PDA

View Full Version : Iceland on our own - høsten 2008

Blom
09-26-2008, 22:50
Ja, det måtte bli islandstur i år og !!!

Forrige sommers tur var bare sååååå....

Skildringen begynner mens vi nå er i Selfoss, fredag 26/9 og det er en spesiell grunn til at vi er her, men mer om det senere !!

Har vært en god del forberedelser til denne turen, VHF, ny GPS og fullstendig gjennomgått bil. Det har i lang tid vært klart at vi skulle kjøre alene, så mye har vært viet sikkerheten. Mat, klær, soveposer, nødbluss etc etc er på plass med tanke på å være på fjellet i "lang" tid.

Avreise var søndag morgen, 21 september og det var godt å være på tur igjen :smile:

Det var lite offroadere ombord, en Patrol fra Polen som hadde kjøpt et ferdig ruteopplegg og bare noen små avstikkere inn på fjellet, en ny, feit MAN og en Unimog fra Tyskland, og da members of West Coast Expedition Society, dvs Leo og jeg :wink_animate:

28719

28720

28721

28722

Blom
09-26-2008, 22:53
Vi var mange timer i Thorshavn på turen over og kunne, om vi ville, kjøre en tur der, men mett av fjorårets 3 dagers ufrivillige opphold der, holdt det med en spasertur i byen.

Bilen måtte imidlertid på land, sammen med en ny Brannbil til Akranes på Island.Båten var rimelig full bort til Torshavn.
28725

28726

28727

28728

Det var full narkokontroll med 3 forskjellige hunder som var overalt utenpå og inni bilene, så det tok sin tid å komme iland, men da var det kjapt over haugen til Egilstadir for litt proviantering, Islandurske pengur og et par Baggiser på den lokale Subway, før turen gikk litt nordover på Rv 1.

I fjor så vi noen småveier som gikk parallelt med hovedveien, så første avstikker fra asfalten var inn på F924, som gikk på sydsiden av en dal, mens Rv 1 gikk på nordsiden.

Vi merket tydelig at det var høst og tusentalls av sauer var samlet inn og var innegjerdet på alle gårdene.
28729

Så var det ut igjen på Rv1, forbi innkjørselen til F923, der var vi i fjor og videre til F901. Tankene var at vi skulle prøve endel andre veier enn de vi tok i fjor.

Senutasel, en gammel fjellgård som er restaurert, var stengt, så vi kjørte rett forbi !
28730

Viddelandskapet er nokså flatt, med svake høydedrag og endel elver i dette området.
29049

29050

Vi tok så inn på F907, nedover mot Bru, før vi svingte til høyre inn på F910. Det er ikke så ille med skilt i fjellet, men dette er og nokså godt traffikerte fjellveier, spesielt på sommeren.
29051

29052

Etterhvert ble det mere steinvidder, ispedd med noensmådaler der elvene rant.
Vi traff ikke noen biler her, så vi var alene... Det var flott oppå viddene og vi så faktisk en god del svaner !
29053

29054

Fra F910 svingte vi så ned en umerket vei, men godt skiltet, mot Karanjukar canyonen/demningen og Laugarvalladalur, men når vi kom til elven et stykke inn på den veien, tok jeg nå rett frem der det er merket med V på kartet over retning Lugarvalladalur. Dette er syd for fjellet Muli. I fjor fortsatte vi på "hovedveien, og den veien vi nå fulgte, var i dalføret nord for "hovedveien"

Den veien var ikke på GPSen, men på kartene våre, og det ble å lete stifinner for å finne frem. Noen ganger var det blindspor og vi måtte tilbake kanskje 5-600 meter og lete etter det rette sporet, spennende !!

29055

29056

29057

Etterhvert krøp vi oppover fra dalbunnen og på snaufjellet.
29058

29059

Jeg hadde rimelig god peil på hvor vi var, sånn cirkus, men det var etterhvert godt å få bekreftet at vi var der jeg trodde vi var, da vi fant veien ned til Laugarvalladalur på andre siden. Det var den veien vi kjørte ned i fjor :smile:
29060

Det var en spesiell grunn til å komme hit, nemlig fossen med 38º C varmt vann !!
29061

Vi dusjet vel en times tid i fossen, før det var på tide og lage mat og tenke på kvelden. Vi overnattet første natt her.

knixen
09-27-2008, 12:33
Glimrende blom! Gleder meg til å lese om hele turen, spesielt siste dagers opplevelser! Ha en fin tur videre i egnet hastighet:wink_animate:

Tore Hansen
09-27-2008, 12:55
ja,mere av dette.. er misunnelig på de turene til island,altså... god tur videre:smile::smile:

Kaare
09-30-2008, 00:03
Vi gleder oss til hele historien nå med maaaaaasse bilder!!!

Blom
10-03-2008, 09:53
På morgenen var det jo selvfølgelig å stå opp, men en bitende kald vind og litt regn i luften gjorde at vi utelot morgendusjen.

Vi krøp oppover den bratte veien vi var kommet ned kvelden før og fortsatte på "den ukjente" veien" i dalføret nord for Karanhjukar. Det var vekslende med gressdekket dalbunn og steinørken. Det var sakte kjøring, for det meste i 10-25 km/t.

29062

29063

29064

29065

29066

29067

29068

Etterhvert var på på enden av veien, på toppen av et høydedrag og vi så merkelig nok mye færre spor videre enn vi hadde sett i dalbunnen tidligere, men - vi visste hvor vi skulle, så vi fulgte sporene som andre hadde laget før oss. Som dere så på noen av de andre bildene, så så vi ned på selve demningen fra dette stedet.
29069

Vi kom etterhvert ut på samme veien vi kjørte på i fjor, retning Mørdrudalur, som det står på skiltet her :
29070

Hadde lyst å kjøre andre veier i fjor, så da ble det å svinge til venstre inn på Grågæsadalur veien, som går i en sløyfe sørover mot Bruarjøkull, før den går vestover og så svinger nord igjen og treffer "hovedveien" etter langt om lenge.

Til å begynne med var det mest sandørken, men tydelig "vei" og etterhvert ble det også mer steinete.
29071

29072

29073

29074

Vi fortsatte rett fram, og tok ikke turen ned mot Bruarjøkull...
29075

Flott utsikt med snødekte fjell i bakgrunnen, var faktisk flott vær, men kaldt.
29076

29077

29078

Så kom vi etterhvert til Grågæsavøtn, der det var en hytte nede med vannet.
Veien hit til, stod på flere kart, men veien videre stod bare på det ene, store innlandskartet i 1:300.000. Den stod heller ikke på GPS'en, så her lager vi ny sporlogg og sender ned til Tyskland, så han får oppdatert kartet sitt :-)
29079

29080

Blom
10-03-2008, 11:06
I krysset ned til vannet var det litt vegetasjon og det er snodig at noe kan leve i det golde landskapet.
29081

29082

29083

29084

Veien videre gikk i høyden, mye stein og øde landskap...
29085

29086

29087

Før vi kom ned i dalbunnen og det var gress/mose. Denne dalen heter Sandalur.
29088

29089

29090

29091

Det viste seg at veien gikk opp på toppen, til venstre for fjellskaret og den var bratt........
29092

Jeg var mildt sagt piss-nervøs for å kjøre opp, men det var skikkelig langt tilbake, så det fikk bare stå til... Husk på at jeg har 5-6-700 kilo camper og last på planet og all vekt er over bakhjulene. Dette er kanskje i topp 10 av det bratteste jeg har kjørt med bil, ikke minst med camperen på. Det ser kanskje ikke slik ut, men når man er alene, langt fra folk, så blir det litt anderledes :smile:
29093

29094

29095

På toppen ble det selvfølgelig en stopp, tøffe fjellformasjoner !!
29096

29097

29098

Veien videre var typisk for dette området, store viddelignende områder med sand/stein og avslepne fjelltopper. Ikke lenge etter den bratte bakken kom vi inn på "hovedveien" fra Karanjukar igjen og fortsatte opp mot F910 og videre mot Askja.
29099

29100

29101

29102

Vi nærmet oss etterhvert Askja, på F910 som vi også kjørte i fjor. Her var det ikke andre alternativer, men det er fantastisk og helt utrolig natur som man ikke blir lei av å oppleve gang på gang Thefinger
29103

29104

29105

29106

29107

Leo samlet både lava og "flyte"stein til klassen sin og hadde fått i oppgave å skrive et reisebrev fra turen. Vi tok han ut fra skolen 1 uke og siste uken av ferien var høstferien. det ble nok ikke gjort noe særlig med lekser på turen, det var liksom viktigere å være på tur.....:grinpimp:
29108

Tidligere på dagen hadde jeg slått nedi med camperen i et elveleie som var litt bratt, så jeg har fått en slagskade på camperen, selv så høyt over bakken den er.
29109

Blom
10-03-2008, 11:57
Vi er fremdeles på onsdag 24/9-2008 og det var begynt å blåse ganske kraftig. Sanden i lavalandskapet i "nærheten" av Askja gjorde at det ikke var så god sikt.

29110

29111

29112

29113

29114

29115

29116

29117

29118

29119

Endelig var vi kommet til Askja, eller Dræki som plassen nede ved campingen egentlig heter.
29120

29121

29122

29123

29124

29126

Vi hadde lunsj der, varm suppe var godt. Det meste var stengt og låst, vinduer med skodder, men ene hytten var åpen for nødformål, samt utedassen :laughing:

Leo fikk skyte med rifle her, for første gang, dog bare salongrifle .22LR, men dog noe annet enn Playstation...

Når vi kom ut etter lunsjen, hadde vi fått besøk, hittil eneste bilen vi hadde sett på fjellet. 2 nedelendere i en leid Deff 110'er. Hyggelige folk som ikke hadde turt å bade i Viti oppe ved selve Askja :smile:
29125

Veien videre var vi godt kjent med den svart ørkenenen. der det i fjor var en tydelig vei, var det nå ikke spor etter andre biler som hadde kjørt og vindene hadde blåst sanden opp i små 20 cm høye "bølger" som gjorde det svært humpete å kjøre.

Jeg stoppet for å slippe ut luft, til rundt 12 psi fremme og 15 psi bak...
29127

29128

29129

29130

29131

Blom
10-03-2008, 12:38
Innimellom var det noen åpninger der det ikke blåste så mye, men innimellom var det skikkelige sandstormer med ganske liten sikt. Har tatt noen små videosnutter som gir et bra innblikk.
29132

29133

Etterhvert var vi over det meste av selve ørkenen og snodige lavaformasjoner dukket opp. Nå nærmet vi oss og første avkjørsel til Gæsavøntleid, som går oppom Kistufjell, ruten vi tok i fjor, men denne gangen skulle jeg foirtsette på F910, siden jeg ikke hadde kjørt den veien før.
29134

29135

29136

29137

29138

Og så forbi avkjørselen på en vei opp mot Myvatn, men vi fortsatte mot Nyidalur på F910.

Plutselig mistet jeg sporet og kom litt utav ruten, iallefall ut fra hva GPS'en viste, så jeg tok en sving tilbake på sporet. I en svak nedoverbakke begynte det plutselig å komme ulyder fra drivverket...

Klikk, klikk, klikk...

Ulyden var turtallsavhengig, ikke fartsavhengig. Den forsvant når jeg trykket inn clutchen, iallefall hørtes det slik ut fra innsiden av bilen, men bilen virket, så vi fortsatte.

Lurte fælt på hva dette kunne være, midt innpå fjellet... :idea:

Den var sterk med pådrag, omtrent borte når bilen gikk uten belastning og var sterk igjen ved motorbrems.

Det ble stopp og alt som kunne sjekkes fra utsiden ble sjekket, oljer mm, men ikke tegn på hva det kunne være.

Clutchen var byttet for ca. 4 uker siden, så jeg mistenkte at det kunne være noe der. Kanskje utløserlageret som hadde hoppet av ut fra klipsene som holdt den til utløserarmen, slik at den roterte med og slo borti utløserarmen ?

Vi var rimelig langt fra folk nå, så kartet ble studert rimelig grundig. Vi hadde ikke hørt noe på VHF'en i det hele tatt og det var lite med GSM dekning.
Men innimellom hadde det skimtet til med dekning.

vurderingen var at det var kortere, og ikke minst flatere å fortsette til F26, som var en rimelig god grusvei. Skulle jeg ha behov for assistanse, var det ca. 80 km til Nyidalur, mens det var mye lengre tilbake til Egilstadir. Videre at det var større sjans for å få hjelp i Reykjavik-området enn om vi skulle tilbake.

Så - beslutningen ble tatt om å fortsette videre med skikkelige klikk-klikk-klikk lyder fra drivverket.

Vi kom til Fjallsendi og kjørte mellom lavaen og fjellet :
29139

At jeg var bekymret, er vel ikke til å stikke under en stol, men vi hadde nok mat, til en viss grad varme, både gassbluss og et lite strømaggregat som gav oss 220 volt til en liten vifteovn, samt lading av batterier, gode klær og folk hjemme visste sånn omtrentlig hvor vi var. Fikk og sendt noen sms'er at vi hadde problemer hjem.

Fikk kontakt både med Jan Ove, som ikke hadde noen spesielle løsninger på problemet og Bård med den plommerøde Hiluxen på 33", så folk var informert.

Videre hadde vi hjemmefra sendt inn et skjema til Islandske redningstjenesten der vi meldte fra om rutevalg og datoer etc. Det var idag onsdag 24/9 og vi hadde gitt beskjed at vi kom til å melde fra 29 eller 30 når vi kom lengre syd.

Heldigvis har det blitt bygget ut mye GSM dekning i fjellet, så vi fortsatte til vi kom til en åsrygg nord for Prihyringur. Det begynte å bli sent, så jeg visste at vi gjorde et bedre valg å stoppe i ly av åsryggen, kontra å bevege oss ut på det flatere lavalandskapet. Spesielt med tanke på vinden, kunne det være godt med litt ly.

Heldigvis var det grei GSM dekning på toppen av åsryggen, så rescue ble ringt opp og forklart situasjonen. Jeg hadde med både kart og koordinater, så han fant fort ut hvor vi var :smile:
Han var enig om å ta natten der vi var, så fortsette videre neste morning. Avtalen var videre at dersom de ikke hørte noe, skulle de sende ut bil for hente oss lørdag.

Rescue er organisert med mange frivillige, så siden vi hadde hva vi trengte, var det ikke noe behov for at folk skulle ta fri fra jobben for å hente oss, om nødvendig. Avtalen var videre, om vi ikke fikk telefonkontakt, så skulle vi prøve på VHF hver hele time fra fredag ca. 12:00.

Når jeg hadde forklart han hva vi hadde av utstyr, fikk vi skryt for at vi var godt forberedt :smile:

Så med folk hjemme som visste vi var ok, men hadde problemer, rescue som visste hvor vi var og med en avtale om samband og henting, var det helt ok å ta kveld midt inne på fjellet, så med camperen varm og god, ble det å lage mat, se på en DVD før det var natti natti...

Siden det var så humpete i ørkenen etter Askja, var vi nå fort ca. 4 timer fra Askja...
29140

Blom
10-03-2008, 13:12
Morgenen, torsdag 28/9 kom med nydelig vær, klar blå himmel og etterhvert skinnende sol. Fantastisk vær, men med frost og et hvit-rimet lavalandskap.
29141

29142

29143

29144

Mens Leo kikket på film, tok jeg på varme klær, natogenser, termokjeledress og krøp under bilen. Demonterte slavesylinder og fikk såvidt sett inn på utløserlager, som satt fast til utløserarmen - ikke noe galt der...

Demonterte 2 braketter mellom motor og girkasse, så jeg fikk bendt vekk stålplaten i fremkant av clutchuset - ikke noe løse deler der...

Ulyden var når motoren gikk på tomgang også, og jeg la merke til mere utblåsing av oljedamp fra toppdekselet enn jeg mener det har vært før, men motoren gikk som den skulle...

Det var ikke noe annet å gjøre enn å montere tilbake igjen, ta en tur på åsryggen og ta en prat både med Bård, som satt på en tåkestengt Flesland flyplass med kurs for Oslo og videre til Island for en langhelg og teambuilding med jobben. og en prat med Rescue.

Avtalen var som før, vi fortsetter, holder kontakt på GSM telefonen innimellom, om det er mulig, og får vi ikke kontakt og vi blir stående på fjellet, så henter de oss lørdag.

Fra åsryggen var det flott utsikt !!
29145

29146

Så - vi fortsetter, forbi åsryggen og inn i lavalandskapet igjen
29147

29148

29149

Men - vi kom ikke så mange kilometrene før det var stopp... Og jeg fant ut hva som var galt... Bilen rikket seg ikke i hverken 1ste eller 2ndre gir, som var de girene jeg for det meste brukte. Ei heller 3dje gir virket...

Ja, så stod vi der på fjellet da, med girkassehavari... :shaking:

Vier
10-03-2008, 13:19
Ja, så stod vi der på fjellet da, med girkassehavari... :shaking:

:eek:

Blom
10-03-2008, 16:32
Vi hadde 1 gir igjen som virket....... 4 virket ennå, men hvor lenge ?

Men - 4L var i mange tilfeller for høyt og jeg slet sånn passelig på veien videre mot bedre veier...

det var svært mye opp og ned, frem og tilbake, inn og ut gjennom lavaformasjonene, men det gikk !! (heldigvis)

29151

29152

29153

29154

29155

29156

Det gikk ofte fort fort i 4L, så i en elv mistet jeg så mye fart at jeg fikk stopp på andre siden... Pokker og - skal vi bli stående her ???
Etter mye slit og bruk av clutch, kom vi oss heldigvis videre. Det var ganske slitsomt og den eneste positive tingen, var at ulydene etterhvert forsvant for det meste, sannsynligvis etterhvert som tennene på drevene forsvant :laughing:

Det gikk stadig på frem, så da var det jo litt
29157

Jeg fikk kontakt med Knixen på telefon, fikk nummeret til Kåre, Rett til Himmels og fikk nummeret til endel folk på Island som kanskje kunne hjelpe :smile:
Agnar var utenbys, men Reynir på ex. Fjallasport satte igang og jobbet med å lete opp ny girkasse og sted til å bytte.

Kjempetusen takk til både Knixen og Kåre !!

Terrenget forandret seg da vi nærmet oss
29158

29159

29160

29161

Vi passerte Nyidalur i god driv, på den relativt gode grusveien F26, så klarte vi å komme opp i 4H og kunne holde 60-70 km/t. Naturen var fremdeles flott :-)
29162

29163

29164

Vi hadde ringt opp Rescue flere ganger i løpet av dagen, så de var informert både om status og hvor vi var. Det var en lettelse å komme inn på F26, både med tanke på at de værste partiene var unnagjort og at det ville være lettere å bli hentet om kassen skulle bryte fullstendig sammen.

På lik linje med Land Rover, blir en Hilux sjelden heeeelt ødelagt, skadet ja, men heeelt ødelagt, sjelden !
4 gir er gjennomgående, 1:1 så det er sannsynligvis årsaken til at det giret funket.

Det var fremdeles nokså slitsomt å kjøre, oppoverbakker krevde bånn spiker, men med myk fjæring og høyt tyngdepunkt pga camperen, var det en prøvelse å komme seg gjennom svingene i 80-90 før en bakke...
I noen bakker måtte jeg rett og slett tvinge den ned i lavserien, for å komme opp. Bakkene var rett og slett for bratte til å komme opp i 4H.

Synes også synd på transferkassen som ble tvunget fra Lav til Høy i 50-60 km/t, men å kjøre i 30-40 km/t på de gode grusveiene var litt vel u-utholdelig...

Det ble tydelig våtere i terrenget etterhvert som vi kom vestover og nærmet oss Reykjavik. Vi kom inn på asfaltvei i nærheten av Hrauneyaer. Vik fikk også med oss noen snøbyger og så tydelig spor etter at det hadde snødd i fjellet tidligere.

29165

29166

29167

Vi kom oss faktisk heeelt til Selfoss på torsdagen, kun ved bruk av 4L og 4H !!
Der så vi en av redningsbilene - fet !!
29168

Vi fikk og telefon fra Reynir som sa han hadde funnet girkasse til oss, men ikke sted å bytte den...

Vi overnattet på campingen i Selfoss, med strøm og varme i camperen :smile:
Til og med KFC ble det tid til i Selfoss Thefinger

Vurderingen stod mellom å leie bil til rundt 55.000 Islandske kroner for 3 dager (rundt 3.500-4.000,- norske) og så kjøre mot fergen med girkassen den nå var, dersom ikke vi fikk byttet i løpet av fredag eller lørdag. Å bytte kassen mandag, var liksom ikke 1ste pri, når det lå en kasse hjemme som var gratis.

Å bli værende i Selfoss i flere dager var ikke et alternativ - vi ville jo så svært mye opp til Landmannalaugar og bade i den varme elven der !

Uten en løsning, ble det natt i Selfoss, dog etter en 2 timers meget forfriskende badetur i det utendørs badeanlegget de har der :smile:
Fantastisk med basseng med 35-40º varme, utendørs !!

Blom
10-03-2008, 19:37
Fredag morgen 26/9 og det regnet og blåste, ikke så trivelig !!

Fremdeles ingen løsning på hvor vi kunne få bytte girkasse, så vi tok det rolig og begynte å se frem til leiebil og små turer i nærheten av Reykjavik, opp til Landmannalaugur osv osv.

Plutselig får vi beskjed fra Reynir - han hadde funnet verksted til oss - Johooo !!!

Full fart pakke ned og avgårde de 60 km til Reykjavik. Vi traff på Reynir på veien og han kjørte foran oss til Hafnafjordur litt sør-vest for Reykjavik. Det er faktisk en egen liten by.

Det var 2 stykker i verktsdete og de ville helst skru alene.

Vi ble med Reynir i Almeraen hans, bort til der hans andre bil stod i nærheten av Brettakantar, som vi var hos i fjor sommer. Vå lånte Almeraen og tok turen i retning Blue Lagoon for bading mens Luxen var hos Doctoren...
Litt mat og så 2,5 timer i Blue lagoon før vi satte kursen tilbake.

Bilen var straks ferdig !!!

Jeg skrudde av transferkassen, pakket den inn i litt filler og tok den med meg. den nye kassen var komplett med transfer, gummifeste og travers, så det var rimellig lett å bytte.

Når Luxen var ferdig og trillet ut, satte de sine egne ting inn igjen, Ford Explorer på 44" Fun Country, ikke ferdig ennå, og snøskuter og littegranne annet. Han ene kjørte Disco 1 !
29172

29173

29174

ER du i behov for verkstedstjenester kan disse gutta absolutt anbefales !!
29175

Vi tok en liten tur i nærområdet og fant bla. denne :
29176

Og så et par bilder på at det ikke er alle biler som er tipp topp på Island...
29177

29178

Vi fikk levert tilbake nøklene til Almeraen til Reynir, han ville ikke ha penger for kjempe-tjenesten han hadde gjort oss, venner av Kåre RTH fortjente såpass :smile:, så han fikk no iallefall noen flasker med sterke dråper som takk for hjelpen !!

Så var det tilbake til Selfoss og campingen der, med strøm og varme i camperen om natten, for nå var vi igjen klar for å stikke ut i fjellet om lørdagen !! Ble litt anderledes enn vi hadde planlagt, men skitt happens og det er ikke noe å henge med nebbet for det !!!

Blom
10-04-2008, 09:14
Lørdags morgen kom med sol og flott vær, det ble, som vanlig, egg og bacon til frokost, før fylling av diesel og proviantering av ferskmat.

I selfoss tok Leo disse bildene :
29224

29225

29226

Redningstjenesten var på tur og, men det er jo litt langt fra Akranes og ned til Selfoss, kanskje de bare lånte bilen ??
29227

Før turen ble lagt østover mot Landmannalaugar
29228

29229

29230

29231

Og vi stoppet ved Hjalparfoss
29232

29233

29234

29235

29236

Rett oppforbi Hjalparfoss var det såvidt vi fikk øye på disse hustakene på et gammelt tun :
29237

På hotellet/kafeen/dieselstasjonen på Hrauneyaer fylte vi kun 10 liter diesel, siden vi hadde fyllt opp i Selfoss tidligere på dagen og vi så disse :
29238

Vi hadde spist frokost, så Leo var ikke sulten, men jeg klarte likevel å få lurt nedi ham noe pommes Frites. Så - det ble ikke hamburger med speilegg denne dagen...

Patrolen var på Sightseeing og hadde med seg 3 små asiater på tur, dere ser krakken han har med seg ??
29239

Og kart over området :
29240

29241

29242

Blom
10-04-2008, 10:07
Ned til landmannalaugar er det ikke mer enn rundt 30 km, mener jeg å huske, så dagen var ung og det var absolutt muligheter til å komme seg bort fra den vanlige grusveien. Man kan helt greit kjøre stort sett alle 2WD biler ned til L. så det fristet liksom ikke så mye bare å følge den brede hovedvei.

Første avstikker stod heller ikke på GPS'en, men på kartet og den gikk inn i en sløyfe til høyre. Ikke noe spesielt å se, men et lite brukt spor...
29243

Så var det ut igjen på hovedveien mot Landmannalaugar... Flott natur, spesielle fjell og skarpe farger :
29244

29245

29246

29247

29248

29249

Men - vi var jo langt fra ferdig med å utforske nye veier, så når neste vei inn til venstre kom, så svingte vi selvfølgelig inn der.
29250

Denne veien gikk nord-østover mot elven Tungaa. og første stopp ble en liten værstasjon med flere kabler som gikk ned i elven. Kanskje noe flom-varslingsgreier ?
29251

29252

29253

29254

29255

Veien gikk litt tilbake, så videre et godt stykke øst for hovedveien og på et vis fulgte elven, før den igjen gikk ned til elven.
29256

Veldig gøy å finne en taubane der og stedet var bare nydelig, ville vært flott å campe der !!
29257

29258

29259

29260

Vi turte ikke prøve taubanen, siden vi var alene og var usikker hvilken stand den var i. Ikke hadde vi redningsvester med heller og vannet var kaldt...
29261

29262

Vi var ikke så veldig langt fra den første værstasjonen, den var ved fjellet i bakgrunnen :
29263

29264

På veien videre, kom vi plutselig over et hull "under" veien. Var selvfølgelig redd om veien raste sammen, så det måtte sjekkes :smile:
29265

Dappe
10-04-2008, 10:13
Flotte bilder Blom. Vi skal også opp igjen om litt.. Har en først vært der får en ikke Island ut av hodet..

Var det lite trafikk på veiene på fjellet? Når vi var der i sommer var det til tider mye folk på fjellet..

Blom
10-04-2008, 10:40
I fjellet ? la meg telle.... Jo, vi traff den Deff 110 på onsdagen på Askja...
Lørdag møtte vi endel biler i Landmannalaugar og umiddelbar nærhet og søndag møtte vi vel 3-4 biler....
Mandag møtte vi ingen...

Så du kan kan si at fjellet var rimelig tomt !

Fra taubanen ved Tungaa gikk det litt vekk fra elven igjen, til vi møtte "linje-veien" som fulgte kraftlinjen sørover.
29266

29267

29268

29269

29270

Så nærmet vi oss noen høydedrag, ikke langt fra Landmannalaugar og der så vi plutselig noen biler :
29271

29272

29273

29274
Det viste seg at ytterligere 2 biler var parkert nedi en dump, og 4 stykker stod nede i innsjøen og fisket med flue, sikkert etter ørret.

Landcruiseren var tysk, de hadde arbeidet i 4 mnd på Island men hadde ferie nå og skulle snart hjem igjen. Påbygget var bygget profesjonelt i Tyskland av en som driver med slikt. Jeg hadde ikke hørt om den påbyggeren før...
29275

29276

Ned fra høydedraget var det ikke langt til målet
29277

Og vi traff en av fjellbutikkene som skulle vekk og lagres innendørs for vinteren. Ble tauet med A-bar.
29281

Flott natur !
29278

Og lengre mot L drev de og forbedret veien, kjørte på mer grus bla.
29279

29280

Rocker
10-04-2008, 11:27
Flott reisebrev og bilder Blom.
Man blir frista av sånt :smokin:

Mvh
Rocker

Blom
10-04-2008, 11:56
Vært der før, har erfaring med reisebrev nå Thefinger

Inn mot Landmannalaugar var det oppdemmet elv i år og !!
29283

29284

29285

29286

Det var endel biler og folk der allerede, det viste seg at det var en skiklubb i Reykjavik som hadde helgeture der, for bading og familiegøy.
De var på Geilo 14 dager hver vinter og flere av dem snakket godt norsk.
29287

Og så ble det selvfølgelig bading !!!
Men - vannet var stort sett litt for kaldt, mye kaldt regn, kombinert med samme mengde varmt vann, gjorde at det stort sett ble til å ligge i utløpet av den varme kilden, for å ha en passelig temperatur... Men bading i over 2 timer ble det !!
29288

29289

29290

29291

29292

29293

L har et relativt flott santitær anlegg med toaletter og dusjer, men ingen 220 volt.
29294

Og så kom Tyskerene innom og, men de kjørte etterhvert igjen.
29295

Gi Gass
10-04-2008, 17:13
"Landcruiseren var tysk, påbygget var bygget profesjonelt i Tyskland av en ....."

Hallo??? :pissed:

Bilder, for f..n!! Ser jo bare noe rødt i det fjerne.. :shaking:

Blom
10-04-2008, 19:26
Hallo, det er jo bare en ny Landcruiser pickup med en firkantet bo-boks bakpå, så vidt jeg kunne se, ikke noe spes...

Har prøvd å tegne inn ruten vår uten for den "vanlige" veien på lørdag med rødt og på søndag er hele ruten med gul-oransje, håper dere får et innblikk !
29305
Det blå er begynnelsen på ruten søndag...

Søndag opprant med regn og blåst, så vi stakk bort i elven og badet noen timer igjen.
Etter vi var ferdig, begynte de å rote med Grand Cherokee'en igjen, som fremdeles ikke ville starte og nå hadde den så lite strøm at den bare klikket på starteren. Det ble tauing på gang...
29306

29307

Mens vi lagde frokost :
29308

29309

Jeg hadde fått mye innspill på rutevalg etc av en i skiklubben og før vi dro, ble vi stående å prate litt med ham. Han kjørte denne på 315/75-16 men lurte på å gå opp til 37", da det var plass. Det var kun en liten fjærheving på bilen...
29310

Flott Patrol på 37x13,5-17 Toyo dekker.
29311

29312

Og så var vi på veien igjen... Ny grus som jeg nevnte...
29313

29314

29315

Mere natur, dette litt sør for L.
29316

29317

29318

29319

Uten mat og drikke...
29320

Ikke langt videre, kom vi til umerkede spor innover til høyre, de måtte vi selvfølgelig utforske, men de gikk bare noen hundre meter innover mot en liten dal.
29321

29322

29323

Så da gikk veien videre i det kuperte landskapet.
29324

Vi fant en vei på kartet som skulle være en sløyfe ned mot elven og videre tilbake litt lengre ned, kom forbi en hytte og til en stengt grind. Litt videre var det skilt med "Veg endar, fare for kvikksand" og det hørtes ikke særlig fristende ut, så da snudde vi og kjørte tilbake til F208.
29325

Men vi tok turen nedom Kistufellvatn for å se om det kunne være en mulighet for å fiske litt, men siden det regnet, snudde vi der og og kjørte tilbake til F208. Iallefall får han noen gode sporlogger av meg nå, han i Tyskland...
Vannet ligger rett bak kløften på bildet.
29331

F208 videre var fantastisk flott, kupert og variert, men uten de store utfordringene, noen relativt grunne elver, som ikke var noe vanskelig for min bil iallefall...
29327

29328

29329

Og vi møtte et par SUV'er, tror det var Hyunday Sportager... sikkert leiebiler...
29330

Blom
10-04-2008, 20:19
Vi er fremdeles på søndag, klokken er vel nå passert 13 tipper jeg og jeg leter etter rette avstikkeren mot venstre og der, der er den !!
29332

Litt sidehelling og delvis utraset vei til å begynne med
29333

Og det går oppover...
29334

Et sted oppi det bratteste, var det endel gjørme, og det var bratt, så det var litt med hjertet i halsen med begge sperrer inne om jeg kom forbi. Jeg hadde nok å tenke på med å holde bilen på rett spor, og Leo hadde kun tatt bilde av himmelen :smile:
29335

29336

29337

Men etterhvert var vi oppe - høyt ned !!
29338

Blom
10-05-2008, 19:09
Og - gikk det først opp, så gikk det pinadø ned og, og det rimelig fort, ned... Kotene lå tett på kartet, altså bratt !!
29396

Men heldigvis helt overkommelig, men man følte liksom camperen ville inn i hytten på bilen :smile:
29397

Dette var Grændalon...
29398

Og de som eide hytten, så ut som de holdt på med oppussing...
29399

På nordsiden var det rett og slett enda mer svart ørken et stykke.
29400

Og vi kom straks inn på mer grønne, men forrevne fjellpartier.
29401

29402

29403

Utrolig ekkelt den siste kneiken ned, 90º sving til venstre, god dosering i svingen, dvs sidehelling, så jeg var ikke høy i hatten når jeg lusket bilen rundt svingen, så litt gass for å rette den opp og ned den bratte kneiken. Har første delen av denne på video, må bare få gjort den ferdig...
29404

29405

29406

29407

Og det gikk oppover...
29408

Og nedover...
Rett i fronten er elven Tungnaa, som kommer fra nord-vestligste hjørne av Vatnajøkull (eller på kartet står det Tungnaarjøkull, men det er jo samme store isbreen...)
29409

Flott utsik over veien litt videre :
29410

Og her tok vi en liten stopp, Leo løpte etterhvert nedover og tok biler i brattbakken nedover...
29411

Ser ut som han trives på tur :smile:
29412

29413

Og nederst bittelitt flex i en dump
29414

29415

Og det gikk oppover - og nedover flere ganger på dette strekket, virkelig artig å kjør, og litt skremmende, siden det var veldig bratt både opp og ned. Ikke spesielt krevende, men gøy sånn stort sett.
29416

29417

29418

Og så så vi billys i det fjerne, de første vi hadde møtt på en "øde" løype på hele turen vår. De kjørte en Deff 110 på 38" Artic Truck dekker, og var godt fornøyde med dem. Vi fikk endel tips om ruten videre, hvor unngå et parti med potensiell kvikksand etc. Flott å få tips !!
29419

De hadde vært på hyttetur i helgen, det var jo nå søndag ettermiddag og var på vei hjem. Og som et extra pluss - de snakket meget godt norsk :smile:
29420

Blom
10-05-2008, 19:47
Var endel partier med humper og dumper, men etter en liten stund ble det flatere når vi nærmet oss slettene nedenfor fjellet Faxi.
29431

Jeg liker ikke sidehelling....
29432

29433

Og litt elver, ikke særlig dype...
29434

29435

Det var spor videre, men ikke så mye...
29436

Vi tok en avstikker opp til en vik i Tungnaa, som heter Botnlangalon og der var det en liten fiskehytte. Vi prøvde fiskelykken litt, med skjesluker, men fikk ikke noe :(
29437

29438

29439

29440

Veien gikk tilbake, så østover, videre mot Ørk, men først gikk veien mellom 2 fjell...
29441

29442

29443

29444

29445

29446

29447
Fantastisk morro og måtte kjøre i elvene for å komme seg gjennom skaret !!

Og så gikk veien videre, ikke minst oppover
29448

Og på toppen et sted, var det plutselig noen master...
29449

EvoMan
10-05-2008, 22:05
Helt rått :) morsomt å lese og se.. drømmer om en slik tur og blir nok det etterhvert ja:)

knixen
10-05-2008, 22:19
Flott reisebrev Øystein!!!

Kan jeg friste deg med en ny-camper variant??? Landcruiser v8... den må da ha både nok motor og lavt nok tyngdepunkt... :wink_animate:

Blom
10-06-2008, 18:18
Er en flott bil det der Knixen, men det skal betales og, og ikke minst ha tid og penger til å brukes, slik en slik bil BØR brukes !!

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger, både på PM, telefon og på forumet - er jo litt gøy å se at turene frister flere :smile:

Vi kom etterhvert ned til enda en fiskehytte i Ørk, som vanlig nokså spartansk og låst. Skulle man inn der, måtte en bryte seg inn, så dette er nok ingen "nødhytte"
29475

29476

Så faktisk ut som dette huset hadde meier...
29477

29478

Vi stoppet og prøvde fiskelykken, uten hell. Men fordi veien gikk over et "sund" som forbandt 2 innsjør, og jeg ikke så dybden midt utpå, ble det til at jeg prøvde vadestøvlene for første gang og sjekket dybden før vi kjørte over :smile:
29479

29480

29481

29482

29483

29484

"Veien" videre var rimelig slett og vi kunne holde 55-60 km/t for det meste.
29486

Ser du på GPS'en, så var det ikke spor der vi kjørte, men veien stod på kartet, så enda en vei han tyskeren med "dugnadskartet" får på plass.
29487

29488

29489

Og så nærmet vi oss endelig "endepunktet" eller vendepunktet for dagens tur, nemlig Langisjør, eller Langesjøen på Norsk...
29490

29491

Vi stoppet og fisket litt her og, men fremdeles uten hell. Vi brukte små skje-sluker, muligens ikke det rette, men vi er vant med å fiske i sjøen, ikke ferskvann, så vi har kanskje ikke rette håndlaget ?
29492

29493

29494

29495

Blom
10-06-2008, 19:34
Det begynte å nærme seg kveld, men vi begynte også å se en tidsfrist for når vi måtte begynne å bevege oss mot mer siviliserte strøk, så vi begynte på returen rett før det begynte å bli mørkt. I frykt for at returen på F235 skulle bli like langdryg som turen opp til Langisjør, bestemte vi oss for å kjøre et stykke ned mot F208 før vi tok kveld.

F235 var ikke den samme veien vi kjørte opp, og det viste seg at den var mye raskere å kjøre, ikke så mye bratte bakker opp/ned. Ikke så gøy, men effektiv transportetappe.
29496

29497

29498

Vi hadde sett på kartet at det var et parti med elv som het Blautalon, var litt bekymret for hva som ventet oss, men det var ikke noe å være bekymret over.
29499

29500

29501

Det gikk faktisk overraskende fort å kjøre ned, så vi kom etterhvert til F208
29502

Og vi fortsatte inn F223 Eldgja, der vi stoppet og slo leir for natten. Var inn en trang dal, over noen feite elver, men stille og fredelig.
29503

BerntS
10-06-2008, 19:40
Gleder meg til sommeren :-)
Fantastisk bra reisebrev.:smile:

Blom
10-06-2008, 20:14
Du får begynne nå Bernt, å glede deg, mener jeg...

Men - det gav absolutt en helt ny dimmensjon det å kjøre alene og på en tid av året da det var lite andre folk i fjellet. Ikke at jeg er så forbannet bevandret i å kjøre på tur, slik at det kriblet mye i magen å vite at man var alene og måtte klare seg selv i mye større grad enn vanlig.

Med å komme frem dit vi var, i Eldgjå, så var vi noenlunde på rute slik jeg hadde tenkt det på forhånd. Girkassetrøbbelet hadde nok tatt 2 dager som jeg skulle ha brukt i fjellet, men det bestemmer man ikke selv.

Jeg trodde at Eldgjå var en campingplass og ble overrasket at det ikke var noe som helst der, men på morgenen viste det seg at det var en severdighet og at det skulle være en campingplass 6 km lengre ned på F208.

Var uansett flott at det var en ren og klar elv rett ved siden av, som vi både prøvde fiskelykken og fikk vasket opp i :smile:

Leo fikk prøve salongriflen igjen, selv om den var for stor for ham.
29504

29505

29507

29506

På veien ut igjen, måtte vi over 2 elver, som kanskje var de dypeste hittil på Island denne gangen...
29508

29509

29510

29511

29512

29513

Vi så ikke så mye når vi kjørte inn i mørket, men på veien ut igjen, viste det seg at det var en flott dal vi var i.
29514

29515

29516

Før vi tok sørover et lite stykke på F208 før vi kom til veien jeg hadde sett meg ut :
29520

29521

29522

29523

29524

29525

29526

29527

29528

29529

Enkel og grei vei, for det meste, selv om elven på bildet oppforbi her var nokså steinete og det humpet godt der. Med mine store dekk, var det imidlertid ikke noe fare for å sitte fast i en stein.

Det var jo tydelige merker på at det hadde regnet, så innimellom kom vi tildels store sølepytter :
29531

29533

29534

29535

29536

Overalt, nesten, var det ting (les natur) å se på...
29537

29539

29540

29541

Blom
10-06-2008, 20:51
Og så kom vi etterhvert til denne...

Den var veldig vid og det var langt over til varsels-skiltet på andre siden, det var sand overalt, så tanken på kvikksand var så absolutt til stede.
Men - det var lite strøm og når elven ikke var veldig bred over og nedenfor, med tanke på volum vann i elven, ble det til at vi tok sjansen og man var 100 % fokusert når man kjørte over...
29543

På andre siden ble den en tenkepause, litt kikking frem og tilbake, før jeg bestemte meg for å sette av Leo, kjøre tilbake og ta elven en gang til mens han tok bilder non-stop :
29546

29547

29548

29549

29550

29551

29552

29553

29554

29555

29558

29559

29560

29561

29562

29563

29564

29565

29566

29567

29570

29571

29572

29573

29574

Flink fotograf !! Dere ser hvor bølgen har vært på bakskjermen ?? :grinpimp:
29575

knixen
10-06-2008, 20:56
Synes det er litt morro at du sender sønnen din over elvene først med kamera for å sjekke dybde og deretter ta bilder av deg og bilen på tur over... :laughing::laughing::laughing:

Utrolig spennende lesing!!! :beer:

Blom
10-06-2008, 21:14
Sønner kan man alltids lage flere av, men meg... Meg er det kun en av !! :smokin: :pissed: :grinpimp:

Neida - han satt nok tørt og godt i bilen på vei over, ja :smile:
Jeg hadde jo med meg teleskop-båtshake og vadestøvler, men det var såpass lite vann at det ikke ble særlig brukt.

Et stykke videre kom jeg plutselig over en flokk med 5 ryper - brems og ut med kamera...
29576

29577

Kom faktisk så nært som 6-7 meter før de begynte å gå unna.
29578

29579

29580

29581

Og jeg måtte faktisk skremme dem for at de skulle stikke, ellers ville de bare gå unna...
29582

29583

Irrgrønt !!
29584

Vi tok mot venstre, mot Myrdalsjøkull og videre sørover på østsiden. Planen var å bruke mandagen (idag) på fjellet, så komme oss ned til Vik eller Kirkjubæjarklaustur og ta natt der, finne et svømmebaseng og kose oss litt.
Så skulle vi bruke tirsdagen på hovedveien tilbake til Egilstadir, ta natt der og bade litt onsdag, før vi kjørte over haugen til Seydisfjordur. På den måten hadde vi godt med tid og slapp å stresse...
29585

29586

29587

29588

29589

29590

29591

Øldufell i bakgrunnen - tøft fjell !!
29592

29593

29594

29595

29596

29597

knixen
10-06-2008, 21:18
[QUOTE=Blom;103736]Neida - han satt nok tørt og godt i bilen på vei over, ja :smile:
Jeg hadde jo med meg teleskop-båtshake og vadestøvler, men det var såpass lite vann at det ikke ble særlig brukt.

Hvem tok bildene av vadingen da???:wink_animate:

Blom
10-06-2008, 21:21
Hallo !!

føger du ikke med ?? vi kjørte, selvfølgelig, i år, som i fjor, over 3 ganger på de gøyeste plassene.

Først over for å sjekke - joda, det gikk bra (og - joda, vi kan kjøre tilbake og ta det en gang til)

Retur

Og turen en siste gang sånn for å forevige seansen Thefinger

Alt for bildene, nesten...

Gi Gass
10-06-2008, 21:21
Synes det er litt morro at du sender sønnen din over elvene først med kamera for å sjekke dybde og deretter ta bilder av deg og bilen på tur over... :laughing::laughing::laughing:

Utrolig spennende lesing!!! :beer:

Til Bloms forsvar, så er Leo for kort til og kjøre bil, ennå... :eyemouth:

Men omn et par år++, så er det nok gamlingen selv som må vasse over, samt være co-driver... Thefinger

Blom
10-06-2008, 21:35
He he he - frister å ta med Kawa KX85'en til leo og la han få kjøre crosseren sin på mange av de øde fjellstrekkene !! (og får vi med en Co-driver til, kan jo pappa ta YZ125'en han nettopp kjøpte i statene...)

Videre ned langs østsiden av Myrdalsjøkull mot hovedveien :
29598

29599

29600

29601

29602

29603

29604

29605

29606

29607

29608

29609

29610

29612

29613

29614

29615

29616

29617

29618

Når vi kom nedi her, tikket det inn en tekstemelding fra Piotr i den grønne Patrolen : De hadde fått telefon fra Smyril Line : båten går 25 timer før ruten, dvs at båten går om ca. 24 timer, seneste innsjekk er kl. 13:00 i Seydisfjordur dagen derpå.

Vi var vel ca. 450 km unna...

Kaare
10-07-2008, 06:52
Denne gangen har dere vært på tur, gutta! Tror ikke jeg trenger å si mer, jeg!

Blom
10-07-2008, 21:40
Joda - på tur har vi absolutt vært og jeg angrer ikke på de drøye 6 lappene girkassebyttet kostet, selv om det lå en gratis kasse hjemme. Å komme seg ut igjen i fjellet er, nesten, ubetalelig. Å kjøre der med egenbygd bil er enda bedre.

Vi var kommet ned på slettelandet mellom havet og fjellene og det var tydelig at her var det mye gårdsdrift. Var også store, vide elver med oppbygde voller rundt broene.

Ellers bar denne etappen preg av transport, siden vi måtte dra avgårde mot fergen.
29772

29773

29774

29775

29776

29777

29778

29779

29780

Vi kjørte ned veien der 6-tallet står rett ved Myrdalsjøkull, kom oss ut på hovedveien og kjørte østover (mot høyre på kartet)
29781

29793

29794

Og vi stoppet en drøy halvtime i Skaftafell nasjonalpark og spaserte en kilometer bort til isbreen.
29795

29796

Hovedveiene videre gikk mellom havet og fjellet og Vatnajøkull som nedover mellom fjelltoppene... Vi stoppet bittelitt ved Fjellsarlon.
29804

29805

29806

29807

29808

Og vi kjørte videre og stoppet ved Jøkulsarlon. Vi kjørte nesten sammen med polakkene i Patrolen på dette strekket, så vi møttes både på Skaftafell og her.
29809

29810

29811

29812

29813

29814

29815

29816

Der var det 4 seler som lekte seg blandt isflakene :smile:
29817

29818

Blom
10-07-2008, 21:52
Det ble en litt lang kveld med delvis regn, men vi fulgte etter 2 trailere og holdt oss godt bak dem østover på hovedveien. Men når klokken nærmet seg 21:30 begynte jeg å lete etter en plass å stoppe. Ville gjerne litt vekk fra havet, så vi fant etterhvert en plass ikke så veldig langt fra Djupivogur.

Tirsdag morgen var det kaldt, var frost, men fantastisk flott vær å kjøre det siste stykket til Egilstadir og Seydisfjordur !!
29820

29821

29822

29823

29824

29825

Vi tok snarveien over fjellet, 64 kontra 120+ kilometer fristet mest, samt at fjellvei er bedre enn en eller annen asfaltvei rundt kysten.
29826

29827

29828

29829

Dappe
10-07-2008, 22:06
Fin tur den lille etappen over fjellet i stedet for å følge kysten opp. Jeg hadde en ubehagelig opplevelse der da jeg var nødt til å kjøre uten bakdemper på ene siden da den tok kvelden på vei til Landmannalaugar. Vi passerte en liten bro og deretter en 90 graders sving med litt humpete vei.. Holdt jammen på å hoppe ut av veien...

Ellers var det en fin tur til Egilstadir over fjellet..

Ser ut som dere har hatt en fabelaktig tur alt i alt..

Blom
10-08-2008, 15:00
Veien over fjellet var jo av relativt god kvalitet, så om det gikk litt fort i svingene... :smile:
29830

29831

29832

Og etterhvert kom vi ned i dalen syd for Egilstadir. Vi traff på en enslig syklist med full oppakning samme vei, så snill som jeg er :shaking: stoppet jeg og spurte om han skulle til fergen, i så fall hadde han kanskje hatt litt trøbbel med å sykle 60-70 km på 3-4 timer...
Han var fra Tyskland og skulle ikke med fergen, men han hadde mistet hanskene sine, så han fikk nå iallefall et sett med tynne monteringshansker i skinn, siden det var kaldt og frostig ute.

Ble litt overrasket over å finne gul åker :smile:
29833

29834

29835

Og så kom snøen...
29836

29837

Vi kom etterhvert til Egilstadir og det er alltid noe gøyt å se på !!
29840

29841

Vi hadde litt extra tid, så vi tok en liten sløyfe nordover og inn igjen på RV 1 og så syd tilbake til E.
29842

29843

29844

29845

29846

29847

Kult med LR130 først som brøytebil, så lastebilen med saltekassen...
29848

Og det ble litt mer sightseeing i Egilstadir før vi spratt over haugen...
29849

29850

29851

29852

29853

29854

29855

29856

29857

29858

29859

29860

29861

29862

29863

29864

Ja - og så var det vel bare å stille seg i køen til fergen... Litt vemodig, som sist, men ikke så mye. Vi var på en måte mer innstilt på å reise hjem igjen, denne gangen :smile:

Eneste dumme var at vi så frem til 2 dager i Torshavn på Færøyane, noe vi ikke så frem til i det hele tatt. Med husk på at de har rimelig diesel der, sa vi fra om at vi gjerne ville ha bilen i land og kjøre en tur på Færøyane og det var helt ok.

Vi ble dog positivt overrasket at vi på onsdags morgen, i Torshavn, fikk beskjed at båten seilte allerede samme ettermiddag... kun en kort dag i Torshavn, en liten kjøretur rundt på øynene, fylle opp 120 liter diesel til Dkr. 8,30 før vi kjørte rett ombord igjen rundt klokken 13.

Var litt godt vi kom ombord så tidlig, for de stengte portene litt etterpå, så de som kom senere, måtte vente på kaien til de begynte å kjøre ombord rundt 16:00...

Inne på fergen tok vi følgende bilder :
29865

29866

29867

29868

29869

29870

29871

29872

Tja - hva skal vi si om kjøretøyet da ??
Hiluxen holdt godt denne gangen, bortsett da fra girkassehavariet.

Det hadde nok ikke vært behov for så store hjul, men det gav uansett en ekstra sikkerhet mot å sette seg fast.
jeg er også veldig glad for at jeg hadde så store hjul da vi måtte kjøre over fjellet i 4Lav... Det ble nok adskillig lettere å kjøre med de store hjulene enn med små, så fort som vi måtte kjøre for å være i motorens arbeidsområde.

Camper er kjempeflott å ha med på en slik tur, men min er nok litt tung. En lettere og ikke minst lavere camper ville ha vært bedre.

Jeg skal nok på tur igjen, men om det blir med Hilux, Tacoma eller jeg skal kikke på et enda mer egnet kjøretøy er litt på tankestadiet nå.

Snakker allerede om ny tur neste sommer og siden det ser ut som vi nå blir 4 stk, er det da Tacomaen som ser ut til å bli neste turbil... Av den grunn har jeg og kjøpt nye MT dekker til den, kontra de nokså utslitte BFG Rugged Trail som ser for myke ut til å ta turen over Island. Hva som blir overnatting da, med 2 voksne og 2 barn er også på tankestadiet, men jeg har liggende 2 glassfibertopper som kan bygges en lettvekstcamper av, men der vil det da kun bli soveplass for 2...

For å oppsumere litt om Hiluxen :
1987 hilux Xcab, 2,4 diesel med ettermontert turbo & intercooler.
Motorstyrke er ikke viktig på bar mark, så en treg sugediesel er helt greit nok.

Hjul :
37x12,5-15 Goodyear MTR på 10" felg. Fungerer helt ypperlig, men kaster av og til mye småstein opp i hjulhusene. AT dekker er kanskje bedre, men ikke et must.
Tidvis mye skarpe stein å kjøre på, så offroad-dekk er bedre enn veidekk med tanke på styrke mot de spisse steinene.
på bar mark er det rimelig unødvendig med spesielt store hjul, i fjor sommer fungerte pajero og tacoma helt greit med 32" og 33" dekker.
Er du tidlig i sesongen, før ca. 15 juli (!) bør du ha større og bredere dekk på grunn av faren for at det fremdeles ligger litt snø i fjellene.
I mai-juni er fjellet normalt fremdeles stengt og du bør ha skikkelig store dekk for å kunne kjøre på snøen...
I år var alle mer eller mindre alle fjelveiene steng da en kollega var der oppe og kjørte leid Rav4 i idten av juni, selv veien ned til landmannalaugar ble han avvist på...

Aksler :
Jeg har ARB sperrer i begge aksler og koblet dem kun inn ved elvekryssing eller bratte oppoverbakker for extra sikkerhet. Sperrer er normalt ikke behov for på Island og 1 sperre/diffbrems bak er selvfølgelig bedre enn ingenting.
Jeg kjørte vel 98 % med 2 hjulstrekk denne gangen...

Vanndybde :
Denne gangen var var det veldig lav vannstand der jeg kjørte, så snorkel var det ikke behov for denne gangen. Dog vil jeg anbefale å ha høye luftinger på aksler for å unngå vann inn i akslene; dette er en liten jobb og små kostnader med å få.

Kommunikasjon :
Siden august i år har GSM dekningen blitt mye bedre, også inne på fjellene. Jeg vil derfor ikke påstå at man bør/må ha VHF for å kjøre rundt i fjellene. På sommeren, når det er mye trafikk er det nok rimelig unødvendig med VHF, men det kan jo absolutt ha sin misjon utenfor sesongen.

CB radio, eller Walkie Talkie om du vil, er ypperlig for bil-til-bil samband når dere kjører flere i lag - anbefales på det sterkeste. Små håndholdte PMR radioer hadde ikke alltid god nok rekkevidde når man satt inni bilene.

Diesel - drivstoff :
Man bør nok ha med seg extra drivstoff og 20-40 liter holder nok for de fleste selv for flere dager i fjellet. Regn med forbruk på ca. 2 liter pr. mil på bensinbil og ca. 1,5 l/mil på dieselbil av normal type. Løse tanker ala jerrykanne eller plastkanner er helt ok. Drisvtoff fylles selfølgelig når det er mulig, selv om det bare er 10-15 liter du får på :smile:

Er det spørsmål, ikke nøl med å spørre :-)

Blom
10-20-2008, 06:25
Første videosnutten på Dutube :

http://www.youtube.com/watch?v=NJdaUFoQTzo

Blom
10-21-2008, 06:06
Og da var siste biten lagt ut på Dutuben : http://www.youtube.com/watch?v=1CY7791vBBE

Artig at så mange stikker innom og kikker på :smile:

Og nå er camperen til salgs også, på grunn av oppgradering til annen type, se annonsen under offtopic selges her på Pirate !

Runner
10-21-2008, 15:39
Fantastisk skildring av turen Øystein. Du er ikke bare en dyktig bilbygger, Men du er også bra på reisebrev.:smile:

MPS
10-22-2008, 14:10
Meget bra. Særs hyggelig at du tar deg tid til å legge ut alle bildene og skrive såpass. Tommel opp.

Jeg er helt sjuk etter å ta med bilen opp et par uker på sommerstid.

Kaare
10-22-2008, 22:07
Så gjør det da MPS! Du har jo fullrigga Y61'n til det nå!!!

Blom
10-23-2008, 07:30
Enig med deg der, Kåre !!

En patrol på 37" er jo nesten litt overkill sommerstid på Island...

Det er faktisk ikke noe å vente på :smile:

Jeg skal nok opp igjen til sommeren - men da med Tacomaen min - snorkel og ARB bak er bestilt, samt Formverk camper...

Har du vært på Island med egen bil er det bare 2 muligheter - enten blir du fullstendig hekta eller så var det nok med en gang.
Har kun hørt om kjerringa til en kompis som er i den siste katagorien, gubben sjøl har en fæl jobb med å få argumentere for delte ferier fremover :smokin: :grinpimp:

MPS
10-23-2008, 07:57
Jammen........

Denna kjerringa vil jo bare til syden:shaking::shaking:

JEg får vel bare begynne bearbeidinga tidlig.
Hvis ikke får jeg dobbeltsjekke ektepakten, og så bare reise:smile:

Kaare
10-24-2008, 22:18
Syden drar man til når været er pyton hjemme.

Bli med på tur i vinter - med kona(!). Skal love deg at hun blir med på sommertur etter det!