PDA

View Full Version : Team Welt's Modified Suzuki prosjekt !

Pages : [1] 2 3 4

Holten
01-29-2007, 20:49
17286
28293

Her kommer jeg til å legge ut bilder og informasjon om prosjektet vårt! :)
Det skal bli en Biltrial bil, som skal kjøre i Modified klassen. Forhåpentligvis blir den å se neste år! Som sagt er det en Suzuki SJ410, den er lettere modifisert med ny motor, nye aksler, og diverse sikkerhet!

Det er vel mye mere jeg kunne fortalt om bilen, men akkurat nå kommer jeg ikke på så mye mere vesentlig å si. :rolleyes:

Specs:

Klasse: Modified
Karosseri: Suzuki SJ410
Ramme: Suzuki SJ410
Motor: Volvo B230A
Gir: Volvo BW55
Fordelingskasse: Suzuki SJ410 med forsterka fester
Aksler: Toyota Hilux med 4.88 utveksling. ARB sperre forran
Fjærer: Suzuki bladfjærer, ProComp ES3000 dempere
Bremser: Toyota Hilux
Styring: Servo
Kjøling: Volvo radiator, og oljekjøler til automatkassa
Dekk: Super Swamper TSL/SX 36x12.5x15
Felger: 10x15 med Beadlocks
Annet: 3" 6pkt seler, bøtteseter, hovedstrømsbryter, fuelcell, 6 punkts bur

Kom med kommentarer og meninger! Blir også veldig glad hvis dere kommer med tips ;) Er mye igjen!

PS: dårlige bilder, skal prøve å ta med skikkelig kamera senere, ikke telefon :rolleyes:

8

9

10

11

12

ZukiJack
02-04-2007, 10:40
Jim Erlend!...
Bra jobba... Moro å se at en ung gutt som deg intresserer seg for sporten og har evner til å starte med et såpass prosjekt.

Kom med masse blider....spennende...

Holten
02-08-2007, 10:01
Takk Terje! grnpirate

Ja, skal ikke ta all ære for dette. Brodern har vel egentlig gjort det meste da Thefinger

Jeg blir co-driver de første åra..grnpirate

Holten
02-11-2007, 20:23
Jess idag ble det gjort noe etter en lang pause uten pågangs-motThefinger

Fikk tilpassa 1 motorfeste, er igjen litt finpuss og sveising.
Fikk begynt på den andre siden også, men der står det igjen litt mer da..grnpirate

Skal prøve å komme med bilder imorgen ;)

Toro
02-11-2007, 21:30
rægne me du e klar te trøndercupen i aprilcrossboned fekk du hjælp te burbygging foresten??

Holten
02-11-2007, 21:51
Satse på det ja :D

Jepp, Botters tar jobben crossboned

EDIT: WOW!!! April nærmer seg fort :S

Toro
02-12-2007, 11:43
greit å få nån te å bygg bur som har gjort d før:) vesst æ it tar feil så e første runde 21 april:eek: å d går jævli fort!! så d e bare å brætt opp arman å finn fram arbeidslystaThefinger

Holten
02-12-2007, 14:41
Ja, skal prøve å få gjort MYE de neste ukene, har jo ferie neste uke Thefinger Thefinger Skal fortsette med motorfester ikveld crossboned

Savner å ha en bil nå gitt, var jo vant med å bare gå ut å ha det gøy, men nå har jeg jo ikke en bil engang Thefinger Thefinger Thefinger

Holten
02-12-2007, 20:20
Hvor mange gjeldende runder er det i Trøndercup'en? grnpirate

Med nærmere ettertanke så tror jeg det blir vanskelig å rekke første runde ihvertfall.. newburn Værtfall med denne kulda :p

Holten
02-12-2007, 22:51
Bildergrnpirate

http://i52.photobucket.com/albums/g28/holten92/P2110012.jpg

http://i52.photobucket.com/albums/g28/holten92/P2110008.jpg

Husk! Motorfestet er ikke ferdig, så ikke se ned på oss enda :p

Toro
02-18-2007, 19:45
e d nå framgang??

Holten
02-18-2007, 21:46
desverre ikke:confused:

Er vist ingen som har tid til å være med...så du må bare komme å hjelpe Thefinger

feirik
04-03-2007, 14:15
Skjer det noe for tiden da?

Holten
04-07-2007, 14:55
Ja, nå begynner jeg å bli lei av at bilen bare står der å ser bra ut!!
Derfor, går jeg ut, å rydder verkstedet. Bilen SKAL bli ferdig, vet bare ikke når Thefinger

Kommer til å ta noen bilder, så det kommer vel noen iløpet av kvelden. crossboned

Toro
04-07-2007, 15:36
sånn innstilling like vicrossboned

Holten
04-07-2007, 17:01
Ferdig :cool: Kunne gjort det enda bedre men..:p

FØR:

http://img403.imageshack.us/img403/5045/p4070015smallvz6.jpg

ETTER:

http://img53.imageshack.us/img53/5958/p4070016smallgh0.jpg

http://img144.imageshack.us/img144/5874/p4070017smallzl3.jpg

crossboned

ZukiJack
04-07-2007, 20:20
Åfyfff... Der var det klart for en opprydding ja Jim Erlend...
Er det ikke deilig å kunne gå rund i garasjen uten å måtte tråkke på noe hele tiden...
Bare en ting som er noe dritt med rydding. Har man litt dårlig med lagerplass rundt om...så blir fort saker og ting stablet på en måte så man ikke finner igjen en dritt...

Det er synd du bor så langt unna...ellers kunne vi ha gått litt sammen og gjort litt på din og min bil omhverandre...
Ting går alltid så mye lettere og det er ti ganger mer moro å jobbe da man ikke står alene.

Holten
04-07-2007, 22:48
Åfyfff... Der var det klart for en opprydding ja Jim Erlend...
Er det ikke deilig å kunne gå rund i garasjen uten å måtte tråkke på noe hele tiden...
Bare en ting som er noe dritt med rydding. Har man litt dårlig med lagerplass rundt om...så blir fort saker og ting stablet på en måte så man ikke finner igjen en dritt...

Ja, du har rett i det, gleder seg ikke akkurat til å jobbe når det ser sånn ut Thefinger Prøver jo å få mest mulig system i det da! :)

Det er synd du bor så langt unna...ellers kunne vi ha gått litt sammen og gjort litt på din og min bil omhverandre...
Ting går alltid så mye lettere og det er ti ganger mer moro å jobbe da man ikke står alene.

Ja, det hadde vært gøy:D Er som du sa, MYE artigere når man er flere!
Men, jeg har jo en snill bror da som hjelper meg med det meste :cool:

Holten
04-07-2007, 22:59
Men, hva syns dere om motorfestene? Litt dårlige bilder å dømme fra kanskje, men dere kan prøve!

Skal vi ha gummi imellom, eller skal vi bare skru rett i stål?
Har dere bilder av andre løsninger? Med Volvo motor selvsagt!

ZukiJack
04-07-2007, 23:27
Jeg har festet motor, gir og transfer boltet rett i ramma uten gummi eller noe...
Dette fordi jeg har bare et kryss mellom gir og transfer...
Blir litt mer vibrasjoner av det...som kan få ting til å viberere frahverandre...kanskje... Så lenge du bruker motorfester som er solide, så er det ingen bakdeler med å bruke det...som jeg vet om. Husk bare å bytte til skikkelig solide fester til transferen også. De orginale er like solide som marsmelows til ditt bruk...

Holten
04-07-2007, 23:37
Så da er det bare å gjøre sånn som du har gjort det her?:) :

9401

Holten
04-08-2007, 02:32
Hva syns dere om bladfjær festene våre!?crossboned
Bør vel KANSKJE ha Axle-wrap stag der Thefinger

Kan det være midt på akslingen siden "midtpunktet" er så høyt oppe?
Skjønner?Thefinger

http://www.pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=1956&stc=1&d=1173649910

ZukiJack
04-08-2007, 09:37
Ja, Jim Erlend... Jeg bygget opp med noe i stål som var tilsvarende høyden som de gamle marsmellows'ne...
Tviler på at du klarer å gjette hva jeg har brukt der....hehe...
Den jobben gjorde jeg i den tiden vi hadde Team blikkhallen Oslo...
En av de andre gutta holdt på å fixe opp en Range Rover... og jeg gikk bort i hans haug med "left owers"... og fant tre utgåtte stempler fra hans bremsekaliptere... Sveisa de fast transferfestene med toppen opp, og borret bare nye hull i de,
Jeg la store skiver helt under de orginale innfestingene og lange bolter slik at ikke hele kraften skulle bli belastet sveisngene til bremsestemplene.

Skjønte den?

Jeg ville laget traction baren slik jeg har laget den jeg Jim Erlend.
Kjøpte to ball joints med opplegg for sveiseinnfesting og sveiset de sammen slik at traction baren har noe å flexe i i forhold til ramma.
http://flipp.net/~terje/zj-bakaksel_015.jpg

http://flipp.net/~terje/zj-bakaksel_014.jpg

Et par hint her...
Sjekk opp med vinklene på mellomakselkryssene dine.
Du har høynet ramma veldig mye i forhold til akslene dine.
Når høydeforskjellen blir så stor mellom transfer og akslingene så blir det veldig skarpe vinkler på mellomaksel-kryssene.
På min bakaksel måtte jeg vri opp diffen en del fordi kryssene var nesten i maks vinkling allerede da bilen sto på flatt gulv. Så kommer det enda mer tillegg på avstanden ved utflex...
Jeg er derfor litt skeptisk til dine hevinger på akselen.

På bakakselen kan du vri opp diffen en del, men det nytter ikke å vri så mye på forakselen for da blir svingen din spist opp av at hjulene blir vridd opp og ned i steden for sideveis når du svinger. Skjønner du?

Skjekk opp dette før du begynner å feste støtdemperinnfestinger og traction bar...

På bakakselen vinklet jeg den opp på denne måten:
http://flipp.net/~terje/zj-bakaksel_009.jpg

Holten
04-08-2007, 15:03
Takk for supergode svar Terje grnpirate
Må vel finne noe annet enn bremsekalipter stempel her på gården Thefinger
Ikke at løsningen din var dårlig nono

Ja, fjærfestene er litt på grensen, men det går vel bra Traction-bar håper jeg.
Og vinklene på akslene vet jeg om, bakakselen bare kappa vi av festene, og vinkla akslingen sånn som den skulle være og sveisa fast (Bak):)

ZukiJack
04-08-2007, 15:57
Takk for supergode svar Terje grnpirate
Må vel finne noe annet enn bremsekalipter stempel her på gården Thefinger
Ikke at løsningen din var dårlig nono

Ja, fjærfestene er litt på grensen, men det går vel bra Traction-bar håper jeg.
Og vinklene på akslene vet jeg om, bakakselen bare kappa vi av festene, og vinkla akslingen sånn som den skulle være og sveisa fast (Bak):)

Husk å fylle en del ekstra olje i bakakselen da...så pinionakselen får olje selv om du har tiltet den opp....

En annen ting som kan oppstå da man tilter opp diffen...er at du får vibrasjoner i mellomakselen...
Dette kan man unngå ved å sette mellomaksel med dobbelt kryss... Noe Hilux har på sin bakre mellomaksel...

Holten
04-08-2007, 17:36
Ja, det er kanskje ikke så dumt nei..Thefinger
Vi får se når bilen er ferdig om det blir vibrasjoner.

Vi har litt problemer med at det staget fra styresnekka som går til akselen spenner seg når vi svinger, det kan være det at akselen løfter seg opp pga at vi tiltet framakselen for mye som du sa. Det tenkte vi ikke noe på Thefinger Så må nok gjøre det om igjen.

Jørgen
04-25-2007, 00:01
hei holten.kunne ikke se noe bilde av motorfestene til begge sider men.det på venstre side ser greit ut. det på høyre side må du lage en dropp på,visst du skal ha oljefilteret på org plass. det har jeg gjort på mine. får ikke lagt ut noen bilder desverre da det er en kamerat som gjør det for meg.

Holten
04-25-2007, 12:28
Hei Jørgen!

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder når jeg kommer hjem.
Så om du syns det festet på vestre siden ser bra ut..så kanskje jeg sveiser det idag! :)

Vært fint om du kunne lagt ut noen bilder av dine montert på motoren/bilen.grnpirate Evt få kameraten din til å legge ut :cool:

Holten
04-29-2007, 19:21
Bilder :cool:

feirik
05-04-2007, 06:33
Mye igjen for å bli klar du da? Du rekker vel NC#2 og MNC#1?

Holten
05-04-2007, 14:10
Har igjen: Lage bur (Botters), axle-wrap stag, interiør, feste motor/gir, lage mellomaksler (transfer/gir & Framakslig), Lage dører! :mad:

Rekker helt sikkert ikke NC#2 og MNC#1..For det første, så blir ikke bilen ferdig. Og hvis den har blitt det, så kan ikke jeg kjøre, og brodern kan ikke komme! Han må jobbe :(

Har hørt rykter om en gjeng som vil komme å hjelpe? :cool: Thefinger

Botters
05-04-2007, 21:48
Hjelp skal du få, men som du sier så rekker du ikke NC2, det passer veldig godt for meg. Har veldig mye å gjøre for tiden på jobb. Samt at helgene går med til trial bilen min. Lørdag 12. og evnt. Søndag 13.blir det trening og dugnad i Ålebyen for å få allt klart til NC2

Holten
05-15-2007, 21:55
OPPDATERING!!

Litt historie:

Nå har jo bilen bare stått der i 2-3 måneder..Jeg har ofte sagt " Imorgen begynner jeg!!" men så skjer det ingenting.:mad: Så...Ikveld begynte jeg Thefinger Gikk bare inne å furta å tenkte på at bilen blir aldri ferdig, tenkte jeg kunne bare selge den å kjøpe en ferdig en! Men, det er jo ikke like gøy! :o

Så jeg gikk ut i irritasjon, fant en Volvo mellomaksling, kappa av krysset.
Satte den imellom transfer/girkasse og tenkte på hvordan jeg skulle få festa den til transfer...Men, så kika jeg ned på gulvet, og der lå det faen meg en Suzuki mellomaksling :p At jeg ikke tenkte på det, tenkte jeg :o

Ok...Nok skriving. Over til bildene! :)

Ja, vinkelen er helt på trynet der, men girkassen sitter ikke fast så den løfter seg opp! Thefinger Men, det blir, det blir! crossboned

Kasta med noen bilder av høyre motorfeste her Jørgen!
Så hva syns dere?

extremetoy
05-15-2007, 22:07
dette blir nok det.. men som sakt så må du få gir og transfer 100% i linje.. dra på huggern å kjøp deg ei hardy kobling istede!

Holten
05-15-2007, 22:22
Joda...håper da det!

Blir vel til at det blir brukt kryss nå! Vi legger vel ei lita gummi remse imellom som tar opp litt av den lille bevegelsen som blir igjen.

extremetoy
05-15-2007, 22:24
Joda...håper da det!

Blir vel til at det blir brukt kryss nå! Vi legger vel ei lita gummi remse imellom som tar opp litt av den lille bevegelsen som blir igjen.
gummi hvor??

Holten
05-15-2007, 22:25
Imellom flensen som går inn på transfer og transfer på en måte! Skjønner?

HER!:

extremetoy
05-15-2007, 22:30
det tviler jeg på har noen funksjon.. eneste som skjer da er at boltene løsner eller ryker..

ZukiJack
05-15-2007, 22:37
Det er som John Thomas sier...
Om du ikke lager dette i rett linje så får du en vibrasjon, og den vil først ta simringene dine, og så mest sansynlig lagrene...osv.
Hjelper nok ikke med den gummien. Vibrasjonen vil oppstå likevel....og om den gummien gir det der noe spillerom, er jeg redd boltene dine vil ryke av.

Holten
05-15-2007, 23:40
Ok! Takker for tips, trenger alle vi kan ta imot vet dere ;)

Ja, få det i en 100% rett linje skal vi jo få til.

Men, hva om vi løsner den muttern på transfer'n, så flensen kan bevege seg litt da? Funker det?

Jan
05-15-2007, 23:41
Da kommer simmeringen din ut.

Holten
05-15-2007, 23:43
Hrmf :mad: Så det går ikke ann å jukse på noen måte? Når man bruker èt kryss...

ZukiJack
05-17-2007, 11:12
Ikke jukse noe her...
Det er et helvete å bygge om dette etterpå om det ikke funker.
Stor sjans for at karosseriet må av og alt mulig om du må bygge om noe som ikke funker der.

Hjelper ikke å la flensen gå løs uten mutter.
Mulig som Jan sier...at simringen flyr ut....men det er ikke bevegelse i lengderetning av akselen du får problem med...det er vibrasjon i rotasjonsretningen.
Vil anbefale deg å gi den olassen to kryss trenger, eller lage slik Hardy-kobling som John Thomas snakker om. Jeg har snakket med andre også som har god erfaring med det.

Et annet tips her... Om du skal kutte av kryss, splines eller flenser fra akslinger el. så er det lurt å få noen til å dreie delene frahverandre. Om du kutter med vinkelsliper på frihånd, er det så lett å få kast i det etterpå.
Vanskelig å kappe tingene rett nok.

Holten
05-17-2007, 11:49
Vi har dreid litt nå! Så den blir helt rett..skal se om jeg får noen bilder..

Paja
05-17-2007, 12:44
Et annet tips her... Om du skal kutte av kryss, splines eller flenser fra akslinger el. så er det lurt å få noen til å dreie delene frahverandre. Om du kutter med vinkelsliper på frihånd, er det så lett å få kast i det etterpå.
Vanskelig å kappe tingene rett nok.

Siden dette er en trailbil så takler den litt vibrasjoner. Kapp akslingen til rett lengde, gjerne med en rørkutter om du har tilgang til det, sett mellomakslingen opp i bilen (sveis den sammen med et punkt) jekk opp hjula og drei akslingen rundt. Når den ser ganske bein ut kan du sette på et punkt til før du plukker den ned og heilsveiser den.

Et annet alternativ er å bruke et beint vinkeljern som du får legge rørene til mellomakslingen i(forusatt at det er samme dimensjon på rørene på begge mellomakslingen og at du har litt lengde på dem).

Mellom gir og transfer kan være et problem pga korte lengder. Hvor lang blir akslingen totalt? Tror det er farligere om der blir spenn i akslingen i lengden enn noen mm med kast. Har vært med å droppet muttern på utgående aksel på volvo automat (BW55) for å få litt splines å leve på, og det fungerte fint. Akslingen på den bilen ble ca 11 cm. Der fikk vi akuratt plass til to kryss som vi sveiste sammen.

Mellomakslingene mine er kappet med rørkutter og såtte opp i benk for rettes. 0,1-0,4mm kast ved sveisen, opptil 4-5mm ved krysset hvor alt er orginalt. Så orginale akslinger er LANGT fra bein dem heller, men dem er ballansert derav påsveiste lodd på en del av dem.

Så jeg tror at dette blir bra jeg Holten.

Holten
05-17-2007, 16:27
Gode tips Paja! Takker ;)

Får satse på at det blir bra ja! Blir gøy å få begynne på noe nytt igjen! :)
Hvilke kryss brukte du da?

extremetoy
06-08-2007, 18:33
Gode tips Paja! Takker ;)

Får satse på at det blir bra ja! Blir gøy å få begynne på noe nytt igjen! :)
Hvilke kryss brukte du da?
Åssen går det? Start klar til Jamboree? Thefinger

Holten
06-08-2007, 18:47
Vet ikke helt hvordan det går jeg! Thefinger
Ble jo ferdig med den mellomakslingen, så ble det liksom ikke noe mer..:confused: Ser ut som alle er lei av dritten..

Sliter vel til Jamboree ja :p

extremetoy
06-08-2007, 18:52
Vet ikke helt hvordan det går jeg! Thefinger
Ble jo ferdig med den mellomakslingen, så ble det liksom ikke noe mer..:confused: Ser ut som alle er lei av dritten..

Sliter vel til Jamboree ja :p
Ting gjør seg ikke selv.. ha deg ut i verkstede!!!!

Holten
06-08-2007, 18:53
Har funnet ut det for lenge siden..newburn

EDIT: Føler VIRKELIG for å gå ut, finne vinkelsliperen, så kappe skjermene.
Men, da blir det ikke noe fint da. Åssen skal jeg gjøre det egentlig? Skal jeg kappe sånn ca?

extremetoy
06-08-2007, 19:09
Har funnet ut det for lenge siden..newburn

EDIT: Føler VIRKELIG for å gå ut, finne vinkelsliperen, så kappe skjermene.
Men, da blir det ikke noe fint da. Åssen skal jeg gjøre det egentlig? Skal jeg kappe sånn ca?se på bilder av min da.. er vel 10 cm du har lov til å kappe tror jeg..

ShuDuck
06-09-2007, 01:18
kutt så mye du har lov til. Når du har kuttet trenger du bare noen remser med metall for å fylle igjen hulla. Kan være lurt å la det være en kant igjen som du kan brette inn og sveise det nye metallet mot. hvis det gav mening..

Ut i garasjen med deg, husj :cool: blir nok bra bare du setter i gang

Holten
06-09-2007, 01:25
Ja, er 10cm det er lov å kutte. Men, hvordan skal jeg få det til å ikke se ut som en slange i saharaørkenen? Hvis dere skjønner Thefinger Altså det skal være en fin bue.

Takk for det Shu! Ja, har jeg bare satt igang. :o

extremetoy
06-09-2007, 01:38
Ja, er 10cm det er lov å kutte. Men, hvordan skal jeg få det til å ikke se ut som en slange i saharaørkenen? Hvis dere skjønner Thefinger Altså det skal være en fin bue.

Takk for det Shu! Ja, har jeg bare satt igang. :obilen er bare fin et løp så ikke tenk på det..

Holten
07-10-2007, 16:14
Da er jeg hjemme etter Jamboree'n og MASSE inspirasjon og motivasjon ble funnet crossbonedcrossboned

Sto opp klokka 12 og gikk ut for å få fast motoren. Begynte med å skru av forskjermene så det ble lettere å komme til. Og det blir lett å kappe skjermene når de ikke står på bilen! :)

Motorfestene ble ikke så værst de tror jeg. Mangler bare å bore to hull å sette i 2 bolter grnpirate

Nå sitter'n i motorfestene, og henger ikke lenger i den ramma så vi laga..

Holten
07-10-2007, 22:23
Har vært i verkstedet i 11 timer nå gitt! Thefinger

Fikk festa motoren ( med skruer til og med Thefinger ), og laga girkassefestet ( bare å sveise fast )
Gjenstår litt sveising på motorfestene, skal ta det når motoren er ute igjen! :)

Når vi skulle senke ned karrosseriet, så oppdaga vi at karrosseriet tok borti girkassefestet! Da var det frem med vinkelsliperen å kutte ut gulvet. Skal skifte ut med en plate som går litt lenger frem enn den orginale.

Da tok fattern kvelden, men jeg fortsatte. Fjerna all tektyl inne i bilen, og fjerna innerskjermene! :D

Sorry for sugne bilder! Ble for mørkt for mobilen..:mad:

EDIT: Fant også ut at mekanikkeren i teamet er medlem her også! :p Kaleipo.
Ja, jeg har faktisk en egen mekankikker crossboned

ZukiJack
07-10-2007, 22:33
Godt å se deg i gang igjen Jim Erlend...
Hyggelig å hilse på deg forresten.
Jeg kobla ikke helt med en gang da du sto utenfor butikken der og pressenterte deg gitt...hehe

Holten
07-10-2007, 22:36
Ja, må jo komme igang! Vil jo ikke bli kjent som "Han som aldri gjør noe med bilen sin" ThefingerThefinger

Jepp, var hyggelig det! Gøy å møte folk man har snakka med over nettet!
Hehe, nei..kom litt brått på kanskje! :p

Mats Erik
07-10-2007, 23:31
Ikkje bare du som fekk motivasjon Jim... eg og!! Eg skal Ha HILUX!!!crossboned

extremetoy
07-10-2007, 23:35
godt å se deg igang igjen.. vi greide å slå finnene på fredag åThefinger

Holten
07-10-2007, 23:42
Mats: Ikke dårlig crossboned

Extreme: Ja, satser på å bli ferdig fortest mulig nå. Få ferdig motoren, fikse mellomakslig foran, interiør, axle-wrap stag osv. Så kan jeg ringe til Botters til burbygging :cool: Skal ringe mekanikkeren iløpet av helga håper jeg! grnpirate
Han som har jobben med å koble motor og det elektriske!grnpirate

Var spent på det siste løpet, kamp om første plassen er altid morro! crossboned Følte ikke at jeg var til noe stor hjelp men Thefinger

Men TUSEN takk for turen ihvertfall! :eek:

EDIT: Nå er plana sånn:

Imorgen: -Sveise ferdig girkassefestet.
-Finne på en lur løsning på Transfer fester, og forsterke festene.
-Og mellomaksling foran.

Til helga: -Oppstart av motor crossboned
-Test tur rundt huset!?? crossboned

HUSK!! Dette er bare plana Thefinger

Bergum
07-11-2007, 06:37
Kan du ikke lage en howTo hvordan du skrur av skjermene?
Eller, på i ditt tilfelle :-)

Toro
07-11-2007, 07:38
en plan e te for å følges;)

knixen
07-11-2007, 08:18
Tøft å se work in progress! Blir bra det her! :)

Holten
07-11-2007, 11:42
Kan du ikke lage en howTo hvordan du skrur av skjermene?
Eller, på i ditt tilfelle :-)

Skal se om jeg får tatt noen bilder. Men kan prøve å forklare med mine Paint erfaringer her da! :p

Holten
07-11-2007, 15:12
Update! crossboned

Bergum: Får du noe ut av de bildene der?:confused: Jeg kunne laget det hvis jeg har vist dette før jeg tok de av..

Vi begynte med å lage mellomakslingen. Kappa av Zuki krysset, fant Hilux krysset å begynte å tenke hvordan vi skulle få det rettest mulig..

Lette etter ei rør med Utvendig diameter: 30mm og 25mm innerdiameter, og 2,5mm godstjukkelse.

Fant det tilfeldigvis på ei trillebåre, den mista et håndtak stakkar Thefinger
Kappa den i rett lengde, satte den ned i Hilux krysset, og putta mellomakslingen ned i den igjen. Den var litt for liten så vi sveisa på noen klatter for å få det kompakt!

Så ble den grunna og montert ;)

Så begynte jeg med transfer festene. Fant et U-jern jeg tror holder. Kappa to sider av det så jeg kunne knekke det i rett vinkel..så satte jeg det nedi..
That's it, piece of cake Thefinger Gjenstår å lage hull til boltene og sveise da!

Men, nå skal jeg ut å fullføre det tror jeg ;) Ihvertfall komme litt lenger..Blir vel ikke ferdig idag.

Bergum
07-11-2007, 16:02
Flott.
Takker.

ZukiJack
07-11-2007, 20:50
Håper at det holder med det trillebår-skaftet. Kan være at det er for bløtt stål i det.

Om det holder så er det kjempebra...
Er så glad for å se du er i gang igjen.
Bare å holde det gående nå så du ikke stopper opp igjen.
Klistre den arbeidsplanen din oppunder bremmen på en caps så du hele tiden blir minnet på hva du har å gjøre.

Var forresten synd jeg ikke så noe til deg da jeg var på Gjerstad og kjørte frikjøring på lørdag og da jeg kjørte på søndag formiddag i Brokelandsheia før speed trail'n..så skulle du fått sittet på litt også.

Holten
07-11-2007, 21:19
Håper at det holder med det trillebår-skaftet. Kan være at det er for bløtt stål i det.

Jeg tror det holder! Tiden vil vise ;) Det er jo bare der for å gjøre det litt mer kompakt, skal ikke holde på plass noe særlig!

Er så glad for å se du er i gang igjen.
Bare å holde det gående nå så du ikke stopper opp igjen.
Klistre den arbeidsplanen din oppunder bremmen på en caps så du hele tiden blir minnet på hva du har å gjøre.

Ja, har det meste klart nå! Drivlinja vil bli ferdig om et par dager! Transfer festene er klare til å kappes og sveises imorgen! Da er det bare litt sveising igjen så er den ferdig crossboned

Skal ikke stoppe nå nei! Nå ser jeg lys i tunnelen igjen! Og enden på tunnelen er ikke sååå langt unna!! Thefinger

Var forresten synd jeg ikke så noe til deg da jeg var på Gjerstad og kjørte frikjøring på lørdag og da jeg kjørte på søndag formiddag i Brokelandsheia før speed trail'n..så skulle du fått sittet på litt også.

Det hadde vært gøy ja! Vi får ta det en annen gang da? grnpirate

EDIT: Jeg oppdaga at vi faktisk fullførte plana for idag! crossboned
Bare at vi punkta girkassefestet da, er ikke så lurt å helsveise med en gang!

Nå er plana sånn:
Imorgen: -Sveise ferdig girkassefestet.
-Finne på en lur løsning på Transfer fester, og forsterke festene.
-Og mellomaksling foran.

Her er flere bilder fra ikveld også!

Holten
07-12-2007, 12:09
Mens pappa var borte, så kunne/ville jeg ikke gjøre noe med transfer festene uten å vite hva han syns! :rolleyes: Så da tenkte jeg at jeg kunne gjøre noe annet imens..Gikk til rommet ved siden av verstedet, der sto dørene som skulle brukes. Gikk igang med vinkelsliper og Jørgen style! Thefinger

Ble ikke helt rett, men rett nok. Får rette opp med U-jernet som skal legges på..

Holten
07-12-2007, 12:56
Da har vi vært ute nok en gang. Og kika på transfer fester! Har igjen å forsterke det ene festet, og bore noen hull å skru fast! Thefinger

Så nå er det håp folkens! Men det blir nok ikke oppstart av motor til helga da..

Men, nå er det middag, så skal vi ut igjen! crossboned

ShuDuck
07-12-2007, 13:40
lookin good :)

Mats Erik
07-12-2007, 23:51
No begynne da å ligna noko Jim;)

Holten
07-12-2007, 23:54
Jo, takk for det! :) Begynner å bli her nå tror jeg! Er snart klar til kobling av motor også! Sveisa ferdig motorfestene, girkasse festene, og forsterka og sveisa ferdig transfer festene idag også! Fikk fyra opp MIG'n skjønner dere crossboned

Imorgen er det bare å finjustere transfer'n, og bore nye hull. Så finne bolter å skru fast. Da er HELE drivlinja ferdig!!! crossbonedcrossboned

EDIT: På de to siste bildene ser dere at vi har tatt ut motoren for å slipe skikkelig før vi sveisa motorfestene. Og at vi har lagt en liten plate nedi motorfestet for å forsterke litt! :)

ZukiJack
07-13-2007, 13:19
Strålende, J E

Holten
07-13-2007, 16:18
Takk for det Terje! :)

Hehe, hele familien skulle på fjelltur egentlig nå! Men, jeg lurte meg unna, så nå er jeg hjemme alene og skrur istedet! For en herlig tid Thefinger

Skal ut å se hva jeg kan gjøre med torpedoveggen.

Ble forresten ikke ferdig med transfer idag heller. Kom opp noen små problemer, men er nesten fiksa nå, så blir ferdig imorgen! Jeg lover :p

Holten
07-13-2007, 19:10
Da har det blitt sving også gitt! :) Får gjort mye fordet om pappa er på fjelltur vettu! Thefinger Kappa maks av det jeg har lov til, 10cm!
Nå er skjermene, og fotbrønnene kappa. Eller, fotbrønnene er vel egentlig bare flytta 10cm bak. :p

Ja, jeg skal rydde!:o

6758

6759

6760

6761

6762

6763

ZukiJack
07-13-2007, 22:03
Har du brukt dynamitt der eller???:eek:Thefinger

Holten
07-14-2007, 00:17
Haha Thefinger Nei, bare en stooor vinkelsliper, siden den lille døde Thefinger

Ja, det ser ut som et bomba horehus, men skal pusse opp litt med ny vinkelsliper, å skifte ut litt metall, og få på noen plater der. Tror det blir bra!
Ser mye værre ut på bildene faktisk :rolleyes: Er ikke så rart det ser bomba ut heller da, har jo kutta 10cm av hele kanalen, og modifisert fotbrønnene "litt" :p

Holten
07-15-2007, 00:03
Pappa er enig med deg Terje! Han syns det ser ut som om jeg har brukt dynamitt, var ikke så populært det tror jeg! :p

Idag har vi festa rattstammen skikkelig, måtte flytte på alle festene også! På den røra som går tvers over bilen, på den dingsen pedalene sitter fast i, og på selve rattstammen. :)

Og begynt på dørene! Har ikke bilder av dette da..Blir ferdig med de imorgen. :D

6793

6794

6795

6796

6797

6798

6799

6800

6801

6802

Holten
07-15-2007, 01:20
Måtte bare ut en tur! Thefinger Greide ikke å slappe av før jeg fikk punkta fast platene til døra..Når klokka var halv 2 så gikk jeg ut crossboned

NOEN SOM HAR SETEFESTE IDÈER DA?

6803

6804

6805

6806

6807

6808

Mats Erik
07-15-2007, 02:26
Nice Jim!!!

Missunner deg:o

Holten
07-15-2007, 12:07
Takk for det! Skal prøve å få denne bilen til å se litt bra ut.

Du må vel prøve den en gang da? :)

ZukiJack
07-15-2007, 13:26
Siden det kan se ut til at det blir flere sjåfører enn deg på bilen din, så bør du nok feste med justeringsskinner på førersetet.
Husk da på å lage med låsbar skinne på begge sinnene for å få det godkjent.
Får sikkert tak i ei skinne fra noen som har kastet ut orginalseter fra et trail-bygge...som ikke har brukt skinnene sine.

Holten
07-15-2007, 13:40
Har noen volvo skinner, med lås på begge. Men, vet ikke om jeg gidder!
Er jo hovedsaklig jeg som skal kjøre den, så vet ikke hvor mye jobb jeg vil legge i det..?

Og de som skal prøve den skal jo ikke kjøre så veeeldig lenge, så de klarer seg sikkert! :)

Holten
07-15-2007, 17:53
Dere liker bilder? Skal kaste på litt sikaflex etterhvert...Og en plate på innsiden!
Det går sakte men sikkert fremover..

6826

6827

6828

6829

6830

6831

Holten
07-16-2007, 16:22
Servopumpa tar borti snekka!! newburn

Kan vi slipe bort litt av snekka? Forsiktig såklart, og heelt uten bruk av dynamitt! Thefinger Gidder ikke å lage nye fester til pumpa uten at vi må..

Fikk skrudd på starter'n igjen, flytta plass på oljepåfyllinga til automaten, og satt på akslingen fra snekka og på rattstammen..

Fant ut at vi må forlenge pitman-arma også, får ikke maks sving..
Snekka må sikkert flyttes opp en gang, tar borti fjæra når den flekser..
Men det driter jeg i nå..skal få den kjørbar!

6853

6854

6855

6856

ZukiJack
07-16-2007, 22:45
Alternativ til å forlenge pitman.... Kutt litt på styrearmene og korte de inn.
Vet ikke om du fikk med deg det jeg holdt på med på Viking på Brokelandsheia?
Jeg forlenget pitman der og fikk nettopp ditt problem, at pitman kom inn over bladfjæra.
Jeg har så lange styrearmer at jeg fint kunne kortet de inn i steden for å forlenge pitman.
Klokka var så mye og jeg var sliten og lei...så det ble den enkleste løsningen.
Men jeg vinklet opp pitman så høyt som mulig opp under ramma, så skal fjæra ta i pitman nå, så vil paralellstaget treffe ramma først.

Holten
07-16-2007, 22:50
Er like greit å forlenge pitman-arma tror jeg, er som du sier! Mye lettere..
Skal flytte snekka så høyt opp som overhodet mulig så pitman-arma kommer til å ligge heeelt oppunder ramma Thefinger

Tiden vil vise, begynner ikke med dette ennå uansett ;)

ZukiJack
07-17-2007, 17:13
Du trenger kanskje ikke å heve snekka, bare vinkle opp pitman....

Holten
07-17-2007, 18:12
Men, selve akslingen pitman sitter fast i er rett ovenfor fjæra.
Husk at jeg ikke har flytta ut fjærene sånn som du har gjort! :)

Holten
07-24-2007, 23:28
Begynte på andre setefeste idag! Vært en liten pause, jeg har vært med brodern på ferie å henta en Rottweiler! crossboned

Adrian
07-24-2007, 23:28
Fin bil du har :) Har en lik, Blå med hilux akslinger ,b230a motor å 36 " hjul :)

Holten
07-24-2007, 23:31
Takk for det! :) Håper da den blir bra til slutt! crossboned

Tør jeg tippe på at det er denne? Eller en som er lik.. :rolleyes:

14245

Adrian
07-24-2007, 23:51
Nei er ikke den derr, min er lyseblå... Står i norland.. Har du msn ? Så kan vi sjabbe der..

Holten
07-24-2007, 23:58
Jepp, moddzuki@hotmail.com :)

Holten
07-26-2007, 00:38
Har gjort ferdig det siste setefestet idag! :) Gidder ikke å legge inn bilder nå! :p

Noen spørsmål:

EDIT: Svar så fort dere kan! Så får jeg bestilt imorgen! :D

1. Hvilke dempere bør jeg ha? Kan jeg ha Pro Comp ES3000 (http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=EXP-336000) rundt om? Eller blir de for lange? Ranho RS5000 (http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=RAN%2DRS5034&N=700+4294925130+4294919396+4294891681+115&autoview=sku)? Tips takk! Bestilles fra Summit.

2. Skal bestille Quick Realease til rattet også. Skal jeg ha 3/4 eller 5/8 greier? Denne (http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=WIL-270-2017) Eller Denne (http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=WIL%2D270%2D2016&N=700+400196+302062+115&autoview=sku)

3. Kan jeg bruke denne (http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=SUM%2D290101&N=700+4294925239+4294839036+4294920243+4294903856+ 115&autoview=sku) Drag Fuel Cell'n i offroad?

----------------

Handleliste:

- 4stk Pro Comp ES3000 (http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=EXP-336000)
- Ratt
(http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=GRT%2D829&N=700+4294925230+4294839012+4294891653+4294891681+ 115&autoview=sku)- Fuel Cell (usikkert, venter på svar fra dere) (http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=SUM-290101)
- 2stk Setetrekk (http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=SUM-G1110B)
- Quick-Disconnect til Rattet (venter også på dere :p) (http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=WIL-270-2017)

EDIT: Nå har jeg bestemt meg for ES3000! For det første, så er de 35" lange helt utstrekt, og 20" helt innpressa. Det vil si at jeg får masse utfleks, og det er det jeg trenger. Er ikke plass til så mye innflex uansett. Så, har jeg de til jeg skal bygge om til spiraler når den tid kommer.

Venter på svar fra Summit om fuel cell'n..Det må da gå? Skjønner ikke hvorfor liksom..Jeg har kasta med MASSE klistermerker også når jeg først drev å handla crossboned Thefinger

Dette tror jeg blir den artigste pakken å åpne på laaaang tid :D :D

Holten
07-26-2007, 14:39
Bilder av setefestet på Passasjer siden..Der tok jeg det fremre festet fra det Gamle karosseriet, og sveisa på det nye! :) Bak satte vi bare på en kanal vi fant..Og borra hull for å felle ned mutrene så setet ikke kom så altfor høyt opp!

7062

7063

7064

7065

Holten
07-26-2007, 14:43
Fant ut at det var 3/8 gjenger på setene. Derfor ringte vi til Ra/olf Skram i Kr.sund å spurte om han hadde bolter. Det hadde han selvsagt ikke, men han hadde gjengestang og mange mutrer og skiver Thefinger

Først tenkte vi å bruke Sterk Locktight, å bruke de som Pin-Bolter..men det viste seg for å være en dårlig idè..

Da ble det en ny:
Slenger med et bilde av det ferdige setefestet også..Det til venstre skal være på fører siden..

7068

7069

7081

Holten
07-26-2007, 14:48
Så litt på Radiator idag..Jeg nekter å ha den bak ( Bare masse ekstra prakk ) så da må jeg finne på en lur løsning foran..Er ikke lett..

For å få plass til denne (http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=DER-16512) vifta så må den ligge litt..Men, det går bra! (?)

På det bildet du ser forfra, så er den litt skakk, bare overse det Thefinger

7070

7071

7072

Holten
07-26-2007, 14:51
Her er dashbordet nesten ferdig..mangler bare å lage hull til instrumenter og knapper/lys...må få tak i Hullsag! :) Og, det gamle rattet har fått brukt seg crossboned Nytt er snart på vei vettu..

Rattet som har blitt brukt i over 6 år! Man kan si det er tid for bytte?
7077

Plata som instrumentene og knapper/lamper skal festes i, tar ut alt på en gang. Lett tilgang til alle ledningene!
7078

Cockpit view - Forward
7079

Cockpit view - Right
7080

Holten
07-26-2007, 19:56
Da har jeg tatt første strøket på detaljene som skal være røde! Er flere deler, men må vente til alt er ferdig sveisa og sånn dritt..

Co-Driver siden:
7093

Fører siden:
7094

Blir gøy å få på plass denne! Kommer til å skille seg ut veldig!
7095

DENNE, ble TØFF Thefinger Dårlig bilde men..skal pusse mer på denne, skal kose meg leeenge med den :cool: Den skal bli PERFEKT Thefinger
7097

Adrian
07-26-2007, 23:11
Blir bra det derr ! :) stå på ;)

Holten
07-26-2007, 23:26
Takk for det! Er en god del gromdeler på tur over havet nå så!
Blir gøy når den pakken kommer! :) Kommer et langt skritt videre da!

Holten
07-27-2007, 23:16
Fant ut det ble for trangt med B230 radiator! Kjørte ned til "dynga" vår, der vi samler/gjemmer alt rotet ( Thefinger ) å henta en raddis fra B20 tror jeg. Den har ikke innebygd oljekjøler, så den er 8cm smalere ca. Fant også ut hvordan festene skulle være! :D
Skal bruke en ekstern oljekjøler, og sette den imellom radiator og vifte..

Nå er det virkelig gøy å bygge igjen! Holder ikke på med samme tingen hele tiden, så blir ikke så lei, spesielt ikke når alt går så bra crossboned

Holten
07-28-2007, 18:37
Ble noen dårlige bilder, hadde det travelt med å få ned bilen så fjæra ikke ble bøyd eller knekte! Thefinger Må få på noen bump-stops der!

Ble fornøyd med skjermene også! Syns de følger hjulet ganske bra, gjør de ikke? :)

7161

7162

7163

7164

7165

7166

7167

7168

7169

7170

7171

7172

7173

7174

7175

7176

7177

ShuDuck
07-28-2007, 18:55
tøft, fikk du målt lengde på dempere, eller skal du få på bumpstops først? du får litt mer utflex med bumpstops da akselen vil få et pendelpunkt og presse ned andre siden :)

Skjermbuene ser supre ut synes jeg, men synes litt synd på fjærene dine crossboned

Holten
07-28-2007, 18:58
Nei, fikk ikke målt lengde på de..men de er lange nok! Pål kjører jo med sånne dempere, å det er ikke akkurat lite flex på den!! :p

Bør nok få på bump-stops først ja. Noen som vet som egner seg?

Hehe, ja! Måtte være litt rask til å ta bilder, var litt nervøs crossboned

morten larsen
07-28-2007, 20:07
flott bil du bygger jim , nå lurer mi bare på når buret kommer på plass her nede.

flotte bilder du legger ut , syntes det blir en tøff bil...........

ZukiJack
07-28-2007, 21:08
Og det subber ingen steder når du svinger og flexer heller nå?

Dette ser veldig bra ut det Jim..

Holten
07-28-2007, 22:38
flott bil du bygger jim , nå lurer mi bare på når buret kommer på plass her nede.

flotte bilder du legger ut , syntes det blir en tøff bil...........

Takk for det! :D Buret kommer på plass så fort jeg får rydda litt etter sprengnings arbeidet! Thefinger Vil ikke la Botters se bilen sånn som den er nå! Thefinger

Og det subber ingen steder når du svinger og flexer heller nå?

Dette ser veldig bra ut det Jim..

Jo, det subber når jeg svinger og flexer MYE, så tror det går bra! crossboned
Takk for det :)

Har fått malt beadlocks'a også nå, ytterringene ihvertfall, skal ta et strøk til imorgen! :)

ShuDuck
07-28-2007, 22:48
Det piratflagget ditt var forresten litt slapt Thefinger

Holten
07-28-2007, 22:54
ThefingerThefinger

Det har fått seg en ny plassering nå! I fronten, det skal være piratflagg, pirat alt mulig rundt hele bilen tilslutt crossbonedgrnpirate

EDIT: Bilder

Stygt malte beadlock's..Skal ha et par strøk til!
7227

Beltefestene. Fant ikke noe i reglene mot dette så..Er punkta fast i karrosseriet nå..Helsveise imorgen.
7228

Flaggetcrossboned
7229

Skal kanskje på stål handel imorgen, så skal vi lage ny front, dørplater, dørken må også fikses, og skjermene såklart..:)

Holten
07-29-2007, 22:39
La til bilder i posten over :)

Holten
07-31-2007, 00:37
Øøøøøø...jeg hørte noe som smalt utenfor her nå, hørtes ut som det var fra verkstedet newburn Håper ikke det var bilen som falt ned fra løftebukken nono

EDIT:

Har en oppgave til dere! :) Å designe en front til bilen. Bør være lett å skjære ut!

Got a little thing for all of you! :) To design a grill for my car! It has to be easy to cut out!

7277

Holten
08-01-2007, 21:38
Idag ble det gjort litt! :)

I platten..
7284

I innerskjermen..
7285

Kanalen..
7286

Bare for å få sagt det ( Thefinger ) så er jeg litt stolt, har gjort alt selv på skjermen :) Trodde aaaaldri jeg skulle få til noe sånn alene..
Skal selvsagt pusse litt på sveisene, og ha på sikaflex! :)

ZukiJack
08-13-2007, 21:42
Du kan veldig gjerne være stolt av deg selv Jim...
Dette blir da veldig bra det.

Holten
08-13-2007, 22:37
Takktakk crossboned

Har ikke fått gjort noe mer nå da. Har vært oppussing av rom!
Å nå skal jeg hjelpe brodern med å bygge et hundehus, så jeg har rett og slett ikke tid til bilen ennå.

Men, har fått pakken min da! :D

7767

7768

Holten
08-26-2007, 18:59
Bur plana er ferdig! Skal lage bedre bilder ifra flere vinkler. Men dere skjønner! crossboned

8419

ShuDuck
08-26-2007, 19:02
hell yeah crossboned det blir nok tøft, kult å ha et lavt bur

Holten
08-26-2007, 19:08
Ja, skal få det så lavt som OVER HODET ( Thefinger ) mulig!

Laga et nytt bilde nå. Litt lettere å forstå?
Ble for høyt..men gidder ikke å fikse på det. Høyden skal være sånn som på det første bilde.

8420

ShuDuck
08-26-2007, 19:20
Ja, skal få det så lavt som OVER HODET ( Thefinger ) mulig!

haha... den var tørr Thefinger

godt du tar deg tid til å lage kanalbeskyttere også, merkelig få som har det i trail..

Holten
08-26-2007, 19:22
Tørr som ørkenen crossboned

Ja, det sparer jo sinnsykt mye karrosseri arbeide! Pluss at du får "boatsides" hvis du vil..hel bunnplate ;)

ZukiJack
08-26-2007, 21:11
Hva ble prisen på setene...inkl. trekk?

Gleder meg til å se bilen din ferig.

Holten
08-26-2007, 21:40
Setene ble 690,- pr stk, og 230,- pluss frakt for trekk! :)
Altså 920 * 2 = 1840 tilsammen :p

Steike jeg er god i matte Thefinger

EDIT: Men setene er kjøpt i Norge, i USA koster de 250,- eller noe sånn. Trekka koster 690 i Norge..

Jepp, blir gøy å se den fiks ferdig. Men er redd det tar litt lengre tid enn jeg trodde, skolen har begynt vettu, jakta begynner nå også..travel tid!

ZukiJack
09-21-2007, 19:48
Har Sir. Holten sovna i garasjen?

Holten
09-21-2007, 19:58
Hehe, Sir.Holten har planer om å begynne etter helga! ;)

Har blitt en litt for lang pause nå, men har vært travelt i det siste.

-Revy på skolen
-Jegerkurs
-Jobb

Fort det baller på seg. Men nå er jeg ferdig med alt det der, så nå blir det bare å gjøre ferdig bilen! :)

Holten
10-04-2007, 23:02
Litt mimring mens jeg venter på at ferien skal begynne! :)

9778

9779

9780

9781

9782

9783

9784

9785

9786

9787

9788

Holten
10-10-2007, 16:52
Da har jeg faktisk gjort litt etter jobb! :)

Start:
10010

Slutt:
10011

10012

Driver forresten å leker meg litt med f.eks sånne for tiden:
10013

Er en datastyrt fres :cool:

Holten
10-11-2007, 18:44
Dagens økt..

10057

10058

10059

10060

Legger til noen bilder av den ferdige skjermen på co-driver siden..

10061

10062

ZukiJack
10-11-2007, 20:58
Det finnes ting som er mer moro enn rustsveising...hehe:cool:

Holten
10-11-2007, 21:07
Joda, sant det! :) Men syns blekkarbeide er ganske morsomt egentlig jeg! crossboned

Er ikke fordi det var mye rust jeg kappa ut gulvet. Var pga dårlig gjennomtenkt girkassefeste :p

Fikk på sikaflex på kantene også. Så nå gjenstår det å gjøre det HELT ferdig inni bilen. Som f.eks beltefester! Og gjøre ferdig den siste skjermen. Så kan jeg male. DA blir det buuuur!!! crossboned

biff
10-11-2007, 21:43
bli bra ta her:)

Holten
10-11-2007, 21:44
Takk takk! :)

HEHE!! Thefinger

Mats Erik
10-11-2007, 23:06
Korti blir du 16. då Jim??

Holten
10-11-2007, 23:14
11.Juni :( :(

Mats Erik
10-12-2007, 08:52
Har du plana om å stille i noen runder i nc til neste år då? når du e fylt 16?

Holten
10-12-2007, 09:12
Skal prøve å stille i det meste når jeg fyller 16 ja :)

Holten
10-12-2007, 19:54
Ble gjort litt idag også! crossboned

Var ikke fornøyd på førersiden!
10115

Da kapper vi det ut, og gjør det om igjen!:rolleyes:
10116

Ferdig!! :D
10117

Mats Erik
10-13-2007, 17:14
Klipt og limtThefingerThefinger

Holten
10-13-2007, 19:57
Hehe, funker jo Thefinger Neida, det er sveisa ja!

Her er diverse bilder jeg tok idag. Fikk sveisa fast alle beltefestene på førersiden idag, og 1 på andre sida. Helt til jeg gikk tom for tråd :mad:

ikke se på sveisene, feil innstilling:o

10136

10137

10139

10140

10141

10142

10143

10144

Blir forhåpentligvis bur til neste helg! :) Skal lage festene til buret imorgen!

Holten
10-14-2007, 17:47
Holder på å lage Burfester nå. Har skjært til 7mm plater. Den øverste blir 6mm, er det for stort? Er samme bur som Jasen teamet har på modified bilen! :)

Kommer bilder ikveld.

EDIT: Jeg syns det er lite kommentarer her :(

Mats Erik
10-14-2007, 18:11
Komentera skal du få;)

Syns da e imponerande at ein gut på din alder holder på med et slikt prosjekt:)
Trur resultatet kommer til å bli bra!

Keep up the good working JIM!crossboned

Holten
10-14-2007, 19:11
Takk Mats Erik! Gode ord å få høre! Blir mer pågangsmot når man hører slik :o

Holten
10-14-2007, 19:16
Her er bilder av platene! Skal se om jeg får kjøpt sveisetråd imorgen så jeg får bora og gjenga opp! Skal punkte de sammen før jeg borer, så de blir likedann! ;)

10181

10182

Hilux
10-14-2007, 19:48
Hehe, ikke bare jeg som har iver og pågangsmot om dagen ser jeg ;)

Blir bra det her, stå på Thefinger

Holten
10-14-2007, 20:12
Neida, jeg syns jeg har gjort mye på 3 dager :rolleyes:

Håper på å få bilen ferdig innen 30 dager crossboned

Mats Erik
10-15-2007, 06:43
Få bilen ferdig innen 30 dager!!

Gleder meg til å sjå da ferdige produktet!crossboned:)

ShuDuck
10-15-2007, 09:53
Dette blir supert, stå på :D

Misunner deg den liften din.. Thefinger vel.. betonggulvet også for densaksskyld :rolleyes:

Holten
10-15-2007, 11:37
Mats: Ja, jeg også!! :D:D

Shu: Takk takk :) Blir sinnsykt mye lettere når man har lift! Trenger liksom ikke traktor for å løfte av karosseriet! Kjekt.;)

Njaaa, betonggulvet skal pusses opp etterhvert så det blir helt glatt og hvitt crossboned

Mats Erik
10-15-2007, 14:35
Litt mer info om bilen??..

Alt tenknisk ka angår motor gir, akslinger, utvekslinger, alt info:)

Har tru på at denne bilen blir rå tøff!crossboned

Holten
10-15-2007, 14:41
Motor: Volvo 740 - B230 (tror det er en A motor)
Aksler: Toyota Hilux 82 mod. 4.88 utveksling
Gir : Volvo 240, BW55
Transfer: Orginal med forsterka fester.
Hjul: : 36x12.5x15 Superswamper TSL/SX - 10x15 Whitespoke

Mer har jeg ikke :p

Syns ikke bilen ser så tøff ut nå akkurat, men får håpe det kommer seg :rolleyes:

Mats Erik
10-15-2007, 17:29
Nei no ser den ikkje utThefinger Men den BLIR rå tøffcrossboned

Holten
10-15-2007, 19:25
Ja, får da håpe det crossboned

Mats Erik
10-30-2007, 08:59
Har du godt i dvale Jim??

Holten
10-30-2007, 15:36
Har vært på jobb forrige uke. Fikk ikke gjort noe. Skal begynne denne uka en gang :p

Har akkurat flytta ned i kjellestua, så holdt på med det igår..

Mats Erik
10-31-2007, 08:31
Blir det bur no då??

Holten
10-31-2007, 14:12
Skal prøve å få ferdig festene så jeg blir klar til helga!

Holten
11-06-2007, 21:48
Nå må jeg skynde meg å bli ferdig til helga. Mangler bor, for å bli ferdig.
Trenger 6,8, men jeg har 6,5. Skal se om jeg finner på skolen imorgen! :)

Har igjen å bore festene til frontbøyla ennå..

11141

11142

18 meter 48,3x2,5 crossboned
11143

EDIT: Noen som klarer å se bildene?

Ove
11-06-2007, 23:06
EDIT: Noen som klarer å se bildene?

Jada Holten , bildene sees !

Forsett å poste bilder du .....:)

Holten
11-06-2007, 23:12
Jepp, funker her også nå :)

Blir vel flere bilder imorgen, får man håpe ;)

Forrsten, bør jeg sette på en ekstra bolt på festet til bakoverstreberne?
Inn mot platten der?

Holten
11-23-2007, 23:56
Idag fikk jeg og en kompis sveisa fast 2 beltefester. Ihvertfall 1 1/2. Helt til sveiseapparatet tok en blund newburn

Holten
11-30-2007, 23:25
To do list:

-Burfester
-Bur
-Beltefester
-Instrumenter
-Axle wrap stag foran og bak
-Forsterkning av framskjermer og front.
-Koble motor
-Plassering av radiator og oljekjøler
-Batteri
-Servo-pumpe fester.
-Gjøre karroseri, f.eks dører 100% ferdig.
-Mye mer.

Joda, er jo en del :confused:

Holten
12-10-2007, 18:57
Da er jeg ferdig med burfestene, beltefestene, og har begynt på girstang festet crossboned Kommer bilder senere, en kamerat som har tatt kabelen newburn

Bur blir etter nyttår. :)

To do list:

CHECK -Burfester
-Girstang feste
CHECK -Beltefester
-Instrumenter
-Axle wrap stag foran og bak
-Forsterkning av framskjermer og front.
-Koble motor
-Plassering av radiator og oljekjøler
-Batteri
-Servo-pumpe fester.
-Gjøre karroseri, f.eks dører 100% ferdig.
-Mye mer.

Mats Erik
12-11-2007, 08:43
Flott listeThefinger

Blitt gjort noko mer i da sista jim?

Holten
12-11-2007, 14:27
Det som det står CHECK forran :p Skal lage hull til instrumenter idag, og kanskje gjøre mer med girstang festet..:)

Holten
12-12-2007, 18:50
Idag har jeg fått satt inn instrumenter i Dash'n, og fortsatt litt på girstanga! Tar en liten snarvei på den. Var meningen jeg skulle skru den fast, men nå tar jeg bare å sveiser den direkte fast!

Fikk ikke gjort mer idag, pga det FAENS sveiseapparatet. Skal kjøpe nye dyser og ny tråd imorgen. Den har rusta..

Her er bilder, som lovet Thefinger

12756

12757

12758

12759

12760

12761

12762

12763

12764

12765

12766

12767

12768

12769

12770

Holten
12-13-2007, 19:22
Idag var jeg i Kristiansund å kjøpte litt deler. Eller...verktøy heter det vel.
Konisk bor, bolter, ny sveisetråd og dyser! Da ble det bra crossboned

Fikk satt in olje og ladings varsellamper idag! Og sveisa fast girstanga!
Satte fast instrumentene for godt også!

Skulle skru fast platene til buret også! Men da oppdaga jeg at jeg har glemt å bore opp til M8 på de øverste platene :o

Men, turte ikke å være ute lenger idag, er syk så må holde meg litt inne også!

Har fortsatt ikke fått igjen kabelen til mobilen så jeg kan legge inn bilder, men den skal jeg hente imårra ;)

Holten
12-13-2007, 19:43
Da kom naboen med kabel ;)

12794

12795

12796

12797

12798

12799

epa b loco
12-13-2007, 20:07
Ser bra ut dette, holten, blir tøft dettecrossbonedEt tips til deg når du skal bygge innredningen, sjekk at du faktisk rekker fram til tenning, startknapp, arb-brytere osv, når du sitter fastspent i 4-punktselene. Jeg gjorde ikke det da jeg bygget i fjor vinter, derfor må jeg gjøre om det nå:p Keep up the good workcrossboned

Holten
12-13-2007, 20:20
Tror det går bra. Ihvertfall sist jeg sjekka :p

Har tro på att det blir bra nok ja! Ihvertfall til å være det første bygget!
Jeg er fornøyd ja. Jeg har gjort alt selv bortsett fra å sette fast motor og aksler! :rolleyes: Gleder meg til neste bygg allerede ;)

Holten
12-14-2007, 23:02
Her er Traction-Bar plana mi..Hva syns dere? :)

12854

ShuDuck
12-15-2007, 08:44
Så det er ikke noe ledd eller foring på akslingsida? vil funke det, men du burde vel kanskje ha en avstiver fra rør 2. og ned på akslingen

jaja jeg fikk en unnskylding til å bedrive tida litt i paint Thefinger noe sånt som detta?

Holten
12-15-2007, 15:58
Jo, det skal være foring på akslingsida også!

Men, det der er så mye mer jobb :o:p

ShuDuck
12-15-2007, 16:13
men med en foring der vil ikke staget ta opp noe av momentet fra akslingen :confused:

Holten
12-15-2007, 16:21
Hm, der ser vi grunnen til at jeg stiller spørsmål her før jeg gjør noe Thefinger Nei, det er sant det. Da blir det bare inne ved ramma :p

ShuDuck
12-15-2007, 16:25
right on crossboned Du fikser det du :D

Holten
12-16-2007, 14:20
Får prøve det. Men nå har jeg såklart blitt syk, så nå får jeg ikke gjort noe..faen..newburn

Holten
12-30-2007, 01:06
Da har jeg fått satt på sideplatene på girstangfestet. Og laga den stanga som går fra girstanga å til girboksen. Sugne bilder, men de får duge..:p

13487

13488

13489

13490

Siden det er så trangt så fikk jeg ikke til å sette på mutteren når jeg skulle sette fast stanga. Så jeg måtte sveise fast mutteren.
13491

Holten
12-30-2007, 01:28
TO DO LIST:

Eksos annlegg
Koble motor
Traction bar's
batteri
Bur +takplate
Forsterking av front
Fikse klaring av servopumpe vs snekke
Lakk
Radioator og oljekjøler
Karosseri
Skillevegg
Sveise Beadlock's
Girskifte stag
servo slanger

EKSTRA:

Ny, rammevange foran
Bukplate

Er en del igjen :p

Mats Erik
12-30-2007, 16:02
Det er bare resten igjen då... men de minkerThefinger

Holten
12-30-2007, 22:14
Går litt fort noen ganger. Har en fuelcell som er bygd ned sånn at dragstere tar opp bensin lettere. Altså da en feilbestilling newburn

Jeg tenkte jeg skulle kappe hull i platten for å få den nedbygginga under bilen, så slangene kobles på der. Men, når jeg satte den nedi der, så kom den ikke langt nok ned, så da ble det feil, OG STYGT SOM F#€% newburn

Da måtte jeg sveise igjen, og det blir jo stygt det også..et skritt tilbake.

Så nå må jeg lage noe som bygger opp fuelcell'n på den ene siden. Siden jeg ikke har stål til å gjøre det med nå, så bli jeg enda mer irritert. Så nå er jeg i et jævla dårlig humør. Tviler også på at jeg får bilen ferdig til TC i April..ikke alene ihverfall..

13575

13576

KJELLIS
12-30-2007, 22:54
Du må ikke miste motet detta blir bra vettu

Holten
12-30-2007, 22:57
Takk for det Kjell!

Men, er litt lei av bilen..kommer i perioder det :rolleyes:

Har holdt på så lenge med den, og det står fortsatt igjen ting som må gjøres..

Men, det blir bedre når buret kommer på, så det ser ut som en bil igjen! :)

Holten
12-31-2007, 05:19
EDIT: Jeg overdrev kanskje litt med den feilen min, er jo lett å fikse igjen..hehe :p Var bare litt småsur..

Men, jeg syns vi skulle fått til en dugnad! Få bilen klar til første TC! crossboned
Hvem er det som er gira? Er klar over at det er langt å kjøre..bare si hva dere vil ha..øl? Thefinger Se et par poster lenger opp så ser dere en liste over det meste som står igjen..mangler sikkert en del men..

Holten
01-01-2008, 20:15
Jaja, da har jeg starta på Fuelcell festet! Den feilen jeg gjør ofte gjorde jeg ikveld også :p Hvis jeg finner en del som er ferdig, og mangler en..så tenker jeg at dette kommer ikke til å gå hvis jeg ikke finner en til. Det jeg altid glemmer, er at man kan lage en til ;) Da blir alt mye enklere..

Denne plata skal bli til en sånn kanal som ligger ved siden..
13676

Sånn ble det:
13677

Liten høyde forskjell, men det har ikke noe å si!
13678

Sånn blir det.
13679

Fikk sveisa fast en mutter på undersiden av den ene kanalen. Skal gjøre resten imorgen! ;)

Holten
01-02-2008, 18:01
Da er alle mutterne sveisa på! Og festene er malt på innsiden..
Skal sveise de fast når jeg går ut igjen nå..Skal sette fast fuelcell'n for første gangen grnpirate

13704

13705

13706

Holten
01-02-2008, 20:50
Ferdig. Jeg tok å bora opp til 8mm på de øverste platene til burfestet også når jeg var igang. Så nå er det 100% ferdig crossboned

13707

13708

13709

TO DO LIST:

Eksos annlegg
Koble motor
Traction bar's
batteri
Bur +takplate
Forsterking av front
Fikse klaring av servopumpe vs snekke
Lakk
Radiator og oljekjøler
Karosseri
Skillevegg
Sveise Beadlock's
servo slanger

EKSTRA:

Ny, rammevange foran
Bukplate

Skal kjøpe stål til skillevegg og ny rammevange imorgen. Forhåpentligvis! :p
Noe jeg bør passe på når jeg skal bytte ut den? Så ramma ikke forandrer seg?
Hva bør jeg gjøre?

KJELLIS
01-02-2008, 21:55
se der nå er du jo snart ferdig,stå på

Holten
01-02-2008, 21:59
Hehe, er en del igjen :) Men det nærmer seg jo ;)

Holten
01-03-2008, 21:52
Her er Axle-Wrap typen jeg har tenkt å bruke. Prøve å lage en liten modell så det blir enklere å forstå! ;)

13746

ShuDuck
01-03-2008, 23:10
Du kan ikke ha ledda feste i akslingen. Om det ikke var rør som bevegde seg i hverandre kunne det ha gått, men da hadde du jo fått spenninger når du flexa og akslingen fjæra opp og ned, dette pga staget ikke vil følge samme kurve som bladfjærene

Solid feste i akslingen og slikt feste du har tegna på ramma så går det bra. da vil de to røra ta opp momentet og det vil ikke bli noen spenninger i horisontal retning og ved flex. Kun spenninger i momentretning, der du vil ha det

husker du ikke jeg har sagt det før Thefinger Vil jo at fjærene og kryssa dine skal overleve :)

Holten
01-03-2008, 23:16
Takk shu :o Ser hvor lett det er å gå i en felle når man ikke har gjort det før! :rolleyes:

Ok, da skal jeg se om jeg får mekka sammen et nytt design på akslingen! Thefinger

(Jo, jeg husker du sa det. Men jeg tenkte feil :p )

Mats Erik
01-03-2008, 23:21
Ka heter det tegne programmet ditt?? Bruker du solid edge eller noko slikt??

ShuDuck
01-03-2008, 23:33
Ja det er fort gjort :) jeg klasta sammen noe i paint da jeg ikke har annet på jobb. Det det står sveises i ramme, er bare et eksempel på hvordan du kan gjøre det med å sveise en bjelke i ramma og feste staget i denne

håper det gir mening

Holten
01-03-2008, 23:42
Akkurat sånn jeg har tenkt å gjort det ved ramma! crossboned

Er ganske lik den tegninga som du laga egentlig! :)

13748

Tegneprogrammet heter Google Sketchup, Mats!

ShuDuck
01-03-2008, 23:43
fant et bilde som kan ligne, bare at på bildet er det en sjakkel som lar staget gå fritt i ønskede retning i stedet før et rlr inni et annet som du skal ha

Siden du bruker tegneprog. så kan jeg si det sånn (ut ifra vedlagt bilde) at det er bevegelse i z-retning og vridning rundt z-aksen. Bevegelse i y-retning i ramme-enden er ikke-eksisterende og forhindrer da wrap

ShuDuck
01-03-2008, 23:48
ja sånn ja! FLOTT tegning :D

Holten
01-03-2008, 23:58
:p

Tror det får bli sånn! Bare att det nederste staget skal gå mer under akslingen. Blir sterkere da! :)

Må bare få tak i rør og foringer, så kan jeg starte med det også..

ShuDuck
01-04-2008, 07:17
Google Sketchup

det må jeg teste tror jeg :)

Holten
01-10-2008, 22:27
Da har jeg fått en til å lage 4 stål foringer til meg :D
5cm lange, og 20mm Bredde eller tykkelse eller hva jeg skal kalle det..
Er foresten Turbolux her på forumet! ;)

Så må jeg få tak på 20mm rør, og polyforinger crossboned

Holten
01-18-2008, 22:07
Har vært en stund siden update nå..mangel på stål..

Fikk begynt på skilleveggen ikveld da, skal gjøre den ferdig imorgen! :)

14249

14250

14251

14252

14253

Igår starta jeg foresten på "dørtrekk". Gidder ikke å gjøre ferdig enda. Tar det som er påbudt først..
14254

Tommy
01-19-2008, 04:59
Husk at med den nye regeltolkningen må skillevegen være høyere....

rocky4x4
01-19-2008, 09:44
Husk at med den nye regeltolkningen må skillevegen være høyere....

hmm har du noen mål på høyden til skilleveggen
så lenge den er konstruert slik at den hindrer veske i og treffe fører eller copilot spiller vel høyden liten rolle

Holten
01-19-2008, 12:02
Ja, må si meg enig med Rocky her!! :confused:

Tommy
01-19-2008, 12:13
hmm har du noen mål på høyden til skilleveggen
så lenge den er konstruert slik at den hindrer veske i og treffe fører eller copilot spiller vel høyden liten rolle

Det er helt riktig, så bare på bildet til Holten at fuelscellen var plassert og slik jeg skjønner dette så skal væske hidres å treffe fører eller codriver direkte.. og det kan den jo slik jeg ser det, vegen er for lav.. det enkleste og kanskje slik Holten har tenkt det er å lage et lokk over baken på bilen som hindrer dette....

Holten
01-19-2008, 12:19
Ja, jeg har tenkt å ha et lokk over! Det med fuelcell plasseringa tenkte jeg faktisk ikke på..:rolleyes: Da vet jeg det til neste gang.

Holten
01-19-2008, 16:33
Er dette lov??!?!?!?! :confused::confused:

14270

spent nå gitt..

EDIT: Og karroseri festene foran, må de være der? De er i veien, og jeg vinner ikke akkurat noe lettere om de ikke er der :rolleyes: Og, hva med støtfanger festene? Botters sa noe om at de må være der ifølge ET reglene? Kan jeg lage nye?

Mine var allerede kappa litt når jeg fikk ramma, og den ene er bøyd langt bakover.

HJELP!!!

Holten
01-19-2008, 18:43
hjelp! Jeg må vite dette, så jeg får ut å gjøre ferdig dette ikveld. :p

KJELLIS
01-19-2008, 21:57
hjelp! Jeg må vite dette, så jeg får ut å gjøre ferdig dette ikveld. :p
Det må jo stå skrevet et sted om det er lov eller ikke

Holten
01-19-2008, 22:01
Støtfanger festene er lov, ifølge ET reglene ihvertfall. Jeg kapper de ihvertfall av! Så tar jeg heller å fikser nye hvis de skal være der.

Men, det jeg lurer på er karrosseri festene! Noen sier jeg kan fjerne de, noen sier at jeg ikke kan. :confused:

HVA TROR DU ARNE??

KJELLIS
01-19-2008, 22:34
Kapp dem vekk, ser det er flere som kjører uten :p

Holten
01-19-2008, 23:19
Ok, den er grei :p Det blir morgendagens oppgave ;)

Arne
01-19-2008, 23:47
Støtfanger festene er lov, ifølge ET reglene ihvertfall. Jeg kapper de ihvertfall av! Så tar jeg heller å fikser nye hvis de skal være der.

Men, det jeg lurer på er karrosseri festene! Noen sier jeg kan fjerne de, noen sier at jeg ikke kan. :confused:

HVA TROR DU ARNE??

Regelen er enkel:
Karosseriet skal ha umiddelbar gjenkjenningsverdi og være sikkert festet til chassiset.

Her er Modified reglene for 2007 (http://bilsport.no/reglement/regl_2007/biltrial/Klasse4.pdf), nesten ingen endring til 2008.

Holten
01-20-2008, 16:48
Idag har jeg kappa bort festene til støtfanger og karrosseri!
Og fiksa klaring av servopumpe vs styresnekke.

Bilde av den ferdige skilleveggen! (dårlige bilder som vanlig)

14342

14343

Holten
01-26-2008, 15:50
Idag har Åge vært her å bøyd buret crossboned Blir drit tøft!!
Skal feste freoverstreberne imorgen.

ShuDuck
01-26-2008, 17:38
bilderrrrrr Thefinger

Holten
01-26-2008, 17:46
imårra, eller neste uke en gang :cool:

ShuDuck
01-26-2008, 17:55
cool :cool:

Holten
01-27-2008, 17:30
Fikk på den første fremoverstrebern idag. Fikk/har besøk så får ikke gjort mer..

14640

14641

Mats Erik
01-28-2008, 19:16
Kjeme seg no Jim! :D

KJELLIS
01-28-2008, 20:07
Fikk på den første fremoverstrebern idag. Fikk/har besøk så får ikke gjort mer..

14640

14641

Fikk besøk:eek: ta dem med ut i garasjen da vel så får du gjort mer er jo snart ferdig:p

Holten
01-28-2008, 20:37
Det var mamma og pappa som fikk besøk Thefinger Å jeg tør ikke å fikse buret selv :p Har bare et av hvert rør, og gjør jeg noe feil, går det til helvete nono

Monster Teddy
02-06-2008, 07:28
ser bra ut dette holten :D

KJELLIS
02-10-2008, 02:07
Hvordan går det her da gjort noe mer eller?

Holten
02-10-2008, 02:13
Ikke så mye det nei :p Fikk laga nytt bremserør bak idag..
Er ferie nå, så skal se om jeg får fart på sakene! :o

KJELLIS
02-10-2008, 02:15
ja du får bruke ferien i garasjenThefinger

Holten
02-10-2008, 02:19
Ja, radiator som er førsteprioritet nå! Så kan jeg lage servoslanger, sveise ferdig alle festene, koble motor, å kjøre Thefinger Er jo snart ferdig jo! :D

KJELLIS
02-10-2008, 02:23
ja skjønner ikke hva du venter på, ut i garasjen nå:p

ShuDuck
02-10-2008, 19:50
ja.. og ta masse bilder crossboned

Holten
02-11-2008, 22:07
Skal prøve det :p Må bare finne radiator først Thefinger

ZukiJack
02-12-2008, 14:14
Hvor blir det av bildene av ferdig bil???...hehehe..

Har du ikke en høgger i nærheten hvor de har en radiator da?
MÅ du ha radiator med oljekjøler...har du ikke plass til en liten oljekjøler for seg selv? Mange bare stripser en oljekjøler rett utenpå radiatoren.

Holten
02-12-2008, 15:03
Jo, det er det jeg må ha! Oljekjøler vet jeg om, men mangler radiator! Skal prøve å ringe til Trondheim bilopphøggeri å høre! ;)

Har ikke fått lagt ut bildene enda Thefinger

Holten
02-13-2008, 15:42
Fikk radiator igår! Var ikke mindre enn den jeg hadde :( Men den var tynnere, så det blir bedre plass i lengderetning!

Fikk laga nedre fester nå. Skal ut å se hvordan det blir med de øvre etterpå..:)
Ser helt for jævlig ut, blir bedre når jeg har fått sveisa ferdig og malt litt ;)

15287

Holten
02-13-2008, 18:27
Done, finito, ferdig. :p

15293

15294
Nedenfra og opp. Skal helsveise senere. Må spare på gassen, er ikke så mye igjen!
15295
Her er det sveisa inn forsterkning nå!

KJELLIS
02-13-2008, 19:01
Håper motoren din sitter fast, er ikke store klaringa du hadde til radiator. Snart ut å prøvekjøre nå da??

Holten
02-13-2008, 19:59
Den sitter fast ja, får se hvordan det funker. Tror det skal gå bra ;)

Hehe, ikke riktig enda. Batteri, oljekjøler, kjøler/radiator slanger, bensinrør, servoslanger, ++ er det som står igjen for å prøve :)

Så om noen har oljekjøler så må dere bare skrike ut !

ZukiJack
02-13-2008, 21:24
Små oljekjølere av alle slag har de nok i kassevis på høggern.
Da jeg skulle finne meg en så fant de frem kassevis av de som jeg kunne finne en ut av.

Det skal ikke store trykket gjennom den, så du er ikke avhengig av å finne en med eksakt type rør/slange-koblinger. Ofte så bare løpper de av slanger eller rør på høggern så det sitter en liten rør eller slangebit igjen på den.

På min oljekjøler til automatkassa så satt det igjen noen avklipte rørstubber som jeg reinkappet og fant frem flenseverktøyet mitt og flenset litt på endene og tredde på slanger med slangeklemmer. Funker uber alles forventnung.

Holten
02-13-2008, 21:27
Ja, biff her på forumet tror jeg skal sjekke om han finner noe på huggern :)
Hvordan festes slangene på kjøleren? Er det bare noen rør-ender som du trer slangen inn på?

ZukiJack
02-13-2008, 22:03
Ja, biff her på forumet tror jeg skal sjekke om han finner noe på huggern :)
Hvordan festes slangene på kjøleren? Er det bare noen rør-ender som du trer slangen inn på?

Normalt er det en skrukobling enten med et flenset rør inni, eller en skrukobling med slange i presskobling. Som sagt så pleier de da enten bare å kutte slangen eller røret av på kjappeste måte. De gidder ikke å skru dette frahverandre.
Jeg vil tro det er mest sansynlig rør. Da gjør du bare som jeg skrev over.

Er det slanger så kan du selvfølgelig gjøre det aller beste å ta med kjølern til TESS el. og få de til å presse på nye koblinger på slangene dine.
Som regel har de koblinger som passer på det meste av slikt.

Lettvintløsningen her også er å ta en liten rørbit. Flense litt i hver ende på den. Tre den inn i den avkappede slangen og så trer du på din nye lange i andre enden av rørbiten og så klamrer dette med slangeklemmer. Gi gjerne plass nok til to klemmer på hver slangeende. Det er ikke mye trykk der, men greit å være på den sikkre siden.

Holten
02-13-2008, 22:36
Tror jeg går for den lette måten jeg gitt :oThefinger

Holten
02-14-2008, 12:09
Idag blir det Optima batteri, så jeg skal lage fester til det under dashbordet! Og legge opp litt ledninger kanskje..

Skal se om jeg får kjøpt radiatorslanger også, men det er mer tvilsomt :rolleyes:

Holten
02-14-2008, 19:29
Batteri festet er punkta sammen..Fikk tak i noen gamle radiator-slanger også. Skal finne rør å skjøte litt her å der :rolleyes: Må ha 2, 90 gradere..

15318

15319
Perfect fit ;)
15320

Monster Teddy
02-14-2008, 20:04
dette blir flott holten :)
må til med ny radiator jeg også :P hvor mye ligge dem på brukt. volvo radiator?

Holten
02-14-2008, 20:19
Jeg betalte 350,-
Får de sikkert billigere og dyrere ;)

Holten
02-19-2008, 20:37
Da har vi fått på begge fremoverstreberne, å kappa til den som skal imellom..

Har ikke bilder da, er ikke noe å se :p

Pluss at jeg har en hemmelig plan, ingen får vite noe før det er ferdig crossbonedcrossboned

ShuDuck
02-19-2008, 21:15
what? ingen bilder?? Thefinger godt det går fremmover

Holten
02-19-2008, 22:52
Nei, er ikke noe å ta bilder av ;)

Mats Erik
02-27-2008, 23:48
Nærma da seg ferdig no eller?crossboned

Holten
02-28-2008, 00:02
hehe, har ikke gjort mer nå! Mangler gass på sveiseapparat. Vet det er mye annet som kan gjøres også men.

Liker å gjøre ferdig alt med engang, hater å punktsveise Thefinger

Har god tid på meg ennå!