PDA

View Full Version : Co-driver i Eurotrial

HAH
07-20-2008, 12:08
Jeg fant følgende i Eurotrial regelverket kap II:

2.3 Co-driver
During the driving of the stages, only one co-driver is permitted. The co-driver must be at least 12 years old. From stage to stage, the driver can decide if the co-driver shall be in the vehicle.

Dette ble diskutert under dommerkurset, og det ble uttalt at når en bil er påmeldt med co-driver så skal vedkommende alltid være med i bilen. I følge regelverkets kap. 2.3 er IKKE dette tilfelle. Sjåføren kan velge å kjøre alene selv om han påmeldt med co-driver.

Tommy
07-20-2008, 12:26
Skal sjekke opp i dette, mulig dette er blitt forandret i år...
mye nytt å sette seg inn i bra dere er våkne..

Skjalg
07-20-2008, 19:31
Dette har sikkert med fare for velt å gjøre at det er fritt for codriver å være med i enkelte seksjoner. Ref San Marino med fare for å rulle helt til Italia:smile:

Vier
07-20-2008, 20:02
Jeg fant følgende i Eurotrial regelverket kap II:

From stage to stage, the driver can decide if the co-driver shall be in the vehicle.

De mener ikke mellom seksjonene da?
Generelt virker det litt tungskrevet...

HAH
07-20-2008, 20:33

Er ikke uenig i at det er tungskrevet.... Mistenker at det er oversatt fra tysk v.h.a. Babelfish eller lignende.

Har oppdaget at forfatteren er ikke konsekvent når det gjelder bruk av ord. F. eks. brukes "Stages" ett sted i regelverket og "Sections" et annet sted. Jeg ville brukt "Sections", da "Stages" refererer mer til etapper (som f. eks. i rally). I offroad kjører vi vel baner eller seksjoner, ikke etapper?

Forøvrig kan det jo hende at du har rett, dvs. at meningen er at co-driver ikke trenger å være i bilen når den kjøres melom de forskjellige seksjonene (transportetapper). Men da burde det stått noe i retning av dette: "The co-driver does not have to be present in the vehicle when driving between the different sections".

Regner med at Tommy finner ut av dette før helgen :smile:

Tommy
07-20-2008, 21:19
I will.... det blir som vanlig mye møter og diverse før helga..

Amund
07-20-2008, 23:26

Jeg tenkte også det da jeg leste, men så slo det meg at ingenting i regelverket gjelder utenfor seksjonene.... eller... ? Virker jo veldig unødvendig å spesifisere hvor codrivern skal sitte når man står i kø, eller mens sjåføren spiser pølse :laughing:

Janne Bronndal
07-21-2008, 03:30
Vedr. Co-driver i Eurotrial.
Jeg presiserte under dommerkurset at det ikke er lov å bytte Co-Driver under kjøring. Evnt endring av Co-Driver må skje før konkurransen begynner.

Men Co-Driver er ikke tvunget til å sitte på i alle seksjonene, dette er opp til sjåføren. Hvis han finner det uforsvarlig å ha med Co-Driveren i en seksjon står han fritt til å sette av vedkommende og kjøre alene i en seksjon.

Han kan som sagt ikke velge å ta med en annen som Co-Driver underveis. Den som står påmeldt som Co-Driver ved konkurransens start er den eneste som har lov til å sitte på med bilen i seksjonene.

Når det gjelder om en 3 person har lov til å flytte bilen mellom seksjonene må jeg sjekke opp nærmere.