PDA

View Full Version : KM og SC #1

supersvein
04-19-2007, 18:54
Sesongen er i gang og vi har unnagjort 2 spenstige konkurranser i AOK.
Det har før sesongen vært svært delte meninger om det nye regelverket for Sørlandscupen, som ble brukt under begge løpene sist helg.

Nå ønsker vi tilbakemeldinger...
Ris og ros viderebringes til førskommende styremøte, gi oss gjerne hint på hva som kan gjøres anderledes/bedre.
Og bruk avstemmingen - hvor bra var konkurransene totalsett (en sum av regelverk, løyper, dømming og gjennomføring) - skala 1-6 (6 er best).

Tommy
04-19-2007, 21:03
Heisann
Her er mine erfaringer..
- Ting gikk seint
Det har gått seint med den andre metoden også, men at vi ikke er ferdige med kjøringen før kl 19.00 på søndagen er rett og slett ikke bra.. takk for at været var bra..

- Dette er slik det fremstår nå en kjøremåte som ikke oppfordrer til å prøve.
Et godt eksempel er Johan i andre seksjon på Søndagen der han får 221 prikker, hadde han bare kjørt inn i seksjonen og stoppet så hadde han fått 200 prikker. minner om at Pål slo Johan med en prikk.

- Metoden krever mere folk.

- Uoversiktelig
Slik dette fungerer nå så er det tilnærmet umulig å følge med på hvordan de forskjellige ligger ann. En speaker her hadde ikke hatt en sjanse til å følge opp med resultater.

På pluss siden vil jeg si at banene ble skikkelig morsomme, selv om de kanskje var litt i lengste laget.
Det skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg..
Stå på!!!

Blesvik
04-19-2007, 22:00
Jeg tror ikke den nye kjøremåten gjorde at det tok lenger tid, vi må bar komme igang tidligere!
Syntes faktisk dette gikk overraskende greit, men opplegget krever at man rullerer på startrekkefølgen!
Jeg var heldig i Proto og trakk siste startnummer men jeg satset ikke noe mindre av den grunn.
Men tenk hvis jeg f.eks. også hadde kjøpt bil av Lars Dahl og vi alle kjørte under like forutsettninger, da kunne jeg dratt stor nytte av start nummeret og "safet" i land en seier.
Rulleringen er såre enkel, kan Formulafolket klare det børde det ikke være noe problem for oss heller.;)

jan terje
04-20-2007, 06:12
Den største feilen kan slåes fast uten å ha vært til stede:

SC med sin gamle kjøremåte, og som det antydes over, og sin nye kjøremåte tar tid.
Da er det totalt ubegripelig å forstå hvorfor Klubbmesterskapet ble kjørt lørdag, og SC på søndag.
SC har tilreisende førere som har lang vei hjem. Dette må arrangøren tenke på.

supersvein
04-20-2007, 08:08
Den største feilen kan slåes fast uten å ha vært til stede:

SC med sin gamle kjøremåte, og som det antydes over, og sin nye kjøremåte tar tid.
Da er det totalt ubegripelig å forstå hvorfor Klubbmesterskapet ble kjørt lørdag, og SC på søndag.
SC har tilreisende førere som har lang vei hjem. Dette må arrangøren tenke på.

Jeg vil egentlig ikke kommentere tilbakemeldingene speielt i denne tråden, ønsker heller å viderebringe konstruktive kritikker og forslag videre til styret, men det er noe kan jeg redgjøre for med en gang.

SC's gamle kjøremåte er noe et samlet styre fortsatt ønsket å gjennomføre, og vi ville heller ikke kunnet skaffe funksjonærer/dommere til å kjøre flere seksjoner samtidig med nytt reglemang (krever også opplæring).
Det er flere virkemidler vi kan og vil ta i bruk for at det nye reglemanget ikke nødvendigvis skal ta lengre tid enn alternativene (det ble bl.a kjørt med 4min per seksjon).

At SC ble kjørt på søndag denne gangen er en liten tabbe som jeg personlig :o må ta ansvar for, men det at SC kjøres på søndager er forøvrig slik det tradisjonelt kjøres. SC har svært få tilreisende førere (1 av 31 ved denne anledningen), og tidligere år har vi hatt flere tilreisende til KM (som ble kjørt på lørdagen).

- - -
Kom igjen folkens - vi ønsker fortsatt flere stemmer og tilbakemeldinger
(13 stemmer av 93 besøkende i tråden så lang) :(

Blesvik
04-20-2007, 08:14
SC har så vidt jeg vet alltid vært kjørt på søndag;)

jan terje
04-20-2007, 08:18
Vil/ville ikke starte en debatt om kjøremåte Svein og Pål.
Denne helgen var spesiell, og det ville vært naturlig å bytte disse løpene.

supersvein
04-24-2007, 09:17
Det var godt med både deltakere og publikum denne helgen, så vi hadde håpet på flere besvarelser på denne undersøkelsen.
Kun 2 dager til undersøkelsen stenges...

supersvein
04-27-2007, 08:32
Avstemmingen er nå avsluttet. Dog skuffende antall besvarelser, er tilbakemeldingene positive – og faktisk bedre enn forventet. Vi jobber videre og Sørlandscupen skal bli enda bedre !!

Noen tilbakemeldinger fra styret...
1) Ting går for seint.
Dette er vi klar over, men likevel kan det nye regelverket bare delvis ta skylden for dette. Det er flere virkemidler vi kan bruke for mere smidig gjennomføring, og noe ser vi nok allerede kommende helg.
Som Pål nevner, så MÅ vi bli flinkere til å følge programmet som er satt opp og starte konkurransen til planlagt tid.

2) Kjøremåten oppfordrer ikke til å prøve.
Et eksempel av over 170 gjennomføringer (iløpet av helgen) ved Johan’s 221 prikker må vi kunne leve med. Dette vil nok tilhøre sjeldenhetene, og kan kun slå ut slik ved de tilfeller en bil ikke på noe vis kommer forbi port 1. Resultatlistene forøvrig viser i større grad at de som prøver, og kommer lenger i seksjonene blir belønnet for det.

3. Metoden krever mere folk.
Dette er helt åpenbart og den størst utfordringen med dette regelverket. Gjør det enda viktigere å ta vare på lojale og nye funksjonærer.

4. Uoversiktelig
På godt og vondt så blir det uoversiktelig. Alle førere vil alltid ha mulighet til å ha kontroll på sine prikker, men det kan være vanskeligere å holde styr på konkurrentenes prikker. Gjør det noe?
...det vil ta bort muligheten til å ”sikre seg inn til en plassering,” men heller føre til at enhver fører først og fremst må konsentrere seg å kjøre så godt om mulig selv.

5.Morsomme seksjoner.
Dette synes vi er en av de beste tingene ved nytt regelverk, det gir flere muligheter for banebyggere, og forhåpentligvis enda mer underholdende kjøring. Hyggelig for oss som arrangør at dette ikke krevde noe mer tid eller resurser enn tidligere.

6.Rullering på start-rekkefølgen.
Dette blir ikke aktuelt i årets Sørlandscup.
a) Styret er enige om at rullering eller ikke rullering skal gjennomføres likt i alle cuprundene for å få rettferdig resultat.. Vi må ha stabilt mange nok deltakere til at rullering er gjennomførbart før det blir aktuelt.
b) I eksempelvis formula har de en brøkdel av vårt deltakerantall fordelt på kun 2 klasser og på langt nær så mange biler som kjøres av flere førere. Dette er viktige faktorer på våre arrangement for at løpet gjennomføres smidig og uten forsinkelser.

7.Startrekkefølgen gjør at de med sene startnummer kan ’sikre’ inn til god plassering.
Som regel skal en uansett måtte gjøre en god gjennomføring for å få god plassering.
Uansett kjøremåte vil en alltid kunne se at førere ved noen tilfeller kan ’sikre’ seg i noen seksjoner/løp, dette ser vi jo også i Norgescupen. Forøvrig vil punkt 4 også føre til at det vil være vanskeligere å ’kjøre på andres resultater.’

Vi håper dette ga noen svar på hvordan dette skal bli fremover. Husk at både førere og vi som arrangør for hvert løp vil lære oss bedre å håndtere dette reglemanget, noe som vi tror vil være med på å gjøre Sørlandscupen enda bedre.
Nå er det ny gjennomføring med dette reglemanget allerede på førstkommende søndag, og vi gleder oss til å ta fatt på utfordringen med enda flere biler til start !

Mvh
Svein
v/Styret, AOK

Tommy
04-27-2007, 15:57
En liten kommentar til punkt 4...
Jeg driter forsåvidt i om førerene har oversikt.. jeg er mere interresert i at publikum skal finne dette givende og ha en viss oversikt.. nå får vi se denne helga da JT skal være speaker hva som skjer...