PDA

View Full Version : Løsne på veiva

HardKåre
04-16-2007, 11:47
Er det greit å løsne på den ene lagerskåla til veivakselen, eller vil dette kunne resultere i kast på veiva eller no'?

Forklaring:
På den ene "skåla" som holder veiva fast i blokka (mellom råde nr. 3 og 4) skal det sitte det en festebrakett som mangler på min motor. Løsningen er å bytte ut den ene festebolten med en annen bolt, med dette festet. Holder det å løsne bare boltene på denne ene lagerskåla, eller må jeg løsne heile veiva for å få skrudd den fast igjen uten spenn?

randknu
04-17-2007, 10:35
Jeg tror ikke det er noen fare med å bare skru i den ene bolten igjen, det som er viktig er at lagerskålene kommer på samme sted og samme vei som før. Trekk med momentnøkkel til oppgitt moment og bruk locktite. Trengs bare en dråpe, noen sauser jo på enorme mengder. det som er bedre er å bruke electro cleaner i hullet først og på bolten da dette er avfetting som gir god virkning av locktiten.

HardKåre
04-17-2007, 11:38
Bare skru i den ene bolten... Mener du at jeg ikke behøver å løsne på den andre bolten på den ene lagerskåla i det hele tatt? Tenker bare for å få et "jevnt" press inn på veiva...

randknu
04-17-2007, 19:35
Det sikreste er nok å ta ut den andre bolten ta av denne ene halvmånen, gjøre godt rent og skru det godt sammen igjen, Men tror ikke du ødelegger noe hvis du ikke løsner den andre heller.

Men dette er jo uansett en jobb som i værste fall tar 10 minutter selv om du tar av begge. Er du i tvil så bare ta av begge to. Men du trenger ivertfall ikke å ta ned hele veiva, det har ingen poeng med mindre du finner at lagerskåla er veldig slitt feks.