PDA

View Full Version : Eurotrial 2008 slik jeg opplevde det

HAH
07-29-2008, 19:09
Ja, så var det over.. Eurotrial 2008 er historie. Tenkte jeg skulle poste litt tanker og erfaringer jeg har gjort meg etter to laaaaaange dager som Eurotrial-dommer på Brokelandsheia. :smile:

Jeg dro i hvertfall nedover på fredag ettermiddag og sjekket inn på det splitter nye Cinderella hotell. Dette hotellet ligger i tilknytning til Cinderella kafe på nordsiden av E18 på Brokelandsheia. Derfra er det kun noen få minutter å gå til kjøreområdet, som ligger på sørsiden av E18. :smokin:

Jeg var usikker på standarden på dette hotellet, så jeg tok med en kjølebag med :beer: og brus i tilfelle det ikke var minibar der. Det viste seg å være lurt. Ellers var hotellrommet OK, men jeg savnet altså kjøleskap/minibar - og aircondition. Jeg trodde ingen bygget hoteller i 2008 uten aircondition på rommene, men så feil kunne jeg altså ta... Thefinger

Fredag ettermiddag tok jeg først et par pils på hotellet før jeg ruslet over på andre siden av E18 for en runde i depotet og en næmere titt på kjøreterrenget. Det er ingen tvil om at AOK har et kjempemessig kjøreterreng på Brokelandsheia. Alle 16 seksjonene var selvsagt klare på fredag. 8 av seksjonene var for standard og original klassene, de øvrige 8 for modifisert, promod og proto. Innenfor seksjonene var det også forskjellige porter for de forskjellige klassene, og de som har satt opp disse seksjonene har lagt ned MYE arbeid. Imponerende!

Programmet på fredag inneholdt bl. a. en parade med alle deltakerbilene fra depotområdet, ned under E18, en runde nede på ”Brokelandsheia sentrum” og så tilbake til kjøreområdet. Det var satt opp et stort sirkustelt i forb. med arrangementet, og alle bilene ble kjørt inn på ”podiet” inne i telet og behørlig presentert av Tommy Olsen. Det var fest i telet på fredags kveld, men siden jeg skulle tidlig opp ble det kun en bedre middag og et par kalde :beer: på hotellet før bingen kallet.

Det kjøres i 16 seksjoner samtidig og hver seksjon skal ha 3 dommere, altså 48 stk. + reserver. Alle skulle møte til briefing ved sekretariatet kl.06:45 (ja du leste riktig). Det føltes litt ubekvemt å måtte være ute i skogen en lørdags morgen midt i ferien på et tidspunkt jeg vanligvis ikke har stått opp når jeg skal på jobb, men mårru så mårru som det het i en gammel reklame for Maarud potetgull. :smokin: Etter frokosten (som forøvrig var veldig bra!) hadde jeg tenkt å gå opp til kjøreområdet, men jeg var heldig og traff Janne B. Som skulle samme veien med bil så jeg haiket med henne.

På briefingen ble vi delt inn i dommerteam og tildelt seksjoner. Alt utstyr var stort sett ferdig pakket, og hver seksjon måtte ha med seg en bunt med ekstra pinner til portene, en kasse med diverse utstyr (ekstra merkebånd, kniv, øks, tape, refleksvester, søppelsekker, etc, etc.), en kasse med mat og drikke og et brannslukningsapparat. Veldig bra og gjennomtenkt opplegg.

Selve dømmingen var mer jobb enn jeg hadde forestilt meg. Man må følge med på bilen hele tiden og det medfører at det blir en del løping / hopping rundt på fjellknausene inne i seksjonen. Det kjennes i kroppen når man har holdt på med dette fra kl. 08:00 til 17:00 for å si det slik... Været bidro nok vesentlig til at dette ble et slit. Varmeste dagen på 13 år stod det på forsiden av VG. Tror jeg drakk minst 10 liter vann til sammen lørdag og søndag.

På lørdags kvelden ble det igjen middag og et par øl på hotellet. Det foregikk vel noe i sirkusteltet lørdags kvelden også tror jeg, men siden vekkerklokka var satt på 05:30 søndags morgen klarte jeg å motstå fristelsen. Tror ikke søvnmangel, fyllesjuke, +30 graders varme og 9 timer med fysiske utskeielser er noen god kombinasjon (dere som prøvde det kan gjerne dele deres erfaringer her Thefinger).

Søndags morgen var det igjen oppmøte kl. 06:45 for dommerbriefing. Dessverre manglet det en del personer. Jeg fikk forståelsen av at dette hadde vært et generelt problem under oppkjøringen til stevnet. Folk sier ja til å hjelpe til men dukker ikke opp. Dere som ikke hadde ”gyldig fraværsgrunn” bør tenke gjennom følgende: Har man lovet å stille opp så gjør man det. Skjer det noe uforutsett som gjør at man likevel må trekke seg så gi beskjed på forhånd, ikke bare la være å møte opp. Er man usikker på om man kan være med så er det bedre å si nei med en gang man blir spurt. De som er ansvarlige for et så stort arrangement har mer enn nok å gjøre fra før. Når folk tar på seg en funksjonærjobb og ikke møter opp får de i tillegg et helvetes mas med å skaffe reservepersonell. OK, det var dagens lille moralpreken...

Kl. 17:00 stengte seksjonene, men det var en omkjøring i seksjon 2 da noen biler hadde blitt brutt under lørdagens kjøring grunnet feiltolkning av reglene for rygging når bilen står inne i en port. Tror det var 6 eller 7 biler som kjørte seksjonen på nytt. Seksjonene ble bygget om før søndagens kjøring, så den måtte da bygges tilbake igjen til lørdagens utgave før kjøringen kunne begynne.

Ca. kl. 18:15 var jeg tilbake på hotellet for en kald dusj, middag og øl før premieutdelingen og underholdningen skulle starte kl. 20:00. Jeg var på plass kl. 20:15 og var litt bekymret for om jeg hadde gått glipp av noe. Den bekymringen skulle vise seg å være unødvendig. :biggrin:

Stemningen var god og det var mye folk i teltet. Gikk bort til ”baren” for å få meg en :beer:, men da ble jeg temmelig lang i trynet. ”Øl, nei det selger vi ikke”. Så da var det bare å gå tilbake til hotellet og hente en sixpack fra kjølebagen...

I teltet var en del underholdningsinnslag og bandet (som jeg ikke husker navnet på) spillte litt innimellom, men resultatene kom ikke. Etterhvert begynte folk å forlate åstedet, men det var likevel imponerende mange som holdt ut. Klokken hadde passert midnatt før det skjedde noe. Da ble det premieutdeling for fire av klassene, men den ene (tror det var standard) var enda ikke klar. Etterhvert ble det premieutdeling også i den manglende klassen, så da var det bare nasjonskampen som ikke var ferdig da jeg gikk kl. 01:30.

Mandagen våknet jeg ca. klokka ni av at jeg lå og svettet. Hotellrommet lå på ”feil” side, så morgensola skinte rett på det digre drivhusaktige vinduet. At rommet ble så jæ.... varmt om morraen hadde jeg ikke oppdaget tidligere, siden jeg hadde stått opp kl. 05:30 begge dagene.

Etter at jeg hadde spist frokost og sjekket ut traff jeg Janne som skulle ha frokost. Vi tok en kopp kaffe før jeg dro hjemover. Jeg fikk inntrykk av at det hadde vært noen harde dager, for ikke å si uker, med lite søvn for folkene i hovedkomiteen, og jeg regner nesten med at hun sover enda.. :sleep:

Men før hun dro hjem for å sove fikk jeg i hvertfall forklaringen på hvorfor det tok så lang tid med premieutdelingen: Datatrøbbel. Access databasen som var laget til arrengementet begynte å regne feil. Synd, men sånt skjer av og til... Ang. manglende ølservering så fikk jeg også en forklaring på dette. Under forrige Eurotrial hadde det vært ølservering, men utlendingene hadde fått ”sjokk” av de norske ølprisene. Dessuten var det ikke lov til å ”nyte medbrakt” inne i teltet. Personer under 18 år hadde heller ikke adgang. Så derfor ble det bestemt at i år skulle det ikke være ølsalg.

Oppsummert

Hotellet: Dette er ikke Fairmont, Hilton eller Radisson SAS.... Men rommet var nytt, ryddig og rent. De får minus for manglende aircondition og minibar/kjøleskap :shaking:, men pluss for hyggelig betjening og god service. Prisnivået var akseptabelt etter norsk standard (1295 for dobbeltrom og 995 for enkeltrom inkl. frokost). Jeg hadde gitt 3 poeng på tripadvisor.com (på en skala fra 1 til 5) hvis hotellet hadde ligget inne der.

Kjøreterrenget: Variert, passe stort og fine seksjoner. Det har helt klart blitt lagt ned mye jobb med å få dette klart til Eurotrial.

Arrangementet: Såvidt jeg kan bedømme så ble det meget bra gjenomført. Noe småproblemer blir det jo alltid, men alt i alt virket det som om både funksjonærer og deltakere var fornøyde. Det eneste store minuset var at det tok alt for lang tid før resultatene var klare, men det skyltes som nevnt forhold som man ikke var herre over der og da.

Informasjon: Hvis jeg skal ”klage” på noe så må det være mangel på informasjon til funksjonærer. Det burde vært sendt ut en mail til alle funksjonærene på forhånd med praktisk info og tidsplan for oppmøte. Dessuten burde det vært gitt beskjed på forhånd om at det ikke ble ølservering i teltet. Når det står ”Party in the festival tent with live music” på det offisielle programmet, så er det vel flere enn meg som forventer at man kan få kjøpt seg en pils eller fem. Jeg kjøper imidlertid forklaringen på hvorfor man valgte å la være, og har ingen problemer med det. Men det hadde vært greit å visst det på forhånd.

Tips til evt. neste gang: Det ble vist video og bilder fra helgens kjøring på et lite lerret ved inngangen til teltet. Dette er god underholdning mens man venter på premieutdelingen, men hvorfor ikke vise dette i et større format? Det kunne vært hengt opp et stort lerret oppe ved scenen og man kunne koblet lyden til høyttaleranlegget. Med en lyssterk videokanon så blir det helt konge!

OK, dette innlegget ble visst lengre enn planlagt, men dere som har kommet ned hit har vel lest alt. Håper det gir et visst inntrykk av hvordan jeg opplevde Eurotrial 2008. Og ja, jeg ville gjort det igjen. Men da hadde jeg nok valgt å være funksjonær kun en dag og tilskuer den andre. Det hadde vært gøy og sett hva som foregikk i de andre seksjonene også, ikke bare i seksjonen der jeg var dommer.

Amund
07-29-2008, 21:09
Fint skrevet, kjenner meg godt igjen. Har kun en ting å sette finger'n på, det var veldig mye usikkerhet blant dommerne på en del regler, noe det kanskje ikke burde vært i et så viktig arrangement. Jeg kjørte bergning, så jeg 'behøvde' ikke vite alt, men vi måtte spørre en del på radioen, og fikk ikke helt klare svar der heller. F.eks. hvor langt er et rygg? Har de små klassene lov til å koble ut senterdiff og 4x4 for å vippe seg rundt trær og pinner (ja det er det, men det var det ingen som visste...) Dommerne i seksjonen ved siden av oss brøt ikke folk for å rygge inn i porten igjen.... osv osv, når er en pinne knekt, skal ikke det være når den er nær bakken på 2 punkt, ikke når det knaker litt og den blir stående 15 grader skakt? generelt mye usikkerhet, jeg vil ikke si det var mye 'feil' dømming så lenge dommeren er konsekvent gjennom dagen vil det bli rettferdig, men likevel blir det jo litt feil for sjåføren som tror han gjør ting riktig.

I motsetning til deg er jeg positivt overrasket over informasjon og kommunikasjonen jeg fikk som funksjonær. Fikk beskjed om når og hvor å møte, fikk delt ut det jeg trengte, og som bonus kom Dehnes innom med lunsj og vann til meg midt på dagen. Ble flyttet på søndag, og flyttet meg litt rundt der oppe ved behov.

Må til slutt rose dommere og hjelpedommere som har gjort en fantastisk tøff, slitsom og viktig jobb! Spesielt hjelpedommern i seksjon 12 på søndag, han har nok besteget ca 3500 høydemeter i nesten 40 grader pluss. Hatten av!

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/Eurotrial2008/normal_Resize_DSC_0771.jpg

Tommy
07-29-2008, 22:06
Flott innlegg...
Må rette en takk til dommere og bergningspersonell, også banebyggerne skal ha mye ros, søndagsbanene var helt perfekte.
Selve løpsgjennomføringen var veldig bra, synd med dette rotet i bane 2 som tok mye energi og jobb fra de innvolverte.

Løpsgjennomføringen kunne vel ikke gått bedre, alt gled flott og bergningen var en lek

Litt ris:

Info til deltagere var dårlig, lite ting slått opp, og nesten ingen funksjonærer viste når de ble spurt. Manglet litt folk til å gå rundt å snakke med deltagere.

Paraden synes jeg ble litt rar, lite folk, selv inni teltet, og nede på Heia var det vel nesten ingen som fikk det med seg.
Den skulle vel også vært timet slik at man gikk rett på åpningsseremoni, og ikke sendte folk ned i depoet med beskjed om å komme opp 2 timer senere.

Litt mye bråk litt lenge i teltet som sto midt i depoet spesielt dagen før konkurranse.

Avsluttnings seremoni og premieutdeling ble rett og slett en kattastrofe desverre, det hjelper ikke at det er datatrøbbel heller...
Vi var heldige og fikk våre premier i 12 tida (Modifed, Promodified og Proto)
Standard fikk premier i 1 tida etter at premiene var delt ut til feil personer en gang, når jeg gikk å la meg i halv to tida da sto fortsatt Original og Nasjonskampen igjen... og de få som var igjen i teltet var vel egentlig for fulle til å bry seg. Må være utrolig stusselig å bli utropt som eurpamester få premien når de aller fleste hadde lagt seg...
I tillegg var det lite struktur på selve utdelingen, nasjonalsangene var bare noe skraping og skurring og ble spilt med en gang vedkommende ble ropt opp og var på vei opp til pallen...
Noe avsluttningseremoni ble det vel ikke, ingen som takket for i år, og ingen som presenterte neste år Eurotrial..

Nok om det, litt synd er det imidelrtid at et flott arrangement, garrantert kommer til å bli husket for premieutdelingen....

Reportasje kommer både her og i 4 wheel Drive

Vil på ingen måte være negativ, og alt utenom punktene over synes jeg var helt supert, var en fantastisk uke der oppe.. takk til alle som har stått i ramma for å få det til... jeg VET at det er masse jobb...

Janne Bronndal
07-29-2008, 23:42
Noen få kommentarer til det du nå skriver Tommy.

Visse problemer på åpningsseremonien kunne vært unngått dersom ikke den personen som hadde lovet å ta den offisielle åpningensdelen med bl.a å presentere ordføreren trakk seg 20 min før dette skulle skje. Dette medførte at det måtte settes inn en uforberedt annen person som fikk hele 10 min på seg til å gjøre det beste ut av denne situasjonen.

At du sier at Info til deltagere var dårlig, lite ting slått opp er jeg totalt uenig med deg i.
ALLE deltagere fikk utdelt en pose, i denne lå absolutt all informasjon de trengte. I tllegg var all denne infoen hengt opp på utsiden av sekretariatet.

Standard klassen ble bevisst holdt igjen til vi fant ut av hva som skjedde i sekretariatat, før denne ble offentliggjort pga vi måtte manuelt sjekke den etter det i origianlklassen ble forbyttet 1 og 2 plass mellom to tyskere i Originalklassen (ikke Standard som du skriver)- begge disse tyskerne visste om det og byttet pokaler seg i mellom med et smil- så det var det meget få som syntes var en skandale.

Vi fikk jo som du vet også problemer med premieutdelingen p.g.a den som skulle hatt denne trakk seg ,igjen kun et par timer før utdelingen. Dette skapte også store problemer for oss som arrangør. Dette er også en stor del av årsaken til at mye kunne vært unngått av lange pauser i påvente av korrekte lister. For den personen som egentlig skulle delt ut premier hadde kunnet lage mye show og tatt den situasjonen under kontroll .

Det er trist når våre egne folk har sagt ja til en viktig rolle og deretter trekker seg på verst tenkelig tidspunkt.......Dette skjedde faktisk 2 ganger denne helgen.

Når det gjelder avslutningsseremoni ble denne amputert, men mens man ventet på resultatenen ble neste års arrangør ved Jürgen Wagner presenteret!

Og jeg har både i dag og i går fått masse positiv tilbakemelding fra samtlige teamledere og en haug deltagere som var super fornøyd og ikke tok avslutningen så tungt, de så det positive i at det ble en omvendt vri: Først et kanonparty deretter premiutdeling. Jeg synes derfor kanskje vi skal ta til oss at alle utlendingene var positive til hele arrangementet, og at nordmennen er de som er minst smidige når det gjelder å akseptere at uforutsette ting kan dukke opp,.

Jeg synes at alle de invoverte som jobbet under ET har gjort en kjempe jobb, vi hadde en krash og det var kun resultatene som gikk galt i 2 klasser og kom sent.
Men hvis det er du ønsker at ET skal huskes for isteden for absolutt alt annet som fungerte kjempe bra så syns jeg det er trist

hilsen en utslitt organisator.

Jan
07-29-2008, 23:50
Hadde det kjempebra fra onsdag til mandagThefinger

Tommy
07-30-2008, 07:14
Noen få kommentarer til det du nå skriver Tommy.

Visse problemer på åpningsseremonien kunne vært unngått dersom ikke den personen som hadde lovet å ta den offisielle åpningensdelen med bl.a å presentere ordføreren trakk seg 20 min før dette skulle skje. Dette medførte at det måtte settes inn en uforberedt annen person som fikk hele 10 min på seg til å gjøre det beste ut av denne situasjonen.

At du sier at Info til deltagere var dårlig, lite ting slått opp er jeg totalt uenig med deg i.
ALLE deltagere fikk utdelt en pose, i denne lå absolutt all informasjon de trengte. I tllegg var all denne infoen hengt opp på utsiden av sekretariatet.

Standard klassen ble bevisst holdt igjen til vi fant ut av hva som skjedde i sekretariatat, før denne ble offentliggjort pga vi måtte manuelt sjekke den etter det i origianlklassen ble forbyttet 1 og 2 plass mellom to tyskere i Originalklassen (ikke Standard som du skriver)- begge disse tyskerne visste om det og byttet pokaler seg i mellom med et smil- så det var det meget få som syntes var en skandale.

Vi fikk jo som du vet også problemer med premieutdelingen p.g.a den som skulle hatt denne trakk seg ,igjen kun et par timer før utdelingen. Dette skapte også store problemer for oss som arrangør. Dette er også en stor del av årsaken til at mye kunne vært unngått av lange pauser i påvente av korrekte lister. For den personen som egentlig skulle delt ut premier hadde kunnet lage mye show og tatt den situasjonen under kontroll .

Det er trist når våre egne folk har sagt ja til en viktig rolle og deretter trekker seg på verst tenkelig tidspunkt.......Dette skjedde faktisk 2 ganger denne helgen.

Når det gjelder avslutningsseremoni ble denne amputert, men mens man ventet på resultatenen ble neste års arrangør ved Jürgen Wagner presenteret!

Og jeg har både i dag og i går fått masse positiv tilbakemelding fra samtlige teamledere og en haug deltagere som var super fornøyd og ikke tok avslutningen så tungt, de så det positive i at det ble en omvendt vri: Først et kanonparty deretter premiutdeling. Jeg synes derfor kanskje vi skal ta til oss at alle utlendingene var positive til hele arrangementet, og at nordmennen er de som er minst smidige når det gjelder å akseptere at uforutsette ting kan dukke opp,.

Jeg synes at alle de invoverte som jobbet under ET har gjort en kjempe jobb, vi hadde en krash og det var kun resultatene som gikk galt i 2 klasser og kom sent.
Men hvis det er du ønsker at ET skal huskes for isteden for absolutt alt annet som fungerte kjempe bra så syns jeg det er trist

hilsen en utslitt organisator.

Beklager om jeg har ordlagt meg galt, det aller meste var rett og slett helt supert på heia, og det kommer seøvsagt alle til å huske, men jeg synes det er synd at det som virkelig kunne toppet det hele faller litt igjennom.

Stor takk til deg Janne og ikke minst alle andre som sto på der oppe.

Husk at tråden heter "Eurotrial 2008 slik JEG opplevde det"

jan terje
07-30-2008, 08:13
Jeg var der kun fredag kveld og lørdag til ca. 17.00.

Det jeg opplevde var veldig bra.
Jeg skal være ærlig på en ting:
Etter "kaoset" på Nordic Trial i fjor var jeg tvilende til att 140 deltakere skulle kunne sluses gjennom på en dag.
DER tok jeg feil! Maken til flyt i ett Trial stevne har jeg aldrig sett.
Fantastisk- imponerende!

Janne Brondal skal ha all respekt for jobb og gjennomføring. Sammen med ett fantastisk funksjonær korps har hun levert ett fantastisk resultat.
Selvsagt vil enkelte episoder (som forsinket premie utdeling osv.) alltid irritere noen litt, men samlet sett var dette kjempebra.

Geir
07-30-2008, 09:53
Jeg ankom Brokeland onsdag og reiste hjem mandagen.

Jeg synes hele arrangementet var utrolig bra , uforusette ting skjer under alle tilstelninger ,og det som dukket opp på søndagen gikk helt greit synes jeg - og det virket som om alle rundt meg ved bordene synes det samme.

Det som imponerte meg mest av alt var hvor bra løpet gikk , alt fløt greit , allerede i to-tre tiden begge dagene var mange ferdige med seksjonene! noen allerede før pausen!

Jeg hadde muligheten å kunne flytte meg rundt i alle seksjonene begge dagene , og fikk inntrykk fra både deltakere og publikum av at de hadde det kjempekjekt. all honnør til organsiator,AOK og ikke minst alle frivillige dommere som stod hele dagene i varmen!

banebyggere hadde gjort en flott jobb , seksjonene var utrolig bra , redningsmannskap nok til at det ikke dannet seg kø som igjen stoppet opp flyten til seksjonene -> imponerende med tanke på hvor mye biler det var der oppi skauen.

Jeg ble veldig imponert av hele stevnet, jeg og barna hadde noen kjekke dager på Brokeland !!!

stor takk til Sveinung og Monica for lån av campingvogn :smile:

supersvein
07-30-2008, 11:45
Jeg har aldri vært på et bedre trial-stevne.
ALLE involverte var smilende og hyggelige uansett hvor slitne de var.

Noe fuzz ble det, men alt i alt ble det meste løst veldig godt til slutt når en tar forutsetningene i betraktning - og dimmensjonene på dette arrangementet.

Jeg vil huske arrangementet for spennende seksjoner, bra kjøring, lite men effektiv berging, gode kiosker (sjeldent mye kø), og selvfølgelig ufattelig bra vær!!

Takk og gratulerer til allesammen for et flott Eurotrial!!

Blesvik
07-30-2008, 12:19
Jeg var i campen fra mandag til mandag og hadde det kjempefint!
All ære til Janne, styret i Eurotrialkommiteen, sentrale personer rundt denne og selvfølgelig alle andre som var med på å sette sammen dette enorme arrangementet.
Etter stresset jeg følte før siste seksjon, kan jeg lett se for meg stressnivået i sekreteriatet på søndagskvelden!!
Da følte jeg med dere:smile:

Seksjonene var perfekte hele helgen!
Bergingen var meget bra!
Svært lite kø i seksjonene!
Hyggelige funksjonærer!
Hyggelige konkurrenter fra alle land!
Bra speakere!
Kjempebra underholdning i teltet!
Rabbagastene overgikk seg selv!
Bra fasiliteter, vann, strøm, toaletter osv.

Må trekke fram Teamlederen vår, Svein Stiansen, det kan ikke ha vært beste plassen å debutere i den jobben på hjemmebane, ikke lett å vite hva slags info folk trenger i forhold til i utlandet der all info kommer via teamlederen.
Og når han gikk med konstant hodepine hele helgen blir det ikke lettere..
På tross av dette syntes jeg han gjorde en kjempejobb og håper ikke han kvalifiserer seg til Tyskland 09 slik at han kan være teamleder der og:smile:

Var oppe og ryddet nedre campen i går og tok farvel med den sympatiske gjengen fra tyskland som drar hjemover i dag etter å ha bodd der i nesten to uker!
Alle der var også kjempefornøyde med arrangementet!

Nå sitter jeg fortsatt med ett smil som trolig må opereres bort, så derfor sliter jeg med å se noe negativt i arrangementet, men hvis det var noe så er det slett ikke unormalt i ET.
Vi bare glemmer det bort og det vil vi gjøre fort her også!

Takk for en trivelig uke alle sammen!!:beer:

tjd
07-30-2008, 12:39
En stor stor takk de som bemannet Eurotrial. Spennende og utfordrende seksjoner, med våkne blikk og glade funksjonærer. De hadde lange dager, så jeg håper virkelig at de fikk litt action og underholdning for jobben :smokin:

Egne kasser med vann, frukt og mat ble delt ut til funksjonærene og jeg så den flotte jobben banemannskapet gjorde med å holde hverandre motiverte hele dagen.

Det er alltid et men, denne vil jeg rette til de førere som går rundt å forvirrer funksjonærene med sine egne tolkninger av Eurotrial reglene. Dag en ble det opplyst at styring og styre brems kun kunne betjenes av fører. OK !

Sent samme dag hadde de fått melding at det var kun rattet - copilotene ikke kunne berøre / påvirke.

Dag 2 så får vi høre at det er gitt advarsler til pro mod biler der copilotene har brukt styrebrems-brekk. De hadde jo uheldigvis fått en feil tolkning av reglene presentert. I følge Jørgen Wagner så er dette tillatt i Eurotrial.

Vi selv blir meget overasket da vi får full score da copilot bruker bakhjul styring og vi blir sendt nedover på listene i fritt fall. Reglene var tydelig, men forviringen som skapes av hva som er riktig og galt forandres i løpet av dagen for funksjonærene. For det første må reglene bli tydligere og for det andre må førere ikke påstå at reglene er endret eller har en annen tolknigen en hva som er rett.

Kjempe party telt med god underholdning. Så sur jeg var etter at vi fikk disse straffe poengene så ble det likevel liv i teltet med så mange glade og fest stemte mennesker. Og medbragt drikkevarer så steg stemningen.

Bra gjennomført totalt ! terningkast 5

Irok
07-30-2008, 13:59
Kjemeflott arrangemang:D:D:D:D Det var en god stemning blant alle der:smile:
Varmt nok vær for en bleik trønder da...:grinpimp:

unlimited
07-30-2008, 14:35
Det som imponerte meg mest var hvor bra løypene var satt og hvor gjennomtenkt alt var for å unngå berging i størst mulig grad. Dette var de beste løypene vi har kjørt. Imponerende med rundkjøringen! Dommerne fremstod som dyktige med stor grad av selvtillit.
En fantastisk stor takk til alle dere som stillte opp og jobbet gratis for at andre skulle ha det gøy!
På toppen av det hele gikk salget av Green Goblin etter planen. Geir Slottekjær skulle kjøre bilen under ET og vise den frem og bilen skulle følgelig bli solgt. Tusen takk til deg Geir og gratulerer med utrolig bra kjøring 2. dagen. 43 prikker etter 7 seksjoner. Dersom det hadde blitt "safet" på siste seksjon med en knekt pinne og en rygg ville det blitt dagens beste kjøring!!! Men speaker hadde lokket mange til å komme å se på Geir og Geir ville ikke skuffe de fremmøtte med "safing". Det ble hopp og sprett og en fin velt 1 cm fra en stor stein. Velteburet er 40mm rør og hadde bilen havnet litt lenger frem...

Tusen takk til deg Geir for at du er en så fantastisk person som du er, blid, poisitiv og dyktig til alt du gjør!

unlimited
07-30-2008, 14:48
Så sur jeg var etter at vi fikk disse straffe poengene

Kan vi spørre hvor mange straffepoeng dere fikk uttdelt og om det også var andre som fikk straffepoeng av samme grunn?

Mjøsa
07-30-2008, 17:58
Henger meg på med litt ros og ris..
Ros:
Et veldig fint arrangement, godt planlagt og godt gjenomført, veldig imponert av dommerene i seksjonene som gjorde en kjempejobb i varmen, og noe av de beste og mest spennende seksjoner jeg har kjørt. Helheten meget bra og en spesielt takk til ledelsen av løpet.

Ris:
Hva er årsaken til at noen biler i Original kjørte på 215 hjul når det er originalt med 195? Er suzuki levert med alufelger og "breifelger" når det etter min mening skal være originale eller tar jeg feil? Og når blir det likhet for loven.. tenker på sikkerhetsregler i Original så faktisk en co-driver som nermest låg oppe på fører for ikke å velte........
Avsluttningssermonien ble noe sent, 2-3timer går bra men 6timer blir litt lenge, men det ble en av de mest fargerike festen jeg har sett.
Hilsen Svein.

Sven Arne
07-30-2008, 18:48
Henger meg på med litt ros og ris..
Ros:
Et veldig fint arrangement, godt planlagt og godt gjenomført, veldig imponert av dommerene i seksjonene som gjorde en kjempejobb i varmen, og noe av de beste og mest spennende seksjoner jeg har kjørt. Helheten meget bra og en spesielt takk til ledelsen av løpet.

Ris:
Hva er årsaken til at noen biler i Original kjørte på 215 hjul når det er originalt med 195? Er suzuki levert med alufelger og "breifelger" når det etter min mening skal være originale eller tar jeg feil? Og når blir det likhet for loven.. tenker på sikkerhetsregler i Original så faktisk en co-driver som nermest låg oppe på fører for ikke å velte........
Avsluttningssermonien ble noe sent, 2-3timer går bra men 6timer blir litt lenge, men det ble en av de mest fargerike festen jeg har sett.
Hilsen Svein.

En vesentlig forskjell i teksten til de norske og ET reglene er; Norge: +- 5% kun om originaldimensjon ikke lar seg oppdrive, mens i ET er det tillatt med +-5% uansett. Husker ikke detaljene når det gjelder felger, men i Norge er det ihvertfall fritt.

Sven Arne

vaktmester
07-30-2008, 19:25
Jeg passerte som planlagt Brokelandsheia i helgen, jeg hadde lovet å hjelpe til på ET, og holde det man lover er viktig. Jeg parkerte familien på Moen Camping, stilte lørdagsmorgen, nesten i tide, godt hjulpet av skyssen til Sheriffen, som stod tidlig opp for å bringe meg til "jobb". Vel fremme ble jeg sendt til seksjon 10, sammen med noen andre som fremviste ett utrolig godt humør til å være en lørdag morgen, det må ha smittet, jeg er ingen morgenfugl. Dagen gikk fort, jeg fikk oppleve ett lite stykke av ET før jeg satte kursen til familien. Søndag morgen, først en koselig kjøretur med Sheriffen, så hente bokser, slukker, pinner, etc. Heldigvis ble jeg plassert på samme tomten, seksjon 10, med det samme koselige selskapet. Dagen gikk med ryggtelling og pinnebytting, vann var også ett must. En fin måte å få ut de små aggresjonene på var å jage fotografer som var så greie å stille seg opp foran oss som gjerne ville følge med deltakerene. Fra en i løypen, så var det ett fortreffelig arrangement, med god mat og mye vann.

Hilsen Lasse
Til vanlig kverulant

KJELLIS
07-30-2008, 22:00
Synes alt var topp jeg,Hvem bryr seg om pokalutdelingaThefingerThefinger Hmm så deg ikke jeg Lasse:smokin::smokin:

vaktmester
07-30-2008, 23:12
Men Kjellis, da! Du kjørte nesten over tærne mine både lørdag og søndag. Kanske du konsentrerte deg vel mye om kjøringen til å hilse på?

Hilsen Lasse
Nyklipt og barbert

KJELLIS
07-30-2008, 23:18
Men Kjellis, da! Du kjørte nesten over tærne mine både lørdag og søndag. Kanske du konsentrerte deg vel mye om kjøringen til å hilse på?

Hilsen Lasse
Nyklipt og barbert

Nyklipt og barbert aha ikke rart jeg ikke så deg:grinpimp:

BerntS
08-02-2008, 18:53
Vel overstått til alle :smile:
Annkom fredagkveld og ble innkvartert i Team Hålands rullende hotell :smile:
Opp før fuglene fiser til en laaang dag som dommer i seksjon 16.
Tydelig en seksjon som deltagerne fryktet for det var lite biler før pausen.
Utrolig artig seksjon og imponerende kjøring.
Vi hadde vel bare 2 velt på lørdagen så bergningsmannskapene hadde lite å gjøre:smile:
En liten til de som setter løypene, inn og ut kjøring på noenlunde samme stedet er kjekt, var mye løping oppover for å få igang ny bil.
Men fysisk aktivitet er vist sunt og så ........:laughing:
Fruen kom og ned Lørdags kvelden for å være med på middagen, var litt skuffet over at det ikke skjedde noe etter maten.....
Hadde og vært greit å få en påfyll middag etter en laang dag i seksjonen.
Men men Søndagen var det påan igjen like tidligt, seksjon 5 og de små bilene.
Artigt å bytte egentlig for da fikk man sett alle bilene.
En ting som forundret meg litt var at det var litt mere "temperatur" på førerne i de små bilene...:smile::smile:
Fikk og være med på ommkjøringen i seksjon 2 og med en feildømming av meg der ble det litt ekstra venting.....
Så var det og vente litt på premie utdeling, hadde ondt i magen med tanke på de som satt og svettet og jobbet som helter i sekretariatet.
Men det ordnet seg fint, var god stemning i teltet iallefall :smile:
Og når det plutselig kom :beer: til funksjonærene var det helt topp :smile:
Fikk også meget standsmessig transport til Grimstad med Oddbjørn tusen takk.

Artigt å få være med på dette, sinnsykt mye rare biler fra subaru:smile: til monster proto.

HAH
08-02-2008, 20:19
Og når det plutselig kom :beer: til funksjonærene var det helt topp :smile:

Regner med at dette var en spøk....?
Jeg fikk i hvertfall ikke noe øl.

KJELLIS
08-02-2008, 20:29
Regner med at dette var en spøk....?
Jeg fikk i hvertfall ikke noe øl.

Jaja nå skjønner jeg hvorfor jeg fikk så mye prikker:grinpimp::beer::beer:

HAH
08-02-2008, 20:56
Jaja nå skjønner jeg hvorfor jeg fikk så mye prikker:grinpimp::beer::beer:

He, he. Regner med at alle prikkene var delt ut på det tidspunktet BerntS angivelig fikk gratis øl! Thefinger

Tommy
08-03-2008, 14:18
Jeg mener det var øl til funksjonærene på Søndagen, Tore hentet ihvertfall 10 kasser med såkalt funksjonærøl.......
sikker noen som kan bekrefte eller avkrefte dette...

BerntS
08-03-2008, 14:22
Eg fikk no beskjed av Jørgen på søndags kvelden at det var bare å hente :beer:bak scenen. :smile::smile:
De smakte helt fortreffelig :smile::smile::grinpimp:

HAH
08-03-2008, 14:41
Det hadde jo vært greit om alle funksjonærene hadde fått den beskjeden, da......

Men på den annen side var det jo like greit å ikke få vite det. Nå rakk jeg i hvertfall frokosten på hotellet - det er ikke sikkert det hadde vært tilfelle hadde jeg hatt mer øl på søndagskvelden! Thefinger

vaktmester
08-09-2008, 14:30
Funksjonærøllet smakte supert, det het OLDEN og var uten kullsyre, virkningen var upåklagelig, det haglet med prikker rett etter inntak.

Hilsen Lasse
Som regel utørst