PDA

View Full Version : Rocker`s Garasje

Pages : [1] 2

Rocker
09-25-2008, 19:51
Fant ut at jeg måtte skrive en "introduksjon" til garasjen min :smokin:

Kjøpte denne bilen siste dagen i mai, av en kar som jobba på Norsk Tipping på Hamar:eyemouth:

Grunnen til at jeg ville ha en 4wd var i utgangspunktet at jeg har fått ødelagt 2 biler på denne veien opp på fjellet her jeg bor, på ca3 år.
Så først mest på Chevy K5, men de var nå litt gamle, og de som var fin kosta for mye.
En ting var ihvertfall klart fra begynnelsen, og det var at det skull være amerikaner.
Helt tilfeldig så jeg bilen "min" på finn.no en dag jeg satt å rota rundt innpå der.....
Bare visste at det var bilen MIN, så jeg ringte fyren og spurte/gravde litt....10-15 min senere sa jeg til han at jeg kommer om ei uke-
Fint sa han, og jeg henta den etter ei uke å hehe.

Mange planer dukkr jo opp i hodet når man ser på de andre lekre bilene innpå her, men jeg er desverre pensjonert :( så jeg får ta tida til hjelp.
Tid er gratis, drømmer likeså, og begge deler har jeg nok av.

Ting som MÅ gjøres er:
Skifte av styre-demper( som jeg måtte utsette intil videre i høst)
Overhale bremser fram og bak
Fjerne overflate-rust på understellet og tectylere eller Ovatrol(hmm....)
Rense kjøle-anlegget
Skifte ALT av oljer til våren
Nye tennings-deler
+noe annet småpusk.

Som sagt...drømmer er det plenty av, men lite kroner :(
Kjøpte hus på 300 kvm for 2 år siden, så der går endel kroner+ kjøpt mere tomt av naboen i høst, så.......

Vell, tiden vil vise, så ting jeg gjør kommer i tråden her...etterhvert :smokin:
.................................................. .................................................. ..

Det første jeg skreiv her i garasjen var ihvertfall:

Jeg har kjøpt nytt batteri i dag.
Dyrt som F.., men sikkert bedre enn biltema batteri Thefinger

Kjøpte dette (http://www.bergenbatteri.no/startbatt01.htm) hos Bergen batteriservice

Mvh
Rocker

Rocker
10-01-2008, 00:03
I dag har jeg vært under bilen og pressa "grease" inn i de 9 niplene jeg fant under der.
Har jeg fått med meg alle da?

Det var en slik "belg" som var ødelagt.
Hvor får man kjøpt ny sånn?

Mvh
Rocker

sivrt
10-01-2008, 00:34
Grattis med ny garasje da, Rocker..:beer:

Må vel få inn noen bilder av vogna her etterhvert..Thefinger

De belgene du nevner, er det de på styrekulene du mener da?

Rocker
10-01-2008, 01:08
Takk takk sivrt :)

Har ikke kamera, så får sette inn et bilde slik den var da jeg kjøpte den.
Det er montert Bugshield og Windshield og samme på bakluka + sota bakre side-vinduer ( som ikke ble 100%) og 30" dekk på de felgene på bildet under her + 2,5" OME hevesett.
Markeringslysene er lakkert svarte og de "pynte-stripene" rundt hele bilen har jeg fjerna også.
F.. at man ikke har tilgang på kamera altså :pissed:

Ja altså...når man står foran vogna, så er det den belgen som er nederst til venstre av de tre på det staget der...som sikkert er styrekulene ja :eyemouth:

Mvh
Rocker

sivrt
10-01-2008, 11:02
Den belgen nederst på passasjersiden er en styrekule ja. Den belgen er ikke helt tett i utgangspunktet den. Den fungerer egentlig bare som en kopp over kulen.
Vet du får et sett med sånne "kopper" i rød polyurethan hos 4wd.com til alle kulene der fremme til en rimelig penge. Hvis ikke, finnes det sikkert en XJ på en hugger en vei der du kan plukke den av..
Evnt kan du høre med Amerikanske bildeler i Halden eller Klintberg & Way i Asker om de selger de løst.

Rocker
10-01-2008, 11:07
Takk Sivrt.

Da tar jeg en tlf. til Amerikanske bildeler jeg :)

Mvh
Rocker

Rocker
10-01-2008, 11:22
Setter inn noen bilder av elendig kvalitet.
Dette var akkurat før kameraet tok kvelden for godt i sommer.

sivrt
10-01-2008, 12:06
Flott XJ! Ser jo helt strøken ut den der..

Rocker
10-01-2008, 12:19
Takk for det sivrt :D

Joda, den er vell ikke så verst, men som alle vet, så ser bilene finere ut på bilde enn i virkeligheta hehe.
Men jeg er fornøyd jeg...lite rust ihvertfall, og det er jeg glad for.
Skal ha full pakke tectylering til sommeren når skattepengene kommer, så da blir det kjempebra.

Har bestilt ny styre-stabilisator, da den originale er tydelig sliten.
Denne koster bare 2-300 mere enn en vanlig standard demper, så jeg går for den :D

Melding fra S.Stolen om demperen:
"Har diskutert med vår Off Road mann og han mener at 4way kan være et godt valg, spesiellt sammen med hevesett og større hjul som forsterker følingen på rough vei, prinsippet er at istedenfor original som kun aktiveres gjennom treghet i demper har denne i tillegg utenpåliggende fjær som jobber aktivt for å hele tiden bringe rattet i senter.
Forstår at denne patent har fått priser for sin konstruksjon."

sivrt
10-01-2008, 14:00
Sånn styredemper har jeg ikke sett før gitt.. Den var cool, ser ut til å funke også. Litt vanskelig å se hvordan denne monteres men...

Du får komme med en evaluering av den da når den er montert og testet..

Rocker
10-01-2008, 14:12
Yess, will do :)

Prøver meg på å skifte foringer på vindusviskerne framme.
Har tatt av viskerne og dekselet over mekanismen, men skjønner ikke hvordan jeg får ut greiene...

Noen tips om det?

Fant noe greier her (http://www.offroad.no/forum/Hva-har-du-gjort-med-Cher-t92323.html&st=60), men ingenting om å ta greiene ut.

sivrt
10-01-2008, 14:41
Det sitter en skrue eller to i motorrommet (11mm) som må løsnes, muligens også et par stk under dekselet du har tatt av. Når jeg har byttet dette har jeg tatt ut mekanismen med motoren på. Det går men er litt trangt å få det ut. Mener jeg flyttet alt over til den ene siden før jeg vippet motsatt ende ut.

Rocker
10-01-2008, 14:45
Hm...mulig jeg har prøvd meg på feil skruer da:laughing:
Ok, får gå ut å prøve på nytt...etter at regnet har stoppa :pissed:

Rocker
10-01-2008, 19:13
Bah...ble akkurat opphold før mørket senket seg over dalen her, men fikk i hvertfall satt på "Pirate4x4.no"-merkene på siderutene...det ble veldig stilig :eyemouth:

Rocker
10-01-2008, 21:35
Glemte visst å skrive i posten lenger opp her, at jeg har montert CB-radio: Danita 3000 Multi, og så hjalp Gi Gass meg å montere/stille inn antenna på taket: Alan S9 Plus.
Åsså har jeg kjøpt Cd-spiller selvfølgelig...mangler bare 3-veis 8" i bakluka, så blir det montering av framsystem også :smokin:

Et elendig bilde av monteringa.

sivrt
10-01-2008, 22:33
CB må man ha, he he.. Ikke for å flame her men, mic`en ser ut som den er montert litt langt borte fra førersetet. Blir ikke det litt tungvint når det er mye prating?

Har selv montert min rett over sigarettenneren, det funker helt topp. Trenger ikke holde mic`en i hånda for å bli hørt heller, bare å trykke og prate.. Åssen e monterte min mic kan du se på side 11 i min garasje hvis du lurer..

Rocker
10-01-2008, 23:31
Tja, er lang i arma vet du Thefinger

Neida...er sikkert rett som du sier, men har ikke prata med noen enda på den der...bor jo langt inni fjordene her, og man ser sjelden og aldri offroadere, eller noe som ligner en gang, her i området, så....
Dessuten tror jeg rekkevidden er MEGET begrenset her i området også :(

Har faktisk enda ikke sett en bil med orntli antenne, utenom Gi Gass sine biler/prosjekter heller :shaking:

Har bare hørt noen trailer-sjåfører bable på polsk et par ganger......

Rocker
10-02-2008, 16:49
SÅNN :smokin:

Da var foringene skifta på vindusviskerne mine.
Funka som en DRØM gjorde de.
Nå skal bare drittværet komme...er klar jeg nå Thefinger

På min bil var det ikke noe skrue i motorrommet nei...
"Min" skrue sto på sida av visker-motoren, godt skjult under gummi-beskyttelsen til motoren.
Da jeg fant den, var det jo bare kos hele greia :grinpimp:

Rocker
10-09-2008, 14:49
Nå har jeg herja under bilen mellom regnbygene i flere dager og finner ikke noe feil mtp vibrasjonene jeg plutselig har blitt plaga med :(
Har konkludert med at det er det ene bakhjulslageret som er på tur å gi seg, så det blir skifting på begge sider bak, så får man håpe det ordner seg.....:smokin:

Rocker
10-10-2008, 22:10
Da har jeg endelig fått ordna meg nye lykter.
Blir godt å røske av de Biltema-greiene som var på bilen fra før.
Her (http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/?z=2&a=216)er lyktene ihvertfall.
Vet ikke hvor bra de er da, men jeg ble lovet sinnsykt mye bedre lys enn de jeg har, så da er jeg fornøyd :smokin:

Edit: Lyset var knallbra det... med 100w pærer :smokin:

Rocker
10-12-2008, 14:12
Tenkte jeg skulle få heva bilen litt til jeg :eyemouth:
Hva trenger jeg av deler i tillegg til "budget boost (http://www.quadratec.com/products/76190_803.htm)" da?

Edit:
Må transfer senkes, bremseslanger forlenges, stag eller noe?
Kanskje det finnes en "write up" på dette et sted?
Blir da OME 2,5" + BB 1,5" = 4" :eyemouth:
(Ja, jeg har sett på alle Jeep-innlegg her på pirate)

Rocker
10-15-2008, 19:03
Da har jeg vært i Ytre Arna og fått sveisa og fixa 2 hull bake på bilen min.
Var et på hver side...kun fordi man ikke har skvettlapp på...det bør man visst ha.

Tusen takk til Tommen som sveisa og ordna:smokin:

Rocker
10-23-2008, 19:49
Da har jeg vært på PKK, men det var ikke noen nedtur.
Litt slakk i venstre hjullager, stor slark i kryss på mellomaksel, litt rust på bremserør høyre fram, og begge sider bak...that`s it :smokin:

Tro hva dette koster i deler da :question:

EDIT: <600,- :smokin:

Rocker
10-26-2008, 18:06
I dag har jeg stått under en svær parasoll pga. regnet, og montert lysforsterker-sett på bilen.
Gule pærer i hovedlysene på 100/80w også....:eyemouth:
Ble råbra lys på kjærra altså :smokin:

Rocker
10-27-2008, 16:27
I dag har jeg vært og kjøpt nipler til de tre bremserørene som må byttes + krysset til mellom-akselen.
Det kom totalt på 570,-

Da var det bare å få mekka det på plass :eyemouth:

sivrt
10-29-2008, 16:39
Til info får du luftenipler i tomme gjenger på Biltema, veldig billig også.

Rocker
10-29-2008, 18:46
Flott

Rocker
11-06-2008, 20:54
I dag fikk jeg EU-godkjent bilen min, etter å ha skiftet 3 bremserør sjøl i går, og verkstedet skifta mellomakselkrysset i dag (har ikke presse sjøl...enda)
Var kun 2 stk enere(skiltlys bak og 1 parklys) som jeg glemte å skifte i farta...:smokin:

sivrt
11-07-2008, 07:10
Hva brukes de til da...lufte-nipler?

Lufte bremsene med....

Kryss kan du bytte selv uten presse. Jeg bruker bare 2 piper med forskjellig dim, en vannpumpetang og en håndslegge (1kg)
Pipene skal passe akkurat på utsiden av koppene på krysset og akkurat på innsiden.

Rocker
11-07-2008, 10:43
Luftenipler :idea: selvfølgelig....hehe

Ahh...greit å vite til neste gang...må kjøpe meg ei sånn slegge og skrustikke jeg da :smokin:

Takk sivrt :wink_animate:

Rocker
11-14-2008, 12:39
Sånn ja...:smokin:
Da var den satans muttra på bakhjulet fjærna, vinterdekk montert, nytt panserlås montert....
Mangler bare parklys-pære og skiltlys-pære nå, så er bilen min 100% = :idea:....:beer: :eyemouth:

Rocker
11-24-2008, 11:56
Har vært litt opptatt i det siste, da jeg driver og bygger stue-pc fra scratch, men har fått ordna litt småting....

Har lagd nytt batteri-feste, altså den s-stanga over batteriet, i aluminium..det ble fint :smile:

Kjøpt nytt: visker-armer fram/bak, dørstoppere h/v framme, skrapelister til høyre bakdør.

Kjøpt brukt: Takkonsoll m/ledninger, dekslene rundt framstolene, en speil-skrue jeg manglet, taklys bak...vurderer å kjøpe 3-puntsseler bak også...

Sånn...garasje oppdatert :eyemouth:

Rocker
12-14-2008, 17:41
Skjer lite for tida her.
Har ikke garasje heller og -3 til -6 er ikke akkurat mekke-temp :(
Driver å surrer litt med bakrute-viskeren, men det er også alt:eyemouth:

God Jul folkens>>>>>>:beer::beer::beer:+:beer::beer::beer::beer::beer:: beer::beer::beer::beer:Thefinger

Rocker
02-07-2009, 14:03
Hepp:smokin:

Nytt år og nye muligheter...og da kan jeg starte med å si, at bilen min er registrert som 90 mod, men det viser seg ved nærmere etterforsking at det faktisk er en 1995 mod:eyemouth:

Det har seg slik:
Første eier hadde brann i 90 mod han eide.
Han søkte derfor BT om karosseribytte.
Dette fikk han lov til.
Han importerte derfor en 1995 mod fra Tyskland i Des 1994.
Han monterte akslinger mm fra 90 mod på 95 mod og fikk karosseribyttet godkjent av BT.
Etter noen mnd. var det en person som ville kjøpe akslinger mm fra 95 mod, men i stedet for å selge dette, byttet han tilbake akslingene på 95 mod og solgte 90 mod-understellet istedet.

Dermed ble det fullstendig XJ Limited 95 mod, registrert som 1990 mod.

Morsom greie, å kjøpe en bil som 90 mod, åsså er det en 95 mod Thefinger

Rocker
03-03-2009, 14:08
Jaaiii:smokin:

Etter å ha lest innleggene til WCES (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=21813) i dag her på forumet, skjønner jeg ikke hvorfor jeg har kjørt rundt i vinter med trillebår-hjul på bilen min.
Ser jo faen ikke ut, dritdårlige dekk og dårlig komfort, på fjellveien heimat:eyemouth:

Kan de, kan jaggu jeg å....:idea:
Ut i morges og satte på 30" igjen, og kjørte meg en tur til Dale(nærmeste tettsted 2,5 mil en vei)
Hompetitten-tei...veien er SKIKKELIG dårlig nå :shaking: og her kjører folk på jobb og postbilen 2 ganger daglig...kjerrevei er vell beste sammenlikning :grinpimp:

Gøy for meg, verre for de andre Thefinger

Aldri trillebårhjul igjen ihvertfall....NEVER Thefinger

Rocker
03-19-2009, 21:24
I dag har jeg tatt av meg genseren og tråkka ut i bare t-skjorta.
Forbanna meg på at jeg skulle skjære til de skvettersene, så det så ok ut.
Etter litt måling fram og tilbake fant jeg ut at 3,7 cm på innsiden var passelig å skjære av...i ca 20 cm lengde, med start 1/3 nedpå "lappen".
Ser ut som det blir bra faktisk.

Nå lurer jeg på hva de skruene heter som Sivert bruker og hvor kjøpe de?

Hvor lang/kort skal den skruen være...den øverst til høyre der?
Jeg kommer en god del lengre inn til høyre med den skruen, pga jeg bare har originale breddere, så er det noe farlig bak den plata der som kan bli ødelagt?

sivrt
03-19-2009, 23:55
Jeg har bare brukt vanlige mm bolter med låsemuttere. Den innerste borret jeg et hull til gjennom falsen der platene møtes. Over falsen tror jeg ikke det er så lurt å bore gjennom da bolten vil komme inn i kupeen.
Jeg boltet de først fast til bredderne før jeg boltet den fast i falsen til slutt.
Til å henge de opp i kjetting har jeg brukt vanlige øyebolter fra Biltema, festet de med mutter på baksiden mot dekket og kappet av resten av bolten så den er flush med mutteren.

Rocker
03-20-2009, 00:03
Takker Sivrt :)

Da blir det Biltema på mandag...kjøpe rustfrie sånne jeg da.
Har helt angst på sånt som er/blir brunt etterhvert :shaking:

Tror det blir bra når jeg får de montert ihvertfall, disse lappene :smokin:

sivrt
03-20-2009, 00:06
Det blir nok bra vettu.. Du får slenge inn noen bilder når du er ferdig. Har ikke sett sånne skvettlapper på en XJ med org.breddere.

Har forresten bare sett de på 2 stk XJ med Bushwackere også da, Bgnor sin og min.Thefinger

Rocker
03-20-2009, 00:10
Skal prøve å få ordna noen bilder ja.
Lite bilder og mye blabla i garasjen min hittil, men må prioritere hus mm foran kamera :pissed:
Blir ikke rik av å være pensjonert akkurat :(

Rocker
03-24-2009, 13:37
Da har Sivrt vært så grei å legge ut link, så man kan finne ut hvilken modell man egentlig har.
Min var ikke 95-mod som første eier sa, men 1994-mod.
Var nå deilig å endelig få dette bekrefta til slutt :smokin:

Takk Sivrt :smile:

Jeep VIN decoder (http://jeep.avtograd.ru/VIN/vin_en.asp)

Madbutcher
03-28-2009, 18:23
Hvodan blei det egentlig med disse skvettlappene... skal dem på.. eller er prosjektet utsatt på ubestemt tid?:smokin:

Rocker
03-28-2009, 18:34
Ja, si det du....
Venter på skatte-oppgjøret....er litt sugen på breddere, og HVIS man får igjen litt, så skal de monteres lenger ut med breddere, enn uten.
Ser ikke poenget med å montere de 2 ganger, så venter litt til jeg.
Må vell være på vei fra ligningskontoret, de papirene snart....:pissed:

Rocker
04-01-2009, 23:14
Noen som har en slik speil-skrue til overs da?
Mangler en av de 3 som fester speilet til døra..........

Rocker
04-02-2009, 17:16
I dag fikk jeg pakke fra Amund/BGNor.
Var bedre enn julekvelden....gliste mye mer også, iflg. kona:eyemouth:

Har "stickers"-trimma bilen min nå i dag = gir GARANTERT bedre "traction" Thefinger
Fikk noen kataloger, t-skjorte, caps mm...kult med kataloger da det ikke bare er å "kjøre innom" herfra, liksom :shaking:

Tusen takk til Amund/BGNor

Madbutcher
04-02-2009, 19:55
Artig å klistre litt.. ikke sant:beer:

Rocker
04-04-2009, 13:32
Fikk tatt noen nye bilder i dag :smokin:

Rocker
04-04-2009, 13:48
Flere bilder

Rocker
04-04-2009, 13:56
Enda flere.......

Rocker
04-04-2009, 14:07
Siste.......Thefinger

Amund
04-04-2009, 19:04
Pen bil, ser rimelig strøken ut. Nå mangler du bare vinsj sperrer mer heving større hjul og breddere, så blir det bra! :grinpimp:

Rocker
04-04-2009, 19:07
Så sant som det er sagt :smile:
Blir nok forandringer etter hvert, men tar litt om gangen, som du vet :eyemouth:

Madbutcher
04-04-2009, 20:29
bilen din blei jo gromm jo.. med litt mer klistremerker:)

Holten
04-04-2009, 20:42
Tøff bil det der :smile: Menne..hvor kjøpte du det som henger i speilet?

Rocker
04-04-2009, 20:47
Du likte den ja :smokin:
Kjøpte den på Shell her på Dale.
Er sånn truck-stopp der :D

Rocker
04-18-2009, 10:46
Var under bilen og tok bilder i går, for å få en oversikt over sommerens arbeid.
Kommentarer og tips er ønskelig da dette, som alt annet, er nytt for meg :eyemouth:

Hva bør jeg begynne med først f.eks:question:

Geir
04-18-2009, 19:04
Vroombox ?

Rocker
04-18-2009, 19:20
Nja...litt usikker der Geir.
Kanskje inni, for jeg har planer om diverse beskyttelse under der :smokin:

Amund
04-18-2009, 23:23
Det eneste du mangler er en motor som lekker litt olje! Ikke rart gulvet ruster, helt knusktørt jo :( :wink_animate:

Rocker
04-18-2009, 23:27
:laughing:.......ehh:question:

Kan jeg forstå det slik....siden 50 stk har sett på innlegget i dag, og ikke kommentert...at det er så lite brunt under der, at det ikke er noe å bry seg med....enda?

Madbutcher
04-18-2009, 23:29
omtrent likt som hos meg.. (jeg har noe mer olje søl men) hehe,,, sikkert fint:)

jan terje
04-19-2009, 00:10
Lever den til sandblåsing under. Da dukker det nok opp litt til dessverre. Rust er dessverre som et isfjell, du ser bare en liten del. så sveiser du i litt plater der det trengs før en tektylbehandling.

A-Ball
04-19-2009, 00:19
Det drivverket var ekkelt tørt.... Skal ikke motor og gir lekke litt olje da?!

Rocker
04-19-2009, 00:33
Lever den til sandblåsing under. Da dukker det nok opp litt til dessverre. Rust er dessverre som et isfjell, du ser bare en liten del. så sveiser du i litt plater der det trengs før en tektylbehandling.

Er ikke det ganske dyrt da?
Sandblåsing og tectyl.....

Det drivverket var ekkelt tørt.... Skal ikke motor og gir lekke litt olje da?!

Trodde det skulle være sånn jeg?
Har jo pressa fett inn der det skal være osv....

jan terje
04-19-2009, 00:38
I Egersund tar de rundt 4 tusen for sandblåsing og grunning. Ikke sikker på hva tektyleringen koster.

Rocker
04-19-2009, 00:49
Hmm....får sjekke det opp etterhvert da.
Hadde tenkt å gjøre det meste sjøl jeg i utgangspunktet.....

Rocker
04-23-2009, 16:12
Da er disse bestilt :smokin:
Takk til Madbutcher som ordna med betaling for meg (jeg har ikke opprettet Paypal enda pga skifta bank)

Madbutcher
04-23-2009, 17:02
Takk til Madbutcher som ordna med betaling for meg
Bare hyggelig å kunne hjelpe:smokin:

Rocker
05-04-2009, 18:35
I dag var jeg SÅ klar til å montere skvettlappene på bilen.
De er skjært til, laga hull for bolter og alt var klart.
Rustfrie skruer, låsemuttere og skiver er innkjøpt.

Fram med jekken og pumper...pumper...pumper.....:pissed:
Jekken er for KORT....What The Hell:question::question::question:

Den var akkurat så kort at jeg ikke får av hjulene :(

Da må jeg vell bare kjøpe en orntlig jekk da.
Ser de har en til nesten 800,- på Biltema...får håpe den er verdt kronene:skull:

Madbutcher
05-04-2009, 18:56
eller legge noe mellom jekken å bilen:)

Rocker
05-04-2009, 19:00
Nope...original-jekken er skummel nok som den er, og i tillegg på grus-underlag.
Større sjans for å vinne i lotto, enn at det skulle fungere :(

sivrt
05-04-2009, 20:25
Hvor jekker du da? I instruksjonsboka står det at man skal jekke under akselhylsene. Burde være nok løftehøyde der på jekken..

Bra hjemmeside forresten:grinpimp:

Rocker
05-04-2009, 20:47
Takk Morten :)

Har ikke den fordømte boka, så jeg jekka på kanalene der....men når du sier det, så husker jeg jo det fra en annen tråd...flaue greier :pissed:

Er det oppholdsvær i mårra så.....prøver jeg da.
Litt skummelt med den jekken siden underlaget er grus da......skal ha ny jekk uansett.

sivrt
05-04-2009, 20:56
Ingen årsak du..

Trikset er å jekke opp, la jeepen bevege seg til den stopper, senke jekken og deretter jekke den opp igjen. Da står den stille og den orginale jekken er stødig nok.
Å sette transferkassa i 4lav kan også hjelpe som lås på forakselen.

Rocker
05-04-2009, 21:08
Ok...prøver i mårra jeg da...og håpe på oppholdsvær :)

Madbutcher
05-07-2009, 16:06
Da er lyktene dine sendt i posten:smokin:

Rocker
05-07-2009, 17:48
Knall...gleder meg :smile:
Hadde det bare blitt litt stabilt vær her, så skal de skvett-lappene på plass også.....
Blir fin "upgrade" det :smokin:

Rocker
05-10-2009, 10:10
Da har de nye blink/markerings-lysene ankommet.
Jeg har montert de på fører-siden, men på andre siden gikk det selvfølgelig galt :(
Da jeg skulle skru av blinklys-glasset bare løsnet skruehodene, slik at selve skruene ble sittende igjen.
Mao. de må borres ut av festene.
For tiden er det en av de sedvanlige vår-regnskyllene her i Nord-Hordaland, så å leke med slike farlige verktøy som borremaskin ikke lar seg gjøre.

Ordner så fort været tillater det, og legger ut noen bilder av hvordan det ble til slutt :smokin:

Rocker
05-10-2009, 17:40
HAH.....der fikk jeg akkurat på plass glassene mellom regn-skyllene :eyemouth:
Borra å herja, og det gikk helt fint, men hva i all verden er de greiene laget av, som grillen og lyktene festes i?
Blir jo et hvitt pulver av det når man borrer i det?

Rocker
05-22-2009, 17:40
Sånn ble fronten med nye glass på min :smile:
Også bilde av oppgradert bakre siderute, med flere klister-læpps!!!

ShuDuck
05-22-2009, 17:53
Svart, blank og lekker bil :smile:

Rocker
05-22-2009, 18:04
Hyggelig å høre ShuDuck :smile:

Madbutcher
05-22-2009, 19:25
Blei støkent det med hvite glass:smokin:

Men det viste vi jo alleredeThefinger

Rocker
05-22-2009, 20:12
nono....Thefinger

Amund
05-23-2009, 00:08
og jeg som trudde jeg hadde mye greier i ruta mi... :eyemouth:

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/userpics/normal_N20060708-12.JPG

knixen
05-23-2009, 00:26
og jeg som trudde jeg hadde mye greier i ruta mi... :eyemouth:

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/userpics/normal_N20060708-12.JPG

du har mye greier på gårdsplassen du Amund!!! 17"bling er kult!!!

Rocker
05-23-2009, 08:51
"Amund;.....og jeg som trudde jeg hadde mye greier i ruta mi... :eyemouth:"

Hva snakker du om?
Ser ikke NOE på din bil jeg.....Thefinger

Har holdt av plass til et BGNor merke nederst til høyre på ruta der, så bare å putte i posten Amund.
Det var mer enn 1 person som tok en runde rundt bilen og kikka på Vårmønstringa, for å si det sånn :eyemouth:
Ikke den råeste med største dekk osv, men klart mest stickers Thefinger

Rocker
06-08-2009, 08:59
Da har jeg bestilt åpent luft-filter sammen med Butcher....latterlig billig...
Er det røret jeg er ute etter først å fremst da, siden det blir plass til en TBS med originale gummien på der.
Skal ha tak på et K&N-filter etterhvert er meninga:smokin:

Rocker
06-14-2009, 22:47
Da jeg skulle montere pæresokkelen i det venstre NYE glasset, var hullet en mm eller så, for trangt.
Jeg skrapa ut veldig lite, og fikk inn sokkelen, men nå er det masse kondens inni lykta der :(

Hva gjør man?
Pakning på tube fra Biltema?

Rocker
06-23-2009, 14:55
Ang. det over her, har jeg det fixa i morgen, men i dag...i dag har jeg montert nytt luft-filter fra junaiten, som jeg og madbutcher bestilte sammen :smokin:

Må finne en orntlig måte å få det festa på(holdt oppe...kjører på Mekanisk i morgen å ordner), for de greiene som var med....ja,ikke vet JEG hva intensjonen var med de blekk-greiene ihvertfall:eyemouth:

Madbutcher
06-25-2009, 22:19
Detta blir nokk flott.. når du får på nye slanger å sånt:D

Rocker
06-25-2009, 22:32
Tror det blir VELDIG bra....
Har laga stag i dag, og montert, så nå sitter det skikkelig fast, åsså har jeg handla sånne silikon-slanger for å ha noe å pitle med i mårra å :smokin:

Rocker
06-26-2009, 14:38
Sånn...da har jeg fått på stag og nye slanger....og datamaskinen(ECU???) justerte seg villig, så nå går motoren finere enn noensinne :eyemouth:

Bildene er litt dårlig, vet ei hvorfor, men sånn er det bare....
De hadde selvfølgelig ikke blå slanger inne, så det ble røde....jaja :smokin:

På siste bildet der skimtes staget, som er skrudd fast i det originale luftfilterbox-festet.

Edit: haug med skrive-leifs......

foxracing
06-26-2009, 15:17
Strøkent!!

Rocker
06-26-2009, 18:55
Takker...hyggelig med en tilbakemelding av og til Thefinger
Men hvor blir det av den garasjen din da Andre?????
Har jo venta i en MÅNED nå :smokin:

sivrt
06-26-2009, 21:04
Det ble bra.. Så noe kjent ut det festet derThefinger

Rocker
06-26-2009, 21:22
Å?
Har laga det sjøl så.....tilpassa vinkler å alt....
Har noen andre det samme?

foxracing
06-27-2009, 08:54
Kommer kommer. Men for øyeblikket er bilen borte! Hevesettet monteres denne helgen!! Jippi

Rocker
06-27-2009, 10:52
Knall....gleder meg til å se noen orntlige bilder av den bilen din nå :smokin:

sivrt
06-28-2009, 18:28
Å?
Har laga det sjøl så.....tilpassa vinkler å alt....
Har noen andre det samme?

Synes bare det ligna veldig på detta, he heThefinger
http://pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=25711&stc=1&d=1217971248

Rocker
06-28-2009, 20:33
Det kan jeg skjønne, siden bildene mine er så dårlig, men mitt er lengre, mye kraftigere og staget er ikke festa på den måten på røret, men er skrudd fast med 10 mm bolt.
Sitter på undersiden, så man ser det jo ikke, men det brukes vanligvis gjengestag til det festet.....Thefinger

Uansett.....er jo ikke VELDIG mange måter å feste et sånt filter på da......hvem er det sitt da?

sivrt
06-28-2009, 23:06
Det er feste ala SivrtThefinger.. Dvs det står på min men er Nils som er designer. Står et likt i Rødhette også.:grinpimp:

Rocker
06-29-2009, 15:28
Nåh...da er nok dette alà Rock(er)Solid Thefinger

Drit nå i det....greia er jo at det funker...brukte såvidt over liter`n t/r Voss-Bergen i dag......ca 1.05...sprøe greier :grinpimp:

sivrt
06-29-2009, 16:11
Det var ikke stort nei.. Tror Ulven ligger på rundt 2,5 ca.. Men det er på 35" og orginal 3.55 utveksling. Blir nok bedre på 4.56 når det kommer etterhvert.

Rocker
06-29-2009, 16:16
WOW mann...det var MYE ....eller?
Motorn min er sikkert bare kjempesnill, og håper på en lett overhaling, siden den strax runder 310k km

Da skal ihvertfall ikke JEG ha noe mere heving og giganthjul....for da har jeg ikke råd å bruke den :(
(kanskje 1" til og 31"/32") hehe..........med tida :D

Tommy
06-29-2009, 16:51
Jepp Rocker... blir det Jamboree på deg???

Rocker
06-29-2009, 18:23
:pissed:
Nei, dessverre.....les i HER-tråden, så får du et inntrykk av min ENORME frustrasjon over akkurat det :(

Hadde jeg fått tak i det gorrhaue som kom med den "revolusjonerende" ideen om NAv....så skulle jeg ha rista personen så hardt, at hodet løsna, så kunne jeg vist personen sitt eget RASSHÅLL:pissed::pissed::pissed:

(Tar forbehold om sensur av innhold i innleggetThefinger)

sivrt
06-30-2009, 07:53
WOW mann...det var MYE ....eller?
Motorn min er sikkert bare kjempesnill, og håper på en lett overhaling, siden den strax runder 310k km

Da skal ihvertfall ikke JEG ha noe mere heving og giganthjul....for da har jeg ikke råd å bruke den :(
(kanskje 1" til og 31"/32") hehe..........med tida :D

Det er nok i overkant ja.. Men motoren min er veldig bra den og, den har ikke rundet 180K enda engang. Men X antall kg i ekstrautstyr og orginal dreving hjelper ikke på forbruket. Pluss at aerodynamikken ikke er den samme på langt nær, ikke at en XJ er så strømlinjeformet i utgangspunktetThefinger
Dekkene er jo også endel tyngre å dra på, så alt i alt trekker dette opp forbruket.
Men jeg har jo ikke dette som min daglige bil da. Fyller når tanken nærmer seg tomThefinger

Hadde jeg drevet om akslene burde den gå ned o,5l/mil vil e tro..

ShuDuck
06-30-2009, 09:44

Hadde jeg fått tak i det gorrhaue som kom med den "revolusjonerende" ideen om NAv....så skulle jeg ha rista personen så hardt, at hodet løsna, så kunne jeg vist personen sitt eget RASSHÅLL:pissed::pissed::pissed:

haha :laughing: beste inlegget jeg har lest til nå

prøv å kjør en SJ i over hundre, da kan du klage på dårlig aerodynamikk Thefinger

Madbutcher
06-30-2009, 17:57
Nei, dessverre.....les i HER-tråden, så får du et inntrykk av min ENORME frustrasjon over akkurat det :(

(Tar forbehold om sensur av innhold i innleggetThefinger)
Hahaha ja du får sakt det:smokin:

crossbonedcrossbonedcrossbonedcrossbonedcrossboned

Rocker
07-10-2009, 17:27
Da har jeg omsider fått betalt de nye diff-lokka mine, så nå venter jeg bare på posten :smokin:
Jada, går seint framover med bilen...men alt til sin tid.
Gleder meg ihvertfall til jeg får disse montert da...og skifta all olje på bilen osv.

Takk til NAV som er så inneffektive at de gjør meg tynn igjen Thefinger

Madbutcher
07-10-2009, 23:52
Grattis.. gleder deg du nå da:D

Rocker
07-10-2009, 23:59
Jah....har sulta litt for de der altså....men nå er dem MINE Thefinger

Rocker
07-15-2009, 14:34
Takk Kjørisønder:smokin:

sivrt
07-15-2009, 22:08
Sweet..

nennam
07-15-2009, 22:58
Grattis med nye diff lokk Rocker. Lekkert...! Ønskelisten blir ikke mindre av å lese på forumet her hvertfall....

:)

Rocker
07-16-2009, 00:35
Jo, takk for det.....
Ble desverre noe tull med de lokka der, så må vente 3-4 uker før de kommer fra Tyskland :(
Sånn går nå dagene her....sirup :shaking:

Glad jeg har 12 sesonger med NYPD Blue å kikke på....14 dager det....så er man jo litt nærmere :laughing::laughing::laughing::laughing:

Rocker
07-16-2009, 00:38
Sweet..

Ja, ble kult det der, om jeg får si det selv :smile:
Ser jo adskillig bedre ut i virkeligheta da, men tror jeg har funnet ut av kameraet etterhvert..........i dag Thefinger

Madbutcher
07-16-2009, 12:09
blei veldig bra det der:smokin:

blir mye NYPD blue på deg nå da som lokka blei seine:question:

Rocker
07-16-2009, 12:14
Ja, blir nok det, og annet.....
Er ikke spesielt mye å finne på, når sosialkontoret skal "låne" meg penger fram til NAV får ut finger`n.
Penger til røyk og mat...men ingen bensin :pissed:
Da blir man bare sittende..........

Rocker
07-20-2009, 15:55
FINALLY....idiotene på NAV har pressa seg til det ytterste, og fått kronene mine plassert på konto.
må ha vært en extremt vanskelig jobb, siden 7...7 saksbehandlere har vært innom:question:

Anyway.....OME styredemper er også bestilt :smokin:
Får se om det ikke blir råd med nye bremseklosser og div. annet småtteri også :smile:

Madbutcher
07-20-2009, 16:42
Så flott.. det ordna seg til slutt:smokin:

Rocker
07-20-2009, 17:23
Joda...flotte greier, bare synd de har kuka det til andre veien og gitt meg for mye :question::question::question:
Så nå må jeg bruke tid, krefter og timer på tlf for å ordne opp i det åsså :shaking:

HEIA Norge, og ja takk til mere effektiviseringstiltak i staten.....Dette tok jo bare ca. 9 mnd + 5 min å regne ut på tlf :scary::nuke:

Rocker
07-25-2009, 15:14
Typisk..trodde det var en av vektene på en felg som hadde falt av eller noe, for det ble plutselig en sånn merkelig lyd...som om det var sleng på et dekk, men det var selvfølgelig hjullagret framme på venstre side som er klart for å byttes:(

Er vell like greit å bytte på begge sidene samtidig da?
Hva heter disse delene?....hub:question:
Vanskelig å finne pris, når jeg ikke vet hva jeg skal se etter:eyemouth:

Amund
07-25-2009, 17:51
Typisk..trodde det var en av vektene på en felg som hadde falt av eller noe, for det ble plutselig en sånn merkelig lyd...som om det var sleng på et dekk, men det var selvfølgelig hjullagret framme på venstre side som er klart for å byttes:(

Er vell like greit å bytte på begge sidene samtidig da?
Hva heter disse delene?....hub:question:
Vanskelig å finne pris, når jeg ikke vet hva jeg skal se etter:eyemouth:

de kaller det vel hub ja, eller unit bearing er vel korrekt term. Ingen vits i å bytte andre sida hvis den ikke er dårlig (spør du meg)

Rocker
07-25-2009, 18:12
Takk Amund :smile:

Madbutcher har rota litt rundt og fant dette til meg: Hub Bearings (http://shop.ebay.com/items/__jeep-cherokee-hub?Model=Cherokee&_dmpt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&_fln=1&_ssov=1&_trksid=p3286.c0.m282)

Ikke så dyrt som jeg frykta ihvertfall :smokin:

Rocker
07-30-2009, 21:54
Da har jeg fått meg ny hub til den nette sum av 966, inkl. frakt og oppkravsgebyr:smokin:
Takk til "Fighter" i Bergen JCN:smokin:

Kjøpte bare til en side som du sa Amund :eyemouth:

Rocker
08-04-2009, 20:22
HURRAAAA Thefinger

Da var ARB-difflokka kommet i hus.
Snakker om solide greier :smokin:
12 kg var eska, som også inneholdt litt ny "reklame" :eyemouth:
Bestilte nye bremseklosser i dag åsså...det bør man vell ha hehehe.....

sivrt
08-04-2009, 21:27
Tøft.. Ulven hadde kledd sånne..

Rocker
08-04-2009, 22:10
Ja, de er fete de der :smokin:
Kjøpte du den ARB-locker`n & kompressoren eller?

Fant ut at det ble "litt" mye utgifter for min del, i tillegg, så det får være for nå....:(

sivrt
08-04-2009, 22:30
Den som lever, får seThefinger

Rocker
08-04-2009, 22:31
Luringen....du kjøpte den du Thefinger:laughing::laughing:

nennam
08-04-2009, 23:10
Det hadde hvert noe det med ARB diff cover, ARB lockers, ARB onboard air, et par ARB kjølebokser, fanger foran og bak og seff et ARB telt på taket ....(tror jeg har blitt hjernevasket av å se på ARB snutter på youtube til øyet blir stort og vått :P)

Fine diff covers Rocker grattis! :smile:

knixen
08-04-2009, 23:18
Ja, du må vel ha nye klosser for å klare å bremse med den vekta til diff-koveret der... Thefinger

Rocker
08-04-2009, 23:30
Det hadde hvert noe det med ARB diff cover, ARB lockers, ARB onboard air, et par ARB kjølebokser, fanger foran og bak og seff et ARB telt på taket ....(tror jeg har blitt hjernevasket av å se på ARB snutter på youtube til øyet blir stort og vått :P)

Takk nennam :smile:

Ja, du må vel ha nye klosser for å klare å bremse med den vekta til diff-koveret der... Thefinger

Klart det...må jo kunne stoppe vet du Thefinger
Er jo 2 lokk enda:laughing:

Madbutcher
08-05-2009, 00:22
Se der ja.. så rett så flott ut:D

fulgte med klær i esken oxo faktisk:D

Amund
08-05-2009, 11:10

ooooh jeg ønsker meg ARB-kjøleboks, da hadde isuzu'n min blitt perfekt campingbil! :smokin:

nennam
08-05-2009, 12:23
ooooh jeg ønsker meg ARB-kjøleboks, da hadde isuzu'n min blitt perfekt campingbil! :smokin:

En sånn kjøleboks holder 72 bokser med brus...eller annen drikke i boks....72!!!! Så en med drikke og en med mat hadde hvert tingen. Har du noe pris på en sånn kjøleboks Amund?

Ikke meningen å "highjacke" garasjen din Rocker
:smile:

Rocker
08-05-2009, 14:00
No probs....Hørtes svær ut den boksen der ihvertfall :smokin:

Rocker
08-08-2009, 16:29
Her venter jeg på nytt speilreflex-kamera, sånn at jeg kan begynne å ta orntlige bilder av bil-greier mm....

Er litt lei av mobil-kamera nå...åsså er det jo så mye fint å ta bilder av rundt omkring også :smokin: så da blir det litt tur-bilder på hjemmesida mi også Thefinger

EDIT: Når er det NC-runde i Modalen igjen?

knixen
08-08-2009, 16:31
Her venter jeg på nytt speilreflex-kamera, sånn at jeg kan begynne å ta orntlige bilder av bil-greier mm....

Er litt lei av mobil-kamera nå...åsså er det jo så mye fint å ta bilder av rundt omkring også :smokin: så da blir det litt tur-bilder på hjemmesida mi også Thefinger

Har også lyst på nytt digital speilrefleks... Hva har du kjøpt?

Rocker
08-08-2009, 16:35
Ikke så mye å skryte av da...begrensede ressurser her, men kjøpte dette (http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18341628) billigere enn annonsert der.
Har ellers 2 nye linser,filtre, stativ osv :smile:

Har et helt nytt Canon EOS300 analog kamerahus som selges for en symbolsk sum eller byttes i et eller annet :eyemouth:

Rocker
08-09-2009, 17:52
Da har jeg i bestilling et slikt sett: C-rok (http://c-rok.com/sb.html)

Madbutcher
08-09-2009, 18:16
Da har jeg i bestilling et slikt sett: C-rok (http://c-rok.com/sb.html)

Blir veldig bra det der.. like greit å være føre var:smokin:

Rocker
08-11-2009, 15:01
Da har jeg endelig funnet ut at blinklys-pærer framme ikke er å oppdrive på Voss til XJ med original sokkel.
Løsninga ble å kjøpe en boks med orange-transparent lakk, og lakke pærene.
Det ble helt flott og fungerer utmerket.

Men....hvor kjøper dere andre sånne pærer da:question:
Blanke, orange, eller såkalt "usynlige" pærer?
Er jo doble sokler/pærer....:question:

Rocker
08-19-2009, 00:35
Ingen som skifter blinklys-pærer på bilene sine nei:question::question::question:
Jaja....i dag har jeg tweaka TomTom-en min...installert både Tripmaster og Offroad Navigator.
Den siste der er noe tricky, da man må inn i systemet og skrive om litt filer og legge ut rett kart-utsnitt over det aktuelleområdet man skal kjøre, så jeg holder ikke pusten mens jeg holder på å tweaker akkurat.

Men gøy? You bet Thefinger

Tripmaster (http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk)
Offroad Navigator (http://www.webazar.org/tomtom/offroad.php?lang=uk)
SkipWaypoint (http://www.webazar.org/tomtom/skipwaypoint.php?lang=uk)
Mobilnova MediaCenter (http://www.webazar.org/tomtom/divers.php?lang=fr) Denne var litt spess :eyemouth:

Rocker
08-22-2009, 18:02
Da kan jeg ihvertfall melde om at bremseklosser fra Amund/BgNor er ankommet og pakke fra junaiten har også kommet(c-rok) så da venter jeg bare på styredemper`n, (som jeg håper er på vei fra Tyskland til BgNor:question: ) og at kameraten i byen snart får tid å lære/hjelpe meg å montere greiene på bilen :eyemouth:

Åge har alt av verktøy mm jeg trenger, så det er finfine greier :smokin:

Da gjenstår bare å kjøpe olje, filtre og annet smått...så er bilen klar for en ny kald vinter :smokin:

Rocker
08-25-2009, 12:57
Da har jeg vært hos Åge(aka Fighter på JCN) og fått opplæring i skifte av hub mm :)
Legger bare inn noen få bilder her, da jeg ikke har lært å rezise bilder enda, og det tar en evighet å laste de opp.
Ligger fyldig reportasje på hjemmesida mi :)

Rocker
08-26-2009, 17:08
Sånn går det når man er uerfaren...DAMN :pissed:

Kjørte en LITEN tur bare for gøy, og klarte SELVFØLGELIG å plassere meg sånn, at speilet knakk tvert av i festet, og laga bungel i døra + begge håndtakene og bredderne er skikkelig oppripa på passasjer-sida :shaking:

Noen som har 2 el-speil til XJ der ute?
Gjerne av den nye runde typen....for en billig penge... :eyemouth:

ShuDuck
08-26-2009, 17:54
oops, bilde? Thefinger

Rocker
08-26-2009, 18:07
Neh...ikke noe å ta bilde av Thefinger

Var ute å vaska litt....fjerna litt bark og sånn....ser ikke så verst ut....bare skrape-merker, og mindre bungel enn først antatt...men speilet er ødelagt ....:(

Amund
08-26-2009, 19:54
Sånn går det når man er uerfaren...DAMN :pissed:

Kjørte en LITEN tur bare for gøy, og klarte SELVFØLGELIG å plassere meg sånn, at speilet knakk tvert av i festet, og laga bungel i døra + begge håndtakene og bredderne er skikkelig oppripa på passasjer-sida :shaking:

Noen som har 2 el-speil til XJ der ute?
Gjerne av den nye runde typen....for en billig penge... :eyemouth:

Hehe, det er jo akkurat dette som er erfaring! :laughing: Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kjørt av speila mine... hvis du huker på fjæra inni der, så henger den selv om 'klypa' i festet er knekt :wink_animate:

Rocker
08-26-2009, 19:59
Joda..speilet henger der det, men ser jo for jævlig ut da....kun fjæra som holder det halvveis på plass :(

Send meg en PM hvis du har bra tilbud på speil mann :smokin:

nennam
08-26-2009, 23:39
Høres ut som Cherokee`n har fått sin første ild dåp Rocker. Er bestandig de føste ripene/bulkene som er værst....
Etter det innser man at det er gøyere å bruke en å polere.

Rocker
08-26-2009, 23:43
Var nå ikke akkurat første turen da, men det var en kjip situasjon.
Helt alene uti nowhere, så hadde jeg ikke mye valg liksom..............
Dessuten LIKER jeg å vaske å polere bilen....er rekreason og avslapping for min del det Thefinger

Madbutcher
09-10-2009, 14:00
såpass.. du har begynt å bruke opp bilen ja:p

hehe.. få på nye speil nå så er den god som ny igjenn:smokin:

bytta kunn hub å satte på diff lokk eller har du gjort mer?

hadde/har vel et lite lager med nye deler du nå:question:

Rocker
09-10-2009, 17:04
Jada, får bare finne speil som ikke koster skjorta, skjønt rundt 1500,- for 2 speil er jo ikke all verden da....

Har gjort litt mer enn det ja, og skal ha en runde til med bilen rundt 20 denna mnd....håper bare styre-demperen kommer snart, så jeg får den montert i samme slengen.

Det er styredemper, difflokk/olje bak, skifte olje på fordelings-kassa og montere de fordømte skvettlappene Thefinger igjen nå, av store greier.
Var skifta olje på girkassa da jeg kjøpte den, så det trengs ikke i år.
Presse fett i alle niplene og litt småtterier rundt omkring må også gjøres :)

Amund
09-10-2009, 17:09
Joda..speilet henger der det, men ser jo for jævlig ut da....kun fjæra som holder det halvveis på plass :(

Send meg en PM hvis du har bra tilbud på speil mann :smokin:

Sorry, får ikke tak i speil til denne...

Rocker
09-14-2009, 20:09
Fant hos TeamCherokee (http://www.teamgrandwagoneer.com/parts/XJ_Parts/Door_and_Related_Items/more2.html) for 79.95 dollar stk.
Så er jo spørsmålet om man skal gå for de nyere runde eller ikke:question:...de koster det samme....

Rocker
10-16-2009, 18:06
Her står ting i stein :(
Har ikke verktøy til å fullføre det jeg skulle ha gjort.

Det som gjenstår er: skifte olje på transfer, montere ARB-coveret på bak-aksel, montere styresnekke-kit-et, montere skvett-lappene og ny styre-demper.

Trodde jeg skulle få gjort dette før vinteren, men det ser dårlig ut nå.
Skal kjøre fra Voss til Vesterålen ca 15 Desember og tilbake ca 20 Januar, så dette skulle ABSOLUTT vært gjort.

Faen så kjipt når man ikke har rett verktøy og begrensa ressurser :shaking:

Madbutcher
10-17-2009, 10:43
Det suger litt da.. ikke lenge til vinter'n nå..

Håper pakka mi kommer før det er altfor kaldt å det ligger 15cm med snø, Skulle ha montert nye bremser før snø å is også. håper han får tid å mulighet til å hjelpe deg før det er full vinter!

Rocker
10-25-2009, 20:08
ENDELIG fikk jeg ordna litt med bilen min :smile:

Fikk skifta diff-cover/olje bak, ny olje på transfer og ny styre-demper.
Styredemperen var orntlig FEIT sammenligna med den som stod på fra før.
Den var helt i orden, men det var forskjell gitt.
Mere retningsstabil og ikke spesielt vinglete og gir en bedre kjørefølelse synes jeg.
Kan selvsagt bare være i huet mitt, men bilen føltes bedre i svinger osv :smokin:

Skvettlappene ble det for mørkt å begynne på denne gang, men skal en tur til snart, og ordne litt småtti....DA SKAL DE MONTERES!!!
Olja som er utenpå transfer-kassa der er søl etter vi skifta motor-olje7filter sist gang..så er det sagt også hehe.....

Takk til Åge som stilte verktøy til disposisjon og for middagen ikke minst.
Kjøttsuppe....nam nam:eyemouth:

Her noen bilder :smokin:

Madbutcher
10-25-2009, 20:33
se her ja.. detta blir virkelig bra:smokin:

edit:

Men du.. dissa skvettlappene.. hahaha

Rocker
10-27-2009, 16:00
I dag har jeg vaska, avfetta og polert hele bilen...været var fint, så prøvde meg på litt bilder av bilen, men jeg vet ikke helt....
Får det liksom ikke helt til synes jeg.......:(
Er klar over at å ta bilder er en kunst, så kom gjerne med innspill/tilbakemeldinger :smile:

Amund
10-27-2009, 19:47
Syns de ble fine jeg! Deilige farger. Den eneste feilen du gjør er resizinga (men det gjør de fleste andre også), bruk f.eks. Picasa, eller hvilket som helst program hvor du kan velge 'lancoz3' eller hva det heter for no. Resize til 750 pixler i bredden før du laster opp. Da får du de sylskarpe bildene etter resizing, det ser så mye bedre ut.

Bare et tips du kan prøve, når du tar litt nærbilder, prøv å sett kameraet på A, og skru til laveste tallet som går (dette endrer seg etter hvor mye zoom du bruker). Bruk også laveste ISO-tall du kan, hvis ikke du kjører auto på dette (på mitt kamera virker det som farger og kontraster blir sterkere = penere bilde med lav ISO. For lavt i dårlig lys og lukkertida blir for lang = uskarpt bilde, hvis du ikke bruker stativ). Det med A=aperture, altså blenderåpning, lavere tall = større høl, som gir mer uskarphet i bakgrunn/forgrunn/alt som ikke er i fokus. Tror du kunne fått en stilig effekt på bilde 2, 4 og 6 med det.

Rocker
10-27-2009, 20:15
Takk for tilbakemelding Amund:smile:
Skal prøve å huske det der med bilde-bredde, men jeg har jo også beskjært de bildene på alle sider...derfor de er litt forskjellig.

Jeg har bare A-DEP og AV, men det heter sikkert noe anna på mitt kamera.
Skal se nærmere på det også.
Er jo så sykt mye greier at man blir helt svimmel av alle instillingene :eyemouth:

Har lekt litt mer med noen andre bilder......
Disse synes jeg ble ganske fine :eyemouth:

Rocker
11-06-2009, 15:27
Stadig noe nytt dukker opp.
Jada, skulle selvsagt sett dette før, men... :shaking: ...bruker liksom ikke passasjer-sida av bilen :eyemouth:

Uansett...dette er dørhengselen framme på passasjer-siden på bilen min.
Hvordan i allverden kan dette skje da:question:

Forslag til hvordan dette ordnes og hvor jeg får ta i den plata, eller hva det er, hadde vært fint.
Skal kjøre t/r Nord-Norge ca 400 mil (Desember/Januar) så vil jo helst ha døra hengende på hele veien :smokin:

ShuDuck
11-06-2009, 15:32
ser ut som en sprekk som har oppstått under tid. jeg hadde tatt av døra,slipt ned det jeg kunne, slått den tilbake på plass og sveisa..

Rocker
11-06-2009, 15:35
Ja, såklart.......det er vell både det billigste og enkleste antar jeg :)

ShuDuck
11-06-2009, 16:03
kan ikke se den er skrudd fast? hvis den er det så er det nok til å justeres. men da kan du jo ta den ut og bytte ganske enkelt

ed: rakk å svare før du redigerte :D

Rocker
11-06-2009, 16:07
Gikk akkurat opp for meg hva du mente :laughing:
Tror jeg ser vanskelige problemer overalt, så det enkle går meg rett forbi :shaking:

nennam
11-07-2009, 00:37
Enig med deg ang. de siste bildene Rocker. I tillegg til det Amund sier, er det også greit å tenke på komposisjon i bilde. Passe på at et bilde er i balanse og ikke blir for "tungt" en vei. Eks. Om man plasserer bilen i ene hjørnet av bildet blir bildet "tungt" den veien. Pass på å ha litt luft rundt objektet om du ikke tar detalj bilde...og ha et øye med bakgrunnen om du ikke gjør det uklart som Amund sier. F.eks. et tre eller en pipe som ser ut som "står opp av taket på bilen" kan ødlegge et ellers bra bilde. Vinkler er også gøy å leke med. F.eks. bilder som blir tatt noe skrått på bilen så man får med seg noe front pluss siden av bilen blir ofte tøffe/fine. Høyden bilde blir tatt i kan også lekes med. Gå ned på kne, eller opp på noe så du kommer høyere for å få en annen innfallsvinkel på bildene. Videre kan du bruke forskjellig filtere for å få ulike effekter på bildene dine (Kan være lurest å gjøre i photoshop i ettertid). Bortsett fra det er det bare å leke seg og ha det gøy. Av en hel bilde serie man tar er oftest bare noen bilder som blir "bra". Øvelse gjør mester....

sivrt
11-07-2009, 06:27
Hvis mye av materialet er borte der hengslen er sveiset i karrosseriet bør du kanskje sveise på en plate der før du sveiser på hengselen igjen.

Mener de fikset en sånn på en episode av Trucks TV der de rigget en XJ. Søk på youtube etter Trucks TV og XJ så finner du den nok..

Jeg har ikke noe ekstra liggende av disse på lageret dessverre..

Rocker
11-07-2009, 13:54
Takk for svar Sivrt :smile:

Tror det skal gå på den måten ShuDuck foreslår.
Virker som jernet bare har revna....mangler ikke noe jern ser det ut som.

Snakka med en formann på et mekanisk verksted her i bygda, og han mente han kunne sveise det med Mig for meg.

Får prøve det først, og håpe det ordner seg :smile:

Rocker
11-08-2009, 22:28
Finner ikke den videoen jeg altså Sivrt :(

sivrt
11-09-2009, 06:33
Nei det gjør ikke jeg heller lenger dessverre. Tror ikke jeg lagret de 2 episodene heller.. Er kommet flere i ettertid også ser jeg der de bygger Stroker motor og bygger longarms..

Amund
11-12-2009, 12:12
Takk for tilbakemelding Amund:smile:
Skal prøve å huske det der med bilde-bredde, men jeg har jo også beskjært de bildene på alle sider...derfor de er litt forskjellig.

Det jeg mente var at f.eks. Picasa, og ehh mange andre lure resizeprogrammer bruker en smartere formel for å skalere ned bildet enn f.eks. programvaren her på pirate (og de fleste andre nettsider jeg har vært borti inkl. mine egne) - si du har et bilde på 3000x2000 pixler, og dette skal moses ned til 300x200 (for å gjøre teorien her enkel) - du ender da opp med at en firkant i bildet på 10x10 pixler skal bli til EN pixel på det nye bildet, sånn blir da gjort rundt hele bildet. Hvordan løser man dette? Det enkleste og mest logiske er selvsagt å legge sammen fargeverdien på alle disse 10x10 pixlene, og lage EN ny pixel som er snittfargen på disse. Det sier seg selv at mye informasjon blir borte, særlig kanter og streker, tenk deg om du har skillet mellom biltaket og himmelen helt øverst i denne ruta. Det blir rett og slett uskarpt.

Ikke spør meg hvordan Lancoz3 og -7 funker, men det er hvertfall en smart måte å finne ut hvor detaljene er og beholde dem i det forminska bildet - i steden for et litt slørete bilde får man et sylskarpt et! Uten at det blir hakkete.

Så poenget med å resize til 700 eller var det 750 er at det er grensa for når Pirate skalerer ned, mao større bilde -> uskarpt.

Rocker
11-12-2009, 12:30
Skjønner Amund.
Det blir vell til at jeg bruker litt av vinteren til å lære meg litt om kameraet og innstillinger osv.....:smokin:

Rocker
11-24-2009, 12:51
Da var vinterdekkene kommet på bilen.

Dekkene er 235/75/15 og de kom 2 cm lenger ut enn 30"?
Er det felgene som gjør det, eller ER 235 bredere enn 30"?
Har lest en plass at 30" Aurora egentlig er bare 28 -et eller annet- tommer.....

sivrt
11-24-2009, 17:43
Det er nok felgene som gjør det.. Ofte er 30 x 9,5 dobbelmerket med 235/75. Men den egentlige størrelsen kan selvfølgelig variere fra merke til merke..

Rocker
11-24-2009, 18:47
Skjønner :)

Var og skulle få ordna med den hengselen i dag også, men så viser det seg at døra må av for å komme ordentlig til og få det ordna skikkelig :(
Ble noen punkter bare...for å holde greiene på plass inntil videre liksom.
Døra blir jo sjelden brukt, så er ikke noe problem sånn sett.
Skal ordne det til våren når været er litt snillere...får skifta speil i samme slengen da også :eyemouth:

Rocker
11-26-2009, 23:50
Og vips så var man i Vesterålen :eyemouth:

Konklusjonen etter 154 mil,32 timer kjøring inkl 3 timer søvn og en time ferge....
Hvis noen er så jævla idiot å komme å fortelle meg at piggfri er like bra som pigg....DA altså:pissed::flipoff:

Er bare flaks at jeg sitter her å skriver på pappa sin laptop nå.
Gidder ikke utbrodere dette, men PRØV å få sleng på PLUTSELIG såpeglatt asvalt i 90.
Takk til idioten som slutta å salte i en venstresving på motorveien.

Ellers går bilen som ei kule både med og uten 4wd :smokin:

Rocker
12-13-2009, 17:57
VURDERER å selge bilen min, men ikke under 50K.

Har fælt løst på Blazer med V8....gjerne bensiner, men bare kom med forslag hvis det er noen interesse......
Noe gøy må det ihvertfall være :eyemouth:

Rocker
12-14-2009, 20:44
Ingen som har lyst på den fine bilen min nei:question:

A-Ball
12-14-2009, 21:06
Det er ingen som vil se deg sørge over egen dumhet, vi lar deg ha bilen ifred vi!!

Du kan jo ikke selge Jeepen, spar den og få deg heller en Blazer i tillegg!!

Rocker
12-14-2009, 23:02
:laughing: :laughing: :laughing:

Du sier noe der.
Var nå mest bare for å lodde stemninga da, men klart...hadde det kommet et bra bud i cash, så......
Nei, det blir nok til at man beholder bilen sikkert.

Har fått et par bud, men selger ikke for 40k...det er helt sikkert ihvertfall:shaking:

Madbutcher
12-15-2009, 14:20
om du selger ,, så kjøp iallefall en ny jeep:smokin:

Rocker
12-22-2009, 08:25
Det var planen ja, på sikt ihvertfall :eyemouth:

Hvordan ble det med de dasjbord-pærene mine da Torbjørn:question::question::question:

Madbutcher
12-22-2009, 16:39
Det var planen ja, på sikt ihvertfall :eyemouth:

Hvordan ble det med de dasjbord-pærene mine da Torbjørn:question::question::question:
Pærene er sendt dem.. men er vel ikke umulig at det tar litt lenger tid en normalt på posten nå i siste innspurten før jul.. :smokin:

Rocker
12-26-2009, 18:15
Tok noen bilder fra gamle fergekaia her, som man brukte for å komme seg til Sortland før brua ble bygd.

Rocker
12-26-2009, 18:39
Denne må man vell ha med også Thefinger
Flere bilder på hjemmesida mi:smile:

nennam
12-26-2009, 20:42
Fine bilder fra nord Rocker. Minner meg om da jeg hentet motorsykkelen min i nord for to år siden. Turen ned tidlig i mai var uforglemmelig. Utrolig natur!

Rocker
01-07-2010, 18:32
I dag har jeg kjørt fra Trondheim til Voss :smokin:
Starta kl. 07:00 da Hurtigruta la til kai, og kjørte rett til Voss.
Kom fram 17:30 til ei skikkelig koselig leilighet med den hjemmekoselige temperatur inne på -4
Sitter i varmekjeledress og skriver detta....istapp fra krana på kjøkkenet, og vannet i hundeskåla er en massiv isklump :eyemouth:

Skikkelig kul husvert som bare forlater huset uten å sjekke at varmen står på, enda jeg ba han sjekke det før han dro....til syden :pissed:

Godt Nyttår Thefinger

Rocker
01-18-2010, 18:18
JUHUUU!!!!

Da har jeg fått nye opplysninger som gjør at jeg ikke trenger selge fine bilen min likavell, så nå er jeg very happy :smile::smokin::smile:
Må vell legge noen nye planer da :)

Får starte det nye året med nytt tennings-opplegg ihvertfall: Accel TST16 Super Tune-Up Kit (http://www.quadratec.com/products/55126_903.htm)

Tom K
01-18-2010, 18:25
Ser du vil ha V8...foreslår at du "oppgraderer" til en Grand Cherokee 5,2, beste bilen jeg har hatt på veldig lenge :grinpimp:

Rocker
01-18-2010, 18:30
Er det som er planen Tom, men ting tar lengre tid enn først antatt, som vanlig.
Om det blir ZJ eller WJ er litt i det blå enda :smokin:
Grattis med ny bil forresten :smile:
Bra byttehandel det der :smokin:

Tom K
01-18-2010, 18:37
jada er strålende fornøyd, litt høyt bensinforbruk men regner med at det faller litt når jeg får tatt en service på fordelerlokk, kabler og litt justering her og der:wink_animate:

Rocker
01-18-2010, 18:40
Blir nok bedre da ja :smile:

Jeg bytter bare fordi det er på tide liksom... for lenge siden.
Har ikke bytta noe sånt siden jeg kjøpte bilen for snart 2 år siden :eyemouth:

sivrt
01-19-2010, 04:56
Det var gode nyheter Rocker.. Godt du fortsatt er med oss:smile:

Rocker
01-19-2010, 11:21
Takk for det Morten :)

Nå har jeg ikke akkurat vært noe "dyrisk" mye i marka med bilen, men har nå tenkt å prøve meg litt sånn forsiktig frampå etterhvert i år.
Litt offroad-light til å begynne med kanskje?

Satt å kikka litt rundt på div nettsider og fant sånne: JKS Manufacturing Quicker Disconnects (http://www.quadratec.com/products/16160_01.htm)
Kan det være en bra investering da?
Er det andre små-ting jeg burde skifte ut, sånn i samme farta, som er på DENNE (http://www.quadratec.com/products/product_search.php?cn=Jeep+Sway+Bar&c=127&sv=1000) sida?

sivrt
01-19-2010, 19:16
Alle begynner med light versjonen vettuThefinger Jeg begynte med korte Add A Leaf og spacere fremme på 2" på min første XJ

Jeepen blir mye bedre i terrenget når man kobler fra stab.staget foran. Får mye mer flex(pendling) og den vil bli mer behagelig. Disse gjør det veldig enkelt å koble disse fra. Er bare å lage seg noe å henge de opp i når du er frakoblet, jeg brukte et par øyebolter, 2 karabinkroker og litt wire.

Å koble fra stab.staget og tappe ut luft under kjøring i terrenget er vel de 2 tingene som hjelper mest på en XJ mtp fremkommelighet. Bortsett fra sperrer da selvfølgelig.

På min har jeg måttet kappe bort festet til stab.staget pga styringen. Men når ny styring er på plass vil jeg ha dette på igjen for veibruk. Da blir det nok sånne som du har kikket på, bare noe lengre..:smile:

Når det gjelder dekktrykk kjører jeg på rundt 5-6psi i terrenget. Det kan fort bli litt lite med 31" men 10-12 psi burde fungere på din..

Håper du ble noe klokere, he he

Rocker
01-19-2010, 20:07
Klokere?
Not so much Thefinger

Joda...skjønner jo at detta er en fin ting da, så blir vell å handle slike fram mot sommeren da :)

Hva med staget bak?
Noen tar det jo bare av, men jeg er litt skeptisk siden veiene her på Vestlandet er BARE knappe svinger OVER ALT, og det er jo hverdagsbilen min detta...
Finnes det noe sånt "kjappis av og på"-greier for staget bak, eller....

Bør vell kanskje kjøpe lengre bremsekabler da?
Fant DISSE (http://www.quadratec.com/products/72406_812X_PG.htm)...de så jo fet nok ut :eyemouth:
Det er et sett for fram og bak.

Jeg har bare 30" dekk....enn så lenge :(

sivrt
01-21-2010, 18:43
Stab.staget bak er bare å fjerne helt. Så kan du bruke brakettene til stab.staget til å lage deg bar pin eliminators på demperne bak i festet oppe.. Da slipper du sånne klunkelyder man får av at demperen flytter litt på seg i foringene der oppe.. Ligger bilder av den løsningen i min garasje ihvertfall.

Tror ikke du trenger lengre bremseslanger før du er over 4" løft. Jeg har aldri hatt det ihvertfall. Du bare retter ut bøyene på bremserørene foran. Evnt kan du lage en brakett som flytter festet til bremseslangen litt ned der bak også.

30 tommere ville jeg kjørt på rundt 10psi, da kommer jeepen mye bedre frem i terrenget.

Rocker
03-08-2010, 17:25
Da har det oppstått et lite problem....igjen.

Denne gangen er det en veldig ekkel lyd fra forstillinga, når jeg rygger og kjører frem, og svinger samtidig.
Sånn knatre-lyd og bare i 4x4.
Lyden forsvinner med kun bakhjulstrekk.

Høres nesten ut som det kommer fra hjullageret på venstre side, men det ble jo skifta i oktober.

Hva kan dette være?

A-Ball
03-08-2010, 18:59
Jeg setter en femmer på drivkryss!! Mine var slik, og knakk spesielt ved litt belastning...

Rocker
03-08-2010, 19:46
Hmm....drivkryss ja.

Har kjørt hele vinteren(inkl. n-norge t/r) med 4x4, så er vell kanskje ikke merkelig da.
Hvem vet om de kryssa har vært bytta noengang liksom....
Har jo pressa fett i de da, men....
Er vell for seint/ingen vits å presse mer fett i de nå uansett?

sivrt
03-08-2010, 20:55
Knaker eller knekker det i kryssa er det bare å bytte de. Du vil jo få en gynging i bilen og litt ulyd hvis du svinger med 4x4 inne på tørt underlag da. Men har du høye lyder er deet nok krysset som er gåent. Fordelen er at de er billige, rundt 300,-

Rocker
03-09-2010, 02:06
Har aldri vært noe lyd før uansett vått eller tørt...hmm..tørt og lavgir har jeg aldri testa, hvis det var det du mente...starta like før helga detta.
Ja, vet kryssene er billige, men midt i vintern, masse snø og mildvær,,,ikke mekkevær akkurat:(
Må nok bare vente, men veldig happy at det ikke er noe alvorlig feil da :smile:

Tom K
03-09-2010, 08:58
stygge lyder i mitt venstre også, men jeg har ny aksel liggende ;)

Rocker
03-09-2010, 12:04
Håper det bare er kryssa jeg :)

Tom K
03-09-2010, 12:08
kan nok høres sånn ut på beskrivelsen ja, spesiellt mye lyd ved full sving og 4x4 koblet inn så er det vel så og si 100% sikkert at det er krysset i drivknuten

Rocker
04-07-2010, 15:10
Nå har det begynt å knatre framme uten 4wd innkopla også.
Jo mer jeg svinger, jo kraftigere blir den lyden :(

Kan det være noe anna enn kryssene???

Tom K
04-07-2010, 16:50
Er nok ingen vei utenom nå Rocker :wink_animate:

Brynjar
04-07-2010, 17:09
Du drar jo med deg de kryssa enten du har 4x4 inne eller ikke.. er nok bare å hoppe i skiftinga ja

Rocker
04-07-2010, 18:23
Fan å altså.....:pissed:
Passa bare så jæææævlig dårlig akkurat nå...:shaking: :(

Da var det å finne ut hvor mange kryss man skal ha da?
Er det samme kryss som på mellom-akslinga, eller er det anna type?

Brynjar
04-07-2010, 19:15
Er det krise kan du vel alltids bare pelle av fremre mellomaksling og kjøre bakhjulstrekker :)

sivrt
04-07-2010, 20:26
Det er forskjellige kryss på stikkakslene og mellomakslene. Vil tro du har 260 kryss i stikkakslene og 153 kryss i mellomakslene. Tror ikke de noe større 297 kryssene kom i stikkakslene før `95.

Xjrebel
04-07-2010, 20:39
Er det ikke forskjell på kryssa om du har abs el ikke?De tallene du referer til er det diameter på koppene i krysset?F.eks. 29.7 mm på de store.

sivrt
04-07-2010, 20:43
Det kan stemme ja, de som har ABS har de store kryssa mener jeg å huske. Stikkakselkryssa heter nok det samme som målene på de ja, mellomakselkryssa gjør ikke det. Dvs, 260 kryss - 26mm og 297 kryss - 29,7mm.

Xjrebel
04-07-2010, 20:52
det er nok slik,jeg har abs på 91 mod med store kryss,mens madbutcher ikke har det og de kryssa var nok på 26 mm;vi har bytta på begge våre nå i det siste.Jeg kjøpte mitt på Klintberg&Way i Asker å ga vel 252,-,Såkalt heavy duty..

Rocker
04-07-2010, 21:19
Ok...da skal vell jeg ha de store da...siden jeg har abs mener jeg.
Flotte greier gutter :smile:

Rocker
04-11-2010, 16:09
Hmm...trenger visst litt hjelp her.

Har vært under å kikka litt i dag.
Kryssene på fremre mellom-aksling virker helt fin, men da er det vell de kryssene ute ved hjulene?
Er det det som kalles drivknute-kryss?
Antar det er de det snakkes om over her med forskjellig størrelse?

Vil det fungere greit (midlertidig) å bare skru ned fremre mellom-aksel, og kjøre?
Må vente til slutten av mnd for å kjøpe nye kryss + håpe på hjelp fra Åge i Bergen :(
Er jo helt hjelpeløs uten mekke-plass og verktøy så...:shaking:

Altså...for å slippe den sinnsyke lyden der framme...mener jeg......
Kjører med 2wd uansett på sommern , så ikke noe problem hvis det er går å gjøre det slik...foreløpig.

A-Ball
04-11-2010, 16:33
Du vil ikke merke forskjell om du tar bort fremre mellomaksel, hjula og dermed kryssa går fortsatt rundt, og når du svinger bøyes kryssene og du får lyd.... På min var det ene krysset så ferdig at det var tungt å rotere hjulet når det sto i sving.

Skulle gjerne kommet innom og hjulpet deg litt med det er litt langt fra Skien til Voss:(

Rocker
04-11-2010, 16:37
Ok...da får bare bilen stå inntil videre da :(

Ja, litt langt fra Skien, det er sant det :smile:

Virker jo som de fleste "gutta boys" bor på andre sia av fjellet også, så jeg vurderer seriøst å flytte på meg snart.
Er jo umulig å få seg en anstendig plass å bo her på Voss, siden Vossa-pakken skal igang nå, og det er vill jakt etter bolig her, med dertil syke leie-priser :shaking:
Er forsåvidt dritlei hele Vestlandet :pissed:

Tom K
04-11-2010, 17:06
Østfold er fint vet du....+20 i skyggen her nå og sol fra blå himmel , brukbare leiepriser er det også :wink_animate:

Rocker
04-11-2010, 18:53
Ja, vet Tom :smile:
Er akkurat ditt distrikt jeg sikter meg inn på, hvis det kommer til det :smokin:

Vier
04-11-2010, 20:35
Er forsåvidt dritlei hele Vestlandet :pissed:

What??? :eek:

Det er ikke alle som takler å leve på solsiden av fjellet :wink_animate:

Rocker
04-11-2010, 21:03
:laughing::laughing::laughing:

Vell...har nå bodd her på "regn-siden" i 10-11 år nå, så synes jeg har takla det ganske bra hittil.

Savner vell litt mer variasjon i syns-inntrykk antar jeg.
Er bra drittlei tunneler og igjengrodd granskog OVERALT hvor mann enn snur seg :shaking:

Rocker
04-21-2010, 20:57

Rocker
04-21-2010, 21:10

Rocker
04-22-2010, 15:24
Da har jeg fått nye speil og 1 sett nye lyspærer til dasjbordet.
Takk til Madbucher......

Har også bestilt nye kryss til stikk-aksliingene fra Sarpsborg Motor...smørbare 250,- stk :smile:
Så har jeg litt å pusle med :eyemouth:

Madbutcher
04-22-2010, 15:43
Da har jeg fått nye speil og 1 sett nye lyspærer til dasjbordet.
Takk til Madbucher......

Så dem kom frem allerede i dag ja:smokin:

ikke gælig:smile:

Rocker
04-22-2010, 15:48
Neida, gikk fort det :smile:

Får starte i mårra med dette.
Må få lokalisert en billig sveiser så jeg får ordna hengselen på passasjer-sida i samme slengen jeg har dørtrekkene av også.

Bremsene bak + håndbrekk-vaier må også ha en oppfriskning med nye deler.

Rocker
04-27-2010, 18:31
Da har de nye speilene kommet på plass.

Måtte ta av bugdeflectoren, da en eller anna drittunge har knekt av det ene hjørnet og laga en sprekk langs halve plasten :(
Fan altså at dagens drittunger ikke kan la andre folks ting være i fred :shaking:.
En skikkelig omgang pryl hadde vært passelig...grrrrr

Rocker
06-09-2010, 15:09
Da har jeg endelig funnet meg en fin plass å stå med bilen å mekke.

Ser ut som det er bare på venstre side framme at krysset er kaputt.
Har kommet så langt at jeg strever med å få av hjullageret.
Det sitter fordømt fast, så har bada det i 5-56 et par ganger, så nå står det og "modner"
Lurer på å skifte hjullageret på den sia i samme slengen, siden andre sida ble skiftet i November....får se.
Skal montere styresnekke-kit`et også.
Nye lamper i dasjbord...og så var det den jævla dør-hengselen da.... :pissed:

Rocker
06-10-2010, 15:43
Da har jeg fått av begge stikk-akslene på bilen.
Det var ikke mye kryss igjen å snakke om der, kan man si.

Skulle akkurat bynne å grunne det styresnekke-kit`et...så starta det å regne :(

Kom til å tenke på en sak ang. det....
Bør jeg rubbe de platene som skal lakkeres, så grunninga sitter orntlig?
Eller er det bare å spraye ivei?

Madbutcher
06-10-2010, 15:56
Skulle akkurat bynne å grunne det styresnekke-kit`et...så starta det å regne :(

Kom til å tenke på en sak ang. det....
Bør jeg rubbe de platene som skal lakkeres, så grunninga sitter orntlig?
Eller er det bare å spraye ivei?
Bare å gspraye på det.. mine var helt fine når jeg tok dem av gamle bilen.. har bare malt dem litt til.. så dem er svarte:smokin:

Xjrebel
06-10-2010, 15:59
hvis det er nakent stål med glatt overflate så lønner det seg å subbe over med et sandpapir med 120-150 korning,rengjøre med tynner og gjerne varme det opp litt så all kondens forsvinner.spray på mens det er litt lunk i platene.Fulgte det med bolter?,isåfall kan du måle totallengden på de og diameteren,trur det er 11/16 eller 11,1 mm,men viktigst med lengdemålet.

Rocker
06-10-2010, 16:52
Settet var komplett ja :)

Skjønner ikke helt hva du mener her???
Vil du ha målene på boltene?

Xjrebel
06-10-2010, 17:36
ja det er målet på boltene jeg gjerne vil ha,har skjært ut platene på jobben så den saken er grei,men jeg skulle hatt lengre bolter en originalt.

Rocker
06-12-2010, 15:22
Beklager seint svar.
Har ikke nett for tia....:(

Bolt 1-3:
10,3mm målt fra under "hodet"
Ø= 11mm

Bolt 4: 10mm målt fra under "hodet"
Ø= 14mm

Forøvrig står alt i stillstand her nå...duskregn og noen skikkelige rotbløyter innimellom er ikke så koselig når man jobber i friluft.
Er meldt fint over helga, så fortsetter da

Xjrebel
06-12-2010, 16:25
takk skal du ha:smile:nei,det ikke brukbart å stå ute i slikt vær å skru,men i morgen er det nye muligheter:beer:må få det gjort.

Rocker
06-15-2010, 20:08
YESS!!!! :eyemouth:
Da klarte jeg faktisk å få skifta begge kryssene på stikkakslene, og t.o.m montert det sammen igjen :smile:
Virker gjør det jaggu å :beer:
Ble så ivrig at jeg glemte å ta bilder:(

Har fått grunna det styresnekke-kit`et, så i mårra er planen å få lakka og montert dette.
Var det sånn at det var lurt å demontere støtfangern for å komme orntlig til med monteringa eller?

Så skal det bestilles komplett restaureringskit for bremsene bak....det trengs helt sikkert.....
Kanskje kjøpe ny håndbrekk-vaier i samme slengen???

Noen som har en dørhengsel til høyre dør framme...den øverste?

Madbutcher
06-15-2010, 20:23
Har fått grunna det styresnekke-kit`et, så i mårra er planen å få lakka og montert dette.
Var det sånn at det var lurt å demontere støtfangern for å komme orntlig til med monteringa eller?

Ja.. du må nokk av med fanger'n for å komme til den øverste bolten til styresnekka.. gjør jobben MYE lettere med en gang:smile:

Nå har jeg gjort den jobben et par ganger nå.. å det er ganske enkelt.. på noen få timer å et par kaffe er mye gjort.. tror jeg brukte ca en time sist:smile::smile:

Rocker
06-15-2010, 20:26
Høres greit ut det ja :smile:

Trenger det dør-hengselet altså :eyemouth:

Rocker
06-16-2010, 17:26
I dag har jeg lakka ferdig det styre-kit`et og holdt på i 3,5 timer og prøvd å få det montert på bilen, men de boltene sitter som sveisa fast altså :(
Har hatt på rustløser...masse...så får bare ta tida til hjelp.

Har ihvertfall fjerna den "spoilern" under støtfangeren og kappa skjermene i forkant der...det ble veldig bra :smile:

Har testkjørt bilen, og alt fungerer som det skal mtp kryssene, så fornøyd med det.
I mårra skal ræva på bilen jekkes opp, og trommel-bremsene skal inspiseres :smokin:

Skvettlappene har jeg gitt opp å få montert framme....er jo ingenting solid å feste de i, så det blir bare å ende med at de henger å dingler til slutt.
Så har da 2 helt nye Warn-lapper å selge/bud/bytte i dørhengsel???:eyemouth:

knixen
06-16-2010, 21:04
kan ikke se noen bilder på side 10, det må du fikse! :wink_animate::beer:

Rocker
06-17-2010, 14:00
Her er 3 jeg fikk tatt i full fart før montering :smile:
Glemte såklart å ta bilde av nye kryss da, men de er nå skifta ihvertfall.

Rocker
06-17-2010, 14:59
Skal vi se...:smile:
Da var ny simmering til yoken i bakaksling + ny dørhengsel bestilt fra Aarnes.
Kommer på ca 1000,-

Madbutcher
06-17-2010, 16:21
Kommet noe videre med C-rok kittet da?