PDA

View Full Version : Heving Cherokee

johennel
06-25-2008, 21:23
Jeg har en Cherokee 2000 model som trenger nye fjærer og dempere. Har lyst å heve bilen litt, det skal vist nok gjøre underverker for komfort. Er det noe som vil dele erfaringer eller meninger om dette med meg? Jeg vurderer et Old Man Emu sett. Har mailet to ganger til leverandør uten å få svar og har ikke ennå fått tid til å ringe dem innenfor min arbeidstid. Noen som vet hva dette vil koste, om det er rimeliger å kjøpe fra utlandet, evt sverige?
Jeg må ha noe som jeg selv kan klare å montere på bilen og som ikke kommer i konflikt med Biltisynet eller krever store modifikasjoner.
Alle tips om hva jeg bør gjøre, hvem jeg bør handle hos etc tas i mot med takk.
Hilsen en fornøyd Cherokee eier.

sivrt
06-25-2008, 21:31
Old Man Emu sett, ca 2-2,5", får du hos 4x4supply, ligger vel på rundt 8-10 lapper. Bgnor har også et bra Trailmaster sett på 3" men er nok ikke like komfortabelt som OME. OME er mykere..

Det er billigere å kjøpe heving i f.eks USA, men de har ikke TUV papirer. Det gjør det nærmest umulig å få dette godkjent i vognkortet. Trailmaster og OME har disse papirene.

Som en hovedregel er det oftest sånn at jo mer hevet en XJ er, jo mindre komfortabel er den langs veien. Mer eller mindre. Man kan selvfølgelig oppgradere andre komponenter på bilen for å få igjen komforten men da begynner det å koste litt..

Lykke til..

johennel
06-25-2008, 22:31
Hei og takk for godt svar.
Det vil koste meg rundt 10 lapper å kjøpe originale dempere og bladfjærer fra Bergheim i Bergen.
Jeg må uansett ha nye fjærer og dempere bak, foran holder de kanskje en stund til. Fjærene foran skal vel holde en stund. Problemet ligger i dag i at hekken ligger lavt og demperene er dårlig.
På alle nettsider jeg har sett skrytes det fælt av OME hevesett. Det kan virke som om montering av ett slikt forandrer Jeep`en min til en Audi A8 komfortmessig.
Mener du at bilen vil bli mindre komfortabel på veien med ett hevesett? Jeg kjører ikke offroad og har egentlig ikke bruk for mer heving. Kanskje jeg skal satse på å kjøpe fjærer og dempere i originale dimensjoner?
Hvilke andre ting kan jeg gjøre for å fp litt bedre komfort? Foringer? Styredemper etc?
Har også litt problemer med ulåter fra fronten av bilen ved fullt rattutslag og lav fart, kan dette skyldes foringer, styredemper, hjullager eller annet? Det er også mye "knirk" når 4 hjulsdrift er i bruk..
Takker og bukker. :-)

sivrt
06-25-2008, 23:40
Vil ikke tro at du noengang vil få samme komfort i jeepen som i en A8.

Et OME sett vil nok ikke ha noe å si komfortmessig til det verre, ofte til det bedre. Er helst fra 3" sett og oppover da fjørene som regel er stivere på disse settene.

Styredemperen skal dempe vibrasjoner i styringen ved kjøring på ujevnt underlag. Hvis resten av drivverket er justert riktig vil det ikke hjelpe med ny eller bedre styredemper.

Ulyden du beskriver foran virker som et gåent kryss i stikkakslingen på en av sidene foran. Kan også være hjullageret men siden det knirker vil e tro det er et kryss. De blir tørre for fett etter en tid og vil knirke. Sjekk også mellomakselen forover. Kan være lite fett i CV leddet oppe ved transferkassen.

Oppskrift på bytte av kryss på stikkaksel og overhaling av CV ledd finner du i tråder her inne på Jeep delen av forumet..

johennel
06-27-2008, 07:43
Hei og takk for god info.
Jeg har sjekket litt priser rundt omkring og funnet ut at deler koster det halve i Sverige. Skal på ferie dit og vurderer å handle litt der. Er det noen som vet om gode butikker / verksteder på vestkysten? Mellom Svinesund og Malmø?
Har også hatt kontakt med merkeforhandler i Bergen men de er svinedyre og vet ikke helt hva de driver med! Rart at en Jeep forhandler ikke har folk som har litt lidenskap for Jeep.
Det ser ut som om det går mot å bytte ut dempere og fjærer og ikke heving av bilen. Til mitt bruk er den høy nok, og hvis jeg ikke får noe særlig mer komfort kan jeg like godt holde den slik den er.

Amund
06-27-2008, 12:34
En viktig ting du får ekstra med f.eks. OME - fjæringsvei. Fra å sprette over fartsdumper kan du med et sånt sett flise over og bare gynge litt... veldig fint når man har det travelt i dårlige bygater :) Vi har også OME på BG NOR til en hyggelig pris.

johennel
06-27-2008, 12:40
Se der ja! Der var Amund på banen.
Hvor hyggelig er prisen hos dere? Finner den ikke på nettet.

Rocker
09-10-2008, 15:54
Hei.

Fått ordna deg med hevesett nå?
Har 2,5" OME-sett på min og er svært fornøyd.
Bare å ta en tur til Vaksdal hvis du vil se/prøve:smokin:

Mvh
Rocker

sivrt
09-11-2008, 22:01
Hvor er bildene da Rocker? Thefinger

Johennel må jo også få ut bilder av sin hvis det er blitt noe fremgang der i gården..

Rocker
09-12-2008, 09:28
Hei.

Øhh...bilder:question:
Har noen bilder, men av så dårlig kvalitet at det ikke er noe å legge ut her.
Skal prøve å ordne noen bilder i slutten av mnd., hvis jeg får sveiva igang analog-kameraet da:smokin:
Ikke noe ddigitalis vibratus(mob-kamera) her i gårdenThefinger

Mvh
Rocker