PDA

View Full Version : PrinZe's -87 gromlux..

PrinZe
08-18-2008, 17:45
Ny her på Pirate, så tenkte jeg skulle legge over garasjen min først som sist, i håp på litt mer respons her enn andre steder.. :) Blir spennende :)

Bilen er en 1987 Hilux, som i disse dager er under full oppussing. Har hatt den halvannet år allerede, så noe småtteri er jo utført, så jeg slenger ut en del bilder og info nå, dog kan noe av det virke litt rotete :smokin:

Den spede begynnelsen:

Her er et fra da vi henta bilen fra Arendal, og turen var laang hjem igjen til Hamar..
Bilen ble kjøpt for 39 ooo, og jeg fikk med en ekstra motor på kjøpet, ettersom originalmotoren lakk olje som en foss, og var rimelig sliten.

Bilder følger rett som det er i flerfoldige poster ;)

PrinZe
08-18-2008, 17:47
Vi tenkte å prøve å tette lekkasjen(e?), og den største viste seg å være fra simmerringen på kamakselen..
Det viste seg heller vanskelig, så vi måtte til med mild overtalelse.. Det vil si ett stykk 2x4, samt ett stykk slegge.. Det gikk ikke, så vi kom fort på tanken å gi faen, og i stedet sette i den andre motoren først som sist, ettersom den var bedre........... Som sagt så gjort, selv om det var litt moro å skru motor med 2x4 og slegge :smokin:

PrinZe
08-18-2008, 17:51
Anlegg måtte jo inn, fordi det bare satt noen pruppstusselige små høyttalere der fra før, og ettersom selvbygg er velbygg, så endte det med at jeg lagde hylle, basskasser og støtter til 6x9 mellomtoner sjøl :smile:

Lasse's tryne kan sees mellom basskassene..

Det ble iallfall bra til slutt, og spiller mer enn bra nok for kabinen i X-Cab'en.
Etter litt tenking ble det 2 stk 1o" bassere, 2 stk 6x9 mellomtoner, og 2 stk 4" diskant..

Sluttresultatet ferdig montert er vedlagt :wink_animate:

PrinZe
08-18-2008, 17:55
Etter motorbytte og, ikke minst, vask ble bilen ganske pen syntes jeg;)
Ekstralamper ble også montert ganske kjapt :laughing:
Bilder fra motorbyttet ble det dårlig med, av en enkel grunn.. Den gamle motoren kasta så vanvittig mye olje rundt i motorrommet, så det så helt jævlig ut, og henda var svarte konstant..

PrinZe
08-18-2008, 17:59
Så var det dags for Gatebil på Våler i mai -07!! Hilux'en ble brukt som partytelt, og gjorde vel en strålende jobb med det må jeg si :eyemouth:

Ei presenning på 6x9 meter gjorde susen som "telt", og sperrebånd gjorde nytten som vegger..
Planet var oppbevaringsrom for alt vi trengte hele helga:)
Grill ble lagd samme dag av ei halv oljetønne og deler av ei strekkmetalltrapp, og virka som bare det.. Jævelen som stjal den den siste dagen kan brenne i helvete!:pissed:

PrinZe
08-18-2008, 18:06
På vei hjem fra Gatebil traff vi på onkel politi.......................

De var ikke så alt for glade i bilen min, syns den var vel høy og hadde vel store dekk.. makan..:shaking:
Lysene på taket måtte av, og da ble bilen seendes litt stusselig ut.. så vel hjemme igjen tok det ikke lang tid før nye lamper kom på, større enn de gamle:p

Og ikke lenge etterpå monterte vi en Cobrafanger, og gangstercaps med orange markeringslys :grinpimp:

PrinZe
08-18-2008, 18:07
Senere ble det montert nye fjærer fremme, ettersom originalfjørene var rimelig signe.. Fjører med 2" løft ble kjøpt lettere brukt, og montert sammen med nye ironman dempere.. Så ble BL plukket av og solgt, og alle fjører og dempere byttet ut med nytt OME..

PrinZe
08-18-2008, 18:10
Etter en stund ble det montert smitty foran, og hjemmelagd fanger bak, begge deler i 3" stål.. cobrafangeren fant veien til Frode, og lever vel nå på en KC trur jeg? her er det ene bildet med 31x10,5 dessverre, ettersom dette er vinterhjulene jeg har for tiden :s til neste vinter blir det 33" :smile:

PrinZe
08-18-2008, 18:16
Fant igjen no bilder fra Trophy på Granerud i Odal, endte med 2 plass i liten klasse :smile:
Ble dårlig med bilder, ettersom "fotografen" likte seg bedre inne i bilen med meg:smokin:

PrinZe
08-18-2008, 18:20
Også måtte man jo oppi fjellet en tur i vinter.. det gikk slik..

PrinZe
08-18-2008, 18:34
Men men.. Vi rakk da å fikse litt på no lys før skiltene ble MAKULERT!!! (Les: http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=86796

Et punkt på listen jeg ikke har tatt med er nye ledninger og pærer til hovedlysene.. Dette ble fikset på, og gamle morkne 1,5mm ledninger ble byttet ut med nye 4mm ledninger og nye koblinger.. og nye pærer.. OSRAM Night Breaker.. Lover visstnok opptil 9o meter lengre langlys og 1o% hvitere lys.
Ble dårlig med bilder, men her er da et par som ble greie, det er mer enn nok kabler å holde styr på!!
Heldigvis hadde jeg elektrisk kyndig hjelp, så Robert sto for en del av koblinga..

Nok av ledninger.. Og alle var jo røde..
Endte med at vi la opp nye ledninger og flytta alle sikringene til lys til ett sted, altså hovedlys, capslys, tusenmetere og ekstra ryggelys..

PrinZe
08-18-2008, 18:44
Så er bilen plassert på låven, datoen skriver seg til desember 07, og oppussingen har sin spede begynnelse..

Tommy
08-18-2008, 18:54
Fet bil... og bra historikk...
Stå på å hold oss informert....

Velkommen på skuta forresten...
men Pirate merker må nok til:wink_animate::wink_animate:

PrinZe
08-18-2008, 18:58
Så kom påsken, og det ble gjort litt mer jobb :D
Desverre fikk jeg ikke gjort så mye som ønsket, grunnet mangel på deler, men har ei friuke nå straks igjen, så da er det full action:smile: Fruen er i usa ei uke, så da var det garasjetid! Bildene fra påsken følger nedenfor..

Stikkord: Knekt hjulbolt, framaksling tatt av, framaksling på tur til vask, og oppspiste sjakler :p

PrinZe
08-18-2008, 19:12
Mer bilder av ribbet hytte.. Fant noen småhull der, samt et i ramma.. alt er nå fikset:)

PrinZe
08-18-2008, 19:20
Ramma var ikke verst, bortsett fra det ene hullet :) Ser svært mye bedre ut nå, bilder av det kommer lenger ut i posten :)

PrinZe
08-18-2008, 19:23
Aksel demontert og på vei til steam :)

PrinZe
08-18-2008, 19:27
Calippere ble totaloverhalt, nye pakninger, et par nye stempler, nye skiver og nye klosser..

PrinZe
08-18-2008, 19:31
Nye bremseslanger fra BGnor :) Samt min beste venn, Hamar og Lillehammer Julebrus :) Nye fjører og styredemper ble satt på når akslingen kom på plass igjen ;)

PrinZe
08-18-2008, 19:41
Vi er framme til juni i år, bilen ble tatt ut av garasjen og ut i sola, motoren og kassa ble tatt ut, og det ble henta en delebil med TD-motor :)

PrinZe
08-18-2008, 19:58
Så ble bakakslingen tatt av, ramma ble skrapt og slipt og sandblåst og lakket med hammerrite og tectyl, samme behandling med bakakselen, nye fjører bak og alt satt sammen igjen :) Sweeeet :)

PrinZe
08-18-2008, 20:02
Har også prøvemontert hjemmelagd bakfanger med hengerfeste med 12" drop fra BGnor:smokin: Passer meget bra :smile:

PrinZe
08-18-2008, 20:10
Hytta har blitt lydisolert med no greier jeg ikke husker navnet på.. Skulle iallfall gi bedre beskyttelse enn asfaltmatter, og samtidig være mykere og legge på, samt tynnere.. Ser ialflall bra ut ;) Oppå der igjen la jeg et lag med no komposittmatter, omtrent som skumgummi, men bedre mot lyd, samt vannavstøtende :smile: Har også hatt et lag med dette inni dørene..

PrinZe
08-18-2008, 20:17
Fet bil... og bra historikk...
Stå på å hold oss informert....

Velkommen på skuta forresten...
men Pirate merker må nok til:wink_animate::wink_animate:

Takk takk :) Gøy å høre :)

Litt mer motivasjon når folk liker det en driver med!
Oppdateringer kommer så fort jeg gjør noe mer :smokin:
Allerede lagt til en del etter du svarte :)

knixen
08-18-2008, 20:24
Velkommen hit!!! Bra prosjekt du har!!! Toyota er tingen:beer::beer::beer:

PrinZe
08-18-2008, 21:54
Takk for det :smile:
Ja, det begynte rolig, men har ballet på seg :smile:

Trenger vel ikke si at jeg gleder meg til sluttresultatet, hehe.. begynner å se lyset i enden av tunellen :)

Bilen din trengs vel knapt noen kommentar, den er upåklagelig ;O)

knixen
08-18-2008, 22:00
Takk for det :smile:
Ja, det begynte rolig, men har ballet på seg :smile:

Trenger vel ikke si at jeg gleder meg til sluttresultatet, hehe.. begynner å se lyset i enden av tunellen :)

Bilen din trengs vel knapt noen kommentar, den er upåklagelig ;O)

He he! Min begynte rolig også... baller ALLTID på seg...:smile:

Blir spennende å se! Det er morro å bygge litt... :beer:

PrinZe
08-18-2008, 22:02
LITT av det som er gjort :

Hytte:

*Ribbe interiør
*Pusse\sveise golv
*Lakke\tectylere golv
*Lydisolere mest mulig
*Lydisolere dører(asfalt på boks)
*Skru av framskjermer
Kappe og montere breddere på dem
(Nye seter? 24o, Passat, Golf...)
Ny turteller, voltmeter og klokke

Plan:

Pusse, sparkle, grunne og lakke..
Mye jobb, kommer til å ta tid.. Må ta et krafttak eller to snart!

Ramme:

*Pusse og lakke der det trengs (Vinkelsliper og Owatrol)
*Fjerne gamle støtdempere og fjører
*Montere fjørsett
*Montere styredemper
Fikse lastebrems

Akslinger:

*Overhale framaksel
*Olje og fette opp igjen
*Overhale bremser foran og bak
Kyle rødsprit i bakaksling for å renske opp litt

Motor:

*Kjøpe 2,4TD (Dog ble det ettermontert)
Gå over ledninger, rør, slanger og reimer
Slippe herligheten nedi gromvogna

PrinZe
08-18-2008, 22:04
He he! Min begynte rolig også... baller ALLTID på seg...:smile:

Blir spennende å se! Det er morro å bygge litt... :beer:

Bygge "litt".. hehe.. sjekk lista over her :p Det er bare noe av det jeg har gjort, og det tar dritlang tid mye av det :p

gundersen
08-19-2008, 01:16
Morro å se når folk gidder å ta seg tid til å gjøre så grundig arbeid på en gammel bil, bare å stå på og ta masse bilder

Tommy
08-19-2008, 07:46
Hva er planene fremover da??

PrinZe
08-20-2008, 18:04
Gundersen: Takk for det, satser på å gjøre det skikkelig når jeg først har begynt.. :)

Tommy: Planene framover er å få kappet til og montert Bushwackere, de har ligget å venta lenge nok.. Etter det skal de taes av, og bilen skal lakkes..

Planet må pusses ned, småsveises, sparkles og lakkes opp igjen, beklageligvis en litt stor jobb :(

Mangler girkasse til Mk2, så hvis noen har, tar jeg den gjerne :D
Har en 2,4D med ettermontert turbo stående, så den skal inn så fort det kommer girkasse i hus..

Vurderer Aussie i bakakselen og LSD foran, men det kommer litt som andrepri..

Venter også på noen smørbare fjørbolter, så de skal inn fortest mulig..

Ellers er det en god del småtteri som skal gjøres, men tar ting som det kommer:)

Framfangeren må jo monteres på igjen, bakfangeren like så, gangstercapsen, alle lysene osv osv.. Mye jobb som gjenstår..

knixen
08-20-2008, 19:51
Har jo gir og transfer fra runneren til overs, sterkere enn det din hadde originalt...

PrinZe
08-20-2008, 21:22
Hvor mye vil det såre lommeboka til en blakk soldat? :idea:

knixen
08-20-2008, 21:26
Hvor mye vil det såre lommeboka til en blakk soldat? :idea:

Har avvertert den for 4000 tidligere, så deromkring. Ca 220000km, i tipp topp stand. R150F girkasse og kjededreven transfer. Tåler bra mye mer enn den som er original på bilen din.

4springar
08-23-2008, 22:09
Har jo gir og transfer fra runneren til overs, sterkere enn det din hadde originalt...

hadde ikkje du et gulv som sku fikses?:beer:

PrinZe
09-04-2008, 19:10
Da har man vært på militærøvelse i skauen i Kongsberg i 1o døgn.. Sliten nå.. Og du å du så godt det er å komme tilbake til en haug med regninger :( Blir nok lite innkjøp og bygging neste måned :(

PrinZe
09-28-2008, 17:58
Vært dårlig med action i det siste, er fullstendig blakk.. En konto lyser rødt så det skinner i veggen bak meg, mens den andre glimrer med 26,65,- Sad

Men i går var jeg bortom å monterte Cut-Out's, og er i nesten daglige samtaler med diverse lakkerere, for å finne den beste og samtidig mest økonomiske Razz

Også har jeg endelig fått ræva i gir å sendt søknad om motorbytte og hevesett, så får man se hva svaret blir

werner
10-06-2008, 21:59
Fin bil, jeg lurer på hvor du fikk tak i stempelene til kalipper`n?
Har prøvd å få tak i løse stempel men måtte bestille ny kalipper til slutt.

PrinZe
10-06-2008, 22:34
Takk for det :)

Stemplene kjøpte jeg fra Toyota.. Kan godt hende andre har, men jeg bestilte iallfall originale.. Kosta i overkant av 5oo,- for de store og 3oo,- for de små..
Regner med du vet at det er 2x store og 2x små pr. caliper :)

Pakningssett kjøpte jeg forøvrig hos BilExtra, trur det kosta 316,- pr side.. Eller, litt dyrere tenker jeg, har litt rabatt der, så.. Uansett verdt penga ;)

PrinZe
10-30-2008, 15:48
Etter en stille stund har det endelig skjedd noe igjen..

Turbomotoren er satt inn, og begynt påkobling.. Dog er det jo litt småtteri som skal krølle seg, og i denne omgang er det et par ting jeg lurer på..
Følgende bilder tar for seg en ting hver:

Den runde hvite kontakta, hva er det for no? Den har ingen motpol fra blokka med turbo, så er litt usikker på hva det var..

Samme med den svarte firkanta..

Og til slutt, vakuumgreiene som er der, hvordan skal de kobles for å være med? De var ikke kobla på noe som helst i donorbilen, men de bør vel være det?

Takker for all hjelp :)

PrinZe
10-30-2008, 15:50
Ja, forresten.. Det nederste bildet tar for seg dynamoen som dere ser.. plussen skal rett ned der den "ligger", men hvor skal den lille svarte "kontakta"? husker ikke, men skulle den på andre sida der? hvis dere skjønner?

PrinZe
10-30-2008, 16:02
Også måtte jeg ta noen bilder av dekklageret mitt, hehe.. Henta meg også et sett med 32x11,5x15 BFG AT med pigg her om dagen, så å si ubrukte:) Skal godkjennes til bilen :) Bilder av de ligger nederst der..

Men tilbake til lageret :p

Fra venstre:

205x16 på 6,5x16
31" Cooper Discoverer piggdekk på 7,5x15 Whitespoke
32" BFG AT piggdekk på 8,5x15 alufelg av noe slag
33" BFG MT på 1ox15 Whitespoke
33" BFG MT uten felg
35" Durango AT på 1ox15 Whitespoke (forøvrig til salgs:))

PrinZe
11-09-2008, 17:09
Ingen som vet noe om disse kontaktene og vakuumen?

knixen
11-09-2008, 17:15
hvor går vakuumen, fra hvilken bil er motoren hentet? Kan det være noe fra den?

PrinZe
12-06-2008, 21:09
Vakuumen går inn på dieselpumpa.. altså, ut fra dieselpumpa, inn på "skjøterøret" og ikke videre..... Så jeg aner ikke..

PrinZe
12-06-2008, 21:10
Går langt mellom slagene for tiden :( Blitt gjort lite i det siste, litt avhengig av hjelp for å få til noe, må heise opp girkasse og litt anna div.. I tillegg ble det litt kaos her, mista bestefar for en uke siden..

Ferdig i militæret om 11 dager, så får tro det blir mer action i garasjen da..

Derimot har jeg fått svar fra biltrangsynet ang motor og hevesett..

På motoren med ettermontert turbo krever de dokumentasjon fra Toyota på at dette er godkjent.. Min mann som er teknisk leder på Toyota Hamar, rista på hodet da han leste det.. Han skulle iallfall ta en telefon til Egil Svendsen, så skulle de snakke litt seg imellom, så får vi se:)

Ang hevesett krevde de dokumentasjon og monteringsanvisning på nordisk språk, altså norsk, svensk eller dansk, tysk godtok de ikke... Så.. noen som har oversatt TÜV-dokumentet sitt og kan låne det bort til meg?

PrinZe
12-25-2008, 20:14
Ute av militæret, juleaften overstått, venter fortsatt på julegava fra BGnor :p Den kommer nok snart..

Girkassa er kommet på sin rettmessige plass omsider, og godt er det :) Eneste problemet jeg vet om nå er at girspaken for 4x4 har satt seg fast? Skrudde av spaken, og der var det tørt og dritete nedi, det er vel ikke helt bra?

Tommy
12-25-2008, 21:30
Hva slags julepakke enter du på??

PrinZe
12-26-2008, 13:45
Plan :) Fra meg til meg :) Hehe.. Viktig å tenke litt på seg selv i jula også, evt, tenke litt på det som står i garasjen :p

PrinZe
01-27-2009, 19:31
Kan en eller annen moderator flytte tråden til "prosjekter" ? :)

PrinZe
02-08-2009, 16:58
Dette var helga jeg skulle få gjort en hel haug, men det skjedde bare ikke.. Feil deler, ting som ikke passa osv var irritasjonsmomenter som gikk igjen..

Men jeg har fått satt på støtdempere, satt sammen igjen dørene og hektet de på bilen, byttet dørhengsler, fjerna gamle ledninger til ekstralys, satt på mellomaksel bak, den fremre passa ikke på girkassa :( Må finne på noe der, tips? Reg-reima skulle byttes, men jeg hadde selvfølgelig fått feil reim, så den må byttes i morra.. Fikk også satt på siste bremseslangen og bremserøret, så nå er det komplett sett med nye bremserør og -slanger over hele bilen :)

knixen
02-08-2009, 17:19
kjøp en flens med triple bolt pattern fra bgnor, koster noen hundrelapper og er bolt on. Så passer alle mulige mellomaksler... eller borr opp den du har...

PrinZe
02-08-2009, 17:27
Borring funker ikke, nå som kassa sitter under der :( Så det er altså bare å kjøpe en flens, bolte fast den på kassa, også boltes mellomakselen fast på den igjen?

knixen
02-08-2009, 17:43
jepp, bare å skru av den du har og skru på en ny... http://trail-gear.com/images/flange-dust-600.jpg

hoel-in-one
02-08-2009, 18:09
Borring funker ikke, nå som kassa sitter under der :( Så det er altså bare å kjøpe en flens, bolte fast den på kassa, også boltes mellomakselen fast på den igjen?

Hadde du sagt hopp på fredag, så kunne du gjort deg ferdig på mandag vet du. Du kan jo måle boltsirkel også - jeg har jo noen liggende å slenge i garasjen.

PrinZe
02-08-2009, 21:50
Hopp, Odd Arild, HOPP :p

Etterpåklokskap er kjekt ;) Men jeg tar en sånn triple flens jeg, like greit, hvis den ikke koster så mye.. Hadde nok ikke fått gjort så mye mer uansett, ettersom reg-reima jeg hadde fått var feil.. den kommer ikke før tirsdag eller noe.. Dustemekonomen.. Men ringer deg i morra uansett ;)

PrinZe
02-18-2009, 21:18
New update..

Reg-reima er på, etter mye om å men med å finne riktig reim.. Sånn går det når man ikke vet hva slags motor man har :p
Dekselet er nå satt på, og selvfølgelig ny vannpumpe i samme slengen...
Radiator ble påmontert igjen, selv om den begynner å bli sliten stakkar.. Noen som har en ny/nybrukt en til meg kanskje?

Vifta fra Mk2 passa visst ikke rett på vannpumpa fra Mk3, så må borre opp hullene fra 6 mm til 8mm, men det er jo ikke noe stress.. Bare som et tips til de som ikke visste dette ;)

Flensen på girkassa må jo byttes, men jeg klarer ikke for alt i verden å få den løs, noen som har tips? Jeg finner ingen god måte å låse fast akslingen på mens jeg skrur? Ei heller egentlig noen god måte å få av "låsen"?

Blom
02-18-2009, 22:03
Lag deg et flattjern med 2 hull i som du skrur på flensen, så surrer du flattjernet fast til rammen ell. Skal du jobbe med differ, er dette verktøyet kjekt å han når du skal knuse crush-sleeven mellom pinjonglagrene...

Jeg bruker ofte muttertrekker for å få av mutteren og holder på flensen med tykke hansker, funker det og !

PrinZe
02-19-2009, 10:20
Nå må jeg innrømme at jeg ikke helt vet hva en crush-sleeve er, men jeg tok poenget;)

Får ikke holdt igjen med hansker pga traversen, blir litt dårlig plass..

Men hva med låsinga på mutteren? Den har jo en forhøyning rundt, som er banka inn i et spor på akslingen...

Hans Holmboe
02-19-2009, 17:23
Den tok jeg bare og bente og banka ut med en kraftigsyl og hammer. Med litt sleggemekanikk går det meste :grinpimp:

PrinZe
02-19-2009, 20:07
Da må jeg finne fram sylen ;)

PrinZe
02-22-2009, 19:27
Bilder, kjapt forklart:

Ny flens, gammel flens som må fåes av på et vis, ny reg-reim og vannpumpe, og en møkkete radiator som kanskje burde vært byttet.. Toyota skulle ha over 5ooo kr, så det får vente litt..

PrinZe
02-23-2009, 21:24
Mandagens jobb:

Reimhjul og vifte ble borret opp og satt på, viftereim ble satt på og strammet, og fikk på reima til servoen.. Batteriene ble satt inn, og jeg fikk iallfall tenningsstrøm :)
*liten milepæl* Hehe..
Derimot slo starteren inn på andre hakket på nøkkelen, det skal den jo ikke.. (off-acc-on-start) Den skal jo ikke slå inn før "start", så jeg skjønner ikke så mye nå.. ville ikke dra den noe særlig heller, må fylle olje, kjølevæske, og koble på skikkelig diesel først.. det skjer i morra..

For de som lurer på å kjøpe en slik multiflens til sin bil, og har girkasse fra Runner, så kan jeg dessverre meddele at det går ikke.. Utgående aksel fra girkassa til framakselen på Runner er 3mm tjukkere enn på Hilux, så multiflensen passer ikke på kassa.. Så da ble det borring på meg i stedet, men siden jeg allerede hadde den nye flensen, ble det en smal sak.. Bolta de sammen og borra gjennom den nye, så hullene ble 100% :grinpimp: Etter det var det bare å sette inn igjen den gamle flensen, med nye hull, og sette på mellomakselen.. Piece of blåbær..

Frihjulsnavet på passasjersida har krangla litt, så jeg tok det opp, og det var ikkeno stor sak, det var bare egen feilaktighet som hadde forårsaket det.. Navet ble montert sammen igjen, riktig denne gangen, og alt virker nå som det skal..

Originale sjakler ble montert bak og foran igjen, ettersom Allpro-sjakler neppe er populært på PKK.. (Som kommer etterhvert)

Forøvrig, hvis noen lurer, så er OME-dempere for korte ved bruk av Allpro-sjakler.. Ergo, jeg må ha nye dempere :smokin: Originale OME-demperne selges etter PKK.. De ble satt på i dag, og skal sitte der til bilen er EU-godkjent, etter det settes det på nye sjakler og nye dempere.. Så de er forholdsvis pent brukt :beer:

Bilder kommer :)

PrinZe
02-23-2009, 21:49
Bilder ;)

Lakkert bil, gammel flens låst fast klar til å taes av, sammenboltede flenser klare til borring, nymontert gammel flens med nye hull og nylakkert dørhåndtak.. I en eller annen rekkefølge Thefinger

knixen
02-23-2009, 22:34
he he, jeg burde jo absolutt husket at den ikke passet over... for jeg prøvde jo den flensen du har på min nye transfer kasse... Jeg HUSKER det jo når jeg leser det... Thefinger

Sorry `bout that!!!:beer:

Bra jobba ellers!!!

PrinZe
02-24-2009, 17:44
Knut, din røver :pissed: Du skylder meg ei kasse :beer: :smokin: Hehe..
Men, som du ser, fikk det til til slutt, så da.. Det kunne jo tydeligvis vært enklere gjort, men det får gå, jeg er nybegynner, og ting læres hele tiden :grinpimp:
Hehe.. Har du forresten en slik clutchsylinder som ikke satt på girkassa jeg fikk? :wink_animate: Må ha en slik en for å gire liksom :shaking:

Ellers:

Tirsdagens jobb:

Dieseltanken ble montert tilbake, og etter litt om å men med skruer som ikke ville finne sine respektive hull, så satt den fast :beer: Slangene ble montert tilbake der de skulle, og vips, så har man en ting mindre på lista :smokin:

Fikk fylt på olje(og nytt oljefilter)og kjølevæske på motoren, og radiatoren så foreløpig tett ut.. Får se når jeg får start, og den får gått litt..

Fikk litt lite tid i dag, for måtte visst på jobb, så det blir mer garasjen i morra:grinpimp: må gå over alle ledningene som ser ut som et helvete, så da tar jeg like gjerne en og en, finner ut hvor den skal, og ordner den med teip og strips, så det ser bedre ut for PKK-mannen.. Uansett må jeg jo finne ut hvorfor starteren slår inn på andre hakket på tenninga, så da..

Bilder kommer, må bare få de inn på pc'n :smile:

knixen
02-25-2009, 20:49
Knut, din røver :pissed: Du skylder meg ei kasse :beer: :smokin: Hehe..
Men, som du ser, fikk det til til slutt, så da.. Det kunne jo tydeligvis vært enklere gjort, men det får gå, jeg er nybegynner, og ting læres hele tiden :grinpimp:
Hehe.. Har du forresten en slik clutchsylinder som ikke satt på girkassa jeg fikk? :wink_animate: Må ha en slik en for å gire liksom :shaking:

Tror ikke jeg har clutchsylinder, jeg brukte den jeg hadde på den nye kassen. Hvorfor bruker ikke du den gamle din???

He he, så lenge du lærer av min dårlige hukommelse er det jo fint...:beer::beer::beer:

PrinZe
02-25-2009, 23:19
Gamlekassa mi ble solgt i fjor vår, og tenkte ikke på å ta av sylinderen :( Men jeg finner sikkert noen som har en et sted :smile: Skal ned på toyota i morra, kan høre på pris på en ny en samtidig, men det er sikkert svindyrt.. Noen må da ha en slik en liggende? Fikk en av en gammel røver, men den kom fra en bensinbil, så den passa ikke:shaking:

Ja, lærer av alt som går feil :smokin: Om det er min eller andres feil spiller jo forsåvidt ingen rolle, leksen blir lært allikevel :beer::beer:

PrinZe
03-01-2009, 15:55
Hvis noen da lurer, så koster en sånn sylinder 1026,- på Toyota.. den kjøpte jeg altså ikke, hehe.. Men jeg kjøpte nye mansjetter til girstengene, så skal gå over dem en dag snart :smile:

Hr fått gjort et par ting til også, fått rydda opp i no ledninger, og funnet ut av et par.. Den hvite jeg ikke visste, viste seg å høre til under dieselfilteret, på ledningene som går inn der.. den grå trekanta viste seg å være original turteller :smokin: Da mangler bare den svarte firkanta, og å finne ut av vakuum-greiene.. Ukult..

Har også fått fiksa meg "ny" dieselfilterbrakett, ettersom det ikke kunne stå der det sto før.. Modifiserte den gamle braketten, så nå står filteret på innerskjermen foran bremsekraftforsterkeren..

Bilder kommer :beer::beer:

Lars'ern
03-02-2009, 00:02
Skal vi få start på børsa di imorgen? Kommer en tur jeg

PrinZe
03-02-2009, 21:25
Jaggu fikk vi start, gutt ;) Takk for hjelpa så langt :D

Mandagens jobb:

Gjermund stakk innom, og jammen ble det ikke resultater av det til slutt :laughing: Etter litt om og men GÅR MOTOREN!!!!! :beer::beer::beer:

Dessverre går den ujevnt og vondt for øyeblikket, men det er forhåpentligvis en bagatell, må se mer på det i morra :smokin:

Problemet med at den ikke gikk forrige gang vi prøvde, var at solenoiden til dieselstopper'n ikke fikk strøm.. Altså åpna den seg aldri, hehe.. Men så fort den fikk strøm var det liv :smile:

Skal ned i morra og fullføre oljefyllinger osv, bytte olje på girkasse og bakdiff lufte clutch og bremser..

Fikk forresten slavesylinder i posten i dag, så den skal nok også på i morra :beer:

Tok ingen bilder i dag dessverre, men Gjermund, du har vel et par?

PrinZe
03-03-2009, 18:07
Jammen ble det ikke gjort noe i dag å..

Tirsdagens jobb:

Ble litt nedkorta dag, ettersom jeg jobber kveldstid iblant..
Fikk iallfall fiksa no småtteri..

Tok av begge girspakene, tok de med inn i varmen, og plukka de fra hverandre.. Rengjorde de, pussa bort rustflekker og drit, satte de inn med litt fett, og satte de sammen igjen.. Dessverre tok jeg ingen bilder fra dette, men det hjalp :eyemouth:

Videre tok jeg min nyervervede slavesylinder, plukka også den fra hverandre, pussa innsiden med smergelpapir, vasket pakningene i lunkent zalovann, tok opp luftinga og rengjorde der, tørke hele greia innvendig, satte inn pakningene med litt bremsevæske, og satte alt sammen igjen.. Vel ute i garasjen ble den satt på bilen, og clutchen ble luftet.. Funket prima!

Luftet forøvrig bremsene samtidig..

Girkassa ble tappet for olje, og fylt opp igjen med ny, med en super anordning for påfylling, kommer bilde etterhvert.. Bakdiffen ble også tømt for olje, og finn ny LS-olje inni seg, noe den antageligvis likte :beer:

I morra må jeg ta opp igjen reg-reima dessverre, og sette den på på ny.. Virker som om dieselpumpa ble stående littegrann feil, skal åpne og sjekke.. Forhåpentligvis vil motoren gå like fint som den gikk før igjen :beer::beer:

Lars'ern
03-03-2009, 19:59
Her er noen bilder etter oppstarten av motoren

Blid, men ikke helt fornøyd med gangen
http://i207.photobucket.com/albums/bb314/Volvolarsen/CIMG4092.jpg

Og etter att motoren hadde gått en liten stund, så det slik ut
http://i207.photobucket.com/albums/bb314/Volvolarsen/CIMG4094.jpg

PrinZe
03-05-2009, 19:34
Fikk gjort litt i dag å :beer:

Tok opp for reg-reima, løsna den, vridde dieselpumpa ett hakk, og nå går den klokkerent :smokin::eyemouth::eyemouth:

Gikk over no bolter her og der med gjengefil, og fikk på muttere, det er jo kjekt å ha på.. Særlig på pitmanarm, fjærbolter og div Thefinger

Interiør er komplett igjen, for første gang på lenge, hehe.. Mangler kun et par dørlister..

Prøvekjørte en tur i dag også, den går bra, selv med sugerøreksos Smile dog var det noen som så rart på meg der jeg kom bortover veien.. kanskje greit å ikke kjøre der for ofte :shaking:

PrinZe
03-11-2009, 13:33
Bitteliten update:

Bilen ble levert på City Bilpleie for å sette i rutene igjen, og det gikk jo fint.. Ny frontrute fra Toyota, og nye tettelister rundt om.

Når jeg derimot skulle hente bilen igjen, så kom sjefen med et litt trist uttrykk, og sa jeg måtte bli med ut å se på bilen....... Det hørtes ikke moro ut, ikke i det hele tatt.. Det viste seg at de hadde skalet av en liten bit av lakken ved sideruta på høyre side, på min NYLAKKERTE BIL!!! Var ikke store biten som var borte, men allikevel! Og attpåtil merka jeg øyeblikkelig at de hadde satt tettelista for høyre side, på venstre side, og vice versa..

Slutten på visa ble at jeg måtte vente mens de bytta om på listene, og må få lakkereren min til å fikse lakkskallet som er borte..

Greit nok, uhell kan skje, og jeg er allikevel fornøyd med City Bilpleie, de sa ifra med en gang at det hadde skjedd et uhell, og ga meg dugelig med rabatt for det.

Ble ikke så mye jeg betalte for jobben..

PrinZe
03-28-2009, 19:38
Jessda.. Da er man tilbake fra enda en roadtrip..

Turen gikk til Kristiansand denne gangen, for å hente 2 stk SJ 413 med en kompis.. Med tanke på de to siste turene, hvor vi på den ene trilla over 2 kilometer i nedoverbakke, midt inni djupeste skogen i aust-agder, og til slutt trilla rett inn på en bensinstasjon (I SKOGEN), og på den andre, der viftereima røyk halv tre på natta i skogen i Namsskogen, og det tilfeldigvis kom forbi en erketrønder med ei viftereim som tilfeldigvis passa på hiluxen vi henta, så var vi jo litt skeptiske til hva som kom til å skje denne gangen..

Vi dura ivei nedover med en Silverado med biltralle, den ene bilen var delebil og måtte fraktes slik, den andre skulle kjøres. Ved ankomst i Kristiansand ble vi møtt av en trivelig kar som var ivrig på å bli kvitt bilene sine, og handel ble det. Kompisen min betalte, og vi lasta opp.. Hvor enig jeg var i handelen og prisen skal jeg ikke gå nærmere inn på, men jeg tror selgeren gjorde en bedre handel enn kjøperen.. Han om det!

Putra ned til nærmeste bensinstasjon for å fylle fludium, og der ble bilen stående.. Flatt batteri.. Det skal sies, at vi ble informert om dette, og at selgeren slengte med et sett startkabler, hehe.. Vips så starta bilen igjen, og vi fortsatte.. Kjørte med så å si ingen feil og mangler til vi kom til oslo........... da var moroa over.. Kompisen min kjørte foran meg, og jeg så at bilen plutselig gjorde et lite byks.. Han kjørte inn til sida, og vi sjekka litt her å der, viste seg at bakdiffen gikk til helvete så det flagra.. Skoj.. Vi kunne jo ikke stå der midt på E6, så vi skulle prøve å kjøre til nærmeste bensinstasjon på framhjulstrekk.. Det gikk jo vel å bra, ihvertfall i 3oo meter.. Bilen gjorde et lite byks til så jeg, og merka at bredden mellom bakdekkene ble større og større.. Ikke veldig bra.. Hjullageret på høyre bakhjul hadde gått til helvete, og stikkakslingen med bremser og hjul stakk 20 cm utenfor karosseriet..

Summa summarum:

Hvis noen av dere kjørte langs E6 og så to karer sittende på et 413-panser langs E6 i Oslo, like ved avkjøringa til Ring3, Sinsen, så har du sett meg;) Mange tuta og vinka, om det var av glede eller irritasjon over at vi satt der vet jeg ikke, men vi fikk ikke flytta oss iallfall :smokin: Vi satt der å venta på bergingsbil :D Etter noe mer om å men kom vi endelig hjem til Hamar, bilen ble trilla rett inn i garasjen, og operasjon "bytt bakaksling" ble iverksatt.. I skrivende stund er jeg på jobb, har vært våken i nærmere førti timer, skal jobbe til 11 i kveld, og vil egentlig bare hjem å sove.. Nok en roadtrip er gjennomført, med vanlige tilhørende problemer, og jeg er glad for å være ferdig med den. Neste roadtrip blir for å hente en golf til fruen, den skal være fra 2oo4 eller nyere, litt ubestemt enda..
Håper jeg slipper lignende problemer med den Thefinger

PrinZe
04-01-2009, 20:55
Tja.. Fortsatt ikke store tingene som skjer, men har fått ordna meg en delebil, så ferden går til geilo på fredag for å hente.. Skal nok parteres og selges videre antakeligvis..

Venter på båten fra USA, da førstes blir det kanskje litt moro i garasjen igjen :) Nå er det bare kjedelige ting å gjøre, forlenge no ledninger, tectylere skjermer, fikse smådrit.. Kan noen gjøre det for meg? Småting er ikkeno gøy :p

PrinZe
04-04-2009, 17:12
a mine venner, det var vel ingen av dere som trodde jeg skulle hente delebil uten problemer?

Så her kommer da neste kapittel i serien:

"Alt mulig drit som skjer når Kristian skal hente noe!"

Jess.. Dagen starta greit.. Oppe kl 8, ut å mate hester og fikse stallen, før vi dro for å hente biltralle. Vel fremme ved tralla fant vi ut at det hadde blitt brudd i hengerkontakta på bilen, så henger'n hadde ikke lys.. Jippi.. Bra start.. Dura hjemover, parkerte på gårdsplassen, og skulle skru av kontakta for å sette på ny.. Hadde jo en ny liggende, merkelig nok.. Fant fort ut av at det skulle vi bare drite i, ettersom den som satt der, tydeligvis ikke hadde ment seg bort derfra.. Den SATT! Ok... Roe seg ned.. Kyle nedpå en cola.. Tenke litt.. Til slutt herpa vi midlertidig kontakta på hengeren, satte inn en ledningsstump for å stjele strøm fra noe anna, og vips, ting lyste som de skulle.. Iallfall etter vi fant riktig plass som ledningen skulle på for at alle lysene skulle virke riktig.. Var innom mange rare kombinasjoner av blinklys, bremselys og kjørelys før vi fant rette.. Med alt som innebærer leting etter verktøy, prøving for å få av den gamle kontakta, banning fordi det ikke gikk, modifisering av hengerkontakta, og litt mer banning, var vi omtrent akkurat to timer forsinka der... Og vi kom oss endelig på veien!

Kom jaggu ikke lenger enn til rudshøgda før det skulle skje no igjen..
Kom kjørende på E6, en bil foran, ingen biler bak.. Så kom det er pensjonistkødd i påkjøringsfeltet til høyre, kjørte opp på siden vår bakfra, kom nesten opp til passasjerdøra før han plutselig kasta seg på tuta, bremset opp, og svingte rett inn i hengeren så det flagra.. Kjente det begynte å koke litt oppi skolten da.. Sjåføren min var enda sintere.. Dette var jo tross alt tralla som jeg hadde LEID! Var jo ikke min engang! Svingte av på nærmeste holdeplass, og pensjonisten kom etter.. Gikk ut av bilen og spurte hva faen han drev med.. Fikk til svar at VI hadde vikeplikt for HAN!!!?? At de var VÅR feil at han hadde kjørt inn i henger'n min, og at det var VÅR feil at han ikke kom fram?? Når HAN kom kjørende bakfra, oppetter siden vår, plutselig bremset, kjørte inn i hengern og revet vekk lysene på høyresida bakerst!! Ba oss komme å se hva VI hadde gjort med bilen hans! Jeg gav vel en lang faen i hva slags skader han hadde på bilen sin, og det fikk han også ettertrykkelig høre, men jeg ble da med.. Ene støttestaget på hengern hadde banka inn i sida hans, og baklykta på henger'n hadde fått tak mellom dekket hans og skjermbuen.. Revet opp litt framover skjermen og bilsiden.. Sjåføren min å jeg begynte å bli rimelig leie, og sa fra om at vi ga faen i hva slags skader han hadde påført sin egen bil.. Omtrent da kom det sure hespetreet av ei kjerring ut, og begynte å plapre i vei om at vi bønder måtte vise mer aktsomhet når vi kjørte på sånne store veier som E6, særlig når vi kjørte store biler med store hengere.. Vi måtte være mer forsiktige, vi som bare var vant til småveier og traktorveier.. DA svartna det i øya mine! Jævla byfolk som skal ut å kjøre på påsketur, og mener at alt nord for sinsenkrysset er bondeland, så de bare kan bøse fram som de vil! Helvetes drittkjerring.. Dagen ble bedre å bedre.. Det ble til slutt utfylling av skademelding, og oslofolket mente bestemt at vi hadde vikeplikt, selv om de kom bakfra.. Herre..... Under utfyllingen av skademelding kom jeg oppi mer diskusjon med kjerringa, og ble fortalt at selv om jeg bodde så langt ute på landet, så burde jeg ha lært ett og annet på kjøreskolen da jeg tok lappen.. Hu fikk klar beskjed om å sette seg i bilen igjen, for å si det slik.. Da gikk a bort for å blande seg i papirarbeidet som sjåføren min og den andre pensjonisten drev å fylte ut.. Skjønte fort hvem som var mannen i det forholdet! Det var ikke han!
Omsider kom vi oss på veien igjen, og det skal bli spennede å se hva forsikringsselskapet sier til dette.. Jeg vil påstå vi har en god sak.

Vel ute på veien igjen gikk det greit, vi holdt grei fart, og alt så ok ut.. Selv om vi kjørte på noe som neppe kan kalles vei.. Til info, så bør man ha bil med bra fjæring hvis man skal kjøre fra Mjøsområdet til Gol\Hemsedal\Geilo.. Faen skinn for en vei..

Vi kom da omsider fram til dit bilen sto.. Det ble jo et kapittel for seg selv.. Det var ikke mye som var slik jeg ble fortalt at det var.. Motoren gikk ikke allikevel, hjulene var borte, "lite rust i plan" betydde at det ikke var mye plan igjen å ruste i.. Fyren som eide den fikk klar beskjed om å fikse hjul asap, og at han bare kunne glemme den avtalte prisen.. Ting tok tid, og ikke før 4 timer senere, hadde vi fått alt klart til transport.. Dæng.. Fikk med et sett med 255x85x16 BFG MT som plaster på såret.. Sjøl om han først prøvde å selge meg de.. Huff..

Turen hjem gikk greit, ser man kun bort fra dundervondt i hue, og stadig dårligere form.. Var hjemme kl halv 3.. Planlagt hjemkomst var 9.. I dag er jeg sengeliggende med kvalme, hodevondt og generelt bedriten følelse, har ropt på elgen i dass en haug av ganger, og aldri fått svar..
Gårsdagen kunne vel strengt tatt gått litt bedre....................

P.S.
Fruen har bestemt seg for Golf.. En -05 Golf TDI Sport.. Den står ca 6 km fra dørstokken hjemme.. Kjenner jeg gleder meg litt til den roadtrip'en..

PrinZe
05-03-2009, 14:53
Kanskje oppdatere litt her igjen ;)

Delebilen er blitt partert og solgt, iallfall mesteparten, noe ligger enda igjen her..

Min har fått påmontert seg skjermer, panser, 33", støtfanger, grill, ja, kort sagt, hele fronten.. Det ser plutselig ut som en bil igjen..

Dynamoen lada ikke skikkelig, så den har fått seg nye børster og et lager, men lader fortsatt ikke som den skal.. noen hviska meg at den kanskje ble bedre etterhvert, men ikke vet jeg. Vi får se.. Ellers blir det mer feilsøking på gang!

Fått svar fra BT, og de stilte seg positive til ombyggingen, så lenge jeg holdt meg innenfor visse rammer av støy, avgass også videre. Så da er man iallfall et skritt lenger i godkjenningen ;)

Planet er blitt lasta inn på container i Long Beach, og gjør forhåpentligvis ankomst hit om ikke så veldig lenge :)

Golfplanene ble lagt på is, og man ser etter en ny en.. -08 eller -09 modell TDI, helst GT.. Så får vi se hva som bringes ;)

PrinZe
05-05-2009, 17:55
Planet har planlagt ankomst 17 mai :D:D:D

PrinZe
06-16-2009, 17:46
Vært dårlig med å oppdatere garasjen her ser jeg.

Planet kom som skrevet 17 mai, og ble hentet og montert ;) Bremsene på bilen er justert og testet hos toyota, sammen med kjørelys og lasteventil, grunnet fjærene.

Mandag dro jeg med meg bilen til BT, og godkjente turboen og hevesettet, samt at ny bredde ble innskrevet i vognkortet ;) Nå venter bare Eu-kontroll og lakkering av plan, så er balja på veien :)