PDA

View Full Version : Ang skjermbreddere i Promod

Tommy
06-23-2008, 21:26
Da har koniteen etter endel diskusjon vedtatt at skjermbreddere av traktortypen IKKE vil bli godkjent, skjermbreddere SKAL monteres på karosseriet.
Skjermbredderne skal dekke minst 1/3 av dekket, og være fra toppen av hjulet og dekke minst 90 grader mot fører/codriver

Ove
06-23-2008, 21:45
Er ikke så bevandret i traktorer , men med det menes at det ikke skal være skjermer som ligger over hjulet på egne fester/bøyler ?

Men breddere festet i karosseri kan være i valgfritt materiale ?

.

Blesvik
06-23-2008, 22:01
Synd vi ikke fikk lage skjermene av traktortypen.
Da kan vi skrinlegge de planene..
Men skjermer på karosseriet vil jo ta ett hav av sikt!!
Er det ikke handikap nok at man har en bred bil?
Og 90 grader fra toppen av bakhjulet betyr at det blir ødelagt ved første treet man prøver å runde!
Hva om en skjerm ramler av i en seksjon, må man da i depo og lage ny eller kan man kjøre ferdig løpet uten?

Tommy
06-23-2008, 22:12
bilen skal til enhver tid tilfredstille alle tekniske krav.

jan terje
06-23-2008, 22:13
Slapp av Pål, bilen får skikkelig Islands stuk med breddere på.

Blesvik
06-23-2008, 22:18
Slapp av Pål, bilen får skikkelig Islands stuk med breddere på.
Funker sikkert bra på en isbre...

Ove
06-23-2008, 22:24
Men i valgfritt materiale ??

Holten
06-23-2008, 22:27
Dum regel..

Kommer jo på et fett hvor bredderne er festet, så lenge de skjermer for steinsprut..

Er det samme regel for proto også?

Blesvik
06-23-2008, 22:57
Er det samme regel for proto også?
Neida..
Her kan Tommy eller Lasse fra Eurotrial komiteen forklare hvorfor..

Blesvik
06-23-2008, 23:04
Kan også en fra eurotrial komiteen tegne inn på dette bildet hvordan skjemene skal plasseres for at de skal være godkjent?

Holten
06-23-2008, 23:08
haha...er da like stor/større fare for steinsprut på Protobiler! :eyemouth:

Tommy
06-24-2008, 00:40
grunnen til skjermbreddere er ikke steinsprut, kravet er der som et av kravene til karoseri, og for å hindre at karroserier blir for små.

Meg nytter det ikke å diskutere dette med, da jeg synes dette er like dumt som dere andre, men sånn er det nå engang...

Slik kan du f.eks sette bredderne Pål...

23540

Tommy
06-24-2008, 06:25
Neida..
Her kan Tommy eller Lasse fra Eurotrial komiteen forklare hvorfor..

Bare for å forklare litt om hvordan dette virker, Eurotrialmøtet som arrangeres hver vinter lager regler.

Eurotrialkomiteen som består av

(Faste medlemmer)
Jurgen Wagner (Tyskland)
Tommy Olsen (Norge)
Roberto Cevenini (Italia)

I tillegg så har landet som arrangerer årets Eurotrial, neste års Eurotrial og foregående Eurotrial et medlem i komiten.

Komiteen passer egentlig bare på at det som blir bestemt på møtet blir etterfulgt.

Greit å vite hvordan ting fungerer...

Tommy
06-24-2008, 06:26
Men i valgfritt materiale ??

Ja i valgfritt matriale...

Lasse suzicán
06-24-2008, 10:00
grunnen til skjermbreddere er ikke steinsprut, kravet er der som et av kravene til karoseri, og for å hindre at karroserier blir for små.

Meg nytter det ikke å diskutere dette med, da jeg synes dette er like dumt som dere andre, men sånn er det nå engang...
Jag har skrivit detta tidigare, men det tål tydligen att upprepas.
Inte något nordiskt land ville ha dessa skärmbreddare.
Och jag vågar påstå att vi här i Norden är helt överens om hur vi vill ha våra regler. Skillnaderna i tekniska reglementen i Norge, Sverige och Finland är obetydliga. Och vi ska arbeta för att dom ska bli samma....
Och dom som känner mig, vet att jag är den som talar mest för Pro-Mod i Sverige...

Angående mötet....
Det har varit mycket bråk om just Pro-Mod i och med att en del bilar har byggts utanför det regelverk som finns. Det diskuterades att helt enkelt ta bort Pro-Mod från Eurotrialen på grund av detta, eller skärpa kraven. Det lades till exempel fram ett förslag att ProMod måste ha en originalram med original fjädringssystem, dvs samma som modifierat och fri kaross.
Lyckligtvis så lyckades jag prata bort detta förslag genom att envist hävda att alla kan montera en kaross på sin bil, men med originalram-kravet så kommer det att skrotas bilar, och förare stoppas från att köra...

Vi ställdes helt enkelt inför följande valmöjligheter....
1. Skrota Pro-Mod... Otänkbart!
2. Originalram, original fjädring och fri kaross... Otänkbart!
3. Fri ram, fri fjädring och så vidare samt kaross med skärmbreddare... Bästa alternativet.

Tänk på att det bara är Sverige, Norge, Finland och Tjeckien som har "riktiga" Pro-Mod.... Dom andra länderna stoppar in lite Modifierade och Prototyper för att "fylla upp" sin klass-kvot....

Ove
06-24-2008, 14:31
Synes dere har gjort en god jobb under de forutsetningene som er , Lasse og Tommy !

Vi ProMod-førere skriker opp ..... men tilpasser oss ..... mest røyk , men lite ild :grinpimp:

Det tror jeg gjelder Pål også .... :wink_animate:

.

Blesvik
06-24-2008, 17:07
Synes dere har gjort en god jobb under de forutsetningene som er , Lasse og Tommy !

Vi ProMod-førere skriker opp ..... men tilpasser oss ..... mest røyk , men lite ild :grinpimp:

Det tror jeg gjelder Pål også .... :wink_animate:

.
x2:smile:

Og jeg har en plan når det gjelder skjermbredderene:wink_animate:

Ove
06-24-2008, 20:21
Og jeg har en plan når det gjelder skjermbredderene:wink_animate:

Ja ?! Og det er ..... ??

Eller er det en industrihemmelighet Thefinger

.

Chevy-Sheriff
06-24-2008, 20:22
23551

Tommy
06-24-2008, 20:30
Fy fa€# å fin bilen til Pål ble... smykke...

Chevy-Sheriff
06-24-2008, 20:47
OBS!!!!

....jeg glemte å sette på underkjøringshinder, noe som blir påbudt f.o.m 2009

23579

Blesvik
07-01-2008, 16:20
HA-HA det bildet ble bra!Thefinger
Har planer om å lage bredderene i lexan men de blir 45-60cm brede på hver side så det skal ikke mye til for å rive istykker både breddere og skjermer:(
Dyrt blir det også..
Det beste hadde vært å hatt noe som ramlet av idet man kjører inn i seksjonen og er enkle å klipse på før neste seksjonThefinger

Det er uten tvil ett kjempehandikap å måtte kjøre med disse på bilen...

KJELLIS
07-01-2008, 21:51
HA-HA det bildet ble bra!Thefinger
Har planer om å lage bredderene i lexan men de blir 45-60cm brede på hver side så det skal ikke mye til for å rive istykker både breddere og skjermer:(
Dyrt blir det også..
Det beste hadde vært å hatt noe som ramlet av idet man kjører inn i seksjonen og er enkle å klipse på før neste seksjonThefinger

Det er uten tvil ett kjempehandikap å måtte kjøre med disse på bilen...

Hmm blir ikke det likt for alle i den klassen? Dyrt du trenger ikke bruke lexan. :idea:

Blesvik
07-01-2008, 22:09
Hmm blir ikke det likt for alle i den klassen? Dyrt du trenger ikke bruke lexan. :idea:
Kommer jo ann på hvor mye hjula stikker ut fra før det!
Trenger man ikke særlig med utbyggere blir det ikke mye handikap heller...
Lexan var for å ha dem gjennomsiktig.

KJELLIS
07-01-2008, 22:17
Kommer jo ann på hvor mye hjula stikker ut fra før det!
Trenger man ikke særlig med utbyggere blir det ikke mye handikap heller...
Lexan var for å ha dem gjennomsiktig.

Husk ikke skarpe kanter:laughing::laughing:

Mats
07-01-2008, 22:17
Låna bussens inner skärmar..:eyemouth:

Jeff Carter
07-02-2008, 14:04
Hey mr Tattoo :smile:

Its a shame i can't read all this but as i see it - you must be talking about your wheels sticking out ??

Maybe you could do this with lorry mudguards -- hmmmmmmm nice -

ha ha ha ha :beer:

Tom K
07-02-2008, 14:54
Hva med strekkmetall ? :grinpimp:

KJELLIS
07-02-2008, 19:18
Hva med strekkmetall ? :grinpimp:

Faen Tom. nå har du gitt dem noe å tenke på (strekkmetall):laughing::laughing:

Blesvik
07-02-2008, 20:03
Det har allerede vært diskutert en stund:wink_animate:
Så vi får se!

Tommy
07-02-2008, 20:16
Et råd vil være å bygge skjermbreddere som de er ment....

Om man klarer å finne en "smart" løsning så vil smutthullet garrantert bli tettet igjen til vinteren. Klassen har allerede hatt mye støy, og som sagt så er det flere som synes klassen ikke har noe i Eurotrial å gjøre..

Såvidt jeg vet er klassen Eurotrials minste i antall deltagere, og "1/3" av bilene er norske..

La oss slippe å ha mye styr med dette i dagene før konkurransen...

Dette er min personlige mening, så er det sagt...

Blesvik
07-02-2008, 20:40
Men hvorfor vil ikke de landene som ikke har ProMod ikke ha klassen med i ET?
Som en svenske sa i dag, det kan kun være pga nasjonspoengene!
Og andre grunner kan det vel ikke være?:shaking:
Norge, Sverige, Finland, England og Tsjekkia ønsker klassen og det må vel være grunn nok for å opprettholde klassen med regler som disse landene kan enes om...
Er jo helt tullete at de som ikke har klassen skal være med på å stemme på hvordan reglene skal være!

Blesvik
07-02-2008, 21:00
Et råd vil være å bygge skjermbreddere som de er ment....

The wings have to fulfil the following minimum definition:
From bottom to the vertical middle of the wheel must be a wing. This wing must cover 1/3 of the width of the wheel.
Ut fra regelteksten er det målene på bredderen, og ikke materialet som er viktig.
Det står ingenting om at de skal hindre sprut.
Når Proto kan få godkjent deler av torpedoveggen laget av gitter for å få bedre sikt, ser jeg ingen grunn til at teknisk kontrollant kan nekte oss å lage tilsvarende på skjermbredderene.

lazy donkey
07-02-2008, 21:15
Er det ikke bare å lage deg skjermer ,som du mener er riktig?

KJELLIS
07-02-2008, 21:20
Hvorfor ikke bare sette på breddere pål?

Janne Bronndal
07-02-2008, 21:26
Skjermer skal lages i helt materiale, dvs enten lexan, glassfiber el.lign.
Nettingskjermer vil ikke bli godkjent på teknisk kontroll.

Dette er en avgjørelse som er vedtatt i kveld etter møte i ET komiteen Norge og med Teknisk Sjef for Eurotrial. Denne avgjørelsen vil ikke bli endret. Avgjørelsen er basert på regelverket som sier at kjøretøyet skal se ut som et serieprodusert kjøretøy.
Dersom en deltager møter opp med nettingskjermer i Pro-Mod vil denne bli avvist fra deltagelse i Eurotrial.

Janne Bronndal

Blesvik
07-02-2008, 21:42
Hvorfor ikke bare sette på breddere pål?
Fordi når man skal stille i ett så viktig løp som dette og satse alt på å gjøre det bra er det kjipt å måtte montere halvmeter brede vinger på bilen slik at man ikke kan se hjula.
Litt uvant kan du si..
Du skjønner det Kjell?

KJELLIS
07-02-2008, 21:51
Fordi når man skal stille i ett så viktig løp som dette og satse alt på å gjøre det bra er det kjipt å måtte montere halvmeter brede vinger på bilen slik at man ikke kan se hjula.
Litt uvant kan du si..
Du skjønner det Kjell?

Det blir likt for alle. hvorfor strekke reglene hele tiden. er det regler så skal de følges, dermed basta.:smile:

Tom K
07-02-2008, 21:52
Tror rett og slett ikke de vil ha deg med jeg Pål Thefinger

KJELLIS
07-02-2008, 22:01
Tror rett og slett ikke de vil ha deg med jeg Pål Thefinger

Hmm er ikke dum du Tom:laughing::laughing::laughing:

Blesvik
07-02-2008, 22:20
Det blir likt for alle. hvorfor strekke reglene hele tiden. er det regler så skal de følges, dermed basta.:smile:
Blir jo ikke likt for alle, finnes sikkert biler som ikke trenger breddere i hele tatt!
Syntes du det er en bra regel Kjell?

Men en annen ting, fikk tidlig beskjed om at skjermene skulle dekke 2/3 av dekket og har ikke tenkt på annet.
Ser nå at det ståt 1/3 i regelen så det hjelper bra det!
Og hvis det blir tørt vil jo lexanen holde seg ganske gjennomsiktig så det kan bli greit:smile:

Irok
07-02-2008, 22:25
Blir ca 5cm breddere på min daThefinger

Tom K
07-02-2008, 22:27
Finnes det ikke sånn myk gjennomsiktig gummi også da ? samme som er i vinduer på telt og kalesje bare litt tykkere , da tåler det litt juling uten å sprekke også

KJELLIS
07-02-2008, 22:31
Blir jo ikke likt for alle, finnes sikkert biler som ikke trenger breddere i hele tatt!
Syntes du det er en bra regel Kjell?

Men en annen ting, fikk tidlig beskjed om at skjermene skulle dekke 2/3 av dekket og har ikke tenkt på annet.
Ser nå at det ståt 1/3 i regelen så det hjelper bra det!
Og hvis det blir tørt vil jo lexanen holde seg ganske gjennomsiktig så det kan bli greit:smile:

Nei enig med deg regelen er teit men nå er den der så den må følges. ja det finns biler som ikke trenger breddere, men du snakker om å se hjula så da blir det vel likt for alle.

Kristian
07-02-2008, 22:35

kan du ikke bare strekke en ståltråd ut fra hjulbuen og trekke denne med gjnnomsiktig plastfolie da pål:laughing:

jan terje
07-02-2008, 23:01
Litt uvant kan du si..
Du skjønner det Kjell?

Det er bare å sette på ett Ford Bronco eller Chevrolet Blazer karosseri, så slipper du bredderne. Eller smalere akslinger fra en Suzuki 413.
Jeg er overbevist om att ingen er ute etter deg eller din bil, og jeg synes alle snart bør ta inn over seg att alle i ET komiteen gjør dette for att alle skal enes, da får deltakerne svelge noen kameler.
Det er også snart på sin plass å bemerke att hver gang det er regeldiskusjoner så dreier det seg om denne bilen. Kansje er det en grunn til det?
Om det ikke går ann å glede seg over ET bør kansje dere som klager mest heller vurdere om dere skal bli hjemme og sippe, så kan heller ET bli en fest for dem som vil ha det gøy sammen, uansett regler.
Jeg vil tro att det etterhvert sliter på de frivillige med dette sytet, og det bør dere tenke over så dere ikke mister alle frivillige i sporten.
Men det er klart, da slipper dere regler.

jan terje
07-02-2008, 23:05
Er jo helt tullete at de som ikke har klassen skal være med på å stemme på hvordan reglene skal være!

Er du i mot demokrati? Eller mener du att fx. Tyskland kan lage 57 nye nasjonale klasser og forlange att de skal være med i ET? For å sikre flere tyske deltakere og dermed flere nasjon poeng til Tyskland?

Blesvik
07-03-2008, 15:37
Vil bare si at jeg legger meg helt flat og beklager styret jeg har laget om denne saken.
Ble fortalt etter eurotrial møtet i Tyskland at skjermene skulle dekke 2/3 deler av dekket og 90 grader av omkretsen.
Når jeg hørte dette gikk det nesten en sikring i huet mitt og jeg har ikke oppdaget før i går at jeg var feil informert og det er 1/3 og fra kanalen og opp til toppen av hjulet.
Sammen med andre felger slipper jeg unna med ca 25-30 cm breddere og det blir mye bedre:smile:
At jeg spurte Eurotrial ledelsen om jeg kunne lage gitterbreddere føler jeg ikke er galt, det er bedre å spørre på forhånd enn å stille med det på teknisk.
Og det må være lov å tenke litt utradisjonelt...

Chevysub
07-03-2008, 15:49
Finnes det ikke sånn myk gjennomsiktig gummi også da ? samme som er i vinduer på telt og kalesje bare litt tykkere , da tåler det litt juling uten å sprekke også

Man kan vel bruke slik "gardin" som man bruker foran lagerporter ? Gjennomsiktig(når den er ny) og myk, men formet som en skjerm og festet vil den jo være en skjerm, i "helt" materiale, og man ser igjennom.

Og det skjer ingenting med den når man vrir vogna rundt et tre, antagelig.

Amund
07-03-2008, 16:53

Bare pass opp for strekkmerker! :idea:

lag deg noen skikkelige breddere da Pål. Gjennomsiktige lexanbreddere, kommer til å se ut som en månebil!

Kan du ikke bare si du har laget breddere, men de er laget i et supertynt gjennomsiktig materiale som ikke kan sees med det blotte øye? :laughing:

jan terje
07-03-2008, 17:11
Vil bare si at jeg legger meg helt flat og beklager styret jeg har laget om denne saken.

Og det må være lov å tenke litt utradisjonelt...

Det første var bra att du skriver.
Det andre er også positivt. Problemet er att om en med "utradisjonelt" mener att en skal vri og vrenge på enhver regel for å finne "løsninger" ingen hadde tenkt att noen skulle komme med så blir det feil.
Regelen er begrunnet fra komiteen, men selvsagt har de ikke laget en telefonkatalog lignende regelbok med alle tenkelige idiot forslag.
Når det gjelder din bil så er det dessverre slik, om du liker det eller ei, att den har vært gjenstand for diskusjon siden den tøffet rundt som Standard bil.
Du er en nytenker, problemet oppstår når du mener regelverket til en hver tid skal tilpasses dine ideer. Håper du og andre lærer av dette.

Tom K
07-03-2008, 17:26
I motorsport har det i alle år vært forskjellige tolkninger av reglene, husker i "gamle dager" når jeg var mekaniker for Thor Holm i rallycross, RS 200 hadde intercooleren på taket å vi satte på en som var litt høyere enn den originale bare for å tyne ut noen hk ekstra , dette ble forbudt fordi det forandret bilens originale form, javel...da senket vi intercooleren og vinklet den litt å vips så var det godkjent, det må være lov å benytte seg av smutthull og lignende, hvis det står at det skal være skjermbreddere så greit nok...men hvis ikke det står hva den skal være laget av så er det vel fritt fram?? nå er det jo forandret litt her da så strekkmetall er ikke lov , å hvor mange er det ikke som har fått bilen godkjent på teknisk bare for å bli nektet eller få mangel på neste løp selv om bilen er uforandret, nettop fordi funkjonæren tolker loven på den måten han mener er riktig ?? nytenking og litt utradisjonelle veier er bare bra.

jada jeg kommer sikkert til å få pepper for dette:grinpimp:

epa b loco
07-03-2008, 18:29
Enig med deg Tom, må være lov å prøve andre løsninger:grinpimp: JT har PMS tror jeg:beer:

Tom K
07-03-2008, 19:02
I all konkurranse har det vært forskjellig tolkning av reglene, se bare på skøyter....kondomdrakt med riller for å minke luftmotstand, klappskøyter, pukkel på ryggen...alt dette ble det mye snakk om, men det sto ikke i reglene at det var forbudt.
Bokløv fikk vel pepper for sin utradisjonelle hoppstil han også...men hvem hoppet lengst ? hvordan hopper ALLE skihoppere i dag ???

Å Jan Terje...det du sier om at bilen til Pål har vært diskutert i alle år...kanskje fordi Pål har mere mellom øra enn mange andre har, det ER lov å tenke utradisjonellt, det ER lov å tøye reglene , det er lov å bruke hue....

jan terje
07-03-2008, 19:54
Jeg er ikke i mot nytenkning.
Og Pål Blesvik vil jeg bestemt påstå att er norges beste trialfører, og en inspirasjonskilde for mange i sporten.
Men det medfører for Pål, som for alle "helter" ett moralsk ansvar for å fremme seg selv og sporten på en fin måte samt og godta att enkelte faktisk stiller spørsmål ved hans nytenkning.
Påls ideer blir kopiert, hans problem har stort sett alltid vært att nytenkningen ligger noen hakk forran akseptert tolkning av regler. I Standard husker vi hans lovlige beskyttelse av fordelingskassen som alle så att var en skliplate.
I Modifisert klarte han å dokumentere att Suzuki var levert med spiraler, men fokuset rundt den detaljen gjorde att bilen gikk med endret hjulavstand uten att noen bemerket det.
For Pål som andre er det slik att om en stikker trynet frem, så får en tåle å av og til få en tilbake på trynet. For det sier seg selv att Påls strekking og finurlige tolkning av alle regler vil provosere.
Like viktig blir det for personer som forventer att alle skal være åpne til sins og forståelsesfulle for deres tolkning og nytenkning att de er det selv når andre gjør det samme. Og det er nok dessverre her jeg blir mest provosert av Pål, for som han kjører hardt på med telefoner, mailer & forumskriving for sitt syn bruker han dessverre samme metoder for å stoppe andres nytenkning. Kan nevne bilen Tom Allan bygget for noen år siden og ikke minst hans kamp for forbud mot portalakslinger i ProMod. Når det gjalt portaler skiftet Pål syn på det straks han fikk selv.
Pål og jeg har kranglet eller i egne øyne diskutert dette i en årrekke på nett og på telefon, og vi kommer stort sett over det..... Der er Pål og jeg like-en skal skille sak og person.:smile::smile::smile::smile:

Lasse suzicán
07-03-2008, 19:57
... det ER lov å tøye reglene , ....
Noppe!!!
Det ER IKKE lov å tøye reglene....

Regler finns överallt i samhället. Utan regler skulle samhället rasa samman....
Jaja! Jag vet att det bara är 50km/h utanför skolan där, men man får lov att köra fortare, för det vill jag.... Barnen får väl flytta sig när jag kommer...
Jamen jag slog bara ihjäl honom lite grann. Bara jättelite. Inte mitt fel att han dog...
Jag rånade bara banken på 50000 kronor trots att dom hade mer pengar, så det är väl inte olagligt. Dom har ju kvar pengar...
Och så vidare.... Regler finns, och dom ska följas. Bryter man mot dom, bestraffas man. Så enkelt är det.....

.... det er lov å bruke hue....
Bruker man hue så vet man att man inte får bryta mot reglerna.....

Tom K
07-03-2008, 20:08
Jeg sa ikke bryte reglene Lasse, men jeg ordla meg kanskje litt feil, det jeg mener er at hvis det er mulig å omgå reglen UTEN å bryte den så ser jeg ikke noe galt i det

Jeg slo ham i hjel...men det var selvforsvar, han hadde kniv.:grinpimp:

Ja jeg kjørte for fort, men frugan ligger i baksetet å skal føde:wink_animate:

Selvfølgelig skal ingen bryte reglene :grinpimp:

Blesvik
07-03-2008, 20:12
Til JT:
Hadde egentlig ikke tenkt å engasjere meg mer her etter dine tåpelige innlegg men jeg må si dette:
Det var ikke regler for endring av akselavstand den gangen jeg bygget spiraler, jeg har ikke jobbet for å stoppe Tom Allans bil og når Classic skulle innføres jobbet jeg for at portaler ikke skulle være tillatt slik som det finske regelverket som vi brukte som mal den gangen.
Det endte opp med at portaler skulle tillates, og da jeg byttet klasse satte jeg selvfølgelig på portaler. Mener du at jeg ikke skulle gjøre det da??:shaking:

Jeg har alltid fulgt reglene og kommer til å fortsette med det.

Og Lasse: dine "sammenlikninger" var vel litt svake i denne sammenhengen..

lazy donkey
07-03-2008, 20:14
Jeg er ikke i mot nytenkning.
Og Pål Blesvik vil jeg bestemt påstå att er norges beste trialfører, og en inspirasjonskilde for mange i sporten.
Men det medfører for Pål, som for alle "helter" ett moralsk ansvar for å fremme seg selv og sporten på en fin måte samt og godta att enkelte faktisk stiller spørsmål ved hans nytenkning.
Påls ideer blir kopiert, hans problem har stort sett alltid vært att nytenkningen ligger noen hakk forran akseptert tolkning av regler. I Standard husker vi hans lovlige beskyttelse av fordelingskassen som alle så att var en skliplate.
I Modifisert klarte han å dokumentere att Suzuki var levert med spiraler, men fokuset rundt den detaljen gjorde att bilen gikk med endret hjulavstand uten att noen bemerket det.
For Pål som andre er det slik att om en stikker trynet frem, så får en tåle å av og til få en tilbake på trynet. For det sier seg selv att Påls strekking og finurlige tolkning av alle regler vil provosere.
Like viktig blir det for personer som forventer att alle skal være åpne til sins og forståelsesfulle for deres tolkning og nytenkning att de er det selv når andre gjør det samme. Og det er nok dessverre her jeg blir mest provosert av Pål, for som han kjører hardt på med telefoner, mailer & forumskriving for sitt syn bruker han dessverre samme metoder for å stoppe andres nytenkning. Kan nevne bilen Tom Allan bygget for noen år siden og ikke minst hans kamp for forbud mot portalakslinger i ProMod. Når det gjalt portaler skiftet Pål syn på det straks han fikk selv.
Pål og jeg har kranglet eller i egne øyne diskutert dette i en årrekke på nett og på telefon, og vi kommer stort sett over det..... Der er Pål og jeg like-en skal skille sak og person.:smile::smile::smile::smile:
Dette var vel et bevis på at JT ikke er pmsThefinger

jan terje
07-03-2008, 20:28
Til JT:
Hadde egentlig ikke tenkt å engasjere meg mer her etter dine tåpelige innlegg men jeg må si dette:
Det var ikke regler for endring av akselavstand den gangen jeg bygget spiraler, jeg har ikke jobbet for å stoppe Tom Allans bil og når Classic skulle innføres jobbet jeg for at portaler ikke skulle være tillatt slik som det finske regelverket som vi brukte som mal den gangen.
Det endte opp med at portaler skulle tillates, og da jeg byttet klasse satte jeg selvfølgelig på portaler. Mener du at jeg ikke skulle gjøre det da??:shaking:

Jeg har alltid fulgt reglene og kommer til å fortsette med det.

Og Lasse: dine "sammenlikninger" var vel litt svake i denne sammenhengen..

Du må gjerne utdype hva som var tåpelig.
Det neste jeg har merket med rødt er blank løgn Pål, det vet du.
Grønt: Om du liker det eller ei så er det dessverre ikke alle som er enig med deg her Pål, ikke att du jukser, men din evige strekking og forvrengte tolkning oppfattes av mange som farlig nær regelbrudd.
Ikke glem att når du sier hopp så hopper alle. Tør jeg minne deg om da jeg sakset inn en tidligere kommentar du hadde om min bil for att du skulle se att ting du tidligere mente var forbudt var lovlig og etter din regeltolkning når du hadde bygd likt?
Telefonterroren ente med att offroad.no måtte slette en haug med innlegg. Dessverre brenner enkelte ting seg inn på netthinnen Pål, og jeg kunne fylt sider her i 14 dager om dine krumspring.
Nei drit i dette, få på breddere og smil på ET. Det viktigste er att alle har det gøy, ikke minst fortjener arrangørene å slippe slike tåpelige diskusjoner som du har satt i gang (igjen) her.

hoel-in-one
07-03-2008, 20:34
Hey mr Tattoo :smile:

Its a shame i can't read all this but as i see it - you must be talking about your wheels sticking out ??

Maybe you could do this with lorry mudguards -- hmmmmmmm nice -

ha ha ha ha :beer:

Try to use the Google translator - it works and is readable, but doesn`t know shit about cars :smile:
Google.com and just serch for "translate"

I used it on an entire document the other day to save som time, but I had the greates laugh :laughing:

I think Lexan fenders will do great - I will bring my wheels for test Pål !

Tom K
07-03-2008, 20:42
din evige strekking og forvrengte tolkning oppfattes av mange som farlig nær regelbrudd.

Fullt lovlig så lenge ingen regler er brutt :grinpimp:

Blesvik
07-03-2008, 20:45
La meg si deg ett par ting Jan Terje.
Jeg er ferdig med å forsvare deg.
Lær deg hva det betyr å ha kamerater.
Få deg noe annet å gjøre enn å sitte og pønske ut intriger.:shaking:

jan terje
07-03-2008, 21:23
Det du skriver er forsåvidt OK men kunne du ikke i det minste prøvd å svare på de spørsmål du blir stilt?

Blesvik
07-03-2008, 21:26
Og du kan gi faen i å beskylde meg for løgn, dette er ting du hørte om og trodde dermed at det var fakta!
Det med Tom Allan var ett rykte og det at jeg satte på portaler i en klasse der det var tillat, hvordan kan det bli til en løgn??
Ta deg sammen!!

Slike ting som dette får meg til å få lyst gi blanke i hele sporten som jeg alltid har vært så glad i.
Så hvis flere deler oppfatningen til JT vær vennlig å gi meg beskjed så skal skal jeg vurdere det seriøst.

Tom K
07-03-2008, 21:31
Synes bare du skal ignorere det jeg Pål...ikke la deg fyre opp, det er akkurat det han vil :beer:

jan terje
07-03-2008, 21:34
Tåler du ingen kritiske spørsmål Pål? Eller mener du alle er sinsyke intrigemakere som kun er ute etter å ødelegge for deg om de kommer med spørsmål eller meninger om din bil eller dine tolkninger av regler?
Nei Pål, vær ditt ansvar bevist og lær deg til å ha takhøyde for att ikke alle deler dine meninger, det er nemlig lov å mene og tro hva man vil i dette landet.
Og jeg velger å tro att det er ett skudd i natten att du skal slutte å kjøre om flere deler min mening, tror du noen (om de deler min mening) nå tør å skrive det her og risikere att ett av norges gull håp i ET slutter uker før start????
:shaking::shaking::shaking::shaking::shaking::shak ing::shaking:

Blesvik
07-03-2008, 21:43
Hva var spørsmålet ditt da??
Om hva jeg mente var tåpelig i innleggene dine??:shaking:

jan terje
07-03-2008, 21:45
Ja.

Blesvik
07-03-2008, 21:46
Ta deg sammen!

jan terje
07-03-2008, 21:54
Ja vel.

Lasse suzicán
07-03-2008, 22:06
Nu delar jag snart ut "Gult kort" till Pål och Jan Terje....
Har ni två personliga problem med varandra, så får ni lösa dom via telefon eller PM, och inte här....

Blesvik
07-03-2008, 22:09
Har ni två personliga problem med varandra, så får ni lösa dom via telefon eller PM, och inte här....

Jeg er ferdig med saken.
Slett det gjerne.

EvoMan
07-03-2008, 22:30
nei nei, ikke tenk på å slutte Pål, det er drit gromt å se en så rolig sjåfør kjøre fort i seksjonene :)sjeldent å se kontrollert fart i dag...

ideen til Amund var best, si de er "litt vanskelig" å se for det blåtte øye.. eller lag de i gammle tv skjerm glass, det er nesten uknuselig og gratis, blir bare litt feil vinkel å se gjennom:)

men Lexan blir greit sikkert.

jan terje
07-03-2008, 23:05

Men for all del, jeg kan godt la være å stille spørsmål eller mene noe om biltrial.
Og det er jo like greit siden en ikke får svar likevel, ut over det att en ved å stille spørsmål er "premenstruell"- "idiot"- "intrigemaker".
Jeg vil likevel presisere igjen att Pål Blesvik er en foregangsmann og en dyktig fører i Biltrial, men att han i mine øyne strekker strikken vel langt.
Såpass bør en mann tåle.
Nok om det, lykke til i helgen-måtte beste mann vinne:smile:

Jeff Carter
07-04-2008, 17:58
Try to use the Google translator - it works and is readable, but doesn`t know shit about cars :smile:
Google.com and just serch for "translate"

I used it on an entire document the other day to save som time, but I had the greates laugh :laughing:

I think Lexan fenders will do great - I will bring my wheels for test Pål !

My God - I been on trying to understand your lingo for a log time now - then you come along with the smart idea of google translate -:smile:

I owe you a beer mate - cheers for that