PDA

View Full Version : FREM FRA GLEMSELEN, den ultimate Toyota tråden

Pages : 1 [2] 3 4 5

just4fun
10-28-2007, 10:34
... Bare rør, jocrossboned

Flinke dere er...:)
Stå på... Viva la light truck!!!

arctic
10-28-2007, 19:13
I dag har vi malt "planet" , eller de deler av det som er klart, og litt finpussing på hytta.. Ellers har det stort sett blitt kaffedrikking, røyking og planlegging av videre bygging på verkstedet ...

knixen
10-28-2007, 19:17
Er virkelig imponert over arbeidet dere gjør her!!! Ikke bare er dere flinke, dere får mye gjort på kort tid! Tomler opp!!! :)

Blesvik
10-28-2007, 19:17
Gleder meg til å se denne bilen på startstreken!:)

Geir
10-28-2007, 19:24
light truck blir morro neste sesong crossboned

arctic
10-28-2007, 19:34
ja det kan bli spennende...:rolleyes:
Vi er hvertfall knallfornøyde så langt med bilen, og stopper opp for å beundre mesterverket rett som det er...:cool:

jan terje
10-28-2007, 19:36
Ja om det er en japse bil, føler jeg att vi er på vei mot skikkelig USA stuk på den.
Så her blir de å skaffe enda mere rør. Nå sendte Hoelern deler på fredag, men det meste blir lagt på hylla til desember når vi får hjem akslingene og dekkene.
Men crawler setter skal i. Det er det jeg gruer meg mest til, men vi skal vel få det til.:eek:
Men en ting er sikkert, Arctic skal ha den tøffeste Light Truck gjennom tidene i Norge.crossbonedcrossbonedcrossboned

Blesvik
10-28-2007, 19:51
Men crawler setter skal i. Det er det jeg gruer meg mest til, men vi skal vel få det til.:eek:
Du får bruke tilgodelappen din da vettu!;)

arctic
10-28-2007, 21:22
http://www.toyota.co.uk/NGHilux/Hilux_Bulls.html

jan terje
10-29-2007, 21:54
Dagens økt har vært fortsettelsen på buret fremover. Arctic har vært ivrig med både sveis og rørbøyer, så neste bil bygger hun sikkert på egenhånd.

just4fun
10-29-2007, 21:59
Ska sei, JT...:):)
Vi trenger flere rørleggere på jobben... Bare ring!! (Begge to!)

jan terje
10-29-2007, 22:39
Vi har snart brukt mere rør enn i ett gjennomsnits gass kraft verk:cool:

jan terje
10-30-2007, 08:05
Nå håper jeg vi klarer å holde stimen oppe og få ferdig bilen i god tid før nyttår.
Jeg vil jo også ha noe å kjøre med. Og etter montering av stolen i dette prosjektet er det utelukket att jeg kommer til å bli sett bak rattet i den.
Straks det blir plass skal en 45 inn på verkstedet. Rammen må sveises opp, men fikk heldigvis med laser kuttede rammevanger med alle orginale hull o.l. kuttet ut. Bør vel komme på plass på ett par dags økter.
Fremme kan jeg oppgradere med HiLuxens nyoverhalte bremser da (vistnok) knokkelhusene passer over.
Og så ligger det nye bremseband til bakakslingen på hylla.
Den skal males i samme farge som Arctics bil regner jeg med.

Rukus
10-30-2007, 11:27
Flott arbeid!! Fytti katta d hær gir mæi mye motivasjon tel å bynne på mitt bur! :)
Er spent på om det blir stivt nåkk framme ved a-stolpen og ellers på taket eller om man burde ha et invendig bur til og støtte det opp...

Chevy-Sheriff
10-30-2007, 12:14
Arctic har vært ivrig med både sveis og rørbøyer, så neste bil bygger hun sikkert på egenhånd.

Det gjør hun vel allerede, du står jo bare for maten.....crossboned

Dette blir en killer i LT........I've shit my pants already......:o:eek::o

jan terje
10-30-2007, 13:48
Flott arbeid!! Fytti katta d hær gir mæi mye motivasjon tel å bynne på mitt bur! :)
Er spent på om det blir stivt nåkk framme ved a-stolpen og ellers på taket eller om man burde ha et invendig bur til og støtte det opp...

Dette er selvsagt ingen opptimal plasering. Men som du ser av bildene, så sveiser vi på en stor 3mm plate for å fordele ut evt. trykk.
I tillegg skal det på en haug med rør til, så det blir nok stivt nok.
En skal ha i tankene att dette er en stor tung bil og derfor ikke være redd for å forsterke buret ut over minste kravene.

Chevy-Sheriff
10-30-2007, 15:59
En skal ha i tankene att dette er en stor tung bil og derfor ikke være redd for å forsterke buret ut over minste kravene.

Det er ikke dumt.

Det extra røret over taket, har jeg på priden. Det har kommet godt med....:)

Rukus
10-30-2007, 16:16
Dette er selvsagt ingen opptimal plasering. Men som du ser av bildene, så sveiser vi på en stor 3mm plate for å fordele ut evt. trykk.

Jeppz, så det ja. Dette blir nåkk bra.
Jeg tror jeg blir å gå med buret ned gjennom skjermen å ned til ramma, vist det er verdt arbeidet da....

jan terje
10-30-2007, 16:23
Jeppz, så det ja. Dette blir nåkk bra.
Jeg tror jeg blir å gå med buret ned gjennom skjermen å ned til ramma, vist det er verdt arbeidet da....

Det er det selvsagt, men litt av en jobb..
Men jeg har en plan, så vi havner i ramma til slutt.

Rukus
10-30-2007, 18:13
Det er det selvsagt, men litt av en jobb..
Men jeg har en plan, så vi havner i ramma til slutt.

Hehe. Regner me du har en plan ja :cool:
Blir jo en konge hilux da. Du glede dæi vel bare tel å montere 4.70 giringan no? crossboned kan låve dæi d blir bra me nye giringer i transfer! Så bare kor mye bedre d ble me dual transfer på min!
Førrestn, koffør valgte dåkk ikke dual transfer istede? får jo ca like mye reduksjon, faktisk bitte litt mere (5.10) men desto flere gir å velge mellom da ;) + at det faktisk er mindre jobb da....:cool:
Men ser et minus da...dere måtte ha forandret lengder på mellom aksler da...

jan terje
10-30-2007, 19:36
Hehe. Regner me du har en plan ja :cool:
Blir jo en konge hilux da. Du glede dæi vel bare tel å montere 4.70 giringan no? crossboned kan låve dæi d blir bra me nye giringer i transfer! Så bare kor mye bedre d ble me dual transfer på min!
Førrestn, koffør valgte dåkk ikke dual transfer istede? får jo ca like mye reduksjon, faktisk bitte litt mere (5.10) men desto flere gir å velge mellom da ;) + at det faktisk er mindre jobb da....:cool:
Men ser et minus da...dere måtte ha forandret lengder på mellom aksler da...

Du må ikke glemme att en bare har 3 minutter i hver seksjon. Så uansett hvor bra sinnsyk nedgiring måtte være så får en ikke brukt det likevel.
Mellomaksler må vi bygge nye uansett når vi skifter akslinger. Men til frikjøring hadde det vært morro og prøvd ett slikt oppsett som du har med 2 girkasser.

I dag har vi hatt engelsk kurs på verkstedet, jeg og guttungen, en kompis av ham og læreren som er kunstner.
Han konstaterte att vi egentlig jobbet som kunstnere med bilen. Bygget litt, og så bruke mye tid på studering-for å finne veien videre.....

jan terje
10-30-2007, 19:55
Og ikke nok med det!!!!

Pål Blesvik hadde en del vi trenger, og den gleder vi oss til kommer.

Hva det var? En slik dings til ta av rattet med, skikkelig racing greie altså. For det ble sinsykt trangt for å si det mildt.

Noclass
10-30-2007, 20:08
Lurer litt på om jeg må sveise meg bur i askebegeret mitt og bli med et par runder neste år.

Så dere får se at det er Chevy som gjelder.

jan terje
10-30-2007, 20:28
Lurer litt på om jeg må sveise meg bur i askebegeret mitt og bli med et par runder neste år.

Ja det må du gjøre. La første NC runde 2008 bli rekord runden for Light Truck.
Og så overtaler vi Vier også til å bruke 2-3 år til på ProMod prosjektet slik att han og stiller.

jan terje
10-30-2007, 20:30

Hmmm.:rolleyes:

Rukus
10-30-2007, 20:34
Du må ikke glemme att en bare har 3 minutter i hver seksjon. Så uansett hvor bra sinnsyk nedgiring måtte være så får en ikke brukt det likevel.
Mellomaksler må vi bygge nye uansett når vi skifter akslinger. Men til frikjøring hadde det vært morro og prøvd ett slikt oppsett som du har med 2 girkasser.
.....

Jepp, var det jeg tenkte på. for med dobble transfer med orginal utveksling ville dere ha ca samme utveksling som dere får nå, men ha desto flere gir og kunne velge mellom, for rett å slett å kunne kjøre fort å finne riktig gir. Du skjønner sikker hva jeg mener :) Nå har du bare 1 stk lavserie, å blir det for lite fart å du må opp i høysrien, risikerer du at den blir alt for tung.
Var bare en tanke fra min side :)

jan terje
10-30-2007, 20:42
Jepp, var det jeg tenkte på. for med dobble transfer med orginal utveksling ville dere ha ca samme utveksling som dere får nå, men ha desto flere gir og kunne velge mellom, for rett å slett å kunne kjøre fort å finne riktig gir. Du skjønner sikker hva jeg mener :) Nå har du bare 1 stk lavserie, å blir det for lite fart å du må opp i høysrien, risikerer du at den blir alt for tung.
Var bare en tanke fra min side :)

Ja jeg skjønner hva du mener. Hmmm. Kansje vi burde ha doble girkasser i tillegg?

HOEL::::HVA KOSTER DET????

Vier
10-30-2007, 20:53
Ja jeg skjønner hva du mener. Hmmm. Kansje vi burde ha doble girkasser i tillegg?

HOEL::::HVA KOSTER DET????

Det er bare en hake...

Ekstra girkasse tillates ikke montert.

Pr. i dag er det ikke tillatt med doble kasser... men hvem vet hva morgendagen bringer?

Rukus
10-30-2007, 21:07
Jeg snakket med noen sentrale personer innenfor de som er med på å bestemme reglene på hva som er låvt, å da fikk jeg opplyst at det vil nåkk bli tillat med doble transfer...

Rukus
10-30-2007, 21:15
Eneste minuset med doble transfer og 4.70 i den ene er at du mister litt av den effekten jeg tenkte på med tanke på dobble transfer, bilen blir rett å slett for lavt girt til trail...så jeg ville gått for doble transfer med orginal giring i begge transfer..

Å forresten, vist du skulle finne på å bruke dobble transfer istede for enkel transfer med 4.7, så kan godt æi kjøpe de nye giringan av dæi :)
Da æi bygge mæi en craaaaaawler tel steinkjøring å treng at bil e så nedgirt. :)

jan terje
10-30-2007, 21:22
Hvis du vil kjøpe noe av oss kan du få en fin pris på helt nye baklykter til HiLux.

hoel-in-one
10-30-2007, 22:20
Kunne du lage et eksemplar til av delene til det utvendige buret, jeg trenger et slikt jeg og :o - og jeg har ikke rørbøyer, men et godt sveiseapparat.

... og du, Chevrolet kan vel ikke måle seg med Toyota vel ?!?!
Det er stort, men jeg vet ikke hvor sterkt det er Thefinger

Send meg en mail om priser, ja det koster, men ta en titt på den CD`n jeg la sammen med delene så kan du se hva du vil ha.

Når det gjelder de doble kassene, så har det sitt utspring i feks to uavhengige kasser som kunne kobles ut hver for seg slik at bilen bare trekker foran eller bare bak. Dette har du ikke mulighet til med kassene montert slik som dette, og det går derfor under girutveksling - som igjen er fritt. Når det gjelder bruk av disse kassene i trailsammenheng har jeg kun egen erfaring å bygge på - den tilsier at vanlig lavserie med 4.7 utveksling og 5.29 i akslene er helt perfekt. Da bruker jeg kun 1. og 2. gear. Med 4.88 utveksling er nok 1.gear bedre, samme også med 4.56 giring som i -84 + modellene. Den andre kassa med 4.7 utveksling er der for evt å kunne bremse enormt på gear i nedoverbakke, kjøre crawling eller rett og slett skryte av den slik som jeg gjør...... hehe. Jeg synes det er helt sjef å kjøre med på snøen og i bratte heng, men jeg har aldri hatt spaken inne i trailkonkurranse.

Jeg skal snart legge ut bilder i forumet med beskrivelser - det er et par ting som ikke gjør seg selv vet jeg...... akkurat nå er transferkassepakka til epoxylakkering, da blir det lettere å holde det rent.

27/11 kommer det masse Light Truck deler til lager.... til Toyota... bygg i vei !

Noclass
10-30-2007, 22:25
Kunne du lage et eksemplar til av delene til det utvendige buret, jeg trenger et slikt jeg og :o - og jeg har ikke rørbøyer, men et godt sveiseapparat.

... og du, Chevrolet kan vel ikke måle seg med Toyota vel ?!?!
Det er stort, men jeg vet ikke hvor sterkt det er Thefinger

Ha ha Hoel

Rørbøyer kan du få låne av meg Hoel

hoel-in-one
10-30-2007, 22:36
Det setter jeg pris på !! Hvor er den i landet nå ?

... jeg er litt lat ... skjønte du ikke det ;-)

Chevy-Sheriff
10-30-2007, 23:03
... Rørbøyer kan du få låne av meg Hoel

... Det setter jeg pris på !! Hvor er den i landet nå ?... jeg er litt lat ... skjønte du ikke det

og du, Chevrolet kan vel ikke måle seg med Toyota vel ?!?!
Det er stort, men jeg vet ikke hvor sterkt det er.....

Den bøyern står hos meg, så kan jeg levere den på BG-Nor, imot at du innrømmer det du egentlig synes, men ikke tør si offentlig.....:

CHEVY RULER !!!!!

crossbonedcrossbonedcrossboned

hoel-in-one
10-30-2007, 23:24
Hehe Trond, jeg har hatt et par jeg òg.. kan innrømme litt da.....men ikke større enn S10. Til salgs igjen forresten - står hos oss. Med litt hell kan den jo få disp i Light Truck denne og ?

Noclass
10-31-2007, 07:21
Det setter jeg pris på !! Hvor er den i landet nå ?

... jeg er litt lat ... skjønte du ikke det ;-)

Jo jeg gjorde det.

Men hvorfor skal du ha det bedre enn oss andre?nonoThefinger:):)

Nei fram med arbeidshanskene så har du noe å finne på i vinter

Rukus
10-31-2007, 10:12
Hvis du vil kjøpe noe av oss kan du få en fin pris på helt nye baklykter til HiLux.

Ser mæi ut som ei baklykt du :eek: hvem skal da ha plan på lux'n? :p

Chevy-Sheriff
10-31-2007, 10:51
Jo jeg gjorde det.

Men hvorfor skal du ha det bedre enn oss andre?nonoThefinger:):)

Nei fram med arbeidshanskene så har du noe å finne på i vinter

Du må ikke glemme at øsa di skal ha bur i vinter den også, Noclass!

Både du og bror din stiller til start neste år......crossboned

jan terje
10-31-2007, 14:24
Dagens økt.
Beskyttelses rør under kanal og ved for skjerm. Blir ett H***TE og få det likt på andre siden....
men det er jo en fordel att man bare ser en side av gangen....

jan terje
10-31-2007, 14:39
Legger ved dette bildet for å hjelpe litt på psyken til de som IKKE kjører HiLux i Light Truck:

Chevy-Sheriff
10-31-2007, 15:08
Disse rørene har kommet godt med på min bil.....:)

10827

jan terje
10-31-2007, 16:26
Slike rør kommer, om bare stålindustrien klarer å produsere i samme hastighet som vi byggercrossboned

MEN!!!!

I dag kom det en lapp i posten. 3 kolli fra BG Nor er ankommet!!!

Jeg slapp løs hele potensialet i HiAcen og kjørte i retning posten. Vel inne bar 2 kvinner frem kolli en. Jeg det videre ut i bilen. Vel inne for å hente resten, får jeg beskjed om å bære det første kolliet inn igjen!
Det var bare det som hadde ankommet og dermed var det forbudt å levere ut.
I ett lettere besinnet anfall ringer jeg postens kunde kontor. En kvinne stemme forklarer att sjåføren sikkert ikke rakk å bære de 2 siste kolliene ut i bilen, så de står i Stavanger. :mad::mad::mad::mad:
Men, posten er en service bedrift, tidligere sosialistisk stats bedrift som nå prøver seg som "vanlig" transportbedrift med samme sosialister i ledelsen.
De har blitt gode på CD og filmer (når kommer pølsene?) men service eller forklaringer; Nei det er det andre som driver med.
Dette blir ett langt døgn å vente:(:(:(:(

Chevy-Sheriff
10-31-2007, 16:35
Du kunne sikkert bare kjørt å hentet resten i Stavanger.....? :cool:

jan terje
10-31-2007, 16:44
Det gidder jeg ikke, 11 mil hver vei. Det kommer nok i morgen. Kansje. tror jeg..

jan terje
10-31-2007, 17:07
Se en 45 som filmstjerne i heeeeeeele 0.00006 sekunder!!!!!

http://www.spotrunner.com/ads/detail.aspx?adcode=GN4

arctic
10-31-2007, 17:45
Jøss.... den tok seg bra ut gitt:p

jan terje
10-31-2007, 20:08
Ser mæi ut som ei baklykt du :eek: hvem skal da ha plan på lux'n? :p

Nei si det? Hoel kansje?

Rukus
10-31-2007, 20:18
Nei si det? Hoel kansje?

Hoel ja. Han e jo så fin på d :p Eller ka du sei Hoel-in-one? Thefinger

Men d må æi si JT, s&%§! så dåkk jobbe! Imponert. Bygge jo så å si likt bur som æi planlegg jo. Utruli tøff bil fruen din får sæi no.

arctic
10-31-2007, 20:28
Du må bare sende ned bilen med hurtigruta , så bygger vi buret for deg... Blir selfølgelig J**** dyrt, men det spiller vel ingen rolle for en velstående mann som deg.....crossboned.... det er jo snakk om kvalitet her....

Noclass
10-31-2007, 20:54
Hmmm

Jeg har jo denne til rådighet jeg når jeg får tenkt meg om..

Den er jo race ready...

Meeeen Toyota da gitt...nono

http://img291.imageshack.us/img291/9311/bilde031yq5.jpg (http://imageshack.us)

jan terje
10-31-2007, 20:56
Forhjuls trekk?

Noclass
10-31-2007, 20:59
Ja det kan faktisk se sånn ut

Rukus
10-31-2007, 21:13
Du må bare sende ned bilen med hurtigruta , så bygger vi buret for deg... Blir selfølgelig J**** dyrt, men det spiller vel ingen rolle for en velstående mann som deg.....crossboned.... det er jo snakk om kvalitet her....

Ja det hadde vært noe det :cool: For her er det dårlig med tid så blir ikke gjort en sjiiit :eek: ingen som har en bok med tid da? Vist ikke så får jeg sende biln med hurtigruta :p

arctic
10-31-2007, 21:17
Tror det hadde vært lurt uansett, så vet du hvertfall at det blir skikkelig...:cool:

jan terje
10-31-2007, 21:20
Hmmm

Jeg har jo denne til rådighet jeg når jeg får tenkt meg om..

Den er jo race ready...

Meeeen Toyota da gitt...nono

http://img291.imageshack.us/img291/9311/bilde031yq5.jpg (http://imageshack.us)

Men alvorlig talt så er det ingen grunn til att du ikke skal stille til første NC til våren.

Noclass
10-31-2007, 21:40
Vi får se...

jan terje
11-01-2007, 18:40
Har nå komt godt i gang med andre siden av bilen, og ja-Det blir ikke helt likt.
I tillegg kom endelig pakken fra BG Nor.
Og intet er som å sitte på verkstedet drikke kaffi og studere det som er ankommet- selv om jeg selvsagt har sett fx. en støt demper førThefinger

ShuDuck
11-01-2007, 19:00
Der var det en lykkelig gutt med et par nye ski, snøen kommer nok snart Thefinger

Synes da begge sider ser såpass like ut at det ikke er noe man merker (hvertfall ikke jeg). Blir en av de stiligste trailbilene i Norge dette :cool:

jan terje
11-01-2007, 23:18
Der var det en lykkelig gutt med et par nye ski, snøen kommer nok snart Thefinger

Synes da begge sider ser såpass like ut at det ikke er noe man merker (hvertfall ikke jeg). Blir en av de stiligste trailbilene i Norge dette :cool:

Snø? Nei slikt har vi aldri mere enn 2 timer i året.

Geir
11-02-2007, 08:12
Dette blir som sagt tidligere den heftigste Light Truck bil neste sesong !

forresten - er den klar til frikjøring på søndag ?

jan terje
11-02-2007, 08:50
Ett DORK prosjekt er alltid klart til fri kjøring.
Det er viktig å ikke gjøre for mye med bilen i hver opperasjon.

MEN, jeg må stå å se på. Prøvde å komme inn i fører stolen i går og det var helt umulig. Måtte sitte på gulvet på passasjersiden å kjøre den inn på værkstedet.:mad::mad::mad:

martinj
11-02-2007, 09:29
blir jo knallbra dette jan terje og arctick.. blir det full satsing i lt til neste år da? samtidig som det er utrolig bra med rekruttering i lt klassen:):):)

Jan
11-02-2007, 09:49
Ett DORK prosjekt er alltid klart til fri kjøring.
Det er viktig å ikke gjøre for mye med bilen i hver opperasjon.

MEN, jeg må stå å se på. Prøvde å komme inn i fører stolen i går og det var helt umulig. Måtte sitte på gulvet på passasjersiden å kjøre den inn på værkstedet.:mad::mad::mad:

Hva med å gjøre som Toro med seteunderstellet?

jan terje
11-02-2007, 11:56
Det var ett enkelt og fint understell. Noe å ha i bakhodet til senere oppgraderinger-MEN.

Om dere ikke sier noe til arctic så er min plan følgende:

Nå er vi godt i gang med hennes drømmebil. Det går med noen timer og litt kroner.
Når hun så kjører rundt og ser det triste blikket mitt der jeg står som eneste person uten offroadbil, regner jeg med att følgende vil skje:

Arctic: JT, du skulle også hatt en bil. Selvsagt kunne vi flyttet stolen, men da må jo jeg stå og se på...

JT: Tja. Hmm. Jeg har jo en 45 som kansje kunne blitt noe. men jeg vet ikke.

A: Det var jammen en god ide. Hva trenger du?

JT: Først og fremst forståelse, og ikke minst att vi kunne lagt noen kroner i prosjektet.

A: Ikke noe annet???? Selvsagt JT, det skal vi nok få til. Nei se å få 45en opp på verkstedet, her må vi stå på.

JT: Tror du det? Trenger jo både nye fjærer, støtdempere og hjul.

A: Jeg er sikker på att om vi spør, får vi nok tak i det vi måtte mangle på Pirate. Og så kan jo jeg smiske litt med Hoel, så får du kansje en % rabatt eller to.

JT: Tusen takk. Jeg er deg evig takknemlig. Nå tar vi en uke og restaurerer 45en.

A: Hipp hurra. MEN, da lover du meg å ikke flytte setet i HiLuxen?

JT: Ja, jeg sverger på det.;););)

jan terje
11-02-2007, 12:43
For å gi tråden en liten piff, om det selvsagt er helt off topic, legger jeg inn denne friske musikk videoen her:

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=video&file=ymca_gays.wmv

Det er jo fint å høre på mens dere studerer alle de flotte løsningene på prosjektene.

PLAY IT LOUD!!!!

arctic
11-02-2007, 15:56
IN YOUR DREAMS BOY.....
In your dreamsssssssssssssssss...Thefinger

arctic
11-02-2007, 16:43
Hva e dette for SPRØYTnewburn

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=182780

ShuDuck
11-02-2007, 17:20
Burde ha klart å holde den på to hjul lenger. Tydelig at alt som ikke er totalt idiotsikkert er LIVSFARLIG :rolleyes: :rolleyes:

jan terje
11-02-2007, 20:13
Litt til:

jan terje
11-03-2007, 18:40
Litt til:

jan terje
11-04-2007, 18:25
Ser litt rå ut?

Mats Erik
11-04-2007, 18:50
Utrolig tøff bil!crossboned

jan terje
11-04-2007, 18:52
Utrolig tøff bil!crossboned

og jentecrossboned

hoel-in-one
11-04-2007, 20:10
Dere er dyktige !!;););)

hoel-in-one
11-04-2007, 20:18
Hoel ja. Han e jo så fin på d :p Eller ka du sei Hoel-in-one? Thefinger

Men d må æi si JT, s&%§! så dåkk jobbe! Imponert. Bygge jo så å si likt bur som æi planlegg jo. Utruli tøff bil fruen din får sæi no.

Ja, jeg skal ha fulle plansider og baklamper. Jeg skal fortrinnsvis ha bilen med skilter for evt å kunne delta i Trophy også. Jeg får vel snart kjøpe inn rør til bur.
Holder det med utvendig bur forresten ? Dere som vet ..

jan terje
11-04-2007, 20:23
Dere er dyktige !!;););)

Takk du Hoel.
Kansje kan dette "brutal bygget" inspirere flere til å satse i klassen?
Blir ikke dyrere enn å bygge seg en Standard bil om man bruker litt "gamle" løsninger og fantasi.
Det blir ihvertfall interesangt å se etterhvert om ikke det stramme budsjettets prioriteringer gir litt uttelling. Jeg tror det der nedgirings settet er den mest fornuftige investeringen, vi slet i dag når det måtte brukes fart på fjellet. Det er bilen for tung til.

arctic
11-04-2007, 20:25
Dere er dyktige !!;););)

Det er JT som er dyktig... jeg gjør bare det jeg får beskjed om... i dette tilfelletcrossboned

jan terje
11-04-2007, 20:28
Ja, jeg skal ha fulle plansider og baklamper. Jeg skal fortrinnsvis ha bilen med skilter for evt å kunne delta i Trophy også. Jeg får vel snart kjøpe inn rør til bur.
Holder det med utvendig bur forresten ? Dere som vet ..

Tenker du på reglementet så er det ok. Men spørs hva tilsynet sier:rolleyes:
På 45en skal jeg ha det, men satser på å få det godkjent som lasteplan:o
Det er det ingen krav til annet att det skal sitte fast. Bur godtar de jo ikke.
Denne er godkjent med noe lignende:

hoel-in-one
11-04-2007, 20:30
Det er rett og slett så enkelt det kan gjøres, og jeg synes dere setter en fin standard ! Tror det står mange potensielle LT biler rundt om kring. Nå har jeg hugd 3 biler for å få ei ramme som er bra og ei hytte uten rust.... det er dyrt nok. Er godt i gang med drivverk og håper på bur i hytta i løpet av et par uker.
Jada, jeg skal snart legge ut bilder.. vi bare komme et stykke først slik at det er noe å legge ut og ikke bare tomprat. Det tar litt mer tid med meg, to småjenter og en butikk på heimefronten som mor jobber i hver helg, og jeg bygger to biler samtidig... Nå begynner det å bli kaldt og jeg har ikke annet enn et stort plasttelt å jobbe i. Det går det og;)

jan terje
11-04-2007, 20:30
Selvsagt ikke helt likt........;)

jan terje
11-04-2007, 20:34
Det er rett og slett så enkelt det kan gjøres, og jeg synes dere setter en fin standard ! Tror det står mange potensielle LT biler rundt om kring. Nå har jeg hugd 3 biler for å få ei ramme som er bra og ei hytte uten rust.... det er dyrt nok. Er godt i gang med drivverk og håper på bur i hytta i løpet av et par uker.
Jada, jeg skal snart legge ut bilder.. vi bare komme et stykke først slik at det er noe å legge ut og ikke bare tomprat. Det tar litt mer tid med meg, to småjenter og en butikk på heimefronten som mor jobber i hver helg, og jeg bygger to biler samtidig... Nå begynner det å bli kaldt og jeg har ikke annet enn et stort plasttelt å jobbe i. Det går det og;)

Alt går. Mener Pål bygde sin bil i ett party telt og mon tro om det ikke også ble gjort ting i dusjen med bilen hans.
Nei alt går, bruk fantasien og ikke stopp opp i mangel på versting verkstedet og delene. Det kommer (kansje) med årene.

arctic
11-04-2007, 20:34

Send det over hit, vi ordner det i en fei..............:rolleyes:

hoel-in-one
11-04-2007, 20:52
Jeg har bygd flere biler på singel jeg, så det er ikke noe problem. Det eneste er kulda, det setter stopper for en del kosearbeid. Vi kjøpte en forretning til mor istedet for at vi bygde på huset og bygde verksted, det kan jeg leve med. Jeg bygde girkasser litt på jobben og litt i gangen hjemme. Nå fikk jeg ramma under tak forrige uke og da er det bare å vente på lakkerte deler og starte montering.
Men dette er deres tråd og jeg kan ikke annet enn å skryte av innsatsviljen deres. Mye smugtitting på amerikanske rigs gjør susen.

jan terje
11-04-2007, 22:12
Så langt er 80% av vår rørbruk innspirert av det USAske offroad folk.

jan terje
11-06-2007, 07:14
Hmm. Dette er nok ingen diesel:
http://www.youtube.com/watch?v=njodYtK0Hqg&mode=related&search=

jan terje
11-06-2007, 07:24
Her er en til. Og her har de som mange liker lagt på flott musikk:

http://www.youtube.com/watch?v=jHzZ7XZ7-qE

hoel-in-one
11-06-2007, 13:15
Me like !!
Mon tro om 325 x 65- 18 snurrer like lett med en slik maskin ? :rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=m89irM7qUuU

http://www.youtube.com/user/brizzyrocker

jan terje
11-06-2007, 16:13
Lurer på om de klarer noe lignende med en Suburban?Thefinger

Chevy-Sheriff
11-06-2007, 19:23
Lurer på om de klarer noe lignende med en Suburban?Thefinger

Hmmmm.....jeg har jo en sub stående.......Sub-up'en .......:cool:

Den ryker nesten like mye på JORDET .....:eek::eek::eek:

-pbbR1oJXj8

Her er det snakk om POWER!!!!! Thefinger

jan terje
11-06-2007, 19:29
PRØV!!!crossbonedcrossbonedcrossboned

Chevy-Sheriff
11-06-2007, 19:30
Se redigert innlegg......crossbonedcrossbonedcrossboned

jan terje
11-06-2007, 19:36
Se redigert innlegg......crossbonedcrossbonedcrossboned

Jeg ser men kan ikke se. Når jeg trykker på disse yutubefilmene man fysisk ser her på forumet, låser hele internett seg.
Aner ikke hvorfor.

Chevy-Sheriff
11-06-2007, 19:41
Mulig PC'n din kun er satt opp til å klare Toyota low-power software....Thefinger

Dett er snakk om Chevy Hardcore hardware....crossboned

Men prøv denne: :)
http://www.youtube.com/watch?v=-pbbR1oJXj8

arctic
11-06-2007, 19:44
Hmmmm , kult.....men det er laaaaaaaaaaangt igjen til en TOYOTAThefinger

jan terje
11-06-2007, 20:09
Mulig PC'n din kun er satt opp til å klare Toyota low-power software....Thefinger
?
Dett er snakk om Chevy Hardcore hardware....crossboned
??????
Men prøv denne: :)
http://www.youtube.com/watch?v=-pbbR1oJXj8
TAKK. Ja, hva skal man si? Vi slapp den arabiske hip hopen ihvertfall.

ThefingerThefingerThefinger

jan terje
11-08-2007, 07:06
Att 4 serien er velegnet som camping eller expedisjons vogn har vi sett tidligere i denne tråden.
Men dette flotte bygget synes jeg har det der lille extra:

Geir
11-08-2007, 08:22
:eek: fantastisk stykke jobb utført på den der ...

forresten ,muli jeg har funnet ett nytt smykke til samlingen min nå .....MEN det er hemmelig :eek:

jan terje
11-08-2007, 13:06
Her er noen med kortet stump:

jan terje
11-09-2007, 15:47
SISTE!!!!

I påvente av att vi skal få ned igjen HiLuxen fra heia etter søndagens test tur (står med ødelagt paralell stag) måtte jeg finne på noe annet.

Og da ble det 45 relatert.

2 stk forskjermer (begge venstre) ble brakt opp på verkstedet. Og så ga jeg meg i kast med å bygge en forskjern av dem. Det krevde både kapping og sveising.
En fyldig bilderepotasje følger senere da jeg desverre glemte kameraet på verkstedet.
Dette kan selvsagt bli svært lærerikt for andre som skal gi seg i kast rusten på sine vogner.

jan terje
11-09-2007, 16:37
Mens dere venter på mine sveisebilder, kan vi se litt på disse sveisebildene. Fant dem på TrialGear sine sider.
denne opperasjonen ga en tomme extre bakkeklaring under akslingene. Kansje ikke så mye, men det tilsvarer faktisk like mye forskjell som om man går opp 2 tommer i dekk størrelse.

knut e
11-09-2007, 17:17
og det blir plass tl alle dreva hvis man gjør det der?

jan terje
11-09-2007, 17:23
og det blir plass tl alle dreva hvis man gjør det der?

Nei, man kapper av bunnen på kronhjulet:eek:

Joda. Det er god plass igjen. Toyota har nok beregnet litt plass til evt. en bulk.

Ove
11-09-2007, 18:05
Dette er en ganske vanlig opperasjon å gjøre i US .

Har vurdert dette på Patrol-akslene mine også , der kan jeg hente inn nesten 2" .

jan terje
11-09-2007, 18:22
Synes det er en god ide. Ikke minst en meget fornuftig måte å heve på. OG-BILLIG.

jan terje
11-09-2007, 18:25
Her er litt bilder fra dagens økt.
Det slo seg, ble skjevt og bulkete. Men, billigtThefinger
I morgen:Vi ser på sparkling og mere maling.
11276

11277

11278

11279

11280

11281

11282

11283

Alle små hullene sparklet jeg igjen.:)

Geir
11-09-2007, 18:47
etter de siste bildene som er lagt ut , tror jeg egentlig det er du som har lagt den akslingshylsa lengre oppe på siden her.

Du er jo en utrolig platearbeider crossboned

malingsarbeidet .... hvilken finish !!!

er denne bilen ferdig til neste frikjøring ?

jan terje
11-09-2007, 20:47
Ja du kan du si. Det er klart att for utrente og andre amatører ser nok dette svært avansert ut.
Men det er det egentlig ikke.
Men malingsarbeider derimot, det er krevende og intet for amatører eller andre.
For att malingen skal oppnå maximalt feste til skjermen har jeg dunket skjermen hard i gulvet så rust og annet løs dritt ramlet av. Og denne prosessen er gjentatt flere ganger.

jan terje
11-10-2007, 17:21
I dag la vi på 3 pigg dekk på HiAcen og skiftet bensintank på en Rocky.

Og så lærte jeg Arctic hvordan man enkelt og greit fixer ett rustent 45 tak.
Da etter metoden som vises i de populære Chilton håndbøkene:

jan terje
11-10-2007, 17:25
Når taket en gang blir montert på 45en, skal det kles med ekte saue skinn på innsiden.
Det for å dempe litt på lyd, samt være med på å skape inntrykk av en luxeriøs vogn.
Det er flere dyre bilmerker som trekker interiøret i hud fra dyr, så hvorfor ikke gjøre det med en 45?

Geir
11-10-2007, 21:33
jeg gleder meg villt til 45'n er ferdig USA restaurert !

husker chilton boken jeg hadde til Nova'n , med illustrerte bilder , fra A-Z , hønsenetting, avispapir ,sparkel ,så lakk !

holder det med dyreskinn kun på innsiden av hytten?

fungerer andre dyrearter til denne bilen?

jan terje
11-11-2007, 01:09
fungerer andre dyrearter til denne bilen?

Ja. Men helst asiatiske arter som panda, tiger, slange, pokemon, elefant (snabelen er velegnet som girstang beskytter) og ikke minst den sjeldne japanske evenukken.
Her er det bare fantasien som er begrensingen.
Her er ett bilde av interiøret og koplingen i en Suzuki jeg hugget for noen år siden:

jan terje
11-11-2007, 01:25
Her er en camping utgave som mere er tilpasset norske vær forhold:

jan terje
11-11-2007, 20:49
I dag har vi vært i Farsund, eller nærmere bestemt Vanse, og hentet en HiLux. Nå endte ikke den hos oss, men hos sjefen av Arctic.
Først plukket vi selvsagt opp kjent mannen dSverre for å vise vei.
Etter montering av hjul, meldte dSverre seg nesten frivillig til å styre den bremse og sete løse HiLuxen ut av skogen. Som vanlig ble det hele ett skue.

jan terje
11-11-2007, 20:51
Som vi ser av bildene, oppsto problemene først når det ble nedover bakke:o

arctic
11-11-2007, 20:53
Det var jo kanskje ikke så rart i en bil uten BREMSER og UTEN FØRER:eek::eek:

jan terje
11-11-2007, 20:54
Mener du att dSverre var på utsiden?

arctic
11-11-2007, 20:56
Ja stakkar ... motet sviktet da det begynte å gå nedover, og det var kanskje ikke så rart...og det er jeg glad for..

knixen
11-11-2007, 21:35
Håper du ikke har slike planer for meg på torsdag...Thefinger

Hilux
11-11-2007, 22:22
Som vi ser av bildene, oppsto problemene først når det ble nedover bakke

Hehe, sånne uforutstette problemer kan være guffent :eek:

Stå på gutter, gøy å se så mange fine Toyotaer ;)

jan terje
11-11-2007, 22:42
Håper du ikke har slike planer for meg på torsdag...Thefinger

Neida. Du skal teste strikkhopp med HiLux.

jan terje
11-11-2007, 22:43
Hehe, sånne uforutstette problemer kan være guffent :eek:

Stå på gutter, gøy å se så mange fine Toyotaer ;)
Du må ikke glemme jenta, nå ble hun i harniskcrossboned

Hilux
11-11-2007, 22:49
Du må ikke glemme jenta, nå ble hun i harniskcrossboned

Sorry, hun har god grunn for det..

Stå på gutter og jenta, gøy å se så mange fine Toyotaer

jan terje
11-11-2007, 22:50
Hrmpf!!!!

Geir
11-11-2007, 23:13
prosjekt med dSverre ? ulykker ? uforutsatte hendelser ?

jeg gir meg over.

jan terje
11-12-2007, 07:02
Disse var jo ikke så dumme:

jan terje
11-12-2007, 07:06
Og så;
OFF TOPIC.

Bo som i sin tid kjøpte Dodge ambulansen av oss, slet med å få skilter på den i Danmark.
Men etter att jeg hadde forfattet ett brev til Danske myndigheter kom de etterlengtede gole plæder i posten til BO.

Gratulerer Bo, og lykke til med bilen.

jan terje
11-12-2007, 07:13
Disse dekkene har jeg lyst på til 45en.
De bråker sikkert noe voldsomt. Men de går på orginalfelgene.
33x9,5-16 112L Silverstone MT 117 Xtreme

jan terje
11-12-2007, 08:02
http://video.google.com/videoplay?docid=-7805579727563701164&q=landcruiser&total=2945&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

knixen
11-12-2007, 09:37
Disse dekkene har jeg lyst på til 45en.
De bråker sikkert noe voldsomt. Men de går på orginalfelgene.
33x9,5-16 112L Silverstone MT 117 Xtreme

En kompis av meg har slike liggende som han selger billig... ca 3500 for 5 om jeg ikke husker feil...

jan terje
11-12-2007, 09:45
Se det ja. Det kan ordne seg på Pirate.

Tommy
11-12-2007, 09:47
bråk er vel ikke noe å bry seg om bare det er tøft...
men synes du heller burde gått for 36" IROK

jan terje
11-12-2007, 09:51
bråk er vel ikke noe å bry seg om bare det er tøft...
men synes du heller burde gått for 36" IROK

Ja egentlig kunne jeg tenkt meg 35/36, men vil ha noe som ikke tilsynet henger seg opp i.
33 bør ligge innenfor 5% regelen.
Og fikk pris på ett hevesett i går. Det ga meg mareritt. Håper det finnes noe billigere....
Skulle hatt ett 2 tommers, det blir sikkert 4 i forhold til de extremt segne orginalfjærene.

jan terje
11-12-2007, 09:53
Det må legges til att 35 går på nå med segne fjærer!
Men det skal stoppes og, og tromler er ikke tingen for å stoppe rotasjonen i 35 tommere. Desuten er de vist grufulle å kjøre med brede dekk. (det er de sikkert uansett dekk når jeg tenker meg om....)

Tommy
11-12-2007, 09:57
Hevesett il biler med blader er fort 12-20 K...
Gleder meg til å se denne rulle rundt..

jan terje
11-12-2007, 10:02
Ja alt koster. Men jeg er ikke opphengt i TUV papirer. Regner ikke med att noen vet om bilen skulle vært lavere. Det er vel knapt noen som har sett en slik bil likevel.

Jeg har fått gnisten, og jeg håper å få 45en opp på verkstedet i neste uke.
Jeg gleder meg veldig til i det minste å se om den starter...

jan terje
11-12-2007, 10:05
JA KNIXEN, NÅ STÅR DET OG FALLER PÅ DEG MED DEKKENE!
KLARSIGNAL ER INNHENTET AV ARCTIC. DET VAR GREIT BARE DEKKENE VAR MINDRE ENN DEM HUN HADDE PÅ BILENE SINE!!!

Chevy-Sheriff
11-12-2007, 10:33
Jeg vet om noen 44" boggere til salgs......:cool:

jan terje
11-12-2007, 10:34
Nei de står jeg over du. Selg dem til Danmark.

jan terje
11-12-2007, 10:46
Har prøvd meg litt i Paint for å se om en 45 vil kle denne type dekk.
Kom gjerne med kommentarer.

jan terje
11-12-2007, 14:07
Tak arbeidet går sin gang.
Dette taket er sammensveist for mange år siden av 2 tak. Derfor er det litt gyngete om dere forstår.
Derfor blir det å sparkle det til så det i det minste ikke faller i hodet på meg.
Nå er det bare disse pick upene som kom med ståltak. Negerbussen og den korte har glassfibertak.
Nå er det slik att jeg har på hånd en glassfiberform til å støpe tak i, så det oppsparklede taket blir en midlertidig løsning uansett.
Se og nyt:

knixen
11-12-2007, 14:37
Tror det vil være like enkelt og billig å kjøpe kliss nye direkte fra kilden... http://www.paddockspares.com/pp/WHEELS_AND_TYRES/Insa_Turbo_Remoulds/265/75R16_Insa_Turbo_Special_Track_Tyre_Only.html

De står på felg i dag, han skal ha 750kr stk x 5... 3500 for 5. Pluss at de må av felg, og det koster jo litt... pluss frakt nedover... De kom på drøyt 5000 levert Tromsø når han kjøpte de...

Men de er jo tilgjengelig... ;)

Chevy-Sheriff
11-12-2007, 16:09

4-HJULSSTYRING OGSÅ.....TØFFT!!!crossboned

jan terje
11-12-2007, 18:16
4-HJULSSTYRING OGSÅ.....TØFFT!!!

Fader og, la du merke til de hemmelige planene.

krüger
11-12-2007, 18:28

fantastisk, du er jo en ren troldmand når det gælder foto redigeringThefinger

jan terje
11-12-2007, 18:32
4-HJULSSTYRING OGSÅ.....TØFFT!!!

fantastisk, du er jo en ren troldmand når det gælder foto redigering

Jo jo, men hva syntes dere om dekkene på bilen?
Min suverenitet som Paint expert er jo viden kjent fra før, til og med NBF spør jo meg etter illustrasjoner.

arctic
11-12-2007, 18:38
Jeg vet om noen 44" boggere til salgs......:cool:

De kan godt jeg ta...:cool:

Geir
11-12-2007, 19:15
Fikk han til dattan ?

hadde JT ikke skrevet han hadde brukt Paint , hadde jeg gått på limpinnen sporenstraks !

hvordan skifter man tittel på prosjekt tråden min?

jan terje
11-12-2007, 19:37
hvordan skifter man tittel på prosjekt tråden min?

Det gjør jo jeg hele tiden. Gå inn ii det første innlegget i tråden, der fikser du det i en fei.

knixen
11-12-2007, 22:01
Og så;
OFF TOPIC.

Bo som i sin tid kjøpte Dodge ambulansen av oss, slet med å få skilter på den i Danmark.
Men etter att jeg hadde forfattet ett brev til Danske myndigheter kom de etterlengtede gole plæder i posten til BO.

Gratulerer Bo, og lykke til med bilen.

Jeg har kjøpt meg en Dodge ambulanse i dag... Vistnok rustfri og med rundt 40000km på klokka... Alt virker unntatt bremseslanger som har tatt kvelden...

Må se når jeg får hentet den til byen... Thefinger

jan terje
11-13-2007, 08:26
Vi trenger litt mere Landcruiser bilder. Her er noen fra I8MUD.COM:

jan terje
11-13-2007, 08:30
Denne er bare utrolig flott:
11506

Det er faktisk denne og....:
11507
11508

jan terje
11-13-2007, 09:28
Her er det vist enda en. Noe spøkelses aktig over det flotte bildet.
Nei det er ikke min. Foreløpig. Har vel egentlig nok. Men...

Chevy-Sheriff
11-13-2007, 09:32
Nei det er ikke min. Foreløpig. Har vel egentlig nok. Men...

....kan man egentlig få nok....??????

jan terje
11-13-2007, 09:34
....kan man egentlig få nok....??????

NEI DET KAN MAN IKKE!!!

Chevy-Sheriff
11-13-2007, 09:57
Godt, da er vi to med samme tankegang.....:D

jan terje
11-13-2007, 10:14
Godt, da er vi to med samme tankegang.....:D
Dessverre.

Chevy-Sheriff
11-13-2007, 10:53
Dessverre.

.....fortvil ikke....Toyota er ikke min greie......crossboned

jan terje
11-13-2007, 10:54
Da går vi ihvertfall ikke hverandre i næringen.

jan terje
11-13-2007, 14:47
Ett bilde i dagens ankomne nummer av 4WD Toyota Owner, var det ett bilde som fikk meg til å rote 2 minutter på den internasjonale webben.
I USA var det noen som på slutten av '70 tallet så ett marked for større hytter på Toyotaer. Fabco prøvde seg på dette.
Om det var velykket utseende messig er vel så som så. Hvor mange som er bygget, nei det vet ikke jeg.
Øverst en '77 mod:

jan terje
11-13-2007, 14:58
http://www.brian894x4.com/CrochunterHiluxcommercial1.mpg

Henning
11-13-2007, 15:09
Kom over denne idag... må jo passe perfekt på tunet deres.. ikke var prisen så ille heller

http://www.zett.no/bil__til_salgs.html?objectId=1082376

Den er jo brunn inni da men :rolleyes:

Chevy-Sheriff
11-13-2007, 15:12
Merke: Toyota
Modell: Landcruiser
Variant: 4x4
Type: Van
Årsmodell: 1981
Kilometerstand: 258000
Farge: rød
Interiørfarge: brunn
Antall dører: 2
Antall seter: 2
Girtype: Manuell
Motorvolum: 3980 ltr
Drivstoff: Diesel

Type: Van

Van....???????

jan terje
11-13-2007, 15:13
Det skulle vært interesangt og vist hvor/hvem som har bygget den.
Det er vel ikke så vanlig i Norge att en får kappe vekk halve karosseriet.
Kunne blitt tøff med en stepside plan på.

jan terje
11-13-2007, 15:16
Men spesialbyggede Landcruisere finnes det forskjellige utgaver av. Her ett lite knippe:

jan terje
11-13-2007, 15:18
Og litt annet:

jan terje
11-13-2007, 15:19
Kortet orginal plan. Det syntes ikke jeg om, men sikkert praktisk i terreng:

Henning
11-13-2007, 15:20
Den er kortet inn også... egentli et smykke for rette vedkommende..

Sheriff det er jo en Van ... når du bygger en Cutaway så er det jo fortsatt en van eller?

jan terje
11-13-2007, 15:22

DET er jeg enig i.....

knixen
11-13-2007, 15:35
Mye bra lesning her for tiden!!! Stå på!!! :)

Chevy-Sheriff
11-13-2007, 16:02

Sheriff det er jo en Van ... når du bygger en Cutaway så er det jo fortsatt en van eller?

....SKEPTISK.....en van er en brødbil/murstein/kassebil/.......:p

jan terje
11-13-2007, 16:16
sort & hvitt

Henning
11-13-2007, 16:28
....SKEPTISK.....en van er en brødbil/murstein/kassebil/.......:p

Jeg googlet van og da fikk jeg opp denne en Subaru Sambar... jeg vil påstå at det er bedre plass i den HJen... enn i denne vanen.. så da er nok den Hjen en Van

jan terje
11-13-2007, 16:35
Det der var virkelig en flott bil.

Henning
11-13-2007, 17:22
Ble så inspirert

ZukiJack
11-13-2007, 19:00
Nå kan det ikke være mange toyota 4x4'er rundt i verden som det ikke er bilde av her.

Alsidig bil dette....

jan terje
11-13-2007, 20:05
Nå kan det ikke være mange toyota 4x4'er rundt i verden som det ikke er bilde av her.

Alsidig bil dette....

Det er 3-4 igjen..

jan terje
11-13-2007, 20:22
Har sansen for expedisjons riggede offroad biler.

jan terje
11-13-2007, 20:39
Drømme ferie? Ja hvorfor ikke gjøre som hollandske Karin-Marijke Vis og Coen Wubbels og ta seg en liten tur i en 45?
Følg turen her:
http://www.landcruising.nl/
11561

11559
11560
11562
11563
11564

jan terje
11-14-2007, 16:35
Flott restaurering fra Fillipinene:

jan terje
11-14-2007, 16:37
Tysk restaurering. Her har man ikke spart på kronene. Sjekk dørene, de hadde nok ikke samme finnish fra fabrikk:

jan terje
11-14-2007, 16:39
Hvor mange ganger har du ikke sett super tilbud på bensin eller diesel og tenkt att her skulle du hatt større tank?
Denne karen fant løsningen. Ellers var det noen grusomme farger på bilen, men det ser dere nok selv.

jan terje
11-14-2007, 16:41
Denne 45en med Unimog aksler er vel vist en gang tidligere i tråden.

jan terje
11-15-2007, 07:55
Hvorfor man bygger om en 45 Tropcarrier til ambulanse som ikke er ambulanse men en campingbil vet ikke jeg. Og ikke skjønner jeg spansk heller så jeg klarte ikke å lese meg til det heller.

jan terje
11-15-2007, 07:58
Litt flere bilder:

jan terje
11-15-2007, 08:00
Millitær & utryknings utgaver:

Chevy-Sheriff
11-15-2007, 09:08
crossboned Tøff kanon !!!! crossboned

jan terje
11-15-2007, 09:22
Norges peneste, ja kansje Europas peneste, Landcruiser 45 er til salgs:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6208

jan terje
11-15-2007, 15:31
I dag har det foregått en grovsortering av 45 deler. Og i tillegg har vi ryddet av planen på 45en, og den er i god stand. Selvsagt om en ikke er opphengt i bulker da.... Litt rust skal lappes, ett mindre problem for denne sagnomsuste karosseri sveiseren.
Blandt alt stort og smått, var jeg heldig å finne en instruksjonsbok.
11710

11711

11712

I slike bøker står det mangt. I denne bla. att man bør være forsiktig med kraftige oppbremsinger- OM MAN KJØRER PÅ PUNKTERTE HJUL!Thefinger

jan terje
11-15-2007, 15:39
OBS OBS OBS!!!!!

Om du har en 4 serie, eller er så heldig å få sitte på i en husk da på følgende:

"Ungå å berøre gulvet i en Landcruiser med bare føtter eller annen bar hud siden gulvet kan bli varmt. Kjør alltid med gulvmattene på plass."

jan terje
11-15-2007, 15:45
Går ut i fra att alle har fått det, men nevner att ett nytt nummer av 4WD Toyota Owner ankom fra the US of A her om dagen:

jan terje
11-15-2007, 16:06
Kom over denne idag... må jo passe perfekt på tunet deres.. ikke var prisen så ille heller

http://www.zett.no/bil__til_salgs.html?objectId=1082376

Den er jo brunn inni da men :rolleyes:

Hmmm. Det er litt heftelser på den:

http://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_motorvogn.jsp?regnr=ju46540

Chevy-Sheriff
11-15-2007, 16:40
Hmmm. Det er litt heftelser på den:

http://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_motorvogn.jsp?regnr=ju46540

"litt"....:eek:

PANT I MOTORVOGNER/ ANLEGGSMASKINER
NOK
620 000,00

Henning
11-15-2007, 16:50
"litt"....:eek:

PANT I MOTORVOGNER/ ANLEGGSMASKINER
NOK
620 000,00

Det er jo åpenbart feil bil.. det er jo ikke en motorvogn eller en anleggsmaskin men en VAN så er må brreg rette opp feilen.

Paja
11-15-2007, 17:08
Siden her var så mye bilde av Bj'er, får jeg bidra litt med den ene Bj'en som går i Ålesund.

http://nlck.no/forum/files/bilde058.jpg

http://nlck.no/forum/files/5_20cup_20runde_20023.jpg

knixen
11-15-2007, 21:02
Hei! Takk til Jofrid, Geir og Jan-Terje for at dere tok turen ned hit til Bryne og besøkte meg på hotellet! Det var hyggelig å hilse på! Så får jeg og J-T beklager til Jofrid og Geir for at vi ikke hadde vett til å la dere slippe til!!! Thefinger

Vi snakkes! Utrolig hyggelig å møtes!

Mvh Knixen

Geir
11-15-2007, 21:15
Alltid kjekt å treffe nye folk , morro å høre fra Finlandsturen dere hadde , noe slikt måtte vært kjekt å få oppleve en gang :rolleyes:

jan terje
11-15-2007, 21:47
Ja det er alltid hyggelig å treffe folk fra forumet live.
Men, er vi i nærheten av Tromsø en gang, fx. i Trondheim eller Alta, så får du stikke innom osscrossboned

arctic
11-15-2007, 21:48
Det var kjempekoselig ja:)

Jeg og Geir skal nok komme sterkt tilbake så du og JT ikke får slippe til, så det går så bra så...

ZukiJack
11-15-2007, 22:55
Denne tror jeg går ute ved Sandnes/Stavanger...

Er disse bilene så trange at man må åpne døra for å slippe ut cluchen?

http://video.google.com:80/videoplay?docid=681607073253303056
681607073253303056

knixen
11-15-2007, 22:55
Det var kjempekoselig ja:)

Jeg og Geir skal nok komme sterkt tilbake så du og JT ikke får slippe til, så det går så bra så...

Bra! Dere hadde alle et flott glimt i øyet og var et positivt innslag i hverdagen! (noen mer enn andre da... Thefinger)

Kommer dere til alta, så drar jeg dit å hilser på! Kommer dere til Tromsø så har jeg både hjertrom og husrom! Dere får bli med til mauken til våren kanskje??? Jeg har jo 2 biler... hmmm... vil jeg låne en bort???:eek:

jan terje
11-15-2007, 23:12
Bra! Dere hadde alle et flott glimt i øyet og var et positivt innslag i hverdagen! (noen mer enn andre da... )

Du trenger ikke å trekke meg frem hele tidenThefinger

Ja der i Mauken skulle vi gjerne vært en tur. Må være litt av en opplevelse å kjøre innover de viddene.

Før vi besøkte Knixen, ryddet jeg som sagt litt i/på 45en:

jan terje
11-15-2007, 23:17
Delene til rammevangene er jeg glad jeg har fått med.
Mere irriterende var det å finne ett komplett el anlegg som var merket riktig ETTER att jeg har slitt med monteringen av ett som IKKE er merket:mad:

knixen
11-16-2007, 00:08
Du trenger ikke å trekke meg frem hele tidenThefinger

Ja der i Mauken skulle vi gjerne vært en tur. Må være litt av en opplevelse å kjøre innover de viddene.

Før vi besøkte Knixen, ryddet jeg som sagt litt i/på 45en:

JEG GJORDE IKKE DETThefingerThefingerThefinger

Foretrekker blondiner jeg... :eek:

jan terje
11-16-2007, 06:52
Her er litt bilder fra Buschtaxi treffet i 2005 i Tyskland.

jan terje
11-16-2007, 06:53
Denne opperasjonen kan en like gjerne lære seg først som sist om en har Toyota og faktisk bruker den.

jan terje
11-16-2007, 06:54
Her er det noe som ikke stemmer. Men hva?

Tommy
11-16-2007, 07:12
MiniCruiser....

jan terje
11-16-2007, 07:37
Ja. Kan den være bygget på en Suzuki tro? De har klart å få fine proposisjoner og på bilde må en se 2 ganger før en ser att det ikke stemmer helt. Det er liksom blinklysene som er i høyde med panser som avslører den.

jan terje
11-16-2007, 08:39
Siden her var så mye bilde av Bj'er, får jeg bidra litt med den ene Bj'en som går i Ålesund.

http://nlck.no/forum/files/bilde058.jpg

http://nlck.no/forum/files/5_20cup_20runde_20023.jpg

Kom den opp for egen maskin?

jan terje
11-16-2007, 09:25
Ett par grufulle tyske camping utgaver (+en brannbil):

knixen
11-16-2007, 11:21
He he, mye rare skapninger som dukker opp i tråden din... Tøffe ting! Må jo inn minst en gang om dagen å sjekke oppdateringene! Nais!:p

jan terje
11-16-2007, 11:23
Ja det er i denne tråden de gode ideer får grobunn. Og flere av disse påbyggene hadde blitt like stygge på en Nissan eller Jeep, så det er bare å begynne å byggecrossboned

Henning
11-16-2007, 12:13
Mye kan mi si om denne finske Blesvik inspirerte BJ`n med pen er den ikke.

jan terje
11-16-2007, 13:57
Den var jo, tja, noe for seg selv. Likte fjærfeste bak best. Dette viser att det er en bygger som ikke bare tenker på utseende og helhet- her skal det også fungere. I hvertfall i en timeThefinger

jan terje
11-16-2007, 15:57
Da skal vi ha litt historie time her:

Som vi så tidligere i tråden, la jeg ut bilde av en Mini Cruiser.
Jeg tenkte dette var ett replika karosseri, men den gang ei.

Bilen er bygd til bruk i millitæret på Manilla. Den er basert på Daihatsu Skat (det brukes flere navn alt etter marked). Den er bygd av firmaet Delta.
Daihatsu er eid av Toyota. Også Rocky er solgt som LandCruiser på noen markeder.

Daihatsu:
11773
11774

Her Mini Cruiser:
11775
11776

Bilen veier 1100 kg og er utstyrt med en 1.6l. Toyota motor.

11778

Her er litt flere bilder:

11777
11779
11780

Bilder er hentet fra:
http://www.fj40-garage.de/hauptteil_index.html
http://www.buschtaxi.org/cms/

jan terje
11-16-2007, 16:04
Her er også litt bilder, og i tillegg mye å lese. Om en kan fransk selvsagt:o
http://www.sealandsafari.com/pages/Minicruiser_red.htm

jan terje
11-16-2007, 16:10
Noen detaljer var pene på bilene:

11781
11782
11783

Andre detaljer var mildt sagt grufulle:

11784

Geir
11-16-2007, 16:15
Chuck Norris ,DELTA force .... hmmmm.... vil ha !!!

meget tøffe biler ! finnes noe slikt i norge tro ?

jan terje
11-16-2007, 16:21
Helt sikkert ikke.
Eller kansje. Har ihvertfall sett noen folk fra Manilla i Norge, og en slik bil går vel som håndbagasje.

jan terje
11-16-2007, 16:26
Her er det en som er til salgs!!!!
Om den er dyr eller hvor i all verden det er aner jeg ikke...

http://www.autotradercy.com/1-6080_car_0_JEEP_Other.html

jan terje
11-16-2007, 16:32
Så en combi utgave av bilen:
Toyota Blizzard

jan terje
11-16-2007, 16:52
I forbindelse med att vi reiser til Danmark på Julefrokost om 2 uker, har jeg laget dette flotte julekortet.

arctic
11-16-2007, 17:00
JEG GJORDE IKKE DETThefingerThefingerThefinger

Foretrekker blondiner jeg... :eek:

Er Geir blond????:eek:

jan terje
11-16-2007, 17:06
Jeg er glad Knixen bor langt opp i nord.:mad:

jan terje
11-16-2007, 17:08
I morgen blir litt av en dag.
Arctic skal fikse og hente Luxen oppe i heia & 45en skal på værkstedet!

knixen
11-16-2007, 21:58
Er Geir blond????:eek:

Håper det... :(

Jeg er glad Knixen bor langt opp i nord.:mad:

Hvorfor det??? Snill og grei jeg... :eek:

Geir
11-17-2007, 09:19
nå går jeg snart avgårde for å hente et stykk styrestag til Artic ...

arctic
11-17-2007, 09:23
Du får skrike ut om du trenger hjelp....

Paja
11-17-2007, 10:57
Kom den opp for egen maskin?

Den kjørte opp igjen når et par joggesko flaut ut av vinduet... S den kom seg opp igjen ved egen maskin ja.

Arb fremme og bak, framaksel flyttet frem, 33" mud, snorkel og bur.

jan terje
11-17-2007, 17:39
I dag har vi fått ned HiLuxen fra heia.
I tillegg er endelig 45 en på verkstedet.
Det knyttet seg størst spenning til å få 45en ned fra tunet til trallen. Det skjønner de som har vært her. Men med Geir i 45en, Arctic bak i HiLuxen med stropp for å bremse & meg nede i krysset for å stanse trafikken gikk dety greit.

jan terje
11-17-2007, 17:42
Takk til Geir, Arctic & ungene.

Som om ikke dette var nok, kom dSverre på besøk. Han gikk straks i gang med 45en!!!!!

jan terje
11-17-2007, 17:43
For de som synes jeg er flink til å sveise, blir nok mål løse når de ser hva en tidligere eier har utført av avansert karosseri arbeid på 45en:

arctic
11-17-2007, 18:20
http://www.youtube.com/watch?v=2x-a4ymTfns

Geir
11-17-2007, 19:11
en morsom dag , tingene gikk som fot i hanske , så da er det bare kjekt.

synd starteren ikke fungerte helt ok på 45* , men ser dSverre allerede er i gang med overhalingen av den !!!

synd dSverre , at jeg måtte stikke før du kom, hadde vært kjekt å treffe deg igjen i dag :)

og Artic , du HOLDT på å velte i dag hehe crossboned
- bare tulla .......

knixen
11-17-2007, 19:24
Du har jo dekk til 45en JT... ;)

jan terje
11-17-2007, 20:50
Ja, men de er små.

Jeg og dSverre har tørr kjørt litt i kveld etter att dSverre har montert i starter.

jan terje
11-17-2007, 20:51
Er en 45 liten eller stor?

knixen
11-17-2007, 21:13
Flip your beezels dude!!! Thefinger

Vier
11-17-2007, 21:28
Er en 45 liten eller stor?

Den er liten :p

jan terje
11-17-2007, 22:49
Når vi kjøpte Luxen, var det med hele 2 nøkler. Jeg tok en & Arctic tok en.
I dag fant jeg ikke min, så Arctic kom med sin nøkkel. Den passet ikke i døren.
Derfor ble det raskt besluttet å
http://www.youtube.com/watch?v=vdQWa0XYTwU&feature=user
da kom vi inn i bilen, men da virket ikke tennings låsen heller. Etter nærmere studier av nøkkelen fant vi ut att den så veldig slitt ut. Derfor gikk Arctic avsted for å lete etter min nøkkel.
Mens hun var avsted i det ærendet, besluttet jeg og Geir att vi like godt kunne knuse tennings låsen med slegge.
Når det var gjort kom Arctic tilbake med nøkkelen, og da så vi att den første ikke var slitt. Den var feil.
Av og til burde en vært litt mere tålmodig...:eek:

jan terje
11-18-2007, 09:48
Siden det er søndag og det går i japansk her, tar vi litt japansk kultur.

KUY SAKAMOTO

I 1963 ga han ut låten " Sukiyaki" som ble en stor hit over hele verden!
Og enda kommer låten med jevne mellomrom på radio.

Jeg har her gleden av å få dele teksten med dere:

ue o muite arukou
namida ga kobore naiyouni
omoidasu harunohi
hitoribotchi no yoru

ue o muite arukou
nijinda hosi o kazoete
omoidasu natsunohi
hitoribotchi no yoru

shiawase wa kumo no ueni
shiawase wa sora no ueni

ue o muite arukou
nakinagara aruku
hitoribotchi no yoru

whistling

omoidasu akinohi
hitoribotchi no yoru

kanashimi wa hosino kageni
kanashimi wa tsukino kageni

ue o muite arukou
nakinagara aruku
hitoribotchi no yoru

(whistling)

http://www.youtube.com/watch?v=TVIddibrWAM

jan terje
11-18-2007, 10:00
Flip your beezels dude!!! Thefinger

Det er på gang.

Mon tro om det finnes en forklaring på hvorfor halvparten av disse bilene har grillen opp ned?

Geir
11-18-2007, 10:03
side ruter er oppskrytt , akkurat som tenningslåser spør du meg .

Kunne se ut som at JT og dSverre sitter rett på gulvet i 45' ! , uten tvil den tøffeste 45' i Distriktet hehe

Nå svirrer det rykter om muligens enda et 45' bygge .... men det tør jeg ikke skrive mer om enda :rolleyes:

jan terje
11-18-2007, 10:04
Slik skal det se ut:

jan terje
11-18-2007, 10:05
Nå svirrer det rykter om muligens enda et 45' bygge .... men det tør jeg ikke skrive mer om enda :rolleyes:

Nei det bør vi for helsens skyld ikke snakke om.

Geir
11-18-2007, 10:10
stemmer , har du begynt å tenke på fargevalg til denne her ?

jan terje
11-18-2007, 10:14
På min eller den vi ikke skal snakke om?

Geir
11-18-2007, 10:30
på din tenkte jeg på .
den andre vi ikke snakker om har jeg jo ikke hørt om.

jan terje
11-18-2007, 10:39
på din tenkte jeg på .
den andre vi ikke snakker om har jeg jo ikke hørt om.

Min blir kansje grønn. Den andre har jo ikke jeg heller hørt om, men den skal bli helt lik min bare forskjellig.