PDA

View Full Version : Hvordan få godkjent større dekk???

jan terje
04-18-2007, 12:35
Når ikke merke importøren vil hjelpe, hva da?
Biltilsynet krever papirer fra importør, eller TUV.
Hvordan kontakte TUV? Hva skal en spørre etter? Hva koster det?
Hva er egentlig Biltilsynets jobb? Er ikke de som fagekspertise i stand til å beregne om fx. 33 tommere er farligere enn 31?

Muzaki
04-18-2007, 13:43
Slik som BT vanligvis oppfører seg, har vi ikke bruk for BT. De godkjenner stort sett ikke noe, med mindre de har papirer fra noen andre å støtte seg på. De som bruker hodet selv, er dessverre unntakene...newburn

HardKåre
04-18-2007, 18:05
Dermed så kan du få godkjent bilen greitt med 3" heving så lenge du har kjøpt et hevesett med TüV-papirer, men fortsatt må du sykle rundt på 215-15-dekk... newburn

TüV etter som jeg har forstått er faktisk det tyske Biltyilsynet!! Problemet med å få godkjent noe gjennom dem er at det koster flesk: Aller helst vil de ha en helt lik bil som de kan kræsjteste før de skriver ut papirene sine... Dermed så kan du i allefall være sikker på at får du tak på noe som er stemplet TüV (som snekkerhammeren min!!) så er det kvalitet.

Amund
04-18-2007, 19:42
TüV etter som jeg har forstått er faktisk det tyske Biltyilsynet!!
...
Dermed så kan du i allefall være sikker på at får du tak på noe som er stemplet TüV (som snekkerhammeren min!!) så er det kvalitet.

Da blir jo spørsmålet selvfølgelig - hvorfor i svarte har de kræsjtesta hammern din????!?!?

For å være litt mer seriøs - TUV er vel mye rart, både biltilsyn, men også type Veritas/Teknologisk Institutt, som kan teste og godkjenne materialer og produkter for å sjekke at de følger diverse normer og EU-direktiv. Å godkjenne et hevesett for salg kan etter det jeg har hørt koste 70-150.000 kroner eller noe i den dur. Men, noen påstår at det går an å ta med bilen ned dit og få en slags enkeltgodkjenning på hvordan bilen er bygd om. Men hvordan dette funker, hva det koster, og om du faktisk er kommet noe lenger når du kommer tilbake til BT i Norge har jeg aldri funnet noe skikkelig svar på...

jan terje
04-18-2007, 20:52
Problemet er hvis ulykken er ute. Hva sier forsikrings selskapet?
Kan en få regress krav?
Vil tro forsikrings selskapet må "bevise" att ulovlig dekk dimmensjon var direkte/medvirkende årsak til ulykken, men der kan det bli advokat mat i årevis.
Som yrkes sjåfør vet jeg hvor fort ting kan skje.

Men når det gjelder Biltilsynets ansatte er jeg undret over att de med sin ingeniør utdannelse ikke kan klare en så enkel beregning som må til.
Hva endres med større hjul?
Exempel:
Toyota mente 31 kunne gå. Da må tilsynet beregne om det økte momentet i 33 tommere vil kreve fx. kraftigere bremser.
Dekket blir enkelt fortalt ett svinghjul som skal stoppes med en hvis kraft. Har bilen/bremsene nok kraft til å stoppe det større svinghjulet(dekket)?
La oss si att de godtar ett 31 på en tung stålfelg. Da er kansje dekket/felgens vekt mindre på 33 tommere med alu felger, og rent teknisk er ikke svinghjulet større, men annerledes?
Det er egentlig rart at de er kun opptatt av rulle omkretsen. Jeg klarer nesten ikke å løfte mitt 35 tommers Bogger på stålfelg, mens 35 tommers all terrain dekkene på alufelger på min bedre halvdels bil løfter jeg lett som bare det.
Men faktum er att de utfører disse beregningene hver dag! I alle storbil kontroller bruker de dette for å beregne om lastesikring er god nok.
Er det enklere å utføre beregningen når det er en annen de vil pålegge ansvar(laste sikring)?
De er også redde for att økt høyde opp til støtfanger vil føre til større fare for andre trafikanter. Men lastebiler frem til slutten av 80 tallet er høyere, samt det kjører både traktorer og ledd dumpere rundt på veiene og der er det virkelig høyt opp.

Zuki
04-18-2007, 21:05
Problemet er hvis ulykken er ute. Hva sier forsikrings selskapet?
Kan en få regress krav?

Det er der vi er litt vel slurvete hele gjengen tror jeg, alt for få tenker på dette mens vi er generelt veldig flinke til å tenke på hva BT sier dersom de står langs veien.

Har TÜV-papirer på hevesettet i bilen, har ikke orka ta turen innom BT for å få det i vognkortet. Er ikke så bekymra for kontroll langs veien, i verste fall blir det bare litt pes med visning og sånt. Men tror TÜV-godkjenningen kan være kjekk å ha dersom det skulle smelle. Forsikringsselskap går vel generelt over lik for å fine noe de kan kjøre regress på eller avkorte forsikringssum på, så det er noe jeg mener vi bør tenke på. Har også kopier på TÜV for 30" dekk, så det er egentlig bare felgene jeg trenger å svare for sånn sett...

Skjønner godt din frustrasjon, tror omtrent hele offroadnorge er frustrert over veien den mølla har utviklet seg. Det rare er at man får godkjent allslags senking av gatebiler, tusen hester i en granada mm. Men ikke fa.. om det skal gå an å gå opp en liten dimensjon i dekk eller HEVE bilen noen cm.

jan terje
04-18-2007, 21:24
Det er endel misforståelser bilbyggere bør tenke over.
1000hk i en Granada er enklere å stoppe enn ett stort tungt hjul.
Motorens effekt er en kraft til å sette en masse(bilen) i bevegelse med, og det er massen som skal stoppes. Om fx Granadaen veier det samme som orginalt er det ingen grunn teknisk for å endre bremser.
Ett stort tungt hjul derimot er vanskeligere å stoppe.
Men den samlede masse som skal stoppes, bil/tilhenger samt hjulets dreiemoment, kan endres enkelt.
Xempel:
En norsk 45 er godkjent med 3 tonns hengervekt. Legg til bilens totalvekt, 3499, pluss kraften fra orginale hjul. Det er den faktiske masse som skal stoppes.
La oss si att 33 tommers hjul trenger X% økt bremsekraft for å stoppe samme masse-da kunne fx. godkjent tilhengervekt reduseres til la oss si 2 tonn.
Vil da den samlede masse som nå veier 1 tonn mindre, men har større hjul kunne stoppe på samme vis som før?
En skal være klar over en annen ting, det er IKKE ett krav at bilen skal være bedre etter ombygging, men minst like god som orginalt.

HardKåre
04-18-2007, 22:49
Motorens effekt er en kraft til å sette en masse(bilen) i bevegelse med, og det er massen som skal stoppes. Om fx Granadaen veier det samme som orginalt er det ingen grunn teknisk for å endre bremser.
Om Granadaen kommer i 98km/t på full pinne i 4.gear eller om den kommer i 450km/t med en 1000hk motor har mye å si...

jan terje
04-18-2007, 23:01
Om Granadaen kommer i 98km/t på full pinne i 4.gear eller om den kommer i 450km/t med en 1000hk motor har mye å si...

Dette er helt feil.
Biltilsynet skal IKKE godkjenne bilen for konkuranse kjøring, og sansynligvis er sikkerhetskravene i bilsport strengere og bedre enn de regler Biltilsynet skal forholde seg til.
Desverre tror jeg at det er for mange som henvender seg til Biltilsynet med helt på trynet opplegg, og er en medvirkende årsak til å vanskeligjøre godkjenning.
En Biltilsynsmann forklarte det slik at han og andre var sikre på at en entusiast som brukte tid og penger på sin ombygging, ville passe på bilen og være klar over faktorer som dårligere bremser/stabilitet i enkelte situasjoner. Men hva når bilen blir solgt?
Som lastebilsjåfør har jeg faktisk undret meg mer enn en gang over sjåfører som sitter og krangler og påstår ting i kontroller, ting som opplagt er feil. Fx. vinduet fult av flagg og bamser. Det har ført til at ingen får ha noenting hengende i vinduet, man slår like alvorlig ned på en Wonderbaum som hundre.
Selv om selvsagt sedelighetspolitiet burde koples inn når en 50 år gammel sjåfør sier han har bamser i bilen for å få det hjemmekoseligcrossboned

HardKåre
04-19-2007, 13:16
Nei jeg tenker ikke på konkurransekjøring men det er en kjennsgjerning at når bilen får større motor får den større topphastighet. (For de som er så rare at de ikke tar det ut i større dreiemoment selvfølgelig...) Og det går ikke ant å argumentere med at "jeg vil ha godkjent 1547hk i Granadaen min, men jeg skal ikke kjøre fortere enn i 90..." Bremsene må være dimmensjonert for å stoppe bilen i den toppfarta du får på den, for en 18-åring med 1547hk KOMMER til å teste ut farta... Synd hvis han bare får bremst bilen ned til 128km/t før bremsene fader ut pga varme...nono

Likevel virker det som om det er lettere å få godkjent en slik ombygging enn 5,8% økning av rullediameteren... Dette selvfølgelig mye pga av at det finnes leverandører av senkesett og ombyggingskit som leverer alt av dokumentasjon som behøvs, mens du får ikke papirer på økning av rullediameteren. Dette må tas på skjønn, som det ikke virker til at det er for mye av overalt...

mercemann
04-19-2007, 14:41
Ett stort tungt hjul derimot er vanskeligere å stoppe.
Men den samlede masse som skal stoppes, bil/tilhenger samt hjulets dreiemoment, kan endres enkelt.
Xempel:
En norsk 45 er godkjent med 3 tonns hengervekt. Legg til bilens totalvekt, 3499, pluss kraften fra orginale hjul. Det er den faktiske masse som skal stoppes.
La oss si att 33 tommers hjul trenger X% økt bremsekraft for å stoppe samme masse-da kunne fx. godkjent tilhengervekt reduseres til la oss si 2 tonn.
Vil da den samlede masse som nå veier 1 tonn mindre, men har større hjul kunne stoppe på samme vis som før?
En skal være klar over en annen ting, det er IKKE ett krav at bilen skal være bedre etter ombygging, men minst like god som orginalt.

For det første har ikke vekta på hjulet noe å si for bremsekrafta men heller hvor langt fra bremsene dekkets kontakt med veien er. DVS: på et 31"hjul er radiusen 38cm mens et 38" hjul har en radius på 47cm. Om ytterkanten av bremsecalipren da står 15 cm fra senter vil avstanden fra bremsebelegget ti asfalten være hennholdsvis 23 cm og 32 cm. Derfor blir kraften som skal til for å stoppe bilen 39% større. I tillegg får du utviklet 39% mere varme med 38".

Når en bil er godkjent for å trekke 3000kg henger er dette med brems. Da er hengerens brems laget for å stoppe den lasta som er på hengeren. Bilens bremser skal stoppe bilen.

Mattis

jan terje
04-19-2007, 15:49
Du har sikkert rett, men det virker rart på meg.

sven
04-22-2007, 16:12
dette er jo egentelig ikke noe annet enn ren momentberegning.....

kraft ganger arm...... der armen er hjulets radius...

men noe som er verre er at om du har en bremsetest fra et uavhengig verksted med dine 38" som viser at bremsene dine holder mål og vel så det, er ikke den god nok for BT.... Det som er enda verre er at de heller ikke kommer til å ta noen bremsetest for deg, for det må en uavhengig instans gjøre...

Høyden opp til støtfangeren er og en slik ting som er helt på trynet... Jeg jobbet på et lastebilverksted med nybilavdeling i et par år, Der ble det solgt noen nye dumperbiler som det viste seg at ikke gikk igjennom registreringen hos BT fordi underkjøringshinderet foran var for høyt.... for å omgås dette ble de registrert som terrenggående kjøretøy istedet... For da blei bilen MYE mindre farlig ved en påkjørsel enn om det sto lastebil i vognkortet...

Nei BT i norge er en gjeng med inkompetente folk.... Det er ikke mer enn et drøyt år siden jeg var innom for å registrere NED hengeren 300 kg så den kom innom tillatt hengervekt på bilen min... og fikk da beskjed fra kontrollanten om at jeg måtte ha papirer på at hengeren TÅLTE vektreduksjonen!!! DET sier litt om kompetansen BT sitter inne med..

jan terje
04-22-2007, 16:23
Jeg tror ikke de er inkompetente, det er nok viljen det skorter på.
Og ønske om ansvars fraskrivelse.

Vier
04-22-2007, 18:38
Nei BT i norge er en gjeng med inkompetente folk.... Det er ikke mer enn et drøyt år siden jeg var innom for å registrere NED hengeren 300 kg så den kom innom tillatt hengervekt på bilen min... og fikk da beskjed fra kontrollanten om at jeg måtte ha papirer på at hengeren TÅLTE vektreduksjonen!!! DET sier litt om kompetansen BT sitter inne med..

Dette har ingenting med kompetanse å gjøre. Folkene på BT er satt til å håndheve et meget detaljert regelverk for myndigheter som helst ser at de er ute på veien og sjekker bilen din og ikke bruker tid på folk som bygger om bilen sin.
Det at du må dokumentere at bilen/hengeren tåler mindre enn den er typegodkjent for er ikke noe de i kjeledress har funnet på.

Ellers så er jeg enig i at store hjul både reduserer kjøreegenskaper og øker bremselengde. I tillegg så sluker de hestekrefter og dermed bensin.
Ja det er tøft med store hjul, men i mine øyne koster det mye mer enn det smaker.

Vier
04-22-2007, 18:42
For det første har ikke vekta på hjulet noe å si for bremsekrafta

Nei, bremsekrafta er konstant til du har kjørt bremsene varme. Og det blir de raskere med større og tyngre hjul. Det krevers mye mer bremsekraft for å stoppe et tungt hjul enn et lett. Dette er en god grunn for å velge alufelger.

Red_Baron
04-22-2007, 21:12
Da ligger jeg godt an jeg da. Har jo alufelger. Men: Ser mange har godkjente biler. Hvorfor er det da vanskelig for noen og ikke andre? Ta min bil: En 83 Blazer K5. Den er godkjent i vognkortet med 31". Men ser til stadig biler som er godkjente med 33", 35", 38" etc. Skal ikke si 100% sikkert at det ikke er gjort noe med bremser og sånn, men hvis ikke, burde det vel bare være å få godkjent min med 35"?

Hvis jeg får tak i en kopi av et vognkort til en bil med godkjente 35"som er av samme type, år, motor som min bil, kan jeg da bare vise det og få min godkjent? Eller har det noe med type dekk å gjøre også? F.eks. at man må ha bare AT eller MT dekk på bilen?

knut e
04-22-2007, 22:20
bare for og nevne frempå dette over her med gatebiler er bare tull, er overhodet ikke enklere og godkjenne en gatebil enn en offroader men ofte er det flere ting som er tuv godkjente der enn til spesielt landcruiser, han som kjører den granadaen må garantert ha hele slekta hos biltilsynet for den er jo helt sykt opplegg med hjemmelagde bremeskiver osv, forresten 2400hk i den og den er godkjent. lukter snusk lang vei, mens en annen stakkar ikke får godkjent hverken det ene eller det andre

sven
04-23-2007, 02:53
Dette har ingenting med kompetanse å gjøre. Folkene på BT er satt til å håndheve et meget detaljert regelverk for myndigheter som helst ser at de er ute på veien og sjekker bilen din og ikke bruker tid på folk som bygger om bilen sin.
Det at du må dokumentere at bilen/hengeren tåler mindre enn den er typegodkjent for er ikke noe de i kjeledress har funnet på.

Sitat fra Kjøretøyforskriften, sist redigert tidligere i år:
"
Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret."

I mitt tilfelle med hengeren og mange andre tilfeller ville denne vært gjeldende.... i disse tilfellene vil jeg si det er kompetansen og som Jan Terje sier, viljen og frykten for ansvaret jobben medfører det kommer mest an på...

selvfølgelig må det dokumenteres at det er brukt riktige deler på bilen, at bremsene er gode nok til å takle større hjul osv, men det minste man kan forlange er at de ansatte hos BT behandler folk likt og at de forskjellige kontrollstedene innehar kompetanse til å kunne avgjøre hva som er god nok dokumentasjon og hva som gjør så liten endring at godkjenning kan skje på skjønn.. finnes jo nok av tilfeller der man ikke har fått godkjent f.eks hevesett med tuv eller samsvarserklæringer på et BT der det gikk igjennom på et annet... er ikke det snakk om dårlig kompetanse ved en av trafikkstasjonene vet ikke jeg...