PDA

View Full Version : Problemer med giring! G30 van 6,2 diesel

extremetoy
04-13-2007, 13:52
Vi har problemer med giringa på Chevvyen vår.. er en 3 trinns automat boks, vi må ha SYKT høye turtall for at den skal gir seg om .. får å få den i 3 gir må vi passere 90 kmt, dette høres ikke godt ut for motoren! er det noen form for justering av dette? er en 1989 modell!

Chevy-Sheriff
04-13-2007, 14:15
Høres ut som TPS (trottle posission sensor) ikke virker som den skal.
Det er en modul som sitter på dieselpumpens gjennomgående aksel.
Går 2-3 ledninger derfra + vakum.

extremetoy
04-13-2007, 14:20
Høres ut som TPS (trottle posission sensor) ikke virker som den skal.
Det er en modul som sitter på dieselpumpens gjennomgående aksel.
Går 2-3 ledninger derfra + vakum.
hvordan feilsøke på den?

Chevy-Sheriff
04-13-2007, 14:35
Det er jeg ikke helt sikker på.

Mener du skal ha tilnærmet ingen spenning ved tommgang.
Og rundt 5V ved nedgearing (kickdown)

er vakum'et i orden ?

extremetoy
04-13-2007, 14:40
Det er jeg ikke helt sikker på.

Mener du skal ha tilnærmet ingen spenning ved tommgang.
Og rundt 5V ved nedgearing (kickdown)

er vakum'et i orden ?
Jeg skal kike på den i kveld..

Chev_G30
04-13-2007, 22:11
Hei du.. Tps skal ha 0,5V på tomgang å ha ca 5V på full pedal.. justeres ved å løsne to 3/8 skruer å vri frem eller tilbake....

EKJ
04-13-2007, 22:34
Kan nesten høres ut som at vakumpumpa har tatt kvelden, at du har en vakumlekkasje eller at tps'en er sund, som nevnt tidligere, ville nok sjekket vakumpumpa først, da disse er kjent for å ta kvelden først, dette sjekkes lettest ved å ta av slangen på vakumpumpa og kjenne etter der mens du drar pumpa rundt, kan jo hende at den til og med har kastet av seg reima til vakumpumpa.... hvis du har vakum, og du får vakum ned på kassa (blank modulator på høyre side) kan det være denne som er defekt, har du vakum på pumpe men ikke på kasse er det TPS eller lekkasje på slange fra TPS til modulator.

TheChieF
04-18-2007, 17:57
på g30 van så sitter det en th400 for ordens skyld, og reima på vacum pumpa er samme som til dynamo, så da skal han heller ikke ha lading.

MEn sats på en ny vacum pumpe, er nok der feilen ligger. har hatt samme problemet selv på min forrige van som var en g30, og med th400, og symptomene som beskrives forteller at dette er vacum pumpa.

EKJ
04-19-2007, 17:19
på g30 van så sitter det en th400 for ordens skyld, og reima på vacum pumpa er samme som til dynamo, så da skal han heller ikke ha lading.

MEn sats på en ny vacum pumpe, er nok der feilen ligger. har hatt samme problemet selv på min forrige van som var en g30, og med th400, og symptomene som beskrives forteller at dette er vacum pumpa.

Biler med TH400 har også hva du kan kalle en TPS (trottle positions sensor) på dieselpumpa, som kutter vakum ved kickdown for å øke linjetrykket i kassa, denne kan være deffekt og stå i lukket stilling og blokkere for vakum, da vil den ikke gire før gouvernør på kassa gir beskjed, og overstyrer vakumsignalet og da hyler det godt i en stakkars 6,2. TPS'en har også som oppgave og styre EGR for de som har det.