PDA

View Full Version : Snaggletooths Hot Rod Hi-Lux

snaggletooth
07-15-2008, 01:00
legger ut prosjektet mitt her...

Planen er å totalrestaurere en 1982 Toyota Hi-lux.
Nå glemte jeg jo selvfølgelig å ta bilder av bilen før jeg pelte alt fra hverandre. Men har iallefall holdt på med ramma innimellom diverse andre prosjekter.
Skal i løpet av uka få sveisa de siste småtinga og etterhvert begynne på karosseriet.

Monster Teddy
07-15-2008, 08:10
Steike! totalresturere dette må bare bli spennende. når du kommer til akslingene legg mye ut mye bilder :eyemouth: Kjempe arbeid med ramma!
stå på.

snaggletooth
07-19-2008, 14:44
De siste dagene har jeg pusla med å lage et hendig trillebord til karosseriet.
Ble litt mer jobb en forventa (som alltid) men det var morro også. Fikk nesten lyst til å bygge meg rør-ramme:smokin:

Som dere ser av bildene lagde jeg trillebordet oppå den orginale ramma ved å skru en liten metallbrakett fast i hver av de 6 hyttefestene på ramma.
Deretter sveisa jeg disse brakettene sammen til en rør ramme, løsna den fra orginalramma og sveisa den fast oppå en annen rør ramme med hjul på.

Hensikten er å kunne jobbe med karosseriet og understellet samtidig.
På karosseriet er det masse detaljejobb som tar tid, men som krever lite materialer og kostnader. Understellet derimot er i utgangspunktet en smal sak og sette sammen, men her er det penga som holder igjen ettersom nye fjærer, dempere, bremser, driverk, motor osv blir ganske dyrt å handle inn på en gang.

Samtidig blir hytta nå veldig hendig og flytte rundt i en forholdsvis liten garage som på vinteren også skal huse bruksbilen mellom arbeidøktene.

snaggletooth
07-21-2008, 23:10
Trodde jeg var ferdig med å sveis ramma, men da jeg skrudde ut girkassetraversen idag løsna de fastsveisa mutterne inni rammevangene.
Så da ble det mer sveising likevel.

Rydda også frem karosseriet idag. Skal prøve å få det opp på bordet i garagen imorgen. Var Mye jobb å ta tak i der gitt:smokin:

hoel-in-one
07-22-2008, 00:44
Du har pågangsmot !!!!
Jeg har helt sikkert deler om du trenger. Har en som er i bedre stand som hugges.

snaggletooth
07-23-2008, 01:41
pågangsmot må en jo ha:D:D:D

Jeg vet at jeg trenger høyre forskjerm om du har en billig en. Skal bare bruke den som mal for glassfiber eller karbonfiber så litt rust går bra.
Har sett mange firmaer i usa som selger ferdige glassfiberskjermer, men har så langt bare sett sånne som er bredda noe voldsomt for baja racere og jeg vil ha orginal skjermer.

hoel-in-one
07-23-2008, 08:37
Jeg har framskjermer, men de er forbruksvare på TOYLET om du har sett i garasjen min. Jeg har former, men kun med moderat bredding som du ser på bilen i garasjen min.
Vi har er forhandler for de som lager de store skjermene i USA -det er Hannemann.. Jeg fikk tak ii et par slike til min 83 hos en hugger i LA i vår, skal sette de på TOYLET og se hvordan det blir.

.. titt inn i garasjen min - Hoel goes trial -

snaggletooth
07-24-2008, 23:47
Etter noen rolige dager i det fine været har jeg omsider fått hytta opp i garagen.
Imorgen skal jeg pelle ut det som er igjen av komponenter og finne ut hva som må gjøres rundt omkring.
Skulle være nok av å ta tak i iallefall...

Fant blandt annet en nokså tvilsom rustsveising i gulvet rett under pedalene.
Hvem det nå en var som konstruerte sammen det lappeteppet hadde vist ikke drill så han fikk borra hull til å feste karosseriet i ramma igjen etter at han var ferdig....sikkert ikke så farlig detThefinger

på mandag blir det en tur til ståll-handel'n

snaggletooth
07-28-2008, 23:24
Karosseriet er nå helt demontert og vaska sånn någelunde reint.
Det visste seg at gulvet hadde fått en del mer rustskader en jeg først trodde.
Men det ordner seg.

Måtte rette opp fronten litt.
Kryssmål av ramma viste at ramma var rett, men de fremste karosserifestene satt et par cm for langt til den ene siden så litt imrovisert oppretting ble utført på gårdsplassen. Heldigvis er disse karosseriene myke som ost.

Frontplata er nå av og teller nå på knappene om jeg skal kjøpe en piratplate til MK2 fra veng og modifisere den så den passer MK1 eller om jeg skal støpe en i karbonfiber.
Heller mot sistnevnte.

snaggletooth
07-30-2008, 23:36
Har begynt å reparere frontplata så jeg får gjort et avstøp av den.
Har også gjort et par test støpinger av både glassfiber og karbonfiber og det ser bra ut...venter på herdinga nå. Bilder kommer...

Har også prata med Toyota ang hva som er mulig å få dokumentert ovenfor BT.
og det er i grunn ingenting annet en det bilen ble levert med i 82.
Kan vel få dytta i en 2L motor på argumentet at 18R motoren har mer effekt, men kan vel da likegjerne sette inn en 18R??? Den veier vel mindre.
Orginalt satt den forøvrig en L motor (2,2Disel) i min.

Hadde en ide om Landcruiser forstilling med spiralfjærer også, men det er vel bare å glemme:(

snaggletooth
07-31-2008, 23:15
Har begynt å reparere frontplata for å lage avstøp av den i glassfiber og deretter bruke denne som form til ny frontplate i karbonfiber

På bilde 1 ser dere den ene frontplata før reperasjon
bilde 2 underveis og bilde 3 er den klar for avstøp.
Bilde 4 viser baksiden etter at den er ferdig. Her kan du se hvordan en dårlig/lat oppretter kan lure kundene sine trill rundtThefinger
i dette tilfellet spiller det selfølgelig ingen rolle ettersom den kun skal brukes til å støpe form

snaggletooth
07-31-2008, 23:16
Har også testa ut støping av karbonfiber og glassfiber.

hoel-in-one
07-31-2008, 23:37
Har du grei tilgang på carbonfiber ? Tenkte å lage nye breddere til Toylet`n i carbon.... etter at jeg er ferdig med å bulke den :smile:

snaggletooth
08-01-2008, 16:44
Har du grei tilgang på carbonfiber ? Tenkte å lage nye breddere til Toylet`n i carbon.... etter at jeg er ferdig med å bulke den :smile:

de har det på biltema, både epoksy og matter.
Koster 549 per kvadrat, men en matte skulle vel holde til 2breddere iallefall

Tommy
08-01-2008, 17:39
det står jaggu respekt av å gå igang med en slik jobb, skal følge med her...

snaggletooth
08-01-2008, 20:32
det står jaggu respekt av å gå igang med en slik jobb, skal følge med her...

Takk for det Tommy.
Når jeg er ferdig med denne skal jeg bygge biltrial bil:P

snaggletooth
08-17-2008, 23:49
Glassfiberutstyret jeg bestilte kom på fedag så nå er jeg igang med voksing av formene til lykteplatene.
Har også renset frontbjelkene til hytta med sandblåser, syre og slipemaskiner og grunnet de opp med epoksyprimer.

Mens dette tørket har jeg også fått begynt å rense opp en innerskjerm.

snaggletooth
08-18-2008, 23:16
Frontbjelka er nå limt sammen og det gjenstår bare å fuge opp alle sveiser så er denne bedre en da den var ny:smokin:
Bortsett fra det har kvelden gått med til mer rensing av innerskjermer og mer voksing av glassfiberformer

Vet ikke helt om det er positivt eller negativt, men det som tar lengst tid med dette bygget er å vente.
Vente på at rustsyra skal virke, vente på at avfettinga skal virke, Vente på at grunninga skal tørke, vente på lim, vente på voks, vente på fuger og alt annet som skal tørke....og somregel i flere lag:sleep:

snaggletooth
08-24-2008, 23:24
Da var karbonfiber lykteplatene endelig støpt.
Den en dro med seg masse gelcoat fra formen så blir litt sliping og et ekstra lag med epoxylim på de tror jeg.
Men hekta de på med wisegrip og det ser ut til å passe ganske bra.

regner med at jeg nå setter samen de 4 delene tilfrontplata så den blir en stor del og monterer den på bilen når innerskjermene er renska opp og sveisa sammen

snaggletooth
09-03-2008, 23:34
Har begynt å reparere innerskjermene nå.
Er litt av et lappeteppe. frontplatene kan ikke monteres før innerskjermene er fiksa opp...innerskjermene kan ikke monteres før torpedoveggen er renska opp sov osv...

knixen
09-03-2008, 23:37
imponerende jobb du gjør!!! Virkelig!:beer:

snaggletooth
09-04-2008, 16:51
imponerende jobb du gjør!!! Virkelig!:beer:

Takk:beer:

Hilux
09-04-2008, 18:45
Jeg støtter Knixen på den, utrolig flott jobb!!

Skal bli gøy å følge tråden videre :beer:

Giljar
09-04-2008, 20:29
Har bare en tig å si.....dersom du holder stilen helt til mål blir dette intet mindre en PERFEKT!!

snaggletooth
09-04-2008, 22:49
takk for positive ord....:smile:

Den STORE fordelen her er at jeg har ikke satt noen antydning for tidsfrist på noe som helst, og jeg lar meg ikke stresse så det øker jo sjangsene for å holde kvaliteten oppe

fastfoot
09-05-2008, 07:53
takk for positive ord....:smile:

Den STORE fordelen her er at jeg har ikke satt noen antydning for tidsfrist på noe som helst, og jeg lar meg ikke stresse så det øker jo sjangsene for å holde kvaliteten oppe

kjempebra Espen, det ser veldig bra ut !!!!!

snaggletooth
09-07-2008, 21:05
kjempebra Espen, det ser veldig bra ut !!!!!

Takk for det Ole:smile:

likbil
09-08-2008, 11:25
Åssen blir det med sikkerheten når du bruker så mye glassfiber?

Giljar
09-08-2008, 18:27

Tviler på at det har noen som helst betydning, mye er det vel egentlig ikke heller. (enda;)

likbil
09-08-2008, 20:21
Tviler på at det har noen som helst betydning, mye er det vel egentlig ikke heller. (enda;)
Var ikke innerskjermer og frontplate med tverrbjelke i glassfiber?
Trodde dette var noe som skulle ta av ved evnt kollisjon?
Så med glassfiber ville jeg tro at dette punktet på bilen ble noe svakt, eller tar jeg feil???

Mikael
09-08-2008, 20:23
Blir svakt ja, men du har jo fortsatt rammevanger og torpedo vegg :smokin:

likbil
09-08-2008, 20:25
jo, sant det.
Men er det ikke to hyttefester der fremme?

snaggletooth
09-08-2008, 23:37

Godt spørsmål og viktig tema dere er inne på her.

Skal ikke påberope meg noe ekspertise på dette området (for det er sikkert folk her med tilsvarende eller bedre kompetanse), men som bilopretter har jeg en del kursing på hvordan forskjellige typer bilkarroseri er bygget opp og hvordan de deformeres i en kolisjon.
Når det gjelder en frontkolisjon vil det være rammevangene som tar av for støyten i de fleste selvbærende karosserier og biler med ramme. Det spiller lite rolle hva du har oppå ramma når du har langsgående 100x50x3mm stålbjelker som står imot det du treffer (på en bil med ramme iallefall).
På f.eks. de fleste nyere Vw og Audi med selværende karroseri er det faktisk bare en frontboks av plast som holder hele fronten. Under denne sitter det to rammevanger med en påslkrudd forstillingstravers og en tynn fangerbjelke i stål. Har sett mange knuste frontbokser på disse.

Men for å gå litt mer konkret innpå min bil.
Jeg har sålangt IKKE brukt noe glassfiber. Jeg har brukt karbonfiber som er mye sterkere en glassfiber. Ifølge discovery er dette det kraftigste materialet som finnes (dog i forhold til vekt og ettersom karbonfiber veier veldig lite kan en ikke sammenligne det med stål bare ved å se på dimensjoner)
MEN jeg har KUN brukt dette i lykteplatene. Bjelka med braketter til de to fremre karosseri/ramme festene, bjelka på toppen med panserlåsen og innerskjermene er fortsatt av stål.

Riktignok er boksinga av den nedre bjelka limt inn, fremfor punksveiser, men dette er med dagens produkter en helt reglementert reperasjon.
Orginalt var denne bjelka punktet fast i lykteplatene og videre mot innerskjermene, men ettersom karbonfiber ikke kan sveises blir alle punktsveis forbindelsene mellom disse tre delene erstattet med lim.
I tilegg skrur jeg 8 bolter som forbinder den nedre forntbjelka direkte mot innerskjermen.

Flott at dere tar opp dette.
Er fint for meg å høre andres oppfattninger av jobben jeg gjør her.

Amund
09-09-2008, 00:29
Ser ut som du har peiling på dette - eller får det underveis!

Litt inspirado, se blå hilux på forsiden her: http://www.bilbygging.no

likbil
09-09-2008, 01:09
Jeg syns du gjør en fabilaktig jobb, er bare litt uviten

snaggletooth
09-09-2008, 17:15
Jeg syns du gjør en fabilaktig jobb, er bare litt uviten

Takk for det.
Det en ikke vet er det lov å spørre om:beer:

snaggletooth
09-09-2008, 23:57
Ser ut som du har peiling på dette - eller får det underveis!

Litt inspirado, se blå hilux på forsiden her: http://www.bilbygging.no

Kul den hi-luxen der...Selv om jeg synes Mk1 er tøffere en Mk2.
Håper min blir like støken en vakker dag

snaggletooth
09-15-2008, 23:50
Endelig sveisa, rensa og grunna opp en innerskjerm med tilhørende braketter.
Da er det bare samme omatt på andre siden

Zuki_Tov
09-21-2008, 15:03
Venter på oppdateringer jeg :)

snaggletooth
09-22-2008, 17:32
Venter på oppdateringer jeg :)

Morro at dere følger så godt med, har vært bortreist denne helga så har ikke blitt noe jobbing og kamera er på utlån. Men det kommer mer neste helg om ikke før

snaggletooth
09-29-2008, 23:50
Samme prosess på andre siden...dog ikke like mye rust på den siden

snaggletooth
10-14-2008, 22:52
Går litt sakte om dagen. en del annet å styre med.
men har iellafell gjort ferdig den andre innerskjermen.
så til helga begynner jeg på torpedovegg og platene rundt der.

snaggletooth
10-23-2008, 22:06
Fortsetter sakte men sikkrt innover torpedoveggen.
Planen var å få disse betane klare ikveld, men midt i sandblåsinga knakk kompressoren sammen så da ble det desverre midlertidig avbrudd.:pissed:

På bilde 1 ser dere vitsen med å ta alle disse platene fra hverandre.
punktsveiser ruster mer enn noen annen sammenføyningsmetode og det får en ikke fjerna om en ikke kommer inn og får rensa mellom platene.

snaggletooth
10-26-2008, 23:51
Kompressoren ble bytta inn på flekken så nå er panelene sandblåst og grunna.

Så har jeg begynt på betan mellom frontruta og panseret.
Denne skal støpes i karbon eller glassfiber så jobben nå er å få den hel og i riktig fasong så jeg får gjort et avstøp av den.
Vil så absolutt ikke anbefale noen å gjøre endelige karosserireperasjoner med så mye sparkel og så dårlig stålarbeid i bunn.

Nitteberg
10-27-2008, 12:32
Flott arbeid :beer:

snaggletooth
10-29-2008, 17:02
Flott arbeid :beer:

Takk:smokin:

snaggletooth
11-09-2008, 15:31
Etter en hel Lørdag med slipeklossen og halvannen boks med sparkel ble endelig torpedoplata rett og fin.
Måtte til og med lage meg spesial slipekloss for å få det lengste partiet rett.
Planen idag var å sprøyte et tykt lag med gelcoat (ufortynna) for å dekke over sliperipene i sparkelen, men det ble for tykk guffe for sprøyta mi så la på med rulle istedet.
(Noen som vet om steder en kan få tak i billige sprøyter som klarer gelcoat og fyller foressten???)

Dette var uansett kun ment som et utfyllingslag så rulla gjorde grei nok jobb den også.
Om jeg får tid så sliper jeg ut dette med 400-korna papir til uka og legger et tynt lag med fortynna gelcoat for å få en glatt fin overflate og støpe på.
Så er det bare å begynne med formvoks i flere lag, slippmiddel, glassfibermatter og polyester...Det tar sin tid:smokin:

Noen som vet om en skal ha 2% herder av gelcoat+tynner blanda eller om en skal ha 2% herder i gelcoaten også tynne ut dette?
Hvor mye kan en tynne ut gelcoaten?

Tor Halgrim Benterud
11-09-2008, 18:34
Detta er en fryd og følge med på!! Gleder meg til å se den ferdig.:smile:

Runner
11-10-2008, 22:39
Kanon jobb dette her.

Hilux
11-10-2008, 23:24
Altid gøy å kikke på denne tråden når du har hatt en ny økt.

Stå på, detta blir jo som nytt igjen:beer:

Holten
11-10-2008, 23:29
Dette er jo rene inspirasjon-tråden :grinpimp: Har du erfaringer med blekkarbeide eller? Det ser jeg jo egentlig, men jeg tenkte mer på jobb som karosserioppretter o.l? :smile:

snaggletooth
11-11-2008, 00:10
Setter stor pris på all den positive tilbakemeldinga jeg får her.

Jeg jobber til daglig som biloppretter hos Berger Bil & Karosseri (www.biloppretting.as/)
Starta der som lærling for 4 år siden og har nå jobba som fagarbeider i 2 år så har ikke akkurat noen mannsalder med erfaring bak meg, men en plukker stadig opp noen triks:smile:

Hilux
11-18-2008, 23:48
de har det på biltema, både epoksy og matter.
Koster 549 per kvadrat, men en matte skulle vel holde til 2breddere iallefall

Spørsmål ang karbonmattene:
Bruker du 2-komponent epoxy`n fra Biltema?

Hvor mange lag med duk legger du for at det skal bli stivt? Holder det med 1 lag??

Tenkte jeg skulle prøve å støpe meg et lite panser, men er litt grønn på karbon/glassfiber:wink_animate:

snaggletooth
11-20-2008, 00:07
Nå er ikke jeg noen ekspert på karbonfiber. Er fortsatt på eksprimenterings stadiet.

bruker biltema epoksyen ja (25-2134, 25-2135 eller 25-2136)

På frontplatene mine brukte jeg 3 lag med matter. De ble ikke like stive som orginalene i stål, men ikke langt unna. I stålkarosserier lager de jo profiler og knekker for å stive opp platene, men tror ikke dette har den samme effekten på glass- og karbonfiber.

Skal du lage et panser er det jo vanlig med stivere på innsiden. Disse kan du evnt lage i aluminium eller stål for å gjøre panseret stivere.
Vil også tro det går bra og matte ned innsiden av panseret og laminere inn flere lag med epoksy hvis første forsøk ikke blir stivt nok.

Hilux
11-20-2008, 15:54
Takk for svar:beer:

Da får jeg ta med meg litt neste gang jeg er på Biltema og prøve litt:wink_animate:

snaggletooth
11-23-2008, 23:52
har gått med en del tid til eksprimentering og testing av div produkter i det siste. men nå er det klart for avstøp av torpedovegg-toppen.

Slipte gelcoaten fin og glatt og la et strøk med topcoat på fredag.
Har voksa 4 lag på lørdag og søndag og imorgen går vi på med slippmiddel, gelcoat og glassfiber.

Mens jeg ventet på at voksinga skulle tørke har jeg begynt å lage ekstra fester mellom karosseribordet mitt og a og b stolpe slik at karosseriet står fastlåst etterhvert som jeg river ut og lager nytt gulv.
Det du ser på bildet er en brakett som skrus på nedre dørhengsel. Denne skal sveises ned mot plata som holdes av wise grip tanga (som igjen skrus mot bordet)

De rare sammensveia firkantrørstumpene på bildet er nye avstandshylser mellom bordet og gulvet på karosseriet for å få karosseriet høyt nok til å komme til på innsiden av kanalene etterhvert som gulvet fjernes.
Brukte bare 2"/4" furulekter opprinnmelig. Men stoler ikke på disse når jeg skal begynne å sette ting sammen etterhvert.

snaggletooth
11-25-2008, 00:09
Da har jeg støpt glassfiberform av torpedovegg-toppen.
Blir sene kvelder, men voksinga av "pluggen" skal stå i 24 timer før en kan begynne støpinga og da ble klokka 9 før jeg idag fikk begynt. men er akkurat ferdig og blir som alltid spennende og se resultatet.

snaggletooth
12-01-2008, 00:33
Formen ble fin. Er i god gang med og vokse den så får vi håpe det blir støping av panel til uka.

Har også gjort ferdig "jigg-settet" så jeg kan feste karossen rett på bordet uten gulv-festene.

snaggletooth
12-28-2008, 23:43
Har ikke vært så voldsomt med aktivitet i garagen den siste månen, men noen små økter i ny og ned har det blitt tid til.
Har støpt toppen av torpedoveggen i glassfiber og den ser ut til å passe fint.
Orginalt går denne delen fra frontruten og frem til panseret før den vinkles 90 grader og går 10 cm ned før den møter torpedoveggen.
Glassfiberdelen har jeg dog valgt og kun legge frem til panseret (den vanrette delen) for så å beholde stål i den lodrette delen.
Dette fordi hengslene til panseret er festen på den lodrette delen og det er viktig at disse sitter stift og godt festet i karossen.

Skulle opprinnelig fiksa opp den orginale delen, men fant ut at det egentlig var like greit å lage en ny da den orginale var både bulkete og rusten og da jeg prøvde å lappe den sammen slo den seg fælt fra varmen i sveisinga.
Sponplategreiene jeg har laget blir en slags mal/stansehverktøy for denne delen.

Kaare
12-29-2008, 01:06
Konge! Hvorfor har jeg ikke ramlet over denne tråden før? Dette var veldig lærerikt

snaggletooth
01-02-2009, 15:41
Og da har vi laga til resten av torpedovegg lokket i blankt, nytt, fint stål.
Nå gjelder det bare å spekulere ut hva slags løsning jeg skal gjøre med panserhengslene.

Viking067
01-02-2009, 15:45
Flipfront eller sidehengslet? :laughing:

snaggletooth
01-02-2009, 15:56
sidehengslet ja...hehe. Hadde blitt noe til ombygging det.

Nei er vanlige panserhengsler.
Tykkelsen på glassfiberen (som ligger mellom frontrute og panser) vs oprinnelig ståldel gjør at jeg har korta inn mettalldelen jeg nylig lagde (se siste bilde) for at den totale høyden (fra torpedovegg og opp til panser) ikke skal bli mer en hva det orginalt var (av hensyn til panseråpninger, skjærmer osv)
men dette gjør at nesten all justeringsmuligheten på hengslene blir borte. Ståldelen som er igjen er rett og slett for liten. Så må modifisere hengslene litt på en eller annen måte.

Viking067
01-02-2009, 17:44
Ingen muligheter for å lage noen shims eller ta hengsler fra en annen bil med litt kortere byggemål?

snaggletooth
01-02-2009, 22:38
Ingen muligheter for å lage noen shims eller ta hengsler fra en annen bil med litt kortere byggemål?

Shims kan en bruke for å få høyden riktig når panseret er lukket.
Men om en shimser panseret opp vil rotasjonspunktet til hengselet bli lavere
i forhold til toppen av panseret noe som kan gjøre at panseret ikke går klar av torpedoveggen i det du åpner det.
Jeg får desverre ikke testa dette så lett ettersom jeg ikke har noen front på bilen så jeg får montert panseret.

Men kanskje noen som har en mk1 lux kan lage en bildeserie til meg som viser bunn av panseret og toppen av torpedoveggen fra lukket panser og så 4-5 bilder til helt åpent panser så kan jeg se om jeg har mye å gå på.

Viking067
01-02-2009, 23:28
Desverre er mine hengsler skjeve så panseret går ikke rett, ellers kunne jeg hjulpet deg. :(

snaggletooth
02-02-2009, 00:21
Har vært noen stille uker i garagen nå, men har nå såvidt kommet igang igjen.
Har reparert de berømte rustfellene på begge sider av den indre plata som sitter ved bunn av frontruta.

Skal etterhvert ta denne plata ut for å fjærne all rusta som har samla seg mellom toppen av torpedoveggen og denne plata, så jeg har sveisa inn et rør mellom a-stolpene for å sikre at ingenting beveger seg før platene skal sammen igjen.

snaggletooth
02-22-2009, 23:53
Denne torpedovegg delen ser ut til å bli det mest omfattende på hele karossen p.g.a. alle platene som møtes her og rundt a-stolpene og som har mye rust i sammensveisingene.

Men det går fremover. Er nå snart klar for å grunne alle platene som siter rundt kupè-luftinntaket/panserhengslene/vindusviskermotoren etc.

Istedet for å sveise hull (fra da jeg borra løs av punktsveisene) og sandblåse kantene rundt punktsveisene som har rusta så kappet jeg likegjerne ut en liten del av gangen og sveisa inn nytt friskt stål. Det tok sin tid før jeg kom rundt, men nå er det gjort.
Skal imorgen resnse insiden av plata og så er det klart for primer.

Nitteberg
02-23-2009, 09:48
Gjennomført :beer:

snaggletooth
02-24-2009, 00:54
:beer:

Mikael
02-24-2009, 12:15
Pornografisk !
Utrolig gjennomført, og pent gjort :beer:

Tor Halgrim Benterud
02-24-2009, 20:21
Dette her tror jeg ikke det er mange som klarer å slå. Fasinerende og følge med på!

snaggletooth
02-24-2009, 22:04
takk takk folkens...Men er det ingen som har annet en skryt og komme med?
Dette kan jo gå til hodet på en stakkars biloppretterThefingerThefingerThefinger

Mer sliping og rensing idag.
Noen små svesinger imorgen og primer på Torsdag om ikke noe skjærer seg

Viking067
02-25-2009, 22:55
Kan jo ikke komme med annet enn skryt, både på arbeidet og innsatsen!

Hvordan ser resten av hytta og karroseriet ut?

snaggletooth
02-26-2009, 00:24
Kan jo ikke komme med annet enn skryt, både på arbeidet og innsatsen!

Hvordan ser resten av hytta og karroseriet ut?

:grinpimp::grinpimp::grinpimp:

Gulvet er dårlig rust-lappa og med et par ulappa hull så lager nytt fra hjørne til hjørne.
lager også nye paneler som sitter på langs mellom a-stolpene og torpedoveggen da de er ganske morkne langs torpedoveggen og er raskere og lage enn å reparere.
Det er jo overkommelig, men skal itilegg rense alle kriker og kroker og shine alt utvendig også (småbulker, døråpninger, designmodifiseringer osv)

Viking067
02-26-2009, 00:34
Skulle vel nesten syredyppet hytta først?

snaggletooth
02-26-2009, 17:48
Skulle vel nesten syredyppet hytta først?

Ja, har vurdert det, men har hørt mye rart om syredypping også. De blir ikke perfekt det heller.
Renser du det for hånd kan du få det perfekt om du bare er nøye nok. Pluss at når alt kommer til alt kan du bare garantere for ditt eget arbeid.:smokin:

hoel-in-one
02-26-2009, 17:53
Det ser ut som en bra eksamensoppgave i karosserimakeri - og det er godt du har tid og energi. Jeg kunne skaffet deg en dønn strøken hytte fra California uten annet enn støv på for halparten av arbeidstimene du har brukt så langt.
Om du trenger ei hytte til å øve på, så har jeg i allefall 2 ..... med bedre start enn den du begynte på..

Stå på ... jeg svetter bare av tanken på det du gjør :smile:

snaggletooth
03-17-2009, 00:04
sakte men sikker fremgang

snaggletooth
03-30-2009, 00:55
Torpedoveggen ble litt mer prosjekt en antatt (som det meste annet på den slags prosjekter)
Sveisa inn de to øvre hjørnene, men fant etterhvert ut at det var såpass mye små rust flekker og kroker og kriker med møkk/rust/maling/grunning etc så jeg endte opp med å røske ut hele torpedoveggen.
Må nok sandblåse litt for å få dette fint.

KJELLIS
03-30-2009, 01:17
Ja det må jeg si, du gjør det grundig:smile:

snaggletooth
10-15-2009, 00:03
DA er jeg endelig tilbake i garagen etter sommerferie, opppussing av hus, bygging av lydstudio, reperasjon av bruksbiler og en hel haug med andre forsinkelses-momenter.

Fortsatte der jeg slapp og lappa sammen torpedoveggen min.
Godt å være igang igjen:grinpimp:

Tommy
10-15-2009, 07:11
Litt av en jobb du gjør for å redde denne gamle Luxen.... respect

snaggletooth
10-17-2009, 19:47
Lappa et hull til idag.
Begynner å få en rutine på det. 2t & 30min fra før til etter bildet

snaggletooth
10-25-2009, 22:30
ja...mer av det samme idag egentligThefinger

KJELLIS
10-25-2009, 22:50
Jaggu må jeg si du er flink å,blir strøkent detta.Når en gjør det på denna måten så er faktisk ikke rustsveising så kjedelig....

snaggletooth
10-27-2009, 00:26
Jaggu må jeg si du er flink å,blir strøkent detta.Når en gjør det på denna måten så er faktisk ikke rustsveising så kjedelig....

Takk for det...
Problemet med rustsveising er jo ikke sveisinga og hamringa. Det er tectyl, maling, grunning, deler i veien, Ting som tar fyr og stål som ikke er noe tess å sveise i lenger. Og det er heldigvis fjerna for leeeenge siden på denne bilen:grinpimp::grinpimp::grinpimp:

sven
10-27-2009, 01:03
fyf.... strøken jobb du gjør der...

Denne tråden blir å følge med videre på ja...

snaggletooth
11-09-2009, 23:24
Da er endelig den siste delen i torpedoveggen sveisa inn og med det er den klar for sandblåsing og grunning.

snaggletooth
11-09-2009, 23:41
Og her ser vi da at hele 7 vesentlige deler av torpedoveggen er bytta ut.
I tilegg til tetting av div hull og småsprekker

snaggletooth
11-15-2009, 20:57
Da er jeg igang med et skikkelig puslespill her.
Hekta sammen delene sånn ca idag og det ser ut til å passe sånn någelunde. Men blir nok noe banking og bøying for å få finjustert det sammen.
Det vanskelige blir glassfiberpanelet på toppen som er noe tykkere en den orginale stålplata og derfor forskyver litt på enkelte ting.

Tommy
11-15-2009, 21:03
Gøy å se hvor skikkelig du gjør dette....

martinj
11-15-2009, 23:07
sånn skal det gjøres:grinpimp: dette blir skikkelig bra stå på:smile:

snaggletooth
11-16-2009, 00:16
takk takk:grinpimp:

hph
11-16-2009, 12:28
Imponerende pågangsmot og arbeid: Stå På!!

SilverFox
11-16-2009, 17:00
bøyer meg i støvet for dette arbeidet! Dette er en garasje som allerede er lagt til favoritter og som er en fryd å følge med på!:smile:

Tor Halgrim Benterud
11-16-2009, 19:10
Blir dette en orginal bil i gjenn eller blir det med store hjul og hevesett?? Misunner deg pågangsmotet ditt!! Utrolig bra.

snaggletooth
11-16-2009, 21:24
Blir dette en orginal bil i gjenn eller blir det med store hjul og hevesett?? Misunner deg pågangsmotet ditt!! Utrolig bra.

Takk for all ros folkens. Blir enda morsommere å jobbe med bilen da:grinpimp:
Bilen blir hverken orginal eller tradisjonell heving/store hjul.

Orginal Høyde, Hjul; Brede og med blanke fine felger men ikke monster-hjul.
Karosseriet blir vel den mest vesentlige endringen:
Panserscoop. Kromfangere (type amcar 40-50-60-tallet) Glatte ut det meste av profiler og fjerne deksler og lister. bullet-sidespeil
Stepside plan i finpusset, lakkert tre med skjermer alla 40-talls ford
Og masse andre detaljer:grinpimp:

Noen stil eksempler
http://www.bo-bay.com/40ford/40ford2.jpg
http://www.pickuptrucks.com/trucks/IMAGES/stories/vintagechevys/vintage5.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_SGtOsOpNH48/SJ4XRY1BuyI/AAAAAAAAC48/Vf6QfubK9R8/s400/truck.jpg
http://classiccars.com/Uploads/Classifieds/797855.jpg

snaggletooth
11-22-2009, 21:07
På fredag fikk jeg prosjektets første fabrikks nye del på plass...nemlig frontruta.
Fikk den til å passe inn med torpedoveggen og de andre bitene rundt der. Så langt alt vel.

Innerskjermene derimot krever en del tenking og spekulering.
Både torpedoveggen og skjermene er rustveisa der de er festa mot hverandre så noen få grader avvik i vinkler her og der utgjør store forskjeller i fronten på bilen. Akkurat nå henger sjaførsiden lavere ved frontlykta en passasjer siden. Det synes kanskje ikke så godt på bildet.

Derfor er nå planen å få frontplata satt sammen, bolte den ned i ramme/jiggen og stille denne paralelt med torpedoveggen og deretter få skjermene til å passe imellom.

Men om noen kan hjelpe meg med noen mål på frontplata hadde dette vært til god hjelp.
Se nederste bilde:smile:

knixen
11-22-2009, 21:19
hør med andreasp hans mk1 har fronten demontert. Send han en pm.

snaggletooth
12-06-2009, 23:59
Det går sakte fremover.
Ikke allverden å vise frem på bilder. Mest måling og måling og målingThefinger

Men har lagt opp en taktikk som ser ut til å funke.
1. Få bilen til å stå rett på "jiggen" Status: Igjennomført:smile:
En smal sak bortsett fra at de midtre karosserifestene (fremkant av gulvet) er så rustne at de ikke klarer å holde bilen oppe.
Derfor laget jeg et par ekstra støtter som kanalene hviler på.

2. Få frontplatene paralelle i alle retninger med resten av hytta Status: Igjennomført:smile:
Dette ble en utfordring. Men med hjelp av høydemålet jeg fikk fra AndreasP :beer:, lengdemål fra fremskjermene og kryssmål. Samt en hel del Wisegrip tenger og flattjern skrudd fast mellom div målehull fikk jeg alle mål til å stemme.
3. Lage et jiggsett som holder frontplatene Status: Igjennomført:smile:
Ved hjelp av 4 braketter mellom øvre frontplate og jiggen, 4 braketter mellom øvre og nedre frontbjelke og karosserifestene på den nedre frontbjelken sitter frontboksen låst fast der den skal være.

4. Få torpedoveggen litt lengere tilbake i henhold til lengden på panseret
5. Få innerskjermene inn mellom torpedoveggen frontplata
Og det er en viss fare for en del ekstra punkterThefinger

snaggletooth
01-02-2010, 02:02
Jeg jobber meg sakte og relativt sikkert fremover.
Panser, skjermer, dører og toppen på torpedoveggen passer nå fint sammen med jevne fine åpninger og platene flukter.
Kryssmål mellom frontplate og a stolper stemmer og kryssmål mellom frontplate og torpedoveggen stemmer. Så dette er nå klart for å settes sammen.

Da er neste punkt å få inn innerskjermene mellom torpedoveggen og frontplata.
Av en eller annen grunn er avstantanden for lang alt. innerskjermene for korte.
Selv om panseret gir langden på toppen og karosserifestene mot ramma gir lengden i bunn. Og dette skulle stemme.
Så det blir med andre ord noen modifiseringer av innerskjermene.

Har også laget et jigg sett for å holde skjermene på plass under modifiseringen på samme måte som frontplata.. Dette vil sikre at alt havner på rett sted når det til slutt skal settes sammen.

snaggletooth
01-05-2010, 00:00
Da var den ene innerskjermen tilpasset...da var det bare den andre igjen

snaggletooth
05-11-2010, 22:45
Mye småjobbing innimellom med å få sammen denne fronten (som en vettug man sannsynligvis aldri ville tatt i frahverandre)
I tilegg har jeg både klart å finne igjen digital kamera med noen bilder som jeg ikke fikk lagt ut før det ble borte OG klart og overføre bilder (som jeg tok mens kamera var borte) fra mobil til data
Har banka ut to stk lykteplater i stål da de tidligere produserte karbonfiber greiene ikke ble så fine.

KJELLIS
12-04-2010, 18:16
Fått gjort noe merer her da Espen? eller er det bare rock om dagen:smile:

snaggletooth
12-04-2010, 21:38
Fått gjort noe merer her da Espen? eller er det bare rock om dagen:smile:

hmmm....plateinspilling og diverse har jo tatt en del fokus ja:smile:
Fronten er klar til å sette sammen, men har rett og slett holdt igjen litt for å spare plass i garegen (bilen tar mindre plass uten front) ettersom jeg tenker på å sette igang et annet prosjekt også.