PDA

View Full Version : ARB kompressor

Hovatn
08-04-2008, 20:52
her om dagen kom det inn en landcruiser som AT har bygd om, eier sa at det lakk noe olje i fremkant av motoren. løftet bilen opp og sjekket, kunne ikke finne oljelekkasje noen plass, plutselig var det en som så at det lakk fra noe foran radiatoren. ved nærmere ettersyn fant vi ut at der var montert en ARB kompressor som det lakk olje og når vi startet kompressoren og av og på noen ganger med sperrene slik at det ble litt temperatur i den kom det noe oljedamp fra ventilene til sperrene. i tillegg klaget han på at bryterene ble varme selv når de var skrudd av. Jeg tror det kan være noe feilkoblet der og for når sperren foran ble slått av sluket lyset i bryteren til sperra bak også. noen her som har noen tips og eller triks som kan brukes i slike tilfeller?

massey
08-04-2008, 21:22
her om dagen kom det inn en landcruiser som AT har bygd om, eier sa at det lakk noe olje i fremkant av motoren. løftet bilen opp og sjekket, kunne ikke finne oljelekkasje noen plass, plutselig var det en som så at det lakk fra noe foran radiatoren. ved nærmere ettersyn fant vi ut at der var montert en ARB kompressor som det lakk olje og når vi startet kompressoren og av og på noen ganger med sperrene slik at det ble litt temperatur i den kom det noe oljedamp fra ventilene til sperrene. i tillegg klaget han på at bryterene ble varme selv når de var skrudd av. Jeg tror det kan være noe feilkoblet der og for når sperren foran ble slått av sluket lyset i bryteren til sperra bak også. noen her som har noen tips og eller triks som kan brukes i slike tilfeller?

Det som er riktig er at lyset i knappen og sperra foran slår seg av når du skrur av sperra bak. Det skal være sånn at du ikke får brukt sperra foran uten at sperra bak er på. Min erfaring er at ledninsnettet og bryterene som følger med er av litt dårlig kvalitet.
Hvis det kommer mye olje ut av ventilen kan det tyde på lekasje i selve sperra.

Amund
08-04-2008, 22:51
Standard fungerer ARB-ledningsnettet så du har en knapp til kompressor, når du slår av denne slår du av alt, inkl. lys i bryterne. Slå på den og alle knappene lyser - 1 pære. Slå på sperra bak, 2 pærer i den lyser. slå på foran, 2 pærer i denne lyser og, men slår du av sperra bak slår du nå av begge sperrene... barnslig system spør du meg. bryterne blir skremmende varme av disse pærene...

olje ut av solenoidet er som regel lekkasje i o-ring i sperra, vanlig slitasje, litt pes å fikse dessverre...

Hovatn
08-05-2008, 20:56
olje ut av solenoidet er som regel lekkasje i o-ring i sperra, vanlig slitasje, litt pes å fikse dessverre...

hvor lang tid sånn cirkus tar det å fikse dette å hvor mye må demonteres for å få fikset dette:question:
ca. pris på delene til jobben:question: