PDA

View Full Version : 413 hilux akslinger.

banjin
04-20-2007, 10:58
hei.
lurte på om hvordan det er med feks å godkjenne 413 med hilux akslinger. hvordan stiller synet seg til det i norge. vis alt er godkjent sveist og gjort ordentlig. noen som har testet det.
og noen som vet hvordan det er å få godkjent det eventuelt i sverige. om de i sverige tillater 413 med hilux akslinger.

banjin.

Bergum
04-20-2007, 12:38
Svenskene tillater det.
Der får du enkeltgodkjenning på de....
Den på bildet under har det, samt V8'er og luftfjærer......

ShuDuck
04-20-2007, 12:47
Lurer litt på hvorfor du skal ha toyota-akslinger på en bil med skilt :) For hvor store dekk skal du ha? 33" ? eller 35" ?
trenger du mer stabilitet så ville jeg heller ha gått for samurai-akslinger. De får du innmat til så de tåler fint 33" ++.

Og så er det vektforskjell.. og klaringa til diffen, den er langt mindre på en hilux enn på en zuki

Svenskene må vel bygge om bilene såpass mye at det blir sett på som et nytt bygg og ikke en ombygging. Da kan de få en godkjenning av bilen som en amatørbygd bil. Hvertfall slik jeg har forstått det

Geared
04-20-2007, 14:20
Jeg kan anbefale Sammy aksler, bilen ble mye bedre å kjøre langs veien (da treffer den sporene etter andre biler). Sammy akslene er 80 mm bredere enn 413 akslene.

banjin
04-20-2007, 15:58
hvorfor. sa da vel aldri jeg skulle ha det. nyskjerrig mest pga utfordringa det byr på. hvilke muligheter man har.

bergum: har du noen link eller annet til den sukin der så man kunne sjekket det mere ut.

sammy aksler. vel. klart jeg ville foretrukket det. det er jo tilgjengelighet på de da. har en liten annelse om at det ikke er det letteste å få tak i. på huggerier rundt finnes det jo omtrent ikke noen av de.
har en 413cab og henter til uka nu en 410 pickup. tenkte en av de kunne vært artig kanskje å gjort litt mere med.

banjin

Bergum
04-20-2007, 18:27
Desverre ikke.
Ring 4wheel drive og spør etter det bladet med Beowoolf i, så får du kjøpt det.
Det er Martin, Redaktørens bil...

ShuDuck
04-20-2007, 20:17
Var et sett samuraiakslinger til salgs for ikke så lenge siden, mulig det er til salgs enda. Er sikkert mulig å godkjenne en SJ med de akslingene da samuraien er så og si lik. En trenger vel en godkjenning av økt sporvidde hvertfall :confused: Om du bygde opp en pickup med skilt så ville du hatt en veldig skjelden bil :)

banjin
04-20-2007, 21:25
Var et sett samuraiakslinger til salgs for ikke så lenge siden, mulig det er til salgs enda. Er sikkert mulig å godkjenne en SJ med de akslingene da samuraien er så og si lik. En trenger vel en godkjenning av økt sporvidde hvertfall :confused: Om du bygde opp en pickup med skilt så ville du hatt en veldig skjelden bil :)

va mener du med bygget opp en pickup med skilt, sjelden hvordan da?
tenker du da med samurai akslinger og slikt.

den jeg henter er en 410 pickup. er ikke sikker på model. det er ikke så intressant. bilen er tilnærmet strøken litt rust flekker og slikt men men.. grei bil faktisk. ser helt grei ut også. motor gikk som en klokke. bare å starte å kjøre den.

banjin

ShuDuck
04-20-2007, 23:38
Det jeg mener er at det er ikke mange picuper som er heiset, større hjul osv og som fortsatt er lovlige på vei. En pickup med lite rust :eek: sikle

banjin
04-21-2007, 01:27
det jeg fant av rust på den var lakk på forskjerma som var flaket av, altså kun overflate rust. ikke no problem det. og større hjul med litt mer hadde jeg da tenkt meg. bare jeg finner noen så. tenkte å gå for 30x9,5 og vis mulig på 16" felg. men man får se etter vært. bilen er ikke kommet hjem enda så. og planene om va man blir å gjøre med den etter vært kan forandre seg ganske mye.
sikla ganske mye når eg så den bilen. var ikke no problem å bestemme meg.
har en liten forkjærlighet for disse bila. har hatt for endel år siden en 410 som var heva og slikt. og fikk ett forhold til disse.
dessuten i dag lengre produseres jo ikke biler som man virkerlig kan bruke i terrenget. vel er jo SUV da nye. men er liksom ikke slike man går ut i skogen og leker med.nye SUV er nesten som en motetrend i dag. hytteracere vil eg si for folk som har asfalt frem til hytte døra omtrent. sjarmen med 4x4 blir liksom noe borte i nyere 4x4. syns de fra midt 80 og begynnelse av 90 er perfekt. spesielt suzuki. grei lett bil og holde på med og man trenger ikke bry seg veldig om no skjer med bilen.
dessuten jevnlig igjenom vinteren har eg sett folk med nye 4x4 som kjører etter veiene,slike typisk mann med hatt opplegg. 4x4 skal de ha men bruke de kan de ikke. da tenker eg på på godt vinterføre når man er ute å kjøre, fremst så ligger det en nyere 4x4 og sinker traffikk under fartsgrense. skal man forbi er det omtrent umulig slik de kjøre. egentlig skjønner jeg ikke va slike folk skal med 4x4 når de knapt kan bruke det og i løpet av vinter har de knapt bruk for drift på alle hjul og sommer blir den jo ikke brukt til noe nyttig,men men.må jo si jeg kjører piggfritt og hittil med forhjulstrekk kun og enda ikke stått fast igjennom vinter. men hva har slike folk egentlig å gjøre i de bila når de ikke tør bruke de.stortsett gjennom vinter har man da greie vinterveier i norge.i allefall nordpå.
men ser jo både fordeler og bakdeler.uansett. det plager ikke meg. måtte bare si det. og heldigvis er det jo tross alt sommer nu så det er bare å vente på å få bila fiksa og kommet seg i skogen og lekt litt.

banjin

btw:vis noen har noen greie billige felger 7 el 8x15 liggende og har lyst å bli kvitt så er eg i utgangspunktet intressert.