PDA

View Full Version : Smøring

Bønna
08-05-2008, 18:28
Kan noen fortelle meg hvordan jeg kan smøre denne kula?
det må jo være en fett nippel et sted men kan ikke finne den:shaking:

Jan
08-05-2008, 21:01
Ikke alle knokkelhus har nippel. Skru av lokket på toppen og trykk nedi en halv tube hvis det er tomt.

Bønna
08-06-2008, 15:42
Okei men da er det bare og ut og skru:smile:

tusen takk for hjelpa:smile:

Marlin
08-07-2008, 09:26
borre hull gjenge og vipps så har du monteringshull til nippel, jeg her gjort det fungerer utmerket

offpist
08-18-2008, 19:15
hvis der er en patrol tror jeg det er en i bakkant en plass veldi vnskeli å finne...

advance
08-19-2008, 11:54
Hvis jeg var deg ville jeg sjekket om det finnes delt skrapering til knokkelhuset med en gang. Da er det bare å løsne boltene, dra av ringen og sette på en (de) nye skrapepakkningen. (For den som sitter der er ikke bra) ;) Pass på og pusse bort rusta fra knokkelen... Superlim er super filler for små rustsprekker som allerede er forekommet. Superlim med herdespray og litt fint sandpapir ;) Vips...

Bønna
08-19-2008, 16:23
Sliter jeg knokkelen veldig hvist jeg ikke bytter de ringenen og pusser reint osv?

Ove
08-19-2008, 16:44
Er ikke noen fettnippel på disse , men skru ut den ene bolten til kingbolten på toppen og press ned en tube med fett den veien .

Det beste er jo selvf å bytte støvmansjetten , samt pusse kula .
Men har en mistanke om at oljetetningen rundt stikkakselen din er dårlig også .....

4x4Norway
08-19-2008, 23:46
Det sitter en firkant skru på toppen av huset som er til å smøre i. det er ingen grund til å fylle dette huset med fett. det har ingen invirkning på knokelen om du smører der, kun til knokkel husa . for å smøre opp knokkel ledda må akselen demonteres, eddene vaskes og settes inn med nytt fett.

lømo
08-20-2008, 17:45
Det sitter en firkant skru på toppen av huset som er til å smøre i. det er ingen grund til å fylle dette huset med fett. det har ingen invirkning på knokelen om du smører der, kun til knokkel husa . for å smøre opp knokkel ledda må akselen demonteres, eddene vaskes og settes inn med nytt fett.

Den firkant skruen vil jeg gjerne se et bilde av

Bønna
08-21-2008, 19:40
Det beste er jo selvf å bytte støvmansjetten , samt pusse kula .
Men har en mistanke om at oljetetningen rundt stikkakselen din er dårlig også .....

Er det dyrt med støv mansjett og olje tettning?

Ove
08-21-2008, 19:59
Kjøpte til min for halvannen år siden , og ble overasket over prisen .

I positiv retning .... var ikke dyrt , men husker ikke hvor mye .

Bønna
08-21-2008, 20:15
hvor får jeg kjøpt det hen?

Hovatn
08-22-2008, 15:28
gromstad motor har sikkert det kansje bg-nor også fort noe billigere hos bg-nor av og tilThefingerThefinger

Ove
08-22-2008, 16:34
Kjøpte mine hos Gromstad Motor , Stoa .

Men du kan jo også høre med Janne på Norskoffroadteknikk , hun kjørte en reklame her der hun skaffet slitedeler til Nissan og Toyota ......

4x4Norway
08-22-2008, 20:15
komplett tetnings sett koster ca 2000 kr med alt du trenger.
Mvh Roger
www.nissan4x4.no

Ove
08-22-2008, 20:31
Dette er kompl sett , men tror nok du klarer deg med et enklere sett enn dette .
Hvis du skal ha en kompl ompakning av knokkelene , koster det deg nok dette - men der ligger også de dyreste pakningene , og det er de ytre støvtetningene mot hub'en ...

Skulle du ha en enklere opperasjon , med tetning rundt stikkaksel og grease-tetningen på knokkelen ber du om følgende delnr :

40579 - Seal-grease, knuckle flange
40578 - Guard-grease seal
40533 - Seal-oil, inner drive shaft

Og handler du på Gromstad , ta med deg disse nr opp .... har ikke vært imponert over delelagerets evne til å finne fram på dele-cd'en ......

.

Bønna
08-22-2008, 21:15
Okei då står det på lista over hva som må fikses:smile:
jeg får fortsette og smøre frem til jeg får penger:biggrin:

takk for hjelpen

asghegg
08-19-2009, 16:14
Tar opp denne gamle tråden:smile:

Skrudde opp det lokket med de fire skruene på toppen av knokkelen.
Eneste jeg så der var et konisk lager, var ikke mye fett jeg fikk stappet dit.

Men hva er hensikten med det lageret:question:

Må man skru løs de skruene som ligger rund knokkelen for å få smurt innafor knokkelen:question:

lømo
08-19-2009, 18:23
Tar opp denne gamle tråden:smile:

Skrudde opp det lokket med de fire skruene på toppen av knokkelen.
Eneste jeg så der var et konisk lager, var ikke mye fett jeg fikk stappet dit.

Men hva er hensikten med det lageret:question:

Må man skru løs de skruene som ligger rund knokkelen for å få smurt innafor knokkelen:question:

Du kan fylle fett i knokkelen i de fire skruehullene som du har bilde av. De er åpne i bunn.

asghegg
08-19-2009, 19:51
Det skulle jeg vist litt tidligere, he he.

Da er det bare å ta løs igjen....ja ja man lærer stadig....

asghegg
08-20-2009, 20:29
Hadde løs dekslet over knokkelen igjen, men ved å fylle grease ned i ett av de fire hullene så havner greasèn samme sted som lagret, og ikke ned i knokkelen..........eller:question:

Prøvde ikke, men mulig det går å skru fast en smørenippel i et av de fire skruhullene, slipper å skru løs alle:smokin:

lømo
08-20-2009, 20:51
du trenger ikke ta av dekselet,bare ta bort en av skruene og hold tuppen på fettpressa ned i hullet og fyr løs

asghegg
08-20-2009, 21:47
Jepp, neste gang.....:beer:

asghegg
09-20-2009, 17:59
Har idag hatt løs lager, både over og under knokkel. Det var ikke mye fett i den knokkelen, prøvde å få løs knokkel fra selve huset, men det lot seg ikke gjøre:(

Fikk selvfølgelig ikke gjort reint(får være til våren), noe som virkelig hadde vært behov for, men fikk trengt inn en god del fett.
Hva var det som gjorde at knokkelen ikke løsnet:question:

Noen som vet hva den skruen(se bildet) som har en mutter, og er halvt innskrudd har for funksjon:question:
EDIT: kanskje originalskruen er borte, erstattet med denne....så ikke på andre siden om det var en lik der

Påndus
09-20-2009, 23:03
Noen som vet hva den skruen(se bildet) som har en mutter, og er halvt innskrudd har for funksjon:question:
EDIT: kanskje originalskruen er borte, erstattet med denne....så ikke på andre siden om det var en lik der

er ikke det en skrue som stopper rattutslagt da? Ligner veldig på en skrue jeg har på min y61 som tar borti når jeg svinger maks. Ser også at det er et merke litt over til høyre der den muligens har tatt borti.

asghegg
09-21-2009, 08:10
Det kan nok være løsningen på den skruen:smile: var ute å sjekket på andre siden, samme skrue der.

asghegg
09-24-2009, 17:29
Har idag hatt løs lager, både over og under knokkel. Det var ikke mye fett i den knokkelen, prøvde å få løs knokkel fra selve huset, men det lot seg ikke gjøre:(
Hva var det som gjorde at knokkelen ikke løsnet:question:

Må sitere meg selv her, fikk hjelp på et annet forum:shaking:

Da ingen har svart meg her så vil jeg tro at ingen her vet hvordan en skal få løs knokkelen.
For å få løs knokkelen så må en også skru løs de de seks skruene på hylsa på utsidenThefinger