PDA

View Full Version : enda et spørsmål om orbitrol

epa b loco
04-08-2007, 17:25
Halløy her;)

Lurer på om det er noen som har erfaring med å bruke 2 sylindrer, dvs to enkle som går ut mot hver side? Er det noe spes man må tenke på for å få dette til å funke?

På forhånd takk
EspenThefinger

Toro
04-08-2007, 17:48
halløy espen:) det ska gå fint det, bare du kobble det rettThefinger

epa b loco
04-08-2007, 20:18
Ja det va det med koblingan ja, kjæm sekkert te å gå te helv... Neida, æ må vel vårrå positiv, så går d sekkert bra. Hvis noen har noen bilder av en slik løsning, så e d bærre lækkert..crossboned

Mad Max
04-08-2007, 20:24
Byr vell ikke på så mange problemer det, men jeg kan godt ta et par bilder av systemet på Sugga vis du er interissert???

epa b loco
04-08-2007, 20:39
det hadde vært fint d ja, er nybegynner på bilbygging så bilder er alltid bra. Funker dette bra på en sugge så funker det helt sikkert på min lille zukicrossboned

Henrik
04-08-2007, 21:32
Husk å bruk like sylindere!

Amund
04-09-2007, 12:35
Husk å bruk like sylindere!

Hvorfor det?

GRIZZLY
04-09-2007, 15:55
Hvorfor det?
Skulle tro det blir litt pussig hjulstilling med to sylindre som har ulik slaglengde eller ulik hastighet.

epa b loco
04-09-2007, 16:33
Takker for svar, sylindrene er like ja, tar over et komplett anlegg som har stått på en bil..

Ellers er påska over, må vel hjem å starte på jobb igjen, har pumpa mye pudder, snødd mye i trøndelagcrossboned

Legger ved et bilde som viser at man alltid må reklamere for sitt favoritt nettsted:o

Tommy
04-09-2007, 16:35
kultThefinger Thefinger Thefinger Thefinger

Amund
04-09-2007, 22:40
Skulle tro det blir litt pussig hjulstilling med to sylindre som har ulik slaglengde eller ulik hastighet.

Nope, du må uansett ha et paralellstag... og så lenge du har t-koblinger mellom sylindrene og det må du, så er det samme om den ene er størrelse kulepenn og den andre 4"... men det ville nok sett litt teit ut :)

Mange traktorer bruker 2 sylindre, både enkelt- og dobbeltvirkende.

epa b loco
04-10-2007, 19:58
Må man ha paralell-stag ved en slik løsning? har ikke sett denne løsningen i praksis, men er vel logisk med et stag ja. Jeg tenkte jeg skulle unngå paralell-stag jeg da:grnpirate Er det da en balansert sylinder som er tingen, hva koster evnt. en slik? hvis det er noen som har et slikt komplett anlegg liggende så kauk utcrossboned

randknu
04-17-2007, 10:57
I teorien kan man ha to sylindrer uten paralellstag men i praksis fungerer det ikke, Du kan bruke en sylinder med gjennomgående stempelstang og feste til styring i hver ende, da har du jo ikke paralellstag. Men du må ha to sylindre som virker mot hverandre, dvs. at når du svinger til ene siden er den ene sylinderen helt inne og den andre helt ute, Men du må uansett ha paralellstag, men dette kan du jo ha bak akselen over pinjongen, dersom dette er fordelaktig, bare ikke ha noen knekker på den. Det svekker styrken så vanvittig.

Å.H
04-21-2007, 19:29
Et lite spørsmål i samme tråd: Var det ikke slik at jo tykkere blokka i orbitrolen er jo større leveringsmengde/kjappere styring ??

epa b loco
04-21-2007, 19:37
Ble ikke noe av den handelen så jeg er fremdeles på utkikk etter en orbitrolgrnpirate Hvis noen vet av en slik, helst en balansert en, så send meg en PM, eller hvis noen vet av noen kommersielle aktører som selger slike, men jeg regner med at det koster litt:(

Amund
04-21-2007, 21:42
http://amund.bilbygging.no/coppermine/displayimage.php?album=5&pos=5

Her er mitt system. Kjøpt av Station på Pirate4x4.com http://performanceoff-road.com/ løen hjemmeside, du må nesten ringe, han er litt treg på mail, litt mye å gjøre tenker jeg :) Han fikser alt du trenger, til prisen av bare sylindern her i Norge.

Henrik
04-25-2007, 06:20
Nope, du må uansett ha et paralellstag... og så lenge du har t-koblinger mellom sylindrene og det må du, så er det samme om den ene er størrelse kulepenn og den andre 4"... men det ville nok sett litt teit ut :)

Mange traktorer bruker 2 sylindre, både enkelt- og dobbeltvirkende.

Hvis man har 2 like sylindere kobler man dem i serie, og vips så slipper man parallell stag.

Amund
04-25-2007, 23:26
Hvis man har 2 like sylindere kobler man dem i serie, og vips så slipper man parallell stag.

Hvordan skal du få ut lufta? Og justert spissing? Jeg har sett det foreslått mange ganger, men kan ikke i min villeste fantasi tro det vil fungere i praksis.... men prove meg gjerne wrong :)

Henrik
04-25-2007, 23:52
Vi har dette på en del tilleggsutstyr(bl.a. hyd. gaffelforlengere) på trucker, og da sier "den store kloke boken" at man skal kjøre til maks utslag og fortsette i ett minutt begge veier, og gjenta 5 ganger. All logisk tankegang sier at du har rett, men jeg ser dette funke i praksis nesten hver dag. Mulig det sitter noen form for ventiler i disse sylinderene, som skiller mellom luft og olje...

Mad Max
04-26-2007, 06:38
Hvordan skal du få ut lufta? Og justert spissing? Jeg har sett det foreslått mange ganger, men kan ikke i min villeste fantasi tro det vil fungere i praksis.... men prove meg gjerne wrong :)

Må si meg enig med Amund...