PDA

View Full Version : Til SOT 2008, Kiruna, ved hjelp av tommelen

Kaare
07-27-2008, 19:09
25247

Hvordan komme seg hjem fra Lapland Trophy når det er lørdag morgen og man ikke har fly hjem til Oslo før på tirsdag og det atpåtill fra Luleå et godt stykke lenger sør?!

Forhistorien ligger her: Lapland Trophy 2008, sett gjennom en co-drivers øyne (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=16354) og dette er å anse som en fortsettelse på det reisebrevet :smokin:

Knixen som jeg var co-driver for og Runner'n hans fikk nok av hardkjøringa i de dype finske skoger allerde fredag kveld. Motorfestet røket + et og annet og litt til. Dvs var uansett på tide å avslutte kjøringen med den bilen mens det enda var noe igjen av den. Men kjenner jeg knixen rett og legger de siste dagenes uttalelser til grunn: Da ser vi innen neste sommer en en heftig 4Runner mer værst enn noen sinne :eyemouth:

Vel...: Knixen forsvant med Runner'n på henger fredag kveld. Liten vits å bli med ham til Skibotn og videre til Byske. Fikk muligheten til å haike med Geir og Defender'n hans til Bodø. 89 mil i en Defender med nok gjørme både inn- og utvendig til å matche en kompostbinge:

25248

Nå var riktignok bilen spylt utvendig, men Lano hadde den ikke fått hjelp av. Innvendig var det fortsatt vått og fullt av gjørme :biggrin:. Boggerne var bytta om til mer ordinære Good Year MT/R, men at Geir har hatt litt jobb i etterkant tviler jeg ikke på :smile:

Mens vi drev å klargjorde for avreise til Bodø, begynte jeg å prate litt nærmere med Per-Martin. Skulle slå følge med Arild og Christian (Bogger skodd Volvo C303) til siste etappe av Sweden Offroad Tour i Kiruna. Om han kom til å kjøre visste han ikke. Det var avhengig av løypa. Men plass i bilen det hadde han. 10 sekunders tenkepause og jeg var isteden på vei til Kiruna i en utrolig sjarmerende og venstrerattet HJ45 som kom til Norge fra Australia for 2 år siden

25249

Andre tråder og bilder fra SOT 2008 her på Pirate4x4 Scandinavia:

Klubb:
Arctic Expedition Society:
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=16298

Harstad Offroaders:
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=16306
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=15551

Sweden Offroad Tours hjemmeside:
http://www.swedenoffroad.com/index.html

Kaare
07-27-2008, 20:31
Turen gikk gjennom "uendelige" finske og svenske skoger. Det eneste som brøyt opp inntrykket av at alt er bare skog og reinsdyr (de oppfører seg som sauer - står midt i veien å bare glaner dumt på deg) er et og annet mindre tettsdet. Mange av dem var det ikke. Dvs lite å se på, så strekket Raajärvi - Kiruna er veldig monotont.
Helt sprøtt å komme denne veien til Kiruna for første gang. Plutselig, midt ute i det absolutte ikke noe stiger det frem noen enorme slagghauger høye som fjell i et hittil nærmest flatt landskap. Midt inne i denne ringen av slagghauger igjen er det plassert en diger drabantby! Nå er dog store deler av byen i ferd med å bli flyttet (!). De har funnet mer malm under byen og da er det jo like greit å flytte byen :idea:

25250

25251

Vi tok en kaffepause (Jada! Røykepause for meg Thefinger) i Vittangi noen mil øst for Kiruna på et lokalt museum. Hadde ikke engang fått skrudd av motorene før vi nærmest ble overfallt. Det viste seg at kafé-verten også skulle kjøre SOT i Kiruna. Han hadde også bidratt med forberedelser og kom til å stå for serveringen ute i feltet.

De som ser litt nærmere på henger'n som er på slep etter Volvoen vil se glassfiber kaross til en Scania trekkvogn i mini-str. Nevnte vert dro oss med inn på ei skraptomt eller hva jeg skal kalle det i Vittangi. Frem dukket det først en mekanisk vinsj Christian (Ranger) skal ha på RR lastebilprosjektet sitt (Den har sin egen blogg, men jeg finner ikke igjen linken dit :( Kan du hjelpe Ranger?!) + en haug andre deler til C303'n. Både Valpen og henger'n var søkklasta da vi forlot Vittangi m.a.o. :biggrin:

25252

...Arild & Christian i full gang med å få på boggerne igjen. Jeg forstod ikke hvorfor. Dette blir jo "Offroad Light" i forhold til Lapland Trophy?! KULT med boggere!!!, kom det unisont fra gutta :smokin:

25253

25254

Per-Martin hadde med telt - enmannstelt. Frista ingen av oss å dele det :shaking: - men han hadde også en militær båre i bilen. Vi slo opp den inne i HJ'n og jeg fikk den senga jeg sov best i under hele besøket mitt i nord! Konge!

Ranger
07-28-2008, 07:21
Frem dukket det først en mekanisk vinsj Christian (Ranger) skal ha på RR lastebilprosjektet sitt (Den har sin egen blogg, men jeg finner ikke igjen linken dit :( Kan du hjelpe Ranger?!)

Klart :smile: Her er historien til Lastebilen (http://www.cmoes.com/fc110/) - en Land Rover Serie IIb Forward Control, og bilde av vinsjen.:wink_animate:

Kaare
08-01-2008, 23:57
Sorry hvis noen venter på bilder og fortsettelse her! Det kommer - jeg har bare begynt å jobbe igjen etter 5 ukers ferie... Litt å ta igjen på mange omeråder m.a.o. Men har jo litt bilder :smile:

Nå er det jo helg?!

ZukiJack
08-31-2008, 21:11
Venter i spenning på bilder... og mer story...

Kaare
09-10-2008, 23:34
Sorry hvis noen venter på bilder og fortsettelse her! Det kommer - jeg har bare begynt å jobbe igjen etter 5 ukers ferie... Litt å ta igjen på mange omeråder m.a.o. Men har jo litt bilder :smile:

Nå er det jo helg?!

Venter i spenning på bilder... og mer story...

Jeg jobber enda! Men nå ser det snart ut som jeg skal få snorkelen over vannet her snart :beer:

bebe
09-27-2008, 10:44
Her ligger jeg hjemme syk og leser alt av tråder - og så kommer DENNE bråbremsen... hva er dette Knut!

Du har frem til 12.00

:smokin:

Kaare
09-30-2008, 00:02
Her ligger jeg hjemme syk og leser alt av tråder - og så kommer DENNE bråbremsen... hva er dette Knut!

Du har frem til 12.00

:smokin:

...Ikke Knut, Kåre... Bråmrems er helt riktig! Kommer nok mer!

Kaare
12-26-2008, 16:44
Det er jul! Jeg har fri, tid og lyst igjen! :beer:

Drømmer om sommeren igjen alt :smokin:

Sammling og påmelding på campingplassen i Kiruna før avreise til kjørefeltet

32665

32666

32667

32668

32669

"Løypesjefen"

32670

32671

32672

32673

Per Martins meget effektive støvltørker (Vi lukka friskluftsinntaket!)

32674

Kaare
12-26-2008, 17:00
Området vi skulle kjøre på var noe jeg oppfattet som et nedlagt militært område. Først gikk det over flystripa før vi kjørte inn på noen enkle "traktorveier" rundt flystripa.

32675

32676

32677

32678

32679

God oversikt fra Valpen - Kristian (Ranger) fikk mange gode bilder fra denne posisjonen.

32680

32681

32682

32683

Jeep krever riktig uniformering! Denne svensken + nederlenderne i Toyotaen bak hadde vært med på alle etappene.

32684

Kaare
12-26-2008, 19:32
32686

Gutta i denne engelske Discoen har sin egen webside. De tok SOT som den svenske etappen på et langt større eventyr. Sjekk ut: Dave & Al's excellent adventure (http://www.excellentadventure.co.uk/). Spennende lesing og bilder! Blir misunnlig på de som klarer å realisere slike eventyr!

32687

32688

Det ser kanskje ikke så heftig ut, men var utfordring nok for de med standard hjulstørelse. Arrangør Wrangler'n fikk faktisk kjørt av noe av alt "plastrælet" som jeg våger å kalle det i ett av disse gjørmehullene. Med 38" derimot: Gjeeesp... Thefinger

32689

32690

32691

32692

Til slutt kom vi frem til et sandtak hvor man kunne velge mellom frikjøring eller å være med på "Safari". Vi valgte Safari å så for oss en spennende tur :shaking:

32693

32694

Kaare
12-26-2008, 19:57
Safari var = topptur! Vel..., toppen av grustaket hadde en formidabel utsikt over Kiruna, men noen kjøremessig utfordring innebar det ikke. Litt nedtur for noen, men for meg som søring og sikkert flere andre som kom langveis fra var utsikten spennende nok :smile:

32695

32696

Polsk familie på skikkelig sommerferie! En av bilene som hadde vært med helt fra starten i Skåne. Mor, far og 2 små barn. Hver gang de stoppet spratt ungene ut og begynte å leke i sanda, gjørma, el hva det var der og da med lekebilene sine. Hva slags lekebiler? Defendere seff!!!

32697

32698

32699

Heia mobiltlf kameraene!

32700

32701

Frikjøringsgjengen fant fort omegnens største utfordring! Bratt og uovervinnelig så det ut som til å begynne med. Og det var den faktisk en stund også. Men etterhvert fant folket ut av riktig fart og angrepsvinkel. Da skulle alle opp!

32702

32703

32704

Kaare
12-26-2008, 20:27
32705

32706

32707

32708

Det er som alltid langt brattere enn bildene klarer å gi inntrykk av. Det var nesten tøffere å kjøre ned enn opp. Du henger i selen og sitter med ett inntrykk av å kjøre utfor et stup. Rimelig tøfft når du atpåtil har et tungt taktelt...

32709

32710

Flott landskap!

32711

32712

32713

Kaare
12-26-2008, 21:03
Man får fort nye frender! Jeg fikk e-mail adressen til de nederlandske gutta (hadde vært med helt siden 1. etappe) og lovte å sende dem bildene mine. Men sorry... rota bort den lappen... :(

32714

32715

32716

32717

Digga virkelig denne Wrangler'n!

32718

Vittangis store helt :eyemouth:

Værste gjørmehullet som var. Bilen fullstendig nedlastet med pølsekjeler, gassflasker, bruskasser +++. Hekken subba omtrent bakken i stil med en fullpreppa Lowrider. At sjåføren itillegg gjorde alle de feil man kunne gjøre og slepestroppen hans var mer enn godt morken gjorde ikke saken enklere når han først stod der. Reddningen ble til slutt vinsjhjelp fra de nederlandske gutta :grinpimp:

32719

32720

32721

32722

Vel oppe, men nå var alt av morkne sleppestropper og tau dratt i filler. Smart å ta det pent videre kanskje og være inforstått med at bilen er alt for overlessa for de største utfordringene? Nope! Thefinger

På hjemveien havnet jeg i baksetet av denne siden Per Martin forsvant for meg etter en runde med vinsjing av en annen bil. Noe av det verste jeg har opplevd...! Fikk veiledet ham unna et annet gjørmehull jeg visste han ikke kom til å klare. Snudde ryggen til for å hjelpe en annen med problemer. Hva skjedde? Joa; full spiker opp resten av kulen bak meg og rett utfor en kant - der hang han! Hva nå? Joa! Har en stropp til, sa Vittangis store offroadhelt å halte frem en sikkerhetsline av den typen jeg pleier å stroppe meg fast i seilbåten med når det går litt tøfft for seg... 2 tonn bil trekkes løs med den? :shaking: Fikk hjelp av Pajeroen fra Bodø (husker ikke navnet) og priset meg lykkelig over å få sitte på med ham resten av veien tilbake til Kiruna.

Kaare
12-26-2008, 21:46
Var ikke mye som skulle til før den nye Wrangler'n måtte trekke seg. Rubicon edition el ei...

32723

32724

32725

32726

32727

De gamle ruler! Thefinger (OK! - "litt"-preppa da...)

32728

Små zukier derimot: :beer::beer::beer:

32729

32730

Disco funker også:

32731

Sjarmøren #1!

32732

Kaare
12-26-2008, 22:16
Jo større hjul man hadde, jo større utfordringer jaktet man på. Greit da, med 3 alternativer på ett og samme sted :smile:

32743

32744

32745

32746

32747

32748

32749

32750

Her fikk vi ett skikkelig vinsjprosjekt med Valpen. Ett tre, hydraulisk vinsj + kasteblokk fikk den opp med egen hjelp (her ikke bilder dessverre). G-wgen måtte seff også prøve samme hølet. Den satt! Stroppa tilslutt Valpen fast i Discoen dere ser i bakgrunnen før vi klarte å vinsje den opp. Valpen letta i hekken :smokin:

32751

32752

Kaare
12-26-2008, 22:51
32760

32754

Tilbake på camingplassen. Litt små-service + luft i dekk. Nedrigging av telt og pakking av bil. Arild og Kristian byttet fra boggere til standardhjul igjen på Valpen.

32755

32756

Det var avsluttningsmiddag med premie-/diplomutdeling i restauranten på camingen (veldig bra sted også) på kvelden, men jeg skulle nå et fly fra Evenes og Per-Martin skulle besøke familie i Harstad.

Farvel Kiruna - farvel Lappland!

32757

32758

32759

Å ankomme Norge igjen i en '86 HJ45 var en av de mine største opplevelser hittil. Fra Finnland, gjennom Nord-Sverige hadde vi kjørt gjennom et flatt landskap preget av trær, trær og trær. Det eneste som brøt monotoniteten var et og annet reinsdyr som forvillet seg ut i veibanen. Synet av Kiruna var spess - helt klart. De voldsomme slagghaugene er unike. Men - i det vi passerte grensen Sverige - Norge, fjellene tonet seg opp og vi kom over og så utover havet... For et syn!!! Nord-Norge er vakkert - vilt og vakkert!

Jeg skal helt klart tilbake til Nord-Norge. Hvis dere ikke er klar over det der oppe i nord: Ta en tur sørover og lengt hjem! :beer:

Ranger
12-26-2008, 23:51
Absolutt verdt å vente på Kåre - fin beskrivelse, historie og ikke minst bilder.
Takk :smile:

knixen
12-27-2008, 02:56
Ja, mange takk kaare!!! Og takk for en svært hyggelig tur i de finske skogene!!! :beer::beer::beer:

Kaare
12-28-2008, 12:52
Absolutt verdt å vente på Kåre - fin beskrivelse, historie og ikke minst bilder.
Takk :smile:

Bra du holdt ut, Ranger :smile: Var en kjempetur til Lappland Trophy og takk til deg, Arild og Per-Martin for at jeg fikk slå følge til Kiruna også.

Du som har vært med en del på SOT opp gjennom årene: Kan du skrive og forklare litt om hva slags terreng man kan forvente seg andre steder enn her i Kiruna?

Ja, mange takk kaare!!! Og takk for en svært hyggelig tur i de finske skogene!!! :beer::beer::beer:

Takk det samme! Trenger du vinsjhore igjen til sommer'n er jeg klar!

Ranger
12-29-2008, 07:38
Du som har vært med en del på SOT opp gjennom årene: Kan du skrive og forklare litt om hva slags terreng man kan forvente seg andre steder enn her i Kiruna?

Sjarmen med SOT er at det er ny plass hver dag. Derfor trenger jo ikke områdene være så store heller. Men dette er også svakhetene med SOT. Det blir mye transport og terreng kjøringen foregår typisk fra 10-14. Der de fleste har vært over hele området på to timer. Unntaket her er Boden. Av de stedene i nord-sverige som kjøres nå er faktisk Kiruna best etter mitt syn.

Jeg har deltatt fire år både i sør og nord. Noen av plassene i sør står ikke på listen lenger. Her en kort subjektiv beskrivelse.

Gællivare - stort grustak, mest stein.
Kalix - skogsvei, ikke noe frikjøreområde, familietur.
Boden - fantastisk variert og nokså stort område. Her har du alt, men besøkes ikke lenger av SOT. :(
ZORB senter - litt skogsveier og gressbakkeløp.
Stockholm (S) Ekeby - grustak med sand, mindre utfordrende skogsveier.
Vetlanda - kompakt, med varierte skogsløyper. Tidvis vanskelig :smile:

Kaare
12-29-2008, 08:54
Takk for god info, Ranger.

Er det flere med erfaring fra SOT som har beskrivelse av andre etapper eller SOT generellt? Gjerne med bilder fra de forskjellige etappene også.

Ranger
12-29-2008, 23:21
Det ligger noen bilder på TLRK:
Kalix (http://cmoes.dnsalias.com/tlrk/FMPro?-DB=foto.fp5&-format=foto.html&-lay=bilder&-error=err.htm&-sortfield=dato&-sortorder=descending&tekst=SOT2004&tekst=Kalix&-find)
Gællivare (http://cmoes.dnsalias.com/tlrk/FMPro?-DB=foto.fp5&-format=foto.html&-lay=bilder&-error=err.htm&-sortfield=dato&-sortorder=descending&tekst=SOT2004&tekst=Gällivare&-find)
Kiruna (http://cmoes.dnsalias.com/tlrk/FMPro?-DB=foto.fp5&-format=foto.html&-lay=bilder&-error=err.htm&-sortfield=dato&-sortorder=descending&tekst=SOT2004&tekst=Kiruna&-find)
Diverse SOT 2003 (http://cmoes.dnsalias.com/tlrk/FMPro?-DB=foto.fp5&-format=foto.html&-lay=bilder&-error=err.htm&-sortfield=dato&-sortorder=descending&tekst=SOT2003&-find)

knixen
12-30-2008, 00:07
Hvis umeå kommer med neste år er det også verdt å besøke! Stort og flott område som er vanskelig å finne frem til... :wink_animate:

Jama
12-30-2008, 22:31
Fikk hjelp av Pajeroen fra Bodø (husker ikke navnet) og priset meg lykkelig over å få sitte på med ham resten av veien tilbake til Kiruna.Jarl heite han! Altså æ!

Men litt om SOT. Vi deltok jo i Sveg, Hammarstrand (Zorb- senter), Kalix, Gällivare og Kiruna i 2007.

I Sveg er "touringen" ekstremt kjedelig! Men pluss for "teknikk- bane", noe ingen av oss hadde prøvd før!

Hammarstrand (Zorb altså) Første del var relativt enkel, men med noen gjørmehull og leire. Men mulighet for utforringer for heilt standard biler også. Men del to blei veldig spektakulært pga djævelsk med regn på grovbrutt traktorvei med svartmuld og sprengtstein. For å si det sånn.. skjønner enda ikke at jeg kom frem med en standar gen1Pajero på 31" Mud!

Men som sagt.. skyltes nok mye været at den ble så rått som det blei!
Gressbakkeskila var mere skummel enn morro... :wink_animate:

Kalix blir trangt.. lite løyper, men plass å kjøre seg fast for de som vil det!

Gällivare.. tja.. grustak! Med fast grunn, og laus sand!

Kiruna! Best! Men mest mygg! :wink_animate:

I 2009 blir det jo kun Gällivare og Kiruna i nord, Kalix er kuttet ut!

Til slutt... flott fortelling og flotte bilder fra Kiruna!!

Kaare
12-31-2008, 00:20
Jarl heite han! Altså æ!

Jarl, alias Jama var det, ja! Takk for turen og redningen av villmannen fra Vittangi :smile:

Takk for flere etappebeskrivelser også, nå mangler vi bare noen fra sør som kan fortelle litt... Ingen?

Har du noen bilder forresten?

PS: Det var ikke en mygg å se i Kiruna i forhold til under Lappland Trophy :wink:

Jama
01-01-2009, 20:14
Jarl, alias Jama var det, ja! Takk for turen og redningen av villmannen fra Vittangi :smile:

Takk for flere etappebeskrivelser også, nå mangler vi bare noen fra sør som kan fortelle litt... Ingen?

Har du noen bilder forresten?

PS: Det var ikke en mygg å se i Kiruna i forhold til under Lappland Trophy :wink:
Bilder: http://www.offroad.no/forum/Bilder-fra-SOT-2008-t93988.html

KJELLIS
01-01-2009, 21:19
Dette kunne jeg tenkt å prøvd engang ser morro ut :smile: Er det det???

Kaare
01-01-2009, 22:03
Klart det! Alltid gøy å være på tur?!

Takk for linken, Jama. Så ut som dere fant noen gjørmehøl i Kalix også :laughing: