PDA

View Full Version : 81 Hilux diff

Kong_zuki
08-31-2008, 20:27
Driver å skal montere en locker i bakakselen min. Det jeg lurer på er åssen man splitter diffrensialen.
Er den akselen som planetdrevene sitter på låst på noen måte, eller er det bare å presse den ut:question:
Har allerede ødelagt pinjongen da mutteren skar seg på gjengene, så det hadde vært fint om dette kom fra verandre helt.:shaking:

knixen
08-31-2008, 20:54
Driver å skal montere en locker i bakakselen min. Det jeg lurer på er åssen man splitter diffrensialen.
Er den akselen som planetdrevene sitter på låst på noen måte, eller er det bare å presse den ut:question:
Har allerede ødelagt pinjongen da mutteren skar seg på gjengene, så det hadde vært fint om dette kom fra verandre helt.:shaking:

Hvordan har du klart å ødelegge pinjongen??? Den skal jo ikke røres med montering av en locker...

Kronhjulet er boltet fast i carrieren som lockeren skal monteres i (forutsatt at det er en åpen carrier og at det er en lunch-box locker du skal montere). Så de må splittes, du må først fjerne boltene. hvis du er heldig så er carrieren løs, hvis ikke har du to alternativ. Varme kronhjulet så det utvider seg eller bruke en presse.

Nå må du jo bytte giring uansett og du kan kanskje sjekke om det er noen som har en diff med riktig giring liggende så slipper du så mye styr...

Kong_zuki
08-31-2008, 21:26
Hadde tenkt til å overhale hele kardangen da jeg først skulle gjøre noe med den.
Sperra er av typen lockright og det jeg lurte på er den akselen som planethjulene sitter på. Det ser ut som den er låst fast med en låsepinne igjennom carrieren og akselen til planethjulene stemmer dette? Har prøvd å flytte på den med varme, hammer og dor men det er som å slå i solid gods. Er det en spesiel vei den skal ut eller er det bare å bruke sterkere varme og større Hammer:smokin:

massey
08-31-2008, 22:31
[QUOTE=Kong_zuki;96572]Hadde tenkt til å overhale hele kardangen da jeg først skulle gjøre noe med den.
Sperra er av typen lockright og det jeg lurte på er den akselen som planethjulene sitter på. Det ser ut som den er låst fast med en låsepinne igjennom carrieren og akselen til planethjulene stemmer dette? Har prøvd å flytte på den med varme, hammer og dor men det er som å slå i solid gods. Er det en spesiel vei den skal ut eller er det bare å bruke sterkere varme og større Hammer:smokin:[/QUOTE

Ja, det sitter en låsepinne der. Vanskelig å finne hullet den er banket inn i, fordi det er "stuket" igjen for å låse fast låsepinnen. Bare å finne hullet, og åpne det på en måte.