PDA

View Full Version : Gearkassetrøbbel TH-700

GRIZZLY
04-08-2007, 22:45
Har skifta fremre simmerring på kassa i pickupen min i dag,pga lekkasje i fremkant av kassa.
Ny simmerring og gode greier ja, inn med kassa og fyll opp med olje. Men neida, det lekker like mye og kanskje mere :mad: crossboned :mad: Har tatt av konverterdekselet og konstatert at olja kommer ut rundt simmerringen en plass. Noen som har erfaring med dette og har noen ideer til mulige årsaker, eller har vi bare vert uheldig med simmerringen eller noe lignende???

Chev_G30
04-08-2007, 23:04
Hei Kan jo hende dere bare har vært uheldige med ringen selvom dette ikke pleier å være noe problem....Men det er ikke noe sprekker noe sted da eller pakningen mellom konverter huset og kassa????Det er bare noen forslag ut i luften men er jo litt jobb da å ta kassa ut å inn hele tida:p

GRIZZLY
04-08-2007, 23:13
Var noe slikt jeg tenkte på også. litt vanskelig å se skikkelig når kassa er montert. Lekker kun når det er trkk på kassa. Blir stående noen dager nå regner jeg med, litt dyrt med oljeforbruk på et par liter hver vei på jobb. Ille nok med bensinutgiftene på 10 mil hver dag:rolleyes: :rolleyes:

EKJ
04-09-2007, 01:40
Sjekk også for sprekker ved akselhylsa på converter, og at det ikke er grader på "hakket" til oljepumpa på convertertappen som kan rive simmeringen ved montering. Lønner seg også og fette opp simmering i bakkant så fjæra på simmeringen ikke hopper av ved montering, da det kan være kukkete å få entret converter ved første forsøk... Regner med at du tok ned converter og kasse i ett? samme ved montering, som en enhet.... Har vært borti flere som river ut kassa uten å ta med converter, til og med montering, noe som ikke er å anbefale, da det er lett å bryte sunt både converter, inngående aksel og oljepumpe mm.
Lykke til, og håper du finner feilen!

Oddimann
04-09-2007, 10:06
Sjekk også for sprekker ved akselhylsa på converter, og at det ikke er grader på "hakket" til oljepumpa på convertertappen som kan rive simmeringen ved montering. Lønner seg også og fette opp simmering i bakkant så fjæra på simmeringen ikke hopper av ved montering, da det kan være kukkete å få entret converter ved første forsøk... Regner med at du tok ned converter og kasse i ett? samme ved montering, som en enhet.... Har vært borti flere som river ut kassa uten å ta med converter, til og med montering, noe som ikke er å anbefale, da det er lett å bryte sunt både converter, inngående aksel og oljepumpe mm.
Det som du sier vi IKKE skal gjøre,DET gjordet jeg,faen og :eek: :eek: .
Men jeg skel ikke bruke noe av det som jeg har tatt ut i ettertid.Men da må jeg gå over både gear og div før jeg selger det videre.For all del,takker for tipset.Godt å vite til neste gang.:) :)

GRIZZLY
04-09-2007, 12:31

Tok ut alt i ett ja, og monterte alt i ett.
Har brent meg en gang tidligere på å ikke sørge for at konverteren ikke var skikkelig på plass ved montering.nono nono Det førte til at jeg reiv av ene medbringertappen på oljepumpa, kosta meg noen tusen ekstra i deler og arbeid+ut og inn med kassa en gang til.newburn newburn

Til andre som skal gjøre dette: Som EKJ sier, ta ut kassa med konverteren på og sørg for all del at konverteren er helt på plass før du setter kassa på plass igjen. Å rive en simmerring er billig i forhold til ny pumpe og kanskje ny konverter. Dersom du dreier på konverteren når den er på plass, så skal det komme olje ut av ene hullet for kjølerøret på kassa, det tyder på at pumpa følger med.

Skal få sjekka hylsa på konverteren når jeg får tatt ut kassa igjen.

GRIZZLY
05-28-2007, 11:22
:):)
¨Nå er kassa kommet på plass igjen og virker uten lekkasjer.
Årsaken var sprekke i hylsa på converteren. Sannsynligvis tretthetsbrudd etter en tidligere skade fra den gangen jeg knekte tappen på oljepumpa.nononono