PDA

View Full Version : Oljeproblem på bakaksling,'95 Cherokee

jan terje
09-15-2008, 19:22
På Arctics fars ellers velbevarte '95mod. Cherokee har det oppstått ett lite olje problem på bakakslingen.
Oljen spruter ut av piniongen. Har kjøpt ny simmering, men etter diskusjoner med Vier kom vi frem til att var den gåen burde det lekke og ikke sprute.
Det kan ei heller kjennes noe unormal slark.
I dag tok jeg av lufteslangen og den var tett. Spørsmålet er da om tett lufting kan gi såpass trykk att oljen spruter ut?
Noen som har vært borti noe lignende?

Chevy-Sheriff
09-15-2008, 19:43
Spørsmålet er da om tett lufting kan gi såpass trykk att oljen spruter ut?

Ja det kan det. Når olja blir varm, blir lufta inni akselen oppvarmet.
varmm luft tar mer plass enn kaldluft, og vil presse seg ut ett sted.

Når du bytter pinion pakkning:

Merk på muttern/pinionenden eksakt hvor den sitter.
Når du monterer tilbake, drar du muttern 2mm over merket.

Gi Gass
09-15-2008, 19:45
Første jeg tenkte på når jeg begynnte og lese tråden var luftingen.. Ja, tett lufting kan få oljen til og sprute ut letteste vei. Ikke uvanlig at oljen i diffene begynner og koke på banebiler med mye effekt. Du kan je varme opp 1,5 liter olje fra 10 til ca 60grader, og måle volumet på nytt :smokin:

Vier
09-15-2008, 19:54
Ja det kan det. Når olja blir varm, blir lufta inni akselen oppvarmet.
varmm luft tar mer plass enn kaldluft, og vil presse seg ut ett sted.

Når du bytter pinion pakkning:

Merk på muttern/pinionenden eksakt hvor den sitter.
Når du monterer tilbake, drar du muttern 2mm over merket.

Jeg tror jeg henger meg på Sjeriffens 2mm-tips. Pluss loctite av den typen som kan løsnes igjen.
Men siden du nå har fått bekreftet at luftingen var tett tror jeg at jeg hadde valgt enkleste løsning på kort sikt, nemlig som vi snakket om bare fylle olje og se om simmeringen holder tett. Hvis den ikke er tett har det bare kostet er par liter olje likevel. Og hvis den er tett har du spart deg for mye arbeid...

jan terje
09-15-2008, 20:04
Takker for svar, og tester ut Viers løsning en uke.
Kan legge til att det er en drittløsning Jeep har på bremsene bak, MEN alle andre biler burde kopiert Jeepens bremser forran!
20 minutter på skifte av kalippere og bremseskiver.

Gi Gass
09-15-2008, 20:37
MEN alle andre biler burde kopiert Jeepens bremser forran!

Fy!! Gå og vask munnen din med såpe, og gå umiddelbart tilbake til og skru på en Toyota. Tydeligvis lenge siden, når du kan komme med en slik påstand Thefinger

Gi Gass
09-15-2008, 20:39
Så lenge?? Ja, men det inkluderer vel røyk og kafftpauser?? :smokin:

Chevy-Sheriff
09-15-2008, 20:54
alle andre biler burde kopiert Jeepens bremser forran!

ammmerikansk vettu....særdeles god kvalitet....:smokin:

Jeg bruker 15 min på kalyppso og skive på Chevroletten......og det inkl. 10 min kaffipause, 10min surfing på Pirate4x4, 2 pils og en halvtimes lunch.......:beer:

jan terje
09-15-2008, 21:01
Fy!! Gå og vask munnen din med såpe, og gå umiddelbart tilbake til og skru på en Toyota. Tydeligvis lenge siden, når du kan komme med en slik påstand Thefinger

Legg merke til att jeg ikke sier de er bra, men veldig enkle å bytte...

Amund
09-15-2008, 21:16
Det som skjer er at pinjongen kaster olja rundt når den går rundt, du mener at det er oljetripe oppi 'taket' ? Eller har du sett at den faktisk spruter, i såfall må jeg gå skolen på nytt tror jeg... :idea:

jan terje
09-16-2008, 09:02
Det som skjer er at pinjongen kaster olja rundt når den går rundt, du mener at det er oljetripe oppi 'taket' ? Eller har du sett at den faktisk spruter, i såfall må jeg gå skolen på nytt tror jeg... :idea:

Nei jeg har ikke sett att oljen spruter ut, men det er som du skriver blitt kastet opp i "taket".
Ender vel med bytte av simringen tenker jeg. Under bremsetest i går oppsto det en knekkelyd. Kansje ble bremsene så bra att hjulopphenget holder på å bryte sammen, att "nesten" svigers vil oppleve att akslingene står igjen og karrosseriet fortsetter?
Når det gjelder disse bilene må jeg innrømme att det må være en fin hobbybil. Ser med økte bensin/diesel priser att de selges meget overkommelig. Med ett sett Toyota akslinger bør de tåle litt bruk også....

Gi Gass
09-16-2008, 15:48
ammmerikansk vettu....særdeles god kvalitet....:smokin:

Jeg bruker 15 min på kalyppso og skive på Chevroletten......og det inkl. 10 min kaffipause, 10min surfing på Pirate4x4, 2 pils og en halvtimes lunch.......:beer:

Jøss, blir du så full av 2 pils, at klokken går helt i ball?? Thefinger