PDA

View Full Version : motor spm til formulafolket

knut e
08-18-2008, 18:04
nå er bilprosjektet mitt i full gang og nå må jeg ha meg en motor, men trenger noen tips fra dere, motoren blir en csb 350(evt noe større hvis tilgangen og pengboka tillater) men det jeg lurer på er angående forgasser gear og bunnpanne.

1. må man ha noe spesiell forgasser eller virker hva som helst forgasser i såpass bratt terreng?

2. gearkasse blir en th350 men vil en kasse fra en blazer greie såpass bratt terreng mht. skvalp osv?

3. bunnpanne har jeg hørt så mye forsjellig om. rustan skrev i en annen tråd at det var ikke så nøye sålenge man kjørte fort ned bakkene for oppover er det olje og få uansett. men mener og huske at på thunderbolt var det noe skriving om en spesiell moroso bunnpanne men en slags klaff nedi som ordna sakene.

og til sist må jeg bare komme med info om at dette blir ingen fullblods formulabil men den skal bli noe i gata som lilly en kombinertbil som kansje ikke blir best i noe men sånn ca grei nok til det meste. derfor har jeg gått bort fra bigblockplanene pga vekt innen andre grener. bilen det bygges på en forøvrig en landcruiser lj73 som bygges sakte men usikkert, men kommer noki mål til slutt.

mvh knut eivind skogen

Arne
08-18-2008, 21:18
1. må man ha noe spesiell forgasser eller virker hva som helst forgasser i såpass bratt terreng?

2. gearkasse blir en th350 men vil en kasse fra en blazer greie såpass bratt terreng mht. skvalp osv?

3. bunnpanne har jeg hørt så mye forsjellig om. rustan skrev i en annen tråd at det var ikke så nøye sålenge man kjørte fort ned bakkene for oppover er det olje og få uansett. men mener og huske at på thunderbolt var det noe skriving om en spesiell moroso bunnpanne men en slags klaff nedi som ordna sakene.

1. Har du en forgasser som fungerer ok i ulendt terreng, kommer du også greit ut i bakkene. Du får kjøpt offroad-kit til mange forskjellige gassere, men ofte holder det med å forlenge utluftingsrørene fra flottørkamrene.
(Innsprut vil alltid være det beste valget)

2. En nærmest standard 350 automat holder bra om den ikke går varm. Dyp bunnpanne og en god kjøler er viktig. Et økonomitips her er å bruke en gammel aircondition radiator, denne gir stor overflatekjøling.

3. Har man oljesumpen i bakkant og kjører med fronten ned i noe tid, vil oljen samle seg foran i motoren og oljepumpa suger luft i bakkant. Mer olje hjelper noe og det er jo sjelden man trenger særlig turtall i utforbakkene. En motor på høyt turtall vil holde mange liter olje i omløp i motoren og kan suge tom sumpen dersom det er standard mengde olje i bunnpanna.

Lykke til med bygging, håper å se deg i bakken om ikke lenge..............

jonny puma
08-18-2008, 21:49
og til sist må jeg bare komme med info om at dette blir ingen fullblods formulabil men den skal bli noe i gata som lilly en kombinertbil som kansje ikke blir best i noe men sånn ca grei nok til det meste. derfor har jeg gått bort fra bigblockplanene pga vekt innen andre grener. bilen det bygges på en forøvrig en landcruiser lj73 som bygges sakte men usikkert, men kommer noki mål til slutt.....:smokin:

Bra flere tenke på å bruk bilen til begge deler..:beer:

knut e
08-19-2008, 07:06
ok, det høres igrunn ut som de svarene jeg gjerne ville høre, blir litt tid gående med til rammebygging fra midt på ramma og bakover så går mye fin tid der, men ellers så skal bygginga gå ganske kjapt skulle jeg tro da jeg iallefall begynner med et enkelt bygg så får man heller se litt på hva man ender opp med. også er det jo som vanlig med bil alle de små tinga som koster så der kan det fort bli noe tull med timeplanen, men nå er huset ferdig påbygd og kan endelig bruke litt på hobby igjen.

Vier
08-19-2008, 08:29
3. Har man oljesumpen i bakkant og kjører med fronten ned i noe tid, vil oljen samle seg foran i motoren og oljepumpa suger luft i bakkant. Mer olje hjelper noe og det er jo sjelden man trenger særlig turtall i utforbakkene. En motor på høyt turtall vil holde mange liter olje i omløp i motoren og kan suge tom sumpen dersom det er standard mengde olje i bunnpanna.

1000kroners-spørsmålet blir da; hvor mye skal en våge å overfylle før andre problemer begynner å gjøre seg gjeldende? I mitt tilfelle gjelder det en AMC360.

Arne
08-19-2008, 08:44
1000kroners-spørsmålet blir da; hvor mye skal en våge å overfylle før andre problemer begynner å gjøre seg gjeldende? I mitt tilfelle gjelder det en AMC360.

Ikke nødvendigvis overfylle, men bruke større bunnpanne:smile: