PDA

View Full Version : Spørsmål ang diff.giring og bestilling fra US

Double Toy
07-27-2008, 23:08
Heisann
Lurer litt på å bestille nye ring og pinion gears fra statene, er jo så dyrt her hjemme:laughing:Men hakke peilig på hva slags giring jeg har nå, har bare tenkt å bytte til orginalt, da det vist er no knekte tenner i framdiffen, bak må jeg bare bytte simring. Har en V6 3.0 91 mod 4-runner, noen som kan fortelle meg giringen?

Og er det noen som har ideer/forslag om hvor og hva jeg bør kjøpe, gjør jo ikke no om vi gire'n ned litt, men er konebilen, så skal ikke være no heftig skogsmaskin detta:grinpimp:

knixen
07-28-2008, 00:27
Litt usikker på hva du har, men tror det er 4,11 eller 4,30...

Hvis du skal gire om må du kjøpe både foran og bak. Og prisene er ikke så gærne her faktisk, pluss at du er sikker på å få korrekte varer. Jeg ville holdt meg unna Genuine gear da de er vanskelig å sette opp.

Om du vil gire ned så er spørsmålet hvor store dekk du har, evt skal ha? Det kan kanskje være billigere å få kjøpt en framdiff fra en delebil og evt en bakdiff med samme utveksling hvis den ikke stemmer overens med den du har...

Matzen
07-28-2008, 08:04
En V6'er kører 4.30 standard....kører du 33" dæk burde du skifte til 4.88..
Jeg kan anbefale Trail-gear som et sted at få stumperne fra

Blom
07-28-2008, 10:39
Det er vel med denne som med de fleste andre Toyotaer : Det står en ID plate på Torpedoveggen.

På nederste linje, omtrent på midten står en kode F.eks. G285...

Denne forteller da hvilken utveksling du har på bilen.
På nettet ligger det kodebok for å lese, men mener å huske at G285 var 4,30, samme som jeg hadde i første Luxen min.

Det er endel jobb fremme, men det vet du vel...
Dyrt blir det vel fra statene og, når man kalkulerer med frakt og moms og alt.

Er enig med Matzen at 4,88 er en ok utveksling og jeg har helt ok, brukt, men helt ok giring framme og nye bak til denne (så slipper du å kjøpe fra USA :smokin: )
Tror faktisk jeg har lagre til framaksel også liggende :-)

Double Toy
07-28-2008, 18:12
Er nok sånn med denne å, men noe jeg ikke har tenkt på er jo om den har endret giring fra før:idea:Den ruller jo på 35" og det har den gjort så lenge den har vært i dette landet. Litt vanskligere å finne ut da kanskje:(Hvor mye kunne du tenk deg for giringene dine da Blom? Er forresten simring til bakaksel jeg trenger, men de er vel samme forran og bak, mener jeg å ha lest..?

Blom
07-28-2008, 18:43
Ruller den på 35" så er det rimelig greit å finne ut om det er byttet giring !!

Føles bilen slapp i 5 gir/høyeste automatgir, må du gire mye ned selv for den minste motbakke, føles det som du "har et gir for mye" og knapt kan bruke det høyeste giret annet enn på flat mark, Viser bilen alt for mye på speedometer, kanskje 80 km/t på speedoen, så kjører du 85 km/t i virkeligheten - så har du original giring...

Er giringene byttet, så har du et speedometer som er veldig korrekt, eller at den viser litt for lite (du har kanskje i 60 km/t på speedoen når displayene langs veien viser 56-58 km/t)
Du føler og at du kan kjøre i oppoverbakker også i 5 gir og det rett og slett virker "riktig" forhold mellom fart/gir/evne til å trekke uten å giren ned.

Priser tar vi på PM, er ikke ille - rimeligere enn fra USA i allefall :smokin: