til bilen.
skulle egentlig fått rydda litt rust bake, samt bytta bakfanger, og evt lakkert nederste del av bilsiden, opp til gummilista på dørene. Tenker å ha de i samme farge som bredderene, bakfangeren og fronten så linjen følger rundt hele bilen.
E redd det kan bli jævli tøft!

Ny felg kom fra Janne, og alt var i orden. litt kast på ytterringen på felgen(ytterste 5mm) men det merkes ikke annet en visuelt om en stirrer hardt under balanseringen.

Etter litt etterforskning og angstfylt kjøring med tanke på den tidligere omtalre "klokk-bank-dunkk-skrall" lyden som eg trudde kom fra venstre forstilling fant etterforsker og eier av bilen ut at det var bolten på SLEPEKROKEN foran som hadde gjenget seg en runde ut og dermed gjorde til at eieren av bilen hadde skrekkfylt pung etter en hver hump og fartsdump pga lyden.
Banalt, teit og unødvendig.
eller..jaja, fikk i det minste eliminert alle andre mulige slakk-feil og klonkelyder i forstillingen etter timer med feilsøking!
Kem faen som tenke på slepekroken!!!! (?)

Ellers så e upgrade kommet i hus/garasje: Aussielocker til bak på fun-runnern min! (all ære til Blom)
Et steg nermere min nordkalott-safari-kolle!
Gjenstår bare å finne tak i litt tid, så e den i bruk!
Review av Aussien:http://www.pirate4x4.com/productreviews/aussie/

God natt

4springar
07-25-2008, 20:50
Noen som har vært borti 2air eller 4air tire inflator?
har tenkt på det før, søkte rundt før å finne tak i ei slags oppskrift på å lage det sjøl, og HER (http://www.4x4wire.com/reviews/2air//) dukka det opp!

Noen som vet om forhandler, eller har erfaringer?

4springar
09-22-2008, 01:28
oki, litt tid før bilda... ;) vært en liten tur rundt omenga!

noen av bildan blei bra, noen blei dårlig, copiloten hadde bedre ting å gjøre da de beste bildene kunne vært gjort... men da må man kompansere litt med posing!!
Prøvd litt HDR-fotografering, noen av bildene bærer preg av det, jett kordan! ;)
syntes sjøl at de tre siste bildan blei rå!

men sånn blei kvelden;

knixen
09-22-2008, 10:44
Tøff kjøring, tøff bil og tøffe bilder!!! Veldig bra! :smile:

Rukus
09-22-2008, 16:03
øss, ser jo ut som du har d skoy me biln Pål :beer: du må jo knø dæi innover så vi kan kjøre litt :grinpimp:

Rossi
09-23-2008, 00:55
Tøff kjøring, tøff bil og tøffe bilder!!! Veldig bra! :smile:

Mindre bra idag/natt...............:wink_animate:
Neste gang slår jeg av mobilen

4springar
09-23-2008, 02:01
hoho,men takk allikavel rossi, og resten av gjenge!!
dokk skal faen meg ha før å være flink å stille opp! woho!:eyemouth:
neste gang dokk ser meg e det bare å huke tak å kreve ei :beer:

men sykt at utstyre sku svikte!
først knakk hiliften med et smell og så gikk vinsjen...
va det mer som gikk til helvette?
bortsett fra hoftekula mi...(?)

no e det goo natt!

håpe de som fikk tatt bilda legg ut me omhu, at det ikkje blir nå tull!!! legg gjerne i garasjen min! ;)

knixen
09-23-2008, 11:34
He he, godt vi hadde den lille manuelle...99kr var jo ei knall investering! Det var morsomt tross alt...:wink_animate:

Rossi
09-23-2008, 11:46
He he, godt vi hadde den lille manuelle...99kr var jo ei knall investering! Det var morsomt tross alt...:wink_animate:

Va en del morro tross alt ja:smile:

Tror jeg blir nødt til å investere i en "lille manuelle" jeg å, var jo helt hjelpesløs i skogen uten den...... Verste var jo att Hiliften gikk til Hel--te:pissed: Dritting!!
Hvordan gofølelse sitter du igjen med idag da 4springar:puke: Regner med att det går i smertemedisiner..................

4springar
09-23-2008, 22:07
heh, painkillers og senga...
måtte til legen til slutt, blei bare verre når eg la meg ned...!
oppreven senefeste i toppen og litt blødning i og rundt muskelen.
mye rundt faktisk. men det e det ingen som vil vite nå om her!

Va no enda godt at ikkje bergningsmanskapet fikk juling, greit at bare toyota-offeret fikk gjenomgå for dumdristigheta ca 5 tima i forveien!

Knixen, kor du skaffa bilbergeren igjen?

Rossi, kansje du burde poste en tråd om den jekken, så andre får sjekka at utstyre e i orden. mitt utstyr e iaff ikkje helt i orden!

kansje den bolten på hiliften bør skiftes med jevne mellomrom. og e jo ikkje dumt å ha en lik bolt liggende.

knixen
09-23-2008, 22:19
heh, painkillers og senga...
måtte til legen til slutt, blei bare verre når eg la meg ned...!
oppreven senefeste i toppen og litt blødning i og rundt muskelen.
mye rundt faktisk. men det e det ingen som vil vite nå om her!

Va no enda godt at ikkje bergningsmanskapet fikk juling, greit at bare toyota-offeret fikk gjenomgå for dumdristigheta ca 5 tima i forveien!

Knixen, kor du skaffa bilbergeren igjen?

Rossi, kansje du burde poste en tråd om den jekken, så andre får sjekka at utstyre e i orden. mitt utstyr e iaff ikkje helt i orden!

kansje den bolten på hiliften bør skiftes med jevne mellomrom. og e jo ikkje dumt å ha en lik bolt liggende.

Vi satse på at du blir fort frisk!!!! God bedring!

kjøpte den på coop obs bygg... gårdagens helt den der! :wink_animate:

Moejoe
09-26-2008, 15:15
God bedring ... ja. Synd ..... og grusomt når utstyret ryker. Men kan noen forklare litt mer hva som har skjedd og hvordan berging foregikk. Gjerne med bilder...... skjønner nesten ingen ting av hva som har skjedd.....

4springar
09-28-2008, 23:58
kan ta en kortfatta versjon av den aktuelle kvelden:

4springar og codriver tar seg en liten luftetur før mørket setter inn.
Kjører et godt stykke uten store problemer og blir enige om å snu før mørket setter inn, og føør det går galt.
Glømte å banke i bordet, så da eg skulle snu på ei myr blei ei stuck og hang på en stein (!) midt utti der.
Prøvde et par timer med manuell jekking og jokking uten å komme mer en et par meter. Ingen buske store nok til å holde trekket fra hi-liften.

Knixen kalles opp, en times kjøretur unna, og han skaffer fort ei egna bergningsvogn ettersom Runnern hans bare står til pynt om dagan.

Rossi med mannskap dukker opp etter mørkets frembrudd, og kjører seg ned ca halvveis til der min runner sto. Knixen hadde jo fylt bilen med manuelt bergningsutstyr så den skulle vi jo greit få laus.
Stropping, jekking og håiing igangsettes og Hi-Liften strammes opp med stropp i hver retning.
Så smeller enden av jekken til helvette og jekkførern som sto uheldig til ble skutt over ende.
Rossi står like fast og 4springer er nede for telling.
Traff godt i lysken og rakna senefestet til lårmuskelen. 4 uke sykemeldt.

Coop-talja til Knixen taes fram og berge den tunge GVen fra myrsuget.
99,- for bergningsutstyr som virke!

Rossi snur og vi møter Mercemann som da kommer til unnsettning langveisfra.
Han har jo litt dekk og vinsj i Gelenda så detta bør bare gå godt!

5minutt etter står han og i suget.
Ingen problem det når man har vinsj. -om vinsjen funker!
den tok kveld og 99,-talja fikk jobbe igjen! ;)

fram me Mercemann og da var det full pinne fram til målet.
Gelenda nappa 4springar opp med et jafs og etter en kjapp kakebit snudde vi lykten heimover og kom oss til sengs!
da hadde runnern stått ca 5tima i myra.

Igjen, Utrolig bra oppmøte og ofring av de som hjalp til!
Ingen nevnt, ingen glemt.

Knixen, kor blei det av bildan du tok?
Rossi, ta bilde av den jekken...va det bolten eller godset som tok kveld? du dreiv jo å filma, blei det nå i mørket?
Mercemann, fikk du liv i vinsjen?

Neste gang e det vel like greit at vi drar ihop et gjeng, så vi slepp å talje hele tida!!

knixen
09-29-2008, 00:10
fikk kun bilda etterpå da blitzen var fri for strøm... kan legge ut oversiktsbilde i mårra...

Rossi
09-29-2008, 08:51
Kjipt att du skada deg såpass 4springar men godt att du er i live!!

Ska ta bilde av Farm-jacken idag, aner ikke om det ble noe på filmen:question: Ska se på det å.........
Det var bolten som knakk ikke selve godset, problemet er att godset og har vrid seg så det går ikke jekke hverken opp eller ned:(

Moejoe
09-29-2008, 23:47
Hmmm...... ille at du blei skada. Men det kunne jo faktisk gått mye værre. Verktøy som ryker under belastning er som regel livsfarlig. Godt at det ikke blei værre, 4 uker sykemelding er jo til å leve med. Hvis man da ikke har jævli vondt, selvsagt. God bedring.

4springar
09-30-2008, 00:08
Det fine e at det gikk vel så bra som det kunne gått!
hehe, men det som e sykt me å være sykmeldt e at dagan på jobb blir bare mer hektisk!

No glede eg meg bare til å finne helsa, tid og penger til å
1:vaske fram runneren
2:montere sperra som har logge litt for lenge i baksete
3:sansynligvis mose enda en jekk (knixen, va jævli praktisk å låne din)
4:sansynligvis måtte vaske bilen enda mer
5:Bli dritt-lei av at bilen e dritt-sjetten inni og utpå heeile tia og
6:Blakke meg fullstendig på hoel-breddere,
7:Montere skvettlappan som har logge klar på boden lenge
8:Sansynligvis rive av alle bredderan i skogen første turen
9:Lappe sammen bredderene og endelig
10:ta mye av rusta mens eg fullføre lakkjobben som eg e 100%sikker på kommer til å bli råsexy på lille springern!

tør ikkje legge mer plana foreløbi..

knixen
09-30-2008, 00:23
he he! Høres bra ut det der!!! :wink_animate:

Stå på pål!

Kaare
09-30-2008, 00:42
Litt av en berging... Skumle greier gitt!

Rossi
09-30-2008, 09:31
Det høres jo ut som fornuftige prioriteringer 4Springar:smile: Regner du med å være tilbake på jobb når sykemeldingen går ut eller tar det lengre tid??

Var et skikkelig eventyr den der redningsaksjonen, tror bestemt jeg ska tappe luft av hjulene før jeg kjører av asfalten neste gang. En vinsj står dessuten HØYT på listen over ting jeg ønsker mig i julegave, blir et spennende prosjekt å forklare hvor utrolig nødvendig og ikke minst viktig det er med vinsj for frøken Lager!? :smile:

Filmen ble ganske lite intressant bortsett fra noe skryt av Knixen om hvor stor og sterk han er o s v:grinpimp:
Vises dårlig på bildene hvor vridd Farm-Jacken egentlig er men den er ikke bøyd, mere vridd som en skrue hvis dere skjønner?? Utrolig kjipt å ødelegge den på første kjøreturen:(

knixen
09-30-2008, 10:44
Det høres jo ut som fornuftige prioriteringer 4Springar:smile: Regner du med å være tilbake på jobb når sykemeldingen går ut eller tar det lengre tid??

Var et skikkelig eventyr den der redningsaksjonen, tror bestemt jeg ska tappe luft av hjulene før jeg kjører av asfalten neste gang. En vinsj står dessuten HØYT på listen over ting jeg ønsker mig i julegave, blir et spennende prosjekt å forklare hvor utrolig nødvendig og ikke minst viktig det er med vinsj for frøken Lager!? :smile:

Filmen ble ganske lite intressant bortsett fra noe skryt av Knixen om hvor stor og sterk han er o s v:grinpimp:
Vises dårlig på bildene hvor vridd Farm-Jacken egentlig er men den er ikke bøyd, mere vridd som en skrue hvis dere skjønner?? Utrolig kjipt å ødelegge den på første kjøreturen:(

Høres jo ut som en kjempefilm!!! Må legges ut!!! ThefingerThefingerThefinger

Winch er tingen, noe av det første jeg kjøpte faktisk... :wink_animate:

4springar
09-30-2008, 13:42
Ja, tappe luft har så jævli mye å si...:idea:

Rossi, den jekken må du jo kunne få ny hos Larsen-vinsj!
E sykemeldt,men må være på jobb før å få ting til å gå rundt...
Enda et par år til hus bygger seg sjøl! ;)
Va på jobb i går, løfta ei gardintrapp og vips,så va det like ont igjen.
så no e det kontordag...

Prøve å finne argumenta til fruen før å kjøpe vinsj..
den koste jo ikkje mer en en telefon, eller ei toalettmappe med sminke, tre-fire bukser av et eller anna deilig merke, osv...
(bruksargumenter i kvinnelig valuta) :grinpimp:
men beste argumentet må jo være at da kan eg ta tøtta me på tur aleina!
og at eg slepp å gå ut av bilen på hele turen!
i verste fall kan eg si at ho slepp å gå ut av bilen i det hele tatt, bare løfte beinan når det blir høyt vannnivå! :smokin:

Belage meg egentlig på å finne nå brukt, og ha litt reservedeler og manuell jekk som supply. blir bare alt for lenge til eg kan ta meg råd til ny vinsj...
kan man velge såå...OOH! (http://www.offroaders.com/directory/products/warn-power-plant.htm) den den den e najs

Moejoe
09-30-2008, 14:01
Winch er tingen, noe av det første jeg kjøpte faktisk... :wink_animate:
.....uten tvil. Faktisk noe av det første jeg også kjøpte, etter en grusom jobb med å få bilen opp av et gjørmhull med kjettingtalje.

4springar
10-14-2008, 00:12
tja, ikkje mye oppdatering her...
ingen mulighet til å gjøre noe, arbeidsløsta ligg i ei voksende eske på boden, men blir ikkje åpna før hofta e helbreda.
No ser det ut til at det blir enda ei god stund til...
-ettersom det bare har blitt mer og mer smerte, fikk eg til slutt de hvitkledde til å ta røntgen, og vips så dukka det opp et brudd på bekkenet som egentlig burde vært oppdaga før 3 uke sia..
ikkje rart eg har vært litt umobil i det siste.
det menes å ta omkring 4mnd før eg e god.

vinsjhelvettemedfarmjackupmyasstilhelvettemedhilif togaltsomkangågaltgårfaenmegrettifettapåjævelskape togbreinnheiledriten!

e det rart man drekk?

skål folkens :beer:

knixen
10-14-2008, 00:15
tja, ikkje mye oppdatering her...
ingen mulighet til å gjøre noe, arbeidsløsta ligg i ei voksende eske på boden, men blir ikkje åpna før hofta e helbreda.
No ser det ut til at det blir enda ei god stund til...
-ettersom det bare har blitt mer og mer smerte, fikk eg til slutt de hvitkledde til å ta røntgen, og vips så dukka det opp et brudd på bekkenet som egentlig burde vært oppdaga før 3 uke sia..
ikkje rart eg har vært litt umobil i det siste.
det menes å ta omkring 4mnd før eg e god.

vinsjhelvettemedfarmjackupmyasstilhelvettemedhilif togaltsomkangågaltgårfaenmegrettifettapåjævelskape togbreinnheiledriten!

e det rart man drekk?

Bra de fant feilen på dæ da!!! Trasig dette Pål!

Du får si ifra hvis æ kan hjelpe dæ å bruke litt av min arbeidslyst da...:beer:

Rossi
10-14-2008, 08:48
e det rart man drekk?

Legen som sa du burde drikke for å bli bedre:question::question: Vil ha samme lege som deg isåfall....................:wink_animate:

Kjedelig å høre att du va mere skada en du først trudde men det er jo positivt att dem endelig fant ut ka som feila deg(bortsett fra Toyotan da):smile:

Go bedring:beer:

4springar
10-14-2008, 12:20
det va sånn eg tolka legan ja, drikk øl mens du vente på at beinan gror!
håi hvor tiden flyr!

rossi, har du hatt noe kontakt med larsenvinsj?
eg sendte dem et "budskap" i går, e spent på svaret eg får...

4springar
10-23-2008, 17:21
Se posten over...

Her e svaret eg fikk fra Morten på Larsenvinsj:

gew10000-s, 12volt
avtagbart vinsjfeste
trådløs kontroll

Med andre ord: Et passelig solid plaster på såret.
Nevner også at han refunderte pengene til Rossi for Farm-Jacken.

Monterte vinsjen i krybba, det va jævli trangt, måtte slipe noen bolter, banne, file på armen til håndtakene, trø i hundepiss, kjefte og smile masse mens saken tok form. Ganske nøyaktig 49kg! mye syntes eg, men kan jo spare litt vekt senere på tau og kausa... Men e storfornøyd!
bare synd eg ikkje klare løfte den uten å rakne på midten pr dags dato.

hadde oppe solenoidpakka, ante et lite håp om å permanent montere mottakeren til trådløs fjernkontroll inni der, men va lite tett og lite plass. Hadde kretskortet ute av mottakeren, men det va så sårbar elektronikk, så det ble lagt på is.

4springar
10-23-2008, 17:24
slipte vel å merke ikkje ned på nå anna en boltene til håndtaket og rulln.

Rukus
10-23-2008, 20:21
Naijs :grinpimp: d va førtjent! Da e du et steg nermare drømme runnern din :beer:

Rossi
10-25-2008, 10:54
Fått gjort noe mer eller er du for dårlig i kroppen enda?
Var en bra plaster du fikk synes jeg.......:smile:

Nå venter jeg spent på min pakke:smokin:

knixen
10-25-2008, 11:00
Tøft det der! Du kan jo bruke winchen til å heise deg ut av senga inntil videre???

Blir bra å få den på bilen! Skal vi lage multimount snart?:wink_animate:

4springar
10-25-2008, 18:05
ja, vi må vel lage..må bare finne meg litt stål. smith hadde, men orke ikje kjøpe 6meter...

clutch-hendelen var knekt når eg å rossi tok den ut av eska (rossi løfta, eg tok av isoporen) så Morten på Larsenvinsj sender ny girkasse uten kostnader. får samtidig en bag med recovery-utstyr.
får se om det hjelpe på recoveryen. blir nok å henge talja over senga inntil videre så eg kan heise meg ut.

4springar
10-25-2008, 18:06
Naijs :grinpimp: d va førtjent! Da e du et steg nermare drømme runnern din :beer:

jepps! bare formen blir bedre no så kommer eg opp i dalen og får hjelp til å gjøre den enda et steg nermere drømmerønnern! aussie here i cum!

Lundblad
10-25-2008, 20:00
Flott at det e fler som har winch, da vet æ kæm æ ska ringe nesten gang æ står fast ;)

4springar
10-25-2008, 23:22
Flott at det e fler som har winch, da vet æ kæm æ ska ringe nesten gang æ står fast ;)

Ja, så snart den e montert håpe eg dokk ligg rundt som flue, skal nok få kjørt vinsjen! ;)

Rukus
10-26-2008, 07:46
jepps! bare formen blir bedre no så kommer eg opp i dalen og får hjelp til å gjøre den enda et steg nermere drømmerønnern! aussie here i cum!

Ja du skal bære kåmme! :grinpimp: den åpne carriern ligg no hær å vente på dæi :beer: Æi va no å kjørte litt i går, litt rock crawling å litt gjørmekjøring, meeeeeen, e litt kjedli å bære surre aleina....så treng nån som kan komme innover å hærje. Du vet han Eivind....han har jo kjøpt sæi kort 1980 mod Lux...skal hive på 36" irok, sveist sperre bak + litt små snaks. Så da e vi jo 3 stk å hærje i skogen da...muligens brodern behold LC'n å har den som hærjebil. Så må vi bære finne flere plass å kjøre :smokin:

4springar
10-26-2008, 11:20
Ja du skal bære kåmme! :grinpimp: den åpne carriern ligg no hær å vente på dæi :beer: Æi va no å kjørte litt i går, litt rock crawling å litt gjørmekjøring, meeeeeen, e litt kjedli å bære surre aleina....så treng nån som kan komme innover å hærje. Du vet han Eivind....han har jo kjøpt sæi kort 1980 mod Lux...skal hive på 36" irok, sveist sperre bak + litt små snaks. Så da e vi jo 3 stk å hærje i skogen da...muligens brodern behold LC'n å har den som hærjebil. Så må vi bære finne flere plass å kjøre :smokin:

Ah, blir det bare skogsbilen hannes? (eivind) få han til å legge ut garasje!
ka bror din har før plana? e vel ikkje aktuelt å kvitte seg me toyta?
kordan e det no framover me muligheta å kjøre i skytefeltet?

knixen
10-26-2008, 11:26
Hadde jo første prøvetur med min i går... så mulig den er klar for testkjøring snart:wink_animate:

Lundblad
10-26-2008, 13:30
Ja, så snart den e montert håpe eg dokk ligg rundt som flue, skal nok få kjørt vinsjen! ;)

Det ska æ nåkk få te ;)

Rukus
10-26-2008, 16:03
Ah, blir det bare skogsbilen hannes? (eivind) få han til å legge ut garasje!
ka bror din har før plana? e vel ikkje aktuelt å kvitte seg me toyta?
kordan e det no framover me muligheta å kjøre i skytefeltet?

Eivind sin lux blir bære skogsbil ja. Kan bli grei den, skal nåkk klare å få han tel å bygge om tel dual transfer (d vil si æi må vel bygge om tel han Thefinger )
ellers skal han vel ordne servo å x-over styring.
Brodern blir vel kanskje å beholde sin, å da blir d vel sperre bake å da e den jo grei.
Når d gjeld sørskogen skytefelt, så e d skumle utsikter framover....forsvare skal redusere sine egne øvningsfelt...men klart, de trenger jo områder å øve på, så vil altid være plasser, å en kontakt jeg har i forsvaret sier at det nåkk er murlig å få til noe slikt Thefinger

4springar
10-27-2008, 19:33
moderat start i garasjen!
skifta kjøleveske, rydda og vaska bilen, fylte en heil støvsugerpose.:puke:
Fikk montert setetrekkan på baksetan som har logge i bagasjerommet i tre mnd...greit resultat, kjipe e at ikkje setedelen e delt.:shaking: så kan ikkje bare slå fram eine setet. Ryggen e delt me glidelås, må få tøtta til å sy en glidelås på setet også, da blir det bra.

Knixen? har du henta delebil? har du spylevesketank til meg? evt, bare motoren til spylern bak. min motor e lekk, har lappa den et par gang, uten mer hell.
No kan eg bare fylle 2dl i slengen,ellers renn det ut av øverste pumpa.

like ikkje plasseringa av vinsjen, har bare jekka den fast i eine stroppepunktet bakerst, men tar så mye plass, og e ikkje så hendig å løfte inn å ut.
Så finn eg ut at eg skal lage meg en 2"reciever for vinsjen på bakluka. blir bra, slepp liksom å dra den inn å ut, pluss at da står den bare permanent fast. tar mindre plass i bagasjerommet og da, på høykant.
løsne en bolt, så e den ute. plasseres som på bildet.

Lundblad
10-27-2008, 19:50
Regne me den kun ska være lagra dær, ikkje stå på bakluka når du ska winche dæ/andre ut av problema?

4springar
10-27-2008, 22:32
Regne me den kun ska være lagra dær, ikkje stå på bakluka når du ska winche dæ/andre ut av problema?

correcta mundo

knixen
10-27-2008, 22:40
Regne med du skjønner at hengslene til bakluka vil bli mildt sagt unhappy hvis den skal henge på luka! Samt at konstruksjonen til bakluke ikke er laget for 35-40kg på den måten.

Har hentet delebilen, bare å komme å se! :smile:

4springar
10-27-2008, 23:55
Regne med du skjønner at hengslene til bakluka vil bli mildt sagt unhappy hvis den skal henge på luka! Samt at konstruksjonen til bakluke ikke er laget for 35-40kg på den måten.

Har hentet delebilen, bare å komme å se! :smile:

Det med trykket på bakluka ordne eg med at når luka slås opp hviler vekta av vinsjen på dørken i bilen. Så vekta belaster kun luka når den e åpen, det tar eg sjansen på!

Moejoe
10-28-2008, 12:12
hmmm.... men winsjen blir jo i veien for alt du skal ha inn og ut. En anna sak er jo at ved bråbremsing eller i verste fall en kolisjon...... så har du 45 kg vinsj hengende på bakluka som kan røske seg løs med uante følger...

4springar
10-28-2008, 12:55
hmmm.... men winsjen blir jo i veien for alt du skal ha inn og ut. En anna sak er jo at ved bråbremsing eller i verste fall en kolisjon...... så har du 45 kg vinsj hengende på bakluka som kan røske seg løs med uante følger...

om den er i bagasjerommet eller ute på luka har ingenting å si for det eg skal ha inn å ut. Det meste laste eg inn å ut uten å ta ned luka, bare større ting som hundebur o.l det går inn ved siden av. Vinsjen e jo så mye lettere å ta ut om den står der bakpå uansett.

det med kollisjon, e jo at alternativet e å ha den stroppa fast i et par fester baki bagasjerommet, (orginale) og disse er bare små 8mm bolter uten noe særlig hold. der ville vinsjen blitt røkka løus i en kollisjon.
om eg lage brakett på bakluka med f.eks 5 bolter nede og oppe, totalt 10, så vil tryket bli fordelt på 10 bolter, ca 4,5 kilo hver under vanlig last. med kraftig skive på baksiden av karosseriet i bakluka.

det er klart vanskelig å sikre en sånn type sak i bagasjerommet...
de fleste, inkludert meg sjøl, kjøre vel rundt med 99% løse gjenstander baki lasterommet, og bare ei flaske vodka har dødelig effekt om den kommer susende under en kollisjon.

Om innfestinga e lettvint, kommer vinsjen til å stå fast hele tida, om den e tungvindt kommer vinsjen til å slenge rundt baki der som det meste anna...
i en kollisjon vil den stå bedre en i de orginale festene...
bonusen er vel at den også tar mindre plass og er lettere å ta inn å ut.

Bra å få innspill på idean, det gjør dem bare bedre!
om noen har andre forslag på oppbevaring av vinsjen speak out!
å ha den foran eller bak på bilen konstant e ikkje aktuelt, og på boden e bare dumt i mine øya. da kan eg ta meg faen på at eg får bruk for den...

Moejoe
10-28-2008, 13:47
Ser bra ut den festebraketten...... hvis blekket i bakdøra holder så kan det jo bli bra. Og hvis den ikke er iveien for inn/utlasting så blir det jo gullegodt. Lettere tilgang på vinsjen finnes vel ikke.

4springar
10-28-2008, 14:34
ja, eg vil tru det skal holde! blir iaff å lage det sånn, så får vi se!

Kaare
10-28-2008, 22:40
Få deg heller noen skikkelig surrekroker godt festet i dørken og spenn den fast. Bedre å leve med at den tar litt plass enn at du får den i bakhodet eller at den spretter ut gjennom bakruta (er enkelte som har opplevd det. Husker ikke hvem, men...)

4springar
11-04-2008, 02:01
et utkast i photosopp.
kommer flere etter hvert, mest for moro skyld, men tenker endel på det... har mye tid for meg sjøl framover nå...og lite penger. skal ikke være umulig å kopiere ting.
Tipper det er mange som har bekjentskap til materialet algnat?

knixen
11-04-2008, 11:30
et utkast i photosopp.
kommer flere etter hvert, mest for moro skyld, men tenker endel på det... har mye tid for meg sjøl framover nå...og lite penger. skal ikke være umulig å kopiere ting.
Tipper det er mange som har bekjentskap til materialet algnat?

ikke så dumt det der... tror det ikke er så dumt å kopiere breddere til en LC90 serie feks...

4springar
11-26-2008, 00:26
på tide me litt oppdatering, eller man kan si: på tide at eg gjør nå...

slenger ut en haug me bilder, NIICE AT, skrupigg i dekk som funker som faen, og bygging av multimount me det man har liggende... :smokin:

multimount-bilder:
1. lokk i enden, buet mot front.
2. innfelling av 60x60 rør for å få vinsjen så nært ramma som overhode mulig.
3. sveising av 60x60 rør
4. to stk braketter kuttes til av 45x50x4 og bretter fronten tett
5. prøvemontering etter alt er punktet fast :laughing:
6. her ser dere krybba tredd på, kjedelig konstruksjon...:shaking: tenker litt på å montere 50x50 røret i underkant av krybba. da får eg vinsjen nermere fangeren og bedre angrepsvinkel. må fintenke det litt, vil jo bli et verre moment på innfestinga jo høyere vinsjen kommer.
7. monkey-garasjen...Thefinger
8. innfesting mot ramma. grunning...
9. enda litt innfesting, hadde tre stålbiter liggende, brukte de først bare for å henge hele greia på plass, men helsveiset de, og trur de kommer til å stabilisere det hele litt...
10. POSE etter tilpassing av fanger...

Maler i morra, og kobler opp kablene. skal også få rotta på et par sjakkelfester.
Kunne i grunn tenke meg å forsterke 60-røret i flensen med et 70x70x4 rør på 15mm, men fant ikke tak i. skal prøve å bøye til nå.. eller bare sveise fire små plater rundt, på 4mm tykkelse..glømte det helt av..

må også flytte ekstralysene, noen forslag:question::question:

4springar
11-26-2008, 00:37
hadde også et org delenr for 2" toyota deksel, men det fant de ikke... noen som vet?

knixen
11-26-2008, 01:11
Så veldig bra ut det der pål! Når skal du ut å sette deg fast igjen??? :smokin:

glennnr
11-26-2008, 13:17
hadde også et org delenr for 2" toyota deksel, men det fant de ikke... noen som vet?

Delenummer på originalt 2" receiver cover fra Toyota:
PT22835960HP (hører til Toyota Tundra)

4springar
11-26-2008, 17:05
Delenummer på originalt 2" receiver cover fra Toyota:
PT22835960HP (hører til Toyota Tundra)

ja, var det eg hadde, men neeida, dem fant det ikke... han syntes det var rart med pt og hp i et delenr. e jo det i en masse delenr...

4springar
11-26-2008, 17:07
Så veldig bra ut det der pål! Når skal du ut å sette deg fast igjen??? :smokin:

SÅ SNART LAKKEN E HERDA!!!

nei, må vel bli sånn høveli bedre først. en du?

knixen
11-26-2008, 17:14
ja, var det eg hadde, men neeida, dem fant det ikke... han syntes det var rart med pt og hp i et delenr. e jo det i en masse delenr...

Fikk du de til å taste det inn? for da kommer den opp...

SÅ SNART LAKKEN E HERDA!!!

nei, må vel bli sånn høveli bedre først. en du?

Har vel litt smått jeg må gjøre med bilen først. Bredderne bak ble sendt i går, slidersene er på tur i posten. Og venter på noen smådeler, så tror jeg venter til alt er her så gjør jeg det meste da!

Rossi
11-26-2008, 18:11
Ser jo knallbra ut dette 4Springar:smile:

Blir gøy å dra til skogs og herje fjotting når vi blir noen biler med vinsj:laughing:

PS: Hvis du trykker på den lille binderslignende knappen i mitten øverst i messageruten etter att du har lastet opp bildene kan du legge in bildene med tekst mellom dem så slipper du sette nr og greier:wink_animate:

Kaare
11-26-2008, 19:35
Det var pent!

4springar
11-26-2008, 19:37
Fikk du de til å taste det inn? for da kommer den opp...

Har vel litt smått jeg må gjøre med bilen først. Bredderne bak ble sendt i går, slidersene er på tur i posten. Og venter på noen smådeler, så tror jeg venter til alt er her så gjør jeg det meste da!

De tasta og tasta, men intet fant... må høre på nytt...
no har eg fått lakka alt, bare å montere fangeren og lys...men finn ut at det blir bare teit plassering av lysan uansett.

Får eg kopiere bredderan dine før du sett dem på? du snakka om at eg skulle fikse de i bakkant litt i samme slangen?`

en anna ting... har ikke fått medlemskort i aes, kordan får eg det? for rabattenes del på harila? henter låsesylinderene og ny nøkkel kommer i løpet av uka...

4springar
11-26-2008, 22:27
Ser jo knallbra ut dette 4Springar:smile:

Blir gøy å dra til skogs og herje fjotting når vi blir noen biler med vinsj:laughing:

PS: Hvis du trykker på den lille binderslignende knappen i mitten øverst i messageruten etter att du har lastet opp bildene kan du legge in bildene med tekst mellom dem så slipper du sette nr og greier:wink_animate:

Kanon, da veit eg det til neste gang... orke ikkje endre posten:smokin:

Det var pent!

Å? Første gang eg har fått kompliment for stålarbeid trur eg...
men e litt spent på kordan den anti-rust-grunninga hold seg når eg bryt den mot stein og buske...va vel ca -1grader når eg lakka, men stålet var noen varmegrader etter siste sveisene og slipinga...lure på om den fikk herda skikkelig...

strøm-koblinga av vinsjen blei videre utsatt...
har lyst å plassere strømbryteren (liten hovedstrømsbryter) i fronten en plass så eg ikkje treng å åpne panseret. men da treng eg et gummilokk til den om den skal stå i fronten, f.eks ved siden av nato-koblinga til vinsjen.
treng også lokk til nato-koblinga, dritt å ha den naken i fronten. fylles opp med gjørme og snø... tips?

jaja, skal uansett pusle med lakken så snart det dukker breddere opp, da blir eg nok noen daga i garasjen, for å legge en mørk body rundt, som på gamle matzens runner. forstsetter da den mørke fargen fra fronten videre på bredderene, under listene på dørene og videre på bakfangeren.

vente også på rock-sliders fra fadern. han jobber med vanskeligstilte på et skoleverksted, og de har fått i oppgave å bøye rørene og sveise alt sammen.
håper å få de før jul! :eyemouth:

Kaare
11-26-2008, 23:08
Sett hovedstrømbryteren enten inni bilen eller under panseret (høyt). Kun ved offroadkjøring du trenger å ha den på, men ikke noe problem at den står på hele tiden da.

knixen
11-26-2008, 23:15
De tasta og tasta, men intet fant... må høre på nytt...
no har eg fått lakka alt, bare å montere fangeren og lys...men finn ut at det blir bare teit plassering av lysan uansett.

Får eg kopiere bredderan dine før du sett dem på? du snakka om at eg skulle fikse de i bakkant litt i samme slangen?`

en anna ting... har ikke fått medlemskort i aes, kordan får eg det? for rabattenes del på harila? henter låsesylinderene og ny nøkkel kommer i løpet av uka...

Jepp! Forutsatt at du gjør det asap... har vært leenge på utlån nå og bilen trenger de! ;)

AES medlemskort spør du bare etter på lista, så får du link til hvor du skriver de ut... Det er DIY medlemskort...:wink_animate:

4springar
11-27-2008, 01:33
Jepp! Forutsatt at du gjør det asap... har vært leenge på utlån nå og bilen trenger de! ;)

kor mye va de forlenga? og va det "lokk" i underkant av bakdelen du ville ha?
og når e de i byen? så eg kan time det med å finne plass for å støpe, samt skaffe materiell...

håper på å få algnat, da går det som smurt... om ikkje, bruke eg epoxy og gips ;) de fremre bredderene dine e montert, right? heavy montert? i så fall kan eg bare støpe rett på bilen om eg har algnat...

knixen
11-27-2008, 01:51
kor mye va de forlenga? og va det "lokk" i underkant av bakdelen du ville ha?
og når e de i byen? så eg kan time det med å finne plass for å støpe, samt skaffe materiell...

håper på å få algnat, da går det som smurt... om ikkje, bruke eg epoxy og gips ;) de fremre bredderene dine e montert, right? heavy montert? i så fall kan eg bare støpe rett på bilen om eg har algnat...

Ikkje forlenga i det hele tatt... Vil at de skal gå inn til karosseriet, enklere å vise enn å beskrive...

Kanskje før helga... Fremme blir de ikke tatt av bilen ihvertfall...

4springar
11-27-2008, 14:47
etter enda en tur på toyota for å hente dørsylindere pluss småtterier, kunne de ikke finne tak i det lokket til 2" reciever. dem trengte chassinr! ! ! !

hmm...crap...

og dem mente det ikke va nok me TLRK kortet med AES på for rabatt... trengte landcruiser-medlemskapskort for å få noe rabatter.
merkelig, trodde det var litt derfor AES var opprettet. (?)

så...tomhendt fra toyota nok en gang!

Lundblad
11-27-2008, 17:33
Mange som måtte betale ekstra etter æ slutta dær ja :p

Blei en jævla fin reciever :beer:

4springar
11-27-2008, 22:53
Mange som måtte betale ekstra etter æ slutta dær ja :p

Blei en jævla fin reciever :beer:

jepp, e dyyrt før småtterier...
jepp, fin reciever! ;)
men har veldig løst å sveise om den krybba...få den to tomma høyere, nermere bilen og får bedre plass til sjakkelfester. skulle bare laga krybba sjøl egentli, men den dukka bare opp her!

4springar
11-27-2008, 23:11
Da va vinsj i fronten kobla opp, måtte lage en brakett til bryteren, og en brakett til koblinga som eg smurte ut gjennom grillen. bildene taler vel for seg selv. litt pjesk med loddinga, men det e jo bare kosearbeid.
kjipe var at krympestrømpene eg hadde, var et par mm for små, så måtte til me elteip. funker hest, bare ser ikke like pent ut!
hadde løst å ta bryteren inn i kupeen,men hadde ikke nok kabel, og kablene var stiiive...
alt fungerer, men er litt merkelig å bruke trådløskotrollen, tar liksom et sekund eller to før motoren stopper. hm.
da gjenstår det ordne til bak,men har ikke henger-kule på hurtigkobling, så venter til eg får ordna det.
e jo en ny verden me vinsj!:eyemouth: glede meg til å stå fast igjen!

så e frågan... kor skal lysan plasserees? tenkte ikkje på det når eg bestemte meg for fastmontert solenoidboks! :shaking:

Rukus
11-28-2008, 11:55
Så jo bra ut d dær på ;) mens du har onden over dæi, så kan du jo komme hit å legge opp strøm tel min vinsj :p æi har ikje knødd mæi tel d enda ser'u :eyemouth:

4springar
11-28-2008, 12:00
sidet si det! kan jo gjøre det når eg tar neste tur heim.
va usikker på om eg skal hive i sperra før eg ordne girkassa, tenke det kan bli litt ugunstig påvirkning på det ene og det andre... må jo dobbelclutche og rive han i gir!

Rukus
11-28-2008, 15:55
sidet si det! kan jo gjøre det når eg tar neste tur heim.
va usikker på om eg skal hive i sperra før eg ordne girkassa, tenke det kan bli litt ugunstig påvirkning på det ene og det andre... må jo dobbelclutche og rive han i gir!

Kanskje ikje domt å vente tel girkassa e fiksa....plokke du den i biter? eller får du kjøpt dæi ny (brukt) ?
Ja, skal no knø sammen den sperre di snart :beer:

4springar
11-28-2008, 16:31
ideelt sett burde eg kjøpt ei som går, plukka mi i bita, skifta synkroniserings ringan, simmeringan, sjekke lager og foringer så den e smuud. før så å sette den på min, og selge den andre. men det e jo ideelt sett! einaste det står på e peng vettu, har girkasse på hånda, men e litt skeptisk sia den hår stått et par år...

hadde eg hatt pengan, kunne eg bare tatt mi av, parkert bilen, overhale kassa, hive den på igjen. det e vel kansje sånn andre gjør det... :hmph:

må se det litt an, skal prøve å gjøre et overslag på ka det kan koste å overhale det meste i kassa... vet du ka kassa mi hete? r150?
du har jo litt peil på omgiringa... ka ville være gunstigst? gire om kassa/transfer?

Rukus
11-28-2008, 20:22
ideelt sett burde eg kjøpt ei som går, plukka mi i bita, skifta synkroniserings ringan, simmeringan, sjekke lager og foringer så den e smuud. før så å sette den på min, og selge den andre. men det e jo ideelt sett! einaste det står på e peng vettu, har girkasse på hånda, men e litt skeptisk sia den hår stått et par år...

hadde eg hatt pengan, kunne eg bare tatt mi av, parkert bilen, overhale kassa, hive den på igjen. det e vel kansje sånn andre gjør det... :hmph:

må se det litt an, skal prøve å gjøre et overslag på ka det kan koste å overhale det meste i kassa... vet du ka kassa mi hete? r150?
du har jo litt peil på omgiringa... ka ville være gunstigst? gire om kassa/transfer?

Gire om transfer kan du ikke....da må du jøre som æi å få tak i et adapter å hive på gir dreve transfer....
Men,du har ei R150F girkasse, d du kan jøre e å bruke giringen tel ei R151F girkasse, di har 3.83 R151F har 4.31. Eller du kan hive i et kit fra marlincrawler me 5.15 giring, d e vel sånn ca 34% lavere enn du har no. Æi har løst tel å jøre d på mi :smokin:
MEEEN, når alt d e sakt, så ville æi gådd før girdreve fransfer, få tak i et adapter fra AAå gire om tranfer, DA får du d bra :beer: Å e vel ca samme prisn....
Men når du først e i gang....gå før dual transfer Thefinger da får du 15 gir valg framover...ellr jør som æi, gir om den bakerste transfern tel 4.70, å vips så har du 20 gir framover :grinpimp: næi, no skal æi ikje sætte dæi på tanker Thefinger

4springar
01-15-2009, 23:06
har vært litt omrokkering i garasjen, har kommet en LC hj60 TDCI, som bare vil bli værende. Heelt OK!

Ta en titt innom her: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=60289#60289
:smokin::smokin::smokin:

Kommer garasje her og etterhvert, må bare få tid til ting.
Men håper gjengen herfra også kommenterer her i garasjen, så får jeg flytte å rote litt senere!

forresten, har vært borti en multi-post funksjon, slik at to forum kan kjøres parallelt, det hadde vært perfekt i denne situasjonen.

Lundblad
01-16-2009, 07:27
Gratulere me ny bil. HJ60 e uten tvil den feteste Toyotaen!
Har en kompis som har sikkla leeeenge på den. Venta på å få solgt 525'a hannes så han fikk penga te den dær. Men han va vist før treg :eyemouth:

Ka du ska ha før 4runneren?

Rossi
01-16-2009, 09:20
Flotte greier!!! Gratulerer med "ny" bil da:smokin:

Må komme innom en dag å se litt på smykket:smile:

Lundblad: HDJ 80 er ikke så dum den heller:wink_animate:
Er jo ikke noen G men tøff er den:grinpimp:

4springar
01-16-2009, 18:06
Gratulere me ny bil. HJ60 e uten tvil den feteste Toyotaen!
Har en kompis som har sikkla leeeenge på den. Venta på å få solgt 525'a hannes så han fikk penga te den dær. Men han va vist før treg :eyemouth:

Ka du ska ha før 4runneren?

Har sikla etter 60 sia eg va bare guten, så no bestemte eg meg rimeli kjapt, når eg først fikk tenkt meg om! hehe

Prisen på runnern Er ferdigprutet til 67 000, pirate eller h4k har litt rabatt på bilen.
Still deg i kø, er mange som sikler på den nå. telefonen går varm. men vil liksom selge til ok mennesker også! helst noen med litt planer og visjoner for bilen! blir trist å se den dra!

Flotte greier!!! Gratulerer med "ny" bil da:smokin:

Må komme innom en dag å se litt på smykket:smile:

Lundblad: HDJ 80 er ikke så dum den heller:wink_animate:
Er jo ikke noen G men tøff er den:grinpimp:

Kan komme bortom i kveld om du e hjemme. skal innom en anna kar i dalen også. sms sendt.!

Rossi
01-16-2009, 22:17
60:n virket meget bra 4Springar!! Blir gøy å se den in action i Februar:smokin:

4springar
01-17-2009, 02:06
60:n virket meget bra 4Springar!! Blir gøy å se den in action i Februar:smokin:

sant det!
Håper å få testa litt begrensninger før målselv, så jeg vet å legge lista!:idea:
Samt teste mtr33" vs procomp AT35" i snø for å se hva jeg skal sko bilen med. heller til nå mot mtr...

knixen
01-17-2009, 19:47
kan ikke tenke meg at 33 er bedre enn 35 i snø uansett!!! Du får større avtrykk med 35"

Rossi
01-17-2009, 21:18
kan ikke tenke meg at 33 er bedre enn 35 i snø uansett!!! Du får større avtrykk med 35"

Vi har prøvd å forklare det der allerede men det kan jo være intressant å se uansett. Hvis 33 MT/R funker bedre en 35 AT-dekk så viser det jo om ikke annet att grovt mønster kanskje kan være noe i snø.......
Men som vanlig har jo dagsformen(snøens) mye å si for fremkommeligheten

Rukus
01-17-2009, 22:52
Kan godt hende en type 33" dekk kjøre fra et ennet type 35" dekk i snøen...har jo mye me hvordan dekket er det....ikke bare str som teller....selv om den teller ganske mye da...:smile: