PDA

View Full Version : Godkjenning Bronco XLT 90mod. 5l V8

Nebelwandler
04-09-2007, 13:03
Jeg har en Ford Bronco XLT som jeg kjøpte etter TV-serien "RAN" hvor den ble brukt.
Har i ettertid fått pålegg om å framskaffe papirer på fangeren, dekk og hevesettet.

Fangeren er av ukjent opprinnelse, bygd av 3" stålrør. Skal prøve å få postet bilde. Den bygger ikke utenfor hjulbuene.
Denne er trykktestet til å tåle i hvertfall 4,5 tonn. Argumentet på biltilsynet var at det var to rør i front som ved en kollisjon kanskje ville bidra til to kontaktpunkter i stedet for ett, slik som en "normal" fanger vil gjøre.

Videre er dekke for store. Har 35" nå, og det var visst 12% for mye, men 10% avvik er godkjent. Biltilsynet var bekymret for at bremsene ikke skal klare yte nok ved den dekkstørrelsen. Hvem kan godkjenne dette?

Når det gjelder hevesettet, er det 2" bodylift på klosser. Har ikke papirene på det, men kan forsåvidt bare kjøpe et nytt, godkjent og få med papirene. Noen som har en ide om hvor/hvem som skaffer sett (med papirer) til en god pris?

Ser også at det sitter klosser på bl.a stabstaget på ca 1,5" som bygger ned dette. Ingen anelse om hva dette er, men ser ikke det i Haynes-boka..

Var heller ikke så fornøyde med 4x1000m på taket, men hele racket er nå festet med hurtigløsning, så det er av på underkant av 3 min. :)

Fint om noen har tilbakemelding på disse punktene. :)

Arne
04-09-2007, 19:22
Støtfangere og mye annet på denne bilen er bygget av en tidligere eier.

Hør med BG Nor om papirer på hevesett og dekk.

bucholzi
04-09-2007, 20:13
...10% avvik er godkjent.

10%?? 5% er lovlig avvik.

Når det gjelder hevesettet, er det 2" bodylift på klosser. Har ikke papirene på det, men kan forsåvidt bare kjøpe et nytt, godkjent og få med papirene.

Godkjent bodylift til Bronco? Får vel bare med samsvarsdokument, ikke papirer som er godt nok til godkjenning slik som TÜV.

Nebelwandler
04-11-2007, 20:45
Jupps, BGNor har fått mail. Hadde vært litt gøy å få det gjennom, da de headhunter alle biler som ser store ut, mens alt av Asconer og dets like slipper. ;)

Når det gjelder dekkstørrelse, skulle jeg få godkjent på 10%, det var ihvertfall det de sa. TUV ble aldri nevnt, de ønsket et papir på hvor solid det var..