PDA

View Full Version : Write-up : Montering av Tom Woods SYE på NP242

sivrt
09-20-2008, 00:24
Her finner dere en liten monteringsanvisning jeg laget i min garasje på Tom Woods SYE kit til NP242 fordelingskasse. Dette settet fungerer sikkert på alle slike kasser, men dette er montert i min XJ med `95 kasse.

Håper det kan være til hjelp for noen som lurer på å gjøre det samme med sin Jeep. Det var utrolig enkelt og man trenger ikke være altfor mekanisk anlagt for å få til dette selv..

Link til siden der dette finnes:
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?p=99890#post99890

Rocker
09-21-2008, 18:05
Hva er fordelen med et sånt SYE-kit da sivrt, i forhold til originalt?

Mvh
Rocker

sivrt
09-21-2008, 22:29
SYE kit er et Slip Yoke Eliminator kit. Dvs at man fjerner den orginale hylsen som glir ut og inn av fordelingskassen og erstatter den med en fast monteringsplate eller fast yoke. For at det skal funke må man ha en ny mellomaksel med teleskop sånn som foran. Disse akslene leveres med dobbelkryss oppe ved kassen slik at vinklene på kryssene blir mindre.
En orginal mellomaksel har bare et kryss og det vil få veldig stor vinkel ved mye heving. Dette gjør at det oppstår vibrasjoner under kjøring.

Når dette burde monteres kommer an på bilen. F.eks vil en Wrangler trenge SYE ved mindre heving enn en Grand Cherokee siden mellomakslene er lenger på en Grand og vinklene vil da være proporsjonalt med heving vs lengden på akselen..

Rocker
09-21-2008, 22:34
Takk sivrt :)

Det var veldig oppklarende.

Mvh
Rocker