View Full Version : Hvilke kanaler bruker dere?
Kristiansand Offroad Klubb
Walki talki CH 16
PMR CH 6
Post hva deres klubb bruker
de fleste som driver med offroad bruker vel logisk nok kanal 16
Ok. Maritim nød og kallekanal.
Hvorfor er det logisk på 11m?
Logikken ligger vel i at 4 ganger(X) 4 er 16Thefinger
Chevysub
04-11-2007, 21:03
Nødkanal på 27mhz er ikke kanal 16.
9 VAR en slags nødkanal for mange år siden, kanal 19 brukes litt i enkelte land visstnok.
Mange nyere radioer har hurtigvalg til kanal 9 og 19 i dag.
Maritim VHF har ingen fellesnevner med 27mhz.
Nødkanal på 27mhz er ikke kanal 16.
9 VAR en slags nødkanal for mange år siden, kanal 19 brukes litt i enkelte land visstnok.
Mange nyere radioer har hurtigvalg til kanal 9 og 19 i dag.
Maritim VHF har ingen fellesnevner med 27mhz.
Som henrik sa, 4x4=16... Det var det logiske.. Thefinger
Maritim ble vel bare brukt som en referanse til kanal-nummeret. Sier du kanal 16 til noen, vil de fleste tenke maritim VHF... ;)
Red_Baron
04-17-2007, 15:49
Ingen klubb, men kjører rundt på kanal 3 som regel. Hender jeg ligger og koper om det er noen på 6'ern, men mest 3'ern
SilverFox
04-18-2007, 18:53
i Alta/Finnmark (Nordlys4x4) og Tromsø brukes ch16
Trykka meg bort litt, fant ut at jeg kunne veksle mellom FM og AM, men hva skal den stå på??
Trykka meg bort litt, fant ut at jeg kunne veksle mellom FM og AM, men hva skal den stå på??
Fm er det som brukes i norge, am er ikke lenger lov.
Honda Goldwing er derimot av en eller rar grunn godkjent med AM-radio...:eek:
Du har lov å bruke AM hvis:
Radioutstyret er godkjent FØR 1 april 1984
Frekvensområde 27.958-27.282
Utgangseffekt 0,5w
Chevysub
04-20-2007, 10:19
Du har lov å bruke AM hvis:
Radioutstyret er godkjent FØR 1 april 1984
Frekvensområde 27.958-27.282
Utgangseffekt 0,5w
Mener det var FØR 1985.
Og man måtte også ha lisens fra den tiden. Det hjelper ikke å skaffe seg en gammel radio i dag.
altså (for å pirke skikkelig ):
Du må ha hatt privatradiokonsesjon fra før 1985, og radioen må være kjøpt før 1985 også. 23 kanaler og 0.5watt, AM
Der har dem sikra seg godt folka i P&T. Ikke mange som sitter på så gamle radioer dem selv har kjøpt i dag-
SilverFox
05-17-2007, 23:44
va skjer hvis man bruker utstyr som ikke er godkjent da? :D
Og blir tatt for å bruke ulovlig utstyr?
Bay Bay utstyr....
det lurer jeg på og...
har en Danita med FM/AM...
strayder
03-31-2010, 08:04
HVEM skulle i så fall "tatt" deg for å bruke ulovlig utstyr? Politiet? Ikke her jeg bor ihvertfall, i Hokksund, for der vet jeg ikke engang om de har politi, jeg har ihvertfall ikke sett fjøra av en siden jeg flyttet til "byen" (Joda, "hoxun" er en by, det er derfor fulgene flyr opp ned over her....) og det er 7 år siden jeg flyttet inn...
Så jeg lurer også på hvem som skulle kommet og tatt meg hvis jeg gjorde noe ulovlig med noe så sært som radioer... Tror ikke det er så mange lensmanns betjenter som klarer å skille den ene radioen fra den andre.... og først må de jo vise trynet sitt utenfor polti sjappa si, noe jeg faktisk, ærlig og oppriktig, ikke husker noen av "bjørnene" (for å bruke litt slang) har gjort på veldig mange år. Tror de har så dårlig rå at de rett og slett må prioritere og ta de store sakene og la de små, som litt fikling med en radio, ligge... Den eneste etaten som har nok utstyr og folk er, ironisk nok, utrykknings politiet, men det er fordi så mange sponser dem :rasta:
Missforstå meg ikke, til tross for fraværet av politi så frister det ikke meg å gjøre noe ulovlig og jeg oppfordrer heller ingen andre til å gjøre det. Er bare nysgjerrig på hvem som i så fall skulle komme å arrestere meg hvis jeg hadde fomlet meg ut på AM bandet.... Det er jo bare en knapp, right?
Jeg var nemlig flink til å spille gudsord fra landet når onkel vinket meg inn og påpekte ALT for mye lys både her og der på bilen min før i tiden, så jeg skal nok klare å gjøre meg enda dummere i dag, så dum faktisk at de får skyldfølelse over å ikke kunne gi meg noe IQ når de lar meg gå.. he he :D
De som kommer er post og teletilsynet.
De kommer etter at noen klager på innslag på TV'en.....
strayder
04-01-2010, 21:21
Å pytt. Her jeg bor kan det like gjerne skyldes elektriske lok fra NSB....
De gjør samme nytten... :)
Chevysub
04-27-2010, 01:00
AM kan lett slå inn på både brødristere og andre kjøkkenmaskiner.PC høyttalere, analoge telefoner med kabel i veggen speselt. etc etc. Det støyer fælt på AM hvis du kjører med 4-5 watt.
Kommer P&T på døra vil de i verste fall pålegge deg å ta ned antenna, og de skal se deg gjøre det, og så drar de.
P&T beslaglegger ikke lengre utstyr som før i tiden.
P&T = Post&Teletilsynet
strayder
05-14-2010, 08:11
Nå har jeg bare lovelig utstyr jeg da...
Litt dumt å sitte med en 100watts sender og bedrive monolog uten å kunne høre at noen som hører deg kan svare.... :)
Jeg ser en situasjon hvor jeg vil ha med meg en etterbrenner til en vanlig WT.
Det er når jeg er på heia med bilen. Altså ikke på kjørefeltet, men i heia...
Skulle det skje noe da, og en er langt fra folk, kan det som får igjennom signalene være et kraftig signal.
Alternativ to, er på ekstremkonkuranser alla Russland....
Vi sto her:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=no&oe=UTF8&start=11&num=200&msa=0&msid=117112589563719470730.0004866020cc05750b56d&ll=67.302797,33.467102&spn=0.791682,2.469177&t=h&z=9&iwloc=000486608a89225e553f0
når akselen brakk, og så hørte vi at bilmotorene forsvant i det fjerne, og så forsvant stemmene på radioen i det gjerne, DA skulle jeg likt å hatt med etterbrenneren som lå hjemme.....
btw, så er det lov med 100w på WT i Russland....
strayder
06-10-2010, 07:16
Den er jeg enig i. Problemet blir vel snarere at de kan høre deg men at du ikke hører dem si at de ikke gidder å komme å hjelpe deg... he he.
Neida, skjønner at det er tilfeller som det kan være kjekt å ha litt mer å sparke unna med, men for mitt vedkommende, jeg bor tross alt midt i tjukkeste østlandet, har jeg ingen bruk for etterbrenner på anlegget mitt... Jeg kommer rett og slett ikke langt nok unna folk for å forsvare bruken av det... he he.
I russland er vel AM lov også, med firehundre kanaler på begge bånda, etter hva jeg skjønner...? Kan jo være et helvette å få tak i noen med så mange kanaler... :)
I russland er vel AM lov også, med firehundre kanaler på begge bånda, etter hva jeg skjønner...? Kan jo være et helvette å få tak i noen med så mange kanaler... :)
Neida. Du bare bruker 27.555 FM 300W og roper PAN PAN PAN.....
Men da bør du virkelig være i nød....
DETTE UNDER ER KUN TIL NØDSBRUK, og da mener jeg NØD som i at du kommer til å dø om du ikke får hjelp raskt.
Å bruke Mayday er overkill i skogene der ute, for ingen kommer tidsnok uansett..... :->
Skal du først rope når du er usikker/tvilende på om du vil høre et svar, gjør du følgende:
Vent til klokken blir hel, eller halv og send:
pan pan pan x 3
pan This is xxxxxxx declaring an emergency.
Oppgi din posisjon i UTM OG deg
Forklar situasjonen og HVA DU TRENGER og hvorfor.
Oppgi når neste nødmelding kommer fra deg, og hvor ofte du repeterer den. (vanligvis hvert 15 min)
Om du har programerbar VHF:
I skogen kan du bruke 121.5 MHz. til fly, ev 243 MHz til militærfly. (Forberede deg på at du da skal være i skikkelig problemer, eller så får du skikkelig problemer etterpå.
Langs kysten bruker du 156.8 MHz for å nå båter og kyststasjonene.
CB 27.555 FM
DETTE ER KUN TIL NØDSBRUK, og da mener jeg NØD som i at du kommer til å dø om du ikke får hjelp raskt.
Alle danske klubber køre ch 16 når der køres off road
Selv ligger jeg på ch19 til dagligt og lytter på ch16 Normalt med 4watt men kan gå ud med 100watt AM/FM
+
145.575 mhz og lytter på 163.575 (taxa samband) Normalt 50watt men kan 100watt FM/SSB
Kan køre næsten alle frekvenser radio amatøre må bruge samt lidt extra