PDA

View Full Version : Mer fres i Hilux 82 Disel 2.2

snaggletooth
04-05-2007, 19:43
Kjøpte en Toyota Hi-lux 1982 mod med 2.2L Disel Motor i.
Kjørte bilen fra Skien og hjem til Lørenskog for egen maskin og den gikk forsovidt fint, men noe raserbil var det ikke, og i de brateste motbakkene ble det ungt for den.
På mangelappen som fulgte med var det bemerket for høy avgass så regner med at det er en del å hente ved å ta en skikkelig service.
men er det noen andre knep for å få litt mere fart i disse motorene?
F.eks. noen som har erfaringer med ettermontert Turbo?

Evnt. andre motorer som passer sånn ca i denne bilen som er litt sprekere?
Helst disel, f.eks. nyere hi-lux motorer?

Muzaki
04-06-2007, 11:34
Jeg har satt en pajero-turbo på den jeg har stående. (om det ble noe bedre vet jeg ikke, ettersom jeg ikke har kjørt den uten).

Bøen
04-06-2007, 12:51
Jeg har satt en pajero-turbo på den jeg har stående. (om det ble noe bedre vet jeg ikke, ettersom jeg ikke har kjørt den uten).

Toyota manifoil med pajeroturbo bolt-on??

Muzaki
04-06-2007, 13:26
Japp. Bare borre litt større hull i skruehullene i turboen. Tror det var 11 eller 13. Husker ikke.

Bør ha oljefilter som henger, ettersom ett som står ut blir i veien for luft inn.

Volvo 240 turbo flens passer rett på som eksos.

snaggletooth
04-06-2007, 18:26
Det burde vel bli bedre det...
men er det bare å montere turboen på henholdsvis eksosmanifold og mellom luft-filter/luftinnsug og kjøre iveg?
eller er det mere ting så må ordnes (intercoolere, justering av ditt og datt og bytting av masse andre ting som ikke kan brukes når en har turbo)
ja, jeg spør dumt og håper på mindre unødvendig arbeid som følge av det:rolleyes:

Bøen
04-06-2007, 19:12
må vel borre olje retur inn i blokka har eg hørt,trykket kan man ta fra den som går til dynamo/vakuumpumpe.

snaggletooth
04-06-2007, 20:12
må vel borre olje retur inn i blokka har eg hørt,trykket kan man ta fra den som går til dynamo/vakuumpumpe.

Her er ikke min turbo-kunnskap tilstrekkelig merker jeg.
Noen som kan forklare litt mer utfyllende?

Muzaki
04-07-2007, 10:15
Du må sørge for å få olje inn i turboen, og da ut igjen også. Må nok justere opp pumpa litt. Ende på veivhusventilasjonen, slik at trykket ikke går i toppen.