PDA

View Full Version : Hevesett for Cherokee XJ - priser og hvor?

Fjorstut
09-15-2008, 00:01
Hei Jeep-entusiaster :-)

jeg har nettopp kjøpt meg en XJ, 4L HO bensin, automat, 95-mod. Tanken er å kunne bruke både som familiebil og i tøft terreng. Testen bilen i tøft terreng i dag. Kardangen satt fast i midten mens hjula lå i dype hjulspor. Tre hjul spant og jeg kom ikke videre. Var først skuffa fordi jeg trodde den skulle låse på alle fire, men det har jeg i dag fått forklart at den ikke gjør, kun på bakhjula. Ihverfall vil jeg skifte fjærer og heve bilen litt. Akslingen kommer selvsagt ikke høyere av den grunn, men fjærene virker slappe så jeg vil nå skifte og benytter anledningen til å heve samtidig.

Har noen noen tips for type hevesett, pris og hvor jeg bør handle det? Selv bor jeg i Oslo-området.

Amund
09-15-2008, 09:49
Hei,

ring oss på BG NOR, vi kan skaffe i alle fall 5 forskjellige sett, hvor av 4 godkjent. tlf. 22 90 57 70

Vi kan også hjelpe med større hjul så du får kardangene opp fra bakken, og sperrer så den faktisk drar på 4 hjul... ps. ingen låsing bak originalt :wink_animate: (det er som regel en diffbrems, det hjelper litt men er ikke det samme som låsing)

Rocker
09-15-2008, 13:59
Gratulerer med fin bil :D

Jeg har 2,5" OME-sett på min bil og er KJEMPEfornøyd.
Bruker min bil som hverdagsbil, og merket ingen degradering av komforten, selv om jeg har satt på 30" dekk, så det anbefaler jeg.
Snakk med BG Nor du......:)

Mvh
Rocker

pat1337
09-20-2008, 16:45
hei. koss e det hvis man ska ha på 35" hjul. eventuelt 33"
anbefalt hæve oppsett.
veit at det ikke blir gokjennt, bare lure :)

Rocker
09-20-2008, 17:32
Fikk en mail fra Amund på BGNord...trekk dine egne konklusjoner av den:smokin:

Sitat Amund:
Trailmaster 75mm kr. 13500,-
Trailmaster 115mm kr. 25000,-
Sistnevnte sett krever i de aller fleste tilfeller ombygning av fordelingskasse + bakre mellomaksel, såkalt SYE-kit. Dette havner på 7000 kr ca.

Papirer på større dekk kan fåes fra Amcar, men om Biltilsynet godtar disse papirene virker som er litt 50/50. Jeg kan også skaffe deg felger med TUV-godkjenning på opptil 35" dekk, men da for YJ Wrangler. Denne bilen har identisk foraksel/bremser som Cherokee'n, men strengt tatt ikke samme hjuloppheng, men det har derimot TJ, men denne er igjen bare godkjent med 31" og 32" på samme felg. Og som sagt, ikke egentlig godkjent på Cherokee, argumenteringa der må du stå for selv.

Mvh
Rocker

pat1337
09-21-2008, 23:34
blir ca 32 000 å få en cherokee på 35" altså?
ikke billier å bestill fra usa eller norsk offroad teknikk da?

Rocker
09-22-2008, 00:08
Tja, kanskje det, men du må også huske at service, hjelp, tips osv også har noe å si.
Det lille jeg har hatt med BGNor å gjøre trenger de ikke skamme seg over ihvertfall.
Den andre vet jeg ikke noe om.

Fritt valg mao :smokin:

Mvh
Rocker

Amund
09-22-2008, 01:06
Tja, kanskje det, men du må også huske at service, hjelp, tips osv også har noe å si.
Det lille jeg har hatt med BGNor å gjøre trenger de ikke skamme seg over ihvertfall.
Den andre vet jeg ikke noe om.

Fritt valg mao :smokin:

Mvh
Rocker

Takker for skryt :) Trailmaster 115mm er svindyrt ja, men såvidt jeg vet er det det eneste man får med godkjenningspapirer når man skal så høyt. Mye rart som sies om dette med SYE-kit, Sivrt her på forumet kjører jo med dette uten SYE og har forstått det på ham som det går helt fint.

Et mye billigere og 'nesten godkjent' alternativ er Trailmaster 75mm, vise og godkjenne, og i ettertid 'på eget ansvar' sette på et Teraflex 1,5" Budget Boost, dette tror jeg også gir bedre flex og kjørekomfort da 115mm bakfjærene er veldig stive, og originalsjakkelen er for kort til å flekse skikkelig, mens Teraflex-sjakkel er mye lenger og tillater mer vandring.

sivrt
09-22-2008, 10:38
For å få plass til 35" må du nok høyere enn et 75mm pluss budget boost. Men det holder til 33" da. Jeg har 115mm og budget boost for å få på 35" og synes ikke den kunne vært lavere egentlig. Man må jo også ha plass til noe flex for at jeepen skal fungere bra i terrenget. Fordelen med Trailmaster er at det ofte leverer mer høyde enn det som er oppgitt. Mitt hevesett var 1" høyere, altså rundt 5,5"

32 lapper vil nok ikke være nok for å få på 35". Når man kommer opp mot 7"-8" heving er det endel annet enn bare heving og hjul som bør monteres. SYE er nevnt, styringen bør oppgraderes, bumpstops må lages eller kjøpes, cut-out breddere for å få plass og for å dekke hjulene, lengre bremseslanger og du trenger muligens en trackbar som kan justeres mer enn den som følger med i hevesettet.
Noe man også bør gjøre er å bytte drevingen i akslene, dette gjør at jeepen blir mer orginal i effekten av motoren og at den går saktere i lavserie. Å bytte bakakselen til en kraftigere type som f.eks Dana 44 eller Ford 8.8 er også å foretrekke.

Det er klart man kan gjøre det billigere, men for å få en XJ på 35" til å fungere optimalt koster det endel. Både tid og penger, blir endel prøving og feiling..

Angående 7" løft uten SYE vil jeg si at det går, men det blir mye bedre med SYE enn uten. Jeg kjørte ikke så veldig lenge uten SYE men det gikk helt greit opp til rundt 90km/t. Men med SYE er bilen mye stillere inne i kupeen, lite begrensning mtp hastighet og man minsker sjansen for binding av mellomakselen ved flexing.. SYE er vel anvendte penger i min mening..

yeyeye
09-23-2008, 23:29
[QUOTE
Papirer på større dekk kan fåes fra Amcar, men om Biltilsynet godtar disse papirene virker som er litt 50/50. Jeg kan også skaffe deg felger med TUV-godkjenning på opptil 35" dekk, men da for YJ Wrangler. Denne bilen har identisk foraksel/bremser som Cherokee'n, men strengt tatt ikke samme hjuloppheng, men det har derimot TJ, men denne er igjen bare godkjent med 31" og 32" på samme felg. Og som sagt, ikke egentlig godkjent på Cherokee, argumenteringa der må du stå for selv.

Mvh
Rocker[/QUOTE]

Får en ikke godkjent større en 31 og 32" på TJ, eller er det med en spes. felg?
AR

Amund
09-24-2008, 13:03
Får en ikke godkjent større en 31 og 32" på TJ, eller er det med en spes. felg?
AR

Kan bare svare for felgene vi har på BG NOR med TUV-papirer, de sier 33 og 35 på YJ (8 og 10") og 31 og 32 på TJ, med samme felger. Ikke spør meg hvorfor, men det er det som står i papirene...

yeyeye
09-24-2008, 23:08
Kan bare svare for felgene vi har på BG NOR med TUV-papirer, de sier 33 og 35 på YJ (8 og 10") og 31 og 32 på TJ, med samme felger. Ikke spør meg hvorfor, men det er det som står i papirene...

Skal ikke spørre hvorfor jeg,hehe. Driver å ser etter en TJ, ble litt skuffet bare. Like greit å se etter en JK da, ehhhhh....:smokin:

AR

Rocker
09-25-2008, 23:03
Sånn "budget boost" du snakker om Amund....
Jeg har OME 60-70mm, åsså lurer jeg på om jeg kan/trenger ha noe sånt for å sette på 31" dekk?
Går det på original felgen min?

Bør jeg ha SYE-kit da eller annet?
Sorry for spørring, men kan ikke noe om sånne mekaniske greier, men er sugen på en tøff bil:grinpimp:
Hvis noen melder seg frivillig i Hordaland til å lære/hjelpe meg med bilen....er jeg helt med :smokin:
PS: Jeg er en jævel til å stille opp for folk:smokin:
Altså...jeg stiller hvis jeg kan...om så LÅNE kr. til bensin :eyemouth:

Kanskje jeg tør å kjøre litt offroad etterhvert!!!!
Redd for å få store utgifter med rep...er trygda, men ivrig...teller det???

Mvh
Rocker

martin
09-26-2008, 09:10
Det går fint med 31" på orginal felg.Vist du har heva den 2" fra før går det og sette på 31" dekk men den vil nok subbe litt ved fullt ratt overslag,vist du har på ett bb løft som er ca 2" så slipper du det problemet og nei du trenger ikke sye-kit da men du må senke kassa og ha noen kiler til og legge mellom bak akslingen og fjæra for og få bedre vinkel.
Har selv ett bb løft nå med 31"dekk, men sitter og venter på Julenissen fra statene som har med seg ett 2.5" lift kit til meg så da blir det bra:smokin:.

sivrt
09-26-2008, 10:28
SYE kit er ofte ikke nødvendig før over 4-5" løft. Men dette er forskjellig fra bil til bil igjen. Min fungerte helt topp den med 5,5" løft og ingen SYE.

31 tommere går helt fint på en orginal 7" XJ felg, 8" med 0 i innpress er optimalt.

Hvis du må senke fordelingskassen for å fjerne vibrasjoner bør ikke denne senkes mer enn 1 tomme.
Budget boost består av spacere foran og lengre sjakler bak, dvs at vinkelen på bakakselen mot mellomakselen bare blir bedre. Vil ikke tro du trenger gradkiler ved bruk av lenger sjakkel.

Men vinklene skal være like oppe ved kassa og nede ved akslingen. Kjøp deg en vinkelmåler på biltema og mål vinklene i kryssene oppe og nede og prøv å få de så like som mulig..

sivrt
09-26-2008, 10:31
Her er et bilde av hva jeg mener med vinklene..

Amund
09-26-2008, 15:18
Her er et bilde av hva jeg mener med vinklene..

nr. 4 er like bra som nr. 2, selv om amerikanerne ikke tror på det... :wink_animate:

slimjim
10-02-2008, 09:00
Hei Jeep-entusiaster :-)

Har noen noen tips for type hevesett, pris og hvor jeg bør handle det? Selv bor jeg i Oslo-området.

Jeg har handlet endel deler fra USA, og jeg er veldig fornøyd. Myyye billigere, det tar vanligvis under 14 dager før jeg har varene levert på døra, og det koster ikke allverdens i frakt heller...

Roxy
10-29-2008, 12:30
Men leverer noen fra statene hevesett på rundt 3" med tüv-papirer da?
eller noe annet så en kan få det godkjent?

sivrt
10-29-2008, 17:36
Du får ikke hevesett fra statene med sånne papirer. Er andre krav der borte, dvs ikke krav. Skal du ha settet i vognkortet må du nok handle det i norden eller muligens Tyskland. Det absolutt enkleste er å handle dette i Norge, da får du oppfølging og god service også..

Roxy
10-30-2008, 09:25
ja regna med det, og god service betyr også mye. Et annet spørsmål.. jeg har 2,5" ome på cherokee`n min nå, med 2"bb og kappe til og sette på bushw. vil jeg da få plass til 33" uten at det subber for mye?

Roxy
10-30-2008, 09:27
pokker jeg får ikke redigert innlegget mitt.. det jeg mente var:

ja regna med det, og god service betyr også mye. Et annet spørsmål.. jeg har 2,5" ome på cherokee`n min nå, med 2"bb og kappe til og sette på bushw. vil jeg da få plass til 33" på 10" rockcrawler felger med -44 i inpress uten at det vil subbe for mye?

Tommy
10-30-2008, 09:31
pokker jeg får ikke redigert innlegget mitt.. det jeg mente var:

ja regna med det, og god service betyr også mye. Et annet spørsmål.. jeg har 2,5" ome på cherokee`n min nå, med 2"bb og kappe til og sette på bushw. vil jeg da få plass til 33" på 10" rockcrawler felger med -44 i inpress uten at det vil subbe for mye?

Gå til edit og trykk "go advanced" Da får du redigert.....

Roxy
10-30-2008, 10:24
aha.. :smile: takk Tommy, ellers fikk jeg ikke lagret endringene jeg gjorde..

Roxy
11-07-2008, 10:11
ingen som kan svare meg på heve spørsmålet mitt?

Rocker
11-08-2008, 12:10
Vet ikke 100% på det med 33" dekk.
Vurderer med tid og stunder å sette på 1,5"bb, jeg også, men vurderer 32"

Er garantert noen her som vet dette, bare de ser spørsmålet "vårt" Thefinger

sivrt
11-19-2008, 15:42
Et annet spørsmål.. jeg har 2,5" ome på cherokee`n min nå, med 2"bb og kappe til og sette på bushw. vil jeg da få plass til 33" på 10" rockcrawler felger med -44 i inpress uten at det vil subbe for mye?

Ja det burde gå greit. Var det Nils hadde på "Rødhette" før den siste oppgraderingen. Du kan kappe i BW`ene også hvis du ønsker mer flex, ligger bilder i min garasje på hvordan jeg gjorde det.

Beklager sent svar men er uten pc for øyeblikket..:pissed: