PDA

View Full Version : Dele tilgang på 109

Roxy
06-19-2008, 12:50
Hei, må innrømme at jeg får mer og mer lyst på en land rover jo fler jeg ser.. vurderer å bytte ut offroad nivan med en 109. men er litt nysgjerrig på hvordan deletilgangn er på disse bilene? er det noe problem? er det dyre deler? og så kommer vi til motoren.. hvordan er den, 2,25l er ikke all verden, hvordan er bilen drevet, går det greit å kjøre denne i terrenget med 35 " eller må den dreves ned?

Mvh Øyvind

knixen
06-19-2008, 13:21
Hei, må innrømme at jeg får mer og mer lyst på en land rover jo fler jeg ser.. vurderer å bytte ut offroad nivan med en 109. men er litt nysgjerrig på hvordan deletilgangn er på disse bilene? er det noe problem? er det dyre deler? og så kommer vi til motoren.. hvordan er den, 2,25l er ikke all verden, hvordan er bilen drevet, går det greit å kjøre denne i terrenget med 35 " eller må den dreves ned?

Mvh Øyvind

Jeg er helt enig, utseendemessig har jeg svært lyst på en LR evt en RR. Deletilgangen er bra, mulig noen seriedeler er værre enn andre å få tak i.

Det er vel nærmere 33" dekk som er std på de, om ikke jeg tar feil. Så akkurat 35" i høyden er vel ikke noe stort problem. Kjøper du ex-mil aksler så er de giret ned og passer sikkert fint for større dekk.

Litt imponert selv over hvor positiv jeg sålangt har vært...

Så kommer problemene, pga problemer med tilgang på stål etter krigen så ble disse produsert av aluminium og stål Dette betyr at stålet som er i kontakt med aluminiumet ruster svært godt.

Styrestaget foran, ligger nederst og fremst på akslingen og er dermed det første som treffer en sten/stokk. På flere offroad turer har vi vært nødt til å foreta feltreparasjoner på LR/RR pga dette. Forsterkninger finnes, men selv da kan det være et problem pga plasseringen.

Aksler er svake, spesielt tidlige. De har kanskje 3 splines (egentlig 10, men for å være morsom...3). Så de har en tendens til å ryke.

2,25 liter drar ikke skinnet av noen pølse. Er usikker på kvalitet på den. Sjekk på www.nlrk.no

Deler er billige og det finnes MYE. Det er vel flere grunner til det, de fleste biler trenger ALLTID deler og det er mange av de. Har hørt at lokalfolket i tidligere britiske kolonistater i Afrika sier at på linje med kolonitiden så var LR`ene det værste de har gjort mot dem... :shaking:

De flexer ganske godt originalt, og kan bli gode offroad biler. I usa bytter de ut innmat i akslene til toyota for å få de til å vare... Thefinger

Men skikkelig tøffe ja!!!

Tror forresten volvo portaler omtrent er bolt on på RR-classic..

Roxy
06-20-2008, 12:07
Takk for et bra svar :) regner med at forbruket på disse bilene er ganske stort også, hva bruker de ca på mila? kan de kjøres på blyfri eller trenger en blytilsettning?

linda marie
07-15-2008, 16:22
jeg har en 2,25 diesel. fornøyd med den. bruker rett rundt literen. nå vil jeg helst ha en helt original bil. kanskje litt rar der. eneste jeg har fått på, er frihjulsnav framme...

Kvenmon
07-21-2008, 12:09
Noen små rettelser;

Bilene ble bygget i en legert alu etter flyproduksjonen, og dette har de beholdt. Rust er et problem men ikke større enn på tilsvarende japanske biler av samme alder. Det er i hovedsak to ting å se etter ( Her er det snakk om biler fra 70 tallet)

1 Torpedoveggen er i stål og kan ruste kraftig, nye sveise deler finnes og du kan også kjøpe helt ny hvis det er ønskelig.

2 Bakre ramme del, det folk tror er støtfangeren bak. Denne fås også som koplet ny del. Kapp av, sveis på ny. Og se over utriggerene som holder karoseriet på plass. Disse fås også ny.

En 109 har orginalt 7.50x16 og det tilsvarer jo 32" hjul. Mange av oss LR folk bruker derfor 255/85-16 eller 285/75-16 eller 33/10.5-15 eller 33/12,5-15 på disse bilene for å få bedre terreng respons. Men disse bilen har ikke servo så derfor kjører de fleste på litt smale dekk.
En 109 ex.mil hadde 8.90x16 som orginal dekk og der kan du sette på 35/12.5-15 uten å bryte lovenThefinger og ja de akslene er giret ned for det, samt at de har bedre bremser på fremakslimgen.

Akslene er kansje svake....men en 109 har som regel salisbury bakaksel og det er en lisensbygd dana 60 aksling. Det er de som knekker stikkaksler på den men da må bilen enten veie mer en 3 tonn eller man har store hjul og sperre og en kjørestil med mye og tung høyre fot.
Framakslingen er 10 splin og ikke markedets sterkeste, men kjører man med litt fornuft så holder den godt opptill 35" hjul. Hjulspinn med mye gass og hopping er det de tåler dårligst.
Men du trenger ikke å kjøre som en gal for å komme langt i en Land Rover, de er myke og har lang fjærvandring. Monterer du f.eks. parabolic fjærer på bilen så får du ca 2" løft og den blir ennå finere å kjøre både på og utenfor vei.

Girkassene er i utganspunktet greie, spessielt fordelingskassen tåler rund hjuling. Men hovedkassen er ikke den sterkeste hvis det blir satt inn store dreimoments sterke motorer. Det går ann å bygge om hovedkassen mot en 5 trinns LT77 kasse fra en tidlig Defender eller en Range Rover. Da trengs ikke resten av drivlinja å bygges om.

Styrestagsproblematikken er ikke såå stor hvis man beskytter seg

De orginale motorene er veldig slitesterke, både bensin og diesel 2,25 men den større 2.6 l sekseren er for spessielt inntereserte
Bensin 4 eren går så stille og pent når den har fått normalt godt stell, og tåler faktisk veldig godt litt trim også. ( Spessielt den 5 lagrede sisteutgaven av motoren)

Deletilgangen er kjempe god, vi har flere gode delepushere her i landet og i england fines det masse.

Vi du vite mere om LR så gå inn på www.lrforum.com

Lykke til

Roar

Roxy
07-28-2008, 09:24
Takk for et meget godt svar Roar :smile:

Morten
01-20-2009, 19:29
Jeg skal prøve å få en LR i terrenget, men de andre som kjører bilen har kjørt i stykker frinavene. De mente det var så dyrt å bytte at de bare tok dem ut...

Er ikke noe poeng med en LR om den bare er 2x4...

Er det noen der ute som har et par som kan kjøpes?

truls t
01-20-2009, 20:13
prøv erik w sørensen på liertoppen.. 32850540.. treffes på ettermiddagen..

Morten
01-20-2009, 20:33
Ringte ham nå, og det var jo en helt annen pris enn det jeg ble forespeilet.

Han mente riktignok at det er mulig noe annet har gått også, så jeg må sjekke nærmere. Tusen takk for bra svar!

funkwagen
01-25-2009, 19:15
Når det gjelder utveksling på exmil er det transfer og ikke aksler som har annen utveksling.Veldig mange har bygd om til sivil kasse. Min exmil med original gear/transfer og 235/85-16 hjul bruker fra 1.5-2 l/mil etter vei. Den er stressa i hastigheter over 60 km/t Med 35" vil turtallet bli mere levelig.

gammern
01-28-2009, 10:14
Bare en liten korrigering: Dana-aksler har i stort sett alltid blitt bygd også på Salisbury-fabrikken. Dana-aksler finner man på gamle Volvo Duett'er og mange andre forskjellige biler i tillegg til de amerikanske bilene. Akselen på en amerikansk bil kan gjerne være produsert hos Salisbury i England.

Salisbury-akselen på en LR 109 ex-mil, og også andre sivile LR 109, er en kryssning av Dana 60 og Dana 70. Har ikke puslet med dette på 20-25 år nå men mener at utvendig var det Dana 60 og deler av innmaten var tilsvarende det i Dana 70.

Ellers har stort sett alle LR serie I, II og III i originalutførelse 4,7:1 i utveksling i akslene. RR og Discovery og LR 90/110/127/130/Defender har 3,54:1 i akselutveksling originalt. Ex-mil 109 har, som skrevet ovenfor, annen utveksling i transfergirkassen sammenlignet med en "sivil" 109. Jeg ville beholdt den militære utvekslingen i fordelingskassen og kjørt med dekk med diameter 34-35 tommer, tilsvarende dimensjon som ex-mil var levert med fra fabrikk da den kom.

Ha en fin dag
hilsen
henry Arnfinn :smile:

Morten
02-22-2009, 22:35
Hei!

Jeg trenger å skaffe to nye tanker til en LR serie 3 '74. De behøver selvfølgelig ikke være NYE, det holder med at de er tette...

Noen som har deler til denne liggende?`Kanskje jeg trenger flere deler også?

truls t
02-23-2009, 17:13
prøv erik w sørensen på liertoppen.. 32850540.. treffes på ettermiddagen..prøv erik....