PDA

View Full Version : 7.3 i van...

Vier
06-05-2008, 22:30
Er 7.3-literen som står i Van en turbomotor? Tenker på 93-modell og nyere.
Er disse maskinene kraftige nok til å håndtere en 2,5-tonns henger over fjell og under fjorder?

Jeg har gått og lurt på å bytte ut Excursion med kassebil i det siste, men Sprinter og Transit har ikke nok kapasitet når det kommer til henger. De tar vanligvis max 2-2,2 tonn...
Så da er man nok en gang tilbake til Amerikansk stål. Jeg har sett Oves prat om Chevy Van, men det blir bare feil å gå helt ned til Chevrolet igjen Thefinger
Og da er jeg her igjen da, i Fordverden...

Ja, er det noen som har erfaring med disse kassebilene til USFord? Jeg tenker spesielt på motor/girkasse og framhjulsoppheng. Ha i bakhodet at jeg har V10 bensinmotor i dag, og dermed er utskjemt :laughing:

Mad Max
06-06-2008, 07:47
Motor og kasse er det samme som i pick up og tåler litt peezz.
Turbo motoren så nok ikke dagens lys før i 94 Vier, så går du og grunner på en 93 mod så blir det uten turbo.

Vier
06-06-2008, 07:57
Egentlig vet jeg ikke hva jeg tenker på... Bensin er mer min greie, men jeg har ikke sett en eneste van med slikt.

Mad Max
06-06-2008, 08:02
Egentlig vet jeg ikke hva jeg tenker på...

:beer:

jan terje
06-06-2008, 09:01
Egentlig vet jeg ikke hva jeg tenker på...

Gammelt nyttThefinger

Amund
06-06-2008, 09:23
Den er vel ikke helt tragisk uten turbo heller, 180 dieselhester må jo være fint ?

Mad Max
06-10-2008, 07:42
Den er vel ikke helt tragisk uten turbo heller, 180 dieselhester må jo være fint ?

Men dobbelt så mye dobbler morroa :beer:

wa-sho
06-11-2008, 22:50
tror om du går fra V10 bensin til 7,3 uten turbo blir du skuffa!

nå er jo ikke dette noe reserbiler i utgangspunktet, men du kjenner det godt på starten da du trekker tungt..
skal du trekke langt er det helt fett, bare du slipper start å stopp.

speedometeret på forden min gikk ikke lenger enn til 140kmt, men det gjorde den også på flatmark.. også med henger, men du måtte beregne ca 5min mer til å la den bygge opp fart. i oppoverbakker osv var det dauere..
men gjorde 90 opp tunellen mellom gran å gardermoen, med gamle monster hilux min bakpå..

beregner du god tid får du en behagelig tur vaffal! dodgen min blir bytta ut i en F-250 tenker jeg, såfort jeg finner det jeg leter etter..
(da av typen litt nyere..)

Vier
06-11-2008, 23:15
Ja jeg liker V10'eren godt, men den står i en håpløst stor bil for min bruk. En Expedition hadde egentlig passet meg bedre, med finere brumming på kjøpet :)
Og for å toppe det hele så pratet jeg litt med en som driver med USA-biler i dag, og han anbefalte meg å strekke meg etter Chevyvan med 5,3 og AWD. Jeg hadde jo ikke tenkt meg Chevy, men nå ble jeg jo litt nysgjerrig da. Pluss at han også har en rimelig en med 6,5 og grønne skilter stående. Er det rart en stakkar blir litt rådløs?
Jaja, først må jeg prøve å kvitte Forden da...

Chevy-Sheriff
06-12-2008, 22:38
, og han anbefalte meg å strekke meg etter Chevyvan med 5,3 og AWD....

GO baby GO ...... uff, det var Ford Mustang det...Elanor.....:beer:

Mad Max
06-13-2008, 10:39
Nei Vier, Du Holder Deg Til Ford!!!!!!!!!

Vier
06-13-2008, 22:33
Sterke argumenter i begge leirer her :laughing:

Så en Ford med 7,3TD og grønne skilter ville vel være det vettuge valget her... men hvem vil vel være vettug?

Tom K
06-13-2008, 22:45
Jaja, først må jeg prøve å kvitte Forden da..........

Ford er som AIDS har du først fått det så blir du ALDRI kvitt det Thefinger

Chevy-Sheriff
06-13-2008, 22:47
Sterke argumenter i begge leirer her :laughing:

Så en Ford med 7,3TD og grønne skilter ville vel være det vettuge valget her... men hvem vil vel være vettug?

Dodge !!!!!!

Thefinger

wa-sho
06-13-2008, 22:55
appropo dodge..
jeg trivdes faktisk bedre med å trekke henger etter 7,3litern uten turbo, enn jeg gjør med å trekke etter dodgen med 5,7liter hemi magnum..

aeomholt
06-20-2008, 10:31
En 7.3 i van har 185hk og ca 500nm uten turbo og er utmerket til å trekke det meste med. Har selv dratt skaphenger som var større en van'en med fullt flyttelass + 3 mennesker og masse skrot inni bilen fra vestlandet til sørlandet uten å lage kø noen vei. Nå skal det sies at jeg da hadde fordel av 4.10 utveksling opp enkelte bakker :D

Turbo kom fra fabrikk halvveis i 94.

Vier
06-25-2008, 23:30
I går fikk jeg litt input fra ett verksted som driver med USA-biler, og jeg ble litt i tvil igjen. De hadde mange dårlige erfaringer med Ford/diesel/automatkasse. Mange girkassehavarier...
Han mente mange av havariene skyldtes at folk dro tunge lass uten å koble ut OD, noe som førte til hyppig opp/nedgiring med den varmgangen det medfører.
Dette hadde selvsagt ikke vært det minste problem hvis jeg skulle kjøpe helt ny bil, men siden jeg kjøper gammel dritt vet man aldri hvordan bilen har vært håndtert. Jaja, vi får se hva det blir til.

aeomholt
07-01-2008, 16:49
Slår du av OD og monterer ekstra kjøler til automat + kanskje en tempgiver på automaten hvis du er ekstra paranoid, så er ikke dette noe problem. På alle biler med automat må man jo passe på dette. Jeg har aldri hatt noe problem med min E4OD foruten en liten elektrisk feil og har kjørt store lass, tunge lass etc. Problemet er vel bare at stor sterk bil = større og tyngre lass å så glemmer dem sånne små "selvfølgeligheter" som å slå av od etc. (sånnt står jo f.eks. i instruksjonsbok om folk hadde gidda å lese slikt).

asbjorna
07-04-2008, 20:00
Hvis dere skal trimme eller trekke tunge hengere er det smart å montere et performace ventilhus i girkassa. Bakdelen er at det girer veldig hardt da. Har et i min 7,3 pick up og har aldri hatt problemer med girkassetemp. Et must ved trimming i alle fall!

Skrusuki
07-13-2008, 00:16
Jeg har akkurat kjøpt meg Ford van 94mod 7,3 uten turbo.
God bil å kjøre og drar bra med 2.5 tonn etter. Overasket meg over forbruket. 1.7 på mila tur retur vestby-bronkelandsheia.
Har også hørt at gear kassa og convørteren på Forden må byttes etter vært.
Det sitter ekstra kjøler på min og convørteren er byttet. Bilen har gått 276000km og bruker ikke olje. Men dysene må nok opp snart.
Løp og kjøp. Kan legge ned baksetet så blir det seng:smile::beer: