View Full Version : Walki talki vs Små radioer fra Rema 1000
Remaradioer, fra nå av kalt pmr har plass til mange brukere på de 8 kanalene de har tilgjengelig, via subtoner.
På treff der du er på små områder, som oftest til fots, så er disse å foretrekke.
Pris: 200kr for 2 og opppover
Walki talki fra nå av kalt 11m har en meget god rekkevidde.
Den har 40 kanaler, og det er mye billige radioer (brukt) å få kjøpt.
Dette er radioer du har fast i bilen, og ikke noe du løper rundt med.
Pris: 800kr og oppover
Anbefaling?
Jeg får si som Ole Brum:
Jatakk, begge deler. Du bruker den ene når du kjører, og den andre når du kikker på.
Et annet mindre tiltalende navn for 27Mhz er sandkassa, og for oss litt eldre kara i sahara, papegøyebåndet....
Hvorfor..?? Tja...fordi i starten var det bare småttiser og skravlehøner på 11-meteren....:cool:
Nå for tiden er det nesten helt dødt på det båndet, spesielt etter at PMR kom på markedet.
Om sommeren kan Italienerene være litt bråkete, men det er bare å henge litt hvitløk i antenna, så holder de seg vekk.
Jaggu, hvitløk kan funke, men også nappe ut strømmen eller ødelegge espresso-maskinene deres, da må de løpe hjem å kjøpe ny...
Jeg har faktisk sett en slik utlending skrike i uhemmet frustrasjon over en kaputt espresso-maskin ved Polarsirkelen... Han trodde vel gørra skulle smake ekstra godt.. Men det er som du skriver, de bruker iallefall kanal 11 rimelig heftig om sommeren i bobilene sine...grnpirate
CH 11 og 03 er de mest brukte kallekanalene
Derfor har vi Kristiandand lagt oss på ch 06.
Mindre pasta der, og mere offroad... :-)
Merker at 11 er mye i bruk på sommeren ja, bruker kanalen mellom syklene når vi er på tur, og i nord kan det være slitsomt for øra med alle italienerne..:o
ZukiJack
09-14-2007, 23:19
Kanal 11 på 27mhz-båndet var i hvertfall kanalen som alle trailersjåfører brukte før i tiden.
Da jeg var 18-20år hadde jeg en Transvoice Royal FM/AM-radio med K40-antenne i bilen.
Da jeg ofte kjørte E6'n nordover mellom Jessheim og Lillehammer om natten i en periode...så var det alltid nyttig å bruke kanal 11 til å kalle opp trailerene og spørre om det var klart fremme til å kunne få kjøre forbi.
Sjåførene ga signal når det var klart, og man kunne buse forbi.
Da ble det også som regel til at man skravlet med sjåføren videre etterpå frem til man hadde dratt fra de så langt at det ble for dårlig samband.
Mange sjåfører satte pris på en slik samtale på veien i steden for å sture alene under nattekjøringen.
Er det slik fortsatt at trailerfolket har walkie i bilene?
Kanal 11 på 27mhz-båndet var i hvertfall kanalen som alle trailersjåfører brukte før i tiden.
Da jeg var 18-20år hadde jeg en Transvoice Royal FM/AM-radio med K40-antenne i bilen.
Da jeg ofte kjørte E6'n nordover mellom Jessheim og Lillehammer om natten i en periode...så var det alltid nyttig å bruke kanal 11 til å kalle opp trailerene og spørre om det var klart fremme til å kunne få kjøre forbi.
Sjåførene ga signal når det var klart, og man kunne buse forbi.
Da ble det også som regel til at man skravlet med sjåføren videre etterpå frem til man hadde dratt fra de så langt at det ble for dårlig samband.
Mange sjåfører satte pris på en slik samtale på veien i steden for å sture alene under nattekjøringen.
Er det slik fortsatt at trailerfolket har walkie i bilene?
Noen har vel fremdeles radio, og du kan også treffe Honda Goldwingfolk på kanal 11, men de ligger gjerne på AM...:eek:
Pappa Wolf
04-08-2009, 15:56
for å dra frem en gammel tråd.
jeg har kjørt trailer, siden jeg fikk lappen. og dengang, hadde alle walkie i bilen.
i dagm, har de fleste bare mobil, noget som jeg egentlig finner trist. jeg lærte mange fine gutter og guttinner å kjenne gjennem walkien.
idag må du jo ha nummeret til de, for at komme i kontakt.
jeg har her på det siste, gravet frem min gamle baseradio, og skal koble den op igjen.
kan ha noget å gjøre med nostalgi, og litegran med at vi ikke har noget bra signal på mobilerne hernede i dalen! hehe
fortsetter det sådan, kommer jeg til å kalde området for "Hazzard County" hahaha